#1
Mooi, dan zijn we het eens.Niemand beweerd dat cold turkey afkicken niet gevaarlijk kan zijn. Dat heb ik nooit beweerd althans. Ik raad het ook niemand aan.
Mooi, dan zijn we het eens.Niemand beweerd dat cold turkey afkicken niet gevaarlijk kan zijn. Dat heb ik nooit beweerd althans. Ik raad het ook niemand aan.
Alle gevoelens die je met Benzo's onderdrukt komen tijdens het afbouwen / stoppen in een veelvoud terug. Dus je ergste angst maal 2 of 3 (of erger) zonder dat daar aanleiding voor is. Ik wens 't m'n ergste vijand nog niet toe.Hoe is het zo moeilijk om te stoppen dan? Wat voel je ?
Iedereen is verschillend, en iedereen reageert ook anders op een afbouw. Mijn persoonlijke mening is dat je maar beter voorbereid kan zijn op een niet pijnloze afbouw. Als je allemaal sprookjes vertelt en het blijkt uiteindelijk toch een hel te zijn zal het je verdere afbouw proces niet positief bevorderen. En als het toch pijnloos blijkt te zijn is het mooi meegenomen.Hoop geblaat
Of diegene wordt zo bang dattie nooit begint met afbouwen. Daar ben ik eerder bang voor, met name bij deze veelal jonge posters die meestal geen decennia lange verslavingen hebben. Als je meer dan 5 jaar verslaafd bent dan snapik de voorzichtigheid. Maar deze gebruiker heeft het over metizolam, dat is nog niet eens zo lang in omloop. Ik kreeg iig zeker niet de indruk dat het hier ging om iemand die jaren benzo verslaafd is. Dan was mijn advies wellicht wat voorzichtiger verwoord.Iedereen is verschillend, en iedereen reageert ook anders op een afbouw. Mijn persoonlijke mening is dat je maar beter voorbereid kan zijn op een niet pijnloze afbouw. Als je allemaal sprookjes vertelt en het blijkt uiteindelijk toch een hel te zijn zal het je verdere afbouw proces niet positief bevorderen. En als het toch pijnloos blijkt te zijn is het mooi meegenomen.
Ja ik ben een debiel met computers, bij voorbaat sorry. Zal m'n best doen dat niet meer te doen.Ook als je iedere keer je post veranderd, aanvult en dergelijke kunnen we ook niet goed communiceren, ontstaan er misstanden enzovoort.
Euh, met cold turkey afkicken van benzo's kun je epileptische aanvallen krijgen, hersenboedingen, of een psychotische episode. Maar dat vind je kennelijk aanstellerij?Wat een onzin zeg. Tenzij je dit spul al 30 jaar ofzo gebruikt is de ontwenning echt wel te hanteren met wat OTC meds. SNap niet waarom mensen zo spastisch doen over die benzo ontwennning. Valt best mee, jullie praten het elkaar gewoon aan. Zelfs cold turkey is het best te doen als je je er ff op instelt
Nee, dat adviseer ik ook nergens. Dat was een van MIJN ervaringen. Waar ik nadrukkelijk bij zeg dat het geen goed idee was. Maar om dingen n als epileptische aanvalllen, hersenbloedingen etc in het vooruitziicht te stellen van iemand die geen jarenlange verslaving van enorme proporties heeft helpt niemand. Iemand zoals degene waar ik op reageerde kan prima afbouwen zonder bang te zijn voor dat soort doembeelden.Euh, met cold turkey afkicken van benzo's kun je epileptische aanvallen krijgen, hersenboedingen, of een psychotische episode. Maar dat vind je kennelijk aanstellerij?
Kennelijk ben je hard voor jezelf geweest, heeft dat gewerkt, en haal je daar nu je trots uit. Van mij krijg je er complimenten voor, dat het zo gelukt is! Goed gedaan.Nee, dat adviseer ik ook nergens. Dat was een van MIJN ervaringen. Waar ik nadrukkelijk bij zeg dat het geen goed idee was. Maar om dingen n als epileptische aanvalllen, hersenbloedingen etc in het vooruitziicht te stellen van iemand die geen jarenlange verslaving van enorme proporties heeft helpt niemand. Iemand zoals degene waar ik op reageerde kan prima afbouwen zonder bang te zijn voor dat soort doembeelden.
Overigens wordt er in gestandaardiseerde afbouwschema's juist een omgekeerd evenredig verband gebruikt waarbij de laagste doses inderdaad het langzaamst worden afgebouwd.(NIET het standaardschema van Nederlandse artsen, dat gaat veel te snel, met name aan het eind) kan iedereen het, Bestaat die apotheek de regenboog nog? Daar kon je afbouwstrips bestellen. Artsen snappen namelijk niet dat naarmate je lager in doserig komt de ontwenning juist erger wordt, niet minder erg. Daardoor halen ze de laatste pil er vaak in 1 keer vanaf. NOOIT DOEN. Ook die moet je opdelen en afbouwen.

Ho ho ik zeg nergens dat mensen sneller moeten afbouwen of dat cold turkey een beter idee is! Ik pleit zelfs voor langzamer afbouwen, met name aan het eind. Heb je wel gelezen wat ik schreef? Mijn punt is dat mensen overdrijven door de extreme gevallen als norm te nemen en daarmee anderen bang maken en wegjagen. Alsof je hersenbloedingen krijgt van de ontwenning van een paar maanden 5 of10mg metizolam. Beide zijn overdrijvingen en niet behulpzaam.Kennelijk ben je hard voor jezelf geweest, heeft dat gewerkt, en haal je daar nu je trots uit. Van mij krijg je er complimenten voor, dat het zo gelukt is! Goed gedaan.
Alleen we weten uit klinisch onderzoek dat zo'n aanpak voor de meeste mensen juist averechts werkt. Daar heb ik dus wel problemen mee: dat je nu uit eigen ervaring tegen allerlei protocollen zit te pleiten die volgen uit uitvoerig onderzoek wat het beste werkt voor grote groepen mensen. Vooral met het stukje individuele morele veroordeling wat erachter zit, dat mensen zwak zouden zijn als ze hulp accepteren en rustig aan doen. Ik denk dus het tegenovergestelde: te snel afbouwen is een risicofactor voor terugval omdat het een stressor is, en omdat impulsiviteit bij de ontwenningsverschijnselen van benzodiazepinen horen. Daardoor is een impulsieve keuze om toch maar weer te gaan gebruiken bij een tegenslag snel gemaakt. Het rustig aan doen, lief zijn voor jezelf, en hulp accepteren is juist bedoeld om gezondere gedragspatronen aan te leren. Zulke leerprocessen gaan het best als je kalm bent en een veilige omgeving ervaart.
Ho ho ik zeg nergens dat mensen sneller moeten afbouwen of dat cold turkey een beter idee is!
Wat een onzin zeg. Tenzij je dit spul al 30 jaar ofzo gebruikt is de ontwenning echt wel te hanteren met wat OTC meds. SNap niet waarom mensen zo spastisch doen over die benzo ontwennning. Valt best mee, jullie praten het elkaar gewoon aan. Zelfs cold turkey is het best te doen
Probleem zit hem in de afronding op kwart tabletten. Voor veel mensen was dat te snel, of konden ze fysiek hun tablet niet in vieren delen. Daar bood de Regenboog apotheek uitkomst door lagere doseringen te prepareren speciaal voor dat laatste stukje.. Helaas heb ik inmiddels begrepen dat die ter ziele is gegaanOverigens wordt er in gestandaardiseerde afbouwschema's juist een omgekeerd evenredig verband gebruikt waarbij de laagste doses inderdaad het langzaamst worden afgebouwd.
Bekijk bijlage 56534
Dat laatste had ik idd anders moeten formuleren, ik bedoelde te zeggen dat veel van de mensen hier die klagen over 'ontwenning na een week' of "zware ontwenning na een maand" niet echt verslaafd zijn en dus geen afbouwschema nodig hebben. Mensen onderschatten hoe lang het duurt voor je echt zware ontwenning krijgt, mede door de horrorverhalen hier en elders. Dat was mijn punt, niet dat iedereen maar cold turkey met afkicken van zware verslavingen. Er is hier een cultuur van angst over benzo's en opiaten gebaseerd op extreme gevallen terwijl men zonder problemen RC's neemt. Dat is het punt.Kennelijk begrijp ik dit verkeerd dan:
Nou, ik had het behoorlijk zwaar na 6 maanden op 3mg Lorazepam per dag. Van de avond dat de crisisdienst gebeld is, herinner ik me delen niet meer en er was een punt dat ik wel kon bedenken wat ik wilde zeggen maar de woorden maar met moeite uitgesproken kreeg. Enge gewaarwording.Dat laatste had ik idd anders moeten formuleren, ik bedoelde te zeggen dat veel van de mensen hier die klagen over 'ontwenning na een week' of "zware ontwenning na een maand" niet echt verslaafd zijn en dus geen afbouwschema nodig hebben. Mensen onderschatten hoe lang het duurt voor je echt zware ontwenning krijgt, mede door de horrorverhalen hier en elders. Dat was mijn punt, niet dat iedereen maar cold turkey met afkicken van zware verslavingen. Er is hier een cultuur van angst over benzo's en opiaten gebaseerd op extreme gevallen terwijl men zonder problemen RC's neemt. Dat is het punt.
Okee, thanks voor de aanvulling! Ik snap nu beter wat je bedoelt.Dat laatste had ik idd anders moeten formuleren, ik bedoelde te zeggen dat veel van de mensen hier die klagen over 'ontwenning na een week' of "zware ontwenning na een maand" niet echt verslaafd zijn en dus geen afbouwschema nodig hebben. Mensen onderschatten hoe lang het duurt voor je echt zware ontwenning krijgt, mede door de horrorverhalen hier en elders. Dat was mijn punt, niet dat iedereen maar cold turkey met afkicken van zware verslavingen. Er is hier een cultuur van angst over benzo's en opiaten gebaseerd op extreme gevallen terwijl men zonder problemen RC's neemt. Dat is het punt.
Dat is raar, want 3 mg is geen hele hoge dosis lorazepam en 6 maanden is niet zo lang. Misschien ben je gewoon heel gevoelig maar kan me ook goed voorstellen dat verwachting en placebo een grote rol hebben gespeeld. En ontwenning van 3 mg lorazepam voor 6 maanden is echt niet gevaarlijk. Dat is gewoon onzin. Benzo ontwenning is alleen gevaarlijk in hele extreme gevallen.Nou, ik had het behoorlijk zwaar na 6 maanden op 3mg Lorazepam per dag. Van de avond dat de crisisdienst gebeld is, herinner ik me delen niet meer en er was een punt dat ik wel kon bedenken wat ik wilde zeggen maar de woorden maar met moeite uitgesproken kreeg. Enge gewaarwording.
Punt is dat het a) heel persoonlijk is en b) gevaarlijk kan worden. M.i. dus altijd liever te langzaam dan te snel. Liever Ashton dan KNMG.
Waar haal je dit soort kennis vandaan?En ontwenning van 3 mg lorazepam voor 6 maanden is echt niet gevaarlijk. Dat is gewoon onzin.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."