Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe verslavend zijn benzo's nu echt?

Hoe verslavend zijn benzo's nu echt?

99 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#1
RnB_fan zei:
Ik heb in 3 weken afgebouwd maar 0 (ik zat op een equivalent van circa 60 mg diazepam per dag schat ik) en heb daardoor het benzo ontwenningssyndroom (PAWS) opgelopen. Ben er bijtend op mijn tandvlees doorheen gegaan (deels thuis en deels in de kliniek).

Totaal onverantwoord natuurlijk. Ik was aan het hallucineren, een week niets geslapen, brandende huid, niets eten, totale paniek continue.. maar na ruim 3 maanden op 0 begin ik me nu iets beter te voelen. Ik sport veel en eet enkel nog goede voedingsmiddelen waar mijn hersenen wat aan hebben. Ik ben blij dat ik eindelijk het licht aan het einde van de tunnel zie!
Klik om te vergroten...
Hoe meer ik erover lees, kom ik steeds meer tot de conclusie dat benzo ontwenning de allerergste is van alle drugs. Ik dacht altijd ghb of heroine. Maar dit is echt een complete hel op aarde.

Hoe ging jij er mee om de 3 maanden dat je op 0 zat? Was er iets dat hielp of de pijn verminderde? Hoe kwam je je dag door?
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Koffieb00n zei:
Hoe meer ik erover lees, kom ik steeds meer tot de conclusie dat benzo ontwenning de allerergste is van alle drugs. Ik dacht altijd ghb of heroine. Maar dit is echt een complete hel op aarde.

Hoe ging jij er mee om de 3 maanden dat je op 0 zat? Was er iets dat hielp of de pijn verminderde? Hoe kwam je je dag door?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen ervaring met GHB of heroïne ontwenning, maar ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat de benzoontwenning nog wordt overtroffen. Zeker in duur en grilligheid wordt hij niet overstemd. Wellicht is een week cold turkey van de heroïne, gedurende die week, wel zwaarder?

Ik wilde, na mijn praktische cold turkey stoppen, absoluut geen benzo's meer nemen. Zelfs in de kliniek werd er aangeraden om weer diazepam te nemen, maar dat heb ik geweigerd. Iets dat enerzijds met groot respect, maar ook met argusogen, door de medisch staf werd geaccepteerd. In de eerste 3 maanden, en vooral de eerste 1-2 maanden kon ik helemaal niets. Cognitief ben je niets waard, emotioneel ben je een wrak. Eerst een maand lang ongeveer alle mogelijke lichamelijke ontwenningsverschijnselen gehad. En daarna moet je jezelf helemaal opnieuw uitvinden, copingstrategieën leren gebruiken. Het is gewoon keihard werken. Soms door een dag in de foetushouding in bed te blijven liggen en te overleven en soms, als je genoeg kracht hebt, een wandeling te gaan maken. In de kliniek heb ik geleerd dat je het herstel echt per dag moet bekijken. En zo moet je het ook zien. Accepteren dat je ziek bent, maar uiteindelijk wel beter gaat worden. Niet teveel van jezelf eisen, maar wel de dingen doen die je kunt doen, zoals: bewegen, gezond eten, sociale contacten verbeteren, familie aandacht geven, boeken lezen, mediteren etc. Dus echt iedere dag keihard aan jezelf werken. Dat doe ik tot op heden ook nog iedere dag, maar ik merk wel dat er nu ook gewoon goede dagen 'zijn', zonder dat ik ervoor hoef te werken. Maar helaas zijn er soms ook nog wel slechte dagen.. maar die reken ik echt het herstel toe (dat echt wel meer dan een jaar kan duren). Ik blijf positief!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
-Rataplan- zei:
kan ik er wel mee stoppen als ik echt wil.
Klik om te vergroten...
Said every addict ever.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Voor mij was het grootste probleem met Benzo’s de lichamelijke afhankelijkheid. Die treedt al op bij een paar weken dagelijks gebruik. Ik heb ze veel onregelmatig genomen na stimulantengebruik en twee periodes van voorgeschreven dagelijks gebruik gehad waarin ik er op een gegeven moment niet meer zonder kon. Als ik dan mijn Benzo’s niet nam dan sliep ik slecht en was ik angstig om niets. Cravings heb ik nooit gehad maar binnen een paar weken werden ze wel noodzakelijk om me enigszins normaal te kunnen voelen, en dat is ook verslaving - lichamelijk.

Eenmaal gevangen genomen door de Benzo’s was het erg moeilijk om er weer vanaf te komen, en dit gecombineerd met dat ik me “gewoon relaxed” voelde als ik ze nam (dwz het voelde niet echt als onder invloed zijn, en het was een heel gemakkelijke manier van ontspannen bij stress) is toch wel heel gevaarlijk. Veel mensen hebben onder Benzo’s niet door hoe zwaar ze onder invloed zijn met alle risico’s van dien. Plus ik heb hier vaker posts gezien van mensen die de ontwenning weer op gingen vangen met Benzo’s en zo alleen maar verder verslaafd raakten. De ontwenning kan bij langdurig gebriuk van hoge doseringen dodelijk zijn, dus het is nog best gevaarlijk ook. Ik zou alleen nog een enkele dosis willen als ik geopereerd moet worden want dat is voor mij een hel, maar anders echt nooit meer.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Beste mede psychonauten.

Ik wil eens polsen of benzodiazepinen nu echt zo verslavend zijn als wordt beweert.

Eventjes geleden vroeg iemand op dit forum of xanax een goed idee is bij angstaanvallan. Ik heb hem geantwoord dat xanax angstaanvallen onderdrukt maar niet geneest, het zal hem in de toekomst niet beschermen tegen nieuwe aanvallen. Maar persoonlijk vind ik dat toch een uitstekend middel om die aanvallen te onderdrukken.

Ikzelf ben ook patient in de psychiatrie en ervaar psychotische angstaanvallen, daarom heb ik een pillendoosje in de vorm van een sleutelhanger. Daar zit xanax in en ik heb dat heel de tijd op zak. Als ik op mijn werk of zo een aanval krijg is dat voor mij een uitstekende manier om er eentje slikken en verder te gaan met de orde van de dag.

Maar verschillende mensen begonnen te waarschuwen voor de verslavende werking en zeiden dat hij er een probleem mee zal bij krijgen als hij dat begint in te nemen. Persoonlijk ervaar ik dat helemaal niet. Ik neem dat al jaren en van verslavend effect is bij mij geen sprake, ik kan gemakkelijk weken tot zelfs maanden zonder zolang ik geen aanval krijg.

Het is zelfs zo dat een psychiater mij in het verleden maandenlang uni-tranxene heeft voorgeschreven en ik nam dat dagelijks in. Later bij een andere psychiater werd dat stop gezet en ik had geen enkele moeite om dat te laten.

Ik heb ook een alcoholverslaving en ben al een aantal keer in opname geweest. Nooit ben ik daar ook maar 1 keer iemand tegen gekomen die daar zat voor benzo's. 1 keer was er op de afdeling een huisdokter die verslaafd was aan zolpidem maar van de 10tallen verslaafden die ik ooit gekend heb is er niet 1 die aan de xanax hing of zo.

Dus als patient die xanax als indien nodig gebruikt heb ik helemaal niet de indruk dat dat echt verslavend is.

Ik wil ook de beweringen van die die anders zeggen niet zomaar naast mij neer leggen als nonsens. Ik geloof wel dat er iets van aan is al ervaar ik dat helemaal niet.

Dus zou ik wel eens willen polsen op dit forum of er mensen zijn hier die er echt aan verslaafd zijn. Dan bedoel ik dat ze geen dag zonder kunnen en hevige cravings ervaren door die benzo's. Of is het allemaal wat overroepen en zijn benzo's best wel safe als medicijn?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een benzodiazepine is een veilig medicijn voor iemand die het nodig heeft.
Iemand met angststoornissen of bepaalde aandoeningen.

Maar het is een verslavend middel.
Je bent psychiatrisch patient.
Dan zullen ze jou wel al op de gevaren gewezen hebben.
Zelf onlangs in opname geweest en benzodiazepines raadden ze daar ten strengste af en gaan ze ook niet geven als het totaal niet nodig is.
Ik kreeg een benzodiazepine voor nachtelijke pijnen.
Heb me snel laten vangen aan dagelijks gebruik.
In combinatie met RC benzos kon ik al snel niet meer functioneren zonder een bepaalde dosering.

Al na enkele weken gebruik kan je last hebben van onwenningsverschijnselen bij het staken van gebruik.
Bij mensen die maanden of jaren deze middelen gebruiken is stoppen zelfs levensgevaarlijk en moet er afgebouwt worden.
Het is dus degelijk een verslavend middel.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#7
PsyTekz zei:
Een benzodiazepine is een veilig medicijn voor iemand die het nodig heeft.
Iemand met angststoornissen of bepaalde aandoeningen.

Maar het is een verslavend middel.
Je bent psychiatrisch patient.
Dan zullen ze jou wel al op de gevaren gewezen hebben.
Zelf onlangs in opname geweest en benzodiazepines raadden ze daar ten strengste af en gaan ze ook niet geven als het totaal niet nodig is.
Ik kreeg een benzodiazepine voor nachtelijke pijnen.
Heb me snel laten vangen aan dagelijks gebruik.
In combinatie met RC benzos kon ik al snel niet meer functioneren zonder een bepaalde dosering.

Al na enkele weken gebruik kan je last hebben van onwenningsverschijnselen bij het staken van gebruik.
Bij mensen die maanden of jaren deze middelen gebruiken is stoppen zelfs levensgevaarlijk en moet er afgebouwt worden.
Het is dus degelijk een verslavend middel.
Klik om te vergroten...
Je liet je vangen aan dageliks gebruik, maar was dat omdat je je aandoening wilde controleren of omdat je er craving naar kreeg?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
-Rataplan- zei:
Je liet je vangen aan dageliks gebruik, maar was dat omdat je je aandoening wilde controleren of omdat je er craving naar kreeg?
Klik om te vergroten...

Ik nam het in eerste instantie voor pijn in de nacht.
Maar er kwam al snel craving voor het slapengaan om toch maar dat zacht roesje te ervaren en als een blok in slaap te vallen.
Voor ik het zelf merkte kwamen er angst, slaap en lichamelijke klachten opzetten als ik niet gebruikte voor het slapen gaan.
En nog iets later was ik er zo afhankelijk van dat ik zonder benzo dagen lang niet sliep, at en depri rond liep.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#9
PsyTekz zei:
Ik nam het in eerste instantie voor pijn in de nacht.
Maar er kwam al snel craving voor het slapengaan om toch maar dat zacht roesje te ervaren en als een blok in slaap te vallen.
Voor ik het zelf merkte kwamen er angst, slaap en lichamelijke klachten opzetten als ik niet gebruikte voor het slapen gaan.
En nog iets later was ik er zo afhankelijk van dat ik zonder benzo dagen lang niet sliep, at en depri ro
Klik om te vergroten...
Dat is best wel heftig, ik zal er rekening mee houden als iemand er mij nog eens achter vraagt.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik wist niet dat ze zo verslavend waren en begon ze dagelijks te slikken in afwachting op een zware operatie en vervolgens om mijn werk weer aan te kunnen en niet meer te hoeven roken. En toen binnen no time kwam ik niet meer tot rust, zelfs niet met peuken er weer bij, champix er boven op en dagelijks wiet.. binnen 1 jaar was ik van goed functionerend persoon een junk geworden.
Schuldigen: dokter die me niet goed duidelijk had gemaakt dat ik echt op moest passen met de Xanax/Alprazolam, werkgever die alleen maar op verkoopcijfers kon drammen, nicotine verslaving en operatie en dat zalige effect van rust..
L
LieskeLid
01-01-2024, 00:00
#11
-Rataplan- zei:
Ikzelf ben ook patient in de psychiatrie en ervaar psychotische angstaanvallen, daarom heb ik een pillendoosje in de vorm van een sleutelhanger. Daar zit xanax in en ik heb dat heel de tijd op zak. Als ik op mijn werk of zo een aanval krijg is dat voor mij een uitstekende manier om er eentje slikken en verder te gaan met de orde van de dag.
Klik om te vergroten...
Maar hier schrijf je dus toch dat je ze niet dagelijks neemt? En alleen in geval van nood eigenlijk toch?
Dan zal de verslavingskans een stuk lager liggen denk ik..
Als je eenmaal standaard benzo’s gaat gebruiken zal de lichamelijk afhankelijk snel optreden..
zelf geen ervaring mee maar het schijnt dan ook niet makkelijk te zijn eraf te komen.
Ik heb een tijdje temazepam gebruikt, maar ook telkens alleen wanneer het echt nodig was. Dus lichamelijk niet afhankelijk geworden. Mentaal doet t toch wel iets met je. Het idee dat ik die pillen in huis heb, laat me al denken dat ik ze wil/nodig hè ..
Imho lijken benzo’s heel onschuldig, maar dat zijn ze eigenlijk niet..
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb in therapie gezeten met meerdere benzo verslaafden. Afbouwen was altijd een drama. Kijk ook eens op Reddit, staat er vol van.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Lieske zei:
Maar hier schrijf je dus toch dat je ze niet dagelijks neemt? En alleen in geval van nood eigenlijk toch?
Dan zal de verslavingskans een stuk lager liggen denk ik..
Als je eenmaal standaard benzo’s gaat gebruiken zal de lichamelijk afhankelijk snel optreden..
zelf geen ervaring mee maar het schijnt dan ook niet makkelijk te zijn eraf te komen.
Ik heb een tijdje temazepam gebruikt, maar ook telkens alleen wanneer het echt nodig was. Dus lichamelijk niet afhankelijk geworden. Mentaal doet t toch wel iets met je. Het idee dat ik die pillen in huis heb, laat me al denken dat ik ze wil/nodig hè ..
Imho lijken benzo’s heel onschuldig, maar dat zijn ze eigenlijk niet..
Klik om te vergroten...
Ik heb wel maandenlang dagelijks uni-tranxene gebruikt, de dokter schreef mij dat voor om mij te helpen stoppen met drinken. Ik ben toen niet echt eerlijk geweest tegen de dokter in die zin dat ik geen intentie had om te stoppen met drinken, en nog steeds niet. Zo lang ik vrijgezel ben blijf ik drinken al kan ik er wel mee stoppen als ik echt wil.

Maar ivm die uni-tranxene, die nam ik met plezier in; maandenlang zo goed als dagelijks gewoon voor de roes. Toen die dokter er dan mee stopte mij dat voor te schrijven vond ik het wel spijtig maar ik kon daar zo mee stoppen en ervaarde helemaal niets van ontwenning of craving.

Daarmee dat ik wat verbaasd ben dat dat bij anderen wel zo is en ik eens wilde polsen op dit forum hoe groot dat probleem voor sommigen dan is. Met wat ik hier lees zijn er dus wel mensen die er echt hooked aan geraken dus zal ik dat in acht nemen als mensen ernaar vragen. Omdat ik geneigd was van te zeggen dat het geen kwaad kan. Maar dus wel blijkbaar.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#14
FredKroket zei:
Said every addict ever.
Klik om te vergroten...
Ik ga jaarlijks op vakantie met een groep mensen uit een psychiatrisch ontmoetingcenter, daar is drinken niet helemaal toegestaan, je mag daar wel een pintje drinken maar 10 op een avond kun je daar niet maken. Ik heb er nooit een probleem mee om gedurende gans die vakantie geen glas aan te raken. Ik drink echt wel uit vrije wil omdat ik het graag doe.

Een paar maanden geleden had ik een vriendin waar ik een tijdje mee verkeerde, zij had in het verleden ook een alcoholverslaving, toen dronk ik ook geen druppel en dat was geen moeite, toen het uit geraakte ben ik terug begonnen, niet uit drang maar omdat ik het gewoon leuk vind.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
-Rataplan- zei:
Ik ga jaarlijks op vakantie met een groep mensen uit een psychiatrisch ontmoetingcenter, daar is drinken niet helemaal toegestaan, je mag daar wel een pintje drinken maar 10 op een avond kun je daar niet maken. Ik heb er nooit een probleem mee om gedurende gans die vakantie geen glas aan te raken. Ik drink echt wel uit vrije wil omdat ik het graag doe.

Een paar maanden geleden had ik een vriendin waar ik een tijdje mee verkeerde, zij had in het verleden ook een alcoholverslaving, toen dronk ik ook geen druppel en dat was geen moeite, toen het uit geraakte ben ik terug begonnen, niet uit drang maar omdat ik het gewoon leuk vind.
Klik om te vergroten...
Dat zal allemaal wel maar elke verslaafde zegt dit: als ik echt wil stop ik wel.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kan zijn maar ik heb geen zin om te stoppen met drinken, ik doe het graag. Moest ik nu een lief vinden die niet wil dat ik drink dan zal ik daar ook mee stoppen, ik heb dat nog al gedaan. Heeft met mijn daginvulling te maken. Als ik mijn dagen spendeer in het bijzijn van mensen die niet drinken drink ik ook niet. Maar als ik met vrienden in café's rond hang en zo dan zuip ik erop los.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
Och man. Na een half jaar dagelijks Lorazepam :( Er kwam geen eind aan de ontwenningsverschijnselen, leek het.
Klik om te vergroten...

Noot:
Nee, idd, ontwenningsverschijnselen van benzo's zijn verschrikkelijk.
Ik adviseer iedereen om er heel erg voorzichtig mee te zijn....!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Nee, idd, ontwenningsverschijnselen van benzo's zijn verschrikkelijk.
Ik adviseer iedereen om er heel erg voorzichtig mee te zijn....!
Klik om te vergroten...

Echt hé. Eindeloos, uitputtend en gewoon rete vervelend. Duurt en duurt maar. Afbouwen moet langzaam, dus hé je bent er ook niet zomaar ineens vanaf.

Ik bouw 100x liever GHB af in klinische setting dan benzodiazepines. Dat zegt genoeg.

Wel een kleine disclaimer. Ik heb benzo's misbruikt. Zelf gekocht, verschillende soorten door elkaar geslikt en hoge onverantwoordelijke doseringen. Benzos kunnen enorm functioneel zijn maar over de verslavende eigenschappen is in mijn ogen geen discussie mogelijk. Want ook bij normaal gebruik langer dan 2 weken kunnen al ontwenningsverschijnselen ontstaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Een week lang etizolam was al voldoende om ontwenningsverschijnselen te krijgen. Kortdurend.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
De ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met benzo's zijn veel gemener, dan die je kunt krijgen bij het stoppen met alcohol.....
Klik om te vergroten...
Ik weet dat het zo is omdat veel mensen het zeggen, maar kan me er toch moeilijk een voorstelling bij maken dat het nog veel erger is dan de ontwenning van alcohol, ghb, dat soort dingen.

Verontrustend dat er op dit moment heel veel mensen langdurig benzo's gebruiken en hier (nog) geen benul van hebben. Want immers: het zijn toch gewoon medicijnen van de dokter...

Dit moet echt zo anders aangepakt worden...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."