Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsUitgevraagd worden, heren?

Uitgevraagd worden, heren?

80 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Het gaat toch om de aantrekkingskracht die je op elkaar hebt? Heeft wat mij betreft ook vrij weinig met feminisme te maken. Waarom moet men zo in hokjes denken? Je vindt iemand leuk, je vraagt diegene mee uit; hij blij, jij blij, iedereen blij.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zijn er echt mensen die hier 'nog werkelijk nooit van gehoord' hebben? Daar sta ik dan weer van te kijken. Het is natuurlijk laaaanng niet altijd zo, maar er zijn echt wel mannen die zelf graag het initiatief willen nemen. Een beetje macho/haantjes gedrag vind ik het zelf. (Net als mannen die vinden dat ze zelf financieel meer moeten bijdragen aan dates of zelfs alles horen te betalen op de eerste date, of vrouwen die vinden dat de man dat zo hoort te doen. Hoorde laatst zelfs een vent die het niet leuk zouden vinden als zijn vriendin meer zou verdienen dan hij.)

Maar puntje bij paaltje: als het een man afschrikt dat een vrouw hem uit vraagt, waren jullie toch al niet echt een match made in heaven waarschijnlijk :wink:
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#3
KropSla zei:
Zijn er echt mensen die hier 'nog werkelijk nooit van gehoord' hebben?
Klik om te vergroten...

Nee, we leven inmiddels in 2018. Ik bedoel, natuurlijk ken ik de conservatieve opvattingen van mijn oma, terwijl die ook steeds progressiever wordt, maar je snapt mijn punt. Ik neem haar gedachtengang ter kennisgeving aan en ik lach er een beetje om. Ik neem het in ieder geval niet serieus. :)
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind het wel erg treurig om iemand af te wijzen. Overigens is hoop geven ook geen optie.

Buiten dat, nog nooit op date geweest. Nog geen vrouw gezien waarmee ik het zou overwegen. Ook al komt er (schokkend) iemand in de buurt.

Nog vind ik het tof dat een vrouw iemand durft uit te vragen met de stigma die erom heen hangt. Ik blijf het gaaf vinden :)
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik begrijp je misschien verkeerd, maar je neemt het niet serieus als mensen vertellen dat dit anno 2018 nog echt gebeurt? (Ik vind dat nogal lomp overkomen namelijk)
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eh, nee, ik neem de mensen die dit soort opvattingen hebben niet serieus. Ik bedoel, je hebt ook mensen die vinden dat vrouwen voor de kinderen moeten zorgen en geen carrière moeten najagen. Ja, wat moeten we daarvan vinden? Ik vind het grappig dat iemand zo kan denken, en ik neem de persoon die deze opvatting heeft niet serieus inderdaad. Ik zal waarschijnlijk 1x mijn mening geven en dat is het dan ook. Iemand met conservatieve opvattingen heeft evengoed recht op een mening, maar ik zoek die mensen denk ik niet echt op. En vanuit daar zeg ik dat ik er inderdaad nog nooit van gehoord heb. Ik weet dat er dit soort mensen zijn, but not my cup of tea.

Edit: Overigens verwacht ik ook niet dat dit soort mensen op een drugsforum zitten.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zou er echt totaal geen probleem mee hebben als een vrouw me uitvraagd, maar in de praktijk lijkt er inderdaad wel het idee te leven dat dit vanuit de man moet komen. Waarschijnlijk houden we dit ook nog eens grotendeels in stand omdat velen gewoon denken dat het zo hoort ofzo.

En ja, als een man het wel een probleem zou vinden dan passen jullie niet bij elkaar dus dan weet je dat ook meteen.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
@Bee

Iemand van het drugsforum? :tongueout:
Klik om te vergroten...

Hahah, niet dat ik weet!
Inderdaad, rationeel is het oké maar het stigma is toch echt aanwezig. Zelf ben ik het er overigens niet mee eens, ik vind het ook bekrompen en absurd. Ik verwacht op dit forum ook meer gelijkgestemden wat dat betreft. Toch vind ik het interessant dat het blijkbaar "in het wild" toch leeft, ook inderdaad wat hierboven gezegd wordt; vrouwen moeten kinderen voor hun carrière laten gaan.
No way José.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het wordt vaak verwacht van een man om de eerste stap te zetten op het gebied van daten, maar dit slaat naar mijn weten helemaal nergens op.

Noem mij gek, maar als ik van een vrouw houd, dan zijn er geen regels of richtlijnen. Het maakt mij niet uit wie de eerste stap zet, wie de kostwinner is, wie meer verdient, wie voor de kinderen zorgt, wie carrière maakt, het is allemaal niet nodig. Wanneer er echte liefde in het spel is ben ik echt wel bereid om offers te maken, zoals bijvoorbeeld mijn carrière te laten schieten om voor de kinderen te zorgen en het huishouden te doen.

Waarom zijn we tegenwoordig zo simple minded? What happened to love?

I don't give a fuck about rules. Als de vrouw het waard is, ben ik bereid er alles voor op het spel te zetten. Dan is er geen sprake meer van regels en verwachtingen.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Dat zie je als een offer? :P.
Klik om te vergroten...

Sorry, misschien is het mijn autistische brein maar ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Is het sarcasme?

Zou je iets duidelijker kunnen zijn?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
BasvanHoven zei:
ben ik echt wel bereid om offers te maken, zoals bijvoorbeeld mijn carrière te laten schieten
Klik om te vergroten...
Dat zie je als een offer? :P

Simple minded is de trend. Waait hopelijk wel weer over. En regeltjes rondom daten en zo, überhaupt daten op zich, de hele nepheid ervan, het was genoeg voor mij om er na een paar keer al compleet mee te stoppen. Maar ik ben weird, daar zal het ook aan liggen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk dat het erg meevalt en dat je inderdaad generaliseerde op basis van één enkele opmerking die tegen je is gemaakt. De gelukkige wilde gewoon een kop koffie met je drinken, dus het lijkt er niet op dat hij er echt een probleem mee had. Ik denk dat we op dit vlak inmiddels vrij progressief zijn en tevens steeds progressiever worden in het splitten van de rekening nu vrouwen sinds enkele tientallen jaren deelnemen op de arbeidsmarkt. Ik vermoed wel dat mannen op dit laatste punt nog wat moeilijker doen, maar dat is slechts speculatie van mijn kant.

Wat je 'No way José' opmerking over het kinderen verkiezen boven een carrière betreft; dat is more than likely je ideologie die spreekt, aangezien je zei feministisch te zijn. Als iemand dat tegenwoordig zegt dan heeft dat weinig meer te maken met de emancipatiebeweging van vroeger en meer met de absurditeit van nu. Het kan natuurlijk ook dat je wat gematigder bent dan de gemiddelde zelfbenoemde feministe tegenwoordig.
Natuurlijk is het geheel aan jou als je de voorkeur wilt verlenen aan een carrière boven kinderen, more power to you. Maar dat je er zo stellig in bent, daar spreekt naar mijn mening minstens naïviteit uit en wellicht ideologische blindheid. De data wijst uit dat vrouwen statistisch minder gelukkig zijn dan toen hun primaire taak die van huismoeder was. Het idee dat het streven naar een succesvolle carrière voldoende is om je gelukkig te maken is mijn inziens een feministische leugen. Hopelijk heb je dat idee dan ook niet, of hoor je bij de kleine minderheid van vrouwen die op hun vijftigste geen enorm onopvulbaar gat in hun leven hebben omdat ze nooit een gezin hebben gesticht.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mannen die een afhankelijke vrouw willen. :') Anno 2018? Ik kan me echt niet voorstellen hoe zoiets aantrekkelijk kan zijn.

Ik vind het dus net zoals de meesten hierboven helemaal niet raar als een vrouw een man uitvraagt en ik ken ook genoeg vrouwen die het regelmatig doen. Ben even aan het nadenken of ik het ooit een man heb uitgevraagd, maar kan me zo even geen concrete situatie voor de geest halen. Volgens mij kwam het altijd van de ander. Dat is dan wel weer raar eigenlijk, mijn eerste reactie is 'is doodnormaal yo' maar vervolgens blijk ik het zelf niet te doen. Of in ieder geval nooit te hebben gedaan, wie weet de volgende keer. Het is inderdaad misschien meer een automatisme, een soort luiheid, dat je er als vrouw uit pure gemakzucht maar vanuit gaat dat een man het wel doet omdat je het zo gewend bent, dan dat je echt vindt dat het zo 'hoort'.

@Mindless, ik vraag me eigenlijk wel af welke regeltjes je bedoelt? Ik kan eigenlijk niet echt vaste regels bedenken waar ik me aan hou als ik ga daten.

@Sally Tessio, begrijp ik nu goed dat je zegt dat de meerderheid van (bewust) kinderloze vrouwen op hun vijftigste een onopvulbaar gat in hun leven hebben omdat ze nooit kinderen hebben gekregen? Whut? Waar haal je dat precies vandaan? Of lees ik verkeerd? Lijkt me toch wel erg sterk. Ook je uitspraak over dat het een feministische leugen is dat een succesvolle carrière voldoende is om je gelukkig te maken vind ik nogal stellig. Het verschilt namelijk gewoon per individu waar je gelukkig van wordt. Of een vrouw een kind voor carrière laat gaan of andersom is aan haar, het één is niet perse beter of bewonderingswaardiger dan het ander. En er zullen vast echt wel genoeg vrouwen bestaan die voldoende uitdaging en geluk vinden in hun werk en sociale leven, en dus niet in een gezin. Alsof een (vrouwen)leven niet compleet kan zijn zonder eigen foksels te produceren. Toen onze ouders jong waren was dat misschien de algemeen geldende strekking, nu toch niet meer.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
BasvanHoven zei:
Sorry, misschien is het mijn autistische brein maar ik heb werkelijk geen idee wat je hiermee bedoelt. Is het sarcasme?

Zou je iets duidelijker kunnen zijn?
Klik om te vergroten...
Ik heb de ophef over carrières nooit begrepen. Ik zou het niet als een offer beschouwen dat "op te moeten geven". Geen sarcasme.

Roze olifant,

Nou ja regeltjes. Dat niet misschien, maar heb toch altijd het gevoel gehad dat het vooral draait om elkaars image matchen. En 'wat kan jij toevoegen aan mijn leven'. Daar heb ik geen interesse in.

Niet dat ik niet geloof in een oprechte echt liefdevolle relatie tussen twee mensen.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik benoem mezelf zeker niet als feminist hoor, dat was een grappende opmerking tussendoor. Mijn motto is: doe vooral wat je wil mits je er niets of niemand mee schaadt.
Ik ben nog vrij jong (23), en heb op het gebied van sociale ontwikkeling wat tegenslagen gehad waardoor ik soms onzeker ben op sociaal gebied. Ik heb bovenstaande van meerdere mensen gehoord, helaas niet 1 iemand dus. Zelf vind ik het onzin, maar vind ik wel dat het interessant is dat het stigma er nog wel is.
Wbt carrière vs kinderen, mijn inziens kan dat ook samen gaan. Zelf weet ik niet of ik kinderen wil. Als ik kijk naar leeftijdsgenoten bij wie de eierstokken al flink rammelen, weet ik niet of dat bij mij nog komt (wat goed kan hoor). Dikke kans van wel, maar momenteel heb ik de instelling dat ik net zo gelukkig ben zonder kinderen als met kinderen. Carrière maken betekent voor mij overigens niet dat ik een of andere hoge pief wordt binnen een bedrijf, maar juist dat ik goed ben ik wat ik doe en hiermee dus mensen kan helpen (psycholoog). Geld/macht doet me niet veel, het no way José was meer bedoeld als "ik beslis het liever zelf ". Het kan inderdaad heel goed zijn dat ik gelukkiger ben met kinderen. Anderzijds, er zijn ook heel veel vrouwen (meer dan je zou denken) die weliswaar heel erg van hun kinderen houden, maar spijt hebben van de keuze. Die kans is er dus ook. Maargoed, aangezien ik dus vrijgezel ben en tijdens de koffie nog geen wilde plannen heb, zal dat allemaal wel vanzelf op zijn plek komen.

De reden dat ik dit topic open is juist dat ik het fijn vind dat iedereen hier openminded is. Als ik dit topic had geopend op een willekeurig ander forum had ik wellicht heel andere reacties gekregen. Daarom allemaal in ieder geval bedankt voor de reacties, interessant om te lezen hoe iets meer gelijkgestemden tegenover deze zaken staan.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Op sociaal gebied zijn er altijd zaken onzeker, sowieso in het leven, dat is tegelijk ook een bepaalde zekerheid die je hebt. Je maakt dingen mee die je niet had verwacht of dat mensen dingen doen die je niet had verwacht. Berust daar in en bouw niet te veel "zekerheden" voor jezelf op, want die kunnen wel eens tegenvallen en schijnzekerheden blijken te zijn. Je moet wel vertrouwen in zaken en mensen hebben, maar het is geen wonder als dat vertrouwen zo nu en dan eens op de proef gesteld wordt. Hoort er bij, niet te moeilijk over doen, ook niet te makkelijk. :tongueout:
Duss..
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze olifant zei:
@Sally Tessio, begrijp ik nu goed dat je zegt dat de meerderheid van (bewust) kinderloze vrouwen op hun vijftigste een onopvulbaar gat in hun leven hebben omdat ze nooit kinderen hebben gekregen? Whut? Waar haal je dat precies vandaan? Of lees ik verkeerd? Lijkt me toch wel erg sterk.
Klik om te vergroten...
Ik was een heel verhaal aan het typen, maar besef me dat het echt veel te lang gaat duren voor ik alles wat ik over dit onderwerp te zeggen heb op papier heb. Zeker op dit moment om 01:30 's nachts, maar afgezien daarvan überhaupt. Dat lijkt nogal een cop-out, maar ik heb het te druk op het moment om daar echt diep in te duiken en ik wil er geen halfbakken verhaal van maken. Ik zuig het namelijk niet zomaar uit mijn duim en het is iets wat ik belangrijk vind. Mijn opmerkingen baseer ik op lectures die ik van diverse professoren - met name experts binnen de klinische psychologie - heb gevolgd, studies die ik zelf heb gelezen en hier en daar mijn eigen hersenspinsels die waarschijnlijk minder stand houden dan ik zou willen.

Ik wil wel een paar quotes van je beantwoorden om in ieder geval mijn intenties duidelijk te maken.

Roze olifant zei:
Of een vrouw een kind voor carrière laat gaan of andersom is aan haar, het één is niet perse beter of bewonderingswaardiger dan het ander.
Klik om te vergroten...
Of het één bewonderenswaardiger is dan het ander heb ik niet gezegd, vind ik ook niet en vind ik ook niet belangrijk. Het draait mij er vooral om dat de keuzes die mensen maken hen gelukkig maakt en de wereld een betere plek maken. Dat vrouwen ontzettend competent kunnen zijn en dat een succesvolle carrière de rest van de maatschappij zal helpen vind ik geweldig, maar ik denk dat ze in veel gevallen uiteindelijk zullen merken dat dat in the end niet is waar ze een betekenisvol leven uit kunnen halen. Er zijn uiteraard uitzonderingen. Voor sommige vrouwen die dat na hun vruchtbare periode ontdekken is het op dat moment al te laat. En ja, ik ben van mening dat vrouwen die niet langer vruchtbaar zijn en de boot gemist hebben ten behoeve van carrière maken inderdaad in een enorm gat vallen. Kinderen krijgen is niet slechts 'een keuze', maar een diepliggende evolutionaire behoefte die in de meeste gevallen tot uiting wil komen. Bee sprak niet voor niks over vriendinnen/kennissen in haar omgeving met klapperende eierstokken; er komt een periode in het leven van veel vrouwen dat zij voelen dat ze kinderen MOETEN hebben en dat desnoods manlief daarvoor maar de deur uit moet als hij niet wil, hoe lief manlief ook is. Vergelijk dat met mannen en dan kun je me toch niet ongelijk geven dat er een groot verschil op te maken is tussen het aantal mannen dat koste wat kost bij hun partner aandringt op het maken van kinderen ten opzichte van het aantal vrouwen.

Roze olifant zei:
@Sally TessioAlsof een (vrouwen)leven niet compleet kan zijn zonder eigen foksels te produceren. Toen onze ouders jong waren was dat misschien de algemeen geldende strekking, nu toch niet meer.
Klik om te vergroten...
Dat kan het wel zijn, maar ik denk dat dit het vaker niet is dan wel. Ik reageerde er dan ook op omdat Bee had aangegeven feministe te zijn en ik inderdaad van mening ben dat de moderne feministische bewegingen een misplaatst beeld creëren voor jonge vrouwen.
Wat de algemeen geldende strekking is vind ik niet zo belangrijk. Het verleden heeft wel geleerd dat de algemeen geldende strekking niet altijd de juiste bleek te zijn. Daarbij vormt de algemeen geldende strekking zich steeds meer naar de ideologische beïnvloeding van extreemlinkse stromingen en ik ben van mening dat dat gevaarlijk is.
Met dit alles wil ik dan ook helemaal niet zeggen dat vrouwen ongeschikt zijn voor de arbeidsmarkt, dat ze er niet thuis horen, dat het najagen van een carrière een minder bewonderenswaardige keuze is, etc.

Roze olifant zei:
Mannen die een afhankelijke vrouw willen. :') Anno 2018? Ik kan me echt niet voorstellen hoe zoiets aantrekkelijk kan zijn.
Klik om te vergroten...
Dit staat los van al het bovenstaande, maar wil ik er toch nog even uitpakken omdat ik denk dat het aangeeft hoe erg je denkt vanuit de huidige ontwikkelingen en dat je teveel vanuit de ogen van een vrouw kijkt. Ik kan me heel goed voorstellen waarom mannen een afhankelijke vrouw willen. De doorsnee middenklasse man zit echt niet te wachten op een vrouw die het in zich heeft om over hem heen te lopen. Een vrouw die afhankelijk van je is kan dat niet doen. Ik kan je vertellen dat er een hele grote groep mannen rondloopt die de drang heeft een partner te vinden die ze tot op zekere hoogte kunnen domineren.


Ik hoop verder dat ik jou of iemand anders niet beledig met mijn perspectief op al het bovengenoemde. Ik ben een tolerant persoon, een linkse kiezer en wil het beste voor iedereen, zolang dat anderen niet schaadt. Maar ik denk dat de extreemlinkse ideeën die langzaamaan onze samenleving insijpelen dat laatste juist wel doen. Je hoeft het uiteraard niet met me eens te zijn en dat wordt je ook niet aangezien ik weinig gedeeld heb over waarom ik dit alles vind.
Als het je oprecht interesseert en je niet alleen (ietwat) verontwaardigt was omdat ik net zo goed de zoveelste lompe idiot had kunnen zijn die vrouwen zwart probeert te maken, dan kun je de video bekijken die ik naar je gestuurd heb om een idee te krijgen wat voor redenen ik heb om op deze manier te denken.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#18
Tóch maar even reageren, ik kan het niet laten...

Sally Tessio zei:
Kinderen krijgen is niet slechts 'een keuze', maar een diepliggende evolutionaire behoefte die in de meeste gevallen tot uiting wil komen.
Klik om te vergroten...

Het beargumenteren aan de hand van evolutieleer (en de daarbij behorende aannames) is een slippery slope, maar als we toch bezig zijn:
Bij een diepliggende evolutionaire behoefte heb je het over een instinct; de impuls om een specifieke actie te ondernemen. Het feit dat mensen de weloverwogen keuze kunnen maken om anticonceptiemiddelen te gebruiken, weerhoudt seks er niet van om deze basale behoefte te vervullen.

Sally Tessio zei:
... en ik inderdaad van mening ben dat de moderne feministische bewegingen een misplaatst beeld creëren voor jonge vrouwen.
Klik om te vergroten...

Gelukkig zijn jonge vrouwen niet de enige feministen, en mag iedereen (naast moderne stromingen) ook uit oudere feministische publicaties lering trekken.

Sally Tessio zei:
Daarbij vormt de algemeen geldende strekking zich steeds meer naar de ideologische beïnvloeding van extreemlinkse stromingen en ik ben van mening dat dat gevaarlijk is.
Klik om te vergroten...

Oh nee, we respecteren intersekse personen en tolereren geen aanranding, verkrachting en seksuele intimidatie meer - althans, we zijn zover dat de minderheid voor wie dit opgaat wat vocaler is geworden.
Waar komen die linkse extremisten straks mee? Gelijke lonen?! Zelfbeschikking?! Oh gruwel wat een gevaar...

Sally Tessio zei:
Ik kan je vertellen dat er een hele grote groep mannen rondloopt die de drang heeft een partner te vinden die ze tot op zekere hoogte kunnen domineren.
Klik om te vergroten...

En als dat consensueel en volgens helder afgesproken gedragsregels gaat, is dat prima! Het idee dat een vrouw een soort opblaaspop is die biertjes kan openen? Verwerpelijk, net als de mannen die dit een logische en normale gang van zaken vinden.

Sally Tessio zei:
Ik hoop verder dat ik jou of iemand anders niet beledig met mijn perspectief op al het bovengenoemde.
Klik om te vergroten...

Beledigd ben ik niet, geschrokken wel. Ik weet eigenlijk niet waarom ik de moeite heb te reageren, wij zullen het hierover denk ik niet eens gaan worden? :wink: Maar ja, nu heb ik het toch getypt...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Klinkt erg als Jordan Peterson Sally Tessio. Luister je naar hem?

Wat het denk ik is met dergelijk denken, is dat het vaak heel erg logisch klinkt. Je luistert er naar en raakt ervan overtuigd dat het wijsheid is. Tot het moment dat iemand (Peterson dus ook) iets zegt als bijvoorbeeld dus dat vrouwen geen vervuld leven kunnen leiden zonder kinderen. Wat een load of shit, excuse my french... Een onopvulbaar gat, kom op man hoor eens hoe dat klinkt. Hoe moeten vrouwen zich hierbij voelen? Je wordt in een hokje geplaatst: 'je bent een vrouw, dus je zou zo moeten leven'

Als ik kijk naar bijvoorbeeld zo'n Jordan Peterson, dan zie ik een zeer intelligente, maar ook een zeer gekwelde man. En zo iemand zal dan advies geven over hoe juist te leven en miljoenen aanbidden hem praktisch voor zijn denk skills. Maar er is een hogere waarheid/wijsheid dan logica/denken en dat is liefde en dat beseft Jordan zich vaak nog niet.

Geen aanval op jou Sally, maar ik ben zeer tegen zulk denken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hij maakt imo vele goede punten, maar is ook flink conservatief en gaat eeuwig door over bepaalde dingen zoals dat vrouwen geen betekenisvol leven kunnen hebben zonder kinderen en dat mannen meer alpha en minder nice guys moeten zijn.

Het zou hem misschien goed doen om iets minder intens met denken bezig te zijn, ook al is hij daar echt goed in.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."