Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo Verslaving support

Benzo Verslaving support

233 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het grootste risico dat ik zie @Jazz35 is dat af en toe steeds vaker wordt en je weer in de shit komt te zitten met dagelijks gebruik. Het is zo makkelijk om er weer ingezogen te worden.

Aan de andere kant werk je er wel aan en is exposure wel de structurele weg. Maar dat werkt wel het beste als je dat nuchter doet.

Soort catch 22 dus. Lastig om daar iets over te zeggen maar ik zou zeggen begin met om en om met en zonder Benzo’s de spannende momenten te proberen en dan 1 op de 3 enz.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Het grootste risico dat ik zie @Jazz35 is dat af en toe steeds vaker wordt en je weer in de shit komt te zitten met dagelijks gebruik. Het is zo makkelijk om er weer ingezogen te worden.

Aan de andere kant werk je er wel aan en is exposure wel de structurele weg. Maar dat werkt wel het beste als je dat nuchter doet.

Soort catch 22 dus. Lastig om daar iets over te zeggen maar ik zou zeggen begin met om en om met en zonder Benzo’s de spannende momenten te proberen en dan 1 op de 3 enz.
Klik om te vergroten...
Ja, zo ben ik er ook mee bezig. Ik heb samen met mijn behandelaar gecategoriseerd wat voor mij spannend is en dat op verschillende levels. De minst spannende dingen die ik aanvankelijk ook met benzo's deed, lukken me al zonder. Nu door naar de volgende fase. Steeds iets meer zonder en iets minder met.

Overigens gebruikte ik sowieso niet dagelijks hoor. Alcohol drink ik bv sinds mijn 'mental meltdown' anderhalf jaar geleden helemaal niet meer thuis. Daar ben ik dus zeer drastisch mee geminderd, terwijl ik toch ook heeeeeel lang dagelijks behoorlijk wat dronk. Geen behoefte meer aan. :) Momenteel ben ik compleet nuchter, maar ik heb wel een paar dingen op de planning staan waar ik misschien een drankje wil nemen of iets wil gebruiken. In íeder geval niets meer thuis, nooit meer. Mat alcohol werkt dat gelukkig heel goed. En ja, ik weet dat compleet nuchter het beste is, dus dat streef ik ook na, maar ik doe het nu even dag voor dag. Alles voelt al zo groot.

Vandaag gebruik ik niets. ✨
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jazz35 zei:
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben er nog nét niet aan toe om het helemaal los te laten. De nachten zou ik zelfs wel aandurven, maar de spannende situaties nog niet denk ik. 😔 Maar ik kom daar wel. Ik weiger om me nog veel langer door die klote-angst in de greep te laten houden. 💫
Klik om te vergroten...
Het volledig durven gaan voelen, omarmen en accepteren van je angsten is de enige weg om er uiteindelijk goed mee om te leren gaan.

Groetjes van een voormalige angsthaas.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
RnB_fan zei:
Het volledig durven gaan voelen, omarmen en accepteren van je angsten is de enige weg om er uiteindelijk goed mee om te leren gaan.

Groetjes van een voormalige angsthaas.
Klik om te vergroten...
I know! Het voelt alsof ik het volgende deurtje door moet. Ik sta er vóór, alleen ik kan de deurklink nog niet vinden.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#5
RnB_fan zei:
Als je iets niet kunt vinden, moet je stoppen met zoeken!
Klik om te vergroten...
Haha, makkelijker gezegd....

Maar mooi punt. Ik probeer het! Hmmm... 🤔 Misschien iets minder hard proberen. 😅
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jazz35 zei:
Haha, makkelijker gezegd....

Maar mooi punt. Ik probeer het! Hmmm... 🤔 Misschien iets minder hard proberen. 😅
Klik om te vergroten...
Yes! Het zit al in je. Let it go!
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik wil even een korte update geven hoe het met me gaat.
Ik ben helemaal van de benzo’s af, ik heb een druk leven, sport, school, stage, en werk. Ik heb eigenlijk vrijwel niemand dicht in de buurt waar ik mee omga. En ik begin mij eigenlijk super eenzaam te voelen. Ik ben sowieso iemand die moeilijk contacten legt door mijn verleden met afwijzing. (Vroeger wouden andere kinderen nooit met mij spelen). Ik heb nu ook eigenlijk geen meid meer waarmee ik echt afspreek. Begin mij echt super alleen te voelen. En dat brengt soms ook de negatieve gedachtes met zich mee. Ben bijna altijd thuis aan het gamen of aan het sporten. Ik ga niet uit, ik ga niet naar plekken toe.
Tinder heb ik al geprobeerd maar daarop word het je gewoon onmogelijk gemaakt. Ik krijg dan bijvoorbeeld likes van meiden die helemaal niet terug praten of likes die ik helemaal niet te zien krijg. En na een periode van een paar dagen krijg helemaal geen likes meer. Dit maakt mij super onzeker, en angstig en verdrietig. Ik ga waarschijnlijk wel met een vriend op vakantie in de zomer. Maar hij woont best ver van mij vandaag dus we spreken elkaar eig alleen online. Ik wil dit ook met mijn psycholoog bespreken. Ik weet het niet als dit over 5jaar nog zo is. Dan kan je wel alles hebben, vaste werk, huisje, auto, eigen zzp bedrijf. Maar ja als je thuis komt en er is helemaal niemand voor je.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Even een toevoeging ik heb eerder wel vrienden gehad maar dit waren verkeerde vrienden. Denk aan veel drinken veel gebruiken. En ja die mensen gebruikten mij eig altijd gewoon voor mijn huis voor feestjes. Ik ben de vertrouwen in de mensheid volledig verloren. Ik weet niet eens wat vriendschap is. Ik zou niet eens weten hoe je nieuwe vrienden maakt
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Jeetje @AntiBenzo1312 , dat is niet niks zeg. Wat verdrietig voor je, en wat goed dat je dit deelt. Een pasklare oplossing heb ik zo 1 2 3 niet voor je helaas. Sporten doe je al veel, maar doe je ook lessen of train je alleen? Bij mij zijn de sportlessen wel een plek om nieuwe fijne mensen tegen te komen. En hoe zit het met je werk? Of is dat ik geen omgeving waarin je veel (nieuwe) mensen ontmoet? Geen goed en fijn contact met bepaalde familieleden ook? Broers, zussen, neefs, nichten of zo...? Wél verstandig trouwens, dat ie je oude en 'verkeerde' vrienden mijdt. Maar gezelliger wordt het leven er ook niet van. 🙁 Veel sterkte! ♥️
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
AntiBenzo1312 zei:
Even een toevoeging ik heb eerder wel vrienden gehad maar dit waren verkeerde vrienden. Denk aan veel drinken veel gebruiken. En ja die mensen gebruikten mij eig altijd gewoon voor mijn huis voor feestjes. Ik ben de vertrouwen in de mensheid volledig verloren. Ik weet niet eens wat vriendschap is. Ik zou niet eens weten hoe je nieuwe vrienden maakt
Klik om te vergroten...
Ik ben ook een hele tijd eenzaam geweest, toen al mijn beste vrienden kinderen kregen. Mijn oplossing? Drugs gebruiken. Eenzaamheid was ook een onderwerp bij de psycholoog waar ik toen liep. Uiteraard verzweeg ik mijn drugsgebruik als een echte verslaafde. Therapie heeft mij uiteindelijk geholpen. Ga eens langs de huisarts ermee.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Ik ben ook een hele tijd eenzaam geweest, toen al mijn beste vrienden kinderen kregen. Mijn oplossing? Drugs gebruiken. Eenzaamheid was ook een onderwerp bij de psycholoog waar ik toen liep. Uiteraard verzweeg ik mijn drugsgebruik als een echte verslaafde. Therapie heeft mij uiteindelijk geholpen. Ga eens langs de huisarts ermee.
Klik om te vergroten...
Dankje voor het delen. Ik loop al bij een psycholoog en psychiater
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#12
superlucy zei:
Wat een verschillende verhalen allemaal! Ik ben een soort van cold turkey gestopt met bromazolam (door ziekenhuisopname) daarna af en toe nog 0.5 mg lorazepam gehad. Nog steeds slaapproblemen maar niet zo heftig als ik had verwacht. Slik nu alleen 15 mg mirtazapine. Ik heb wel af en toe nachten dat ik helemaal niet slaap, maar ik heb liever dat dan terug naar de benzo-hel.
Klik om te vergroten...
Benzo’s zijn geen grap je moet een goed team van pro’s om je heen hebben om er vanaf te komen dan lukt het wel
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hey hallo,
Ik wou even een topic openen zoals de meesten weten ben ik verslaafd aan benzodiazepines. Ik ben binnen 2maand afgekickt en nooit meer terug gevallen. Graag zou ik deze topic willen openen om mensen te helpen, of vragen te beantwoorden van mensen die vragen hebben voor mij.

met vriendelijke groeten,
Antibenzo1312
B
BbyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Omdat je toch niet noodzakelijk de hel in hoeft te treden. Als je jezelf iets beter zou kennen, zou je toch op andere manieren met paniek/ angst en onrust om kunnen gaan. Nu ga je weer een traject in dat snel een jaar of een aantal jaar uit je geheugen gaat slaan en je veel tranen en drama gaat opleveren.
Als je meditatie zou doen en jezelf beter leert kennen zijn er toch makkelijkere manieren te vinden om een betere toekomst te bewerkstelligen..
Maar misschien heb je gelijk en weet je van jezelf dat je niet bereid bent alleen het gevecht aan te gaan en is het van te voren een verloren zaak.. Animo!
Klik om te vergroten...
Het lijkt bijna alsof jij mij beter kent dan ik zelf he! Ik mediteer namelijk elke avond. 😊
Een verloren zaak vind ik erg denigrerend klinken. Ik vind het goed dat ik op tijd aan de bel trek voordat het verder escaleert en ik weet dat ik op een fijne plek terecht kom.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Manu76 zei:
Tja je moet een dokter of psychiater hebben eigenlijk die je een flexibel afbouwschema voorschrijft.. Diazepam 2 mg en 5 mg pilletjes.. Die je dan in kleine stappen naar 0 mg helpen.. (eerst overstappen van Broma op Diazepam en dan afbouwen)
En anders kijken hoe je van een halve pil broma tot 0 komt, maar zeker niet plots weer een hele pil nemen, maar bij uitzondering iets meer dan de dosis die je op dat moment minimaal nodig hebt..
Klik om te vergroten...
Ik zal dit overleggen volgende week, maar vind het wel spannend, en ken mezelf ook een beetje. Zolang ik het allemaal redelijk in de hand heb, lukt dat, is er ineens dikke paniek, dan wil ik nog weleens impulsief over de dosering heengaan. Maar Thnx, ik gooi 'm erin bij mijn behandelaar. 🙏
B
BbyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jazz35 zei:
Wow jeetje, dit klinkt heftig zeg!! Dank voor het delen en veel sterkte ook met je herstel. Mag ik vragen op welke hoeveelheid benzo's je zat toen je dat traject bent ingegaan?

Ik probeer écht wel rust te pakken en lief te zijn voor mezelf, maar met mijn bipolaire stuiterhoofd en prestratiedrang is dat niet altijd even makkelijk helaas. Sporten helpt wel, mediteren en wandelen ook. Maar ja, weekendjes doorhalen op dope gebeurt óók nog weleens... 🤐😅
Klik om te vergroten...
Tuurlijk! Als je vragen hebt of dingen wil weten mag je altijd berichtje doen: Ik gebruikte destijds meerdere pillen pyra en broma in combinatie met ghb, drugs en alcohol en medicijnen.. Ik kan je niet met zekerheid zeggen welke hoeveelheid benzos het precies waren. Die tijd is een grote waas voor mij. Ik werd ziek en toen na een lange tijd begon ik in te zien dat ik een probleem had en lichamelijk afhankelijk was en ik een soort van dementerend werd

Verder gerbuik ik geen alcohol of andere drugs meer.
Nu inmiddels houdt ik precies bij wat ik neem zodat de artsen me goed kunnen helpen met de afbouw. Op een avond als gister neem ik 27 mg pyra en 15 mg broma…
B
BbyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jazz35 zei:
Wow jeetje, dit klinkt heftig zeg!! Dank voor het delen en veel sterkte ook met je herstel. Mag ik vragen op welke hoeveelheid benzo's je zat toen je dat traject bent ingegaan?

Ik probeer écht wel rust te pakken en lief te zijn voor mezelf, maar met mijn bipolaire stuiterhoofd en prestratiedrang is dat niet altijd even makkelijk helaas. Sporten helpt wel, mediteren en wandelen ook. Maar ja, weekendjes doorhalen op dope gebeurt óók nog weleens... 🤐😅
Klik om te vergroten...
En die prestratiedrang herken ik ook enorm. Misschien is het goed om daar iets mee te gaan doen met een psycholoog oid. Heeft mij wel geholpen om meer inzichten te krijgen
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jazz35 zei:
Ongetwijfeld doet mijn verslaafde hoofd dat. Zo werkt verslaving hè. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. 😅 Maar ik schreef geloof ik
al wel duidelijk dat ik dit traject niet alleen doe hè, maar onder professionele begeleiding. Die hebben mij deze methode aangeraden. Dus dat is niet per se eigenwijsheid, maar al een jaar lang in de weer zijn met verslavingsdeskundigen die mij ondersteunen en met wie ik ieder gebruik deel. Desondanks ga ik bij hen vragen naar de mogelijkheden tot afbouw met bv Diazepam. Dus dank voor de tips!

Welk citaat bedoelde je trouwens?
Klik om te vergroten...
1709877882813.png

De onderste.

Weet jouw professionele begeleiding alles van je verslaving en van de afbouw? Ik lees aan de ene kant dat je hulp hebt, maar aan de andere kant zeg je ook dat je het alleen wil doen. Iemand wordt door jou voor de gek gehouden. En dan bedoel ik naast dat je jezelf voor de gek houdt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het onderste citaat zijn mijn woorden niet 🤗.

Je maakt het jezelf veel moeilijker dan nodig, maar je weet alles beter dan de mensen die meerdere malen door een afbouw heen zijn gegaan. Ik denk dat jouw verslaafde hoofd excuses zoekt om niet met de billen bloot te hoeven. Het alleen doen is het slechtste idee ooit bij verslaving. Maar ook dat zal wel weerstand opleveren, want je hebt op alle goede raad een eigenwijs weerwoord. Veel succes met afbouwen in ieder geval.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
Het onderste citaat zijn mijn woorden niet 🤗.

Je maakt het jezelf veel moeilijker dan nodig, maar je weet alles beter dan de mensen die meerdere malen door een afbouw heen zijn gegaan. Ik denk dat jouw verslaafde hoofd excuses zoekt om niet met de billen bloot te hoeven. Het alleen doen is het slechtste idee ooit bij verslaving. Maar ook dat zal wel weerstand opleveren, want je hebt op alle goede raad een eigenwijs weerwoord. Veel succes met afbouwen in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Ongetwijfeld doet mijn verslaafde hoofd dat. Zo werkt verslaving hè. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. 😅 Maar ik schreef geloof ik
al wel duidelijk dat ik dit traject niet alleen doe hè, maar onder professionele begeleiding. Die hebben mij deze methode aangeraden. Dus dat is niet per se eigenwijsheid, maar al een jaar lang in de weer zijn met verslavingsdeskundigen die mij ondersteunen en met wie ik ieder gebruik deel. Desondanks ga ik bij hen vragen naar de mogelijkheden tot afbouw met bv Diazepam. Dus dank voor de tips!

Welk citaat bedoelde je trouwens?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."