Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIhkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

Ihkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

230 antwoorden
46 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Uiteindelijk?
Uiteindelijk komt alles goed.
Magere Hein met zijn zeis komt op een gegeven moment aan de deur, en je gaat mee.
Waar hij met je heengaat dat weten we niet, maar iig krijg je rust. De eeuwige rust in casu.
Er gaat geen dag voorbij, of ik denk hieraan.
En dat niet alleen, van mij mag Hein gerust vandaag of morgen aanbellen.
Ik ga direct met hem mee. Jazeker.
Ik heb al meer dan genoeg rottigheid meegemaakt.
Of, beter omschreven, genoeg zeer zware ellende.
Daarom, ik geef er niets meer om.
Mindless zei:
Zou het niet kuttig zijn als je dan dood bent en denkt rust te krijgen en vervolgens dan direct weer uit een andere vagina wordt gedrukt?
Klik om te vergroten...
Een drama!! Ik moet er niet aan denken...
Neeeee! Laat dit niet mijn Kismet (noodlot) zijn, bij Toutatis!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hardcore_frk zei:
Wie wil er eeuwige rust, als je eeuwige lol kan hebben?
Klik om te vergroten...
Ik zou geen eeuwige lol willen als het zonder echte voldoening zou komen. Ik zoek ook rust, maar rust in dit moment, niet ergens ver in de toekomst wanneer ik dood ben en misschien als ik geluk heb me rust gegeven wordt.

De Zandman zei:
Magere Hein met zijn zeis komt op een gegeven moment aan de deur, en je gaat mee.
Waar hij met je heengaat dat weten we niet, maar iig krijg je rust. De eeuwige rust in casu.
Klik om te vergroten...
Dit zei je al, maar daar is geen enkele garantie op.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Zou het niet kuttig zijn als je dan dood bent en denkt rust te krijgen en vervolgens dan direct weer uit een andere vagina wordt gedrukt?

Ik snap dat mensen hier graag een dergelijke eeuwige rust willen, want dit bestaan kan vreselijk zwaar en pijnlijk zijn. Maar ik denk dat hopen en afwachten geen goede strategie is.
Klik om te vergroten...
juist jah. het witte licht is de lamp die op je als baby staat gericht.... ik vind dit wel echt 1 van de ergste gedachten die er is.... als dit waar is jonge, dat zou echt gestoord zijn. ik geloof eerlijk gezegd dat er tussen dit leven en reincarnatie een tussen-leven is. misschien is het leven een straf, en het lijden je motivatie om het beter te doen in het tussen-leven... nee, als ik direct weer word geboren na mijn dood, en dit gaat duizenden jaren zo door.... omg, dat is niet cool zo niet cool :(
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
PsychedelicMagic zei:
juist jah. het witte licht is de lamp die op je als baby staat gericht.... ik vind dit wel echt 1 van de ergste gedachten die er is.... als dit waar is jonge, dat zou echt gestoord zijn. ik geloof eerlijk gezegd dat er tussen dit leven en reincarnatie een tussen-leven is. misschien is het leven een straf, en het lijden je motivatie om het beter te doen in het tussen-leven... nee, als ik direct weer word geboren na mijn dood, en dit gaat duizenden jaren zo door.... omg, dat is niet cool zo niet cool :(
Klik om te vergroten...
Ik ben er compleet van overtuigd dat het leven geen straf is. De wereld weerspiegelt hoe jij van binnen bent. Straf is alleen iets van mensen. Het komt in de verdere natuurlijke wereld niet voor. Nou ja misschien bij dieren die ook een soort van ego hebben. Het leven is neutraal, wij geven er betekenis aan en door self-fulfilling prophecy creëren we meer ervaringen van dezelfde aard.

Je weet ook niks meer van je vorige levens toch? Dus waarom zou het zo erg zijn? Misschien kom je hier om speciale dingen te leren en ervaar je dingen die je als persoon echt niet wilt, maar die je in het grotere plaatje op zielsniveau of zo verder helpen in je ontwikkeling. Als we alles precies zo kregen wat we als ego's wilden, dan zou dat niet het beste voor onszelf zijn en zouden er ook conflicterende belangen zijn denk ik.
H
HiyouLid
01-01-2024, 00:00
#5
De dood, mijn grootste angst die mijn leven op vele momenten beheerst.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Ik zou geen eeuwige lol willen als het zonder echte voldoening zou komen. Ik zoek ook rust, maar rust in dit moment, niet ergens ver in de toekomst wanneer ik dood ben en misschien als ik geluk heb me rust gegeven wordt.


Dit zei je al, maar daar is geen enkele garantie op.
Klik om te vergroten...
Van bovenstaande theorie is ook niets gegarandeerd....
We weten niet wat ons gebeuren gaat.
Dit zie ik nooit veranderen. Het is een feit dat we dit gewoon niet weten, en ook niet kunnen weten. ..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Van bovenstaande theorie is ook niets gegarandeerd....
We weten niet wat ons gebeuren gaat.
Dit zie ik nooit veranderen. Het is een feit dat we dit gewoon niet weten, en ook niet kunnen weten. ..
Klik om te vergroten...
Dit geeft mij juist geruststelling. We kunnen het niet weten, dus heeft het ook geen zin om erover in te zitten. Het enige dat je echt kunt weten is dit moment en laat nou in dit moment echte rust zijn te vinden, ongeacht uiterlijke omstandigheden.

De leugen die ons verteld is, is dat we eeuwige rust zullen krijgen na de dood. Die mensen kletsen uit hun nek. Zij zijn zelf niet dood, dus hoe kunnen zij dit weten. Daarnaast zorgt dit geloof ervoor dat mensen uit gaan kijken naar de dood en vergeten om aanwezig te zijn in dit leven. Hoe kun je rust vinden in het moment als je al met je hoofd bij je dood zit? Het is onmogelijk. Om rust in het moment te ervaren, zul je eerst het moment moeten accepteren, welke vorm deze ook aanneemt. Dat kan een grote uitdaging zijn, maar daar is het tenminste te vinden. Als je al in gedachten in je graf ligt, zal de weg er naartoe sowieso een lijdensweg zijn.
k
klxaasxLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Na enkele topics over verschillende aspecten over het hiernamaals, zoals reïncarnatie, vraag ik mij nu het navolgende af:

Wie is er bang voor de dood?
Wat zijn daarvan de redenen? Of zijn die er niet eens mbt jouw visie?

Er is, zoals wij allemaal weten, één ding zeker in het leven.
En dat is het feit, dat op een gegeven moment Magere Hein met de zeis, voor de deur staat en je meeneemt naar wellicht een "ander leven", of misschien naar helemaal niets.
Het oneindige heelal, als enkele stofdeeltjes.
Want aangezien er nog nooit iemand is teruggekomen uit deze toestand na een crematie of begrafenis, (behalve Lazarus zegt men in het oude boek), maar wij?
we weten het niet.

Een idee zou zomaar kunnen zijn dat Charon ons straks over zet, maar hij neemt en heeft totnogtoe niemand weer mee teruggebracht.
Hij doet dit niet.
Al betaal je hem een miljoen. Of nog meer...
Dit gaat het hem dus echt niet worden, nee.

Wie is hier echt bang voor, die dood, en wie niet?
Ikzelf ben niet bang voor deze laatste reis.
De laatste 40 jaar al niet, hetgeen soms roekeloos maakt. Nee. Ik ben zelfs nieuwsgierig of Charon echt bestaat, of niet.
Is de rivier de Styx breed?
Is het een mooie omgeving daar?
En..hoe ver is de andere oever? Hoelang duurt deze overtocht?

Nu aux serieux:
Ik veracht de dood net niet, ik heb er groot respect voor, maar ik ga ervan uit dat wanneer jouw tijd gekomen is, dat je vertrekt. c'est ca.
Soms overleef je een zwaar ongeluk, zonder een krasje, waarvan vele anderen het loodje zouden hebben gelegd, en ga je toch op reis bij een pietluttigheid...uitglijden over een bananenschil oid bijvoorbeeld. En net verkeerd terecht komt.

Het enige, wat ik van belang vind is de manier waarop je sterft.
Ik heb mensen op meer dan afschuwelijke manieren zien sterven, en best wel veel, ook.
In de nacht komen ze regelmatig terug in nachtmerries...

Sommige ziektes die je langzaam slopen, kennen we allemaal.
Zijn we daar dan bang voor?
Ik niet, nee, overigens.
Ik neem het zoals het komt.
Tegenwoordig hoeft niemand meer te creperen zogezegd, en mede hierom ben ik niet angstig. Nee.
Feit accomplit!

En nu zijn de leden hier aan zet.
Geef je mening (verhaal) maar eens!
Klik om te vergroten...
Ben kkr bang voor de dood omdat k weet er komt een oordeel hoe dan ook.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Jij en je Charon. :tonguewink: Hoe komt het dat je precies daar zo gefascineerd door bent?


Ik heb de laatste tijd een aantal video's bekeken van mensen die NDE's (Near Death Experiences, Bijna Dood Ervaringen dus) mee hebben gemaakt. Velen zijn compleet overtuigd dat ze echt dood waren en toch terugkwamen. Velen geven ook aan dat hun ervaring daar vele malen 'echter' was dan hun ervaring hier op aarde.

Voor wat betreft mezelf: genoeg dingen in het leven waar ik een angst voor heb, maar niet voor de dood. Ik kan eigenlijk niet wachten om erachter te komen hoe het is. Tegelijk zeg ik dit nu, maar weet ik ook dat wanneer het moment daar is en complete loslating moet gebeuren, dat het waarschijnlijk is dat er toch even intense angst op zal komen zetten. Dit zeg ik door tripervaringen waar ik in mijn beleving ook ervoer hoe het is om alles los te moeten laten. Het is makkelijk om nu te zeggen dat je niet bang bent voor de dood, nu dat moment niet letterlijk seconden later lijkt te kunnen gebeuren. Maar als je weet dat je tijd is afgelopen, is dat een ander verhaal en zal er waarschijnlijk alsnog angst zijn. Of je moet de dood in het leven al volledig geaccepteerd hebben.
Klik om te vergroten...
Mijn vader heeft 5 minuten gehemeld, tijdens heupoperatie , iets met narcose fout.
Hij zag alles vanaf boven in de hoek, de paniek, en herkende een OK zuster die hij niet voor of na de operatie heeft gezien.
Hij zij tegen ons , als kinderen, ( 10 , 14) dat het een fijn gevoel was, hij pijnvrij was en kalm. Sindsdien ben ik helemaal 100% niet bang . Wel zoals allemaal de manier, hoop ooit vredig , voor ik dement ben , of in luiers lig, of mijn kinderen eerder zouden gaan. Dat is mijn angst .
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kittekatty zei:
Mijn vader heeft 5 minuten gehemeld, tijdens heupoperatie , iets met narcose fout.
Hij zag alles vanaf boven in de hoek, de paniek, en herkende een OK zuster die hij niet voor of na de operatie heeft gezien.
Hij zij tegen ons , als kinderen, ( 10 , 14) dat het een fijn gevoel was, hij pijnvrij was en kalm. Sindsdien ben ik helemaal 100% niet bang . Wel zoals allemaal de manier, hoop ooit vredig , voor ik dement ben , of in luiers lig, of mijn kinderen eerder zouden gaan. Dat is mijn angst .
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk was dit de ketamine en hebben ze hem een iets te lage dosis gegeven.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hardcore_frk zei:
Waarschijnlijk was dit de ketamine en hebben ze hem een iets te lage dosis gegeven.
Klik om te vergroten...
Zou kunnen, hij was in ieder geval zonder hartslag . En geen hallucinatie geweest. Dat zei de chirurg ook, u was ons bijna ontglipt. Dat was schrikken.. misschien is doodgaan wel dat we dood gaan, geen zuurstof meer krijgen als t hart stopt maar we dan even uittreden , en daarna alles zwart wordt....
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kittekatty zei:
Zou kunnen, hij was in ieder geval zonder hartslag . En geen hallucinatie geweest. Dat zei de chirurg ook, u was ons bijna ontglipt. Dat was schrikken.. misschien is doodgaan wel dat we dood gaan, geen zuurstof meer krijgen als t hart stopt maar we dan even uittreden , en daarna alles zwart wordt....
Klik om te vergroten...
Ja, het zou kunnen natuurlijk. Niemand weet het, alleen diegenen die op het randje hebben gestaan. Maar tot die tijd ga ik ervan uit dat er door de anesthesist een foutje is gemaakt (te weinig narcose) of dat je pa net wat minder gevoelig reageerde op het narcosemiddel.

Ondanks alle narigheid, toch wel een bijzondere ervaring, lijkt me!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
LunaRavi zei:
Ik heb er superveel angst voor. Juist het ongrijpbare...nooit meer terugkomen nooit meer voelen en dan oneindig lang niets dat gevoel benauwd me.

Net zoals als ik probeer te begrijpen hoe groot het heelal is. Gewoon zo grot dat er geen einde is, gewoon niet te bevatten
Klik om te vergroten...
Dit komt denk ik doordat het verstand iets probeert te conceptualiseren dat het niet kan begrijpen.

Bijvoorbeeld: voor eeuwig dood zijn. Eeuwigheid is voor het verstand niet te bevatten, dus maakt het verstand hier: oneindige tijd van. Een oneindig lang verstrekken van tijd. Dit is wat je verstand beangstigd, om dit voor te stellen. Oneindig lang niets ervaren. Maar eeuwigheid is geen oneindige tijd, eeuwigheid is geen tijd. Een cruciaal verschil. Als je je dit begint te beseffen valt die angst weg. Want in geen tijd is er geen verstand dat zich zorgen maakt over het oneindig doorgaan van tijd. Verstand en psychologische tijd zijn eigenlijk precies hetzelfde. Eeuwigheid is verlossing van psychologische tijd, verlossing van binding aan gedachten.

En dat kun je nu al onderzoeken, nu je nog leeft.
L
LunaRaviLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb er superveel angst voor. Juist het ongrijpbare...nooit meer terugkomen nooit meer voelen en dan oneindig lang niets dat gevoel benauwd me.

Net zoals als ik probeer te begrijpen hoe groot het heelal is. Gewoon zo grot dat er geen einde is, gewoon niet te bevatten
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Geen angst voor de dood.
Wanneer alles eindig is heb ik geen besef van de dood.
Wanneer niets eindig is heb ik besef van mijn daden.
Gaat vrij goed tot nu toe.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#16
LunaRavi zei:
nooit meer terugkomen nooit meer voelen en dan oneindig lang niets dat gevoel benauwd me.
Klik om te vergroten...

Misschien klopt het ook wel niet en is reïncarnatie toch wel een dingetje. Sommige Sjamanen uit Zuid-Amerika geloven hier werkelijk in en zeggen zelfs dat mens gedoemd is tot eeuwige reïncarnatie. Zij zijn zelfs van mening dat het voor een sjamaan mogelijk is hieraan te ontsnappen en zij hun bewustzijn voor eeuwig te kunnen laten doorleven. Zij zijn van mening dat menselijke perceptie hieraan ten grondslag ligt. En om die perceptie tot bloei te laten komen is een bovenmenselijke grote inspanning nodig: het stoppen van de innerlijke dialoog.

283557-Carlos-Castaneda-Quote-The-third-point-of-reference-is-freedom-of[1].jpg
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Op lage frequentie zit je in de zware dichte energie van ego bewustzijn. Je ziet jezelf als het lichaam en je ervaart anderen ook als lichamen. Op een hogere frequentie kom je in zielsbewustzijn. Dit voelt al veel lichter en hierop ervaar je broederlijke liefde met je naasten. De heilige geest zit daar weer boven en ervaart universele liefde met alles. En daarboven zou dan nog het Absolute zitten dat de wereld en woorden compleet ontstijgt.
Klik om te vergroten...
Mooi omschreven En volgens mij wijkt dat niet zo heel veel af van hoe ik er op dit moment tegenaan kijk. Ik vind deze uitleg best plausibel. Toch zou ik het niet zo stellig durven brengen. Daar ben ik teveel agnostisch voor. Uiteindelijk zijn we toch maar een stelletje door ge-evalueerde aapjes die iets proberen te begrijpen dat onze vermogens te boven gaat 😅
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb de laatste tijd steeds meer het idee dat heel veel van dat spirituele een boel mindgames is.

Ze verkopen allemaal waarheden, maar de methodes om er je bewust van te raken zijn allemaal wazig en tegenstrijdig.

Psychedelics zijn dan een methode. Maar in mijn ervaring is dat ook maar wazige soep. Ik had vandeweek 300ug van wat oudere 1p-lsd genomen en ben er thuis alleen op gaan zitten, maar ik ben daar ook niet veel wijzer van geworden.

Misschien had ik beter leo gura zn advies moeten volgen en een spuit 5meo dmt in mn kont moeten steken..

Ik weet niet eens meer waar ik naar opzoek ben. Maakt het allemaal ook maar iets uit?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jazeker maakt het wat uit.
Het zijn allemaal vragen, waarmee vrijwel iedereen over nadenkt.
Al helemaal als je wat ouder wordt....
En wijsheid vergaren maakt altijd wat uit.
Al kunnen we nu (nog) weinig aan de gang van zaken veranderen.
B t.w: Wie wil er over de 100 jaar oud worden?
Ik i. i.g. niet!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
De wet van behoud van energie leert ons, dat energie nooit verloren gaat, alles verdwijnt ahw met warmte.
Ik denk dat de energie, die in ons lichaam en geest huist, uiteindelijk het heelal in gaat als: warmte...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."