Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVanavond druk ik m'n laatste peuk uit

Vanavond druk ik m'n laatste peuk uit

97 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Het duurde bij mij een jaar voordat ik echt gewend was aan blowen zonder tabak. In de tussentijd was het echt een zoektocht hoe ik het anders kon doen.
Klik om te vergroten...
Bij mij maar 3 weken dus scheelt ook erg per persoon I guess. (Was 3 weken ook goed verkouden)
Roken had ik echt geen zin meer in vond het echt vies.

Wel 3x gerookt gehad toen ik gedronken had maar was na 2 hijsen ookal klaar mee was super goor.

Neo-Shulginist zei:
. Als je niet zoveel geld hebt, stop eerst met blowen (want dat is een enorme trigger voor roken), en spaar het geld wat je niet aan wiet/hasj uitgeeft zodat je zo'n apparaat kan kopen.
Klik om te vergroten...
Grappig want ik ervaarde dat totaal niet zo. Ik heb wel gemerkt dat ik soms wou roken en niet perse stoned wou zijn. Dan nam ik paar hijsjes van CBD jointje en dat was voldoende.

Ik ben inmiddels 6 jaar gestopt met roken van tabak. Met niet heel veel moeite omdat ik nog wel dus kon roken. Ik heb het zelf nooit als een trigger gezien/ervaren om weer tabak te willen roken. :kots:
En ben ook niet meer wiet ofzo gaan roken, ik denk zelfs minder. Van 5/8 gram inde week naar 3 gram in 1.5 week. (komt dan nog wel CBD bij)
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Het duurde bij mij een jaar voordat ik echt gewend was aan blowen zonder tabak. In de tussentijd was het echt een zoektocht hoe ik het anders kon doen.
Klik om te vergroten...
Ik heb het geluk gehad dat ik ben begonnen met blowen zonder tabak voor mijn eerste 3-4 maanden, ik rook op het moment niks maar als ik dan een tabaksvervanger of puur rookte vond ik het nooit erg, alleen miste ik altijd gewoon de nicotine kick:sweatsmile:

Ik vind zelf blowen in de vorm van puur of vape iets heel anders vergeleken met roken, het gevoel van de inhalering is anders (tabak valt veel zwaarder op de keel dan wiet of kruiden) en het geeft niet dezelfde voldoening als nicotine inhaleren wanneer je lichaam erom "schreeuwt".

Als je wel gewoon lekker stoned wil zijn is het wel de beste optie natuurlijk. Of edibles.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Dit bedoelde ik dus met 'een jaar voordat ik echt gewend was' :wink:

Als je erover na gaat denken dan is het eigenlijk best gek dat we een brandend gevoel in je longen met een prettige verzadiging associeren.
Maar dat is dus de nicotine die je een dopamine-shot geeft vlak na dat brandende gevoel in je longen. Je brein gaat die twee dingen met elkaar in verband brengen omdat ze vlak achter elkaar plaatsvinden, telkens weer. Een groot deel van die psychologische koppeling gaat onbewust.
Klik om te vergroten...
En als je uiteindelijk eenmaal gewend bent dat de rook/damp niet brandt, dan kun je ervan genieten dat in plaats van een asbaksmaak proeft alsof je een hele wietplant oplikt. :smirk:
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Dit bedoelde ik dus met 'een jaar voordat ik echt gewend was' :wink:

Als je erover na gaat denken dan is het eigenlijk best gek dat we een brandend gevoel in je longen met een prettige verzadiging associeren.
Maar dat is dus de nicotine die je een dopamine-shot geeft vlak na dat brandende gevoel in je longen. Je brein gaat die twee dingen met elkaar in verband brengen omdat ze vlak achter elkaar plaatsvinden, telkens weer. Een groot deel van die psychologische koppeling gaat onbewust.
Klik om te vergroten...
Nu je het zegt inderdaad! Ik vond inderdaad het branderige gevoel in de keel 'lekker' als ik een splif rookte. Wauw dat je brein jezelf zo erg kan tricken in iets lekker vinden terwijl je licham letterlijk aangeeft dat het niet goed is (het branderige gevoel).

Ik merk trouwens wel dat ik alsnog af en toe naar een 'lekkere joint' snak, inclusief nu. Ik ga maar naar de shop voor een echte, lekkere edible denk ik:tearsofjoy: heb ik weer afleiding van de craving die mn lichaam afgeeft en word ik nog op de goeie manier stoned ook haha
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gelato43 zei:
Nu je het zegt inderdaad! Ik vond inderdaad het branderige gevoel in de keel 'lekker' als ik een splif rookte. Wauw dat je brein jezelf zo erg kan tricken in iets lekker vinden terwijl je licham letterlijk aangeeft dat het niet goed is (het branderige gevoel).

Ik merk trouwens wel dat ik alsnog af en toe naar een 'lekkere joint' snak, inclusief nu. Ik ga maar naar de shop voor een echte, lekkere edible denk ik:tearsofjoy: heb ik weer afleiding van de craving die mn lichaam afgeeft en word ik nog op de goeie manier stoned ook haha
Klik om te vergroten...
Haha ja dat is dus ook precies wat ik bedoel met de nicotineverslaving waaraan je moet wennen dat je daar geen gehoor meer aan geeft.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Innerscoop zei:
Roken, wellicht niet de meest problematische verslaving, maar voor mij wel eentje waar ik vanaf wil.
Gisteren een goed en inspirerend gesprek met een collega gehad, wat mij heeft doen besluiten om te gaan stoppen.
Deze collega heeft mij ongeveer een jaar geleden gehypnotiseerd om van het roken af te raken. Hoewel ik toen toch terug voor de bijl ben gegaan, zijn er toen wel zaadjes gezet waar ik nu m'n voordeel mee kan doen.
In het gesprek gaf ze de tip om vijf a tien jaar vooruit te kijken en mezelf de vraag te stellen hoe de 45 à 50 jarige ik tegen roken aankijkt.
Ben ik dan nog roker, met wellicht de bijbehorende lichamelijke klachten of ben ik dan al jaren rookvrij met de bijbehorende lichamelijke voordelen?
Volledige ontwenning duurt gemiddeld drie weken (lichamelijke ontwenning is bij roken véél korter) dus een investering van drie weken zodat 45 jarige ik een stuk gezonder is, is het mij wel waard.
Verder was de tip om overwinningen en positieve effecten bij te houden. Vandaar dat ik dit draadje opstel.
Ik ben er van overtuigd dat dit een succesverhaal gaat worden, en dan is dit draadje misschien ook inspiratie voor anderen.
Vanavond staat 2c-b op de planning, leek mij een mooie gelegenheid om mijn stopmoment te doen, reset van het brein zeg maar.
Ik beloof mijzelf dat ik de komende drie weken dagelijks een update van dit draadje doe.
Ik ga niet aan andere bronnen van nicotine, maar ik ga wel bewust de momenten van roken vervangen door een gezonde activiteit.
Ik heb ook lege vapers liggen, die ga ik gebruiken als ik behoefte heb om een op roken lijkende handeling te doen.

Vanavond druk ik m'n laatste peuk uit, vanaf morgen wordt ik wakker als rookvrij mens.
Klik om te vergroten...
Vanaf nu is ieder moment dat je de behoefte voelt om te roken een moment voor jezelf
Ga stil in zitten, wacht tot de behoefte om te roken voorbij gaat, want dat gaat gebeuren zodra de nicotine uit je lichaam is (10dagen)
Vanaf 10 dagen stoppen is alles mentaal
Neem die tijd voor jezelf, ga rustig zitten terwijl je weet dat je die peuk niet nodig hebt
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat blowen betreft, ik vond zelfs als roker (4 dagen geleden dus) wiet lekkerder vallen zonder tabak.
Even voor de duidelijkheid: ik rook geen wiet als ik cravings om te roken heb, dat zijn joints waar enkel en alleen Damiana in zit. Gisteren heb ik er toch twee van gerookt, er was rokend bezoek dus op die manier kon ik "meedoen".

's middags had ik "opvoedkundig overleg" met m'n ex, die rookt ook, toen was het voor mij prima om mee te doen dmv aan een pijpje lurken.

Dus nog altijd vrij van tabak/nicotine.
Strakjes sauna, daar heb ik eigenlijk nooit grote behoefte om te roken. M'n vrouw wel, dus ik neem m'n lege pijpje mee voor de zekerheid.
Thanks voor de tip @Casaan. Ik dacht overigens dat de nicotine na 72 uur al uit je systeem is. Is verder ook maar detail natuurlijk, ik vind het in elk geval wel een goeie om van cravings een meditatief momentje te maken.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#8
Innerscoop zei:
M'n vrouw wel, dus ik neem m'n lege pijpje mee voor de zekerheid.
Klik om te vergroten...
Doe een poging om er niet aan toe te geven en te leven als een niet roker! Ik zeg niet dat je helemaal moet stoppen maar mentaal is dat wel goed! Craving is dan wel er (misschien wel heel erg) maar hoe vaker je dit soort momenten hebt, hoe meer je je brein traint dat het roken echt voorbij is en dan kan je meer vrijer leven!

Daar komt vaak wel iets anders voor in de plaats. Want stoppen met roken en blijven doorgaan met waar je mee bezig bent houd je alleen maar s'nachts wakker. Dus neem een pauze en doe iets anders! Gebruik dit om een zoektocht te starten wat bij je past. Een kopje thee. Een wandeling. Een spelletje of puzzel op je mobiel. Kan ook verschillende dingen per keer zijn.

Daimana roken in een sociale setting moet je zelf weten. Maar zou er niet al je rook momenten mee vervangen. Als je snap wat ik bedoel.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zo, heerlijk geslapen na een dagje sauna, ik voel me weer 20.
M'n vrouw heeft een keer of vijf gerookt. Een paar keer koos ik ervoor om mee te gaan, ik merk dat het pijpje in m'n hand hebben en een beetje frunniken al helpt (hmm, misschien moet ik bij cravings eens aan m'n vrouw gaan friemelen). Een paar keer koos ik ervoor om ff in de zonneweide te gaan chillen.
Op de terugweg naar huis belde m'n oudste dochter, die had iets vervelends meegemaakt (dus niet iets ernstigs maar gewoon vervelend) en door meeleven met haar kreeg ik wel cravings. Maar ik was aan het rijden dus dat was wel makkelijk, ik kon simpelweg niets met de cravings en dan gingen ze na een paar minuten ook vanzelf wel weer weg.
En zo zitten we inmiddels op dag 6, met een schoon gebit, een gereinigd lichaam en een ontspannen geest. Het gaat erg lekker.
Morgen weer werken, dat wordt weer een nieuwe situatie. Op het werk rookte ik vaak om even alleen te zijn, dus ik denk dat ik in de middag wel een keer naar buiten ga om even rust op te zoeken, verder verwacht ik dat ik met wat extra koffie de rookmomenten wel kan vervangen.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#10
Innerscoop zei:
verder verwacht ik dat ik met wat extra koffie de rookmomenten wel kan vervangen.
Klik om te vergroten...
Let ermee op dat sigaretten roken het caffeïne voor de helft verminderd. Dus nu ga je meer koffie drinken?

Je kan het proberen maar wil je alvast ook waarschuwen. Waarschijnlijk zal het anders zijn dan hoe het eerst was. Tenzij het decaf is wat je drinkt!

Kijk maar hoe het gaat. :) voor een ander die niet zo caffeine gevoelig is werkt koffie weer wel bijvoorbeeld heb ik wel eens gelezen. Ik kan caffeine moeilijk verdragen zonder sigaretten bijvoorbeeld.

Bij een stoppen met roken polikliniek wordt vaak advies gegeven om koffie te vervangen met thee bijvoorbeeld vanwege dit.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#11
Casaan zei:
, want dat gaat gebeuren zodra de nicotine uit je lichaam is (10dagen)
Klik om te vergroten...
Volgens mij is het 3 dagen .
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Don Draper Thanks voor de info, dat wist ik niet. Dan is het inderdaad verstandiger om thee te pakken.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#13
Toen ik gisteren na een week vakantie naar m'n werk reed, vond ik het even spannend hoe ik dat ging doen zonder te roken. Gelukkig heb ik mezelf redelijk kunnen kalmeren. Ik bleef gisteren een beetje een gek gevoel houden, gelukkig was mijn collega heel supportive.
Vandaag ging het een stuk beter en heb ik best relaxed gewerkt. Met momenten wat met m'n pijpje gefrunnikt en dat was best rustgevend.
Op het werk ben ik een redelijk fanatiek koffiedrinker, ik denk dat ik nu iets meer koffie heb gedronken dan gewoonlijk, maar niet veel meer. Voor mijn gevoel werkt koffie wel dempend voor de cravings.
Ik zat zo ook wel te denken: zou het zo zijn bij een verslaafd brein dat veel lichamelijke ongemakken zoals honger, kou, pijn, zich al snel vertalen naar cravings?
Dus is het misschien goed om bij cravings te proberen onderzoeken of je lichaam iets nodig heeft in de vorm van eten, een fleece deken, een pleister?
Ik denk dat dit wel zo kan werken.
De eerste week zit erop, het valt me tot nu toe veel mee.
Ik heb het gevoel dat mijn bloedvaten wel lekker open staan, ik kan niet specifiek zeggen waaraan ik dit merk (van de week een keer een spontane boner gehad, dat is wel zeldzaam voor mij, odols niet meegeteld), maar ik voel me wel lekker in m'n vel zitten.
Ik vind het ook leuk om wat voor m'n lichaam te zorgen, zo ben ik een poosje geleden mijn suikergebruik flink gaan terugschroeven. Vanmorgen heb ik een keer koud afgedouched (niet ijskoud, maar voor mij koud genoeg om trots op te zijn). Verder wat gezonde kruiden besteld en thee van gezet. Ik let op m'n voeding, vooral zure zuivel zoals yoghurt en karnemelk trekt me aan.
Misschien volgende week weer eens beginnen sporten.
Edit: kleine reminder aan mezelf om kauwgom mee te nemen naar m'n werk. Vandaag wel kauw-en-zuigbehoefte gehad en bij gebrek aan beter af en toe maar op een dextro gezogen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Innerscoop zei:
Op het werk ben ik een redelijk fanatiek koffiedrinker, ik denk dat ik nu iets meer koffie heb gedronken dan gewoonlijk, maar niet veel meer. Voor mijn gevoel werkt koffie wel dempend voor de cravings.
Ik zat zo ook wel te denken: zou het zo zijn bij een verslaafd brein dat veel lichamelijke ongemakken zoals honger, kou, pijn, zich al snel vertalen naar cravings?
Dus is het misschien goed om bij cravings te proberen onderzoeken of je lichaam iets nodig heeft in de vorm van eten, een fleece deken, een pleister?
Ik denk dat dit wel zo kan werken.
Klik om te vergroten...
Zou kunnen. Een verslaafd brein gaat sowieso op zoek naar iets vervangends. In jouw geval koffie vandaag.

Een bekende afkorting is HALT (Hungry, Angry, Lonely, Tired) - gevoelens die een verslaafde vatbaarder maken voor gebruik. Misschien hoort daar voor jou wel kou bij. Pijn hoort er denk ik sowieso wel bij.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed bezig jij!
Ik heb zelf nog niet door wat ik met koffie moet doen, maar na 16h30 probeer ik geen caffeine meer drinken, anders slaap ik wat later. Ik schat dat ik 6 tot 7 uren nodig heb om, na mijn laatste koffie in slaap te vallen, maar ik neem nu al 2 maanden geen wiet meer en is toch anders dan nicotine in dat opzichte.

Tabak was laatste keer dat ik stopte een pittige ontwikkeling, maar reuze blij dat het weer uit mijn systeem is. Laatste nicotine-shot was in Augustus 2021 voor mij.

Succes en ga zo door!
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gelato43 zei:
Misschien heb ik in het forum weinig opgelet maar hoe gaat ie @Innerscoop ?
Klik om te vergroten...
3 weken geleden op een dag met zomers weer zo stom geweest om een pakje shag te kopen, afgelopen maandag weer m'n laatste peuk uitgedrukt .
Tot nu toe gaat het goed, m'n oudste zoon is ook net gestopt dus we kunnen elkaar motiveren.

Ik had het hier eigenlijk moeten updaten, eigenlijk niet aan gedacht.
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hi @Innerscoop ,
Even gespiekt hier en wat ben je goed op weg! 😊
Als ik zo vrij mag zijn, hoe gaat het nu met je?
Innerscoop zei:
Hopelijk zijn misschien enkele verslaafden geïnspireerd geraakt om zich ook van hun verslaving te bevrijden
Klik om te vergroten...
Bijna een “teken” dat ik dit las, want ik struggle ook met een tabaksverslaving. De afgelopen dagen denk ik veel aan stoppen met die rotzooi.
Door mijn vrij jonge leeftijd, merk ik eigenlijk (nog) amper nadelige effecten, wat het natuurlijk niet makkelijker maakt.

Enfin, hoop dat je ons een update kunt geven.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hey @Matineus , wat leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn proces.
Sinds mijn laatste bericht, rook ik kruidensigaretten (dus tabaksvervanger, niks psychoactiefs).
Van de nicotine af gaat bij mij vrij gemakkelijk, van de handeling is een grotere uitdaging. Daar wil ik maandag mee kappen.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#19
Matineus zei:
Door mijn vrij jonge leeftijd, merk ik eigenlijk (nog) amper nadelige effecten, wat het natuurlijk niet makkelijker maakt.
Klik om te vergroten...
Wat mij erg geholpen heeft is om me te bedenken dat de innerscoop die over vijf jaar leeft, de innerscoop die vandaag stopt, heel dankbaar zal zijn.
De innerscoop over 10 jaar is de stoppende innerscoop van vandaag zo dankbaar voor zijn schone longen en energie en goed uiterlijk en gezonde vaten etc, etc.

Dus bedenk deze dingen in positieve zin, wat je wint als je stopt, dus niet wat je verliest als je niet stopt.
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat fijn om te horen. You go, Innerscoop.
Uit je eerdere updates, maak ik op dat je geestelijke en lichamelijke veranderingen doormaakt, en dat deze per moment ook best konden veranderen. Is dat nu misschien al stabieler?
Innerscoop zei:
Toch nog wat focussen op andere coping voor stressituaties.
Klik om te vergroten...
Zijn die kruidensigaretten ook een onderdeel van jouw copingstrategie? Of heb je hier ook andere handvatten voor?
Innerscoop zei:
Ik vind het ook leuk om wat voor m'n lichaam te zorgen, zo ben ik een poosje geleden mijn suikergebruik flink gaan terugschroeven.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je denkt aan je algehele gezondheid, mijn complimenten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."