Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
135 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
ZERO- zei:
Een hersenspinsel: hoezo verdient veganisme alleen een positief daglicht als er op dagelijkse basis zulke erge dingen gebeuren? Ik ben het ook wel met je eens hoor, want zo bekijk ik het liever ook, maar aan de andere kant moeten we denk ik ook eerlijk zijn: shit is cruel. Mag dat niet ook shockerend zijn? Moeten we alles via een schattig vegan taartje brengen?
Klik om te vergroten...

Ik vind dat de waarheid niet verzwegen hoeft te worden. Dus het hoeft zeker geen schattig vegan taartje te zijn! (Haha.) Bewustwording is belangrijk, mensen moeten straks niet kunnen zeggen: wir haben es nicht gewusst. Maar ik geloof - weet niet zeker - dat uit onderzoek is gebleken dat shockeren in het geval van de verkoop van tabak niet echt bleek te werken. En ik denk dat het belangrijk is om te kijken naar/onderzoeken wat echt werkt. Wat gaat er nu echt voor zorgen dat mensen bewuster gaan eten, leven, kopen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vegan meisje bloeit op nadat ze 3 weken vlees heeft gegeten.

I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Avīci zei:
Vegan meisje bloeit op nadat ze 3 weken vlees heeft gegeten.

Klik om te vergroten...

Weird. dezelfde foto werd gebruikt voor een nofap challenge verschil.
of misschien lijken die gimmick mensen allemaal op elkaar.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik bedoel eigenlijk te zeggen.
Waarom wil iedereen altijd alles zo graag in een hokje stoppen en het beoordelen.
Als een veganist geen dierlijk voedsel wil eten dan is dat oké.
Als iemand af en toe een keer een stukje vlees eet dan is dat oké.
Als iemand elke dag vet veel vlees wil eten, dan is dat oké.
Alles is oké, laten we gewoon voelen wat goed voelt voor onszelf, de rest is onnodige energie.

Hoe dichter bij je pure zelf komt, hoe meer je beseft dat alles liefde is.
En als je heel veel liefde bezit voelt het gewoon niet meer goed om dieren te eten.


.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#5
Iskra zei:
Ik bedoel eigenlijk te zeggen.
Waarom wil iedereen altijd alles zo graag in een hokje stoppen en het beoordelen.
Als een veganist geen dierlijk voedsel wil eten dan is dat oké.
Als iemand af en toe een keer een stukje vlees eet dan is dat oké.
Als iemand elke dag vet veel vlees wil eten, dan is dat oké.
Alles is oké, laten we gewoon voelen wat goed voelt voor onszelf, de rest is onnodige energie.

Hoe dichter bij je pure zelf komt, hoe meer je beseft dat alles liefde is.
En als je heel veel liefde bezit voelt het gewoon niet meer goed om dieren te eten.


.
Klik om te vergroten...

It's all ok. Maar ik zie veel berichten voorbij komen van de veggies hier dat ze het idee hebben dat hun lichamelijke conditie met sprongen vooruit is gegaan sinds ze veganistsich zijn gaan leven. Een ander geluid horen is dan ook prima.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#6
Avīci zei:
It's all ok. Maar ik zie veel berichten voorbij komen van de veggies hier dat ze het idee hebben dat hun lichamelijke conditie met sprongen vooruit is gegaan sinds ze veganistsich zijn gaan leven. Een ander geluid horen is dan ook prima.
Klik om te vergroten...

Jawel.
Ik eet zelf ook geen dierlijke dingen, maar ik merk zelf geen verschil met toen ik nog wel vlees at.

Don't believe the hype
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Avīci Ik heb persoonlijk meer energie sinds ik veganistisch ben gaan eten. Een tegengeluid horen is inderdaad goed, als die ervaringen er ook zijn. Ik vrees dat mensen verschillend op diverse diëten reageren en hun dieet soms natuurlijk ook niet goed samenstellen. Het zal dus verschillen van individu op individu.

Ben het verder wel eens met @Iskra dat veganisten doorgaans veel te makkelijk doen over het maken van de switch naar niet-dierlijke consumptie. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee gehad, maar er zit een hoop uitzoeken bij wat je allemaal mist en voor een veganistisch alternatief moet vervangen. Mijn ervaring is dat je in het begin veel hetzelfde eet als je niet zo'n creatieve en experimentele persoonlijkheid hebt.
Daarbij is uit eten gaan met een reguliere groep mensen doorgaans vrij kut en eet je vrijwel nooit iets waar je echt oprecht zin in had. Je kan natuurlijk moeilijk iedereen meetrekken naar een veganistisch alternatief als je iets gaat doen met een groepje alleseters. Ik heb zelf slechts enkele veganistische vriendinnen, dus die vormen de enige mogelijkheid om eens naar een mooi veganistisch restaurant in Amsterdam te gaan. Het is mij überhaupt niet gelukt om langdurige relaties op te bouwen met idealistische veganisten die zich helemaal niet meer kunnen verplaatsen in de keuzes van anderen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sally Tessio zei:
@Avīci Ik heb persoonlijk meer energie sinds ik veganistisch ben gaan eten. Een tegengeluid horen is inderdaad goed, als die ervaringen er ook zijn. Ik vrees dat mensen verschillend op diverse diëten reageren en hun dieet soms natuurlijk ook niet goed samenstellen. Het zal dus verschillen van individu op individu.
Klik om te vergroten...
Ik ook (meer energie), maar vooral: nooit meer een zwaar gevoel op de maag. Nooit meer uitbuiken. Geen last van lucht in de buik en zo.

Het kan ook nog zijn dat sommige mensen (lichamen) meer tijd nodig hebben in het switchen naar een vegetarisch/veganistisch dieet. En wat je zegt: hoe goed stellen mensen hun dieet samen? Zorgen ze er (tenminste) voor dat ze hun B12 binnenkrijgen?

Sally Tessio zei:
Ben het verder wel eens met @Iskra dat veganisten doorgaans veel te makkelijk doen over het maken van de switch naar niet-dierlijke consumptie. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee gehad, maar er zit een hoop uitzoeken bij wat je allemaal mist en voor een veganistisch alternatief moet vervangen.
Klik om te vergroten...
Ik heb er dus ook weinig moeite mee gehad, dus neig ik al gauw te zeggen dat de overstap naar niet-dierlijke consumptie niet zo moeilijk is. Maar dan spreek ik dus slechts vanuit eigen ervaring. Veel uitzoeken? Dat valt toch wel mee?

Sally Tessio zei:
Mijn ervaring is dat je in het begin veel hetzelfde eet als je niet zo'n creatieve en experimentele persoonlijkheid hebt.
Klik om te vergroten...
Dat is wel zo. In mijn geval was dat ook al zo voor de switch. Ik hecht vrij weinig waarde aan of mijn eten creatief, afwisselend of zelfs lekker is. Ik zorg ervoor dat ik gezonde dingen eet, maar eet vrij eentonig en zonder poespas. Ik spendeer zo weinig mogelijk tijd in de keuken en eten is gewoon geen big deal voor mij. Maar ik voel goed aan dat wat ik eet goed voor me is.

Sally Tessio zei:
Daarbij is uit eten gaan met een reguliere groep mensen doorgaans vrij kut en eet je vrijwel nooit iets waar je echt oprecht zin in had. Je kan natuurlijk moeilijk iedereen meetrekken naar een veganistisch alternatief als je iets gaat doen met een groepje alleseters.
Klik om te vergroten...
Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer opties voor niet-vleeseters zullen gaan komen. Maar dit is nu nog wel een lastig iets ja.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ik ook (meer energie), maar vooral: nooit meer een zwaar gevoel op de maag. Nooit meer uitbuiken. Geen last van lucht in de buik en zo.
Klik om te vergroten...
Yep, dat herken ik ook, zelf als ik er echt een enorme linzensalade met alle toeters en bellen induw.

Mindless zei:
Het kan ook nog zijn dat sommige mensen (lichamen) meer tijd nodig hebben in het switchen naar een vegetarisch/veganistisch dieet. En wat je zegt: hoe goed stellen mensen hun dieet samen? Zorgen ze er (tenminste) voor dat ze hun B12 binnenkrijgen?
Klik om te vergroten...
Dat zou goed kunnen ja, dat weet ik niet zo goed. Het is ook maar net de vraag hoeveel waarde je aan de smaak van eten hecht. Iedereen doet dat natuurlijk wel, maar er zullen wel verschillen zitten tussen mensen die wat in willen leveren - ik zeg overigens niet dat je per definitie in hoeft te leveren als je veganistisch gaat eten - en mensen die dat bakje tiramisu gewoon niet willen laten staan.

Wat het dieet deel betreft mag je er toch vanuit gaan dat men in ieder geval het welbekende B12 supplementeert. Verder is het inderdaad geheel afhankelijk of iemand er een beetje bij nadenkt en goed weet uit welke producten je bijvoorbeeld eiwitten kunt halen.

Mindless zei:
Ik heb er dus ook weinig moeite mee gehad, dus neig ik al gauw te zeggen dat de overstap naar niet-dierlijke consumptie niet zo moeilijk is. Maar dan spreek ik dus slechts vanuit eigen ervaring. Veel uitzoeken? Dat valt toch wel mee?
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Dat is wel zo. In mijn geval was dat ook al zo voor de switch. Ik hecht vrij weinig waarde aan of mijn eten creatief, afwisselend of zelfs lekker is. Ik zorg ervoor dat ik gezonde dingen eet, maar eet vrij eentonig en zonder poespas. Ik spendeer zo weinig mogelijk tijd in de keuken en eten is gewoon geen big deal voor mij. Maar ik voel goed aan dat wat ik eet goed voor me is.
Klik om te vergroten...
Ik hecht er wel veel waarde aan om wat gevarieerder te eten en redelijk strikt voor mezelf dat ik dagelijks de juiste hoeveelheden van verschillende voedingsstoffen binnenkrijg. Met name vanwege het gevarieerder eten ervoer ik het switchen wellicht als wat meer werk dan jij dat deed. Ik was enkele jaren geleden echter ook een stuk minder zelfstandig, dus dat kan zeker een rol gespeeld hebben.

Mindless zei:
Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer opties voor niet-vleeseters zullen gaan komen. Maar dit is nu nog wel een lastig iets ja.
Klik om te vergroten...
Absoluut, het aantal mensen dat met vegetarisch en veganistisch eten bezig is lijkt enorm te stijgen, afgaande op wat ik om me heen zie en hoeveel vaker je erover hoort. Voor nu is het wel nog irritant, ja. Er is meestal wel wat tussen te vinden, maar er moet geregeld dan toch nog iets uitgehaald worden of je had überhaupt gewoon op wat meer opties gehoopt. Tijdens het uit eten gaan cheat ik ook nog weleens als er een niet-veganistisch ingrediënt in een gerecht blijkt te zitten. Waar ik me erg aan stoor is dat er in principe altijd kaas over een salade, een burrito of iets anders wordt geflikkerd, alsof het een vanzelfsprekendheid is dat je dat erop wilt. Dit geldt ook wanneer het helemaal niet bij het gerecht staat aangegeven.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Weet je wat ik mis in deze discussie over veganisme?
De ecologische footprint.

Waarom gaat het altijd over dieren welzijn terwijl het welzijn van de planeet feitelijk veel belangrijker is. Zonder planeet geen dieren, zonder planeet geen veganisten.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#11
@Casaan Is een minder bekend probleem voor iemand die zich er niet in verdiept, waardoor het minder ter sprake komt. Dierenleed is obvious voor iedereen. Het dier belandt immers niet keurig gesneden in plastic verpakking in de supermarkt omdat het de dood in is geliefkoosd.

Klimaatproblemen door toedoen van het methaangas dat afkomstig is uit de voormaag van runderen is voor een leek een onbekend probleem of niet vanzelfsprekend. Hopelijk komt daar verandering in want het speelt inderdaad een enorme rol in de vernietiging van onze planeet, met name in het Amazonegebied.

Binnen de veganistische subcultuur wordt de schade die wordt aangericht aan de planeet door toedoen van vlees-, vis- en melkconsumptie vaak benoemd. Het is onderdeel van de drietrapsraket 1) gezondheid, 2) dierethiek, 3) milieuethiek. Daar wordt het naar mijn inziens dus niet genegeerd, al wordt daar ook meer op dierethiek gefocust. Uiteindelijk komt het leed van massa's levende, onschuldige en bewuste organismen, die hier en daar raakvlakken hebben met mensen, toch dichterbij dan een veel afstandelijker concept zoals de 50+ gigaton CO2 die per jaar wordt uitgestoten.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#12
In de documentaire Cowspiracy wordt daar ook over gesproken als ik mij niet vergis.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Iskra Yep, daar gaat praktisch de hele documentaire over.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casaan zei:
Weet je wat ik mis in deze discussie over veganisme?
De ecologische footprint.

Waarom gaat het altijd over dieren welzijn terwijl het welzijn van de planeet feitelijk veel belangrijker is. Zonder planeet geen dieren, zonder planeet geen veganisten.
Klik om te vergroten...
Eerder in de discussie is dit wel ter sprake gekomen hoor.

Voor mij is het klimaat trouwens minstens zo belangrijk geweest als dierenleed om de stap te maken naar vegetarier.
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben tegen het Veganisme
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Psychedelibee zei:
Eerder in de discussie is dit wel ter sprake gekomen hoor.

Voor mij is het klimaat trouwens minstens zo belangrijk geweest als dierenleed om de stap te maken naar vegetarier.
Klik om te vergroten...
Eieren en melkproducten zorgen eigenlijk voor meer dierenleed dan vlees...
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#17
DaveHagen zei:
Ik ben tegen het Veganisme
Klik om te vergroten...
Lol, legit braindead.
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sally Tessio zei:
Lol, legit braindead.
Klik om te vergroten...
Is ook lekker aardig, en als je van plan bent mij aan te vallen vanwege mijn mening: De mods zijn hier overal, en plus ik kan zo een pb naar ze doen
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
DaveHagen zei:
Is ook lekker aardig, en als je van plan bent mij aan te vallen vanwege mijn mening: De mods zijn hier overal, en plus ik kan zo een pb naar ze doen
Klik om te vergroten...
Rustaaaaagh!
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mensen zijn nu eenmaal omnivoren als je naar het gebit kijkt. Ik ben niet tegen veganisme. Eigenlijk fascineren mensen die tegen de natuur ingaan me.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1314151617...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."