Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe verslavend zijn benzo's nu echt?

Hoe verslavend zijn benzo's nu echt?

99 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
dupont zei:
Och man. Na een half jaar dagelijks Lorazepam :( Er kwam geen eind aan de ontwenningsverschijnselen, leek het.
Klik om te vergroten...
Hoeveel Lorazepam gebruikte je? Ben je er nu vanaf?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alinde zei:
Hoeveel Lorazepam gebruikte je? Ben je er nu vanaf?
Klik om te vergroten...
3x 1mg per dag. Gelukkig al een hele tijd geen Benzo’s gehad.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dank voor je antwoord, wat goed dat je het afgebouwd hebt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb een maand of 4 / 5 dagelijks alcohol gedronken. Variërend van hoeveelheid. Maar in de laatste weken was het redelijk normaal om op dagelijkse basis een equivalent van 10-12 standaard glazen te drinken.

Daarvoor dronk ik overigens ook zeker 4 of 5 van de 7 dagen per week. Al jaren lang.

Van de een op de andere dag kon ik cold turkey stoppen, zonder problemen. Uiteraard ging ik wel meer blowen. Maar ik had niet echt afkick.

Van benzo's daarintegen. Die ben ik over de maanden steeds frequenter gaan gebruiken voor ik de kliniek in ging. Maar ik was rete bang voor verslaving. Eerst hield ik er minimaal een week tussen. Uiteindelijk gebruikte ik 2/3 dagen wel, dan weer 2/3 dagen niet. Het werd wel steeds lastiger niet te gebruiken.

Tot ik ineens een epileptisch insult kreeg omdat de flunitrazolam uitwerkte....

Daarna ook langzaam afgebouwd van een relatief zeer lage dosis. Ik begon op 10mg diazepam. Al was dat wel te laag, want die omzetting was geen pretje. Maar zelfs dat afbouwen, ging gepaard met de nodige afkickverschijnselen van verwarring en derealisatie.

Zegt genoeg denk toch 😅
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wel…. Afkick van Alprazolam is voor mij het ergste wat mij ooit is overkomen.
Gebruikte maar enkele dagen en nooit weken na elkaar met telkens genoeg dagen tussen, na enkele weekend stevig xanax gebruik en daar ineens mee te stoppen kreeg ik een seizure en een epileptische aanval, als ik op dat moment niemand bij me had kon ik dit niet meer navertellen!!
ook op dit moment zit aan een afkick, mijn laatste genomen vorige zaterdag na enkele dagen achtereen (4mg in totaal) kan ik op dit moment nog steeds NIET slapen, enorme angsten en zweet aanvallen, duizelig, paniek, totaal geen eetlust en al vele kilo’s afgevallen.
Stop ermee en blijf er vanaf nu het nog kan
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Btw, zelf ook al 10tal keer afgekickt van de GHB en dat is echt peanuts vergeleken met benzo’s
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dank voor het delen van je ervaringen Verrekijker. Zelf bezig met de afbouw van Lorazepam, na gebruik van vele jaren.
T is naar dat het bij anderen ook zo heftig is maar het is ook steunend om dat te lezen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#8
dupont zei:
6 weken was voor mij al genoeg om hooked te zijn. Wat mij betreft zit de limiet al op twee weken dagelijks gebruik.
Klik om te vergroten...
Ja ik zit straks op 3week want ik ga wornsdag beginnen met ssri. En dan wil ik nog pammetjes gebruiken voor de eerste 2week.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Kan je aanraden om niet langer dan 6week eraan te zitten. En zo min mogelijk en via de huisarts en heel goed communiceren met de arts.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
trippymeeuw zei:
Kan je aanraden om niet langer dan 6week eraan te zitten. En zo min mogelijk en via de huisarts en heel goed communiceren met de arts.
Klik om te vergroten...
6 weken was voor mij al genoeg om hooked te zijn. Wat mij betreft zit de limiet al op twee weken dagelijks gebruik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
trippymeeuw zei:
Ja ik zit straks op 3week want ik ga wornsdag beginnen met ssri. En dan wil ik nog pammetjes gebruiken voor de eerste 2week.
Klik om te vergroten...
Succes daarmee 🙏. Zou de Benzo's zeker afbouwen in jouw geval.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#12
dupont zei:
Succes daarmee 🙏. Zou de Benzo's zeker afbouwen in jouw geval.
Klik om te vergroten...
Ja ik ben nu aan het accepteren dat ik nu gewoon niet zonder medicatie kan leven tot aan de therapie. Moet sws aan de benzo’s blijven totdat de ssri zijn aangeslagen dus na 2week. Zit er aan te denken om te overleggen om dan een andere benzo te nemen omdat ik nu 2receptej heb gehad van oxaze
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#13
trippymeeuw zei:
Ja ik ben nu aan het accepteren dat ik nu gewoon niet zonder medicatie kan leven tot aan de therapie. Moet sws aan de benzo’s blijven totdat de ssri zijn aangeslagen dus na 2week. Zit er aan te denken om te overleggen om dan een andere benzo te nemen omdat ik nu 2receptej heb gehad van oxaze
Klik om te vergroten...
Sorry maar door de berichten die ik van je lees klink je al aardig hooked. En als je start met een SSRI dan horen bijwerkingen daarbij en moet je even doorheen. De een heeft er meer last van dan de ander. Maar om die bijwerkingen nou op te gaan vangen met een benzo waar je al aardig hooked aan begint te raken? Lijkt mij in mijn ogen niet slim🤷🏻‍♀️
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Torchic zei:
Sorry maar door de berichten die ik van je lees klink je al aardig hooked. En als je start met een SSRI dan horen bijwerkingen daarbij en moet je even doorheen. De een heeft er meer last van dan de ander. Maar om die bijwerkingen nou op te gaan vangen met een benzo waar je al aardig hooked aan begint te raken? Lijkt mij in mijn ogen niet slim🤷🏻‍♀️
Klik om te vergroten...
Ik bespreek het wel met me huisarts. Ik kan die benzo later wel afbouwen. Als ik nog 2weken benzo’s gebruik zit ik er 3weken aan. Volgens de richtlijnen zou je dan nog makkelijk kunnen stoppen. En dan werken de ssri ook
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Na 3 weken kun je al aardig hooked aan de Benzo's zitten hoor....twee weken is echt een soort van maximum.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#16
trippymeeuw zei:
Ik bespreek het wel met me huisarts. Ik kan die benzo later wel afbouwen. Als ik nog 2weken benzo’s gebruik zit ik er 3weken aan. Volgens de richtlijnen zou je dan nog makkelijk kunnen stoppen. En dan werken de ssri ook
Klik om te vergroten...
Het is niet gezegd dat de SSRI gaat werken. Je hebt een heleboel verschillende soorten en soms is het zo dat iemand pas een werkende heeft na een heel aantal uitgeprobeerd te hebben helaas. En soms is het zelfs zo dat ze helemaal niet werken.

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik hoop dat je beseft dat het niet zo makkelijk is als ‘oh ik ga aan een SSRI en die werkt’

Zelf heb ik veel verschillende soorten SSRI’s gehad en MAO remmers en TCA’s maar geen van allen deed wat bij mij en daarom heb ik elektroconvulsietherapie gehad en helaas nog steeds niet het gewenste effect.

Ik vertel dit om je hopelijk bewust te maken dat het niet zo makkelijk werkt met een paar pilletjes en al helemaal niet met benzo’s helaas.

Zorg goed voor jezelf!🥰
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Torchic zei:
Sorry maar door de berichten die ik van je lees klink je al aardig hooked. En als je start met een SSRI dan horen bijwerkingen daarbij en moet je even doorheen. De een heeft er meer last van dan de ander. Maar om die bijwerkingen nou op te gaan vangen met een benzo waar je al aardig hooked aan begint te raken? Lijkt mij in mijn ogen niet slim🤷🏻‍♀️
Klik om te vergroten...
Volledig mee akkoord, je zit al zwaar in de danger zone nu!!! Zeker niet cold turkey stoppen want dan kan je gelijk mij een aanval krijgen met alle gevolgen…
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
trippymeeuw zei:
Ik bespreek het wel met me huisarts. Ik kan die benzo later wel afbouwen. Als ik nog 2weken benzo’s gebruik zit ik er 3weken aan. Volgens de richtlijnen zou je dan nog makkelijk kunnen stoppen. En dan werken de ssri ook
Klik om te vergroten...
Niet om je te ontmoedigen maar je denkt er echt te makkelijk over. Benzo afkick is echt vreselijk. Je wordt er nog depressiever en/of banger van dan je al was. Ik hoop dat je meteen positief effect van de SSRIs hebt, maar als je pech hebt moet je er een paar proberen en je kan niet iedere keer de gewenningsperiode aan de Benzo's gaan voor een paar weken want je kindlet je brein.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Raver zei:
Echt dit gewoon.

Ik ben al ruim 6 maanden bezig met het afbouwen van m'n benzo verslaving. Ik bouw 100x liever GHB af in de kliniek.

Omdat het zo'n zeurende ontwenning is. Gewoon geen kwaliteit van leven in mijn ogen.
Klik om te vergroten...
Ik heb in 3 weken afgebouwd maar 0 (ik zat op een equivalent van circa 60 mg diazepam per dag schat ik) en heb daardoor het benzo ontwenningssyndroom (PAWS) opgelopen. Ben er bijtend op mijn tandvlees doorheen gegaan (deels thuis en deels in de kliniek).

Totaal onverantwoord natuurlijk. Ik was aan het hallucineren, een week niets geslapen, brandende huid, niets eten, totale paniek continue.. maar na ruim 3 maanden op 0 begin ik me nu iets beter te voelen. Ik sport veel en eet enkel nog goede voedingsmiddelen waar mijn hersenen wat aan hebben. Ik ben blij dat ik eindelijk het licht aan het einde van de tunnel zie!
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#20
dupont zei:
Niet om je te ontmoedigen maar je denkt er echt te makkelijk over. Benzo afkick is echt vreselijk. Je wordt er nog depressiever en/of banger van dan je al was. Ik hoop dat je meteen positief effect van de SSRIs hebt, maar als je pech hebt moet je er een paar proberen en je kan niet iedere keer de gewenningsperiode aan de Benzo's gaan voor een paar weken want je kindlet je brein.
Klik om te vergroten...
Citalopram lijkt mij het beste voor mijn klachten. Maar ik doe alles via de HA ik luister naar hem. Hoop echt dat de ssri’s werken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."