Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfvallen moet

Afvallen moet

148 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Dit is dus niet meer waar:

"Overgewicht en obesitas verhogen het risico op hart- en vaatziekten, maar ook op spier- en skeletaandoeningen en bepaalde vormen van kanker. Diabetes en ademhalingsproblemen komen daarnaast veel voor bij mensen met obesitas. Het risico op deze ziektes en aandoeningen wordt groter met de toename van het overgewicht." (Nederlandse Stichting Over Gewicht)
Klik om te vergroten...
Dit is ook waar en ontkende ik ook helemaal niet…
Edit: Sterker nog, het is een heel genuanceerd citaat van deze stichting die precies onderschrijft wat ik bedoelde. (Veel) te zware mensen hebben een verhoogde kans op de dingen die er staan. Maar als je dik bent, ben je niet per se ongezond. Een kwart van de mensen met ernstig overgewicht zijn niet “een paar uitzonderingen”, het is een significante groep van 1/4. Dat komt omdat het niet per se gaat over dik zijn, maar over je leefstijl. En als je een gezonde leefstijl aanhoudt, ben je meestal niet te dik. Maar heel vaak dus ook wel.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
@ljuv deelde misschien in haar verjaardagshectiek niet de MEEST heldere, toegankelijke artikelen over dit onderwerp (het is ook niet iets wat je zo 123 effe uitlegt inclusief literatuurlijst), maar dat het bewijs dat in die artikelen wordt aangehaald niet anekdotisch is, is zonneklaar.
Klik om te vergroten...
😂
Het is maar weer goed dat ik niet voor de klas sta.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Zoals eerder ook door anderen en mij aangegeven werd flink overgewicht bedoeld, oftewel obesitas.

Maar ik zie dat inderdaad een kwart nog een significante groep is.

Mijn punt (en dat van anderen denk ik) was meer, dat (flink) overgewicht in ieder geval niet helpt als je gezond wilt zijn. Met meer overgewicht worden de kansen op gezondheidsproblemen vergroot, ook al is - zoals jij ook zegt - niet iedereen met (flink) overgewicht per se ongezond.

Zijn we het zo wat eens?
Klik om te vergroten...
Niet helemaal😅 Maar ik snap de intenties en ga opgeven.

De eerste keer dat dit topic omhoog kwam was stiekem heel slecht voor m’n gezondheid… En vannacht heb ik heel erg lopen dromen over het onderwerp hierdoor (fyi: ik heb geen enorm ongezond gewicht, wel een enorme moeite met m’n zelfbeeld op dit punt.)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Niet helemaal😅 Maar ik snap de intenties en ga opgeven.

De eerste keer dat dit topic omhoog kwam was stiekem heel slecht voor m’n gezondheid… En vannacht heb ik heel erg lopen dromen over het onderwerp hierdoor (fyi: ik heb geen enorm ongezond gewicht, wel een enorme moeite met m’n zelfbeeld op dit punt.)
Klik om te vergroten...
Het is nooit mijn intentie geweest om wie dan ook een slecht gevoel te geven over zijn/haar gewicht.

Hoop dat je zelfbeeld beter wordt, of je nou afvalt of niet. Weet goed hoe het is om lang met een laag zelfbeeld te leven. :(
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Knikkeboller vind dat hij moet afvallen en zoekt hierin steun van iemand die mee wilt doen. Het topic ontspoort en schiet helemaal zijn doel voorbij :tearsofjoy:


Om maar ontopic te blijven; Ik doe mee @knikkeboller . Mijn vetpercentage vind ik te hoog, 23% moet wat omlaag naar 18. Ik zou als ik jou was je vetpercentage opmeten want enkel je gewicht is een slechte indicatie.

Oh, ik zou er wel bij bewegen en niet alleen minder eten!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Dat ligt ook niet aan jou/jullie, het is gewoon een enorme trigger voor me en dat weet ik ook al sinds ik 13 ben dus beetje dom van mij. Maar ja, zoals vaak met triggers is het moeilijk er niet mee bezig te zijn ahahaha. Ik “kan” dit topic bijna niet negeren snap je.
Klik om te vergroten...
Hoop dat je er overheen komt. Weet ook dat het makkelijker is gezegd dan gedaan.

ljuv zei:
Overigens gaat dit al heel lang veel beter, mede door de onderzoeken die ik hiervoor heb aangehaald en meer op gezondheid ipv gewicht te focussen.
Klik om te vergroten...
Sowieso is gezondheid (veel) belangrijker dan gewicht en ook voorkomen/uiterlijk.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
😂
Het is maar weer goed dat ik niet voor de klas sta.
Klik om te vergroten...

Off-topic, maar: ik zou juist jou graag voor de klas hebben gewild als ik student was geweest in jouw richting. Vol vuur/energie/enthousiasme, duidelijk gepassioneerd over je eigen expertise-gebieden, actief bezig met de actualiteit, een eigen visie die je goed onderbouwt, niet te bang om jezelf (ook) als mens te laten zien in plaats van enkel monotoon het zoveelste suffe voorgekauwde PowerPoint-lesje af te draaien waarvan iedereen in slaap dondert.

Hét recept voor ‘De Onsaaie Docent’ waar je met plezier naar komt luisteren en waar je oprecht iets van opsteekt en meeneemt naar de toekomst! Geloof me, daarvan zijn er veel en veel te weinig. (Ik behoorde zelf ook niet tot die zeldzame categorie overigens, maar jou zou ik het zo zien doen.)
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik moet er ondertussen wel van knikkebollen. Een "wijs gebruiker" (ik noem geen namen), vertelde ooit over het echte topic- onderwerp: it's just like riding a bike it's a balance trick.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Ik praat niks goed, ik geef alleen ook aandacht aan de andere kant. Verhalen die jullie van mij en anderen op dit forum ook kennen, er mag ruimte zijn voor beiden (:
Klik om te vergroten...
Ik had het niet over jou! Ik heb het over het algemeen op/in sociale(media).
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Ik praat niks goed, ik geef alleen ook aandacht aan de andere kant. Verhalen die jullie van mij en anderen op dit forum ook kennen, er mag ruimte zijn voor beiden (:
Klik om te vergroten...

Absoluut.
Heel goed dat je het deelt.

Gewicht is ook veel meer dan een cijfer op de weegschaal volgens mij.
Weet eigenlijk niet of het verhaal van zware botten of veel/zware spieren een fabeltje is?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn doel is om weer 1 maaltijd per dag te eten. (Jaja een uitgebalanceerde maaltijd enzo)

Want ik groei en ik goei maar :lolol:
Soms lijkt ik net een junkie als het om eten gaat.

Ulixes zei:
Al is het niet voor jezelf dan voor de mensen die jou lief hebben.
Klik om te vergroten...
Ja je hele levensstijl aanpassen voor een ander gaat echt niet werken.
Plus dat dan ook nog eens volhouden.

En waarom zou je het voor een ander doen???? Omdat hun het willen? Omdat die je niet accepteren met hoe je nu bent? Moeten jou vrienden dan aan bepaalde eisen voldoen van jou ? B.v stoppen met roken? Drinken? Omdat jij dat zo graag wil want je hebt ze lief??

En de mensen die mij lief hebben en die ik lief heb zijn zelf ook allemaal te vet dus ja :lolol:
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#12
N3K0 zei:
Mijn doel is om weer 1 maaltijd per dag te eten. (Jaja een uitgebalanceerde maaltijd enzo)

Want ik groei en ik goei maar :lolol:
Soms lijkt ik net een junkie als het om eten gaat.


Ja je hele levensstijl aanpassen voor een ander gaat echt niet werken.
Plus dat dan ook nog eens volhouden.

En waarom zou je het voor een ander doen???? Omdat hun het willen? Omdat die je niet accepteren met hoe je nu bent? Moeten jou vrienden dan aan bepaalde eisen voldoen van jou ? B.v stoppen met roken? Drinken? Omdat jij dat zo graag wil want je hebt ze lief??

En de mensen die mij lief hebben en die ik lief heb zijn zelf ook allemaal te vet dus ja :lolol:
Klik om te vergroten...
Dat is niet wat ik bedoel. Ik doel op de mensen die een verhoogd risico op hart- en vaatziekten hebben en hun lieve partners en kinderen achterlaten omdat ze consistent het eten niet konden laten staan en te weinig bewogen. Hoop dat het zo duidelijk is voor jou. Maar zoals ik al zei, you do you
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Absoluut.
Heel goed dat je het deelt.

Gewicht is ook veel meer dan een cijfer op de weegschaal volgens mij.
Weet eigenlijk niet of het verhaal van zware botten of veel/zware spieren een fabeltje is?
Klik om te vergroten...
Precies. Gezond zijn vind ik ook heel belangrijk, wie niet. En beter voor jezelf zorgen is daar een groot onderdeel van, voor sommige mensen door “af te vallen”. Maar dat kan ook door je mentale gezondheid voorop stellen voor je gewicht. Of je gezin overeind houden waardoor er misschien weinig ruimte is voor sport.

Wat mij het afgelopen jaar enorm heeft geholpen is mezelf niet straffen voor ongezond eet-/ beweeggedrag maar te werken aan de reden waarom ik slechter voor mezelf zorg. Soms dit ook bespreken met andere mensen. En daarnaast gezond leven dus niet in te zetten voor zo’n straf, maar juist als beloning voor mij en mijn lichaam te gaan zien.
En vaker denken “wat kan ik toevoegen?”. Dus als ik zin heb in oreo’s niet alleen een pak grijpen en die (waarschijnlijk) leegvreten, maar ze op een leuk bordje neerleggen en aanvullen met gezondere snacks zoals fruit of rijstcrackers. Ik ben meer naar buiten gegaan en “gewoon” gaan bewegen, probeer elke ochtend en elke werkpauze te wandelen. Plan ook elke week van te voren mn agenda in en schrijf nu ook op wanneer ik van plan ben te sporten. Ik ga ook met mn vriend wat het veel leuker maakt te gaan en me veel zelfverzekerder maakt in de sportschool. Maar misschien is de sportschool wel niks voor jou dus probeer lekker wat uit. There many ways, hang in there. In dit topic kun je updaten hoe het gaat als je wat support wil? https://drugsforum.nl/threads/het-p...rtprestaties-topic.74968/page-32#post-1928320
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zoek jezelf een manier die niet alleen effectief is, maar ook op langere termijn vol te houden is.

Veel mensen willen snel afvallen met als gevolg dat ze het niet volhouden en nadien het overgrote deel van het gewicht terug bijkomen.

Zelf ben ik rotsvast overtuigd van "kcal in Vs kcal out".

Of je dat nu doet door middel van IF, of door middel van OMAD maakt niet heel veel uit.
J
JanDeBrandweermanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ulixes zei:
Dat is niet wat ik bedoel. Ik doel op de mensen die een verhoogd risico op hart- en vaatziekten hebben
Klik om te vergroten...
Ik weeg 65kg en vrees daar last van te krijgen of diabetes type ii op latere leeftijd. Waarom? Eet best ongezond (koekjes, chips, snoep,) meerdere keren per week en dat betekent niet per se dat ik bijkom.
In Japan hebben sumoworstelaars allemaal overgewicht maar die bewegen veel en eten gewoon veel en gezond.

Om maar even iets duidelijk te maken, een persoon is meer dan alleen zijn gewicht ❤
J
JanDeBrandweermanLid
01-01-2024, 00:00
#16
CuriousExplorer zei:
Zelf ben ik rotsvast overtuigd van "kcal in Vs kcal out".
Klik om te vergroten...
Ik snap deze overtuiging niet aangezien wij zoveel dingen eten die ons lichaam niet als calorie ziet en verbrandt (vitaminen, mineralen, proteinen, etc.) Dus vrees dat dat alleen echt geld voor koolhydraten (brandstof voor je cellen).
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je zou hier eens kunnen kijken voor voorbeeldmenu's en andere tips:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/afvallen.aspx
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#18
knikkeboller zei:
Wie doet er met mij mee? Ik ga afvallen en zoek hierin steun. S'ochtends ff een kommetje yoghurt of paar boterhammen met hummus erop. S'middags een paar boterhammen en s'avonds een lekkere warme maaltijd. Ja toch!?
Klik om te vergroten...
Jaa ik doe mee!
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#19
JanDeBrandweerman zei:
Ik snap deze overtuiging niet aangezien wij zoveel dingen eten die ons lichaam niet als calorie ziet en verbrandt (vitaminen, mineralen, proteinen, etc.) Dus vrees dat dat alleen echt geld voor koolhydraten (brandstof voor je cellen).
Klik om te vergroten...
Andere zaken die energie geven zoals proteïne en vet worden gewoon meegenomen in deze calorie berekeningen hoor.

Het gaat erom hoeveel energie je dus binnen krijgt en hoeveel je van deze energie weer verbruikt. Als je meer energie tot je neemt dan wat je verbruikt dan zal je gewicht toenemen omdat je lichaam die extra energie dan omzet in vet, vet heeft namelijk per gewicht het meeste energie en is daarom de meest efficiënte manier om energie in je lichaam op te slaan.

En andersom, als je dus meer energie verbruikt dan wat je tot je neemt, dan zal je afvallen.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#20
JanDeBrandweerman zei:
Ik snap deze overtuiging niet aangezien wij zoveel dingen eten die ons lichaam niet als calorie ziet en verbrandt (vitaminen, mineralen, proteinen, etc.) Dus vrees dat dat alleen echt geld voor koolhydraten (brandstof voor je cellen).
Klik om te vergroten...
Het is niet omdat ik ervan overtuigd ben dat iedereen dat is.

Kcal in Vs out is ook het enige waarmee ik kan blijven eten wat ik wil. Alleen niet zoveel als ik wil.


Mensen die bijvoorbeeld een keto dieet volgen, respect voor hen. Ik doe het hen niet na.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."