Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

196 antwoorden
51 weergaven
18-5-2026
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#1
Yceman224 zei:
De Chinezen schuiven als sinds vele, vele jaren lang, toen wij hier nog in een berenvel rondliepen met een strijdknots, opium.
Later werd er van opium al laudanum vloeistof gemaakt, alsnmeficijn en pijnstiller.
Is vervolgens de opium geaccepteerd, en legaal geworden? Kunnen we dat in een speciale winkel gewoon kopen, net zo als alcohol? Antwoord: nee.
De opium is in een medicament middels bewerkingen in zekere zin legaal geworden, zijnde de morfine preparaten zo als oxcycodon fentanyl enz enz. Illegaal wordt er dus o.a. heroine van gemaakt, van 40 kilo ruwe opium maakt men 4 kilo zuivere heroine.
Vwb de "legaal" gemaakte opiaten kunnen we zeggen: legaal, dat wel, maar niet vrij te koop
Er is namelijk een recept voor nodig. Dus wel legaal, maar niet vrij te koop.
En wat gebeurt er, als deze opium en zijn derivaten, vrij te koop zouden worden,?
Ik neem aan, minder criminaliteit, maar ook chaos.
Immers, in allerlei internationaal afgesloten afspraken verdragen dus worden de illegale opium en derivaten, justitieel aangepakt, vervolgd.
Maw. Deze stoffen kunnen niet zomaar vrijgegeven worden. Hoe graag we dit ook zouden willen...
Klik om te vergroten...

Al die verdragen zal zeker een groot probleem zijn. Maar als we kijken naar softdrugs of illegaal muziek en films downloaden daar heeft Nederland zich ook nooit iets van andere landen aangetrokken.
Europese wet verbood illegaal downloaden van muziek en films, ondertussen betaalden we in Nederland nog steeds thuiskopieheffing op ieder digitaal opslagapparaat. *edit* en werd het nog steeds gedoogd en zeker niet tot vervolging overgegaan. Geheel in strijd met de Europese wetgeving. *einde edit*
Maar drugs verspreid zich als een vlek over de wereld he, zelfs in landen waar de doodstraf op in bezit zijn van .. is er een hele grote afzetmarkt dus ik denk dat die tolerantie daar tzt ook zal ontstaan met het verdwijnen van de generatiekloven.
Natuurlijk slechts speculatie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...10
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Meneer Koekepeer zei:
Je hebt hier zeker volledig gelijk op een aantal punten.

1 ding vind ik wel interessant mbt de criminaliteit rond alcohol.
Jij zegt de criminaliteit rond alcohol is geheel verdwenen.
Dat klopt wel -wederom afhankelijk van hoe je dan eigenlijk naar de criminaliteit eromheen kijkt- want hoe kijk jij tegen de criminele zaken die mensen onder invloed van alcohol doen?
Denk hierbij aan doodslag, zware of gewone mishandeling, het rijden onder invloed en daarbij een ongeluk veroorzaken waarbij doden vallen. Genoeg mensen die dit soort dingen hebben gedaan puur en alleen omdat ze onder invloed van alcohol waren.
Hoeveel verhalen zijn er niet van mannen die hun vrouw en of kind mishandelen als ze gedronken hebben.
Of kijk naar het verschil met een zuipfeest waar iedereen dronken is of een dancefeest waar de meerderheid onder invloed is van andere genotsmiddelen, of simpel het verschil tussen caf茅 en coffeeshop. Waar gedronken word zijn altijd veel meer vechtpartijen.
Dat is allemaal wel een andere criminaliteit dan productie en handel en liquidaties etc maar is toch criminaliteit als gevolg van alcohol.
Wat is jouw gedachtengang daarover?
Ik zie eigenlijk dat je ook zegt dat het veel leed veroorzaakt, is een groot gedeelte van die leed ook niet van criminele aard?
Klik om te vergroten...
Precies wat je hier zegt onderbouwd mijn mening waarom we niet medeverantwoordelijk zijn voor drugscriminaliteit. Inderdaad is het leed van alcohol van criminele aard, maar daar ben ik dan toch niet medeverantwoordelijk voor omdat ik ook alcohol drink? Net als met de drugscriminaliteit?

Je tweede stuk heb je wel gelijk. Vele drugs zal duur blijven en dus de criminele omstandigheden zullen blijven. Maar dus ook, ben ik als mede gebruiker, daarvoor niet verantwoordelijk. Net als ik niet medeverantwoordelijk ben voor de criminele omstandigheden bij alcohol omdat ik nu een whisky'tje drink.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Precies wat je hier zegt onderbouwd mijn mening waarom we niet medeverantwoordelijk zijn voor drugscriminaliteit. Inderdaad is het leed van alcohol van criminele aard, maar daar ben ik dan toch niet medeverantwoordelijk voor omdat ik ook alcohol drink? Net als met de drugscriminaliteit?

Je tweede stuk heb je wel gelijk. Vele drugs zal duur blijven en dus de criminele omstandigheden zullen blijven. Maar dus ook, ben ik als mede gebruiker, daarvoor niet verantwoordelijk. Net als ik niet medeverantwoordelijk ben voor de criminele omstandigheden bij alcohol omdat ik nu een whisky'tje drink.
Klik om te vergroten...

Lets agree to disagree :)
Ik zie het zo.
Buiten dat het een legaal is en het ander illegaal vind ik dat voor alcohol ook alle alcohol nuttigers medeverantwoordelijk zijn want ook daarvoor geld : Geen vraag = geen aanbod. Zou niemand meer alcohol drinken is er ook geen alcohol gerelateerde ellende meer. Want niemand gaat dan nog alcohol maken en distrubiteren. Waarom zouden ze als niemand het koopt en het dus enkel geld kost ipv geld opbrengt.
Het is een hele simpele kortzichtige gedachtegang maar puur zakelijk gezien is dat wel hoe het werkt in de zakenwereld. Of het nu over thee gaat over theemutsen over fietsen of handschoenen, geen vraag geen aanbod. Kijk naar de voorraden van winkels, die zijn altijd seizoengerelateerd. -online even uitgesloten- kijk bij de Action, geen zwembaden te zien in de winter of de Lidl, geen zwembroek te vinden de hele winter. Geen handschoenen of winterjassen te zien heel de zomer Vraag en aanbod dat is basicly hoe de zakenwereld werkt.

Maar Lets agree to disagree want we hebben een te verschillende mening hierover denk en we hoeven elkaar niet te overtuigen. Het was een fijn gesprek. Vrede op aarde :kissing:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Meneer Koekepeer zei:
Lets agree to disagree :)
Ik zie het zo.
Buiten dat het een legaal is en het ander illegaal vind ik dat voor alcohol ook alle alcohol nuttigers medeverantwoordelijk zijn want ook daarvoor geld : Geen vraag = geen aanbod.
Klik om te vergroten...
Als je dit echt zo ziet dan begrijp ik volledig je mening. Je stelling: geen vraag = geen aanbod is natuurlijk ook waar maar daardoor ben ik nog niet medeverantwoordelijk. Anders ben ik voor zoveel dingen medeverantwoordelijk dat ik beter kan stoppen met leven want dan zou ik een zeer slecht persoon zijn. Maar dat is dus mijn mening.
Meneer Koekepeer zei:
Maar Lets agree to disagree want we hebben een te verschillende mening hierover denk en we hoeven elkaar niet te overtuigen. Het was een fijn gesprek. Vrede op aarde :kissing:
Klik om te vergroten...
Heel goed want dit is even anders dan toen je begon over feiten en dat andere meningen off-topic waren. Ik ben blij dat je je houding hebt aangepast en normaal bent gaan discussi毛ren. Want meningen mogen nou eenmaal verschillen maar meningen zullen nooit feiten worden.
Let's make peace inderdaad :blushing:
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Als je dit echt zo ziet dan begrijp ik volledig je mening. Je stelling: geen vraag = geen aanbod is natuurlijk ook waar maar daardoor ben ik nog niet medeverantwoordelijk. Anders ben ik voor zoveel dingen medeverantwoordelijk dat ik beter kan stoppen met leven want dan zou ik een zeer slecht persoon zijn. Maar dat is dus mijn mening.

Heel goed want dit is even anders dan toen je begon over feiten en dat andere meningen off-topic waren. Ik ben blij dat je je houding hebt aangepast en normaal bent gaan discussi毛ren. Want meningen mogen nou eenmaal verschillen maar meningen zullen nooit feiten worden.
Let's make peace inderdaad :blushing:
Klik om te vergroten...

Haha ja dat eerste wat je zegt ben ik het volledig met je eens hoor :tearsofjoy: Daarom ook simpele gedachte want inderdaad als je daarover doordenkt zijn we allemaal monsters :tearsofjoy:

En met het tweede ook eens. Was toen net van mijn onterechte ban af dus vloog er meteen in en had alleen even vluchtig door het onderwerp gelezen.
In mijn optiek is geen vraag geen aanbod een feit, ik kom uit een handelaarsfamilie :grimacing: maar ik snap je punt.

Maak er een leuk weekend van he :grin:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Meneer Koekepeer zei:
Haha ja dat eerste wat je zegt ben ik het volledig met je eens hoor :tearsofjoy: Daarom ook simpele gedachte want inderdaad als je daarover doordenkt zijn we allemaal monsters :tearsofjoy:

En met het tweede ook eens. Was toen net van mijn onterechte ban af dus vloog er meteen in en had alleen even vluchtig door het onderwerp gelezen.
In mijn optiek is geen vraag geen aanbod een feit, ik kom uit een handelaarsfamilie :grimacing: maar ik snap je punt.

Maak er een leuk weekend van he :grin:
Klik om te vergroten...
Mijn gedachte dat er niet met je valt te discussi毛ren is ook weg hoor, want ik snap jou punt ook.
Jij ook een fijn weekend en wellicht tot de volgende discussie:blushing:
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Mijn gedachte dat er niet met je valt te discussi毛ren is ook weg hoor, want ik snap jou punt ook.
Jij ook een fijn weekend en wellicht tot de volgende discussie:blushing:
Klik om te vergroten...


Bedankt :blushing:
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
geen vraag = geen aanbod
Klik om te vergroten...
En dan blijven we maar voorbijgaan aan het feit dat vraag zo ontzettend vaak gekweekt wordt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Felikes zei:
En dan blijven we maar voorbijgaan aan het feit dat vraag zo ontzettend vaak gekweekt wordt.
Klik om te vergroten...
Echt he...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alcohol!!! Ha een oude bekende van mij...
De criminaliteit rond alcohol is helemaal niet verdwenen....
Er zijn nog altijd illegale stokerijen. Want, de accijnzen op alcohol zijn best wel hoog, en drank stoken loont!
Alleen, deze vorm van belasting ontduiking valt tegenwoordig niet meer zo op. Het heeft maar weinig aandacht.
Maar let wel, een gemiddelde stokerij heeft een geldstroom die net zo goed over miljoenen per jaar gaat!
Alleen is deze vorm van "drugs produceren" niet spectaculair, en ook lang niet zo gevaarlijk qua ontploffingen en brand dan een xtc lab...
Met een xtc lab gaan de geldstromen veel sneller en veel hoger dan een stokerij.
Alcohol is 贸贸k duur, zeker als je zover in de shit zit dat je 2 liter sterke drank per dag nodig hebt (of n贸g meer) maar staat niet in verhouding tot de kosten die ren hero茂ne verslaving met zich mee brengt. Want dat zijn pas echt dure verslavingen...
Alcohol misbruik vernietigt je lijf en leden.
In hoeverre dit 贸贸k geldt voor een opiaat verslaving weet ik niet, ik heb gezien dat in Engeland zware verslaafden het via hun national health verzekering kunnen krijgen en gebleken is dat een aantal van deze mensen zelfs gewoon een baan hebben en dus maatschappelijk functioneren.
Qua alcohol ligt dit echt anders. Totaal anders!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat is zonder meer waar.
Immers, wat is er nou leuker dan tegen De regels in gaan?
Lekker doen, wat eigenlijk niet mag?
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Madsmoker zei:
Dit is een heel slecht plan je weet dat hard straffen bijna altijd averechtst uitpakken? Als disclipline hetgene is wat je bedoelt dan zou ik het welliswaar met je eens zijn maar dan zou dat op alle fronten moeten anders werkt het niet. De reden dat ik veel blow is omdat er zoveel anti wiet-campagnes in mijn gezicht werden gegooid waarbij overdreven en regelmatig ook gelogen werd. Dat ik het allemaal niet meer geloofde en het gewoon zelf wilde uitzoeken.
Klik om te vergroten...

Mooi excuus. Geloof je het zelf ook?

Ik ben al een uur aan het zoeken naar anti blow reclames maar kan ze niet vinden?
Maar je rookt dus ook en drinkt alcohol?

Net als zuid Azi毛 , de doodstraf op gebruiken. Denk dat dat wel effectief is. Hoewel vreemd genoeg daar ook gebruikt word lol
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat is me nogal wat....de doodstraf voor de gebruikers van harddrugs...
En het meer dan typische feit dat daar in dat producerende land, was het Thailand overigens? Dat 8n dat land dus, de doodstraf eigenlijk totaal geen effevt schijnt te hebben mbt die gebruikersgroepen.
Ook in Maleisi毛 niet.
T In de vertrek/ aankomst ruimtes aldaar h overal mededelingen aan de muren.
Daarop staat een touwstrop afgebeeld, met daaronder de tekst: " Drugstrafficing? Death"
zodat iedereen weet dat op drugssmokkel (meer dan 2 gram!) je de grote kans loopt, ie ie te worden opgeknoopt.
Ook al ben je een buitenlander, dat maakt niets uit.
Wat is het effect hiervan?
De smokkel gaat gewoon door, alleen de prijzen van de waar, die lopen flink op!

  • Dus, die doodstraf, die levert maar weinig op.
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Undercover Buster zei:
Mooi excuus. Geloof je het zelf ook?

Ik ben al een uur aan het zoeken naar anti blow reclames maar kan ze niet vinden?
Maar je rookt dus ook en drinkt alcohol?

Net als zuid Azi毛 , de doodstraf op gebruiken. Denk dat dat wel effectief is. Hoewel vreemd genoeg daar ook gebruikt word lol
Klik om te vergroten...

dan ben je echt een zeug, 1 simpele google van "anti marijuana ad" en ik krijg dit
8
8锔忊儯6锔忊儯Lid
01-01-2024, 00:00
#15
I tried pot once and now im gay! (paid for by christians)
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dus...geen pot. Anders word je een pot.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wij zijn absoluut niet verantwoordelijk voor wat voor drugs criminaliteit dan ook (tenzij je iemand ivervalt voor coke ofz ofc).

Dit is een bij product can de wet.
Dipt is de overheids probleem niet ons probleem.
S
SpaarpotjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
@acht.zes wat is jouw definitie van extreem ?

mijn definitie is, chanteren, moorden, drugs versnijden met gevaarlijke stoffen, misleiden, chanteren etc etc etc.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoezo taboe maak je erzelf van... Je kunt erook maling aan hebben hoe mensen erover denken ...
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Conjo zei:
Hoezo taboe maak je erzelf van... Je kunt erook maling aan hebben hoe mensen erover denken ...
Klik om te vergroten...
dat werkt dus weer criminaliteit in de hand
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."