Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIhkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

Ihkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

230 antwoorden
45 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geen angst voor de dood.
Wanneer alles eindig is heb ik geen besef van de dood.
Wanneer niets eindig is heb ik besef van mijn daden.
Gaat vrij goed tot nu toe.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#2
LunaRavi zei:
nooit meer terugkomen nooit meer voelen en dan oneindig lang niets dat gevoel benauwd me.
Klik om te vergroten...

Misschien klopt het ook wel niet en is reïncarnatie toch wel een dingetje. Sommige Sjamanen uit Zuid-Amerika geloven hier werkelijk in en zeggen zelfs dat mens gedoemd is tot eeuwige reïncarnatie. Zij zijn zelfs van mening dat het voor een sjamaan mogelijk is hieraan te ontsnappen en zij hun bewustzijn voor eeuwig te kunnen laten doorleven. Zij zijn van mening dat menselijke perceptie hieraan ten grondslag ligt. En om die perceptie tot bloei te laten komen is een bovenmenselijke grote inspanning nodig: het stoppen van de innerlijke dialoog.

283557-Carlos-Castaneda-Quote-The-third-point-of-reference-is-freedom-of[1].jpg
w
wonderaliceLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bang voor de dood, of ben je eigenlijk bang om echt te leven.. vraag die mij bezig houdt de laatste tijd…
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik geloof niet dat er iets is na de dood. En ik ben er niet bang van.
Na dit leven houdt het gewoon op. Alleen je fysieke lichaam blijft levenloos achter en al je herinneringen, gedachten en gevoelens zijn dan gestopt.

Omdat de meeste mensen graag willen bestaan, zijn en leven is het best begrijpelijk dat je hoopt dat het nooit ophoudt.
But if wishes were horses, beggars would ride.

Dat we eindig zijn, en maar hele kleine levende wezens in een onvoorstelbaar groot heelal is voor mij genoeg.
Tegelijkertijd maakt dat wie we zijn alleen maar wonderlijker en mooier.

Dat al die dingen die we zien, ervaren, denken en voelen puur biologisch zijn, dat het ook weer ophoudt maar dat we heel even een stralend lichtje zijn maakt leven alleen maar mooier. Vlammetjes in het donker. ✨

Na onze dood, vergaan onze lichamen. En de moleculen en (natuurkundige) energie blijven aanwezig. Ooit is onze zon net als andere sterren 'op', verandert in een supernova.
En net als bij andere sterren, verspreiden die bouwstenen zich dan om ergens anders weer iets nieuws te vormen.
Nieuwe materie, en nieuw licht. ⚡

Ik ben wel bang voor het sterven zijn, omdat het vaak pijnlijk kan zijn of lang kan duren door een ziekbed.
Ziekte en pijn geven lijden wat niet fijn is.

Maar we leven nu, nu is alles wat er is: Dus volle kracht vooruit, en vandaag is een mooie dag. ☀️

Fijne dag allemaal. :blushing:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alakazam zei:
Als je dit leven vergeten bent, maar toch op zielsniveau geleerde lessen mee neemt, zal je waarschijnlijk een beter leven leiden toch? Tuurlijk hoeft dat niet, maar gemiddeld gezien dan lijkt mij de kans op een fijn leven groter. Je verhaal doet me denken aan "The Egg", maar dan met een ander limiet, loskoppeling van het ego in plaats van alle mogelijke levens leiden. Wat als resultaat waarschijnlijk op hetzelfde neerkomt.
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk wel ja, door minder (zware) karma een beter/fijner leven. (niet karma als een wraak van het universum, maar als in energie die weer terug moet naar het equilibrium)

Maar ik denk dat nog belangrijker dan een fijn leven, het bewust zijn van je essentie is. Een fijn leven is zeer wenselijk, maar als het je door omstandigheden overkomt, kan het je ook zo door omstandigheden afgenomen worden. Ik denk nu ook even aan de metafoor die Rupert Spira vaak gebruikt: wat wij doorgaans ons leven noemen is de film, wat wij in essentie zijn is het scherm. Een fijn leven is als een fijne film. Natuurlijk, geniet ervan. Maar belangrijker is de werkelijkheid van die film te kennen: Dat waar het werkelijk in/op verschijnt, waar het door gekend wordt en waar het van gemaakt is: het scherm. (ja, de metafoor is niet perfect, maar close enough) Want dit is namelijk een bijzonder - magisch zou je het zelfs kunnen noemen - scherm. Een scherm die een mooiere film toont, wanneer het scherm zichzelf kent.

Alakazam zei:
Volgens mij dacht je dat we onderdeel zijn van een groter bewustzijn toch, dus dat alle mensen uiteindelijk één zijn. Zie je de mensen die nu in jouw wereld zijn dan slechts als verschijningen in je droom, of zijn dit allemaal versies van jou die andere levenslessen aan het leren zijn? In het tweede geval reïncarneer je in ieder geval miljarden keren (of heb je dat al gedaan(of doe je dat tegelijk)).
Klik om te vergroten...
Nee, ik zie de wereld en anderen niet als slechts verschijningen in mijn droom, dat zou solipsisme zijn. Het is dan ook niet mijn persoonlijke droom (zoals de dromen die je 's nachts hebt) maar onze collectieve droom.

Om terug te komen op de citaat van Bodhidharma: Wanneer je niet weet (jezelf - je essentie - niet kent) ben je afhankelijk van de "realiteit", wanneer je weet (jezelf kent) is de "realiteit" afhankelijk van jou. Reïncarnatie maakt in mijn ogen deel uit van de illusie/collectieve droom. In werkelijkheid verlaten we nooit onze essentie. Je bent altijd op je ware "plek": hier en nu. Maar op relatief niveau zou je kunnen zeggen dat ik (en dan spreek ik over mijn essentie) tegelijk reïncarneer als alles en iedereen ja.

Alakazam zei:
Hoezo blijf je hier op terug komen? Als je gelooft in herboren worden tot je alle levenslessen hebt geleerd, heb je geen controle over welk leven deze laatste reïncarnatie is. Waarom zou je dan per se nu willen ontkoppelen, terwijl er misschien nog waardevolle lessen op je wachten?
Klik om te vergroten...
Levenslessen zijn allemaal relatief, maar het kennen van je ware zelf niet. Zolang die zelfrealisatie er niet is, kunnen gedachten je misleiden en terugtrekken in illusie/lijden. Ik denk ook dat levenslessen gewoon doorgaan wanneer je je bewust bent van je ware plek van perceptie. Juist des te meer, omdat dan je optimale intelligentie beschikbaar komt. Jezelf kennen is denk ik zwart/wit in het moment: oftewel niet of wel. Maar op een relatief niveau is je ontwikkeling denk ik oneindig. Je kunt altijd meer leren, wat onder andere ook het prachtige is van dit wereldse bestaan.

Alakazam zei:
Zeker een mooie quote, en een reëel scenario, maar zie je het als feit dat er geen wereld buiten jou is of vind je dat een prettige en logische aanname?
Klik om te vergroten...
Wederom: op het moment dat ik me bewust ben van mijn ware plek als onpartijdig bewustzijn, zie ik het als feit dat er geen wereld buiten mij is. Op het moment dat ik terug ben in het geloof een persoon in een lichaam te zijn, is het hooguit een prettige en logische aanname.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooie visie @QueerMan , bedankt voor het delen!

QueerMan zei:
Dat we eindig zijn, en maar hele kleine levende wezens in een onvoorstelbaar groot heelal is voor mij genoeg.
Tegelijkertijd maakt dat wie we zijn alleen maar wonderlijker en mooier.

Dat al die dingen die we zien, ervaren, denken en voelen puur biologisch zijn, dat het ook weer ophoudt maar dat we heel even een stralend lichtje zijn maakt leven alleen maar mooier. Vlammetjes in het donker. ✨
Klik om te vergroten...
Prachtig stukje tekst. Geeft goed aan hoe mooi juist de "eindigheid" van iets kan zijn.

Er is slechts 1 stukje waar ik me niet helemaal in kan vinden:
QueerMan zei:
Omdat de meeste mensen graag willen bestaan, zijn en leven is het best begrijpelijk dat je hoopt dat het nooit ophoudt.
But if wishes were horses, beggars would ride.
Klik om te vergroten...
Hier ga je er best wel gemakkelijk vanuit dat mensen in "meer" geloven vanwege een sterke wens dat dat er is. Dit is volgens mij best wel een standaard kijk vanuit het meer 'wetenschappelijke' perspectief op alles dat spiritueel is. Voor mijzelf geldt dat niet per se. Ik heb jarenlang gedacht dat er niets was na de dood en ik beschouw dat nog steeds als een reele mogelijkheid. Bij mij is deze overtuiging aan het wankelen gebracht door een aantal intensieve psychedelische ervaringen waarbij de dood een thema was. De dood voelde op deze moment heel overtuigend als niet-het-einde, maar meer als een transitie naar iets anders.

Maar goed. Het is heel goed mogelijk dat we ooit ontdekken en dat die psychedelische staat van zijn een illusie blijkt te zijn. Ik denk dus alleen niet dat iedereen die geloofd in 'meer' dat per definitie doet vanwege de wens dat er meer is. Geloven dat er meer is na de dood kan namelijk zowel heel hoopvol als heel beangstigend zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
QueerMan zei:
Ik geloof niet dat er iets is na de dood. En ik ben er niet bang van.
Na dit leven houdt het gewoon op. Alleen je fysieke lichaam blijft levenloos achter en al je herinneringen, gedachten en gevoelens zijn dan gestopt.

Omdat de meeste mensen graag willen bestaan, zijn en leven is het best begrijpelijk dat je hoopt dat het nooit ophoudt.
But if wishes were horses, beggars would ride.

Dat we eindig zijn, en maar hele kleine levende wezens in een onvoorstelbaar groot heelal is voor mij genoeg.
Tegelijkertijd maakt dat wie we zijn alleen maar wonderlijker en mooier.

Dat al die dingen die we zien, ervaren, denken en voelen puur biologisch zijn, dat het ook weer ophoudt maar dat we heel even een stralend lichtje zijn maakt leven alleen maar mooier. Vlammetjes in het donker. ✨

Na onze dood, vergaan onze lichamen. En de moleculen en (natuurkundige) energie blijven aanwezig. Ooit is onze zon net als andere sterren 'op', verandert in een supernova.
En net als bij andere sterren, verspreiden die bouwstenen zich dan om ergens anders weer iets nieuws te vormen.
Nieuwe materie, en nieuw licht. ⚡

Ik ben wel bang voor het sterven zijn, omdat het vaak pijnlijk kan zijn of lang kan duren door een ziekbed.
Ziekte en pijn geven lijden wat niet fijn is.

Maar we leven nu, nu is alles wat er is: Dus volle kracht vooruit, en vandaag is een mooie dag. ☀️

Fijne dag allemaal. :blushing:
Klik om te vergroten...
Opm
Heel goede reactie, @QueerMan!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Eik zei:
Mooie visie @QueerMan , bedankt voor het delen!

Prachtig stukje tekst. Geeft goed aan hoe mooi juist de "eindigheid" van iets kan zijn.
Klik om te vergroten...
Thanx ! :hearteyecat:

Eik zei:
Er is slechts 1 stukje waar ik me niet helemaal in kan vinden:
Hier ga je er best wel gemakkelijk vanuit dat mensen in "meer" geloven vanwege een sterke wens dat dat er is. Dit is volgens mij best wel een standaard kijk vanuit het meer 'wetenschappelijke' perspectief op alles dat spiritueel is. Voor mijzelf geldt dat niet per se. Ik heb jarenlang gedacht dat er niets was na de dood en ik beschouw dat nog steeds als een reele mogelijkheid. Bij mij is deze overtuiging aan het wankelen gebracht door een aantal intensieve psychedelische ervaringen waarbij de dood een thema was. De dood voelde op deze moment heel overtuigend als niet-het-einde, maar meer als een transitie naar iets anders.

Maar goed. Het is heel goed mogelijk dat we ooit ontdekken en dat die psychedelische staat van zijn een illusie blijkt te zijn. Ik denk dus alleen niet dat iedereen die geloofd in 'meer' dat per definitie doet vanwege de wens dat er meer is. Geloven dat er meer is na de dood kan namelijk zowel heel hoopvol als heel beangstigend zijn.
Klik om te vergroten...
in de menselijke geschiedenis van duizenden en duizenden jaren is het niet geloven in goden en een hiernamaals/leven na de dood/reïncarnatie nog best een novelty.
Ik hoop dat het onze soort nou eindelijk eens helpt om dit leven volop te leven en minder rotzooi te maken. Mensen zijn niet altijd lief en netjes.

En ik kan me vergissen. Net zoals jij eerlijk zegt dat je het ook niet zeker weet.

DAT is nou mooi. Kwetsbaar, bescheiden en niet onszelf als mensen vastzetten in dogma's en absolute waarheden.

Just be, live, love and be happy.

De Zandman zei:
Opm
Heel goede reactie, @QueerMan!
Klik om te vergroten...
Dubbel Thanx!
Ik schreef dit ook met jouw inbreng hier op diverse plekkies in mijn achterhoofd.

Just be, live, love and be happy geldt ook voor jou.

Lekker gewandeld met de hond al?

Geniet ook van het je lekker nat laten regenen trouwens. :smiley:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ha, ja, dit was vanochtend het geval..
Maar toch een drie kwartier "en route"
En straks even naar de dierenarts voor inschrijven en eventjes " langslopen" betreffende haar welzijn.
Kan nooit kwaad....nu eerst even opdrogen en vannacht was er geen "serata danzante" dus geen polonaise.
Gelukkig!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
"serata danzante"
Klik om te vergroten...
ik heb geen idee wat dat betekent.

droog ze verder.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een klein beetje Italiaans is dit.
Het betekent: dansavond. letterlijk :
"Avond met dansen."
Tasja en ik zijn alweer bijna droog.
En idd, als zij haar dekje draagt, mag ze overal mee naar binnen.
Opmerkelijk is dat er toch nog mensen zijn, die haar zonder dit te vragen, niet lezen wat er op haar dekje staat, en haar beginnen te aaien.
Dan heb ik zoiets van: jonge kinderen?
Dat snap ik wel. Maar de volwassenen?
Zijn er echt nog zoveel analfabeten Goddomme!
Handen af van Tasja!!
Mocht ik komen te overlijden dan moet Tasja terug naar de stichting vanwaar zij vandaan is gekomen.
Dus ze blijft beslist niet alleen achter.
Je weet immers maar nooit en dus ligt dit vast.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Een klein beetje Italiaans is dit.
Het betekent: dansavond. letterlijk :
"Avond met dansen."
Tasja en ik zijn alweer bijna droog.
En idd, als zij haar dekje draagt, mag ze overal mee naar binnen.
Opmerkelijk is dat er toch nog mensen zijn, die haar zonder dit te vragen, niet lezen wat er op haar dekje staat, en haar beginnen te aaien.
Dan heb ik zoiets van: jonge kinderen?
Dat snap ik wel. Maar de volwassenen?
Zijn er echt nog zoveel analfabeten Goddomme!
Handen af van Tasja!!
Klik om te vergroten...
Nou ja, people are stupid zeg maar.

En jij bent dat zeker niet, vriend.

De Zandman zei:
Mocht ik komen te overlijden dan moet Tasja terug naar de stichting vanwaar zij vandaan is gekomen.
Dus ze blijft beslist niet alleen achter.
Je weet immers maar nooit en dus ligt dit vast.
Klik om te vergroten...
Kunnen we voorlopig even afspreken dat echte ongelukken en natuur-rampen daargelaten, jij gewoon onder ons blijft tot je aan natuurlijke oorzaken overlijdt?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jazeker, ik ben nu tegenwoordig niet meer " in the mood" om weer allerlei meer of mindere " gevaarlijke, of spannende bezigheden te gaan ondernemen, of het zou om het werken met 230 volt apparatuur moeten gaan.
Dat is mijn hobby van nu.

Ik ga beslist niet meer onder de wapenen!
Dit is ook vastgelegd ivm Tasja.
Als ik dit niet beloofd zou hebben, dan had ik haar niet gekregen uiteraard der zaak. Dat zou ook niet uitvoerbaar zijn...
Ik heb ook geen behoefte meer in dat soort acties. Nee. Finito! Basta!
Ik heb genoeg in die zin mogen meemaken...Het is mooi geweest.

Wel aardig dat je dit zegt, @QueerMan!
Dit waardeer ik zeer!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mindless, als jij gaat mediteren, wat is jouw setting daarbij?
Als ik ga zitten, mijn ogen sluit en met een diepe, langzame builademhaling begin, dan gebeurt het heel vaak, dat ik half, of zelfs helemaal in slaap val.
Hoe voorkom ik dit?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
@Mindless, als jij gaat mediteren, wat is jouw setting daarbij?
Als ik ga zitten, mijn ogen sluit en met een diepe, langzame builademhaling begin, dan gebeurt het heel vaak, dat ik half, of zelfs helemaal in slaap val.
Hoe voorkom ik dit?
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat jij gezegd had dat je in een stoel zat te mediteren? Ik mediteer met opzet zonder rugleuning (zittend op de grond met rechte rug) omdat ik anders ook te comfortabel word en dan makkelijk wegzak in slaap/half slaap.

Maar ik begrijp dat als je last van je rug hebt zoals jij, dit lastig is. Wat je dan in ieder geval nog kunt doen, is een stoel uitkiezen die zo simpel mogelijk is: een gewone houten stoel bijvoorbeeld. Geen comfortabele fauteuil waar je in wegzakt.

Meditatie is heel vaak een vrij oncomfortabele bezigheid, daar zou ik me wel wat op instellen. Maar het moet natuurlijk ook weer niet zo zijn dat je daar met ondraaglijke pijn zit... Maar iets oncomfortabel voelen in eerste instantie is normaal.

Hoop dat dat helpt. :)
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#16
Haha moet je nagaan hoeveel lichamen je draagt in je leven. Minimaal tussen de 1 en 20 :P
Maar ook dat je dus blijkbaar door de ogen van het lichaam kijkt en jij eigenlijk verstopt zit, terwijl je dus wel door die ogen van dat lichaam kijkt. Super vaag.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Helaas zouden we het nooit precies te weten komen wat er precies gaat gebeuren, En kunnen we alleen speculeren. Wat misschien alleen maar beter is. Verder respecteer ik jullie perspectief en vindt ik dit wel een heel belangrijk topic vaak merk ik bij vrienden dat ze liever niet over de dood willen praten, Voor mijn gevoel zit er een taboe op in de westerse wereld.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Het is mijn eigen herhaaldelijke ervaring dat als ik uit het denken stap, de frequentie verhoogd wordt, liefde toegenomen en bewustzijn verbreedt. Dit, samen met duizenden jaren aan mensen die hetzelfde ervoeren en dit op zo'n manier beschreven hebben dat ik keer op keer herken in mijn eigen ervaring waar ze het over hebben, maakt het dat ik in dit geval ook stellig kan zijn. Het is niet zo dat ik over alles stellig ben, maar over dit wel.
Klik om te vergroten...
Hey Mindless, mijn reactie was gewoon een complimentje voor hoe je het opgeschreven had. Ik gaf alleen aan dat ik daar zelf niet zo stellig van overtuigd ben. Als jij dat wel bent is dat uiteraard helemaal prima en geen commentaar.

Mindless zei:
Soms heeft het imo ook waarde om een richting te kiezen in plaats van simpelweg te zeggen: ik weet het niet, ik blijf in het midden. Namelijk, wanneer genoeg factoren keer op keer bevestigen dat die richting de juiste is.
Klik om te vergroten...
Mee eens dat het goed is om af en toe keuzes te maken. Maar hier gaat het erom wat je geloofd dat de waarheid is. Dat is niet een keuze maken toch? Ik geef enkel aan dat ik twijfel heb over mijn vermogen als eenvoudig mens om de grotere waarheden van het universum te ontrafelen.

Mindless zei:
Dan spreek je je eigen handtekening imo tegen.
Klik om te vergroten...
Volgens mij hou je nu geen rekening met de mogelijkheid dat ik geloof dat ook andere dieren dan de mens spirituele wezens met spirituele ervaringen kunnen zijn. 😅

Mindless zei:
We zijn geen mens(ap)en, we zijn spirituele wezens die een mens(aap) ervaring hebben. Of sta je daar niet volledig achter?
Klik om te vergroten...
Ik sta daar wel achter (alhoewel ik dus altijd nog twijfels heb). Maar het zou me ook niets verbazen als een hert een spiritueel wezen is dat een hert-ervaring heeft op deze wereld :sunglasses:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hebben jullie wel eens gedacht over "wu wei" ?

Ik vind dit zelf wel een leuk idee en probeer dit ook toe te passen.

Leven met de stroom mee. Niks forceren en niet te veel controle willen uiten over dingen.

Misschien niet helemaal relevant voor deze topic. Maar het is wel iets dat je leven positief kan beïnvloeden.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Opm. Hier ben ik het niet mee eens.
Een mens maakt haast continue keuzes.
Een keuze om dit niet te doen, is ook alweer een keuze...
De mens neemt zoveel mogelijk keuzes, die in enige gang van zaken altijd de beste keuze in dat geval, of in die zaak, voor hem of haar zijn.
met sommige dingen zoals pedo zijn, of masochistisch, daar kiest een mens niet voor. Nee, daar word je nee geboren!
of je daar verder iets mee doet, of juist niet, dat is weer wel een keus, die men op dat moment van beslissingen, gemaakt wordt.
er zijn meer dan genoeg pedo's, die de keus maken om geen pedoseksueel te worden. Zij nemen die keus, en blijven hun hele leven vechten tegen die laat ik zeggen : afwijking.
De pedoseksueel daarentegen kiest voor zijn geneugten. Hij weet donders goed dat hij verkeerd bezig is, maar toch gaat hij verder. Alweer dus een keuze!

Ego's die m i j menen te moeten opleggen of ik Allah als grote leider moet nemen, of God, die kunnen erop rekenen dat ik een keus maak: namelijk eerst een waarschuwing, daarna een muilpeer. Alweer een keus die ik maak, want ik kan ook heel anders reageren...
Klik om te vergroten...
De keuzes die je maakt zijn niet significant want het verandert niet wat jij bent. Uiteindelijk ga je dood en zul je net zoals de rest niks mee kunnen nemen. Alle keuzes leiden uiteindelijk naar dezelfde plek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."