@Sally Tessio, begrijp ik nu goed dat je zegt dat de meerderheid van (bewust) kinderloze vrouwen op hun vijftigste een onopvulbaar gat in hun leven hebben omdat ze nooit kinderen hebben gekregen? Whut? Waar haal je dat precies vandaan? Of lees ik verkeerd? Lijkt me toch wel erg sterk.
Ik was een heel verhaal aan het typen, maar besef me dat het echt veel te lang gaat duren voor ik alles wat ik over dit onderwerp te zeggen heb op papier heb. Zeker op dit moment om 01:30 's nachts, maar afgezien daarvan überhaupt. Dat lijkt nogal een cop-out, maar ik heb het te druk op het moment om daar echt diep in te duiken en ik wil er geen halfbakken verhaal van maken. Ik zuig het namelijk niet zomaar uit mijn duim en het is iets wat ik belangrijk vind. Mijn opmerkingen baseer ik op lectures die ik van diverse professoren - met name experts binnen de klinische psychologie - heb gevolgd, studies die ik zelf heb gelezen en hier en daar mijn eigen hersenspinsels die waarschijnlijk minder stand houden dan ik zou willen.
Ik wil wel een paar quotes van je beantwoorden om in ieder geval mijn intenties duidelijk te maken.
Of een vrouw een kind voor carrière laat gaan of andersom is aan haar, het één is niet perse beter of bewonderingswaardiger dan het ander.
Of het één bewonderenswaardiger is dan het ander heb ik niet gezegd, vind ik ook niet en vind ik ook niet belangrijk. Het draait mij er vooral om dat de keuzes die mensen maken hen gelukkig maakt en de wereld een betere plek maken. Dat vrouwen ontzettend competent kunnen zijn en dat een succesvolle carrière de rest van de maatschappij zal helpen vind ik geweldig, maar ik denk dat ze in veel gevallen uiteindelijk zullen merken dat dat in the end niet is waar ze een betekenisvol leven uit kunnen halen. Er zijn uiteraard uitzonderingen. Voor sommige vrouwen die dat na hun vruchtbare periode ontdekken is het op dat moment al te laat. En ja, ik ben van mening dat vrouwen die niet langer vruchtbaar zijn en de boot gemist hebben ten behoeve van carrière maken inderdaad in een enorm gat vallen. Kinderen krijgen is niet slechts 'een keuze', maar een diepliggende evolutionaire behoefte die in de meeste gevallen tot uiting wil komen. Bee sprak niet voor niks over vriendinnen/kennissen in haar omgeving met klapperende eierstokken; er komt een periode in het leven van veel vrouwen dat zij voelen dat ze kinderen MOETEN hebben en dat desnoods manlief daarvoor maar de deur uit moet als hij niet wil, hoe lief manlief ook is. Vergelijk dat met mannen en dan kun je me toch niet ongelijk geven dat er een groot verschil op te maken is tussen het aantal mannen dat koste wat kost bij hun partner aandringt op het maken van kinderen ten opzichte van het aantal vrouwen.
@Sally TessioAlsof een (vrouwen)leven niet compleet kan zijn zonder eigen foksels te produceren. Toen onze ouders jong waren was dat misschien de algemeen geldende strekking, nu toch niet meer.
Dat kan het wel zijn, maar ik denk dat dit het vaker niet is dan wel. Ik reageerde er dan ook op omdat Bee had aangegeven feministe te zijn en ik inderdaad van mening ben dat de moderne feministische bewegingen een misplaatst beeld creëren voor jonge vrouwen.
Wat de algemeen geldende strekking is vind ik niet zo belangrijk. Het verleden heeft wel geleerd dat de algemeen geldende strekking niet altijd de juiste bleek te zijn. Daarbij vormt de algemeen geldende strekking zich steeds meer naar de ideologische beïnvloeding van extreemlinkse stromingen en ik ben van mening dat dat gevaarlijk is.
Met dit alles wil ik dan ook helemaal niet zeggen dat vrouwen ongeschikt zijn voor de arbeidsmarkt, dat ze er niet thuis horen, dat het najagen van een carrière een minder bewonderenswaardige keuze is, etc.
Mannen die een afhankelijke vrouw willen. :') Anno 2018? Ik kan me echt niet voorstellen hoe zoiets aantrekkelijk kan zijn.
Dit staat los van al het bovenstaande, maar wil ik er toch nog even uitpakken omdat ik denk dat het aangeeft hoe erg je denkt vanuit de huidige ontwikkelingen en dat je teveel vanuit de ogen van een vrouw kijkt. Ik kan me heel goed voorstellen waarom mannen een afhankelijke vrouw willen. De doorsnee middenklasse man zit echt niet te wachten op een vrouw die het in zich heeft om over hem heen te lopen. Een vrouw die afhankelijk van je is kan dat niet doen. Ik kan je vertellen dat er een hele grote groep mannen rondloopt die de drang heeft een partner te vinden die ze tot op zekere hoogte kunnen domineren.
Ik hoop verder dat ik jou of iemand anders niet beledig met mijn perspectief op al het bovengenoemde. Ik ben een tolerant persoon, een linkse kiezer en wil het beste voor iedereen, zolang dat anderen niet schaadt. Maar ik denk dat de extreemlinkse ideeën die langzaamaan onze samenleving insijpelen dat laatste juist wel doen. Je hoeft het uiteraard niet met me eens te zijn en dat wordt je ook niet aangezien ik weinig gedeeld heb over waarom ik dit alles vind.
Als het je oprecht interesseert en je niet alleen (ietwat) verontwaardigt was omdat ik net zo goed de zoveelste lompe idiot had kunnen zijn die vrouwen zwart probeert te maken, dan kun je de video bekijken die ik naar je gestuurd heb om een idee te krijgen wat voor redenen ik heb om op deze manier te denken.