#1
Misschien verkeerd verwoord. Al blijf ik erbij dat ik veel mensen zei, en niet de meeste mensen.Je hebt natuurlijk wel een punt @CuriousExplorer, dat verslaving samenhangt met de sociale omgeving. Dus als mensen functioneren dan zorgen ze er inderdaad voor dat ze niet onder invloed op werk verschijnen en dat ze gewoon hun afspraken nakomen enzovoorts.
Alleen is die relatie dus mogelijk andersom: mensen verliezen mogelijk hun doel in het leven als ze steeds weer drugs gebruiken en daardoor niet meer functioneren.
Of er kan inderdaad sprake zijn van onderliggend psychologisch lijden waardoor iemand geen levensdoel ziet en daarom vluchtgedrag vertoont met drugsgebruik.
Er kan ook sprake zijn van een interactie tussen drugs, psychologie en sociale omgeving waarin de verschillende factoren elkaar beïnvloeden.
Ik denk alleen dat anderen een beetje vallen over de toon. Het las alsof je vindt dat mensen die 3-MMC gebruiken geen doel in het leven hebben, want waarom zou je het anders gebruiken? Terwijl veel forumleden juist allerlei redenen kunnen verzinnen om 3-MMC te gebruiken terwijl ze ook nog functioneren op andere vlakken (werk, relaties, financiën, huishouden). Je zult dat vast niet zo bedoeld hebben maar het klonk dus een beetje generaliserend.
Maar ik snap je punt.