Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMetizolam - (Opvolger van Etizolam besteld)

Metizolam - (Opvolger van Etizolam besteld)

103 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
PapaverMan zei:
Waarom? Placebo speelt in vrijwel alles een rol. Ik ben niet bekend met studies naar specifiek benzo ontwenning maar dergelijke studies zijn er wel van ontwenning van andere middelen:

Do Patients With Alcohol Dependence Respond to Placebo? Results From the COMBINE Study - PMC (nih.gov)
Placebo caffeine reduces withdrawal in abstinent coffee drinkers - PubMed (nih.gov)
Open-Label Placebo Improved Outcomes for People in Treatment for Opioid Use Disorder | BIDMC of Boston
Klik om te vergroten...
Omdat je tegen het bewijs in gaat van honderden tot duizenden placebo-gecontroleerde studies zonder op die studies in te gaan en zonder bewijs te komen. Tenminste, je zegt nu het volgende:
PapaverMan zei:
Ik ontken overigens niet dat sommige mensen op relatief lage dosissen het best moeilijk kunnen krijgen.
Klik om te vergroten...
Mag ik je dan vragen om gewoon iets zorgvuldiger te zijn in je formulering? Want uit zinsneden zoals de volgende krijg ik namelijk een heel ander idee van je opvatting:
PapaverMan zei:
En ontwenning van 3 mg lorazepam voor 6 maanden is echt niet gevaarlijk. Dat is gewoon onzin. Benzo ontwenning is alleen gevaarlijk in hele extreme gevallen.
Klik om te vergroten...

Gevaarlijke ontwenningsverschijnselen zoals langdurig slaaptekort (3+ dagen wakker), hoge bloeddruk (met potentieel interne bloedingen ten gevolge), epileptische aanvallen, en psychotische episoden horen bij de ontwenning van benzodiazepinen. Daar hoeven we verder niet al te moralistisch over te doen, maar het zijn wel degelijk risico's die optreden als iemand lichamelijk afhankelijk is en stopt met gebruiken. Daarom wordt er op dit forum altijd met klem aangeraden om onder toezicht van de verslavingszorg af te bouwen bij benzo's. En nieuwe gebruikers wordt steevast gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van regelmatig benzo-gebruik. Of die waarschuwing een belemmering blijken voor stoppogingen vind ik een interessante discussie voor in een ander topic.

PapaverMan zei:
Maar dat is zeker niet de norm en de manier waarop op dit forum over benzo ontwenning wordt gesproken is gewoon zwaar overdreven. Het ontmoedigt pogingen tot stoppen en schrikt mensen af die het middel oprecht goed kunnen gebruiken.
Klik om te vergroten...
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
PapaverMan zei:
Edit: dit is kennelijk heel grappig, maar ik heb dit zelf ook gewoon meegemaakt tijdens mijn ambulante methadon periode. Ik kon rustig 2 dagen zonder methadon, zolang ik me niet realiseerde dat ik mn dosis was vergeten. Zodra dat besef kwam kwamen binnen een paar uur de buikkrampen en snotneus opzetten. En die buikkramp was echt geen hallucinatie of verzinsel... veel fysieker wordt een verschijnsel niet zullen we maar zeggen.
Klik om te vergroten...
Precies, maar als ze je dan placebo hadden gegeven, was je pijn niet weg neem ik aan.
Heroïne en Methadon gebruikers die hun middeltje niet krijgen, krijgen echt temaken met ontwenningsverschijnselen.
Bij Benzodiazepines kan het heel hard aankomen en anderen merken er niets van als ze afbouwen.
Take care!
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Omdat je tegen het bewijs in gaat van honderden tot duizenden placebo-gecontroleerde studies zonder op die studies in te gaan en zonder bewijs te komen.
Klik om te vergroten...
Kun je dit bewijs van 'honderden tot duizenden placebo-gecontroleerde studie" dan even laten zien? Want tot nu toe heb je 4 studies laten zien die geen van allen ondersteunen wat je hier zegt.
Neo-Shulginist zei:
Gevaarlijke ontwenningsverschijnselen zoals langdurig slaaptekort (3+ dagen wakker), hoge bloeddruk (met potentieel interne bloedingen ten gevolge), epileptische aanvallen, en psychotische episoden horen bij de ontwenning van benzodiazepinen. Daar hoeven we verder niet al te moralistisch over te doen, maar het zijn wel degelijk risico's die optreden als iemand lichamelijk afhankelijk is en stopt met gebruiken. Daarom wordt er op dit forum altijd met klem aangeraden om onder toezicht van de verslavingszorg af te bouwen bij benzo's. En nieuwe gebruikers wordt steevast gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van regelmatig benzo-gebruik. Of die waarschuwing een belemmering blijken voor stoppogingen vind ik een interessante discussie voor in een ander topic.
Klik om te vergroten...
Sorry hoor maar als je elk middel dat bij stoppen slaaptekort en hoge bloeddruk veroorzaakt als potentieel dodelijk gaat zien dan is het einde zoek. Dan moeten we net zo spastisch gaan doen over koffie en 99% van de medicamenten. Inwendige bloedingen zijn geen reëel gevaar bij een normale benzo ontwenning van 3 mg lorazepam na 6 maanden. Psychoses als gevolg van slaaptekort zijn zeer zeldzaam bij dit soort doseringen en periodes en bovendien meestal mild en ongevaarlijk. Je kunt niet dood gaan aan slaaptekort, dat is een fabeltje. Natuurlijk zijn er risico's, maar die staan niet in verhouding tot de paniekerige manier waarop men hier omgaat met deze middelen. Helemaal omdat we veel gevaarlijkere middelen niet zo behandelen.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#4
Manu76 zei:
Precies, maar als ze je dan placebo hadden gegeven, was je pijn niet weg neem ik aan.
Heroïne en Methadon gebruikers die hun middeltje niet krijgen, krijgen echt temaken met ontwenningsverschijnselen.
Bij Benzodiazepines kan het heel hard aankomen en anderen merken er niets van als ze afbouwen.
Take care!
Klik om te vergroten...
Geen idee. Studies naar placebo als pijnbestrijding suggereren iets anders. En ja dat je ontwenning krijgt van opiaten hoef je mij niet uit te leggen. Ben meerdere keren door die rollercoaster gegaan. Hoewel ik zelf GHB overigens veel erger vond dan benzos en opiaten bij elkaar. Dat was echt een verschrikkelijke ontwenning. Dat is het enige middel dat ik echt nooit meer zou nemen door de angst voor de ontwenning.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."