Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

196 antwoorden
43 weergaven
18-5-2026
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
Als je dit echt zo ziet dan begrijp ik volledig je mening. Je stelling: geen vraag = geen aanbod is natuurlijk ook waar maar daardoor ben ik nog niet medeverantwoordelijk. Anders ben ik voor zoveel dingen medeverantwoordelijk dat ik beter kan stoppen met leven want dan zou ik een zeer slecht persoon zijn. Maar dat is dus mijn mening.

Heel goed want dit is even anders dan toen je begon over feiten en dat andere meningen off-topic waren. Ik ben blij dat je je houding hebt aangepast en normaal bent gaan discussiëren. Want meningen mogen nou eenmaal verschillen maar meningen zullen nooit feiten worden.
Let's make peace inderdaad :blushing:
Klik om te vergroten...

Haha ja dat eerste wat je zegt ben ik het volledig met je eens hoor :tearsofjoy: Daarom ook simpele gedachte want inderdaad als je daarover doordenkt zijn we allemaal monsters :tearsofjoy:

En met het tweede ook eens. Was toen net van mijn onterechte ban af dus vloog er meteen in en had alleen even vluchtig door het onderwerp gelezen.
In mijn optiek is geen vraag geen aanbod een feit, ik kom uit een handelaarsfamilie :grimacing: maar ik snap je punt.

Maak er een leuk weekend van he :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Meneer Koekepeer zei:
Haha ja dat eerste wat je zegt ben ik het volledig met je eens hoor :tearsofjoy: Daarom ook simpele gedachte want inderdaad als je daarover doordenkt zijn we allemaal monsters :tearsofjoy:

En met het tweede ook eens. Was toen net van mijn onterechte ban af dus vloog er meteen in en had alleen even vluchtig door het onderwerp gelezen.
In mijn optiek is geen vraag geen aanbod een feit, ik kom uit een handelaarsfamilie :grimacing: maar ik snap je punt.

Maak er een leuk weekend van he :grin:
Klik om te vergroten...
Mijn gedachte dat er niet met je valt te discussiëren is ook weg hoor, want ik snap jou punt ook.
Jij ook een fijn weekend en wellicht tot de volgende discussie:blushing:
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Mijn gedachte dat er niet met je valt te discussiëren is ook weg hoor, want ik snap jou punt ook.
Jij ook een fijn weekend en wellicht tot de volgende discussie:blushing:
Klik om te vergroten...


Bedankt :blushing:
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
geen vraag = geen aanbod
Klik om te vergroten...
En dan blijven we maar voorbijgaan aan het feit dat vraag zo ontzettend vaak gekweekt wordt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Felikes zei:
En dan blijven we maar voorbijgaan aan het feit dat vraag zo ontzettend vaak gekweekt wordt.
Klik om te vergroten...
Echt he...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alcohol!!! Ha een oude bekende van mij...
De criminaliteit rond alcohol is helemaal niet verdwenen....
Er zijn nog altijd illegale stokerijen. Want, de accijnzen op alcohol zijn best wel hoog, en drank stoken loont!
Alleen, deze vorm van belasting ontduiking valt tegenwoordig niet meer zo op. Het heeft maar weinig aandacht.
Maar let wel, een gemiddelde stokerij heeft een geldstroom die net zo goed over miljoenen per jaar gaat!
Alleen is deze vorm van "drugs produceren" niet spectaculair, en ook lang niet zo gevaarlijk qua ontploffingen en brand dan een xtc lab...
Met een xtc lab gaan de geldstromen veel sneller en veel hoger dan een stokerij.
Alcohol is óók duur, zeker als je zover in de shit zit dat je 2 liter sterke drank per dag nodig hebt (of nóg meer) maar staat niet in verhouding tot de kosten die ren heroïne verslaving met zich mee brengt. Want dat zijn pas echt dure verslavingen...
Alcohol misbruik vernietigt je lijf en leden.
In hoeverre dit óók geldt voor een opiaat verslaving weet ik niet, ik heb gezien dat in Engeland zware verslaafden het via hun national health verzekering kunnen krijgen en gebleken is dat een aantal van deze mensen zelfs gewoon een baan hebben en dus maatschappelijk functioneren.
Qua alcohol ligt dit echt anders. Totaal anders!
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#7
Felikes zei:
En dan blijven we maar voorbijgaan aan het feit dat vraag zo ontzettend vaak gekweekt wordt.
Klik om te vergroten...

Zou je dat nader uit willen leggen?
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Meneer Koekepeer zei:
Zou je dat nader uit willen leggen?
Klik om te vergroten...
Het wordt wel een beetje vermoeiend en ook zinloos zo. Maar, voor elk nieuw product moet een markt en nieuwe behoeften geschapen worden, reclamebureaus leven ervan. Wat drugs betreft zijn het de zoekende gebruikers die onderling reclame maken, soms zelfs via een forum.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#9
Felikes zei:
Het wordt wel een beetje vermoeiend en ook zinloos zo. Maar, voor elk nieuw product moet een markt en nieuwe behoeften geschapen worden, reclamebureaus leven ervan. Wat drugs betreft zijn het de zoekende gebruikers die onderling reclame maken, soms zelfs via een forum.
Klik om te vergroten...

Oke zoekende gebruikers , die verspreiden middels mondelinge reclame de vraag naar een product dus met als gevolg een groeiend aanbod en gevolg daarvan drugscriminaliteit. Vanwege de winst die met product gemaakt kan worden naarmate de afzetmarkt groeit.
Klinkt logisch. De bron begint dus wederom bij de gebruikers hoe ik dit lees.

Maar we zullen dit waarschijnlijk anders lezen. Eindeloze discussie heeft ook geen zin inderdaad.
Bedankt voor je toelichting.
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Meneer Koekepeer zei:
Oke zoekende gebruikers , die verspreiden middels mondelinge reclame de vraag naar een product dus met als gevolg een
Klik om te vergroten...
Niet noodzakelijkerwijze alleen zoekenden. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#11
Felikes zei:
Niet noodzakelijkerwijze alleen zoekenden. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Klik om te vergroten...

Maar in ieder geval wel gebruikerzzzzzzzzzzzzzz.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk, dat het gaatje is bereikt.
Topic stopt....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hij heeft zo te zien wél kijk op mooie auto's die meneer koekepeer....
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#14
Yceman224 zei:
De criminaliteit rond alcohol is helemaal niet verdwenen....
Er zijn nog altijd illegale stokerijen. Want, de accijnzen op alcohol zijn best wel hoog, en drank stoken loont!
Alleen, deze vorm van belasting ontduiking valt tegenwoordig niet meer zo op. Het heeft maar weinig aandacht.
Klik om te vergroten...

Kom maar eens met cijfers en nieuwsbronnen. Alcohol is te goedkoop om zelf te stoken als het puur om de ethanolroes gaat. Het is het terrein van hobbyisten en misschien wat beperkte handel.

Alleen is deze vorm van "drugs produceren" niet spectaculair, en ook lang niet zo gevaarlijk qua ontploffingen en brand dan een xtc lab...
Klik om te vergroten...

True, maar vergeet niet dat ethanol en de voor en naloop van een destillatie extreem vlambaar zijn. Het is overzichtelijker dan een synthese van drugs maar nog steeds potentieel gevaarlijk.

Alcohol misbruik vernietigt je lijf en leden.
In hoeverre dit óók geldt voor een opiaat verslaving weet ik niet, ik heb gezien dat in Engeland zware verslaafden het via hun national health verzekering kunnen krijgen en gebleken is dat een aantal van deze mensen zelfs gewoon een baan hebben en dus maatschappelijk functioneren.
Qua alcohol ligt dit echt anders. Totaal anders!
Klik om te vergroten...

Alcohol is neurotoxisch en carcinogeen. Opioïden, benzo's en veel stimulanten zijn dat veel minder of helemaal niet.
Het probleem bij verslavingen aan "drugs" is dat de stoffen onzuiverheden bevatten en/of de ROA (snuiven/naalden) schadelijk is. Zo lang het middel naar behoefte geconsumeerd kan worden is er geen probleem, totdat de voorraad of geld op is.
Daarom is het beter om verslaafden te begeleiden en voorzien van het middel, ook al willen of kunnen ze niet afkicken. Anders komen de kosten indirect toch bij de maatschappij terecht.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Yceman224
Buurman junk heeft meegedaan aan een proef met gratis synthetische heroineverstrekking. Dat is niet helemaal goed gegaan, in no time heeft ie er zijn longen mee vergald (nog maar 5% capaciteit) en er ook nog een chronisch ontstoken slokdarm aan overgehouden.

Het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Idd, je laatste conclusie id helemaal juist.
Verstrek verslaafden het middel waaraan zij verslaafd zijn, en uiteraard dit onder een goede begeleiding.
Overigens gebeurt dit al, weliswaar op een beperkte schaal, en als experiment.
Een kleine groep mensen die zwaar aan heroïne verslaafd zijn, krijgen deze drug uitgereikt in een speciale ruimte, waar zij dan dit middel in kunnen nemen of anderszij zich dat kunnen toedienen.
Zo zijn er wel extra voorzieningen in deze gebruikersruimten, zoals doorzichtige tafels, en stoelen, plus toezicht.
Zodat alle handelingen zichtbaar zijn voor de toezichthouders.
Dit experiment werpt zeer zeker zijn vruchten af.
De mensen die deelnemen zijn verlost van een hèleboel ellende en narigheid, sommigen hebben zelfs weer een baan en er verdwijnt een hèleboel criminaliteit die anders moet worden begaan omdat deze mensen door hun verslaving niet anders meer kunnen, om aan geld te komen teneinde hun drugs te kunnen kopen.
Zij hoeven ook niet meer de hèle dag bezig te zijn met het scoren van een nieuwe hoeveelheid heroïne en wat Zij verstrekt krijgen is in ieder geval niet verontreinigd met allerlei andere rotzooi aan versnijdingsmiddelen.
In Engeland is men op dit gebied van het verstrekken van heroïne aan zwaar verslaafden al veel verder.
Want daar kunnen deze mensen de heroïne via de Engelse National Health Service verstrekt krijgen.
Tenminste als je aan de voorwaarden die daarvoor nodig zijn voldoet.
Welke voorwaarden dat dan zijn, dat is mij onbekend, maar wat ik wel weet is dat er op deze manier een aanzienlijke hoeveelheid drugs criminaliteit is afgenomen.
Maar, deze "legale" verstrekking is pas mogelijk, als de betrokkenen a l l e andere hulptrajecten heeft gepasseerd, en dat dus al die trajecten mislukt zijn.
Maw dat verstrekken van heroïne gaat niet zómaar. (Logisch lijkt me)
Het moet worden gezien als het allerlaatste redmiddel.
Ikzelf sta achter deze aanpak.
Zo heb ikzelf eens een groepje mensen ontmoet die onder begeleiding aan het werken waren in een groenproject, zwaar alcoholist waren, en gedurende hun werkdag op regelmatige tijdstippen in hun schaftwagen de gelegenheid kregen om wat halve liters bier achterover te tikken.
Op zich vind ik dit een hèle goede aanpak.
Want wat moeten deze mensen anders doen in de dag....behalve uiteindelijk in de goot rollen, en verkommeren?
Plus er wordt een stuk criminaliteit voorkomen.
Prima zaak.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
@Yceman224
Buurman junk heeft meegedaan aan een proef met gratis synthetische heroineverstrekking. Dat is niet helemaal goed gegaan, in no time heeft ie er zijn longen mee vergald (nog maar 5% capaciteit) en er ook nog een chronisch ontstoken slokdarm aan overgehouden.

Het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
Klik om te vergroten...

Longschade is naar mijn weten een veelvoorkomend en heroïnegebruikers. Dat komt deels door de verdovende werking van heroïne waardoor de hoestprikkel wordt gedempt en allerlei vuil niet altijd goed wordt afgevoerd of uitgehoest, en je meer kans hebt op een longontsteking. Bovendien zijn veel heroïnegebruikers tevens fervente rokers.

Dus hoe weet je dan dat die zuivere diacetylmorfine de longschade heeft veroorzaakt en een chronisch ontstoken slokdarm, en niet de onzuivere straatheroïne of tabak of nog iets anders?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."