Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

196 antwoorden
46 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Leef zo milieuvriendelijk als je kan. Afval scheiden, rommel bij je houden. Dat soort gedoe.
Laten we allemaal een beetje bijdragen mensen. Zo veel als we kunnen.
Ik doe in ieder geval zoveel als ik kan.

Edit: offtopic. Weet ik. Wel relevant
R

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
Raver
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Begin dit jaar kwam de discussie los over het feit dat drugsgebruikers ook mede verantwoordelijk zijn voor alle drugscriminaliteit.

In Nederland begint een pilletje nemen of 'n snuifje op een festival of thuis steeds normaler te worden. Er zijn steeds meer gebruikers dus ontstaat er meer vraag. Meer vraag betekend dat er meer geproduceerd en geïmporteerd moet worden.

Laatst werd bekend gemaakt dat Nederland de grootste producent is van synthetische drugs zoals Amfetamine en MDMA. Wat voor veel problemen zorgt, zoals vele drugsafval dumpingen. Nog nooit waren er zoveel drugsdumpingen dan het afgelopen jaar 2018. Wat aangeeft dat het probleem alleen maar stijgt.

"We moeten af van het imago dat harddrugs normaal zijn".
Aldus de chef van de landelijke reserche.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...trijd-tegen-criminaliteit-te-winnen~bd7dec77/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...s-wereldkampioen-synthetische-drugs~b3571ce7/

Benieuwd naar jullie meningen! :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Nee, ik voel me niet verantwoordelijk want ik heb niet bepaald dat drugs illegaal zijn.

Als we drugs nou gewoon legaal maken dan heb je ook geen drugscriminaliteit meer. Ik snap best dat daar een behoorlijke weerstand tegen is, maar de paar landen waar dit het geval is laten ons zien dat zowel het drugsgebruik als drugscriminaliteit in die landen het laagst is in de hele wereld. The war on drugs kan trouwens toch niet gewonnen worden, is gewoon weggegooid geld, ondanks die oorlog zijn drugs gewoon overal beschikbaar.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, obviously zijn we medeverantwoordelijk voor drugscriminaliteit. Wij bepalen de vraag, daarmee het aanbod en daardoor ook de mate van drugscriminaliteit. Dat er in een ideale wereld anders tegen harddrugs aan wordt gekeken door de overheid doet daar niks aan af. We leven namelijk niet in die ideale wereld, dus ligt die verantwoordelijkheid op dit moment mede bij ons.
Of je je verantwoordelijk voelt is natuurlijk een tweede. Ik voel me wel een beetje verantwoordelijk, maar het is niet een heel overtuigend gevoel. Ik ben het met acht.zes eens dat de wetgeving rondom drugs anders moet en dat het bv. een hoop op zou lossen als ik in een winkel gewoon een correct gedoseerde xtc pil kan kopen.

@acht.zes Kun je voorbeelden noemen van landen waar de legalisering van harddrugs succesvol is geïntegreerd + bronnen? Heel naïef van me, maar ik ben er niet van op de hoogte dat dit in sommige landen al gaande is.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Sally Tessio

In ieder geval Noorwegen en Portugal, en ik dacht ook Uruguay, in ieder geval het eerste land waar wiet echt legaal is

http://www.welingelichtekringen.nl/...an-de-legalisering-van-drugs-in-portugal.html

http://ballinnn.com/noorwegen-gaat-drugs-decriminaliseren/

https://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/1...st-liberale-wietwetgeving-ter-wereld-a1428968

En het werkt nog ook, zowel drugscriminaliteit als drugsgebruik is enorm afgenomen in die landen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat zijn mooie resultaten, zoals ze te lezen zijn in het eerste stuk. Thanks voor de info! :)
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alcohol dat gelegaliseerd werd en geconsumeerd werd in 'normale' percentages is naar mijn mening ook niet echt soepel verlopen. Doet meer kwaad dan goed. Jongeren krijgen al zeer jong interesses en ik denk dat dit ook zou zijn met drugs als je dat legaliseert.

Dit alles is hetzelfde als de werkloosheid. Het is goed dat het er is, maar ook weer niet goed. Maar totale werkloosheid is slecht, maar 0% werkloosheid ook. 'T moet er een beetje tussen in zitten, net zo met drugs. De balans betreft harddrugs is naar mijn idee goed, er moet alleen meer uitleg komen om minder de nieuwsgierigheid te wekken bij jongeren. Wat meer voorlichting op een harde manier. Jongeren en volwassenen denken allemaal makkelijker en luier tegenwoordig, dus een harde hand is wel nodig.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Juist! Hoe harder politie optreed!
tegen-soft/hard-drugs! Hoe lucratiever de handel wordt. NL is zowieso betuteling land met een failende wietpasje! De overlast werd alleen maar erger! Door brutaal Dealers open en bloot dealen! Mensen komen sneller inraking met Hard-drugs. terwijl ze alleen voor soft-drugs kwamen! Terwijl coffeeshop instantie ook was bedoelt !ter bescherming van de consument dat ze minder snel inraking komen met hard-drugs . Dan krijg je weer eeuwig discussie over de THC gehalte dat boven 16%! Zoals meeste haze is... willen bestempelen als Hard-Drugs! Creëeren ze weer vraag wat Consument wilt!
Waar criminaliteit weer op inspelen. En NL zal altijd narcotic landje blijven! Omdat nogal centraal in EU ligt.... En NL is van de grootste import en export landen!(Door voerhaven)



En ik voel niet schuldig!
Want elk schaduw-kanten heeft ook positieven kanten!
Elk vrijdag en zaterdag avond als ik snuifje neem... Geeft het mij juist goed gevoel!!! Dat ik armen Cocoa boeren help in derde wereld landen met werk... vader en zoon blaadjes moeten plukken zodat dankzij mij bijdragen een goed Leven kunnen lijden van dat geld zodat ze hun gezinnen kunnen onderhouden dankzij mij:) (Soort Micro-krediet wat maxima ook ondersteunt tegen armoede)Fijn zondag:)
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bas zei:
Alcohol dat gelegaliseerd werd en geconsumeerd werd in 'normale' percentages is naar mijn mening ook niet echt soepel verlopen. Doet meer kwaad dan goed. Jongeren krijgen al zeer jong interesses en ik denk dat dit ook zou zijn met drugs als je dat legaliseert.
.
Klik om te vergroten...

Net als die rooie vlekken in je nek? Als volwassen vent? Door overmatig alcohol gebruik en leven op diepvries pizza’s. Hoe is het daarmee? Waar je laatst topic had voor geopend? Je hebt dubbel moraal.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bas zei:
Wat meer voorlichting op een harde manier. Jongeren en volwassenen denken allemaal makkelijker en luier tegenwoordig, dus een harde hand is wel nodig.
Klik om te vergroten...

Wat versta jij onder harde manier? Volwassen vent die ze eigen keuzes maakt? In ze leven? Ga jij dat bepalen voor iemand? Zoals wet maken als iemand betrapt wordt met drugs opzak? Verplicht 2 dagen doorweek cursus bijbel volgen? En verplicht zondag melden in de kerk om 7 uur? Luister drugs gebruik hou je niet tegen... dat heet onder de jeugd rebels gedrag hun grenzen opzoeken. Zoals iedereen wel eens heeft gedaan in het leven. Voorlichting of niet! Daarvan hou je altijd klein % probleem gebruikers aan over dat is eenmaal feit. Dus hou alsjeblief op met je moraal praatjes met je bijbel in je rechter hand pfff
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Is het niet andersom dat de drugscriminaliteit verantwoord is voor alle drugs (mis)gebruikers?

Verder veel dank voor de link en reacties. Interessant om te lezen!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Drugsgebruik -> drugswetten -> drugscriminaliteit -> drugsgebruik...

Cycle of life :wink: Zo simpel als dit is het natuurlijk ook weer niet, maar het houdt elkaar mooi in stand. Ik ben het er ook mee eens dat als je de boel allemaal legaliseert, alles er veel beter op wordt.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het probleem is beetje met legaliseren dat het probleem zich verplaatst buiten de grensen... Het werkt alleen als alle landen het legaliseren binnen de EU.. Maar legaliseren zal nooit gebeuren binnen de EU omdat zoveel landen hun eigen opvatting hebben over drugs. Persoonlijk vind ik moeilijk kwestie... wiet moet ze vrijgeven... Maar zoals Hero/Cocaïne tussen de pakjes sigaretten bij de Albert Heijn.... gaat mij ook weer iets te ver haha klinkt wel ideaal maar dat gaat uit de hand lopen xD
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Portugal en Noorwegen laten toch echt zien dat een land alles gewoon zelf kan regelen, en met succes, de cijfers liegen niet.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#15
Legaliseer drugs, geef de mensen voorlichting en help de verslaafden. Criminaliteit zal de komende 1000jaar nog wel blijven bestaan...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Zolang er ergens vraag naar is, is er aanbod. Daar kan geen regelgeving of war on drugs iets aan veranderen.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze bij de politie zo kunnen jubelen als er weer eens een grote vangst is gedaan. Want er veranderd helemaal niks, het is gewoon ingecalculeerd in de prijs van de desbetreffende drug dat er een bepaald percentage onderschept wordt.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Wat stel jij voor dan als probleemoplossing? De overheid heeft gewoon geen kans tegen de georganiseerde misdaad.
Klik om te vergroten...

De overheid heeft strijd allang verloren tegen georganiseerde misdaad dit land is overspoeld met criminelen omdat overheid dit zelf creëert... De aanvraag is zo groot voor drugs. Hoe strenger overheid optreed hoe meer georganiseerde misdaad geld gaat verdienen. Ik heb zelf ook aantal dingen helaas op kerfstok staan, Waar ik spijt van heb...Advocaat zei keer er waren tijden dat bolletjes slikkers die uit caribisch gebied kwamen en betrapt werden! Dat ze zonder vervolging terug werden gestuurd, zonder enige straf omdat politie en justitie overvloed van bolletjes slikkers niet aan konen.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#18
En nu helemaal met design-Drugs Criminelen worden steeds slimmer dat ze in drugs molecuul veranderen zodat het niet op de opiumlijst staat dus vervolging is dan niet mogelijk. De overheid loopt achter de feiten aan.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tegenwoordig wordt MDMA ook gemaakt van safrololie.

Voor de illegale safrolwinning zijn ontelbare zeldzame bomen gekapt.

Wellicht Interessant artikel.
Het DNA van MDMA
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wij zijn absoluut niet verantwoordelijk voor wat voor drugs criminaliteit dan ook (tenzij je iemand ivervalt voor coke ofz ofc).

Dit is een bij product can de wet.
Dipt is de overheids probleem niet ons probleem.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."