Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
115 weergaven
18-5-2026
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#1
In de documentaire Cowspiracy wordt daar ook over gesproken als ik mij niet vergis.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Iskra Yep, daar gaat praktisch de hele documentaire over.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Weet je wat ik mis in deze discussie over veganisme?
De ecologische footprint.

Waarom gaat het altijd over dieren welzijn terwijl het welzijn van de planeet feitelijk veel belangrijker is. Zonder planeet geen dieren, zonder planeet geen veganisten.
Klik om te vergroten...
Eerder in de discussie is dit wel ter sprake gekomen hoor.

Voor mij is het klimaat trouwens minstens zo belangrijk geweest als dierenleed om de stap te maken naar vegetarier.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Biologisch vlees is duur ja, maar kun je dan niet wat minder vlees gaan eten en dan wel biologisch kopen? Deed ik eerst ook (voordat ik vegetarisch at). Biologisch is niet alleen beter voor de dieren, maar was imo ook veel lekkerder. Bij kip bijvoorbeeld is er een groot verschil.
Klik om te vergroten...

Het vleesgerecht is het meest belangerijke van de maaltijd voor mij.
Groente eet ik omdat het gezond is en er wel raad mee weet om het lekker te maken.

Kipfile kan zo 7 euro kosten voor 2 stukjes waarbij ik in de supermarkt een megapakket krijg dus zoals ik al zei kan dat niet betalen al gaat mijn voorkeur er wel naar uit. Gelukkig zijn plofkippen bijna uit de handel.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
kapitein-x zei:
Deze week geprobeerd. Ruikt van afstandje heel goed. Knap gedaan wat dat betreft. Maar ik vond het niet lekker helaas. Het stemt extra treurig dat ze op de verpakking zetten dat ze hier 7 jaar aan gewerkt hebben. En ik heb ook nog echt geprobeerd om het niet te vergelijken met the real deal. Ik dacht: ik ga dit op zijn eigen waarde beoordelen.

1 van de 2 worstjes opgegeten. Daarna voelde het ook niet gezond in mijn maag. Ik eet veel liever stamppot zuurkool zonder die 'worst'. Dan maar scheutje extra boter voor de smaak :)
Klik om te vergroten...
Oh! Nu ben ik extra benieuwd. Er is uberhaupt geen vegan worst, dus ik denk dat dat gewoon heel moeilijk vegan na te maken is. Stamppot neem ik nu meestal met vegaspekjes, ook lekker (:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
M'n ouders zijn al ruim 2 jaar veganistisch na het bekijken van 'What the Health' en 'Cowspiracy' op Netflix.

Soms eet ik bij m'n ouders en dan heb ik het niet eens door. Zoveel vervangende producten verkrijgbaar. Die markt is aan het goeien!

De vlees en zuivel industrie is de grootste vervuiling momenteel. Ik ben wel van mening dat er teveel vlees en zuivel wordt gegeten tegenwoordig. Bijna het gehele westerse dieet is gebaseerd op vlees en zuivel. Ik ben zelf ook geen vega of veganist, maar eet wel veel minder vlees en zuivel. Het gaat erom dat je er bewust van bent.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#7
@ZERO- vanaf vandaag ook vegetarische unox 'worst'. Weet niet of het ook vegan is: https://www.ad.nl/economie/unox-lanceert-vegetarische-versie-van-beroemde-rookworst~a75d0b48/
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
kapitein-x zei:
@ZERO- vanaf vandaag ook vegetarische unox 'worst'. Weet niet of het ook vegan is: https://www.ad.nl/economie/unox-lanceert-vegetarische-versie-van-beroemde-rookworst~a75d0b48/
Klik om te vergroten...

Geciteerd uit de tekst.

" Unox' vegetarische rookworst is trouwens niet 100 procent zonder dierlijke bestanddelen. Er zitten ook eiwitten van scharreleieren in. ,,Een veganistische rookworst was mooi geweest, maar is geen doel op zich", zegt Sleddering. "
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Raver Ah, ik had er ook wel heel vluchtig doorheen gelezen. Deze info vergroot wel mijn vertrouwen dat er een kans is dat het best lekker zou kunnen zijn. Met alleen plantaardige middelen is het wel heel lastig om dat 'vingers bij af te likken-gevoel' te bewerkstelligen. Ik heb dat vooralsnog alleen bij pindasaus.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Leuk filmpje.

Wel een beetje vreemd dat ze als goed punt van vlees noemen dat het ons reptielenbrein tevreden stelt. Dit is een goed iets? :tonguewink: Ik ken de onderzoeken erachter niet, maar komt dit er niet op neer dat onze primitieve hersenen gestimuleerd worden door vlees eten?

'It creates joy'

Dat is 1 manier om vleeslust te omschrijven. :tonguewink:


Don't worry, ik ben niet fel tegen vlees eten (heb zelfs laatst weer een paar stukjes kipfilet gehad omdat ik er zin in had), maar ik vind dat slechte redenen en meer wanhopige pogingen om nog wat goeds op te noemen bij vlees. Tegenover de veel zwaarder wegende nadelen is het al helemaal pover.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
maar ik vind dat slechte redenen en meer wanhopige pogingen om nog wat goeds op te noemen bij vlees. Tegenover de veel zwaarder wegende nadelen is het al helemaal pover.
Klik om te vergroten...
De voors en tegens moeten toch gewoon genoemd kunnen worden? Het is aan een ieder om te bepalen welke argumenten die zwaarder vind wegen uiteindelijk. Ze leggen er amper nadruk op trouwens, ten opzichte van de argumenten tegen vlees eten. Maar bovendien denk ik juist dat door te benoemen dat vlees eten ook plezier geeft je meer mensen aanspreekt die niet tegen vlees eten zijn en zo verbind je ook juist meer mensen met elkaar.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Wel een beetje vreemd dat ze als goed punt van vlees noemen dat het ons reptielenbrein tevreden stelt. Dit is een goed iets? :tonguewink: Ik ken de onderzoeken erachter niet, maar komt dit er niet op neer dat onze primitieve hersenen gestimuleerd worden door vlees eten?

'It creates joy' .
Klik om te vergroten...

Wat wel zo is (schijnt te zijn) is dat wanneer je een verslaving echt wilt tackelen je voor jezelf een alternatief moet bieden dat niet alleen de 'nieuwere' hersendelen tevreden stelt maar vooral ook die dieper gelegen delen. Want met een wegkwijnend/ontevreden 'oerbrein' die niet in zijn behoefte wordt voorzien is het niet een goede lange termijn strategie. Dit ff los van vlees eten, maar in het algemeen is het reptielenbrein in elk geval iets dat (liefdevolle) aandacht verdient als je structurele gedragsveranderingen teweeg wil brengen.

Dat reptielenbrein lijkt me niet goed argument vóór vlees eten, maar wel mogelijk een gedeeltelijke verklaring van het waarom de meeste mensen vlees eten in een tijd waarin het niet per se noodzakelijk is voor overleving. Tenzij je boven de poolcirkel zelfvoorzienend probeert te overleven.

Mindless zei:
Don't worry, ik ben niet fel tegen vlees eten (heb zelfs laatst weer een paar stukjes kipfilet gehad omdat ik er zin in had), maar ik vind dat slechte redenen en meer wanhopige pogingen om nog wat goeds op te noemen bij vlees. Tegenover de veel zwaarder wegende nadelen is het al helemaal pover.
Klik om te vergroten...

Ik twijfel er niet aan dat 'we' (mensheid) te veel vlees eten (zowel ecologisch gezien als wat betreft persoonlijke gezondheid), maar ik ben er nog niet van overtuigd dat voor iedereen vleesloos leven de meest gezonde optie is. Maar goed, de nadelen wat betreft natuur en dierenlevens zijn giga ja.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bas zei:
Biologisch eten is bullshit, je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat dat echt biologisch is. Het biologische vlees waarbij het écht biologisch én milieu vriendelijk is, is nog niet te verkrijgen in deze tijd. Dan moet er eerst enorm veel ego worden kwijt geraakt wat mensen hebben lol.
Klik om te vergroten...

Bas dat is niet helemaal waar. Biologisch vlees heeft er vaak mee te maken dat de koe wel een normaal leven heeft gehad en vrij heeft gelopen.
Biologisch groente is vaak niet bespoten.

Daarnaast heb ik ook een programma gezien dat het veld dat niet bespoten is naast het veld ligt dat wel bespoten is dus is het ook niet helemaal zuivere koek.

En als je over biologische honing gaat beginnen dan klopt dat voor geen meter! Je kan een Bij niet vertellen welke bloem hij niet mag gebruiken en welke niet.

Maar de waarheid ligt in het midden. En bij vlees zit daar wel controle op en hebben de dieren zeker een beter leven gehad alleen hangt daar een prijskaartje aan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
De voors en tegens moeten toch gewoon genoemd kunnen worden? Het is aan een ieder om te bepalen welke argumenten die zwaarder vind wegen uiteindelijk. Ze leggen er amper nadruk op trouwens, ten opzichte van de argumenten tegen vlees eten. Maar bovendien denk ik juist dat door te benoemen dat vlees eten ook plezier geeft je meer mensen aanspreekt die niet tegen vlees eten zijn en zo verbind je ook juist meer mensen met elkaar.
Klik om te vergroten...
Zo had ik er nog niet naar gekeken. :)

kapitein-x zei:
Wat wel zo is (schijnt te zijn) is dat wanneer je een verslaving echt wilt tackelen je voor jezelf een alternatief moet bieden dat niet alleen de 'nieuwere' hersendelen tevreden stelt maar vooral ook die dieper gelegen delen. Want met een wegkwijnend/ontevreden 'oerbrein' die niet in zijn behoefte wordt voorzien is het niet een goede lange termijn strategie. Dit ff los van vlees eten, maar in het algemeen is het reptielenbrein in elk geval iets dat (liefdevolle) aandacht verdient als je structurele gedragsveranderingen teweeg wil brengen.
Klik om te vergroten...
Ook een goed punt. :)

Dat wellicht het reptielenbrein uiteindelijk best kan veranderen (of meer op de achtergrond kan komen te staan), maar dat dit niet te snel/abrupt moet gebeuren. Anders krijg je alleen maar cravings en terugvallen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#16
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#17
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
"Vegetariers houden niet van dieren"

Lekker uitlokkende titel...

Verder ook vrij onzinnig allemaal. Dieren die niet geboren worden zitten niet ergens te betreuren dat ze niet geboren worden... En als je graag lammetjes ziet, dan koop je er een paar voor in je achtertuin of gaat naar de kinderboerderij.

Mensen die geen vlees eten bekommeren zich denk ik meer om de dieren die wel echt bestaan.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#19
https://www.science20.com/news_arti..._allergies_and_mental_health_disorders-133332
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Mensen die geen vlees eten bekommeren zich denk ik meer om de dieren die wel echt bestaan.
Klik om te vergroten...

Tellen muizen dan ook mee of zijn die minder schattig? Zie eerdere post.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...232425262728
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."