Ik ook (meer energie), maar vooral: nooit meer een zwaar gevoel op de maag. Nooit meer uitbuiken. Geen last van lucht in de buik en zo.
Yep, dat herken ik ook, zelf als ik er echt een enorme linzensalade met alle toeters en bellen induw.
Het kan ook nog zijn dat sommige mensen (lichamen) meer tijd nodig hebben in het switchen naar een vegetarisch/veganistisch dieet. En wat je zegt: hoe goed stellen mensen hun dieet samen? Zorgen ze er (tenminste) voor dat ze hun B12 binnenkrijgen?
Dat zou goed kunnen ja, dat weet ik niet zo goed. Het is ook maar net de vraag hoeveel waarde je aan de smaak van eten hecht. Iedereen doet dat natuurlijk wel, maar er zullen wel verschillen zitten tussen mensen die wat in willen leveren - ik zeg overigens niet dat je per definitie in hoeft te leveren als je veganistisch gaat eten - en mensen die dat bakje tiramisu gewoon niet willen laten staan.
Wat het dieet deel betreft mag je er toch vanuit gaan dat men in ieder geval het welbekende B12 supplementeert. Verder is het inderdaad geheel afhankelijk of iemand er een beetje bij nadenkt en goed weet uit welke producten je bijvoorbeeld eiwitten kunt halen.
Ik heb er dus ook weinig moeite mee gehad, dus neig ik al gauw te zeggen dat de overstap naar niet-dierlijke consumptie niet zo moeilijk is. Maar dan spreek ik dus slechts vanuit eigen ervaring. Veel uitzoeken? Dat valt toch wel mee?
Dat is wel zo. In mijn geval was dat ook al zo voor de switch. Ik hecht vrij weinig waarde aan of mijn eten creatief, afwisselend of zelfs lekker is. Ik zorg ervoor dat ik gezonde dingen eet, maar eet vrij eentonig en zonder poespas. Ik spendeer zo weinig mogelijk tijd in de keuken en eten is gewoon geen big deal voor mij. Maar ik voel goed aan dat wat ik eet goed voor me is.
Ik hecht er wel veel waarde aan om wat gevarieerder te eten en redelijk strikt voor mezelf dat ik dagelijks de juiste hoeveelheden van verschillende voedingsstoffen binnenkrijg. Met name vanwege het gevarieerder eten ervoer ik het switchen wellicht als wat meer werk dan jij dat deed. Ik was enkele jaren geleden echter ook een stuk minder zelfstandig, dus dat kan zeker een rol gespeeld hebben.
Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer opties voor niet-vleeseters zullen gaan komen. Maar dit is nu nog wel een lastig iets ja.
Absoluut, het aantal mensen dat met vegetarisch en veganistisch eten bezig is lijkt enorm te stijgen, afgaande op wat ik om me heen zie en hoeveel vaker je erover hoort. Voor nu is het wel nog irritant, ja. Er is meestal wel wat tussen te vinden, maar er moet geregeld dan toch nog iets uitgehaald worden of je had überhaupt gewoon op wat meer opties gehoopt. Tijdens het uit eten gaan cheat ik ook nog weleens als er een niet-veganistisch ingrediënt in een gerecht blijkt te zitten. Waar ik me erg aan stoor is dat er in principe altijd kaas over een salade, een burrito of iets anders wordt geflikkerd, alsof het een vanzelfsprekendheid is dat je dat erop wilt. Dit geldt ook wanneer het helemaal niet bij het gerecht staat aangegeven.