#1
Omdat je tegen het bewijs in gaat van honderden tot duizenden placebo-gecontroleerde studies zonder op die studies in te gaan en zonder bewijs te komen. Tenminste, je zegt nu het volgende:Waarom? Placebo speelt in vrijwel alles een rol. Ik ben niet bekend met studies naar specifiek benzo ontwenning maar dergelijke studies zijn er wel van ontwenning van andere middelen:
Do Patients With Alcohol Dependence Respond to Placebo? Results From the COMBINE Study - PMC (nih.gov)
Placebo caffeine reduces withdrawal in abstinent coffee drinkers - PubMed (nih.gov)
Open-Label Placebo Improved Outcomes for People in Treatment for Opioid Use Disorder | BIDMC of Boston
Mag ik je dan vragen om gewoon iets zorgvuldiger te zijn in je formulering? Want uit zinsneden zoals de volgende krijg ik namelijk een heel ander idee van je opvatting:Ik ontken overigens niet dat sommige mensen op relatief lage dosissen het best moeilijk kunnen krijgen.
En ontwenning van 3 mg lorazepam voor 6 maanden is echt niet gevaarlijk. Dat is gewoon onzin. Benzo ontwenning is alleen gevaarlijk in hele extreme gevallen.
Gevaarlijke ontwenningsverschijnselen zoals langdurig slaaptekort (3+ dagen wakker), hoge bloeddruk (met potentieel interne bloedingen ten gevolge), epileptische aanvallen, en psychotische episoden horen bij de ontwenning van benzodiazepinen. Daar hoeven we verder niet al te moralistisch over te doen, maar het zijn wel degelijk risico's die optreden als iemand lichamelijk afhankelijk is en stopt met gebruiken. Daarom wordt er op dit forum altijd met klem aangeraden om onder toezicht van de verslavingszorg af te bouwen bij benzo's. En nieuwe gebruikers wordt steevast gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van regelmatig benzo-gebruik. Of die waarschuwing een belemmering blijken voor stoppogingen vind ik een interessante discussie voor in een ander topic.
Maar dat is zeker niet de norm en de manier waarop op dit forum over benzo ontwenning wordt gesproken is gewoon zwaar overdreven. Het ontmoedigt pogingen tot stoppen en schrikt mensen af die het middel oprecht goed kunnen gebruiken.