Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#1
beau1990 zei:
Ik word binnenkort getest op ADHD maar ik heb me even ingeleze op ADD en of autisme en er vielen zoveel puzzelstukjes op zn plek. Er komen zoveel dingen overheen .dus hopelijk snel antwoorden die ik al 30jaar heb!!🫣
Klik om te vergroten...
Ook heb ik ptts & onverwerkte trauma's

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...789101112
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Lid 152247 zei:
Hypersensinsitiviteit link ik eerder aan EQ
Maar wil niemand voor het hoofd stoten
Klik om te vergroten...
Vraagje, ik krijg binnenkort onderzoeken naar ADHD maar ik heb een heel laag IQ maar wel een hoog EQ, kan dat?
ik zelf denk ik dat ik ook ADD en of autisme heb, vanmiddag even ingelezen en heb nu zoveel antwoorden!
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#3
Blyatman zei:
Worden mentale problemen nu ook al bestempeld als een vorm van “community”?
...
Klik om te vergroten...
Het is niet mijn bedoeling om aan (sub-)communityvorming te doen op dit forum- ik ben simpelweg benieuwd of er onder de forumrespondenten iets is af te leiden over de sterkte van de relatie tussen neurodivergent en drugsgebruik.

Ik lees net mijn openingspost terug dat ik een voorzet zou doen voor vragen in een mogelijke vragenlijst als opvolging. Die houden jullie nog even van me tegoed- nu nogal druk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mrloverdj zei:
Hoogbegaafd heeft twee te behalen criteria. Het tempo van leren. Niet alleen van jongs af aan maar ook tijdens de stof..

En nu het tweede..want ik echt een enorme tekortkoming vind wat veel schade kan aanrichten.

Het tweede is: kennis...voornamelijk kennis wat je geleerd had moeten hebben op school.
Maar juist hoogbegaafde leerlingen anders of niet zoals het hoort.

Om die reden buigt mensa zich voorzichtig or se aanmeldprocedure.

Ik heb dit 9 jaar terug gedaan
Klik om te vergroten...
Ik begrijp weinig van deze post... Zal toch wel niet hoogbegaafd zijn dan. :wink:

Hoe bedoel je twee criteria? Ik lees overal veel meer kenmerken en zie ook overal een IQ van 130 terug komen.

En vind je het een tekortkoming van hoogbegaafdheid zelf dat bepaalde kennis niet geleerd wordt op school? Of is er een tekortkoming vanuit de maatschappij in de omgang met hoogbegaafden? Wat is "zoals het hoort?"

Ben jij hoogbegaafd?

Kun je je post misschien wat anders uitleggen? Wat bedoel je precies?
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Hoe bedoel je twee criteria? Ik lees overal veel meer kenmerken en zie ook overal een IQ van 130 terug komen.
Klik om te vergroten...

En dat laatste wordt steeds meer ter discussie gesteld. Sterker nog, hoogbegaafden scoren niet altijd hoog op IQ-testen.

Dit heeft verschillende redenen; bijvoorbeeld perfectionisme en faalangst, motivatie (het nut van zo'n test maken niet zien), in welke omgeving je bent opgegroeid (ben je van jongs af aan op de juiste manier gestimuleerd, hoogbegaafden denken en leren anders waardoor ze vaak onderpresteren op school en je kan leren beter te worden in een IQ-test door training), speelt er op dat moment een depressie waardoor concentratie moeilijker is (hoogbegaafden belanden vaak in het hulpcircuit en dan wordt er een psychologisch onderzoek gedaan waarvan de IQ-test er 1 is).
De IQ-test is ook nog eens een moment-opname.

Die score van 130+ is steeds minder belangrijk geworden, er zijn verschillende onderzoekers die daar mee bezig zijn, waaronder Tessa Kieboom. Veel hoogbegaafden worden misgediagnosticeerd namelijk. Een hoogbegaafde kan 128 scoren en toch hoogbegaafd zijn en iemand kan 130+ scoren en niet hoogbegaafd zijn.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oh en hoi ik ben de Nachtzuster (echte naam maar even niet vanwege privacy), het gaat verder niemand wat aan welk 'labeltje' ik heb.
Ik weet wie ik ben en daar heb ik voldoende aan. Het is soms wel handig te verwijzen naar een labeltje om anderen makkelijk duidelijk te maken hoe je 'ongeveer' in elkaar steekt. Zoals we onszelf ook aanduiden als man/vrouw, hetero/homo whatever. Dat is om het leven net wat eenvoudiger te maken met elkaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Nachtzuster zei:
En dat laatste wordt steeds meer ter discussie gesteld. Sterker nog, hoogbegaafden scoren niet altijd hoog op IQ-testen.

Dit heeft verschillende redenen; bijvoorbeeld perfectionisme en faalangst, motivatie (het nut van zo'n test maken niet zien), in welke omgeving je bent opgegroeid (ben je van jongs af aan op de juiste manier gestimuleerd, hoogbegaafden denken en leren anders waardoor ze vaak onderpresteren op school en je kan leren beter te worden in een IQ-test door training), speelt er op dat moment een depressie waardoor concentratie moeilijker is (hoogbegaafden belanden vaak in het hulpcircuit en dan wordt er een psychologisch onderzoek gedaan waarvan de IQ-test er 1 is).
De IQ-test is ook nog eens een moment-opname.

Die score van 130+ is steeds minder belangrijk geworden, er zijn verschillende onderzoekers die daar mee bezig zijn, waaronder Tessa Kieboom. Veel hoogbegaafden worden misgediagnosticeerd namelijk. Een hoogbegaafde kan 128 scoren en toch hoogbegaafd zijn en iemand kan 130+ scoren en niet hoogbegaafd zijn.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt en dat "IQ" gemeten met een IQ-test een veel te beperkte representatie geeft van intelligentie. Zo voelde ik mijzelf bijvoorbeeld lang niet altijd even goed in staat zo'n test te maken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Voor de lol even de Mensa thuistest gedaan en het resultaat:

Jouw resultaten van de Mensa-thuistest(*) waren redelijk goed en wij denken daarom dat er een kans is dat jouw intelligentieniveau voldoet aan de Mensatoelatingsnorm.
Klik om te vergroten...

Wat is dit voor BS, ik wil een nummer!

Volgens mij zeggen ze dit gewoon al heel gauw.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rivalrie zei:
Ik lees vaak polarbear
Klik om te vergroten...
Je bent dus ook nog eens dyslectisch?
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Voor de lol even de Mensa thuistest gedaan en het resultaat:



Wat is dit voor BS, ik wil een nummer!

Volgens mij zeggen ze dit gewoon al heel gauw.
Klik om te vergroten...
Jij bent nummer 8, alsjeblieft, graag gedaan hoor. Fijne dag!

Trouwens, Mensa is een club voor hoog intelligente mensen. Hoogbegaafd is iets anders als hoog intelligent. Even voor de duidelijkheid.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Nachtzuster zei:
Je bent dus ook nog eens dyslectisch?
Klik om te vergroten...
Dat zou heel goed kunnen. Het zit wel in de familie :tongueout:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat Mensa ding is duidelijk wel een ego iets. Willen behoren tot de 2% slimste mensen van de wereld en er bewijs voor willen hebben. :laughing:
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Dat Mensa ding is duidelijk wel een ego iets. Willen behoren tot de 2% slimste mensen van de wereld en er bewijs voor willen hebben. :laughing:
Klik om te vergroten...

Het is maar wat je slim zijn noemt hè?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Voor de lol even de Mensa thuistest gedaan en het resultaat:



Wat is dit voor BS, ik wil een nummer!

Volgens mij zeggen ze dit gewoon al heel gauw.
Klik om te vergroten...
Redelijk goed is niet heel goed. Als je de test goed had gemaakt dan stond er uitstekend.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rivalrie zei:
Redelijk goed is niet heel goed. Als je de test goed had gemaakt dan stond er uitstekend.
Klik om te vergroten...
Yup ik heb gefaald :disappointed:

Ben ik toch gewoon minderwaardig...
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Yup ik heb gefaald :disappointed:

Ben ik toch gewoon minderwaardig...
Klik om te vergroten...
Niet getreurd, zelfinzicht is ook een groot goed.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Yup ik heb gefaald :disappointed:

Ben ik toch gewoon minderwaardig...
Klik om te vergroten...
Waarom zou je persee hoogbegaafd willen zijn?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rivalrie zei:
Waarom zou je persee hoogbegaafd willen zijn?
Klik om te vergroten...
Als je verder geen sterk gevoel van zelfwaarde hebt denk ik?

Jezelf willen bewijzen tegenover anderen en jezelf.

Of gewoon competitie drang. Willen 'winnen'.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Als je verder geen sterk gevoel van zelfwaarde hebt denk ik?

Jezelf willen bewijzen tegenover anderen en jezelf.
Klik om te vergroten...
Bij het persé willen zijn misschien wel ja.
Maar als je het gewoon bent, waarom zou je het dan persé niet willen zijn? Het is maar een onderdeel van je, net als man zijn bijvoorbeeld.

Nog even twee plaatjes ter verduidelijking voor de mensen die hoog intelligent verwarren met hoogbegaafd zijn om even simpel weer te geven wat de pijlers zijn:

Zijnskenmerken.png

1526026295-1.jpg
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Als je verder geen sterk gevoel van zelfwaarde hebt denk ik?

Jezelf willen bewijzen tegenover anderen en jezelf.

Of gewoon competitie drang. Willen 'winnen'.
Klik om te vergroten...

Alsof hoogbegaafd zijn 'winnen' is... Het maakt je niks 'meer' dan een ander, tevens kleven er behoorlijk wat nadelen aan in deze maatschappij. Het is maar wat je 'winnen' noemt...
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."