Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

196 antwoorden
48 weergaven
18-5-2026
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alcohol dat gelegaliseerd werd en geconsumeerd werd in 'normale' percentages is naar mijn mening ook niet echt soepel verlopen. Doet meer kwaad dan goed. Jongeren krijgen al zeer jong interesses en ik denk dat dit ook zou zijn met drugs als je dat legaliseert.

Dit alles is hetzelfde als de werkloosheid. Het is goed dat het er is, maar ook weer niet goed. Maar totale werkloosheid is slecht, maar 0% werkloosheid ook. 'T moet er een beetje tussen in zitten, net zo met drugs. De balans betreft harddrugs is naar mijn idee goed, er moet alleen meer uitleg komen om minder de nieuwsgierigheid te wekken bij jongeren. Wat meer voorlichting op een harde manier. Jongeren en volwassenen denken allemaal makkelijker en luier tegenwoordig, dus een harde hand is wel nodig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...10
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Juist! Hoe harder politie optreed!
tegen-soft/hard-drugs! Hoe lucratiever de handel wordt. NL is zowieso betuteling land met een failende wietpasje! De overlast werd alleen maar erger! Door brutaal Dealers open en bloot dealen! Mensen komen sneller inraking met Hard-drugs. terwijl ze alleen voor soft-drugs kwamen! Terwijl coffeeshop instantie ook was bedoelt !ter bescherming van de consument dat ze minder snel inraking komen met hard-drugs . Dan krijg je weer eeuwig discussie over de THC gehalte dat boven 16%! Zoals meeste haze is... willen bestempelen als Hard-Drugs! Creëeren ze weer vraag wat Consument wilt!
Waar criminaliteit weer op inspelen. En NL zal altijd narcotic landje blijven! Omdat nogal centraal in EU ligt.... En NL is van de grootste import en export landen!(Door voerhaven)



En ik voel niet schuldig!
Want elk schaduw-kanten heeft ook positieven kanten!
Elk vrijdag en zaterdag avond als ik snuifje neem... Geeft het mij juist goed gevoel!!! Dat ik armen Cocoa boeren help in derde wereld landen met werk... vader en zoon blaadjes moeten plukken zodat dankzij mij bijdragen een goed Leven kunnen lijden van dat geld zodat ze hun gezinnen kunnen onderhouden dankzij mij:) (Soort Micro-krediet wat maxima ook ondersteunt tegen armoede)Fijn zondag:)
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Ik zeg nee want anders zouden wij gebruikers van Drugs, Sieraden (diamanten en goud), de meeste technologieën en chocola etende mensen ook mede verantwoordelijk zijn voor het leed dat de productie van deze middelen veroorzaakt.
Iedereen met een beschoeiing van hardhouten palen is toch niet meteen verantwoordelijk voor de houtkap van de oerwouden? Ik kan zo wel even door gaan natuurlijk.
Klik om te vergroten...

Dit is wel het sterkste punt in deze topic!
Ben het hier 100% mee eens.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Spaarpotje
Mijn dealers moorden niet en ze chanteren mij ook niet. En de controle ligt bij mij en het testcentrum, niet bij de dealer.

Je zou eens moeten gaan kijken bij de voedingsindustrie, de houtkap, de kledingindustrie of de farmaceutische industrie of welke industrie gericht op het binnenhalen van zo veel mogelijk geld dan ook. Daar vinden dezelfde misstanden plaats als bij de drugshandel, je wordt besodemieterd en opgelicht waar je bij staat terwijl je producten veelal vervaardigd worden door kinderen.
Wat dat betreft is handel gewoon handel, welke handel dat ook moge zijn.

edit;
Ik vergeet het beste voorbeeld, de banken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Extreem is: datgene, wat duidelijk boven de grens ligt van wat de maatschappij als "normaal" classificeert.
Dit hoeft niet alleen moord en doodslag te zijn. (Negatief)
Immers, extreem komt in talloze zaken voor.
Extreem sporten.
Extreem veel reizen.
Extreem veel geld. (Waarom altijd anderen?)
Extreem warm. Of koud.
Enz enz enz.

Alles, wat een groep of een eenling van de mensheid zich verwerft, de actie, heeft een reactie (aanbod regelen) tot gevolg.
Dat hoeft dus niet allemaal negatief te zijn. Integendeel, dat kan net zo goed positief zijn.
En dan de maatschappij.
Ik wijs nu naar alcohol.
Zeer slecht, (er zijn alleen al 65 verschillende ziektes die rechtstreeks verband houden met alcoholgebruik!) verslavend, harddrug, noem maar op.
Toch wordt het verkocht. En hoe!
Reden: de accijnzen. De staat verdient er dik geld aan.
Maatschappelijk volkomen Geaccepteerd.
Alleen een flinterdunne leeftijdsgrens is er als beperking, en dan nog komt een jeugdige nog altijd heel gemakkelijk aan alcohol...
En hier komt het: het is een drug, die in alle landen van de wereld geaccepteerd is. En hierom overal te koop!
Kwestie 1.
laten we zeggen: cocaïne.
Een Harddrug, en ook niet gezond te noemen, maar of coca slechter is voor de gezondheid als drank, ik betwijfel het...
Maar, deze drug is wereldlijk verboden.
Er zijn allerlei internationale verdragen inzake opsporing en vervolging over afgesloten, en juist dit maakt het onmogelijk om het hier in die blode Niederlande vrij te geven. Helaas!
Dit geldt ook voor heroïne en ach, zoveel andere harddrugs...

Dan de tweede kwestie, doordat het niet kan worden vrijgegeven, vangt de staat er ook geen accijns over.
Een wel heel belangrijke factor!!
Tegenwoordig wordt heroïne verstrekt aan een kleine, selecte groep ernstige verslaafde mensen.
Moet je eens kijken hoeveel voeten dat in de aarde gehad heeft, om dit voor elkaar te krijgen!!
De Fransen bijvoorbeeld hebben er geen goed woord voor over.
En juist dit land kan dat weten, nietwaar. Er zijn namelijk in geen enkel ander Europees land zoveel drugsverslaafden, als in Frankrijk!
Laten deze lieden eerst hun giga alcohol problemen maar oplossen zeg ik met al hun wijndrinkers.
Dat lukt daar al niet eens....En daar draait hun economie goed op, door die wijnboeren...export, en zo.
Maken die wijnboeren zich druk over de gevolgen van de verkoop van Dit nationale produkt? Nou?

En hier?
In die blode niederlande is de
achterdeurproblematiek van de bevoorrading v an de koffieshops nog steeds niet geregeld. Die gedoogpolutuek, ook...
On on onbegrijpelijk. Gedogen is een typisch Nederlandse vinding, resultaat daarvan: we komen er niet uit.
Maken de klanten b in die koffieshops zich druk over de gang van zaken bij de producenten? Ach...

Er moet dus nog heel veel gebeuren denk ik zo.
En ikzelf maak me dus niet druk over de gang van zaken in bijvoorbeeld Marokko bij de hashtelers daar.
Die leveren op aanvraag gewoon goed spul.
Het zij zo. Het gaat zoals het gaat.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Yceman224 zei:
Extreem is: datgene, wat duidelijk boven de grens ligt van wat de maatschappij als "normaal" classificeert.
Dit hoeft niet alleen moord en doodslag te zijn. (Negatief)
Immers, extreem komt in talloze zaken voor.
Extreem sporten.
Extreem veel reizen.
Extreem veel geld. (Waarom altijd anderen?)
Extreem warm. Of koud.
Enz enz enz.

Alles, wat een groep of een eenling van de mensheid zich verwerft, de actie, heeft een reactie (aanbod regelen) tot gevolg.
Dat hoeft dus niet allemaal negatief te zijn. Integendeel, dat kan net zo goed positief zijn.
En dan de maatschappij.
Ik wijs nu naar alcohol.
Zeer slecht, (er zijn alleen al 65 verschillende ziektes rechtstreeks afkomstig vanvalcoholgebruik!) verslavend, harddrug, noem maar op.
Toch wordt het verkocht.
Reden: de accijnzen. De staat verdient er dik geld aan.
Geaccepteerd. Alleen een flinterdunne leeftijdsgrens is er als beperking, en dan nog komt een jeugdige nog altijd heel gemakkelijk aan alcohol...
En hier komt het: het is een drug, die in alle landen van de wereld geaccepteerd is. En hierom overal te koop!
En nu laten we zeggen: cocaïne.
Harddrug, en ook niet gezond te noemen, maar of coca slechter is voor de gezondheid als drank, ik betwijfel het...
Maar, deze drug is wereldlijk verboden.
Er zijn allerlei internationale verdragen inzake opsporing en vervolging over afgesloten, en juist dit maakt het onmogelijk om het hier in die blode Niederlande vrij te geven. Helaas!
Dan de tweede kwestie, doordat het niet kan worden vrijgegeven, vangt de staat er ook geen accijns over.
Een wel heel belangrijke factor!!
Tegenwoordig wordt heroïne verstrekt aan een kleine, selecte groep ernstige verslaafde mensen.
Moet je eens kijken hoeveel voeten dat in de aarde gehad heeft, om dit voor elkaar te krijgen!!
De Fransen bijvoorbeeld hebben er geen goed woord voor over.
En juist dit land kan dat weten. Er zijn namelijk in geen enkel ander Europees land zoveel drugsverslaafden, als in Frankrijk!
Laten deze lieden eerst hun giga alcohol problemen maar oplossen zeg ik met al hun wijndrinkers.
Dat lukt daar al niet eens....
En hier?
In die blode niederlande is de
achterdeurproblematiek van de bevoorrading v an de koffieshops nog steeds niet geregeld.
On on onbegrijpelijk.
Er moet dus nog heel veel gebeuren denk ik zo.
En ik maak me niet druk over de gang van zaken in bijvoorbeeld Marokko bij de hashtelers daar.
Die leveren op aanvraag gewoon goed spul.
Het zij zo.
Klik om te vergroten...

Des te meer reden om je toch niet verantwoordelijk te voelen? of snap ik jou bericht weer eens niet?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben verantwoordelijk als gebruiker voor de criminaliteit die met de materie, die ik koop, verband houdt. Heel goede analyse.
Daar staat tegenover:
Ik v o e l me niet verantwoordelijk voor de criminaliteit die met drugs (rc's in casu) verband houdt.
En Dit heb ik in mij niet lange verhaal geprobeerd uit te leggen.
Net zoals ik mij dus óók niet verantwoordelijk voel voor allerlei andere al of niet benodigde zakenblad levens betreffende aankoop en gebruik.
Thats it.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn persoonlijke visie:

Recreatief gebruik van middelen is optioneel. Je kiest ervoor of niet. Het is geen mensenrecht maar een luxe.
Als je er voor kiest dan ondersteun je het achterliggende systeem en ben je gedeeltelijk verantwoordelijk.

Wijzen naar overheidsbeleid is een whataboutisme, jij maakt de keus om een illegale drug te consumeren.

Dat de overheid drugs illegaal houdt betekent dat zij ook een keuze maken en daarvoor verantwoordelijk zijn. Voor zover ik het zie zijn ze daarin net zo koppig als de afnemers van drugs.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je bent niet gedeeltelijk verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit, maar dat woord gedeeltelijk moet je wegstrepen.
Je bent mede verantwoordelijk.
Oftewel: juridisch gezien ben je een medepleger in het zwaarste geval, een medeplichtige ben je zonder meer.
Eén voordeel bij dat laatste:
Als medeplichtige gaat er 1 derde deel v an de straf af, die voor de medepleger,afgegeven wordt. Want de medepleger wordt als dader gestraft .
Dit omdat je opzettelijk met anderen en met een bewuste samenwerking je verboden drugs koopt. (De daderschap wetgeving is hierbij aan de orde.
En dan nog dit:
De dief maakt de heler...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yceman224 zei:
Ik ben verantwoordelijk als gebruiker voor de criminaliteit die met de materie, die ik koop, verband houdt. Heel goede analyse.
Daar staat tegenover:
Ik v o e l me niet verantwoordelijk voor de criminaliteit die met drugs (rc's in casu) verband houdt.
En Dit heb ik in mij niet lange verhaal geprobeerd uit te leggen.
Net zoals ik mij dus óók niet verantwoordelijk voel voor allerlei andere al of niet benodigde zakenblad levens betreffende aankoop en gebruik.
Thats it.
Klik om te vergroten...

Dan begreep ik je inderdaad verkeerd. Je mening is dus: Je bent verantwoordelijk maar je voelt je niet verantwoordelijk.
Ik ben het er alsnog niet mee eens (en dat hoeft ook niet) maar ik begrijp je nu zeker beter. Thanks!
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#11
Yceman224 zei:
Je bent niet gedeeltelijk verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit, maar dat woord gedeeltelijk moet je wegstrepen.
Je bent mede verantwoordelijk.
Oftewel: juridisch gezien ben je een medepleger in het zwaarste geval, een medeplichtige ben je zonder meer.
Eén voordeel bij dat laatste:
Als medeplichtige gaat er 1 derde deel v an de straf af, die voor de medepleger,afgegeven wordt. Want de medepleger wordt als dader gestraft .
Dit omdat je opzettelijk met anderen en met een bewuste samenwerking je verboden drugs koopt. (De daderschap wetgeving is hierbij aan de orde.
En dan nog dit:
De dief maakt de heler...
Klik om te vergroten...

Deze vergelijking maakte ik met het bestellen van drugs op dreammarket online.
Toen verklaarde iedereen mij voor gek.
Maar het komt overeen met wat jij zegt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dan zijn er in ieder geval twéé
die hetzelfde vinden!
Dit geeft de burger moed.. !
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gaat helemaal off-topic hier.
De vraag was zijn gebruikers mede verantwoordelijk voor drugscriminaliteit.

Daar is maar 1 antwoord op.

Ja natuurlijk, en niet alleen mede verantwoordelijk maar geheel verantwoordelijk.

Immers als er geen gebruikers zijn is er geen drugs meer nodig en is er dus ook geen drugscriminaliteit meer.

Daar is geen speld tussen te krijgen.

Onbegrijpelijk die reacties weer hier :disrelieved:
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Meneer Koekepeer zei:
Immers als er geen gebruikers zijn is er geen drugs meer nodig en is er dus ook geen drugscriminaliteit meer.
Klik om te vergroten...
Maar de drugscriminaliteit kweekt van haar kant ook de gebruiker.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#15
Natuurlijk niet. En nu wijk je ook weer af van de originele vraagstelling. Ik ga hier ook niet verder over in discussie.

Geen gebruikers is geen drugsproductie dus ook geen drugscriminaliteit. #feit
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Meneer Koekepeer zei:
Natuurlijk niet. En nu wijk je ook weer af van de originele vraagstelling. Ik ga hier ook niet verder over in discussie.
Klik om te vergroten...
Dus omdat iemand een andere mening heeft dan jij is het off-topic? Wat een kleinzerig en bekrompen gedachtegang zeg! Gelukkig maar dat je er verder niet over in discussie wilt, want met zo'n instelling valt er sowieso niks te discussiëren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Laten we er eens iets aan toevoegen.
Medicinale drugs!! Opiaten en zo.
Een nieuw licht op dit Topic en zeer zeker niet off topic!
Roept u maar
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psychedelibee zei:
Dus omdat iemand een andere mening heeft dan jij is het off-topic? Wat een kleinzerig en bekrompen gedachtegang zeg! Gelukkig maar dat je er verder niet over in discussie wilt, want met zo'n instelling valt er sowieso niks te discussiëren.
Klik om te vergroten...

Er valt ook niet over te discusseren, feiten zijn feiten.

Over bekrompen en instelling gesproken kijk eens naar jezelf. Net als dat jij mij geen waarschuwing geeft maar meteen een ban zonder dat ik een van de forumregels heb overtreden en jij daarmee juist wel een forumregels overtreed. En notabene degene die wel regels overtreden die gaf je een waarschuwing.
Als ik je vraag welke regel heb ik dan overtreden en met welke uitspraak dan geef je daar geen antwoord op. Omdat je weet dat je fout zat.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Meneer Koekepeer zei:
Er valt ook niet over te discusseren, feiten zijn feiten.

Over bekrompen en instelling gesproken kijk eens naar jezelf. Net als dat jij mij geen waarschuwing geeft maar meteen een ban zonder dat ik een van de forumregels heb overtreden en jij daarmee juist wel een forumregels overtreed. En notabene degene die wel regels overtreden die gaf je een waarschuwing.
Als ik je vraag welke regel heb ik dan overtreden en met welke uitspraak dan geef je daar geen antwoord op. Omdat je weet dat je fout zat.
Klik om te vergroten...
Voor iemand die hier net nieuw is zou ik me als ik jou was maar wat vriendelijker opstellen...
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#20
Meneer Koekepeer zei:
Geen gebruikers is geen drugsproductie dus ook geen drugscriminaliteit. #feit
Klik om te vergroten...
De meeste drugs waren ooit nieuw op de markt en hadden daarom nog geen gebruikers. En zoals bij alle producten werd er toch een markt gekweekt. #feit
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."