Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
110 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Haha @Zweibeiner ik had het uiteraard over vleesetende mensen, niet over carnivoren in het dierenrijk. Dat is echt een totaal ander verhaal. Mijn kat krijgt geen vegetarisch menu voorgeschoteld, zou niet durven. :wink: Zou mevrouw me ook absoluut niet in dank afnemen.

Ik vind het wel grappig dat je mijn reactie als basis gebruikt om te motiveren waarom zoiets veel te extreem zou zijn, want daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn. Ik vind dat soort denkbeelden ook te ver doorgeslagen. En op zijn eigen manier inderdaad een vorm van dierenmishandeling.

Ik zou het trouwens heel erg vreemd vinden als kweekvlees tussen de vegetarische producten kwam te liggen. Moreel niet oké. Vlees is vlees en per definitie niet vegetarisch. Maar we zullen zien. Amerika is Amerika, daar gebeuren wel meer vreemde dingen. (Hier ook, maar daar nog effe net wat meer.)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Fijn dat dit topic nog steeds zo actief is en leuk om te lezen dat mensen ermee bezig zijn. Daar word ik blij van! Bee, de volgende keer als we elkaar zien schotelen Skittles en ik je wel een mooi vegan maaltje voor. :grin: Ik denk dat belangrijk is om vooral niet te streng te zijn voor jezelf, zoals Mindless zegt. Mild zijn naar jezelf is sowieso wel een goede eigenschap (of vaardigheid?), en het zorgt er juist voor dat je bepaalde regels voor jezelf (zoals geen vlees eten, of minder suiker eten, of vaker sporten etc) makkelijker volhoudt dan wanneer je heel streng bent. Houdt het leuk. En het zorgt er denk ik ook voor dat je milder naar anderen kan zijn. Want die strengheid van sommige vegans, die ik enerzijds wel begrijp (want wat wij doen met vee is onwerkelijk en pijnlijk als je de waarheid tot je laat doordringen), is tegelijkertijd ook niet helpend als je anderen wil informeren hierover.

Ik heb begrepen via de Vereniging voor Veganisme dat er voor kweekvlees wel bloed van dieren nodig is... of iets dergelijks... Ik heb me er nog onvoldoende in verdiept eigenlijk. Maar als dat het geval is: obviously zonde, maar tegelijkertijd, als het relatief minder dierenleed is, nog steeds beter dan hoe het nu is? Ik weet het niet zo goed. Als kweekvlees kan zonder dierenleed ben ik echt helemaal voor!

Overigens jammer dat vorige week die documentaire op TV was waarin allemaal foutieve informatie over veganisme werd verteld. Dat de meeste veganisten een groot B12-tekort hebben terwijl echt regel nummer 1 van veganisme (en vegetarisme) is om B12 bij te slikken! VvV heeft excuses/rectificatie geëist maar betwijfel of dat gaat komen.

Verder zat ik ooit in een FB groep voor veganisten en daar waren mensen ook wel pittig hardcore, daar waren ook mensen die hun huisdieren veganistisch voer gaven. Sommige dieren konden daar echt prima tegen en waren hartstikke gezond, andere dieren konden het niet hebben waardoor men weer is overgestapt op vleesvoer. Als een dier gezond is, maakt het toch niet uit welke voeding het is?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Also even belangrijk IK HEB eindelijk DE VEGAN CORNETTO'S GESPOT BIJ DE AH XL. De nieuwe Oreo Peanutbutter zijn OOK VEGAN en echt hemels als je ze op B&J Peanutbutter Cookie gooit. Jumbo heeft ook nieuwe bakken ijs die vegan zijn. En Vivera heeft nu de biefstuk die heel echt lijkt te zijn en bij AH nog veel meer nieuwe vegavlees en -vis. Er komen zo veel mooie producten uit de laatste tijd! Ben in m'n nopjes.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Veganism, wat ik er van vind?

Mensen die dieren een beter leven willen geven, maar zelf elkaar overhoop schieten, bombarderen en elkaar de oorlog verklaren. Vind het best wel barbaars, ook hoe mensen reageren op elkaar via social media. Dat is altijd erger dan wanneer iemand face to face een gesprek voert. Als je niet eens met je medemens kan omgaan, hoe wil je dan in staat zijn om dieren een beter leven te geven?

Ergens zou je zeggen, zorg dat mensen elkaar liefhebben en ga daarna dieren liefhebben. Maar dat is dan ook weer deels apart omdat je aan jezelf denkt en niet aan andere, in dit geval dus dieren.

Ik loop hier nu zelf al vast met wat ik wilde vertellen, tis wel een uitgebreid onderwerp waar je veel over kan vertellen. Maar ik vind; een beter leven begint bij jezelf!
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bas zei:
Veganism, wat ik er van vind?

Mensen die dieren een beter leven willen geven, maar zelf elkaar overhoop schieten, bombarderen en elkaar de oorlog verklaren. Vind het best wel barbaars, ook hoe mensen reageren op elkaar via social media. Dat is altijd erger dan wanneer iemand face to face een gesprek voert. Als je niet eens met je medemens kan omgaan, hoe wil je dan in staat zijn om dieren een beter leven te geven?

Ergens zou je zeggen, zorg dat mensen elkaar liefhebben en ga daarna dieren liefhebben. Maar dat is dan ook weer deels apart omdat je aan jezelf denkt en niet aan andere, in dit geval dus dieren.

Ik loop hier nu zelf al vast met wat ik wilde vertellen, tis wel een uitgebreid onderwerp waar je veel over kan vertellen. Maar ik vind; een beter leven begint bij jezelf!
Klik om te vergroten...

Leuke gedachtegang. Je kan hem ook zo zien:

Als een kind wordt opgevoed met het beeld dat het oké is om je beter te voelen (onderbewust) als een dier. Dat het oké is om een dier te doden voor eten. Hoe kunnen we verwachten dat het kind een vreedzame volwassene wordt als iets als een indirect een dier doden de normale gang van zaken is.

(Interessant om over na te denken :wink:)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Daar ben ik weer! Ik was zaterdag toevallig op het station en kwam zomaar dit tegen: Ik had iemand daar aangesproken, met de vraag hoe mensen er eigenlijk op reageren. Het lijkt me dat door het tonen van nare beelden juist mensen snel doorlopen. De vrouw met wie ik sprak zei dat inderdaad veel mensen dat doen, maar dat er ook veel gesprekken ontstaan. Ik vind het aan de ene kant best heftig, ik zou denk ik ook snel doorlopen als ik nog vlees/zuivel zou eten, maar aan de andere kant denk ik wel: ja, maar dit gebeurt wél, en heel veel mensen weten het gewoon echt niet! Ik wist het ook heel lang niet.
Toen kreeg ik een kaartje mee voor als ik een keer mee zou willen doen, haha. Daar ga ik nog even over nadenken. :wink:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Yaizer zei:
Als een kind wordt opgevoed met het beeld dat het oké is om je beter te voelen (onderbewust) als een dier. Dat het oké is om een dier te doden voor eten. Hoe kunnen we verwachten dat het kind een vreedzame volwassene wordt als iets als een indirect een dier doden de normale gang van zaken is.

(Interessant om over na te denken :wink:)
Klik om te vergroten...

Absoluut, mijn zoon gaat helemaal overstuur wanneer op het jeugdjournaal verteld wordt (onlangs gebeurd) dat er een tijger of beer is afgeschoten na ontsnapping uit een dierentuin. En dan echt volledig overstuur omdat het niet eerlijk omdat mensen alleen maar aan zichzelf denken. Tegelijkertijd schept hij het liefst zoveel mogelijk vlees op zijn bord bij het avondeten.

Ik zou zelf graag vaker en meer vegetarisch eten zonder de vleeseters in mijn gezin tekort te doen, ik vind dat best moeilijk.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
ZERO- zei:
Daar ben ik weer! Ik was zaterdag toevallig op het station en kwam zomaar dit tegen: Ik had iemand daar aangesproken, met de vraag hoe mensen er eigenlijk op reageren. Het lijkt me dat door het tonen van nare beelden juist mensen snel doorlopen. De vrouw met wie ik sprak zei dat inderdaad veel mensen dat doen, maar dat er ook veel gesprekken ontstaan. Ik vind het aan de ene kant best heftig, ik zou denk ik ook snel doorlopen als ik nog vlees/zuivel zou eten, maar aan de andere kant denk ik wel: ja, maar dit gebeurt wél, en heel veel mensen weten het gewoon echt niet! Ik wist het ook heel lang niet.
Toen kreeg ik een kaartje mee voor als ik een keer mee zou willen doen, haha. Daar ga ik nog even over nadenken. :wink:
Klik om te vergroten...

Hmm. Ik moet het nog in detail bekijken, maar klinkt voor mij als mogelijk te heftig. Door teveel te willen shockeren en daarmee indirect mensen die vlees/zuivel eten als barbaren weg te zetten ontstaat die weerstand t.o.v. ‘relvegans’ waar je nu al veel over hoort, waarmee veganisme eerder in een negatief dan in positief daglicht wordt gezet terwijl het dat laatste verdient.

Ik vind het lastig hoor, want ik weet ook niet zo goed waar de grens dan ligt tussen te heftig/aanvaardbaar, maar de nadruk moet volgens mij vooral liggen op informeren en niet shockeren (al gebeuren er wel degelijk schokkende dingen).
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Yaizer zei:
Ten eerste; waarom zou ik problemen hebben om een ander vlees te zien eten en hebben veel veganisten er problemen mee?

Het punt is is dat wij van jongs af aan door de maatschappij en je opvoeding hebben aangeleerd dat het "oké" is om je zelf beter te voelen als een "ander". Ja ik praat over varkens, koeien, kippen etc. Andere levende wezens. Het is aangeleerd dat jij als mens meer waardig is als een dier. Als we van jongs af aan al leren om je beter te voelen als een ander logisch dat er termen bestaan als "discriminatie" en "racisme" maar zonder af te wijken. De maatschappij heeft de bevolking aangeleerd om het oké te vinden om een dier te slachten. Van jongs af aan wordt er verteld dat het oké is om dat stukje kip te eten. Het is oké om een dier te slachten. Het is oké om een ander te doden. Ik bedoel kom op nou. Als je een kind van 6 de keuze geeft om een bord met fruit op te eten en verteld "dat komt van een appelboom" of een kind een bord met vlees geeft en zegt: dat komt van die koe daar. Wat doet het kind? Wij mensen zijn van nature dierenvrienden. Een kind zal er alles aan doen om een kip, koe of varken in leven te houden. En waarom doen mensen zo moeilijk over een duizend aantal honden die in China wordt opgegeten? Een koe heeft een stuk meer gevoelens als een hond! Geloof me...omdat je een hond beter kent denk je van niet maar hoe erg heeft iemand hier een vriendschap gehad met een koe? Omdat iemand 3000 jaar geleden heeft verteld dat een hond een huisdier is eten we het opeens niet? We zijn ontbonden van het dierenrijk dus...en een veganist...die heeft die "connectie" weer met de dieren. Die ziet een dier weer zoals het hoort te zijn. Een levend wezen. Elke keer als ik of een veganist iemand ziet die vlees eet ziet hij een onschuldig dier weg gegeten worden. Misschien zie jij het als vleeseter niet maar het is hetzelfde als dat jij ziet dat iemand een hond op eet. Dan maakt iemand nog een opmerking bij een biefstuk "Oh shit...kijk al dat bloed! Ahhh heerlijk mals". Ja ziek. Klinkt dit echt zo gek trouwens?
Klik om te vergroten...

Met het eerste gedeelte ben ik het helemaal eens. Ik herinner me nog dat ik bij mijn eerste biologieles moest leren dat mensen superieur waren aan dieren, een stelling waar ik het nu nog steeds niet mee eens ben.

Je stuk over honden en koeien kan ik me ook wel in vinden, maar dan heb ik de volgende paradox voor je. Honden zijn vleeseters, dus je zal dan toch andere dieren moeten doden om honden en ook katten in leven te houden.
En wat te denken dan over andere vleesetende dieren? in jouw ideale wereld is er alleen plaats voor planteneters.

Ik zie mensen paar opmerkingen maken over ei:

Tja de meeste kippen worden slecht behandeld. Je hebt inderdaad vrije uitloop kippen maar wat geeft jou het recht om die eieren weg te halen? Ook hoort een natuurlijke kip iets van 12 eieren per jaar te leggen. De kippen tegenwoordig leggen er zo'n 300 per jaar. Door al het calcium die ze nodig hebben voor die schillen te maken overlijden de kippen erg snel. Ook zit er in het eigeel van een ei meer als 1000 mg cholesterol. Dat is 10x meer als het gemiddelde stukje vlees. Weet niet of je beseft hoeveel 1000 mg cholesterol is maar dit is zooo onzettend slecht voor het hart. 5 sigaretten hebben ongeveer de zelfde invloed op je hart (ik heb het alleen over het hart, niet algemene slechtheid). Ja er zijn mensen die 100 of ouder worden met elke dag een eitje. Zo heb je ook een oud-veteraan van 108 die elke dag loopt te paffen.
Klik om te vergroten...

Dit stukje klopt gewoonweg niet. Ja, er zit veel cholesterol in een ei, maar daarvan wordt maar een heel klein gedeelte als cholesterol opgenomen in het menselijk mlichaam. Je kan gemakkelijk zo een aantal eieren per dag eten zonder ook maar iets met je cholesterol te doen heeft.
Dan alweer een paradox, in de natuur zijn er veel dieren die eieren eten. Wat doen we met die dieren? hebben die bestaansrecht in jouw ideale wereld? Hoe komen we er van af? Afmaken die hap? Kan ook niet, want je wil geen dieren doden heb ik begrepen.

Voor de nieuwschierige voor melk:

In de eerste documentaire is te zien dat er in melk enorm veel groeihormonen zitten (logisch...voor het kalf!). Bijna alle borstkanker is hier aan te danken en veel andere soorten kanker. Dit is ook een feit, er zijn onderzoeken. In de documentaire zijn er veel te zien. Ook is iets van 70-80% van de wereld lactose-intolerant (bijna niemand uit Afrika kan er eigenlijk tegen). Omdat wij het toevallig kunnen verdragen...hebben wij het opeens nodig? Hebben wij kamelen melk nodig? Of katten melk? Nee. We hebben onze eigen moeders melk nodig en als we daar mee klaar zijn is dat het einde. Oh en om ten eerste een koe melk te laten produceren moet een koe eerst zwanger gemaakt worden (dit gebeurd meestal met stale palen of met de hand) en dan is het kalfje geboren. Leuk maar de melk is al bezet door de mens. Dus het kalfje gaat meestal regelrecht naar het slachthuis. Kalfsvlees hé :). Oh en een koe schreeuwt dagen lang voor haar kalfje. Zij hebben ook gevoelens. Sterke gevoelens.
Klik om te vergroten...

Dan melk. Je info klopt voor geen meter, ik zal het even uitleggen hoe het zit.

Mensen waren 10.000 jaren per definitie lactose intolerant. maar toen veranderde de mens van jager verzamelaar naar landbouwer/veeteelthouder. In die tijd is er een gen mutatie geweest, die er voor zorgde dat ook volwassenen melk konden verdragen. Want net als veel zoogdieren (o.a. katten) konden vroeger onze babies wel melk verdragen, maar volwassenen dus niet. Tot een bepaald gen muteerde. Het menselijk lichaam paste zich dus aan aan een verandering van levenswijze. Dus het is geen toeval dat wij lactose kunnen verdragen. Maar goed, er zijn dus nog mensen met het oude gen, en die verdragen geen lactose. Uit mijn hoofd is dat het geval bij zo'n 5 a 10% van de mensen, en zeker geen 70% lol.
Maar goed, natuurlijk hebben dieren ook gevoel, zo ook het kalf en de koe.

Maar hoe gezond is een veganist nou?

Veel veganisten letten er nog niet op of ze alle voedingstoffen binnen krijgen maar een veganist wordt al snel gemiddeld 12 jaar ouder als een vleeseter. In Amerika (jaja daar eten ze veel meer vlees etc. maar om even ter vergelijking te stellen) gaat ongeveer 55-60% aan hart en vaatziektes. Veganisten onder de 5%. Kanker is 7-9% erfelijk. De rest zijn andere factoren zoals roken, drinken maar grotendeels voeding (kijk de documentaire "what the health" hier over) Te hoog cholesterol? Nee dat is onmogelijk omdat cholesterol alleen in dierlijke producten zit. Ook zijn dierlijke eiwitten niet goed voor je. Veel mensen (vooral ouderen) krijgen s'nachts last van hun botten. Dit komt omdat vlees je bloed zuurder maakt. Helemaal niet de bedoeling. Je lichaam trekt calcium uit je botten om dit te "neutraliseren". Osteoporosis? Landen waar meer zuivel wordt gedronken hebben ook de hoogste percentage van mensen die hier last van hebben en dit jongens....dit gaat maar zo door...oh en een portie vlees per dag van +30 gr laat je kans op prostaatkanker met 59% stijgen. Er zijn nog 100 andere dingen. Echt waar.
Klik om te vergroten...

Hier raak ik helemaal het spoor bijster. Veganisten die gemiddeld 12 jaar langer leven, amehoela! Amerikanen eten fast food en geen groenten, dus zijn ze dikker. Dat komt door een eenzijdig voedselpatroon, ze missen een aantal gezonde voedingsstoffen. Daar worden ze dik van, en niet omdat ze veel vlees eten.
Toen we nog jager/verzamelaar waren bestond meer dan 50% van het menu van de holbewoner uit vlees, en die waren niet ongezond en waren ook niet te dik.

Over kanker ga ik het al helemaal niet hebben, ik vind het echt heel erg dat je dat er bij haalt om je punt te maken. Ik geloof er geen bal van in ieder geval, hoewel ik het met je eens ben dat groeihormonen in je voedsel absoluut niet gezond zijn. Maar aan de andere kant, de bestrijdingsmiddelen op jouw groenten en fruit zijn ook niet gezond, dus veel verschil zal daar niet zitten.

Spiritualiteit en veganisme:

Veel mensen op dit forum zijn hier mee bezig. Spiritualiteit en vaak in combinatie met trippen maar hoe kan iemand spiritueel zijn als ze deelnemen aan zoveel dierenleed? Drinken melk terwijl dat bedoeld is voor het kalf dat het niet krijgt. Een koe die soort van verkracht wordt voor dat glaasje melk? Hoe kan je vlees eten...bloed...Ja sorry dit is allemaal heel moeilijk te beseffen. "Ja we zijn allemaal het zelfde" Zegt er weer dan eentje. "Moslim...christen...homoseksueel...donker of blank...oh wacht even moet even een hap nemen van m'n biefstuk". Ja we zijn allemaal hetzelfde....maar tel dan die dieren ook mee. En dieren netjes behandelen? Denk je dat de zwarten netjes werden behandeld in de slaven tijd? Of de joden in de concentratie kampen? Ik bedoel als je de slachthuizen....waar alle biggen op een rijtje naar de gaskamers lopen....oh en ze weten wat er te wachten staat. Ze willen allemaal niet doorlopen. Als je nou die biggen vervangt door...joden? Lijkt wel erg veel op een holocaust toch? Oh wacht? Biggen mag ik niet vergelijken met mensen omdat jij vindt dat jij "beter" bent als een big? Ik vind iedereen gelijk en ik maak dus die vergelijking. Hoe kan je dan spiritueel bezig zijn? Hoe kan je naar een hoger "zelf" als jij de oorzaak bent van zoveel leedt. Die koeien huilen drie dagen lang als hun kalf wordt weg gehaald...ze schreeuwen de longen uit hun lijf. Zoveel leedt. Ik zeg niet dat je als vleeseter of vegetariër niet spiritueel kan zijn. Dat kan zeker maar je begrijpt mij punt. Ik vind het scheef dat veel mensen om mij heen "super spiritueel" bezig zijn terwijl ze deelnemen aan al dat leedt. Of dat iemand zegt: "Ja ik ben wel echt een dierenvriend". Schei uit. Sorry....oh ook sorry dat ik zo boos word hier om maar ik ben soms boos om de kortzichtigheid van mensen en ik moet maar mijn mond houden elke keer als iemand vlees eet en dat doe ik. Ik doe gewoon dood-normaal want ik wil geen opmerkingen van: "Laat mij gewoon met rust".
Klik om te vergroten...

Hierover ben ik heel kort.

Ik ben het vaker tegengekomen, veganisten die claimen het alleenrecht op spiritualiteit te hebben. WTF? Ik kan hier echt heel boos om worden, maar ik doe het maar niet.

Dan de holocaust er bij halen. Weer WTF? en weer borrelt boosheid op. Ik ga er maar niet op in.

Ja, Iedereen mag zelf bepalen wat hij eet. Daar mag jij een mening over hebben, maar als je die mening continue gaat vertellen aan iedereen die vlees eet ben je precies zo bezig als het leger des heils die ongevraagd bij je voor de deur staat om je te bekeren tot hun geloof. Het is irritant. Jij gaat jouw mening ongevraagd aan anderen opleggen. Bij mij hoef je daar niet mee aan te komen in ieder geval, ik gooi de spreekwoordelijke deur zo voor je neus dicht. Net zoals ik bij de Jehova's doe dus.

Terug te komen waarom veganisten soms zo moeilijk doen:

Omdat er een holocaust van tientallen miljarden levende wezens per jaar gaande is. Voor een veganist is dit onbegrijpelijk. Wij proberen dit te stoppen. Als ik iemand probeer over te halen om veganist te worden dan doe ik dit voor tientallen miljard aan dieren. Levende wezens. Dan doe ik dat omdat ik wil dat die persoon gezonder wordt. 12 jaar langer leeft. Ik doe het voor de aarde (een heel ander onderwerp hoe slecht vlees, melk etc voor de aarde is ivm ethaangassen etc.) dan doe ik dat omdat ik je probeer te helpen en ik om jou geef en om de dieren. Moet je nagaan als je die die tientallen miljarden aan dieren vervangt door honden? Oh...ho maar dat is weer erg. En waarom doen sommige mensen niet moeilijk over koeienleer...koeienhuid...en wel moeilijk over krokodillenleer. "Dierenbeul" zegt dan een meisje die indruk op mij wilt maken omdat ik veganist ben. Koeienhuid is even erg.

Ik ben boos ja.

Ik ben boos ja. Ik ben boos op de mens. Dat ze alles geloven wat de regering je verteld. Dat sommige mensen er niks van af willen weten. Dat ik niet tegen mijn neefje van 8 mag vertellen op kerst dat hij konijn aan het eten is omdat hij er zelf één heeft. Dat er zoveel lijdt in deze wereld is waar een zo simpel antwoordt op is. Ik ben boos omdat als jij naar een slachthuis gaat waar koeien en biggen weten wat er gaat gebeuren...ze jou zien als de duivel. Ik bedoel stel je even voor hoe hel eruit ziet? We lopen allemaal in een rijtje naar onze doodt. Als we niet doorlopen worden we geshockt door staven en daar zijn de duiveltjes die er zo normaal om doen. "waarom doen ze ons dit aan" denken wij dan. "Wat doen wij fout" denk je dan. Wat je fout heb gedaan? Dat je niet zo slim bent als ons. Ik ben boos dat sommige dieren ook mij zien als de duivel. En eigenlijk is de boosheid een gevolg van mijn verdriet want dat is wat ik eigenlijk ben. Verdrietig. Verdrietig dat mijn vader zich de dood in eet. Verdrietig dat zoveel dieren lijden en verdrietig dat de mens een dier slachten "menselijk" vindt. Het oké vindt. Is er een humane manier van slachten? Nee.
Klik om te vergroten...

Weet dat jouw geloofsovertuiging een mening is. Een mening die ik respecteer. Maar dan verwacht ik wel dat jij mijn mening respecteerd, en dat doe je dus blijkbaar niet.

We leven in een vrije wereld waar iedereen zijn eigen mening mag hebben, das een heel mooi iets. Maar een heel slechte eigenschap van de mens is om anderen te willen overtuigen van hun eigen mening. En daar ligt bij mij de grens. Dat is niet oke. Daar komen juist problemen van, zelfs oorlogen. Mensen met een verschillende geloofsovertuiging die pal tegenover elkaar staan en elkaar overtuiging de strot door willen duwen, niet goedschiks dan wel kwaadschiks.

je riedeltje over de duivel en de hel gaan geheel langs mij heen, ik ben namelijk niet gelovig. Wel spiritueel, maar dat kan volgens jou niet omdat ik dan weer vlees eet.

Maar dan kom ik op t ALLERBELANGRIJKSTE punt:

Wat je fout heb gedaan? Dat je niet zo slim bent als ons.
Klik om te vergroten...

Tja. je voelt je als veganist duidelijk verheven boven vleeseters. Je voelt je dus beter als een ander.

Kijk nou eens naar het begin van jouw bericht. Het begint er dus mee dat je kritiek hebt dat mensen zich verheven voelen boven dieren, en het resultaat is dat je je als veganist verheven voelt boven de vleeseter. Als je daar de paradox niet van in ziet dan weet ik het ook niet meer.

Eindwoord van mij

De mens is een omnivoor, een alleseter. We kunnen zowel plantaardig als dierlijk voedsel eten. Daarnaast leven we in een vrije wereld. Harstikke goed als je voor jezelf besluit geen vlees meer te eten (want dat is dus mogelijk als omnivoor), maar als je andere mensen zowat gaat dwingen om hetzelfde te doen dan is er van die vrije wereld geen sprake meer.

Ja, ik heb je filmpjes gezien. Er zijn inderdaad grote problemen betreffende dierenleed, maar hier en daar gaat het wel ver, klopt de info niet meer en wordt het gewoonweg propaganda. En ik haat propaganda, want dat is gewoon het proberen te manipuleren van MIJN mening.

Nou, heel stuk geworden, maar zo denk ik er over.

Dan ga ik nu een lekkere ciabatta maken met gerookte kipfilet, sla en truffelmayonaise (nee niet de psychedelische variant lol)

edit;

en niet vergeten mijn katten te eten te geven. Ja, das ook (voor het grootste gedeelte) vlees ja. Want katten KUNNEN gewoon geen veganist worden want dan gaan ze dood.

Eten en gegeten worden, het is heel natuurlijk. Zo werkt het al een 2 miljard jaar in de natuur, en zo zal het altijd gaan. Daar kan jij echt geen verandering in brengen, behalve bij wat je zelf doet. Respect dat je die beslissing genomen hebt, maar oordeel alsjeblieft niet zo over hen die die keuze dus niet gemaakt hebben.

alsjeblieft, respecteer de mening/geloofsovertuiging van een ander, ook als die mening/geloofsovertuiging anders is dan de jouwe. Want er is al genoeg ellende in de wereld.

8.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mooi deze discussie's, haha.

Ik weet niet wie je aan het quoten was 8.6, maar die persoon mag ook eens nadenken over de kleding dat wij dragen dat van katoen gemaakt is, oftewel wol dat van dieren afkomt. Net zoals bepaalde zalfjes en crèmes waar dierlijke producten in worden verwerkt. En denk eens na aan al die dierenproeven die worden gedaan om bijvoorbeeld een nieuwe genezingspil van 1 of andere ziekte te testen...

En andere onderzoekjes die worden gedaan op dieren in de naam van de wetenschap. D'r is nog zó veel meer leed dat dieren worden aangedaan door mensen. Je kan jezelf niet hoog de wereld in prijzen als veganist als je ondertussen ook gewoon een fossiele brandstof auto voor de deur hebt staan. Dat zorgt voor vervuiling, opwarming van de aarde, kolencentrales die op oude bos percelen worden geplaatst, dumping van afval in rivieren, verontreiniging van drinkwater en van de lucht, aanleg nieuwe olieleidingen en handelsconflicten onder de mensen!

Je kan onmogelijk de dieren een goed leven geven als je zelf niet eens in staat bent om voor je medemens te zorgen. Kijk eens naar bepaalde landen die elkaar kinderachtige importheffingen opleggen (onder andere op voedsel). En dan wil je als veganist andere mensen overtuigen om in hun voetsporen te treden als veganist terwijl dat soort mensen juist alles erger maken?

Denk ook eens na over het feit hoe dieren elkaar behandelen. Het gaat gewoon puur om overleven. Bij de mens is dit doel wat verder gevorderd, tenminste zo ziet het er wel naar uit; geef door aan je nabestaanden wat er geleerd is. 'T leuke hieraan is dat dieren niet de hersencapaciteit hebben die wij hebben, we staan niet voor niets boven aan de voedselketen, dankzij evoluties.

Er is wetenschappelijk bewezen dat het DNA van alle organismen op aarde sterk op elkaar lijken qua bouw en structuur. Je kan hier momenteel al echt veel vanuit afleiden. Mensen hebben voor meer dan 98% dezelfde genen als chimpansees en zijn nauwer verwant aan de chimpansee dan de chimpansee aan de andere primaten, de gorilla’s en de orang-oetan.

Ik geloof in deze evolutie theorie en in de theorie dat de aarde een botsing heeft meegemaakt met een andere planeet waardoor bepaalde cellen zijn ontstaan. Denk eens na aan de kaart van de aarde, alle landen, continenten passen precies in elkaar als 1 geheel; wat betekent dat al het grond op aarde vroeger 1 land was. Als ik zou gaan filosoferen over het leven dat er toen was, dan lijkt het mij zeer aannemelijk dat iedereen in harmony met elkaar leefde totdat bepaalde organisme voortgang boekte betreft evolutie.

Ik zou ook wel eens willen zien of dieren ons ook goed zullen behandelen nadat wij hun eenmaal goed behandelen. Ik betwijfel het. En opzich mag dit wel van 2 kanten komen, anders heb je er alleen jezelf mee. En dat maakt de mens naar mijn mening ook een dier, we zijn geen haar beter. We houden ons zelf voor de gek en doen ons beter voor dan we in werkelijkheid zijn.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#11
https://www.mikedonkers.com/plantaardige-en-vlezige-praatjes/

Ik heb dit artikel hier eerder geplaatst, maar er kwamen helaas geen reacties op. Ik heb het nog eens nagelezen. Hij komt deskundig over en vat alles goed samen imo. Ik zou graag van 'deskundige' veganisten/vegetariers willen weten wat zij van zijn betoog vinden. Er kunnen best voorbeelden in staan die niet (volledig) waar zijn of met een tegenvoorbeeld eenvoudig onkracht kunnen worden, maar klopt het wat hij duidelijk wil maken?

Ik vond dit 'woord' op het laatst erg aansprekend; homo carnivorus ethicus

Sidenote;
Ons leven is steeds meer gericht op meer doen in minder tijd. Alles moet sneller en er wordt steeds meer van ons verwacht. We rusten, slapen minder en/of van mindere kwaliteit. We zijn steeds meer gehaast en ons lichaam moet maar volgen, desnoods met een pilletje.

We leven langer, maar we moeten ook langer doorwerken. Als je jong bent heb je nog veel energie en een sneller herstellingsvermogen. Pas wanneer je ouder wordt, merk je dat alles meer moeite gaat kosten en je energiereserves afnemen. Je herstelt langzamer. Afhankelijk van je levensstijl, beroep, gewoontes, leefomgeving, thuissituatie, stress, etc. kun je sneller last krijgen van moeheid, prikkelbaarheid, overspannenheid, burnout, etc. Nog afgezien van ernstiger kwalen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat imo 'echte' voeding een (grote) rol kan spelen bij het voorkomen, uitstellen en herstellen van kwalen en aandoeningen. Ik denk dat daar meer de nadruk op moet gaan liggen en dat er een omslag moet komen hoe we met de wereld omgaan en deze beheren.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#12
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Een denkpiste vanuit een andere invalshoek.

De Partij voor de dieren lijkt me bij uitstek geschikt voor veganisten en vegetariërs, ook al wil deze partij meer een plantaardig voedingspatroon stimuleren en laten ze mensen vrij in hun keuze hieromtrent.

In 2017 hebben ze maar 5 zetels behaald. Wel 3 zetels winst. Dat is ca. 3,3% of 346.500 van de ca. 10.500.000 stemgerechtigden. Er zijn naar schatting (2016) 70.000 veganisten en 750.000 vegetariërs in Nederland las ik. Als alleen vegetariers en veganisten in 2017 op deze partij hadden gestemd, dan zouden ze 12 zetels hebben behaald. https://www.vivalasvegas.nl/hoeveel-veganisten-vegetariers-nederland/

Willen de veganisten en vegetariërs het snelst wat veranderen aan al dat vreselijke dierenleed en het nadelige milieu effect, dan bereiken ze dat het best denk ik via de politiek.

Vergis ik me of vinden de meeste veganisten en vegetariërs blijkbaar andere dingen belangrijker?

Wat ook kan is dat ze het op een andere manier denken te veranderen, dwz via de markt van vraag en aanbod. Door het zelf te doen en uit te dragen in hun omgeving (zoals hier op dit forum) hopen ze misschien hun doel uiteindelijk ook te bereiken en kunnen ze met een gerust hart op een andere partij stemmen die hun overige belangen beter behartigt. Ze hebben door alle duurzaamheid kwesties wat dat betreft de wind mee tegenwoordig.

Er zullen vast ook meelopers bij zijn.

Niemand die overigens ziet wat men uiteindelijk aanvinkt in het stemhokje.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Casaan zei:
Het lukt mij niet om veganistisch te leven, ik probeer wel mijn ecologische footprint zoveel mogelijk te verkleinen. Dat kan ook door meer te fietsen en minder auto te rijden. Licht en energie verbruik thuis te verminderen en regelmatig vlees loos te eten. Iedereen kan daarin vrij makkelijk bijdragen in mijn ogen.
Klik om te vergroten...
En vooral... minder spullen kopen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Albedo zei:
Vergis ik me of vinden de meeste veganisten en vegetariërs blijkbaar andere dingen belangrijker?
Klik om te vergroten...
Niet iedere veganist/vegetariër heeft denk ik grote idealistische doelstellingen. Ik denk dat er velen zijn die gewoon hun steentje bij willen dragen en zich verder niet zo met het grotere plaatje bezighouden.

Ik zelf hou me bijvoorbeeld ver van alle politiek en doe het in de eerste plaats voor mezelf, voor mijn eigen mentale en lichamelijke gezondheid. Minder dierenleed en de ecologische footprint zijn voor mij mooie bijkomstigheden.

In mijn ogen hoeven we niet allemaal grootse wereldverbeteraars te zijn. Door je op jezelf te richten en daar te doen wat je kunt doen, doe je genoeg en kun je eventueel een ander inspireren.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dit vond ik een mooi evenwichtig artikel in de krant afgelopen zaterdag:

www.volkskrant.nl/de-gids/easy-peasy-vegan-de-opmars-van-de-veganist~be04cb0a/

Ik zelf vind het al moeilijk om drie keer per week vegetarisch te eten, wat ik laatste tijd doe. Maar ik heb wel sympathie voor het idee van totaal geen dieren nodig hebben voor voedselproductie. Hoewel ik in de zomer ook weleens een hengeltje uitgooi. En ik heb ontdekt dat je in de ogen van veel mensen (ook als ze niet vegetarisch zijn) dan een sadist bent.

De ene persoon kan trouwens ook veel makkelijker gezond blijven zonder vlees dan de ander. Sommige mensen knappen zienderogen op als ze twee keer per week vlees eten of op zijn minst dierlijke producten. Dit wordt zelden aangestipt. Het is toch uitdagend, zeker als je fysieke arbeid verricht, om genoeg eiwitten binnen te krijgen.

En B-12 moet altijd uit een potje komen (itt wat je soms nog leest op sites die misinformatie verspreiden). Want ook al zit het in bepaalde planten, wij kunnen dat als mens niet opnemen. Toch is een stap richting veganisme niet tegennatuurlijk wat je weleens hoort. Je kunt het ook zien als een stap in de menselijke evolutie. Wij hebben als mens nou eenmaal de 'skills' om B-12 in een potje te stoppen :). En over ons gebit (wat steeds maar terugkomt in deze discussies) die snijtandjes zijn echt niet roofdiertanden te noemen. Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat onze hersenen enorm in omvang zijn toegenomen danzij vleesconsumptie, wat meen ik ook samenhangt met beheersing van het vuur (althans dat is volgens mij een gangbare theorie, correct me if wrong). Maar daarmee is het nog niet tegennatuurlijk als die grote hersenen (danzij vlees) bedenken dat ze geen vlees willen eten :)

Twee dingen die ik interessant vond in het artikel zijn, onder andere:
‘Het is bullshit als mensen zeggen dat veganisme geen offer is. En waarom zou het erg zijn áls dat zo is? Gerechtigheid heeft een prijs.’

En:
‘Produceer je alleen planten dan kun je een aanzienlijk deel van wat je verbouwt niet eten; mensen verteren nu eenmaal geen maisstengels, bietenblad of gras. Daar heb je een koe, kip of varken voor nodig om dat weer om te zetten in eiwitten die mensen wel kunnen eten’, betoogt Scholten. ‘Met een volledig veganistische wereldbevolking zou je nog veel meer landbouwgrond nodig hebben en te veel biomassa weggooien. Dat kunnen we ons gewoonweg niet veroorloven.’
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#17
De vleesindustrie die we hebben is ook niet meer eerlijk voor de dieren.
Ze hebben geen kans meer op en goed leven en worden vol gestopt met hormonen.

Dat gezegd te hebben gezegt merk ik aan mijzelf dat vlees een belangrijk onderdeel is voor mijn dieeet. Als ik een weekendje goed door heb doorgehaald of een paar dagen aan de G ben geweest. Knap ik pas goed op als ik een goede vleesmaaltijd heb gegeten. Of een eitje met spek heb gebakken.
Daar kan een salade niet tegenop.

Ik denk door de evolutie van de mensen door duizende jaren vlees te eten dat ons lichaam daar nu naar vraagt.

Ik heb 2 keer een veganist in huis gehad die erg moeilijk deed over van alles.
Ik vind de mensen die dat doen vaak ook doordrammen naar mensen die wel gewoon genieten van vlees.
Daarnaast vond ik dat beide meiden een slechte huid hadden, vaak bleek oogte en weinig bloosde.

Zelf denk ik dat het slecht is voor je lichaam.
Dat is natuurlijk niet bewezen nog. Maar dat zou zich uitwijzen in de toekomst, weer terugkomend op de theorie dat ons lichaam zich is gaan aanpassen in de duizende jaren dat wij vlees eten.

Ik wil graag biologisch vlees eten maar dat is voor mij niet te betalen. Ik kook erg veel en haal goede producten in huis en ben elke maand al meer dan 600€ aan boodschappen kwijt. Dus nog meer geld aan eten is geen optie voor mij.

Maar om met elke veganist die ik ontmoet elke keer weer aan te horen waarom ik geen vlees moet ik eten komt me de strot uit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vind ik best veel geld voor een maand eten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik lul maar wat zei:
Ik wil graag biologisch vlees eten maar dat is voor mij niet te betalen. Ik kook erg veel en haal goede producten in huis en ben elke maand al meer dan 600€ aan boodschappen kwijt. Dus nog meer geld aan eten is geen optie voor mij.
Klik om te vergroten...
:screamcat:
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Mindless want?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2223242526...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."