Ik ga ervan uit, dat ik naar Charon moet gaan straks om overgezet te worden met zijn pont, over de rivier de Styx.
Let op, je m o e t geld bij je hebben meegekregen op de kraaienmars, anders kan je het overzetten wel vergeten en moet je blijven ronddolen langs de oever van de Styx...regel dat geld!
Het schijnt zo te zijn dat enkele muntstukken voldoende zijn. De juiste prijs is mij onbekend overigens.
Na de overtocht moet ik allereerst een weg zien te vinden langs de hond met drie koppen, en kom ik wat verderop de brug Es Siret tegen. Let nu goed op,
Ga in geen geval in op de zang van de Sirenen! Zij zijn alleen maar geïnteresseerd in je zieleheil, verder niets...zij wijzen je daartoe de verkeerde richting op!
Zij zuigen je al energie op, en wat er overblijft, waait als een boomblad weg met de wind...en je komt nergens meer terecht. Je bent voor eeuwig verloren!
Nee, ga daarentegen naar de brug, die je in de verte ziet liggen...daar moet je heen iig. Ik dus ook.
Sooodeju, die brug is erg smal, als het scherp van de snede van een zwaard. En toch moet ik zoals alle anderen, daar overheen zien te komen...
Gedurende de overtocht worden al mijn daden gewogen.
Heb ik alles redelijk tot goed gedaan, dan duurt dit gedeelte maar heel kort.
Heb ik teveel verkeerd gedaan, dan duurt dat wegen der daden een eeuwigheid lang.
Ben ik over die brug heengekomen, dan zou het zo maar eens kunnen, dat mij Petrus aan de hemelpoort staat op te wachten en nou maar hopen, dat ik erin mag....in het Paradijs!
En anders wacht mij de dsjehenna. Het donkere, zwarte terrein waarop onder meer de boom El Sakkoem staat, waar het altijd bitter koud is, en aan die Eene boom daar, zul je niet blij van worden...daaraan groeien namelijk duivelskoppen, die opgegeten moeten worden door de arme verdoemden, en deze duivelskoppen verscheuren naderhand hun darmen.
Daar zal wening zijn, en knersing der tanden....De beken en bronnen hebben zo'n stinkend en vies water, dat je dit niet kunt drinken, ook al heb je nog zo'n dorst.
En de dsjhinns, de wraakengelen en boze geesten zullen alle verdoemden beslist niet sparen!
Weinig aanlokkelijk, dit oord, en er zijn ook nog eens zeven verschillende afdelingen op de koop toe, de zevende afdeling is de diepste, en dus de ergste...
Daar komen alle huichelaars in terecht, naast modernere zeer zware criminelen.
Nee, het Paradijs, daar is het veel beter!
Dat is andere koek.
De beken en bronnen hebben water, dat witter is, dan melk, en dat geurt naar mirre, en honing.
Daar zijn vele jonge dames, de zogenaamde hoeri, niet te verwarren met de andere haast gelijke betekenis,(!) En deze doen hun best om goed voor de gelukzalige te zorgen, overal staat heerlijk eten en drinken, de kleuren groen en goudbrokaat overheersen aldaar als zijnde de kleuren van de kussens waarop men kan zitten.
Het is goed toeven, daar!
Daar wil ik graag heen straks, dat staat vast!
Dit verhaal is een mengeling van verschillende geloveenplus wat eigen fantasie, en ik vind het een mooi verhaal, laat ik dit dan maar geloven.....iets is beter dan niets, nietwaar.