Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe verslavend zijn benzo's nu echt?

Hoe verslavend zijn benzo's nu echt?

99 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
n
nauseaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Behoorlijk. Heb de afgelopen paar weken ik weet niet hoeveel dubbel gepland of moeten kijken wanneer ik een afspraak had, hiervoor zat het feilloos in m'n hoofd gemetseld. Eerst zit je op de roze wolk dat je er vanaf bent, dan moet je afkicken en komt de echte kuttijd.. Ga binnenkort beginnen, helaas is die roze wolk er niet meer omdat het steeds uitgesteld werd dus weet niet hoe 'k het ga doen. Wat een teringhel. Ben waarschijnlijk blij als ik er vanaf ben maar kan me niet voorstellen dat 'k niet eens in de zoveel tijd denk 'goddomme ik zou er wel een stuk of 80 lusten'. Hoort er bij, eigen schuld. Maar het is kut. Begin gewoon niet en als je nog niet verslaafd bent flikker het in de wc.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
@Mindless afbouwen van (sommige) voorgeschreven medicatie mag in algemene zin wel meer aandacht krijgen. Het wordt slecht gefaciliteerd en vaak bij het instellen niet eens besproken. Benzo’s zijn dan wel één van de vervelendste maar ook SSRIs en opiaten kunnen vervelend zijn.

Overigens merk ik dat hier ervaren mensen zitten die goed waarschuwen. Wordt niet altijd gehoor aan gegeven alleen. Misschien komt dat anders binnen als een arts dat zegt.
Klik om te vergroten...
Toen ik onlangs in crisis-dagbehandeling zat, heb ik gemerkt dat benzo's nog veelvuldig en in flinke doseringen worden voorgeschreven. Ik had oprecht gedacht en gehoopt dat dit uit de tijd was. Ik spreek nu die clienten niet meer maar kreeg niet het idee dat het weer netjes afgebouwd werd.

Een paar keer heb ik gewaarschuwd: Pas op je bent zo 18 jaar verder. Dat kwam wel binnen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#3
Alinde zei:
Toen ik onlangs in crisis-dagbehandeling zat, heb ik gemerkt dat benzo's nog veelvuldig en in flinke doseringen worden voorgeschreven. Ik had oprecht gedacht en gehoopt dat dit uit de tijd was. Ik spreek nu die clienten niet meer maar kreeg niet het idee dat het weer netjes afgebouwd werd.

Een paar keer heb ik gewaarschuwd: Pas op je bent zo 18 jaar verder. Dat kwam wel binnen.
Klik om te vergroten...
Tja, als je hulp wilt word je eerst volgepropt met benzo's omdat er nergens plek is. Voor je het weet ben je afhankelijk, want de wachtlijsten zijn natuurlijk behoorlijk dus die kans zit er heel groot in.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
-Rataplan- zei:
kan ik er wel mee stoppen als ik echt wil.
Klik om te vergroten...
Said every addict ever.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lieske zei:
Maar hier schrijf je dus toch dat je ze niet dagelijks neemt? En alleen in geval van nood eigenlijk toch?
Dan zal de verslavingskans een stuk lager liggen denk ik..
Als je eenmaal standaard benzo’s gaat gebruiken zal de lichamelijk afhankelijk snel optreden..
zelf geen ervaring mee maar het schijnt dan ook niet makkelijk te zijn eraf te komen.
Ik heb een tijdje temazepam gebruikt, maar ook telkens alleen wanneer het echt nodig was. Dus lichamelijk niet afhankelijk geworden. Mentaal doet t toch wel iets met je. Het idee dat ik die pillen in huis heb, laat me al denken dat ik ze wil/nodig hè ..
Imho lijken benzo’s heel onschuldig, maar dat zijn ze eigenlijk niet..
Klik om te vergroten...
Ik heb wel maandenlang dagelijks uni-tranxene gebruikt, de dokter schreef mij dat voor om mij te helpen stoppen met drinken. Ik ben toen niet echt eerlijk geweest tegen de dokter in die zin dat ik geen intentie had om te stoppen met drinken, en nog steeds niet. Zo lang ik vrijgezel ben blijf ik drinken al kan ik er wel mee stoppen als ik echt wil.

Maar ivm die uni-tranxene, die nam ik met plezier in; maandenlang zo goed als dagelijks gewoon voor de roes. Toen die dokter er dan mee stopte mij dat voor te schrijven vond ik het wel spijtig maar ik kon daar zo mee stoppen en ervaarde helemaal niets van ontwenning of craving.

Daarmee dat ik wat verbaasd ben dat dat bij anderen wel zo is en ik eens wilde polsen op dit forum hoe groot dat probleem voor sommigen dan is. Met wat ik hier lees zijn er dus wel mensen die er echt hooked aan geraken dus zal ik dat in acht nemen als mensen ernaar vragen. Omdat ik geneigd was van te zeggen dat het geen kwaad kan. Maar dus wel blijkbaar.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#6
FredKroket zei:
Said every addict ever.
Klik om te vergroten...
Ik ga jaarlijks op vakantie met een groep mensen uit een psychiatrisch ontmoetingcenter, daar is drinken niet helemaal toegestaan, je mag daar wel een pintje drinken maar 10 op een avond kun je daar niet maken. Ik heb er nooit een probleem mee om gedurende gans die vakantie geen glas aan te raken. Ik drink echt wel uit vrije wil omdat ik het graag doe.

Een paar maanden geleden had ik een vriendin waar ik een tijdje mee verkeerde, zij had in het verleden ook een alcoholverslaving, toen dronk ik ook geen druppel en dat was geen moeite, toen het uit geraakte ben ik terug begonnen, niet uit drang maar omdat ik het gewoon leuk vind.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
-Rataplan- zei:
Ik ga jaarlijks op vakantie met een groep mensen uit een psychiatrisch ontmoetingcenter, daar is drinken niet helemaal toegestaan, je mag daar wel een pintje drinken maar 10 op een avond kun je daar niet maken. Ik heb er nooit een probleem mee om gedurende gans die vakantie geen glas aan te raken. Ik drink echt wel uit vrije wil omdat ik het graag doe.

Een paar maanden geleden had ik een vriendin waar ik een tijdje mee verkeerde, zij had in het verleden ook een alcoholverslaving, toen dronk ik ook geen druppel en dat was geen moeite, toen het uit geraakte ben ik terug begonnen, niet uit drang maar omdat ik het gewoon leuk vind.
Klik om te vergroten...
Dat zal allemaal wel maar elke verslaafde zegt dit: als ik echt wil stop ik wel.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kan zijn maar ik heb geen zin om te stoppen met drinken, ik doe het graag. Moest ik nu een lief vinden die niet wil dat ik drink dan zal ik daar ook mee stoppen, ik heb dat nog al gedaan. Heeft met mijn daginvulling te maken. Als ik mijn dagen spendeer in het bijzijn van mensen die niet drinken drink ik ook niet. Maar als ik met vrienden in café's rond hang en zo dan zuip ik erop los.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
-Rataplan- zei:
Beste mede psychonauten.

Ik wil eens polsen of benzodiazepinen nu echt zo verslavend zijn als wordt beweert.

Eventjes geleden vroeg iemand op dit forum of xanax een goed idee is bij angstaanvallan. Ik heb hem geantwoord dat xanax angstaanvallen onderdrukt maar niet geneest, het zal hem in de toekomst niet beschermen tegen nieuwe aanvallen. Maar persoonlijk vind ik dat toch een uitstekend middel om die aanvallen te onderdrukken.

Ikzelf ben ook patient in de psychiatrie en ervaar psychotische angstaanvallen, daarom heb ik een pillendoosje in de vorm van een sleutelhanger. Daar zit xanax in en ik heb dat heel de tijd op zak. Als ik op mijn werk of zo een aanval krijg is dat voor mij een uitstekende manier om er eentje slikken en verder te gaan met de orde van de dag.

Maar verschillende mensen begonnen te waarschuwen voor de verslavende werking en zeiden dat hij er een probleem mee zal bij krijgen als hij dat begint in te nemen. Persoonlijk ervaar ik dat helemaal niet. Ik neem dat al jaren en van verslavend effect is bij mij geen sprake, ik kan gemakkelijk weken tot zelfs maanden zonder zolang ik geen aanval krijg.

Het is zelfs zo dat een psychiater mij in het verleden maandenlang uni-tranxene heeft voorgeschreven en ik nam dat dagelijks in. Later bij een andere psychiater werd dat stop gezet en ik had geen enkele moeite om dat te laten.

Ik heb ook een alcoholverslaving en ben al een aantal keer in opname geweest. Nooit ben ik daar ook maar 1 keer iemand tegen gekomen die daar zat voor benzo's. 1 keer was er op de afdeling een huisdokter die verslaafd was aan zolpidem maar van de 10tallen verslaafden die ik ooit gekend heb is er niet 1 die aan de xanax hing of zo.

Dus als patient die xanax als indien nodig gebruikt heb ik helemaal niet de indruk dat dat echt verslavend is.

Ik wil ook de beweringen van die die anders zeggen niet zomaar naast mij neer leggen als nonsens. Ik geloof wel dat er iets van aan is al ervaar ik dat helemaal niet.

Dus zou ik wel eens willen polsen op dit forum of er mensen zijn hier die er echt aan verslaafd zijn. Dan bedoel ik dat ze geen dag zonder kunnen en hevige cravings ervaren door die benzo's. Of is het allemaal wat overroepen en zijn benzo's best wel safe als medicijn?
Klik om te vergroten...
Als je echt elke dag xanax slikt voor een heeeele lange tijd en je stopt hier plotseling mee dan krijg je zekerweten heftige ontwenningsverschijnselen.

Benzo ontwenning kan zelfs heftiger zijn dan alcohol ontwenning en kunnen beide dodenlijk aflopen, misschien is de reden dat jij de verslavende werking nog niet hebt meegemaakt omdat jij lage doseringen slikt? Plus misschien vult die xanax bij jou gaba receptoren die niet goed werken op dat moment waardoor het een ander effect heeft op jou.

Kun je vergelijken met iemand die adhd medicatie neemt voor z'n adhd of recreatief wat een hele andere uitwerking heeft.

Maar benzo's zijn voor 9 van de 10 mensen verslavend psychiatrie of niet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
-Rataplan- zei:
Ik heb wel maandenlang dagelijks uni-tranxene gebruikt, de dokter schreef mij dat voor om mij te helpen stoppen met drinken. Ik ben toen niet echt eerlijk geweest tegen de dokter in die zin dat ik geen intentie had om te stoppen met drinken, en nog steeds niet. Zo lang ik vrijgezel ben blijf ik drinken al kan ik er wel mee stoppen als ik echt wil.

Maar ivm die uni-tranxene, die nam ik met plezier in; maandenlang zo goed als dagelijks gewoon voor de roes. Toen die dokter er dan mee stopte mij dat voor te schrijven vond ik het wel spijtig maar ik kon daar zo mee stoppen en ervaarde helemaal niets van ontwenning of craving.

Daarmee dat ik wat verbaasd ben dat dat bij anderen wel zo is en ik eens wilde polsen op dit forum hoe groot dat probleem voor sommigen dan is. Met wat ik hier lees zijn er dus wel mensen die er echt hooked aan geraken dus zal ik dat in acht nemen als mensen ernaar vragen. Omdat ik geneigd was van te zeggen dat het geen kwaad kan. Maar dus wel blijkbaar.
Klik om te vergroten...
Het stoppen met Benzo’s is heel persoonlijk. De één merkt niks en de ander legt het loodje, en alles er tussenin voor de overgrote meerderheid. Wat wel gebeurt is dat iedere afkick zwaarder wordt. Dit fenomeen heet kindling. Het is erg onverantwoord van doktoren om mensen cold turkey van de Benzo’s af te halen.

En mijn ervaring met verslaving en vakantie was dat ik tijdens de vakantie prima zonder moeite clean kon blijven, maar zodra ik de NLse grens over was SMSte ik als eerste mijn dealer. Typische argumenten van een verslaafd hoofd om te bewijzen dat je geen probleem hebt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
-Rataplan- zei:
Kan zijn maar ik heb geen zin om te stoppen met drinken, ik doe het graag. Moest ik nu een lief vinden die niet wil dat ik drink dan zal ik daar ook mee stoppen, ik heb dat nog al gedaan. Heeft met mijn daginvulling te maken. Als ik mijn dagen spendeer in het bijzijn van mensen die niet drinken drink ik ook niet. Maar als ik met vrienden in café's rond hang en zo dan zuip ik erop los.
Klik om te vergroten...
Dat ga je niet volhouden, als je stopt voor iemand anders. Ik zou me er nog maar goed in inlezen, voordat je je hoofd stoot!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Tja, alcohol en Xanax werken op dezelfde receptoren. Als je geen alcohol en geen Xanax zou nemen ga je volgens mij wel minder stoer lopen doen. Maar wees blij dat je niet dagelijks alcohol en benzos nodig hebt, want dan is het plezier snel verdwenen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
-Rataplan- zei:
Ik wil eens polsen of benzodiazepinen nu echt zo verslavend zijn als wordt beweert.
Klik om te vergroten...
Benzodiazepines zijn ontzetttend verslavend en dat is eigenlijk met 2 zinnen uit te leggen.

1. Ze verdoven iets, een gevoel, een pijn, een blokkade, en nemen daarmee nooit ze oorzaak van de onderliggende problematiek weg. Ze werken in combinatie met een behandeling als ook een praktisch plan wordt opgezet. En hoe meer je het gebruikt om te ontvluchten, hoe meer je nodig hebt. En dat brengt me bij punt 2.

2. Tolerantie bouwt relatief met andere drugs snel op, en is lastig af te bdouwen. Benzodiazepines staan bekend om een van de lastigste drugs om af te kicken om de heftige afkickverschijnselen die snel optreden. Dit komt omdat het inwerkt op het GABA receptor gebied in de hersenen, net als alcohol en ghb.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
wees blij dat je niet dagelijks alcohol en benzos nodig hebt
Klik om te vergroten...
Jarenlang alcoholist geweest. Het is vreselijk. Heb moeten leren mijn pijn onder ogen te zien en aan te werken. Afkick was ook geen pretje. Maar het wordt wel overschat. Het is een weekje een soort milde griep en je slaapt praktisch niet maar daarna ben je ervanaf. Het moeilijkste is de gevoelens die ongefilterd binnenkomen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb een zware benzo verslaving gehad en ben er 6 weken voor in detox geweest.
Die 6 weken zijn de zwaarste weken in mijn leven geweest en ik zal deze tijd nooit vergeten!
De afkick was verschrikkelijk.
En twee weken elke dag een benzo nemen is genoeg om afhankelijk te worden!
Ik raad iedereen af om aan de Benzo's te beginnen!
Het kost geen enkel probleem op, want als je stopt krijg je alle shit weer keihard terug....
Niet aan beginnen, dus!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
-Rataplan- zei:
Ik heb ook een alcoholverslaving en ben al een aantal keer in opname geweest.
Klik om te vergroten...
Als je al verslaafd bent aan alcohol dan loop je ook meer risico om verslaafd te raken aan benzo's. Zulke middelen triggeren ongeveer dezelfde receptoren in het brein. Het effect lijkt dus enigszins op elkaar. Kennelijk heb je al moeite om emoties te reguleren zonder kunstmatig je brein te verdoven. De kans is dus zeer aanwezig dat je vergelijkbare keuzes gaat maken met benzo's. Het probleem is dan vooral dat je met benzo's heel snel een lichamelijke afhankelijkheid te pakken hebt, en dat die lichamelijke afhankelijkheid veel meer klachten veroorzaakt dan alcohol. Ohja, en nog een flink nadeel voor jou: tolerantie voor benzo's zorgt er ook voor dat je niet meer zoveel van de alcohol voelt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
-Rataplan- zei:
Ik heb er even naar gekeken en na een half uur afgezet, dat de recenties niet goed zijn begrijp ik, het is een rommelig boeltje waar je niet echt wijzer van wordt. Toch bedankt voor de tip.
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk zat de regie aan de benzo's.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
OT: benzo's zijn tering verslavend! En dat gaat dus heel, heel erg snel!
De weg terug is hell....
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
OT: benzo's zijn tering verslavend! En dat gaat dus heel, heel erg snel!
De weg terug is hell....
Klik om te vergroten...
Absoluut 100% mee eens. En tijdens gebruik kan het ook al heel vervelend worden. Ik werd altijd heel zenuwachtig als m'n voorraad bijna op was en het recept onderweg zou zijn naar de apotheek, want als het op raakte stond mij de hel te wachten. De wurggreep van de Benzo's.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Als ik terugkijk naar die benzo-periode, moet ik concluderen dat die ernstig wazig was! En ik slikte in principe alleen de minimaal voorgeschreven dosis van 0.25 mg per dag.
Net wel een redelijk goede documentaire gezien op Netflix: "Xanax".

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."