Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVanavond druk ik m'n laatste peuk uit

Vanavond druk ik m'n laatste peuk uit

97 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Klinkt goed ga zo door!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Innerscoop zei:
In de loop van woensdag had ik wat meer cravings en had ik van een filterhuls een kruiden sigaret gemaakt. Maar ik merkte dat dat me juist nog meer triggerde. Ik kon het opvangen door ff te gaan lopen.
Later heb ik een kruiden joint geprobeert, dat werkte erg goed. Bij sterke cravings was één trekje genoeg. Die avond had m'n dochter weer een feestavond, daar kwam de kruiden joint ook wel van pas (we hadden xtc gedaan, met xtc en trippers wil ik normaal gesproken veel roken, dus een surrogaat was wel ff handig)
Gisteren tandarts controle. De tandarts benoemt bij mij altijd wel iets over roken, dat ik er voor m'n gebit wel mee moet oppassen. Hij was in z'n nopjes toen ik zei dat ik twee dagen gestopt was.
Klik om te vergroten...
Pas op met joints roken, want dat is echt een enorme trigger om weer te gaan roken.

Het duurde bij mij een jaar voordat ik echt gewend was aan blowen zonder tabak. In de tussentijd was het echt een zoektocht hoe ik het anders kon doen. Hier mijn tips:

Een goede bong (met hele goeie hasj en quartz-glas banger):

Wat een lekkere bong is om wiet en hasj mee te roken

Ik kreeg een privébericht met de vraag hoe ik een bong heb gevonden waarmee ik tevreden was, naar aanleiding van wat reacties in een post over stoppen met tabak roken. Het leek me zonde om de tips te verstoppen in een privébericht. Dus hier een kort overzicht van wat ik denk wat een lekkere bong...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Een vaporizer (handheld of tabletop):
Ik heb een davinci IQ en een volcano. Vooral die volcano is echt :handok::handok::handok::handok::handok: Zo'n smaakbeleving heb je nog nooit gehad. Wel word je er wat meer high van dan stoned. De Davinci IQ is vooral voor op feestjes of festivals.
Het zijn een beetje prijzige apparaten, maar imo zijn ze het dubbel en dwars waard. Als je niet zoveel geld hebt, stop eerst met blowen (want dat is een enorme trigger voor roken), en spaar het geld wat je niet aan wiet/hasj uitgeeft zodat je zo'n apparaat kan kopen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Het duurde bij mij een jaar voordat ik echt gewend was aan blowen zonder tabak. In de tussentijd was het echt een zoektocht hoe ik het anders kon doen.
Klik om te vergroten...
Bij mij maar 3 weken dus scheelt ook erg per persoon I guess. (Was 3 weken ook goed verkouden)
Roken had ik echt geen zin meer in vond het echt vies.

Wel 3x gerookt gehad toen ik gedronken had maar was na 2 hijsen ookal klaar mee was super goor.

Neo-Shulginist zei:
. Als je niet zoveel geld hebt, stop eerst met blowen (want dat is een enorme trigger voor roken), en spaar het geld wat je niet aan wiet/hasj uitgeeft zodat je zo'n apparaat kan kopen.
Klik om te vergroten...
Grappig want ik ervaarde dat totaal niet zo. Ik heb wel gemerkt dat ik soms wou roken en niet perse stoned wou zijn. Dan nam ik paar hijsjes van CBD jointje en dat was voldoende.

Ik ben inmiddels 6 jaar gestopt met roken van tabak. Met niet heel veel moeite omdat ik nog wel dus kon roken. Ik heb het zelf nooit als een trigger gezien/ervaren om weer tabak te willen roken. :kots:
En ben ook niet meer wiet ofzo gaan roken, ik denk zelfs minder. Van 5/8 gram inde week naar 3 gram in 1.5 week. (komt dan nog wel CBD bij)
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Het duurde bij mij een jaar voordat ik echt gewend was aan blowen zonder tabak. In de tussentijd was het echt een zoektocht hoe ik het anders kon doen.
Klik om te vergroten...
Ik heb het geluk gehad dat ik ben begonnen met blowen zonder tabak voor mijn eerste 3-4 maanden, ik rook op het moment niks maar als ik dan een tabaksvervanger of puur rookte vond ik het nooit erg, alleen miste ik altijd gewoon de nicotine kick:sweatsmile:

Ik vind zelf blowen in de vorm van puur of vape iets heel anders vergeleken met roken, het gevoel van de inhalering is anders (tabak valt veel zwaarder op de keel dan wiet of kruiden) en het geeft niet dezelfde voldoening als nicotine inhaleren wanneer je lichaam erom "schreeuwt".

Als je wel gewoon lekker stoned wil zijn is het wel de beste optie natuurlijk. Of edibles.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Dit bedoelde ik dus met 'een jaar voordat ik echt gewend was' :wink:

Als je erover na gaat denken dan is het eigenlijk best gek dat we een brandend gevoel in je longen met een prettige verzadiging associeren.
Maar dat is dus de nicotine die je een dopamine-shot geeft vlak na dat brandende gevoel in je longen. Je brein gaat die twee dingen met elkaar in verband brengen omdat ze vlak achter elkaar plaatsvinden, telkens weer. Een groot deel van die psychologische koppeling gaat onbewust.
Klik om te vergroten...
En als je uiteindelijk eenmaal gewend bent dat de rook/damp niet brandt, dan kun je ervan genieten dat in plaats van een asbaksmaak proeft alsof je een hele wietplant oplikt. :smirk:
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Dit bedoelde ik dus met 'een jaar voordat ik echt gewend was' :wink:

Als je erover na gaat denken dan is het eigenlijk best gek dat we een brandend gevoel in je longen met een prettige verzadiging associeren.
Maar dat is dus de nicotine die je een dopamine-shot geeft vlak na dat brandende gevoel in je longen. Je brein gaat die twee dingen met elkaar in verband brengen omdat ze vlak achter elkaar plaatsvinden, telkens weer. Een groot deel van die psychologische koppeling gaat onbewust.
Klik om te vergroten...
Nu je het zegt inderdaad! Ik vond inderdaad het branderige gevoel in de keel 'lekker' als ik een splif rookte. Wauw dat je brein jezelf zo erg kan tricken in iets lekker vinden terwijl je licham letterlijk aangeeft dat het niet goed is (het branderige gevoel).

Ik merk trouwens wel dat ik alsnog af en toe naar een 'lekkere joint' snak, inclusief nu. Ik ga maar naar de shop voor een echte, lekkere edible denk ik:tearsofjoy: heb ik weer afleiding van de craving die mn lichaam afgeeft en word ik nog op de goeie manier stoned ook haha
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
Innerscoop zei:
Ff update, ben er dus nog niet vanaf...
Klik om te vergroten...

Korte update: ik heb vandaag een boek van Allen Carr besteld. Ben heel benieuwd.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zondag ochtend om een uur of 3 vond ik t genoeg geweest, ik ben dus ook maar gestopt, tot nu toe valt het mee
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Innerscoop zei:
Iig een goed voornemen, @Paranoize.
Als je serieus wil stoppen zou ik adviseren om je stopmoment niet langer dan 30 dagen vooruit te plannen. Aan de andere kant hebben niet veel mensen zo'n voorraad. Dus mss is het zo gek nog niet om op die manier je stopmoment te plannen. Op een klein jaar tijd kan je jezelf wel herconditioneren.
Klik om te vergroten...
Was het geen grap?

Het lijkt mij helemaal geen goed idee om in te plannen om te stoppen in de toekomst, laat staan een jaar in de toekomst. Je hoofd heeft tegen die tijd wel andere redenen gevonden om die wortel ver voor je uit te houden. Stoppen doe je nu.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Het lijkt mij helemaal geen goed idee om in te plannen om te stoppen in de toekomst, laat staan een jaar in de toekoms
Klik om te vergroten...
Tja, ik ben niet de expert in stoppen anders was het me al gelukt 😉
Maar ik denk dat het een goede methode kan zijn voor iemand die erover zit te denken om misschien wel te stoppen.
Dat een poosje laten sudderen is dan wel goed denk ik.
Maar inderdaad, een jaar is wel erg lang.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Innerscoop zei:
Tja, ik ben niet de expert in stoppen anders was het me al gelukt 😉
Maar ik denk dat het een goede methode kan zijn voor iemand die erover zit te denken om misschien wel te stoppen.
Dat een poosje laten sudderen is dan wel goed denk ik.
Maar inderdaad, een jaar is wel erg lang.
Klik om te vergroten...
Het heeft mij nooit geholpen (ik heb het ook veel gedaan) en me alleen maar in dat patroon van niet echt stoppen gehouden. Denk dus dat het ineffectief is.

Het laten sudderen gaf mijn geest altijd de tijd om meer strategieën te bedenken om echt stoppen uit te stellen.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#12
Momenteel 24 uur rookvrij. Ook niet gevaped oid.
Wel geblowd gisteravond, expres de bong maar gepakt.

Gister moest ik op de fiets naar m'n werk. M'n conditie viel me zwaar tegen.
Daarbij heb ik mezelf geconfronteerd met het feit dat ik zwaar hijgend, brandende longen zwarte vlekken ziend, pudding in mijn benen aankwam op mijn werk, en ook nog eens anderhalf uur nodig had om weer te herstellen (geen anderhalf uur hoeven zitten ofzo, maar m'n lichaam had die tijd nodig om terug op "baseline " te komen).
Tja James, en wil je dit gevoel straks als je even met de hond gewandeld hebt? Want dat kan he, stel je krijgt copd..
Enne, hoe is dit gevoel in vergelijking met cravings? Dan liever even dat he.
Dus, toen ik weer op baseline zat heb ik m'n laatste peuk gerookt. Met twijfel en tegenzin, want ja, het is dat verslavingsmannetje voeden. Maar ik wilde het ook bewust afsluiten "Nu ben ik er echt klaar mee ".
Met collega afgesproken dat ik haar mag bellen als verslavingsmannetje te vervelend is.
Groot vertrouwen dat ik nu écht de allerlaatste peuk in mijn leven heb uitgedrukt.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ff update, vandaag late dienst (gisteren vroege)
Zelfde tijd over gedaan om naar m'n werk te fietsen, lichte tegenwind gehad (gisteren niet)
Anyway, ik kom een stuk fitter aan en m'n hersteltijd was niet meer dan een half uur.
Wat +/-30 uur niet roken al aan verschil kan maken zeg!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
miles zei:
Zondag ochtend om een uur of 3 vond ik t genoeg geweest, ik ben dus ook maar gestopt, tot nu toe valt het mee
Klik om te vergroten...
Dan is de fysieke verslaving voorlopig overwonnen! Rest zit tussen onze oren voornamelijk en kwestie van: VOORAL NIET GAAN TWIJFELEN!

Respect!
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Manu76 zei:
Dan is de fysieke verslaving voorlopig overwonnen! Rest zit tussen onze oren voornamelijk en kwestie van: VOORAL NIET GAAN TWIJFELEN!

Respect!
Klik om te vergroten...
De fysieke verslaving heb ik nooit veel last van gehad, rookte wel vaker een paar dagen niet, maar ik koppel roken wel erg aan bepaalde momenten, en vooral bij alcohol en stim gebruik rook ik als een ketter.
Maar goed, het is me gelukt om coke weer los te koppelen van alcoholgebruik, dan moet dit ook wel goedkomen.
J
JoBroLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Heel veel succes.
Goed dat je het hier deelt. Ik geloof erin dat van je af schrijven gaat helpen.

Waar je mogelijk moeite mee gaat krijgen (spreek uit eigen ervaring) zijn de momenten dat je standaard een peuk op stak.
Bijvoorbeeld na het ontbijt, of na het avondeten etc. Dat zit mogelijkerwijs zo in je patroon en dat moet veranderd worden.
Dat kan.

Mij is het deels gelukt. Ik heb heel veel gerookt. Nu rook ik een paar sigaretten per dag. Vaak op momenten dat ik stress voel.
Misschien is dat voor jou ook een trigger.
Klik om te vergroten...
ik voel de trigger nu al als ik lees wat jij hier schrijft. Het in in huis hebben van dat lastigste spul waar ik ooit mee hoop dat het mij gaat lukken en dat gaat 'm net op jouw manier worden bij mij ben ik bang voor. ergens heb jij nog de middelen binnen je je directe verblijf plekken waar dat ook mag zijn. Nee voor mij gaat dat niet werken werken hoor
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Zal wel iets met pavlov temaken hebben. Ergens is iets getriggerd en speeksel begint te komen ed. Niet aan toegeven, even op de borst kloppen van: "ik ben sterker dan die gedachte" en niets aan het handje!
J
JoBroLid
01-01-2024, 00:00
#18
iegelijk is het al maandag nu en....................................
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb een keer of drie gezondigd bij een biertje, vind ik niet heel erg, nuchter heb ik weinig moeite om er af te blijven, en dat scheelt al een hoop.

Nu met een stimulant in m'n lijf heb ik echter duidelijk nicotine cravings, en aangezien het juist de hoestende ochtenden na zulke grenzeloze avondjes waren die me lieten stoppen heb ik t redelijk moeilijk nu
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Don't underestimate the power of nicotine!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."