#1
Ho ho ik zeg nergens dat mensen sneller moeten afbouwen of dat cold turkey een beter idee is! Ik pleit zelfs voor langzamer afbouwen, met name aan het eind. Heb je wel gelezen wat ik schreef? Mijn punt is dat mensen overdrijven door de extreme gevallen als norm te nemen en daarmee anderen bang maken en wegjagen. Alsof je hersenbloedingen krijgt van de ontwenning van een paar maanden 5 of10mg metizolam. Beide zijn overdrijvingen en niet behulpzaam.Kennelijk ben je hard voor jezelf geweest, heeft dat gewerkt, en haal je daar nu je trots uit. Van mij krijg je er complimenten voor, dat het zo gelukt is! Goed gedaan.
Alleen we weten uit klinisch onderzoek dat zo'n aanpak voor de meeste mensen juist averechts werkt. Daar heb ik dus wel problemen mee: dat je nu uit eigen ervaring tegen allerlei protocollen zit te pleiten die volgen uit uitvoerig onderzoek wat het beste werkt voor grote groepen mensen. Vooral met het stukje individuele morele veroordeling wat erachter zit, dat mensen zwak zouden zijn als ze hulp accepteren en rustig aan doen. Ik denk dus het tegenovergestelde: te snel afbouwen is een risicofactor voor terugval omdat het een stressor is, en omdat impulsiviteit bij de ontwenningsverschijnselen van benzodiazepinen horen. Daardoor is een impulsieve keuze om toch maar weer te gaan gebruiken bij een tegenslag snel gemaakt. Het rustig aan doen, lief zijn voor jezelf, en hulp accepteren is juist bedoeld om gezondere gedragspatronen aan te leren. Zulke leerprocessen gaan het best als je kalm bent en een veilige omgeving ervaart.

