Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
43 weergaven
18-5-2026
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Iemand bekend met het impostor syndrome? Ik heb daar al sinds m’n jong volwassenheid last van. Als mensen me complimenten geven of ik haal goede resultaten in m’n studie of ik win een spel etc. dan schaam ik me ipv me trots te voelen.

“Impostor syndrome (also known as impostor phenomenon, impostorism, fraud syndrome or the impostor experience) is a psychological pattern in which an individual doubts their skills, talents, or accomplishments and has a persistent internalizedfear of being exposed as a "fraud". Despite external evidence of their competence, those experiencing this phenomenon remain convinced that they are frauds and do not deserve all they have achieved. Individuals with impostorism incorrectly attribute their success to luck, or interpret it as a result of deceiving others into thinking they are more intelligent than they perceive themselves to be. Impostor syndrome also occurs in normal human-to-human relationships. Based on this syndrome, continuing doubts about people and individual defense mechanisms are considered difficult to achieve healthy relationships. While early research focused on the prevalence among high-achieving women, impostor syndrome has been recognized to affect both men and women equally”

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...12
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Dank je voor dit begrip!
Dit zien maar weinig anderen in.
Maar, ik praat er nooit over. Niet meer.
Op een gegeven moment moet je ophouden met gesprekken met psychologen en dit soort hulpverleners.
Je krijgt het er nooit meer uit, nee..
Vuurwerk??
Ik lig ook plat onder medicatie...en anders duik ik onder mijn bed.
Of wat er in de nabijheid staat.
Het is onbeschrijfelijk, deze toestand, en iedere dag komt er de gedachte om eruit te stappen omhoog.
Ja. Wat een nare, vreselijke toestand.
Ik ga er niet mee verder, dit topic, want zelfs nu, na dit verhaal, want nu al loopt de spanning op..
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je denk ik (ik wilde aanvankelijk zeggen helemaal maar volgens mij kun je een ander nooit helemaal begrijpen, zie solipsisme). Ik heb vorig jaar, na talloze “behandelingen” en gesprekken en een aantal opnames, besloten om er niet meer over te praten. Ik heb besloten om in eenzaamheid te lijden. Alles andere heeft toch geen zin meer.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Overigens weiger ik medicatie. Ben met het meeste gestopt, heb alleen nog iets om te helpen slapen, en zelfs dat werkt niet altijd. Psychofarmaca is symptoombestrijding en lost het probleem niet op.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Day is juist, maar soms is er geen oplossing mogelijk, en kan je simpelweg niet om medicatie heen.
Bij sommige mensen werken die therapieen niet.
En wdan zul je toch op zoek moeten gaan naar dat medicament, wat het meeste effect geeft, ofwel waarmee de beste resultaten kunnen worden behaald...
En dat betekent, dat je met dit gegeven moment, verder moet leven.
Lang niet alles is met een pilletje oplosbaar...en ook voor gespreks therapieen geldt, dat deze lang niet voor iedereen werkzaam zijn.
Groepstherapie.
Bij mij een absolute no go.
Van de 10 mensen in die groep waren er 2, die er wat aan hadden, 4 bleven staan, waar ze stonden, en 4 boerden alleen maar verder achteruit.
Wie geeft het achterste van zijn tong bloot?
Aan mensen, die je totaal niet kent?
Ik dus niet. Nee.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Groepstherapie vond ik helemaal een draak. Naast het feit dat ik spreekangst heb in groepen gaat het anderen geen reet aan wat ik heb meegemaakt, het helpt toch niet. Heb geen zin om zielig gevonden te worden. Laat me maar gewoon met rust.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zeg niet, dat het niet kan helpen.
Maar afgaande op wat ik daarin heb meegemaakt, is het iig voor mij echt een megagrote contra manier van effect wat ik ervan heb meegekregen.
Aan mijn lijf geen polonaise met deze wijze van therapie!
Nooit en te nimmer meer.
Voor een ander kan ik niet spreken, ik kijk nu naar mezelf.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pjotr777 zei:
Overigens weiger ik medicatie. Ben met het meeste gestopt, heb alleen nog iets om te helpen slapen, en zelfs dat werkt niet altijd. Psychofarmaca is symptoombestrijding en lost het probleem niet op.
Klik om te vergroten...
Maar maakt je leven makkelijker
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pjotr777 zei:
Groepstherapie vond ik helemaal een draak. Naast het feit dat ik spreekangst heb in groepen gaat het anderen geen reet aan wat ik heb meegemaakt, het helpt toch niet. Heb geen zin om zielig gevonden te worden. Laat me maar gewoon met rust.
Klik om te vergroten...
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rivalrie zei:
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
Klik om te vergroten...

Inderdaad dat is net de plaats waar een verhaal geaccepteerd word zonder zielig en vooroordelen. Kan echt helpen.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rivalrie zei:
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
Klik om te vergroten...
Daar zit ik dus mis???!! Wat weet jij er nou van!!!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pjotr777 zei:
Daar zit ik dus mis???!! Wat weet jij er nou van!!!
Klik om te vergroten...
Wat denk jij dan ? Dat die groepen bedoeld zijn voor wedstrijdje wie is het zieligste?

Ik zit zelf in groepstherapie en vind het erg nuttig.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Dan hoor jij bij de weinigen!
Maar als je er iets aan hebt, prima, toch?
Klik om te vergroten...
Je moet er wel voor open staan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dan hoor jij bij de weinigen!
Maar als je er iets aan hebt, prima, toch?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ptss. Verkregen door een heftig leven.
Gelukkig helpt mijn Tanja de hulphond om door de nachten heen te kunnen komen want als er weer een nachtmerrie op komt zetten, haalt ze me eruit.
Dat gaat maar zelden fout.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dag allemaal,

Ik heb een adhd-diagnose en in veel berichten lees ik ook van andere bezoekers van Drugsforum dat ze meer of minder neurodivers zijn: adhd, autisme, bipolair etc.
Omdat ik al 45+ en mijn diagnose pas kort geleden is gesteld (net voor het begin van de eerste lockdown), heb ik zóveel vragen :upsidedown:... óók over het gebruik van adhd-medicatie, over zelfmedicatie met andere drugs, over toleranties en interacties etc etc etc.

Ik zou die vragen allemaal wel aan dit forum willen stellen maar om daar een hele zooi topics voor aan te maken lijkt me ook zo wat. Bovendien hebben andere forumbezoekers misschien ook wel behoefte aan wat meer inzicht en informatie in de materie. Misschien kunnen we eens kijken of we een aantal vragen kunnen bundelen in een online enquête, al dan niet speciaal voor leden van drugsforum.nl?

Ik doe in een antwoord alvast een eerste voorzet voor wat vragen. Vul je even de poll in? Ook als je 'normaal' bent? (voor degenen die de termen nooit gehoord hebben: 'geestelijk normaal' heet neurotypisch; heb je een of andere diagnose, dan ben je neurodivers. Ik heb ook een optie 'vermoedelijk' toegevoegd omdat er best wat mensen zullen zijn die nooit de moeite van diagnose stellen hebben genomen, bijvoorbeeld omdat ze in hun dagelijks leven niet tegen problemen aanlopen, maar die wel van zichzelf vermoeden dat ze zouden scoren op een of ander spectrum...

(Ik kan geen gezaghebbende definitie vinden van wanneer en hoe neurotypisch overgaat in neurodiversiteit, en ook niet of je andere mentale last zoals depressie, angst- of eetstoornissen, sociopathie etc etc onder neurodiversiteit moet scharen. Gebruik je eigen inzicht)
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ben heel benieuwd hoe groot het aandeel neurodiversen onder de forumleden is
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Het staat er zo technisch enn kort
Oke..neurotypisch is diagnose vrij.
Maar om de rest nou allemaal.op 1 hoop t gooien. Leuk.topic.maar de opzet schiet zijn doel.voorbij.

Breid de poll uit:
Ad(h)
Autisme
Ocd
Odd
Neuroses(dwang en smetvrees etc)
Hoogbegaafd
Ptss
Borderline
Schifrenie
angststoornissen( bbpaniek, bellen, pleinvrees, contact met vreemdmensen)
Stoornissen die draaien om zelfbeeld en controle(bv: etstoornissen, anorexia, boulimia)
Auto mutilatie
Vergeet ik iets?

ik hou bewust de DSM aan.
Dan leer je de leden van df veel beter kennen dan enkel wel.of geen stoornis
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mrloverdj zei:
Vergeet ik iets?
Klik om te vergroten...
Dit is de reden dat de poll simpel is gehouden en je eronder je keuze kunt uitbreiden. Dat staat ook in de beginpost van @debkb . Net zoals met dat LHBT-i-abcdefghijklmnopqrstuvwxyz (ja ik noem ze maar allemaal voor ik er eentje vergeet...) comunity houd het niet op en is het einde zoek.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Dit is de reden dat de poll simpel is gehouden en je eronder je keuze kunt uitbreiden. Dat staat ook in de beginpost van @debkb . Net zoals met dat LHBT-i-abcdefghijklmnopqrstuvwxyz (ja ik noem ze maar allemaal voor ik er eentje vergeet...) comunity houd het niet op en is het einde zoek...
Klik om te vergroten...
Dst is appels.met peren vergelijken

De DSM is de.DSM punt.. daarin is geen ruimte voor veranderingen en anders word die herzien.
Hoogsensitief kan best bestaan.maar word niet erkend door de DSM.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik denk ik stem neuro typisch... ben ik de enige?

Nou, ik wil ook wel even mn ego strelen dus uhm. Ik ben ook inteligent. Omdat ik het zeg.

Doei. 🤣😂😋
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."