Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMetizolam - (Opvolger van Etizolam besteld)

Metizolam - (Opvolger van Etizolam besteld)

103 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Kennelijk ben je hard voor jezelf geweest, heeft dat gewerkt, en haal je daar nu je trots uit. Van mij krijg je er complimenten voor, dat het zo gelukt is! Goed gedaan.

Alleen we weten uit klinisch onderzoek dat zo'n aanpak voor de meeste mensen juist averechts werkt. Daar heb ik dus wel problemen mee: dat je nu uit eigen ervaring tegen allerlei protocollen zit te pleiten die volgen uit uitvoerig onderzoek wat het beste werkt voor grote groepen mensen. Vooral met het stukje individuele morele veroordeling wat erachter zit, dat mensen zwak zouden zijn als ze hulp accepteren en rustig aan doen. Ik denk dus het tegenovergestelde: te snel afbouwen is een risicofactor voor terugval omdat het een stressor is, en omdat impulsiviteit bij de ontwenningsverschijnselen van benzodiazepinen horen. Daardoor is een impulsieve keuze om toch maar weer te gaan gebruiken bij een tegenslag snel gemaakt. Het rustig aan doen, lief zijn voor jezelf, en hulp accepteren is juist bedoeld om gezondere gedragspatronen aan te leren. Zulke leerprocessen gaan het best als je kalm bent en een veilige omgeving ervaart.
Klik om te vergroten...
Ho ho ik zeg nergens dat mensen sneller moeten afbouwen of dat cold turkey een beter idee is! Ik pleit zelfs voor langzamer afbouwen, met name aan het eind. Heb je wel gelezen wat ik schreef? Mijn punt is dat mensen overdrijven door de extreme gevallen als norm te nemen en daarmee anderen bang maken en wegjagen. Alsof je hersenbloedingen krijgt van de ontwenning van een paar maanden 5 of10mg metizolam. Beide zijn overdrijvingen en niet behulpzaam.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben supersnel afgebouwd in de kliniek. Maar ik hoefde er niets, geen kinderen op te voeden, niet aan t verkeer deel te nemen, geen boodschappen te doen.

Overigens 2,5 week na ontslag was ik alweer terug met flinke terugval. Nu toch echt clean. Na 18 jaar benzo's, deze in 2 weken afgebouwd maar dus klinisch met 24/7 verpleging. Het is echt voor iedereen anders.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
PapaverMan zei:
Hoewel ik zelf GHB overigens veel erger vond dan benzos en opiaten bij elkaar. Dat was echt een verschrikkelijke ontwenning. Dat is het enige middel dat ik echt nooit meer zou nemen door de angst voor de ontwenning.
Klik om te vergroten...
Aansteller! GHB verslaving bestaat niet. Placebo in de vorm van 2 cl water en echt zit allemaal tussen je oren!
Grapje, ik weet even niet precies wat je probeert te zeggen, maar volgens mij heb je meer meegemaakt dan de gemiddelde drugsgebruikers en probeer je iets duidelijk te maken, waar zeker een kern van waarheid in verscholen zit!
Succes met een evenwichtig leven en ik zelf kan weer perfect leven met placebo gelukkig!
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Mag ik je dan vragen om gewoon iets zorgvuldiger te zijn in je formulering? Want uit zinsneden zoals de volgende krijg ik namelijk een heel ander idee van je opvatting:
Klik om te vergroten...
Tuurlijk. Ik bekijk dit forum meestal tussendoor terwijl ik iets anders doe dus formuleer niet altijd even zorgvuldig. Maar mag ik jou dan ook vragen iets zorgvuldiger te lezen? In zeldzame gevallen kun je idd nare ontwenning krijgen op lage doseringen en korte periodes. dat is vervelend en kan lijden tot terugval ed, maar het is normaal gesproken niet gevaarlijk.

In nog veel zeldzamere gevallen kun je op ontwenning van relatief lage doseringen complicaties krijgen. Je kunt ook een vliegtuig op je hoofd krijgen, maar dat maakt het nog geen relevant gevaar voor de gemiddelde gebruiker. De kans dat je overlijdt door ontwenning na 6 maanden 3mg lorazepam per dag is astronomisch klein. Zo klein dat het niet relevant is. Kun je je beter druk maken om verongelukken tijdens de rit naar de kliniek,. Of over echte gevaren van daadwerkelijk zwaar en langdurig gebruik, zoals BIND, waar ik dan weer niemand over hoor.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
PapaverMan zei:
Kun je dit bewijs van 'honderden tot duizenden placebo-gecontroleerde studie" dan even laten zien? Want tot nu toe heb je 4 studies laten zien die geen van allen ondersteunen wat je hier zegt.
Klik om te vergroten...
Dan moet je de review(s) misschien eens lezen en de bronvermelding bekijken. Het is wel heel makkelijk wat je hier doet.
systematic.png

PapaverMan zei:
In zeldzame gevallen kun je idd nare ontwenning krijgen op lage doseringen en korte periodes. dat is vervelend en kan lijden tot terugval ed, maar het is normaal gesproken niet gevaarlijk.

In nog veel zeldzamere gevallen kun je op ontwenning van relatief lage doseringen complicaties krijgen. Je kunt ook een vliegtuig op je hoofd krijgen, maar dat maakt het nog geen relevant gevaar voor de gemiddelde gebruiker. De kans dat je overlijdt door ontwenning na 6 maanden 3mg lorazepam per dag is astronomisch klein. Zo klein dat het niet relevant is. Kun je je beter druk maken om verongelukken tijdens de rit naar de kliniek,.
Klik om te vergroten...
Prima als jij het niet gevaarlijk vindt en allemaal overdreven. Ik vind het vaak genoeg om ervoor te waarschuwen. En farmaceuten zijn zelfs verplicht om ervoor te waarschuwen. Zie bijvoorbeeld de bijsluiter van diazepam (een van de veiligere middelen):

Schermafbeelding 2024-01-15 om 21.50.50.png
https://db.cbg-meb.nl/bijsluiters/h55376.pdf
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Dan moet je de review(s) misschien eens lezen en de bronvermelding bekijken. Het is wel heel makkelijk wat je hier doet.
Bekijk bijlage 56648


Prima als jij het niet gevaarlijk vindt en allemaal overdreven. Ik vind het vaak genoeg om ervoor te waarschuwen. En farmaceuten zijn zelfs verplicht om ervoor te waarschuwen. Zie bijvoorbeeld de bijsluiter van diazepam (een van de veiligere middelen):

Bekijk bijlage 56645
https://db.cbg-meb.nl/bijsluiters/h55376.pdf
Klik om te vergroten...
Gaan we nou een drugsforum aan dezelfde standaard houden als een apotheek?

En wacht nog steeds op die studies waar uit zo blijken dat ontwenning van lage doseringen zo levensgevaarlijk is als jij beweert. "Ga zelf maar kijken?" Wie maakt zich er hier nu makkelijk vanaf? Valt me van je tegen.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#7
PapaverMan zei:
Doe ff normaal man.
Klik om te vergroten...
Doe zelf normaal, met je hoofd
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Zullen we gewoon vriendelijk blijven doen?
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, was iets te scherp. Aangepast.

Edit: wel wat hypocriet om vervolgens de post van zeebats te liken... kennelijk moeten alleen jou onwelgevallige meningen vriendelijk verwoord zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
PapaverMan zei:
Gaan we nou een drugsforum aan dezelfde standaard houden als een apotheek? Doe ff normaal man.

En wacht nog steeds op die studies waar uit zo blijken dat ontwenning van lage doseringen zo levensgevaarlijk is als jij beweert. Wie maakt zich er hier nu makkelijk vanaf? Valt me van je tegen.
Klik om te vergroten...
Ik heb net twee systematische reviews, twee case studies waarop die onder meer gebaseerd zijn, en de bijsluiter van diazepam gedeeld, en daarin worden de bijwerkingen beschreven die ik benoem.

Prima als je dat onvoldoende bewijs vindt. Ik denk dat het voor de andere lezers wel duidelijk is waar mijn waarschuwingen op gebaseerd zijn. Ik blijf dan ook waarschuwen voor potentieel (levens)gevaarlijke gezondheidseffecten bij cold turkey afkicken.

P.s. update:
Hieronder nog een review waarin exact dezelfde waarschuwingen in de abstract staan.

"Generally, the higher the dose and the longer the benzodiazepine is taken, the greater the risk of developing withdrawal symptoms. However, withdrawal symptoms may occur in patients receiving recommended doses and/or short-term therapy. (..) rebound insomnia occurs with greater frequency and severity with the short-acting agents. Benzodiazepine therapy should be stopped as early as possible, with tapering after moderate dose and/or prolonged use therapy."

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/00952998209002608
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ik heb net twee systematische reviews, twee case studies waarop die onder meer gebaseerd zijn, en de bijsluiter van diazepam gedeeld, en daarin worden de bijwerkingen beschreven die ik benoem.

Prima als je dat onvoldoende bewijs vindt. Ik denk dat het voor de andere lezers wel duidelijk is waar mijn waarschuwingen op gebaseerd zijn. Ik blijf dan ook waarschuwen voor potentieel (levens)gevaarlijke gezondheidseffecten bij cold turkey afkicken.
Klik om te vergroten...
Nu maak je er weer heel wat anders van. Niemand beweerd dat cold turkey afkicken niet gevaarlijk kan zijn. Dat heb ik nooit beweerd althans. Ik raad het ook niemand aan. Maar uit jouw eigen links blijkt dat bij normale doseringen gevaarlijke complicaties ontzettend zeldzaam zijn.

En los van het feit dat het uiterst hypocriet is om deze middelen zo uit te zonderen, op basis van een standaard die we geen enkel ander middel opleggen (cocaine mag niet eens voorgeschreven worden! Allemaal stoppen dus!) vrees ik ook dat deze bangmakerij tot meer gevallen van BIND en allerlei andere nare effecten gaat leiden doordat mensen de gevaren van stoppen overschatten en die van door gebruiken onderschatten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
PapaverMan zei:
Niemand beweerd dat cold turkey afkicken niet gevaarlijk kan zijn. Dat heb ik nooit beweerd althans. Ik raad het ook niemand aan.
Klik om te vergroten...
Mooi, dan zijn we het eens.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
PapaverMan zei:
Los van het feit dat het uiterst hypocriet is om deze middelen zo uit te zonderen, op basis van een standaard die we geen enkel ander middel opleggen (cocaine mag niet eens voorgeschreven worden! Allemaal stoppen dus!) vrees ik ook dat deze bangmakerij tot meer gevallen van BIND en allerlei andere nare effecten gaat leiden doordat mensen de gevaren van stoppen overschatten en die van door gebruiken onderschatten.
Klik om te vergroten...
Tijd om in andere topics ook over de risico's van stimulanten te waarschuwen dus? :wink:
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ik heb net twee systematische reviews, twee case studies waarop die onder meer gebaseerd zijn, en de bijsluiter van diazepam gedeeld, en daarin worden de bijwerkingen beschreven die ik benoem.

Prima als je dat onvoldoende bewijs vindt. Ik denk dat het voor de andere lezers wel duidelijk is waar mijn waarschuwingen op gebaseerd zijn. Ik blijf dan ook waarschuwen voor potentieel (levens)gevaarlijke gezondheidseffecten bij cold turkey afkicken.
Klik om te vergroten...
Ik vind het niet onvoldoende, die studies ondersteunen gewoon je punt niet dat ontwenning van lage doseringen benzodiazepines in normale situaties levensgevaarlijk is. Lees die laatste studie nog eens die je aanhaalde. Daar gaat het over iemand die vier of vijf medicamenten op had en net een operatie had gehad voor er complicaties optraden. Dat is gewoon geen goede bron om je punt aan te tonen. En twee van de vier gingen over controversiele benzo's als triazolam en midazolam, die specifiek bekend staan om hun onvelige profiel in vergelijking tot andere benzo's en derhalve niet of nauwelijks ambulant gebruikt worden. Je hebt geen enkel voorbeeld gegeven van ontwenning van een lage dosis van uitsluitend benzo's die tot levensgevaarlijke complicaties leidden, laat staan laten zien dat het een gevaar is dat zich met enige regelmaat voor doet.

Neo-Shulginist zei:
P.s. update:
Hieronder nog een review waarin exact dezelfde waarschuwingen in de abstract staan.

"Generally, the higher the dose and the longer the benzodiazepine is taken, the greater the risk of developing withdrawal symptoms. However, withdrawal symptoms may occur in patients receiving recommended doses and/or short-term therapy. (..) rebound insomnia occurs with greater frequency and severity with the short-acting agents. Benzodiazepine therapy should be stopped as early as possible, with tapering after moderate dose and/or prolonged use therapy."

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/00952998209002608
Klik om te vergroten...
Dat is exact het punt dat ik maakte! Je kunt wel bronnen aanhalen maar als ze je punt niet ondersteunen is het geen bewijs.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
PapaverMan zei:
Je kunt wel bronnen aanhalen maar als ze je punt niet ondersteunen is het geen bewijs.
Klik om te vergroten...
Ik ben het levende bewijs. Minimale hoeveelheid Alprazolam/ Xanax en minder dan een jaar gebruikt en om er vanaf te komen was een hel en ze hebben me even op 750 mg Pregabaline gezet om je een idee te geven!
Fantastisch dat ik nog leef om het te kunnen vertellen!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
PapaverMan zei:
Dat is exact het punt dat ik maakte!
Klik om te vergroten...
Dan zijn we het nogmaals eens
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#16
Manu76 zei:
Ik ben het levende bewijs. Minimale hoeveelheid Alprazolam/ Xanax en minder dan een jaar gebruikt en om er vanaf te komen was een hel en ze hebben me even op 750 mg Pregabaline gezet om je een idee te geven!
Fantastisch dat ik nog leef om het te kunnen vertellen!
Klik om te vergroten...
En ben blij dat het beter met je gaat maar dat is een anecdote, niet een placebo-gecontroleerde studie. Anecdotes zijn geen bewijs.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
PapaverMan zei:
En ben blij dat het beter met je gaat maar dat is een anecdote, niet een placebo-gecontroleerde studie.
Klik om te vergroten...
Ik weet uit mijn eigen studies dat er veel benzoverslaafden melden dat ze hun leven danken aan de site Benzobuddies.. omdat de medische wereld geen raad weet met afbouwen.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#18
Manu76 zei:
Ik weet uit mijn eigen studies dat er veel benzoverslaafden melden dat ze hun leven danken aan de site Benzobuddies.. omdat de medische wereld geen raad weet met afbouwen.
Klik om te vergroten...
Dat veel doktoren geen raad weten met afbouwen is helaas ook mijn ervaring inderdaad.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nou we zijn het allemaal met elkaar eens, gelukkig maar
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
PapaverMan zei:
Dat veel doktoren geen raad weten met afbouwen is helaas ook mijn ervaring inderdaad.
Klik om te vergroten...
Die van mij bij Brijder wist dit wel heel goed. Topper. Elke dag even op de groep kijken hoe het met iedereen ging. 18 jaar benzo’s en opeens geen benzo’s meer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."