Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
125 weergaven
18-5-2026
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#1
Albedo zei:
Waarom kunnen de meeste koeien niet grazen, denk je?
Klik om te vergroten...
Omdat ze savonds op mijn bord liggen. :hearteyes:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
acht.zes zei:
Het gaat trouwens met alles hard achteruit in Nederland, zowel flora als fauna, op een paar exoten na die het hier wel goed doen.
Klik om te vergroten...
Alles gaat achteruit!!!!! Vroeger was alles beter!!!!
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Onbedoeld effect waarschijnlijk van de groenmensen en dierenliefhebbers, maar toch.
https://nieuws.tpo.nl/2017/03/23/we...ve-onschuldige-kalfjes-moeten-lijden-en-dood/

Vervolg hierop;
https://media.tpo.nl/2017/03/24/bro...h-druk-kalfjes-dood-moeten-graag-melk-drinkt/
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Albedo zei:
Waarom kunnen de meeste koeien niet grazen, denk je?
Klik om te vergroten...
Nou vertel het me is.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Nou vertel het me is.
Klik om te vergroten...
Het land is van de grazers afgenomen voor de intensieve akkerbouw en veeteelt. Allan Savory had het ook daarover in dat filmpje. Ooit zeer vruchtbare grond veranderde in woestijn door jarenlange overexploitatie van monoculturen, slechte technieken, uitputting van de grond, het beschadigen van de grond door overgrazen met teveel dieren, etc.

Waarom heeft bijna niemand het over de kwaliteit van ons voedsel? Daar zou het imo over moeten gaan.
http://medischdossier.org/archief/j...6/waarom-ik-niet-langer-een-veganist-ben.html
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Albedo zei:
Het land is van de grazers afgenomen voor de intensieve akkerbouw en veeteelt. Allan Savory had het ook daarover in dat filmpje. Ooit zeer vruchtbare grond veranderde in woestijn door jarenlange overexploitatie van monoculturen, slechte technieken, uitputting van de grond, het beschadigen van de grond door overgrazen met teveel dieren, etc.
Klik om te vergroten...
Ik zou willen dat al het vee kan grazen, maar dan moeten we aanzienlijk minder vlees gaan eten met zijn allen. Met de huidige aantallen vee is er gewoon niet genoeg grond beschikbaar, dus zeggen dat je beter vlees kunt eten omdat je daarmee minder de flora en fauna aantast dan wanneer je groente voor menselijke consumptie verbouwd is wel erg romantisch en onrealistisch gesteld. Leuk idee, maar zonder een cultuur verandering hebben we er weinig aan.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Oké, het heeft niet direct met veganisme te maken, maar heeft iemand dit vandaag al gelezen?

https://press.gaia.be/wallonie-gaat...dboetes-tot-10-miljoen-euro-voor-dierenbeulen

Ik vind dit toch verheugend :) en niet meer dan terecht, een dierenwelzijnswetgeving, ik hoop dat andere landen binnen de EU en daarbuiten zich hieraan zullen spiegelen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Albedo
Bedankt voor de link, heb het artikel met veel belangstelling gelezen!

@Psychedelibee
Eigenlijk is een medeoorzaak dus overbevolking. Maar daar wordt zo goed als niks aan gedaan behalve misschien nog in China. Misschien moeten we die overbevolking aanpakken zodat er meer ruimte komt voor mens en dier, maar dat rijmt dan weer niet met het recht op het krijgen van kinderen. Blijft een heel lastig vraagstuk in ieder geval.

@Roze olifant
Dan ga ik nu jouw link lezen!

edit;
Goed bezig daar in Wallonie, maar toch wel jammer dat foie gras nog steeds mag. Een dier martelen en ziekte creeren omdat dit een delicatesse tot gevolg heeft is er nog steeds ver over vind ik.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
@Psychedelibee
Eigenlijk is een medeoorzaak dus overbevolking. Maar daar wordt zo goed als niks aan gedaan behalve misschien nog in China. Misschien moeten we die overbevolking aanpakken zodat er meer ruimte komt voor mens en dier, maar dat rijmt dan weer niet met het recht op het krijgen van kinderen. Blijft een heel lastig vraagstuk in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Overbevolking speelt zeker een rol. Maar toenemende welvaart speelt natuurlijk ook een belangrijke rol, vroeger aten mensen veel minder vlees dan nu. En dit zal alleen maar erger worden aangezien landen als China en India steeds rijker worden, waardoor het te verwachten is dat de per capita vleesconsumptie in die landen aanzienlijk zal stijgen.

Onze per capita vleesconsumptie zal echt aanzienlijk omlaag moeten wil het enigzins houdbaar blijven voor de toekomst.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze olifant zei:
Oké, het heeft niet direct met veganisme te maken, maar heeft iemand dit vandaag al gelezen?

https://press.gaia.be/wallonie-gaat...dboetes-tot-10-miljoen-euro-voor-dierenbeulen

Ik vind dit toch verheugend :) en niet meer dan terecht, een dierenwelzijnswetgeving, ik hoop dat andere landen binnen de EU en daarbuiten zich hieraan zullen spiegelen.
Klik om te vergroten...
Oh wat goed!

Ik vind het nog steeds raar dat als je een kat of hond iets aandoet je dan strafbaar bent maar een koe of varken niet.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
ZERO- zei:
Oh wat goed!

Ik vind het nog steeds raar dat als je een kat of hond iets aandoet je dan strafbaar bent maar een koe of varken niet.
Klik om te vergroten...

Ja, dat blijft wel heel scheef.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#12
@acht.zes Graag gedaan.

Over een aantal andere dingen die werden genoemd;
Er is meer dan genoeg voedsel voor iedereen, maar we moeten kiezen voor volwaardige voedselbronnen die echt voeden. Dan heb je minder nodig en hoeft er minder te worden geproduceerd. Tevens een betere verdeling, dus decentralisering van de voedselproductie, zodat alles weer lokaal en duurzaam wordt. Koop bij je lokale biologische boer.


Overbevolking is een mythe. Deze zal uiteindelijk afnemen want er worden te weinig kinderen geboren. Dat moet 2.1 zijn en dat ligt in de meeste landen lager of is neergaande. Dat betekent overigens niet dat de capaciteit aan grondstoffen oneindig is.

https://journal-neo.org/2015/01/01/world-overpopulation-hold-on-buddy/

A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Interessante video;

R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik moet wel zeggen dat ik soms 12 kippenvleugels haal omdat ik gek ben op kip. Maar dat ik me dan wel besef dat er 6 kippen moesten sterven om mijn bak kip te voorzien.
Als je daar over nadenkt is dat best bizar.
Maar ik blijf het eten ondanks het besef dat ik heb....
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Humor

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/05/how-can-you-tell-if-someones-a-vegan.jpg
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hmm, ik had geen idee dat de groeiende overbevolking een mythe zou zijn.

Ik heb zelf even rond gezocht, maar de wereldpopulatie stijgt momenteel wel degelijk. De meningen betreffende de toekomst zijn dan weer erg verdeeld:

Bevolkingsprognose Verenigde Naties:
https://www.nidi.nl/nl/demos/2017/07/03
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#17
Screenshot_20181002-235204_Gallery.jpg
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#18
@acht.zes

In deze video een uitgebreide uitleg. Ook de gevolgen van het onmenselijke een-kind-beleid in China. Na ca. 30 min. eenzelfde grafiek als die jij toonde. Vanaf ca. 48:30 video's waaronder eentje die al hierboven staat.

www.youtube.com/watch?v=9lfhkn96j7w
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Haha die heb ik meerdere malen doorgestuurd gekregen.... :innocent: #yogasnuiver
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
https://chriskresser.com/do-vegetar...ns-vegans-live&utm_content=&utm_campaign=blog

De fabel ontkracht dat vegetariers en veganisten langer zouden leven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."