Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
37 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Flualhamdulillam zei:
Daarnaast is een IQ test lang geen goeie manier om diagnoses te stelen voor hoogbegaafdheid heb ik vernomen. Er kunnen heel veel factoren meespelen die de uitkomst van een IQ test beĂŻnvloeden.
Door een IQ rest als maatstaf te zien versterk je alleen maar het vooroordeel dat hoogbegaafden ‘super slim’ zijn, en dat is per se waar.
Klik om te vergroten...

Ja, true. Faalangst bijvoorbeeld kan testen zeer negatief beĂŻnvloeden. Of een concentratiestoornis.

Maar als hoogbegaafden niet perse super slim zijn (neem aan dat je dit bedoelde te zeggen), wat zijn ze dan wel? Wat definieert dan hoogbegaafdheid? Beetje een retorische vraag want ik weet het niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Ja, true. Faalangst bijvoorbeeld kan testen zeer negatief beĂŻnvloeden. Of een concentratiestoornis.

Maar als hoogbegaafden niet perse super slim zijn (neem aan dat je dit bedoelde te zeggen), wat zijn ze dan wel? Wat definieert dan hoogbegaafdheid? Beetje een retorische vraag want ik weet het niet.
Klik om te vergroten...
Een hoogbegaafde zou je het antwoord kunnen geven. Mijn vriendin heeft een mooie visie hierop.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rivalrie zei:
Een hoogbegaafde zou je het antwoord kunnen geven. Mijn vriendin heeft een mooie visie hierop.
Klik om te vergroten...

Wat is de visie van je vriendin?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Wat is de visie van je vriendin?
Klik om te vergroten...
Volgens mij was het dat hoogbegaafden snel kunnen begrijpen wat de essentie van informatie is, en zich goed kunnen inleven in mensen.

Ik zou het haar opnieuw moeten vragen, maar dit was volgens mij in het kort waar het om draait :tongueout:

Zelf dat ik niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik voel emotie namelijk niet intens en heb ook niet heel veel energie zoals van hoogbegaafden bekend is. Ik scoor wel hoog op IQ (rond de 130). Mijn psycholoog denkt dat ik wellicht joogbegaafd ben.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rivalrie zei:
Volgens mij was het dat hoogbegaafden snel kunnen begrijpen wat de essentie van informatie is, en zich goed kunnen inleven in mensen.

Ik zou het haar opnieuw moeten vragen, maar dit was volgens mij in het kort waar het om draait :tongueout:

Zelf dat ik niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik voel emotie namelijk niet intens en heb ook niet heel veel energie zoals van hoogbegaafden bekend is. Ik scoor wel hoog op IQ (rond de 130). Mijn psycholoog denkt dat ik wellicht joogbegaafd ben.
Klik om te vergroten...

OkĂ©, interessant, maar dat zijn alsnog twee kenmerken die iemand nog niet hoogbegaafd maken als-ie eraan voldoet. De IQ-component blijft dan toch ook wel een belangrijk onderdeel om te kunnen definiĂ«ren, en met de uitleg ‘kan zich goed inleven’ raak je ook aan EQ wat naar mijn idee inderdaad ondergewaardeerd is en mee zou moeten spelen bij het meten van intelligentie
 (Geen idee hoe precies.)

Ik geloof wel dat er een bepaald profiel of cluster van persoonskenmerken is die vaker (dan gemiddeld) voorkomen bij mensen die zeer intelligent zijn.

Je hebt het over energie, maar hoe belangrijk is dat voor het ‘label’? Je hebt ook ADHD. Raak je niet ook al heel veel energie kwijt aan de drukte en chaos in je hoofd? Ik noem maar iets hoor, maar er zijn zoveel factoren die meespelen
 Zo wordt ook gezegd van mensen die hoogbegaafd zijn dat ze vaak heel snel zijn in begrip en reactie, maar bij ASS en AD(H)D kun je een vertraagde informatieverwerkingssnelheid zien die hoge intelligentie (helaas) kan maskeren waardoor het niet of laat opgemerkt wordt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Volgens mij was het dat hoogbegaafden snel kunnen begrijpen wat de essentie van informatie is, en zich goed kunnen inleven in mensen.

Ik zou het haar opnieuw moeten vragen, maar dit was volgens mij in het kort waar het om draait :tongueout:

Zelf dat ik niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik voel emotie namelijk niet intens en heb ook niet heel veel energie zoals van hoogbegaafden bekend is. Ik scoor wel hoog op IQ (rond de 130). Mijn psycholoog denkt dat ik wellicht joogbegaafd ben.
Klik om te vergroten...
Ik vind bijvoorbeeld de voorwaarde dat een hoogbegaafde per se energiek zou zijn al problematisch. Omdat energie op allerlei manieren (stress, piekeren, depressie, etc.) gekaapt kan worden. De energie kan er wel zijn, maar door problematiek in verkeerde banen worden geleid. Dat iemand "intelligent" is, zegt niet per se dat diegene goed met zijn/haar energie omgaat.

@Roze Olifant
Ik reageer later even op je uitgebreide bericht, ik ben nu op visite. :wink:

Edit: @Roze Olifant zei al wat ik bedoelde over energie.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ik vind bijvoorbeeld de voorwaarde dat een hoogbegaafde per se energiek zou zijn al problematisch. Omdat energie op allerlei manieren (stress, piekeren, depressie, etc.) gekaapt kan worden. De energie kan er wel zijn, maar door problematiek in verkeerde banen worden geleid. Dat iemand "intelligent" is, zegt niet per se dat diegene goed met zijn/haar energie omgaat.

@Roze Olifant
Ik reageer later even op je uitgebreide bericht, ik ben nu op visite. :wink:

Edit: @Roze Olifant zei al wat ik bedoelde over energie.
Klik om te vergroten...

Eens met wat je zegt over energie. En is helemaal prima hoor, ik moet hier ook maar even stoppen met SOG’en, veel plezier met de visite. :)
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Wat definieert dan hoogbegaafdheid?
Klik om te vergroten...
Talent. Hoogbegaafd pianospeler, hoogbegaafd violist, hoogbegaafd dichter.
Maar een 'hoogbegaafd persoon' heb ik nog nooit van gehoord, hoe kun je
in het persoon zijn nu hoogbegaafd zijn....
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zag laatst een video over wat adhd precies is.

De eerste gedachte die ik toen had was. Je zal maar slim zijn met adhd. Dan zal je leven wel super frustrerend zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
Ja, dat is zo. Je zoekt naar een set overeenkomstige afwijkingen (waarbij we zelf aan de hand van criteria bepalen wat afwijkend is), daarnaast moet iemand en/of zijn/haar omgeving ook problemen ervaren in het dagelijks leven, anders wordt een DSM-stoornis doorgaans niet gesteld.

Het lastige is dat je enerzijds een maat/standaard nodig hebt om iets vast te stellen, aan de andere kant wordt die maat vastgelegd door onszelf en is dat proces dus continu aan verandering onderhevig.

IQ is geen volwaardig concept om intelligentie uit te drukken, intelligentie is veel breder dan dat. Maar aan de andere kant is IQ wel bruikbaar omdat het een richting geeft. Je ziet bijvoorbeeld dat IQ hoog correleert met opleidingsniveau. Het is natuurlijk absoluut niet hetzelfde en mensen die hoogbegaafd zijn kunnen zelfs vaak onderpresteren, dat staat vast, maar feit is dat die correlatie met opleidingsniveau er duidelijk is, dus dan zit er toch iets in beide concepten wat (een deel van) intelligentie tot uitdrukking brengt. Maar wat dat dan precies is
? Probeer het maar eens te grijpen. Dat is een grote uitdaging voor onderzoekers en de vraag is of het mogelijk is.

Zoals ik zei denk ik dat veel mensen zich kunnen herkennen in het hierboven beschreven profiel van hoogbegaafdheid omdat het een nogal brede beschrijving was. De kenmerken overlappen nogal met concepten als hoogsensitiviteit maar ook met diagnoses als AD(H)D en ASS. Ik ben als basisschoolkind ook ‘verdacht’ van hoogbegaafdheid door een juf die daar zogenaamd verstand van had, maar achteraf is die verdenking niet zo vreemd omdat er bij mij nu een vermoeden is op ADD. Met andere woorden, het overlapt allemaal; wat het ook is, ik was (ben) gewoon een beetje een weirdo denk ik, en dan gaan mensen al snel zoeken naar ‘iets’. (Zonder mezelf daarvoor als een ‘special snowflake’ te willen presenteren want daar heb ik een hekel aan - ik heb oprecht veel last gehad van dat weirdo-gevoel en dit wordt nu dan ook behandeld bij therapie.)

Maar wat was mijn punt
 Oja. Dat ik een beetje een dromerige raro ben, zeer onzeker, perfectionistisch en faalangstig ben, op sommige vlakken wel maar op andere weer niet volledig mee kom in de maatschappij, aparte hobby’s heb en m’n eigen weg zoek (iets wat we op dit forum denk ik allemaal voor een groot deel herkennen) maakt me nog niet hoogbegaafd. Puur hypothetisch, als ik zou willen weten of ik hoogbegaafd zou zijn, zou ik toch echt officiĂ«le testen moeten gaan doen en zien of ik hoger scoor dan 130. Iets wat ik sinds m’n kindertijd niet meer heb gedaan en ook niet ga doen. Anyway, aangezien ik het niet laat testen, ga ik er default vanuit dat ik allesbehalve briljant ben. Haha. :tongueout: De kans is namelijk klein. 2.1% van de bevolking heeft een IQ hoger dan 130.

Als je het concept hoogbegaafdheid gaat verbreden dan dat - ook al is het in werkelijkheid waarschijnlijk breder! - dan zijn we straks met z’n allen hoogbegaafd.

Even voor de duidelijkheid: dezelfde commentaren heb ik ook bij veel psychiatrische diagnoses maar voor mij persoonlijk (!) geldt dat ik daar iets meer geïnteresseerd in ben dan in IQ (als ik wil weten ‘wat is er mis met mij’) omdat ik dat íets minder vage en beter meetbare concepten vind, in het algemeen. Ook niet altijd trouwens.

Het blijft gewoon een heel lastige kwestie, dit. :’D Ben er vandaag ook niet bepaald goed in om onder woorden te brengen wat ik bedoel.
Klik om te vergroten...
Ik vind dat je het goed onder woorden brengt hoor.

En ik begrijp je punt dat er toch ergens 'iets' is dat gemeten wordt met een IQ test en wat dan ook weer een correlatie heeft met opleidingsniveau.

Ik was dus net even bij mijn ouders op bezoek. Mijn vader is lange tijd basisschool meester geweest en heeft ook wel hoogbegaafde kinderen in de klas gehad. Hij zei dat het vooral opviel dat deze kinderen vaak sociaal minder sterk waren. Heel slim dus, maar vaak ging dat gepaard met een lager EQ. En hoogbegaafden besteden soms ook geen aandacht aan bepaalde dingen die zij niet interessant vinden en verwaarlozen zo toch wel belangrijke dingen. Mijn vader is er natuurlijk geen expert in, maar dat was zijn ervaring met kinderen die gediagnosticeerd waren als zijnde hoogbegaafd.

Ik zie mezelf ook als weirdo (maar ja dat kan iedereen op dit forum zo zien dat ik dat ben), wat voor label daaraan hangt maakt mij niet echt uit al vind ik het ook wel weer interessant om er wat over te weten te komen. Zeker als ik veel kenmerken in mezelf terug herken.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Martinus zei:
Ik zag laatst een video over wat adhd precies is.

De eerste gedachte die ik toen had was. Je zal maar slim zijn met adhd. Dan zal je leven wel super frustrerend zijn.
Klik om te vergroten...
Dank je...
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Rivalrie zei:
Volgens mij was het dat hoogbegaafden snel kunnen begrijpen wat de essentie van informatie is, en zich goed kunnen inleven in mensen.

Ik zou het haar opnieuw moeten vragen, maar dit was volgens mij in het kort waar het om draait :tongueout:

Zelf dat ik niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik voel emotie namelijk niet intens en heb ook niet heel veel energie zoals van hoogbegaafden bekend is. Ik scoor wel hoog op IQ (rond de 130). Mijn psycholoog denkt dat ik wellicht joogbegaafd ben.
Klik om te vergroten...

Wat jij noemt herken ik van cliënten die dit label ook hadden. Ik had een keer een meneer tegenover me die vertelde dat hij altijd in 3 denkstromen tegelijk denkt, vooruit analyserend op alle mogelijke antwoorden. Heel sensitief ook indd.
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hardcore_frk zei:
Ik heb de diagnose van een gegeneraliseerde angststoornis. Alprazolam is mijn medicijn.
Klik om te vergroten...
Mijn vader heeft dat ookđŸ„ș T heeft helaas lang geduurd voor er een juiste diagnose was, jarenlang de verkeerde en daardoor foute medicatie gekregen.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#14
De poll is inmiddels een paar dagen gesloten en de eindstand voor iedereen zichtbaar: krap 60% van de invullers geeft aan een diagnose op zak te hebben.
Het lage aantal respondenten ten opzichte van het aantal DF-leden maakt de poll wetenschappelijk waardeloos, maar als geheel vond ik het topic enorm leerzaam, vol waardevolle bijdragen. Dank jullie wel! :kissingclosed:

De poll-resultaten geven weinig aanleiding om de vervolgvragen hier te stellen (Gebruik je drugs als zelfmedicatie? Zo ja, welke? Waarvoor/waartegen? Drugs aanvullend op of in plaats van medicijnen? Welke drugs heb je geprobeerd? Wat hielp niet? etc etc)... maar dat is niet zo erg. Het is goed om te lezen en te realiseren dat redelijk wat mensen 'ergens' last van hebben, dus ik onthoud twee dingen:
  • mild zijn voor de ander
  • we zijn niet alleen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Knuffelpanda zei:
T hoeft ook niet als jij dat niet wil, therapie en aan je problemen werken en erover praten werkt alleen als je het zelf wil en er open voor staat. Eventueel kun je hier wat ventileren en van je af typen.
😊
Klik om te vergroten...
Hij heeft het toch alleen over groepstherapie?

Je kunt op andere manieren aan je problemen werken. 1 op 1 therapie, of gewoon op jezelf.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoogbegaafd, ADHD en Complexe-PTSS
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rivalrie zei:
Dat zeg ik ook niet. Hij geeft aan medicatie te weigeren en er niet over te willen praten.
Klik om te vergroten...
Dat heeft mij in ieder geval een heel spannend leven opgeleverd:tearsofjoy:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Pjotr777 zei:
Iemand bekend met het impostor syndrome?
Klik om te vergroten...
Jazeker, ik heb het zelfs eens voorgedragen in een groep behandelaren. Als eerste reageerde de psycholoog, hij zei, join the club.
Pjotr777 zei:
Laat me maar gewoon met rust.
Klik om te vergroten...
Waarom? Wat wil je dan toch bereiken als je hier bericht? Er is iets wat je wil, wat is dat dan, weet jij het?
Pjotr777 zei:
Daar zit ik dus mis???!! Wat weet jij er nou van!!!
Klik om te vergroten...
Goede vraag, dat weet jij het beste, kan je er meer over vertellen?
Pjotr777 zei:
“Wat denk jij dan ? Dat die groepen bedoeld zijn voor wedstrijdje wie is het zieligste?”
Klik om te vergroten...
Ook al is er veel zieligheid, durf er maar eens over te praten. Daar moet je gruwelijk stoer voor zijn.... zielig mag dan nog niet eens veters strikken.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik was ooit aan het kijken bij een opleiding voor autisten.
Wat ik leuk vind was de vraag of ik neurotypisch(diagnosevrjj) was.
Zo nee,.dan was ik gewoon zoals de.rest daar.

Wat een mooie en bijzondere manier om te kijken naar jezelf versus de niet autisten.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tja in de huidige psychologie heb je altijd allerlei stoornissen.
Gewoon bestaat niet..
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."