Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfvallen moet

Afvallen moet

148 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Het is nooit mijn intentie geweest om wie dan ook een slecht gevoel te geven over zijn/haar gewicht.

Hoop dat je zelfbeeld beter wordt, of je nou afvalt of niet. Weet goed hoe het is om lang met een laag zelfbeeld te leven. :(
Klik om te vergroten...
Dat ligt ook niet aan jou/jullie, het is gewoon een enorme trigger voor me en dat weet ik ook al sinds ik 13 ben dus beetje dom van mij. Maar ja, zoals vaak met triggers is het moeilijk er niet mee bezig te zijn ahahaha. Ik “kan” dit topic bijna niet negeren snap je.

Overigens gaat dit al heel lang veel beter, mede door de onderzoeken die ik hiervoor heb aangehaald en meer op gezondheid ipv gewicht te focussen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Eh nee, dat is niet wat @ljuv doet. Dat wat jij hier in de quote noemt is, inderdaad, het typische schoolvoorbeeld van anekdotische ‘N = 1 bullshit’-argumentatie. We halen de uitleg er voor het gemak even bij:

Anekdotisch bewijs is bewijs dat gebaseerd is op één gebeurtenis (of enkele gebeurtenissen) die de persoon die iets wil bewijzen heeft meegemaakt. Het is over het algemeen dus helemaal geen bewijs, maar een valse argumentatie. Schertsend wordt dit ook wel de ‘Wet van de kleine getallen’ genoemd.

@ljuv haalt daarentegen gewoon studies aan waarin volgens de wetenschappelijke methode hele groepen mensen zijn onderzocht. Haar argumentatie bevat geen N = 1 gezwam. Ik weet dat je geen fan van wetenschap bent maar ik dacht dat je wel HBO-opgeleid bent? (Correct me if I’m wrong.) Dit zijn ook in het hoger beroepsonderwijs basale studiejaar 1 - semester 1 - level academische vaardigheden, je ziet hier hopelijk toch wel in dat je appels met peren vergelijkt? @ljuv deelde misschien in haar verjaardagshectiek niet de MEEST heldere, toegankelijke artikelen over dit onderwerp (het is ook niet iets wat je zo 123 effe uitlegt inclusief literatuurlijst), maar dat het bewijs dat in die artikelen wordt aangehaald niet anekdotisch is, is zonneklaar. Denk je dat anekdotisch gebrabbel de wetenschappelijke bladen zou halen? :’) (Behalve in het geval van case-studies natuurlijk
)

Ik meng me verder inhoudelijk niet in deze discussie, want ik ben hier te weinig in thuis. Maar wat ik als leek vooral even vlug voorbij zie komen is dat @ljuv probeert uit te leggen en onderbouwen (met valide bronnen) waarom de werkelijkheid vele malen complexer en genuanceerder in elkaar zit dan de algemene veronderstelling van een eenzijdig (causaal) verband ‘dik zijn veroorzaakt gezondheidsproblemen’, omdat tig andere variabelen mediĂ«rende of interacterende rollen hebben in de bestaande correlatie. Heb de artikelen nog niet goed kunnen lezen maar klinkt op het eerste gezicht zeker niet onlogisch.

Hm, interessant, maar ik zou alweer drie IJstijden lang zijn gaan pitten, dus later misschien eens verder in verdiepen.
Klik om te vergroten...
Dit is dus niet meer waar:

"Overgewicht en obesitas verhogen het risico op hart- en vaatziekten, maar ook op spier- en skeletaandoeningen en bepaalde vormen van kanker. Diabetes en ademhalingsproblemen komen daarnaast veel voor bij mensen met obesitas. Het risico op deze ziektes en aandoeningen wordt groter met de toename van het overgewicht." (Nederlandse Stichting Over Gewicht)

?

Ik weet dat je geen fan van wetenschap bent maar ik dacht dat je wel HBO-opgeleid bent? (Correct me if I’m wrong.) Dit zijn ook in het hoger beroepsonderwijs basale studiejaar 1 - semester 1 - level academische vaardigheden, je ziet hier hopelijk toch wel in dat je appels met peren vergelijkt?
Klik om te vergroten...
Ja HBO maar een waardeloze opleiding, sorry.

Dat ik overgewicht als oorzaak voor gezondheidskwalen vergelijk met roken, is dat nou echt zo gek dan? Zeker als je ziet dat die informatie nog steeds gewoon meteen omhoog komt online.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Dit is dus niet meer waar:

"Overgewicht en obesitas verhogen het risico op hart- en vaatziekten, maar ook op spier- en skeletaandoeningen en bepaalde vormen van kanker. Diabetes en ademhalingsproblemen komen daarnaast veel voor bij mensen met obesitas. Het risico op deze ziektes en aandoeningen wordt groter met de toename van het overgewicht." (Nederlandse Stichting Over Gewicht)
Klik om te vergroten...
Dit is ook waar en ontkende ik ook helemaal niet

Edit: Sterker nog, het is een heel genuanceerd citaat van deze stichting die precies onderschrijft wat ik bedoelde. (Veel) te zware mensen hebben een verhoogde kans op de dingen die er staan. Maar als je dik bent, ben je niet per se ongezond. Een kwart van de mensen met ernstig overgewicht zijn niet “een paar uitzonderingen”, het is een significante groep van 1/4. Dat komt omdat het niet per se gaat over dik zijn, maar over je leefstijl. En als je een gezonde leefstijl aanhoudt, ben je meestal niet te dik. Maar heel vaak dus ook wel.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
@ljuv deelde misschien in haar verjaardagshectiek niet de MEEST heldere, toegankelijke artikelen over dit onderwerp (het is ook niet iets wat je zo 123 effe uitlegt inclusief literatuurlijst), maar dat het bewijs dat in die artikelen wordt aangehaald niet anekdotisch is, is zonneklaar.
Klik om te vergroten...
😂
Het is maar weer goed dat ik niet voor de klas sta.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Zoals eerder ook door anderen en mij aangegeven werd flink overgewicht bedoeld, oftewel obesitas.

Maar ik zie dat inderdaad een kwart nog een significante groep is.

Mijn punt (en dat van anderen denk ik) was meer, dat (flink) overgewicht in ieder geval niet helpt als je gezond wilt zijn. Met meer overgewicht worden de kansen op gezondheidsproblemen vergroot, ook al is - zoals jij ook zegt - niet iedereen met (flink) overgewicht per se ongezond.

Zijn we het zo wat eens?
Klik om te vergroten...
Niet helemaal😅 Maar ik snap de intenties en ga opgeven.

De eerste keer dat dit topic omhoog kwam was stiekem heel slecht voor m’n gezondheid
 En vannacht heb ik heel erg lopen dromen over het onderwerp hierdoor (fyi: ik heb geen enorm ongezond gewicht, wel een enorme moeite met m’n zelfbeeld op dit punt.)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Niet helemaal😅 Maar ik snap de intenties en ga opgeven.

De eerste keer dat dit topic omhoog kwam was stiekem heel slecht voor m’n gezondheid
 En vannacht heb ik heel erg lopen dromen over het onderwerp hierdoor (fyi: ik heb geen enorm ongezond gewicht, wel een enorme moeite met m’n zelfbeeld op dit punt.)
Klik om te vergroten...
Het is nooit mijn intentie geweest om wie dan ook een slecht gevoel te geven over zijn/haar gewicht.

Hoop dat je zelfbeeld beter wordt, of je nou afvalt of niet. Weet goed hoe het is om lang met een laag zelfbeeld te leven. :(
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Knikkeboller vind dat hij moet afvallen en zoekt hierin steun van iemand die mee wilt doen. Het topic ontspoort en schiet helemaal zijn doel voorbij :tearsofjoy:


Om maar ontopic te blijven; Ik doe mee @knikkeboller . Mijn vetpercentage vind ik te hoog, 23% moet wat omlaag naar 18. Ik zou als ik jou was je vetpercentage opmeten want enkel je gewicht is een slechte indicatie.

Oh, ik zou er wel bij bewegen en niet alleen minder eten!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Dat ligt ook niet aan jou/jullie, het is gewoon een enorme trigger voor me en dat weet ik ook al sinds ik 13 ben dus beetje dom van mij. Maar ja, zoals vaak met triggers is het moeilijk er niet mee bezig te zijn ahahaha. Ik “kan” dit topic bijna niet negeren snap je.
Klik om te vergroten...
Hoop dat je er overheen komt. Weet ook dat het makkelijker is gezegd dan gedaan.

ljuv zei:
Overigens gaat dit al heel lang veel beter, mede door de onderzoeken die ik hiervoor heb aangehaald en meer op gezondheid ipv gewicht te focussen.
Klik om te vergroten...
Sowieso is gezondheid (veel) belangrijker dan gewicht en ook voorkomen/uiterlijk.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
😂
Het is maar weer goed dat ik niet voor de klas sta.
Klik om te vergroten...

Off-topic, maar: ik zou juist jou graag voor de klas hebben gewild als ik student was geweest in jouw richting. Vol vuur/energie/enthousiasme, duidelijk gepassioneerd over je eigen expertise-gebieden, actief bezig met de actualiteit, een eigen visie die je goed onderbouwt, niet te bang om jezelf (ook) als mens te laten zien in plaats van enkel monotoon het zoveelste suffe voorgekauwde PowerPoint-lesje af te draaien waarvan iedereen in slaap dondert.

HĂ©t recept voor ‘De Onsaaie Docent’ waar je met plezier naar komt luisteren en waar je oprecht iets van opsteekt en meeneemt naar de toekomst! Geloof me, daarvan zijn er veel en veel te weinig. (Ik behoorde zelf ook niet tot die zeldzame categorie overigens, maar jou zou ik het zo zien doen.)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."