#1
Dit is ook waar en ontkende ik ook helemaal niet…Dit is dus niet meer waar:
"Overgewicht en obesitas verhogen het risico op hart- en vaatziekten, maar ook op spier- en skeletaandoeningen en bepaalde vormen van kanker. Diabetes en ademhalingsproblemen komen daarnaast veel voor bij mensen met obesitas. Het risico op deze ziektes en aandoeningen wordt groter met de toename van het overgewicht." (Nederlandse Stichting Over Gewicht)
Edit: Sterker nog, het is een heel genuanceerd citaat van deze stichting die precies onderschrijft wat ik bedoelde. (Veel) te zware mensen hebben een verhoogde kans op de dingen die er staan. Maar als je dik bent, ben je niet per se ongezond. Een kwart van de mensen met ernstig overgewicht zijn niet “een paar uitzonderingen”, het is een significante groep van 1/4. Dat komt omdat het niet per se gaat over dik zijn, maar over je leefstijl. En als je een gezonde leefstijl aanhoudt, ben je meestal niet te dik. Maar heel vaak dus ook wel.