Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
88 weergaven
18-5-2026
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Het stond er nogal als een feit, maar dat doe ik zelf ook. :wink:
Klik om te vergroten...

Maar ik sluit b.v. jou ideeën en andere hun ideeën ook niet uit en vind het juist leuk om te horen wat andere er van vinden.
Ook al geloof ik niet dat het zo zou zijn vind ik het wel leuk om er over te filosoferen voor het geval het wel zo zou zijn.
Behalve over religie de bijbel en koran en dat soort dingen. Dat vind ik achterhaald en vind ik geen leuke discussies.


Want niemand kan het met 100% zekerheid zeggen.
Want we weten het niet.
Ook al denk ik dat het leven kort is, ben ik niet bang voor de dood ( niet dat ik dood wil )
Maar geniet elke dag gewoon van het leven zoals het hoort!

Mezelf zei:
Wat ik hiermee ook eigenlijk zeg is dat ik het eens ben met @Revolutionair dat er na onze dood niks van onze huidige bewustzijn overblijft. Niks dat ik ben zal door blijven gaan. Mijn "ik" zal vergaan samen met mijn bewustzijn. Maar mijn ik is dan ook niet mijn ziel. Een ziel is het geen waar ik wel in geloof. "Ik" is alleen maar een stukje gereedschap om te kunnen interpreteren op de omgeving. Maar deze "ik" zorgt er ook voor dat mijn ziel kan ervaren en kan leren
Klik om te vergroten...

Ja ik denk dat wij wel de zelfde visie hebben op dat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Wat ik hiermee ook eigenlijk zeg is dat ik het eens ben met @Revolutionair dat er na onze dood niks van onze huidige bewustzijn overblijft. Niks dat ik ben zal door blijven gaan. Mijn "ik" zal vergaan samen met mijn bewustzijn. Maar mijn ik is dan ook niet mijn ziel. Een ziel is het geen waar ik wel in geloof. "Ik" is alleen maar een stukje gereedschap om te kunnen interpreteren op de omgeving. Maar deze "ik" zorgt er ook voor dat mijn ziel kan ervaren en kan leren.
Klik om te vergroten...
Maar als je zegt:

"Mijn "ik" zal vergaan samen met mijn bewustzijn."

Dan zeg je dus dat je een bewustzijn 'hebt', want 'mijn' bewustzijn. Wie is dan de 'mij' die een 'ik' en een bewustzijn heeft? Is dat dan niet wat je bent? Je essentie? (Wellicht wat jij je ziel noemt?) En kun je dat verliezen? Als je dat namelijk zou kunnen verliezen, dan zou het niet essentieel aan jou zijn. Is de voorwaarde van realiteit of waarheid niet dat het altijd aanwezig moet zijn? Dat moet nu dus ook al aanwezig zijn.

Misschien bedoelen we grotendeels hetzelfde hoor, maar ik wou even mijn kijk erop geven. :)


Revolutionair zei:
Maar ik sluit b.v. jou ideeën en andere hun ideeën ook niet uit en vind het juist leuk om te horen wat andere er van vinden.
Ook al geloof ik niet dat het zo zou zijn vind ik het wel leuk om er over te filosoferen voor het geval het wel zo zou zijn.
Behalve over religie de bijbel en koran en dat soort dingen. Dat vind ik achterhaald en vind ik geen leuke discussies.
Klik om te vergroten...
Altijd goed om andere standpunten te bekijken. :)

Revolutionair zei:
Want niemand kan het met 100% zekerheid zeggen.
Want we weten het niet.
Klik om te vergroten...
Precies :)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
@Revolutionair
Ik herinner me een eerste biologieles op de middelbare school waar werd gepoogd mij bij te brengen dat de mens superieur is aan dieren, wat uitmonde in een felle discussie en ik zelfs bijna de klas werd uitgestuurd.

En nog steeds vind ik dat de mens dus gewoon een diersoort is.

Er wordt nogal eens vergeten dat we gewoon onderdeel uitmaken van de natuur en dat de natuur als een geheel zou moeten worden gezien. Wij kunnen gewoonweg niet zonder bepaalde andere plant en diersoorten, die op hun beurt niet zonder andere bepaalde plant en diersoorten kunnen die op hun beurt weer enzovoort.
Klik om te vergroten...

Lol, echt waar? Welke idiote biologiedocent zei dit?

De mens is een in verhouding intelligente diersoort, we hebben een uitzonderlijke cortex. Maar we blijven een diersoort. Niets meer, niets minder. Mensen die dit proberen te ontkennen (waar we m.i. dus al heel erg ons best voor doen als maatschappij, bijvoorbeeld door te doen alsof we van origine volledig monogaam zijn, maar goed, dat is een andere discussie) houden zichzelf een flinke fabel voor. :wink:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Revolutionair zei:
Er zijn biljarden levensvormen op aarde.
Door dat wij een communicatieve bewustzijn hebben gecreëerd voelen wij ons speciaal en denken de meeste mensen dat onze geest iets is dat verder gaat. Maar uiteindelijk zijn het gewoon je hersenen die alle informatie verwerken waarbij de persoonlijkheid word gecreëerd.

Maar een vlieg sla je gewoon dood!
Zonder berouw. Terwijl dat ook een levensvorm is.
Net als met varkens en koeien.

Door onze bewustzijn denken we dat onze geest een meerwaarde heeft in vergelijking met andere dieren.

Maar we gaan gewoon allemaal de grond in en als je lichaam weg is dan is je bewust zijn ook weg.

Want je hersens werken eenmaal niet meer.
Klik om te vergroten...

Je hoéft vliegen natuurlijk niet zonder enige gedachte daarbij dood te slaan. Niet om de vredelievende hippie uit te hangen, en ik ga vast ook wel eens vaker per ongeluk op ze staan, maar ik vind het idee dat insecten vies en minderwaardig zijn ook iets onnodigs en arrogants dat ‘wij’ mensen vaak aan ons hebben. Vooral de vanzelfsprekendheid ervan. Zelf zou ik dit ook absoluut niet zo aan willen leren aan mijn kinderen. Kijk, het is wat anders als een insect echt kwaad kan doen (steken, bijten, een plaag) maar ik erger me persoonlijk rot aan dat ‘aaaaaah het is klein en het beweegt, het moet dood’, zeker als ik dit mensen met een voorbeeldfunctie zoals docenten zie doen. Heb een beetje respect voor het leven op onze planeet, groot of klein - voor zover het zonder schade voor jezelf of anderen mogelijk is dan.

Maar goed, ook weer lekker off-topic dit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Kijk, het is wat anders als een insect echt kwaad kan doen (steken, bijten, een plaag) maar ik erger me persoonlijk rot aan dat ‘aaaaaah het is klein en het beweegt, het moet dood’
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan een paar jaar terug. Met de uitgebreide familie naar een natuurpark om daar te wandelen enzo. Steekt er opeens een hele grote harige groene rups over het pad heen. En wat doet mijn oma? Die trapt dat beest helemaal dood, terwijl hij alleen maar overstak en we er makkelijk omheen konden. Dat was wel even een moment dat ik dacht, hmm dat liefhebben van je naasten (mijn oma is nog erg Christelijk, zit te diep) betreft dus alleen mensen en niet de andere wezens waar we deze planeet mee delen. Okay, got that.

Verder is mijn oma erg lief hoor.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Roze Olifant
Ik kan je school en jaar noemen en het was een docente, maar haar naam weet ik niet meer.

Het zal wel in de lesstof gestaan hebben, eerste les biologie even definieren wat biologie is en hoe de verhoudingen liggen tussen mens en dier. Maar dat was toch wel een schock als je opgevoed bent met respect voor al het leven en even daarvoor met een verrekijker vogels ging spotten en met zon netje de waterakant afstruinde op zoek naar allerlei interessante levensvormen die bestudeerd werden en dan weer met zorg in hun oorspronkelekijke habitat teruggezet werden.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Maar als je zegt:

"Mijn "ik" zal vergaan samen met mijn bewustzijn."

Dan zeg je dus dat je een bewustzijn 'hebt', want 'mijn' bewustzijn. Wie is dan de 'mij' die een 'ik' en een bewustzijn heeft? Is dat dan niet wat je bent? Je essentie? (Wellicht wat jij je ziel noemt?) En kun je dat verliezen? Als je dat namelijk zou kunnen verliezen, dan zou het niet essentieel aan jou zijn. Is de voorwaarde van realiteit of waarheid niet dat het altijd aanwezig moet zijn? Dat moet nu dus ook al aanwezig zijn.
Klik om te vergroten...
Nou precies daarom zei ik in een andere topic over spiritualiteit en eenzaamheid:
"Grappige van dit soort onderwerpen proberen met woorden uit te leggen, is dat óm het in woorden uit te kunnen leggen, je die woorden elkaar moet laten tegenspreken. :)"

Daarom klopt mijn zin wat je quote inderdaad ook eigenlijk niet. Onze "ik" is een deel van onze bewustzijn en onze bewustzijn is een deel van onze ziel. De "ik" is ons bewustzijn. Maar ons bewustzijn is ook onze ziel. Terwijl de "ik" niet onze ziel is.

Onze ziel heeft wel een bewustzijn nodig (voor ervaring en lessen), maar niet perse een "ik".
Maar bewustzijn (zoals wij die kennen) heeft wel een "ik" nodig om bewust te zijn.

Maar daar komen we weer. Zodra men dit in woorden wil omschrijven gaan die woorden elkaar tegenspreken.
Taal komt namelijk uit dit bestaan, maar dit bestaan is maar een deel van de werkelijkheid en niet waar we vandaan komen.

Hoe kan je met iets wat in dit bestaan is ontstaan (taal), beschrijven wat buiten dit bestaan bestaat? :thinking:


Dit bestaan is ook maar tijdig zoals het universum tijdig is. Als de uitdijing van het universum doorgaat, dan zullen uiteindelijk zelfs de atomen uit elkaar gaan vallen en zal het universum niet meer bestaan. Dan is alles weer één.

Maar als het één weer wil ervaren, of het één wil überhaupt bestaan, zal het weer een bestaan moeten creëren waar het één zich afsplits van zichzelf om zijn eigen bestaan te ervaren. Zoals dus ook nu gebeurd. Onze ervaring is maar 1 van de miljoenen ervaringen van onszelf, het één.

Maar hoe meer ik nu weer ga zeggen, hoe meer ik mezelf ook weer ga tegenspreken. Wij beschikken (nog) niet over een taal dat dit kan omschrijven.

Verder denk ik ook dat we behoorlijk op 1 lijn liggen hoor @Mindless :)
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Dan zeg je dus dat je een bewustzijn 'hebt', want 'mijn' bewustzijn. Wie is dan de 'mij' die een 'ik' en een bewustzijn heeft? Is dat dan niet wat je bent? Je essentie? (Wellicht wat jij je ziel noemt?) En kun je dat verliezen? Als je dat namelijk zou kunnen verliezen, dan zou het niet essentieel aan jou zijn. Is de voorwaarde van realiteit of waarheid niet dat het altijd aanwezig moet zijn? Dat moet nu dus ook al aanwezig zijn.
Klik om te vergroten...


Ik denk dus dat alle informatie die je hebt en de manier hoe je hersens het verwerken en uitvoeren je IK maakt.
Dat dat je ziel is.
Natuurlijk hoop ik dat er meer is...
Maar zie daar weinig bewijs in dit leven van terug.

Roze Olifant zei:
Je hoéft vliegen natuurlijk niet zonder enige gedachte daarbij dood te slaan. Niet om de vredelievende hippie uit te hangen, en ik ga vast ook wel eens vaker per ongeluk op ze staan, maar ik vind het idee dat insecten vies en minderwaardig zijn ook iets onnodigs en arrogants dat ‘wij’ mensen vaak aan ons hebben. Vooral de vanzelfsprekendheid ervan. Zelf zou ik dit ook absoluut niet zo aan willen leren aan mijn kinderen. Kijk, het is wat anders als een insect echt kwaad kan doen (steken, bijten, een plaag) maar ik erger me persoonlijk rot aan dat ‘aaaaaah het is klein en het beweegt, het moet dood’, zeker als ik dit mensen met een voorbeeldfunctie zoals docenten zie doen. Heb een beetje respect voor het leven op onze planeet, groot of klein - voor zover het zonder schade voor jezelf of anderen mogelijk is dan.

Maar goed, ook weer lekker off-topic dit.
Klik om te vergroten...

Dat bedoel ik dus..
Als je geloofd dat de ziel verder reist dan zou dat ook voor de dieren zo moeten zijn.
Denk dat het arrogant is om te denken dat het alleen voor de mens is omdat wij een betere communicatie en levensondrrhoud hebben ontwikkeld voor ons zelf

Off-topic is het allemaal zeker niet! De vraag is niet zo simpel en antwoorden al helemaal niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Revolutionair zei:
Ik denk dus dat alle informatie die je hebt en de manier hoe je hersens het verwerken en uitvoeren je IK maakt.
Dat dat je ziel is.
Natuurlijk hoop ik dat er meer is...
Maar zie daar weinig bewijs in dit leven van terug.
Klik om te vergroten...
Imo is de Ziel/Zelf/Essentie transcendentaal aan de normale persoonlijkheid/'ik'. Waar de 'ik' bewustzijn ván dingen is, is de Zelf (Ziel) slechts bewustzijn. Bewustzijn dat bewust is van zichzelf, omdat er geen dingen zijn (op dat niveau).

Ik denk niet dat het mogelijk is om bewijs hiervoor te leveren aan een ander, maar wel dat je voor jezelf kunt ervaren het normale 'ik' bewustzijn te ontstijgen. Slechts nog een bewuste aanwezigheid te zijn. Ego-transcendence, ego-death, etc. wordt het genoemd.

Revolutionair zei:
Als je geloofd dat de ziel verder reist dan zou dat ook voor de dieren zo moeten zijn.
Klik om te vergroten...
Sommigen geloven dat de Ziel door het ervaren van de levens van verschillende wezens - planten, dieren, mensen, wellicht aliens - zich steeds meer ontwikkelt en over zichzelf leert. Ik weet niet echt wat ik hiervan moet geloven, maar het doet je wel anders kijken naar dieren. Als je je bedenkt dat zij - net als ons - geboren worden in een lichaam en eigenlijk niet weten hoe ze hier komen, dan zouden we ze eigenlijk met net zoveel respect moeten behandelen als mensen. Zij zijn immers ook voelende wezens. Dit is soms weleens moeilijk om te doen, maar soms even stil staan bij dat zij ook maar hun leven dat hen gegeven is, proberen te leiden, is denk ik sowieso een goed iets.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Doet me denken aan een paar jaar terug. Met de uitgebreide familie naar een natuurpark om daar te wandelen enzo. Steekt er opeens een hele grote harige groene rups over het pad heen. En wat doet mijn oma? Die trapt dat beest helemaal dood, terwijl hij alleen maar overstak en we er makkelijk omheen konden. Dat was wel even een moment dat ik dacht, hmm dat liefhebben van je naasten (mijn oma is nog erg Christelijk, zit te diep) betreft dus alleen mensen en niet de andere wezens waar we deze planeet mee delen. Okay, got that.

Verder is mijn oma erg lief hoor.
Klik om te vergroten...

Precies dit dus, zo zonde! Arme rups. En het argeloze daarvan. Dat je zo’n beest onschuldig ziet oversteken en denkt: bah, vies, dood moet het. Dat vind ik erg! (Verder geloof ik dat je oma een lief mens is hoor. ^^) Dat zit hem toch echt een groot stuk in de opvoeding... Mijn moeder is voor ze met pensioen ging altijd kleuterjuf geweest en daar hadden ze een leuk project op school, ‘Kriebelbeestjes’. Hierin werd op een positieve manier stilgestaan bij wat er zoal aan kleins leeft om ons heen. :) Erg verfrissend.

acht.zes zei:
@Roze Olifant
Ik kan je school en jaar noemen en het was een docente, maar haar naam weet ik niet meer.

Het zal wel in de lesstof gestaan hebben, eerste les biologie even definieren wat biologie is en hoe de verhoudingen liggen tussen mens en dier. Maar dat was toch wel een schock als je opgevoed bent met respect voor al het leven en even daarvoor met een verrekijker vogels ging spotten en met zon netje de waterakant afstruinde op zoek naar allerlei interessante levensvormen die bestudeerd werden en dan weer met zorg in hun oorspronkelekijke habitat teruggezet werden.
Klik om te vergroten...

Haha, love it. Ik was ook zo als kind! Met een vergrootglaasje naar beestjes in het wild kijken, beestjes die al dood waren en plantjes onder de microscoop bezichtigen die mijn vader voor mij ergens vandaan gehaald had... eigen wandelende takken kweken... Zoals ik het fascinerend vond en bevreemdend om naar het geheimzinnige heelal te kijken, de sterren, de maan, met een telescoop, zo graag keek ik ook naar het kleine leven. Als mens staan wij daar middenin. Nogmaals, je hoeft niet te overdrijven, en soms kunnen dingen niet anders en moet je keuzes maken... Maar het is toch veel mooier om ons over al wat om ons heen is te verwonderen, in plaats van ons aldoor naïef, gedachteloos, self-centered, boven andere levensvormen te plaatsen. Dan beperk je jezelf alleen maar enorm naar mijn mening. We hebben in feite allemaal recht op ons plaatsje op deze wereld. :) [/hippiemodus off]
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Revolutionair zei:
Ik denk dus dat alle informatie die je hebt en de manier hoe je hersens het verwerken en uitvoeren je IK maakt.
Dat dat je ziel is.
Natuurlijk hoop ik dat er meer is...
Maar zie daar weinig bewijs in dit leven van terug.



Dat bedoel ik dus..
Als je geloofd dat de ziel verder reist dan zou dat ook voor de dieren zo moeten zijn.
Denk dat het arrogant is om te denken dat het alleen voor de mens is omdat wij een betere communicatie en levensondrrhoud hebben ontwikkeld voor ons zelf

Off-topic is het allemaal zeker niet! De vraag is niet zo simpel en antwoorden al helemaal niet.
Klik om te vergroten...

Even vergeten te quoten en het is wat lastig op mijn telefoon om dat alsnog te doen, maar volledig eens!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#12
De dood is niks meer dan een overgang naar een andere plek of gedaante. Bewustzijn blijft voortbestaan. God bestaat mogelijk ook, maar dan niet zoals in de bijbel staat beschreven. De dood is even knap vervelend of kan vervelend zijn, maar als het hart eenmaal is gestopt met werken ga je een prachtige trip tegemoet waarbij je een megaorgasme beleefd zoals je dat nooit eerder hebt meegemaakt.
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik was vroeger bang om dood te gaan. Inmiddels niet meer, na heel veel keren dood te zijn gegaan (althans, zo ervaren) op psychedelica. Maar ook na een ongeluk jaren terug, waarbij ik met mijn fiets een tijd heb meegelift op de motorkap van een rijdende auto nadat hij me aanreed. Op dat moment dat ik met hoge snelheid op die auto lag kon ik alleen maar denken: "Goed, dit was het dan. Ik word er zometeen vanaf gegooid en dan is het klaar." En gek genoeg was ik zo bang dat mijn lichaam ineens in rustmodus ging en ik een enorme kalmte over me heen voelde komen. Het was goed zo. Het moment dat ik eraf werd gegooid kan ik me ook niet meer herinneren, ik weet alleen nog dat ik ineens op straat lag onder het bloed en mijn lichaam volledig in de kreukels en dat de politie snel ter plaatse was. Deze hele ervaring was voor mij wel een enorme omslag in het leven in hoe ik tegen "dood gaan" aankijk.
Verder geloof ik dat als je dood gaat je bewustzijn ook weg is, maar er toch energie altijd achterblijft die voortschrijdt in dit alles en het universum.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rupsje zei:
Ik was vroeger bang om dood te gaan. Inmiddels niet meer, na heel veel keren dood te zijn gegaan (althans, zo ervaren) op psychedelica. Maar ook na een ongeluk jaren terug, waarbij ik met mijn fiets een tijd heb meegelift op de motorkap van een rijdende auto nadat hij me aanreed. Op dat moment dat ik met hoge snelheid op die auto lag kon ik alleen maar denken: "Goed, dit was het dan. Ik word er zometeen vanaf gegooid en dan is het klaar." En gek genoeg was ik zo bang dat mijn lichaam ineens in rustmodus ging en ik een enorme kalmte over me heen voelde komen. Het was goed zo. Het moment dat ik eraf werd gegooid kan ik me ook niet meer herinneren, ik weet alleen nog dat ik ineens op straat lag onder het bloed en mijn lichaam volledig in de kreukels en dat de politie snel ter plaatse was. Deze hele ervaring was voor mij wel een enorme omslag in het leven in hoe ik tegen "dood gaan" aankijk.
Verder geloof ik dat als je dood gaat je bewustzijn ook weg is, maar er toch energie altijd achterblijft die voortschrijdt in dit alles en het universum.
Klik om te vergroten...
Misschien is energie wel een beter woord dan ziel inderdaad :thinking:
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:


Als je bewijs hebt dat er ufo's op aarde geweest zijn dan verneem ik dat heel graag trouwens.
Klik om te vergroten...

In december 2017 kwam senator Harry Reid met dit artikel:
[URL]https://www.hln.be/wetenschap-planeet/-nu-hebben-we-bewijs-dat-ufo-s-bestaan-vs-senator-die-onderzoeksprogramma-opstartte-is-blij-dat-geheim-werd-onthuld~a33f30b6/[/URL]

Later kwam Luis Elizondo naar voren met drie videos van ufo's, en waarvan de navy begin september had erkend dat die videos authentiek zijn:
[MEDIA=youtube]60ZJQ4I7_3M[/MEDIA]

Naast videos, fotos, radaropnames, sonaropnames, satteliet opnames, bodemsporen, materiaal van ufos, vind ik de getuigenverslagen die in het boek "ufos and nukes" - Robert Hastings, staan erg indrukwekkend. Dit zijn getuigenverslagen van veteranen die met atoomwapens hebben gewerkt. Dit zijn mensen die psychologisch helemaal zijn gescreend voordat ze dat werk mochten doen. Als je denkt dat alleen gekke mensen vliegende schotels waarnemen, waarom werken die mensen dan met atoomwapens?? Naast een boek en een documentaire, heeft Robert Hastings ook ervoor gezorgd dat een aantal van die veteranen op tv, hun getuigenis aflegden:
[MEDIA=youtube]X_1cku4kYk8[/MEDIA]

Het ding met ufologie is, is dat het bewijs te vinden is in zijn totaliteit. Het gaan om allerlei getuigenverslagen van toppiloten, militairen, astronauten.. Videos, fotos, enz. Het is nu even wachten totdat het rapport van AATIP vrij wordt gegeven, dat gaat interessant worden. TTSA bereidt ons momenteel voor op bekendmaking van. Amerika houdt alles strikt geheim, want ze zijn in het diepste geheim bezig met het verstaan van de technologie achter die ufos. De intelligentie achter de ufos vormen namelijk een bedreiging voor het bestaan van de mensheid. Het machtigste leger en het beste wapen, kunnen niks beginnen tegen de ufos. En de ufos zetten soms onze atoomwapens aan en uit, programmeren ze verkeerd, scannen silos, schieten een testraket uit de lucht, laten torpedo's verdwijnen, beginnen branden, ontvoeren mensen, verminken vee... De waarheid achter het ufofenomeen is niet zo heel makkelijk, en talloze overheden hebben geen idee wat ze eraan moeten doen. Ja, hun technologie begrijpen en namaken, zodat we terug kunnen vechten. Er is zoooveeeel meer achter het ufofenomeen. We worden gemonitord en gemanipuleerd.

Zie hier nog een interessant getuigenverslag met joe rogan van een militaire toppiloot die werd geconfronteerd met een ufo:
[MEDIA=youtube]Eco2s3-0zsQ[/MEDIA]
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Naam zei:
Waarom zou een boom geen illusie v vrije wil hebben? Kan de boom niet denken dat hij zijn takken beweegt i.p.v. de wind?
Bomen communiceren leren wij als mens nu pas ontdekken.. of wat met bvbeen schimmel? Schimmels zijn enorm intelligent, het zijn meesters in communicatie; beter en sneller dan de mens indien we vanuit ons perspectief kijken. Hoe kan vrije wil voor ons alleen bestaan? Wij zijn een ‘nieuwe’ soort; hoe kan het dan dat wij het meest intelligent zijn? Dat is enkel logisch vanuit 1 perspectief, hoe zit het met het intellect van ouder DNA? Wij zien een planeet vaak als een rots zonder leven i.p.v. als een levend organisme. Dat zorgt voor exclusieve opvattingen omtrent intelligent leven die enkel gelden binnen die context; en die context geldt enkel binnen ons perspectief van ruimtetijd...
Klik om te vergroten...
Het is maar mijn mening, maar ik denk niet dat een boom vrije wil heeft zoals wij (dat lijken te hebben) nee.

Onze vrije wil als mens zijnde zorgt er in mijn ogen voor dat wij de harmonische eenheid met het geheel kunnen (lijken te) doorbreken en een gedachte of actie claimen als de wil van onszelf als een op zichzelf staande entiteit. Met andere woorden: we manifesteren ook echt een bepaalde disharmonie. Je kunt zien dat iemand niet harmonieus met zijn/haar omgeving is, maar een entiteit/ego met eigen wil. Zoiets heb ik dan nog wel geobserveerd bij bepaalde diersoorten, maar bij bijvoorbeeld een boom of plant echt nooit. Een boom is altijd harmonieus met de wind bijvoorbeeld. Je ziet simpelweg nooit dat een tak of blad op een onnatuurlijke disharmonieuze manier beweegt. Er is geen afzonderlijke entiteit die met zijn wil ingaat tegen het geheel.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik denk dat een boom geen 'zijn', geen 'presence' heeft. Bomen kunnen een machtige presence hebben. Maar conceptueel denken dat hij vrije wil heeft zoals een mens dat denkt te hebben, nee daar geloof ik niet in. Maar zoals gezegd, dat is mijn mening ook maar.

Naam zei:
Voort op die gedachte: is een schimmel die toxisch is voor dieren, een schimmel die zorgt voor afbraak van hout, een schimmel die... slecht? Of goed?
Is een plant die invasief is en overwoekerd slecht? Of goed?
Is slecht of goed niet een concept dat wisselt vanuit perspectief? Een illusie enkel echt vanuit degene in de illusie? Wat is slecht in het geheel van het universum? Is het universum slecht? Of zoals men vroeger zei; is God slecht? Schepper van leven maar ook dood..
Hoe weet men wat slecht is? Is dat niet in context met de dood die slecht is? Maar is een
Leven zonder dood dan goed? Onze westerse visie op de dood bepaalt fel hoe wij goed en slecht inschatten.
In andere culturen is dit heel anders, ziekte en dood worden niet als slecht gezien.
Onder andere de leer van Shiva kan hier een ander perspectief in bieden..
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het helemaal mee eens. Slecht en goed behoren slechts tot de menselijke dualistische geest. Het zijn concepten die ook nog eens zwaar afhankelijk zijn van de geldende normen en waarden van de heersende cultuur.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
PsychedelicMagic zei:

In december 2017 kwam senator Harry Reid met dit artikel:
[URL]https://www.hln.be/wetenschap-planeet/-nu-hebben-we-bewijs-dat-ufo-s-bestaan-vs-senator-die-onderzoeksprogramma-opstartte-is-blij-dat-geheim-werd-onthuld~a33f30b6/[/URL]

Later kwam Luis Elizondo naar voren met drie videos van ufo's, en waarvan de navy begin september had erkend dat die videos authentiek zijn:
[MEDIA=youtube]60ZJQ4I7_3M[/MEDIA]

Naast videos, fotos, radaropnames, sonaropnames, satteliet opnames, bodemsporen, materiaal van ufos, vind ik de getuigenverslagen die in het boek "ufos and nukes" - Robert Hastings, staan erg indrukwekkend. Dit zijn getuigenverslagen van veteranen die met atoomwapens hebben gewerkt. Dit zijn mensen die psychologisch helemaal zijn gescreend voordat ze dat werk mochten doen. Als je denkt dat alleen gekke mensen vliegende schotels waarnemen, waarom werken die mensen dan met atoomwapens?? Naast een boek en een documentaire, heeft Robert Hastings ook ervoor gezorgd dat een aantal van die veteranen op tv, hun getuigenis aflegden:
[MEDIA=youtube]X_1cku4kYk8[/MEDIA]

Het ding met ufologie is, is dat het bewijs te vinden is in zijn totaliteit. Het gaan om allerlei getuigenverslagen van toppiloten, militairen, astronauten.. Videos, fotos, enz. Het is nu even wachten totdat het rapport van AATIP vrij wordt gegeven, dat gaat interessant worden. TTSA bereidt ons momenteel voor op bekendmaking van. Amerika houdt alles strikt geheim, want ze zijn in het diepste geheim bezig met het verstaan van de technologie achter die ufos. De intelligentie achter de ufos vormen namelijk een bedreiging voor het bestaan van de mensheid. Het machtigste leger en het beste wapen, kunnen niks beginnen tegen de ufos. En de ufos zetten soms onze atoomwapens aan en uit, programmeren ze verkeerd, scannen silos, schieten een testraket uit de lucht, laten torpedo's verdwijnen, beginnen branden, ontvoeren mensen, verminken vee... De waarheid achter het ufofenomeen is niet zo heel makkelijk, en talloze overheden hebben geen idee wat ze eraan moeten doen. Ja, hun technologie begrijpen en namaken, zodat we terug kunnen vechten. Er is zoooveeeel meer achter het ufofenomeen. We worden gemonitord en gemanipuleerd.

Zie hier nog een interessant getuigenverslag met joe rogan van een militaire toppiloot die werd geconfronteerd met een ufo:
[MEDIA=youtube]Eco2s3-0zsQ[/MEDIA]
Klik om te vergroten...
Ik ben niet overtuigd. Er wordt mij teveel over de gevaren van deze ufo's gerept. Een ufo heeft oorspronkelijk niks maar ook niks met aliens of buitenaardsen te maken, wat al de onprofessionaliteit van dit artikel laat zien. Unidentified betekend niets meer dan "onbekend" of "niet geïdentificeerde". Maargoed dat is een andere discussie.

Regeringen en dergelijke zeggen wel meer om het volk bang te maken om zo te kunnen veroorloven om nog meer miljarden dollars uit de bevolking te trekken voor nog meer militair budget tegen deze zogenaamde gevaarlijke aliens. Ja heb mijn alu hoedje op:)...

Als deze aliens lichtjaren kunnen overbruggen om hier te komen, dan hoeven ze maar een scheet te laten om ons te laten verdwijnen. Zo stom zijn wij nog. We zijn dan niet eens mieren voor hun! Als men enig besef heeft hoe groot het universum is, hoe ver lichtjaren zijn en wat daarvoor nodig is om de snelheid van het licht te halen, dan snap ik werkelijk waar niet dat men nog de illusie kan hebben dat we onszelf tegen hun kunnen verdedigen. Ja wormholes en dergelijke zou ook betekenen dat die aliens zo veel verder zijn dan ons, dat we echt geen schijn van kans hebben.

Het is echt niet mijn bedoeling om je met alles tegen te spreken hoor maar je bent zo stellig dat ik automatisch wat tegenwicht ga geven. Ik geloof best dat er meer leven is in dit universum en acht de kans groot dat we gemiddeld genomen niet eens zo intelligent zijn. Maar ik denk ook dat we hoe ver we ook zijn met ons intelligentie, we altijd gebonden blijven aan ruimte tijd en dus geen lichtjaren kunnen reizen zonder te grote consequenties. Waar andere buitenaardsen ook last van zouden hebben. Vandaar dat er dus géén onomstotelijk bewijs is voor Aliens. Letterlijk bewijzen zat voor ufo's maar bewijzen dat je niet weet wat er vliegt is nogal makkelijk:tonguewink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Omdat we hier wellicht met een reden zijn op deze leerschool die we aarde noemen? En dat als we niet dat hebben behaald waar we voor gekomen zijn, we terugkomen? Ik zeg maar wat. Klinkt niet zo vreemd imo.


Ook al zou alles fundamenteel één zijn (wat ik ook geloof), dan betekent dat nog niet dat we in de gemanifesteerde werkelijkheid geen verschillende incarnaties zijn in mijn ogen. Een boom-knuffelaar kan bijvoorbeeld nog zo hard met een boom knuffelen, op dat niveau zullen de twee nooit 1 worden. :tonguewink: Eenheid is (imo) geïncarneerd als de boom-knuffelaar en als de boom en ervaart zichzelf zo op verschillende manieren.
Klik om te vergroten...
Daar heb je een punt. Maar "één"betekend ook dat ik jou ben in een ander leven. Dat ik die boom ben in een ander leven. Maar wel nu en altijd al geweest. We zijn één maar ervaren ons zelf als afgescheiden van elkaar. Ik ben in essentie dus jou, de boom en alles wat was en gaat komen. Mijn vorig leven ben ik nu ook en jij ook.

Waar ik in geloof bij de verhalen van incarnaties is dat er bepaalde gedachtes en ervaringen in de ether blijven hangen wat een kind kan opvangen en kan ervaren als een vorig leven. Ik heb ook wel eens gedroomd of getript van een ander of vorig leven. Maar wat mijn leven was, is dat nu ook. Er is namelijk geen tijd. Dit is hoe ik eenheid zie.
Ik begrijp de verwarring van incarnatie maar in mijn ogen gaat de werkelijkheid veel dieper dan een synchroon verlopend geheel waarbij je kan spreken van wat komt en wat is geweest en dus van een vorig leven in het verleden.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit alles is overigens een spel dat gepaard gaat met de illusie van tijd, daar ga ik even niet te diep op in maar mijn perspectief alsook dat van de boom of wat dan ook is enkel geldig binnen die context.. Neem tijd weg en tis allemaal weer onzin wat ik hier uitkraam
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Het is maar mijn mening, maar ik denk niet dat een boom vrije wil heeft zoals wij (dat lijken te hebben) nee.

Onze vrije wil als mens zijnde zorgt er in mijn ogen voor dat wij de harmonische eenheid met het geheel kunnen (lijken te) doorbreken en een gedachte of actie claimen als de wil van onszelf als een op zichzelf staande entiteit. Met andere woorden: we manifesteren ook echt een bepaalde disharmonie. Je kunt zien dat iemand niet harmonieus met zijn/haar omgeving is, maar een entiteit/ego met eigen wil. Zoiets heb ik dan nog wel geobserveerd bij bepaalde diersoorten, maar bij bijvoorbeeld een boom of plant echt nooit. Een boom is altijd harmonieus met de wind bijvoorbeeld. Je ziet simpelweg nooit dat een tak of blad op een onnatuurlijke disharmonieuze manier beweegt. Er is geen afzonderlijke entiteit die met zijn wil ingaat tegen het geheel.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik denk dat een boom geen 'zijn', geen 'presence' heeft. Bomen kunnen een machtige presence hebben. Maar conceptueel denken dat hij vrije wil heeft zoals een mens dat denkt te hebben, nee daar geloof ik niet in. Maar zoals gezegd, dat is mijn mening ook maar.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Slecht en goed behoren slechts tot de menselijke dualistische geest. Het zijn concepten die ook nog eens zwaar afhankelijk zijn van de geldende normen en waarden van de heersende cultuur.
Klik om te vergroten...

Dus een dier heeft volgens jou wel die illusie van vrije wil? Wat is het verschil?
En hoe zie je dan een vleesetende plant? Of simpelweg een boom of plant die bvb met anderen van zijn soort communiceert via wortelnetwerk(en netwerk v myceleum) om te waarschuwen tegen over grazing van bepaalde dieren?
Wil dit niet zeggen dat de boom doorheeft dat andere bomen een deel zijn van diens geheel, doch die dieren niet?
De ‘reflex’ is er door differentiatie, wat een vorm van ego impliceert. Ik kan me inbeelden dat bomen ‘wijzer’ zijn dan ons op dat gebied doordat ze langer bezig zijn met equilibrium vinden (door zoals ik eerder stelde een evt geautomatiseerde situatie), waardoor ze misschien harmonieuzer lijken.
Dat is ook logisch, hetgeen langer bestaat is harmonieuzer met het bestaan daar het langer het bestaan meevormt... het is de nieuwe soort die chaotisch lijkt, al kan die chaos net de harmonie bijbrengen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."