#1
@Meneer Koekepeer. Kijk nu valt er met jou te discussiëren. Praat een stuk makkelijk dan zeggen: Mijn mening is feit en iedereen die een andere mening heeft praat off-topic. Mening blijft een menig.
Wat betreft ivoor geef ik je deels gelijk. Maar ook ivoor is lange tijd gewoon legaal geweest. Blijft zielig voor die olifanten maar voor mij stukje vlees 's avonds gaat ook een arm dier dood. Kan me daar niet verantwoordelijk voor voelen helaas net als met drugscriminaliteit. Die corrupte staat, waar jij het ook over had, is volledig verantwoordelijk voor drugscriminaliteit. Vanaf " the war on drugs" is er pas echte drugscriminaliteit ontstaan. De drooglegging in Amerika is ook een goed voorbeeld. Sinds de drooglegging kwam er criminaliteit rondom alcohol, moorden etc veel grote huidige maffia is door de drooglegging ontstaan. Toen alcohol weer legaal werd verdween ook de criminaliteit rondom alcohol. Dus waarom zou de criminaliteit rondom drugs niet verdwijnen als het legaal wordt maar wel bij alcohol? Al is alcohol ook gewoon drugs natuurlijk maar we noemen het niet zo. Ik weet ook dat alcohol ontzettend lang gebruikt wordt door de mens en daarom geaccepteerd is maar meer middelen worden al zo ontzettend lang gebruikt maar omdat een 1 of andere pipo van een koning of een staat het illegaal maakt is het met de tijd niet meer algemeen geaccepteerd.
Je hebt hier zeker volledig gelijk op een aantal punten.
1 ding vind ik wel interessant mbt de criminaliteit rond alcohol.
Jij zegt de criminaliteit rond alcohol is geheel verdwenen.
Dat klopt wel -wederom afhankelijk van hoe je dan eigenlijk naar de criminaliteit eromheen kijkt- want hoe kijk jij tegen de criminele zaken die mensen onder invloed van alcohol doen?
Denk hierbij aan doodslag, zware of gewone mishandeling, het rijden onder invloed en daarbij een ongeluk veroorzaken waarbij doden vallen. Genoeg mensen die dit soort dingen hebben gedaan puur en alleen omdat ze onder invloed van alcohol waren.
Hoeveel verhalen zijn er niet van mannen die hun vrouw en of kind mishandelen als ze gedronken hebben.
Of kijk naar het verschil met een zuipfeest waar iedereen dronken is of een dancefeest waar de meerderheid onder invloed is van andere genotsmiddelen, of simpel het verschil tussen café en coffeeshop. Waar gedronken word zijn altijd veel meer vechtpartijen.
Dat is allemaal wel een andere criminaliteit dan productie en handel en liquidaties etc maar is toch criminaliteit als gevolg van alcohol.
Wat is jouw gedachtengang daarover?
Ik zie eigenlijk dat je ook zegt dat het veel leed veroorzaakt, is een groot gedeelte van die leed ook niet van criminele aard?
Waarom drugscriminaliteit niet geheel zou verdwijnen in mijn mening bij volledige legalisering is die voorbeelden die ik noemde van crackverslaafden die tenzij een gram dezelfde prijs zou hebben als een biertje ergens geld vandaan zullen moeten toveren. Gezien de kostprijs van een kilo coke en het verschepen importkosten en douaneposten en de distrubitie zal die prijs van een biertje voor een gram coke niet haalbaar zijn. Zou het hier geteeld kunnen worden misschien wel maar dat gaat helaas niet, en dan nog denk ik van niet want er gaan best wat manuren inzitten om de cocabladeren te verwerken tot cocaïne en dat zou de kostprijs dus alsnog een stuk duurder maken. Over de prijs van agrarische grond of kassen en lampen wat dan ook om te kunnen telen overigens nog maar te zwijgen.
Overigens overal alcoholisten, wist je dat heel veel mensen in cafés “geronseld” worden om een wiethok weg te zetten in hun huis of schuur? Alcoholisten hebben hier vaak wel oren naar omdat een alcoholverslaving ook best prijzig is.