Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

196 antwoorden
50 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Meneer Koekepeer zei:
Ik kan ook wel inhoudelijker reageren hoor. Ben wat kort door de bocht vanwege de reacties van mensen in mijn topic vorige week en de daaropvolgende onterechte ban die ik kreeg en het uitblijven van een reactie prive van degene die me bande.
Voor mij is het ook heel logisch dat gebruikers verantwoordelijk zijn voor de drugscriminaliteit ik dacht dat dat niet echt verdere uitleg nodig zou hebben omdat dat in 1 zin feitelijk valt te argumenteren.

Wat jij zegt hierboven op de pagina die argumenten kan ik me goed in vinden.
Wat we wel niet moeten vergeten mbt alcohol is dat alcohol al eeuwenlang gedronken word en daardoor algemeen geaccepteerd is geworden.
Als we toekomstgericht kijken zullen we op enige tijd ook alle drugs dusdanig gaan accepteren dat dat op den duur ook wel gelegaliseerd zal worden.
Iedere generatie word het al meer geaccepteerd, er heerst nu nog een generatiekloof. Als die eenmaal voorbij is denk ik dat het allemaal gelegaliseerd zal worden op den duur.
Je hoort ook steeds meer stemmen van de hogere machten wereldwijd dat legaliseren de oplossing is. De westerse landen dan toch.

Wij als Nederland liepen voorop met ons gedoogbeleid maar inmiddels zijn we ingehaald door diverse landen en lopen wij achter de feiten aan.
Er is geen enkele logica te vinden in het gedoogbeleid vandaag de dag, zoals jij ook al zei.
Coffeeshop mag verkopen maar niemand mag het telen of leveren. Dat is vragen om problemen. Dat snapt iedereen toch zou je denken.
Dagelijks worden er honderden kwekerijtjes ontmanteld, kost ons kapitalen, terwijl we als het legaal was die kosten niet hadden maar op de koop toe zelfs inkomsten ervan hadden.
De reden dat dit nog steeds zo werkt is maar 1 logische verklaring voor te bedenken. Corruptheid van de staat.

Dit staat echter allemaal terzijde op de vraagstelling is de gebruiker mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit?
In mijn optiek, wat ik met feiten en logica onderbouwt heb is daar maar 1 heel simpel antwoord op. Ja natuurlijk.
Want : geen gebruikers geen producenten en dus geen drugscriminaliteit. Sorry maar dat is voor mij zo logisch en klinkklaar als het maar zijn kan. Daar zijn geen ja maar en of bij van toepassing. Of vergelijkingen met illegale houtkap wtf.
Als niemand speed gebruikt waarom zou iemand dan een lab opzetten? Een criminele organisatie is een bedrijf. Een bedrijf moet levensvatbaar zijn. Maak een ondernemersplan en dan zul je toch in kaart moeten brengen wat je afzetmarkt zal zijn en je omzet prognose en winst prognose.
Als er geen afzetmarkt is (en dat zijn de gebruikers natuurlijk) is er geen omzet en geen winst en dan is je bedrijf niet levensvatbaar dus start je het niet.
Maak je alle drugs legaal oke prima maar er zal nog steeds drugscriminaliteit zijn want niet iedereen heeft een goed betaalde baan. Er zijn genoeg dieven en inbrekers die voor wiet stelen of zelfs voor luxe artikelen zoals tv en audio of kleding.
Pak even coke als voorbeeld, laat dat 10,- per gram gaan kosten legaal. Genoeg crackheads die een paar gram per dag roken, al is het maar 1 gram. Leef je van een uitkering dan heb je geen 300,- per maand voor crack lijkt me?
En die ene gram per dag blijft het niet bij he, op den duur zal dat 2 gram per dag zijn. Dan is het al 600,- per maand.
Dan zullen ze toch op enige manier aan geld moeten komen.

Persoonlijk vind ik de kleine drugscriminaliteit tevens erger dan de kwekerijen, drugslabs en liquidaties en alles wat erbij komt.
Doorgaans heb je daar geen last van, uitzonderingen als vergismoorden nagelaten of ontploffingen van een lab een in brand gevlogen wiethok. Maar hoe vaak komen die dingen voor? Sporadisch.
Ik heb er meer last van als iemand mijn autoradio steelt of mijn oma in elkaar slaat voor een paar tientjes of mijn tante in de patatzaak komt overvallen voor 50 euries.
Labs in een woonwijk is een ander verhaal natuurlijk of slecht opgezette wiethokken waar de electronica voor geen meter deugt. Dat zou best zwaarder gestraft mogen worden.
Ze werken het hier ook allemaal zelf in de hand. Die boer pasgeleden kreeg 240 uur werkstraf voor het lab wat ze vonden in zijn onderverhuurde schuur. Jaren lang gedraaid die vent lacht zich slap.

Volgens de percentages in deze stelling is de meerderheid het er ook mee eens dat gebruikers mede verantwoordelijk zijn van drugscriminaliteit. Wel apart dat het maar een kleine meerderheid is maar er zijn dus toch nog veel mensen die de mening delen en ik geen koekwaus ben zoals de moderator mij heel professioneel noemde.
Misschien is er ook een verschil in wat de mede forumleden onder drugscriminaliteit vinden vallen.
De grote criminelen zoals producenten, importeurs enz tot kleinschalig dealertje of de junks zoals draaideurcriminelen.
Allen vallen onder drugscriminaliteit.

Zo uitgebreid genoeg toegelicht? :innocent:
Klik om te vergroten...
Kijk nu reageer je inhoudelijk en valt er met je te praten. Natuurlijk heb je ook in sommige dingen gelijk.
Maar ik blijf 100% bij mij standpunt dat we niet medeverantwoordelijk zijn.

Ik vind, en dat waren er ook meerdere, mijn vergelijking met illegale houtkap echt niet zo vreemd. Als ik nu medeverantwoordelijk zou zijn voor drugscriminaliteit zou ik toch ook medeverantwoordelijk moeten zijn aan illegale houtkap omdat ik een hardhouten beschoeiing heb? Zo zijn er natuurlijk nog legio voorbeelden te noemen. Niet benoemen dat er ook "legale" houtkap bestaat want vele medicijnen zijn ook legaal maar worden ook in de drugscriminaliteit verhandeld. Er is ook illegale handel in Xanax (zag toevallig dat jij daar verstand van had en ik neem aan wel eens gebruikt hebt?) dus jij voelt je als mogelijke gebruiker van Xanax ook verantwoordelijk voor de criminaliteit dat daarmee gemoeid gaat? Immers geen Xanax/drugscriminaliteit bij geen gebruikers toch? Ik ben erg benieuwd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...10
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Kijk nu reageer je inhoudelijk en valt er met je te praten. Natuurlijk heb je ook in sommige dingen gelijk.
Maar ik blijf 100% bij mij standpunt dat we niet medeverantwoordelijk zijn.

Ik vind, en dat waren er ook meerdere, mijn vergelijking met illegale houtkap echt niet zo vreemd. Als ik nu medeverantwoordelijk zou zijn voor drugscriminaliteit zou ik toch ook medeverantwoordelijk moeten zijn aan illegale houtkap omdat ik een hardhouten beschoeiing heb? Zo zijn er natuurlijk nog legio voorbeelden te noemen. Niet benoemen dat er ook "legale" houtkap bestaat want vele medicijnen zijn ook legaal maar worden ook in de drugscriminaliteit verhandeld. Er is ook illegale handel in Xanax (zag toevallig dat jij daar verstand van had en ik neem aan wel eens gebruikt hebt?) dus jij voelt je als mogelijke gebruiker van Xanax ook verantwoordelijk voor de criminaliteit dat daarmee gemoeid gaat? Immers geen Xanax/drugscriminaliteit bij geen gebruikers toch? Ik ben erg benieuwd.
Klik om te vergroten...

Ja ik kan het wel :grimacing:

Ik waardeer je mening hoor en ieder zijn of haar mening dat is ieders goed recht.

Ik vind de vergelijking met illegale houtkap een beetje anders omdat als je een houten schutting koopt in een respectabele winkel je er vanuit zo mogen gaan dat deze op legale manier gekapt is. Of dat echt waar is weet je niet. Zou best illegaal gekapt kunnen zijn. Het verschil met drugs is dan weer dat het allemaal illegaal is dus je dat vooraf weet.
Zo denk ik erover dan.

Gaan we over ivoor praten bijvoorbeeld dan is het weer een ander verhaal.
Vind jij als jij ivoor koopt dat je mede verantwoordelijk bent voor de criminaliteit die daarmee gepaard gaat?
De illegale slacht van olifanten enz? De moorden op de boswachters daar door de stropers bijv.
Ik vind van wel. Als niemand ivoor zou kopen zou het ook niet de moeite lonen die arme beesten af te slachten.
Maar wederom, afzetmarkt = winst.

Xanax. Ik denk niet dat daar veel criminaliteit mee gepaard gaat. Kleine afzetmarkt (illegaal dan) Veelal word dat in de productie bij het fabriek achterover gedrukt of door mensen bij apotheken gehaald die het niet gebruiken en doorverkopen. Of uit landen waar het zonder recept te verkrijgen is.

Het is allemaal maar net een beetje ook wat je als drugscriminaliteit beschouwt he maar ook bij Xanax zou ik wel stellen bij geen gebruikers dan geen drugscriminaliteit want stel ik werk bij een fabriek waar ze het maken en neem iedere dag een aantal doosjes mee om te verkopen, aan wie zou ik ze moeten verkopen als er geen gebruikers meer zijn?
( Even tussendoor. Ik gebruik het zelf niet overigens, daar heb ik de kennis niet vandaan. ) Zou ik het gebruiken dan zou ik dat op een legale wijze doen omdat dat veel goedkoper is en in zijn geheel makkelijker te krijgen en niet te vergeten betrouwbaarder.
Zijn de gebruikers die het illegaal verkrijgen verantwoordelijk voor de daarmee gepaarde criminaliteit? Ik denk het wel.

Heel die pschydelica is ook zo’n verhaal.
Daar gaat ook maar weinig criminaliteit mee gepaard.
Daar is de markt te klein voor. Vroeger had je veel lsd tegenwoordig zijn die dealers te tellen als je er al 1 persoonlijk kent.
Minder concurrentie of minder gebruikers = minder criminaliteit. (Nogmaals ligt eraan wat je als drugscriminaliteit beschouwt)
Toen de paddo’s in opmars kwamen verdwenen de lsd zegeltjes vrij snel.
Als je een koelkast heb kun je zelf paddo’s kweken dat is te simpel gewoon. En net als wiet in de coffeeshop kon je dit in de smartshops kopen.
Meer allemaal experimentele drugs al die psychedelica in mijn ogen. Degene die ermee door blijven gaan is meestal een apart slag zeg maar.
En als ze dat al niet waren worden ze dat wel want regelmatig lsd is niet echt goed voor je hersenen, ik kan een regelmatige gebruiker zo spotten :tearsofjoy: Niet beledigend bedoeld naar de gebruikers toe hoor. Ieder zijn ding. Een Methhead herken je ook zo en een heroïne junk ook of een crackhead al is dat pas na langere tijd gebruik en zijn dat meer uiterlijke vertoningen/beschadigingen dan innerlijke.

Einde van het liedje is het allemaal zo dat criminaliteit altijd zal blijven bestaan. Daar is ons land en alle andere mee opgebouwd en daar zal onze wereld aan ten onder gaan. Drugscriminaliteit is slechts een klein onderdeel.
Alles draait om geld en macht. Geld = macht. En macht is geld. Wat begon als geld uitte zich in macht in een ver ver verleden.
Hoe denk je dat de koningshuizen zijn ontstaan. Die mensen zijn van uhum adel omdat het vroeger de bruutste criminelen waren. Barbaren.
Meer en meer draait het om geld. Iedereen wil luxe artikelen. Dat maakt ze gelukkiger. Een 60” tv en een iPhone van 1100,-
Economie dat is wel zo belangrijk. Als het goed gaat met de economie gaat het goed met de mensen.
Allemaal gelul. En brainwashing.
Die mensen die in de bushbush leven de bosjesmannen die nog nooit beschaving hebben gezien zijn gelukkiger dan heel de rest vd wereld met onze zogenaamde beschaving. Beschaving my ass. Wij zijn helemaal niet beschaafd. We voelen ons beschaafd dat is wat anders dan het ook daadwerkelijk zijn. Over het algemeen gesproken he. Niet iedereen is hetzelfde.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Meneer Koekepeer. Kijk nu valt er met jou te discussiëren. Praat een stuk makkelijk dan zeggen: Mijn mening is feit en iedereen die een andere mening heeft praat off-topic. Mening blijft een menig.

Wat betreft ivoor geef ik je deels gelijk. Maar ook ivoor is lange tijd gewoon legaal geweest. Blijft zielig voor die olifanten maar voor mij stukje vlees 's avonds gaat ook een arm dier dood. Kan me daar niet verantwoordelijk voor voelen helaas net als met drugscriminaliteit. Die corrupte staat, waar jij het ook over had, is volledig verantwoordelijk voor drugscriminaliteit. Vanaf " the war on drugs" is er pas echte drugscriminaliteit ontstaan. De drooglegging in Amerika is ook een goed voorbeeld. Sinds de drooglegging kwam er criminaliteit rondom alcohol, moorden etc veel grote huidige maffia is door de drooglegging ontstaan. Toen alcohol weer legaal werd verdween ook de criminaliteit rondom alcohol. Dus waarom zou de criminaliteit rondom drugs niet verdwijnen als het legaal wordt maar wel bij alcohol? Al is alcohol ook gewoon drugs natuurlijk maar we noemen het niet zo. Ik weet ook dat alcohol ontzettend lang gebruikt wordt door de mens en daarom geaccepteerd is maar meer middelen worden al zo ontzettend lang gebruikt maar omdat een 1 of andere pipo van een koning of een staat het illegaal maakt is het met de tijd niet meer algemeen geaccepteerd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Chinezen schuiven als sinds vele, vele jaren lang, toen wij hier nog in een berenvel rondliepen met een strijdknots, opium.
Later werd er van opium al laudanum vloeistof gemaakt, alsnmeficijn en pijnstiller.
Is vervolgens de opium geaccepteerd, en legaal geworden? Kunnen we dat in een speciale winkel gewoon kopen, net zo als alcohol? Antwoord: nee.
De opium is in een medicament middels bewerkingen in zekere zin legaal geworden, zijnde de morfine preparaten zo als oxcycodon fentanyl enz enz. Illegaal wordt er dus o.a. heroine van gemaakt, van 40 kilo ruwe opium maakt men 4 kilo zuivere heroine.
Vwb de "legaal" gemaakte opiaten kunnen we zeggen: legaal, dat wel, maar niet vrij te koop
Er is namelijk een recept voor nodig. Dus wel legaal, maar niet vrij te koop.
En wat gebeurt er, als deze opium en zijn derivaten, vrij te koop zouden worden,?
Ik neem aan, minder criminaliteit, maar ook chaos.
Immers, in allerlei internationaal afgesloten afspraken verdragen dus worden de illegale opium en derivaten, justitieel aangepakt, vervolgd.
Maw. Deze stoffen kunnen niet zomaar vrijgegeven worden. Hoe graag we dit ook zouden willen...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Opium is zeer lang geaccepteerd geweest. Kijk maar hoe lang opium is gebruikt dat zeg je zelf en niet alleen door de chinezen hoor. Alleen bij opium is het gelukt om te verbieden waardoor het niet meer algemeen geaccepteerd werd.
Bij alcohol lukte het niet om te verbieden (nog verslavender dus) terwijl alcohol ook ontzettend veel leed en verslaving veroorzaakt. Ze hebben het bij alcohol wel geprobeerd maar alcohol is dus eigenlijk zo verslavend dat waar het werd verboden chaos en criminaliteit kwam. Bij alcohol lukte het dus gewoon niet te verbieden ook al wouden ze dat wel rara.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ze hebben het in Amerika geprobeerd, dat alcoholverbod, en dat ging niet echt goed. De georganiseerde misdaad sprong er op, er werd gewoon doorgezopen en veel mensen zijn blind geraakt/overleden door slecht gestookte meuk.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
@Meneer Koekepeer. Kijk nu valt er met jou te discussiëren. Praat een stuk makkelijk dan zeggen: Mijn mening is feit en iedereen die een andere mening heeft praat off-topic. Mening blijft een menig.

Wat betreft ivoor geef ik je deels gelijk. Maar ook ivoor is lange tijd gewoon legaal geweest. Blijft zielig voor die olifanten maar voor mij stukje vlees 's avonds gaat ook een arm dier dood. Kan me daar niet verantwoordelijk voor voelen helaas net als met drugscriminaliteit. Die corrupte staat, waar jij het ook over had, is volledig verantwoordelijk voor drugscriminaliteit. Vanaf " the war on drugs" is er pas echte drugscriminaliteit ontstaan. De drooglegging in Amerika is ook een goed voorbeeld. Sinds de drooglegging kwam er criminaliteit rondom alcohol, moorden etc veel grote huidige maffia is door de drooglegging ontstaan. Toen alcohol weer legaal werd verdween ook de criminaliteit rondom alcohol. Dus waarom zou de criminaliteit rondom drugs niet verdwijnen als het legaal wordt maar wel bij alcohol? Al is alcohol ook gewoon drugs natuurlijk maar we noemen het niet zo. Ik weet ook dat alcohol ontzettend lang gebruikt wordt door de mens en daarom geaccepteerd is maar meer middelen worden al zo ontzettend lang gebruikt maar omdat een 1 of andere pipo van een koning of een staat het illegaal maakt is het met de tijd niet meer algemeen geaccepteerd.
Klik om te vergroten...

Je hebt hier zeker volledig gelijk op een aantal punten.

1 ding vind ik wel interessant mbt de criminaliteit rond alcohol.
Jij zegt de criminaliteit rond alcohol is geheel verdwenen.
Dat klopt wel -wederom afhankelijk van hoe je dan eigenlijk naar de criminaliteit eromheen kijkt- want hoe kijk jij tegen de criminele zaken die mensen onder invloed van alcohol doen?
Denk hierbij aan doodslag, zware of gewone mishandeling, het rijden onder invloed en daarbij een ongeluk veroorzaken waarbij doden vallen. Genoeg mensen die dit soort dingen hebben gedaan puur en alleen omdat ze onder invloed van alcohol waren.
Hoeveel verhalen zijn er niet van mannen die hun vrouw en of kind mishandelen als ze gedronken hebben.
Of kijk naar het verschil met een zuipfeest waar iedereen dronken is of een dancefeest waar de meerderheid onder invloed is van andere genotsmiddelen, of simpel het verschil tussen café en coffeeshop. Waar gedronken word zijn altijd veel meer vechtpartijen.
Dat is allemaal wel een andere criminaliteit dan productie en handel en liquidaties etc maar is toch criminaliteit als gevolg van alcohol.
Wat is jouw gedachtengang daarover?
Ik zie eigenlijk dat je ook zegt dat het veel leed veroorzaakt, is een groot gedeelte van die leed ook niet van criminele aard?

Waarom drugscriminaliteit niet geheel zou verdwijnen in mijn mening bij volledige legalisering is die voorbeelden die ik noemde van crackverslaafden die tenzij een gram dezelfde prijs zou hebben als een biertje ergens geld vandaan zullen moeten toveren. Gezien de kostprijs van een kilo coke en het verschepen importkosten en douaneposten en de distrubitie zal die prijs van een biertje voor een gram coke niet haalbaar zijn. Zou het hier geteeld kunnen worden misschien wel maar dat gaat helaas niet, en dan nog denk ik van niet want er gaan best wat manuren inzitten om de cocabladeren te verwerken tot cocaïne en dat zou de kostprijs dus alsnog een stuk duurder maken. Over de prijs van agrarische grond of kassen en lampen wat dan ook om te kunnen telen overigens nog maar te zwijgen.
Overigens overal alcoholisten, wist je dat heel veel mensen in cafés “geronseld” worden om een wiethok weg te zetten in hun huis of schuur? Alcoholisten hebben hier vaak wel oren naar omdat een alcoholverslaving ook best prijzig is.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Yceman224 zei:
De Chinezen schuiven als sinds vele, vele jaren lang, toen wij hier nog in een berenvel rondliepen met een strijdknots, opium.
Later werd er van opium al laudanum vloeistof gemaakt, alsnmeficijn en pijnstiller.
Is vervolgens de opium geaccepteerd, en legaal geworden? Kunnen we dat in een speciale winkel gewoon kopen, net zo als alcohol? Antwoord: nee.
De opium is in een medicament middels bewerkingen in zekere zin legaal geworden, zijnde de morfine preparaten zo als oxcycodon fentanyl enz enz. Illegaal wordt er dus o.a. heroine van gemaakt, van 40 kilo ruwe opium maakt men 4 kilo zuivere heroine.
Vwb de "legaal" gemaakte opiaten kunnen we zeggen: legaal, dat wel, maar niet vrij te koop
Er is namelijk een recept voor nodig. Dus wel legaal, maar niet vrij te koop.
En wat gebeurt er, als deze opium en zijn derivaten, vrij te koop zouden worden,?
Ik neem aan, minder criminaliteit, maar ook chaos.
Immers, in allerlei internationaal afgesloten afspraken verdragen dus worden de illegale opium en derivaten, justitieel aangepakt, vervolgd.
Maw. Deze stoffen kunnen niet zomaar vrijgegeven worden. Hoe graag we dit ook zouden willen...
Klik om te vergroten...

Al die verdragen zal zeker een groot probleem zijn. Maar als we kijken naar softdrugs of illegaal muziek en films downloaden daar heeft Nederland zich ook nooit iets van andere landen aangetrokken.
Europese wet verbood illegaal downloaden van muziek en films, ondertussen betaalden we in Nederland nog steeds thuiskopieheffing op ieder digitaal opslagapparaat. *edit* en werd het nog steeds gedoogd en zeker niet tot vervolging overgegaan. Geheel in strijd met de Europese wetgeving. *einde edit*
Maar drugs verspreid zich als een vlek over de wereld he, zelfs in landen waar de doodstraf op in bezit zijn van .. is er een hele grote afzetmarkt dus ik denk dat die tolerantie daar tzt ook zal ontstaan met het verdwijnen van de generatiekloven.
Natuurlijk slechts speculatie.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Meneer Koekepeer zei:
Je hebt hier zeker volledig gelijk op een aantal punten.

1 ding vind ik wel interessant mbt de criminaliteit rond alcohol.
Jij zegt de criminaliteit rond alcohol is geheel verdwenen.
Dat klopt wel -wederom afhankelijk van hoe je dan eigenlijk naar de criminaliteit eromheen kijkt- want hoe kijk jij tegen de criminele zaken die mensen onder invloed van alcohol doen?
Denk hierbij aan doodslag, zware of gewone mishandeling, het rijden onder invloed en daarbij een ongeluk veroorzaken waarbij doden vallen. Genoeg mensen die dit soort dingen hebben gedaan puur en alleen omdat ze onder invloed van alcohol waren.
Hoeveel verhalen zijn er niet van mannen die hun vrouw en of kind mishandelen als ze gedronken hebben.
Of kijk naar het verschil met een zuipfeest waar iedereen dronken is of een dancefeest waar de meerderheid onder invloed is van andere genotsmiddelen, of simpel het verschil tussen café en coffeeshop. Waar gedronken word zijn altijd veel meer vechtpartijen.
Dat is allemaal wel een andere criminaliteit dan productie en handel en liquidaties etc maar is toch criminaliteit als gevolg van alcohol.
Wat is jouw gedachtengang daarover?
Ik zie eigenlijk dat je ook zegt dat het veel leed veroorzaakt, is een groot gedeelte van die leed ook niet van criminele aard?
Klik om te vergroten...
Precies wat je hier zegt onderbouwd mijn mening waarom we niet medeverantwoordelijk zijn voor drugscriminaliteit. Inderdaad is het leed van alcohol van criminele aard, maar daar ben ik dan toch niet medeverantwoordelijk voor omdat ik ook alcohol drink? Net als met de drugscriminaliteit?

Je tweede stuk heb je wel gelijk. Vele drugs zal duur blijven en dus de criminele omstandigheden zullen blijven. Maar dus ook, ben ik als mede gebruiker, daarvoor niet verantwoordelijk. Net als ik niet medeverantwoordelijk ben voor de criminele omstandigheden bij alcohol omdat ik nu een whisky'tje drink.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Precies wat je hier zegt onderbouwd mijn mening waarom we niet medeverantwoordelijk zijn voor drugscriminaliteit. Inderdaad is het leed van alcohol van criminele aard, maar daar ben ik dan toch niet medeverantwoordelijk voor omdat ik ook alcohol drink? Net als met de drugscriminaliteit?

Je tweede stuk heb je wel gelijk. Vele drugs zal duur blijven en dus de criminele omstandigheden zullen blijven. Maar dus ook, ben ik als mede gebruiker, daarvoor niet verantwoordelijk. Net als ik niet medeverantwoordelijk ben voor de criminele omstandigheden bij alcohol omdat ik nu een whisky'tje drink.
Klik om te vergroten...

Lets agree to disagree :)
Ik zie het zo.
Buiten dat het een legaal is en het ander illegaal vind ik dat voor alcohol ook alle alcohol nuttigers medeverantwoordelijk zijn want ook daarvoor geld : Geen vraag = geen aanbod. Zou niemand meer alcohol drinken is er ook geen alcohol gerelateerde ellende meer. Want niemand gaat dan nog alcohol maken en distrubiteren. Waarom zouden ze als niemand het koopt en het dus enkel geld kost ipv geld opbrengt.
Het is een hele simpele kortzichtige gedachtegang maar puur zakelijk gezien is dat wel hoe het werkt in de zakenwereld. Of het nu over thee gaat over theemutsen over fietsen of handschoenen, geen vraag geen aanbod. Kijk naar de voorraden van winkels, die zijn altijd seizoengerelateerd. -online even uitgesloten- kijk bij de Action, geen zwembaden te zien in de winter of de Lidl, geen zwembroek te vinden de hele winter. Geen handschoenen of winterjassen te zien heel de zomer Vraag en aanbod dat is basicly hoe de zakenwereld werkt.

Maar Lets agree to disagree want we hebben een te verschillende mening hierover denk en we hoeven elkaar niet te overtuigen. Het was een fijn gesprek. Vrede op aarde :kissing:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Meneer Koekepeer zei:
Lets agree to disagree :)
Ik zie het zo.
Buiten dat het een legaal is en het ander illegaal vind ik dat voor alcohol ook alle alcohol nuttigers medeverantwoordelijk zijn want ook daarvoor geld : Geen vraag = geen aanbod.
Klik om te vergroten...
Als je dit echt zo ziet dan begrijp ik volledig je mening. Je stelling: geen vraag = geen aanbod is natuurlijk ook waar maar daardoor ben ik nog niet medeverantwoordelijk. Anders ben ik voor zoveel dingen medeverantwoordelijk dat ik beter kan stoppen met leven want dan zou ik een zeer slecht persoon zijn. Maar dat is dus mijn mening.
Meneer Koekepeer zei:
Maar Lets agree to disagree want we hebben een te verschillende mening hierover denk en we hoeven elkaar niet te overtuigen. Het was een fijn gesprek. Vrede op aarde :kissing:
Klik om te vergroten...
Heel goed want dit is even anders dan toen je begon over feiten en dat andere meningen off-topic waren. Ik ben blij dat je je houding hebt aangepast en normaal bent gaan discussiëren. Want meningen mogen nou eenmaal verschillen maar meningen zullen nooit feiten worden.
Let's make peace inderdaad :blushing:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Interessant stukje proza, ik wil hier graag op reageren.
Waarom mensen op een zeker moment gaan investeren in de productie of verkoop van drugs, is natuurlijk vrij simpel.
Snel veel geld binnen halen.
En als je zoals steeds vaker tegenwoordig dit doet, zonder dat je last hebt van je geweten, en alleen maar naar het geldelijk gewin kijkt dan ga je de echte rotzooi maken en/of verkopen zoals crack cocaïne, en methamfetamine, of je daarmee levens verwoest, dat is totaal on interessant, alleen het geld is belangrijk.
Gewetensvragen? Welnee. Immers, de cliënten maken zelf de keuze om met deze zooi te beginnen, niemand dwingt ze hiertoe.
Dus, idd, met deze handel en wandel verdien je dus snel veel, veel geld.
Maar.
Er zit een keerzijde aan dit leventje!
En die keerzijde heeft een zeer hoge kostprijs. ..
Want, als je eenmaal in deze handel zit, kom je daar vrijwel nooit meer uit.
Want jouw companen accepteren dit niet.
Je weet immers veel te veel, men rekent op jouw productie lijn, En dat laten ze echt niet zomaar vallen...
Als je A zegt in deze wereld, dan m o e t je óók B zeggen. Doe je dat niet, dan moet je de rest ban jouw leven altijd over je schouder blijven kijken.
Want represailles, daar kan je letterlijk gif op innemen.
Desnoods van je eigen voorraadje!
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#13
Trimbos doet ook even mee met deze discussie: https://www.trimbos.nl/actueel/blog...kers-medeverantwoordelijk-voor-drugsdumpingen
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jammer dat ook Trimbos zo eenzijdig de noodzaak tot gedragsverandering bij de gebruiker legt.

Er is een milieuprobleem, en de schuld ligt èn bij de gebruiker, èn bij de producent, èn bij de overheid.

Er wordt nu enkel maar dogmatisch gesteld dat de oplossing ligt bij het terugdringen van het gebruik van MDMA. Dan moeten dus miljoenen mensen hun pleziertje van zo af en toe eens een weinig MDMA opgeven.

Dit is ten eerste een hopeloze missie: gebruik kun je met veel moeite misschien een klein stukje verminderen, maar niet substantieel en het wordt al zeker nooit uitgeroeid.

Ten tweede, het is een ongewenste missie, want MDMA-gebruik hóeft helemaal niet tot milieuproblemen te leiden. Zorg er in ieder geval voor dat drugsafval zonder risico op vervolging kan worden ingeleverd. Legalisatie kan daarnaast een optie zijn maar geldt dan enkel voor binnenlands gebruik.

En daarbovenop...

Zodra onze intelligente volksvertegenwoordigers de analogenwet van kracht laten worden zijn legale alternatieven als 6-APB niet meer zo makkelijk te krijgen waardoor de vraag naar MDMA flink zal toenemen. Huur maar alvast wat extra schoonmaakploegen in om al die gifvaten op te ruimen. Geeft niks, de belastingbetaler betaalt het toch wel.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
En wat te doen met je aceton als je je speed hebt gewassen dan?
Klik om te vergroten...

Kan je hergebruiken, er kan veel meer rommel in oplossen dan 1 wasje.

Koop op Aliexpress een destillatieset en je maakt er zo weer zuivere aceton van :blush:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mdma volledig te laten verdwijnen is een utopie. Dat weet iedereen , zelfs de overheid.
Allereerst moet geregeld dat de grond eigenaar op wiens grond er een dumping heeft plaatsgevonden, daar n i e t de kosten voor moet ophoesten. Ook niet voor de helft, zoals dat nu het geval is.
Een gemiddelde dumping opruimen kost ongeveer 25.000 euro.
Het is kolder om daar de kosten van opruimen op de eigenaar te verhalen.
Of, hooguit 100 euro.
Je zult het meemaken dat er 3 of 4 x een dumping op jouw grond in een half jaar tijd plaatsvinden!
Jr staat meteen aan de bedelstaf!
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bas zei:
Wat meer voorlichting op een harde manier. Jongeren en volwassenen denken allemaal makkelijker en luier tegenwoordig, dus een harde hand is wel nodig.
Klik om te vergroten...

Dit is een heel slecht plan je weet dat hard straffen bijna altijd averechtst uitpakken? Als disclipline hetgene is wat je bedoelt dan zou ik het welliswaar met je eens zijn maar dan zou dat op alle fronten moeten anders werkt het niet. De reden dat ik veel blow is omdat er zoveel anti wiet-campagnes in mijn gezicht werden gegooid waarbij overdreven en regelmatig ook gelogen werd. Dat ik het allemaal niet meer geloofde en het gewoon zelf wilde uitzoeken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat is zonder meer waar.
Immers, wat is er nou leuker dan tegen De regels in gaan?
Lekker doen, wat eigenlijk niet mag?
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#19
Madsmoker zei:
Dit is een heel slecht plan je weet dat hard straffen bijna altijd averechtst uitpakken? Als disclipline hetgene is wat je bedoelt dan zou ik het welliswaar met je eens zijn maar dan zou dat op alle fronten moeten anders werkt het niet. De reden dat ik veel blow is omdat er zoveel anti wiet-campagnes in mijn gezicht werden gegooid waarbij overdreven en regelmatig ook gelogen werd. Dat ik het allemaal niet meer geloofde en het gewoon zelf wilde uitzoeken.
Klik om te vergroten...

Mooi excuus. Geloof je het zelf ook?

Ik ben al een uur aan het zoeken naar anti blow reclames maar kan ze niet vinden?
Maar je rookt dus ook en drinkt alcohol?

Net als zuid Azië , de doodstraf op gebruiken. Denk dat dat wel effectief is. Hoewel vreemd genoeg daar ook gebruikt word lol
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat is me nogal wat....de doodstraf voor de gebruikers van harddrugs...
En het meer dan typische feit dat daar in dat producerende land, was het Thailand overigens? Dat 8n dat land dus, de doodstraf eigenlijk totaal geen effevt schijnt te hebben mbt die gebruikersgroepen.
Ook in Maleisië niet.
T In de vertrek/ aankomst ruimtes aldaar h overal mededelingen aan de muren.
Daarop staat een touwstrop afgebeeld, met daaronder de tekst: " Drugstrafficing? Death"
zodat iedereen weet dat op drugssmokkel (meer dan 2 gram!) je de grote kans loopt, ie ie te worden opgeknoopt.
Ook al ben je een buitenlander, dat maakt niets uit.
Wat is het effect hiervan?
De smokkel gaat gewoon door, alleen de prijzen van de waar, die lopen flink op!

  • Dus, die doodstraf, die levert maar weinig op.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."