nicolai zei:
die mensen hebben het slecht omdat jij en ik mooie grote houten eettafels en kasten in huis hebben staat...omdat wij hun woonplaats onwoonbaar maken.
Huh? Oh wacht, dan kunnen we zeker ook even die bizarre hoeveelheden geld die we er in pompen vergeten, evenals de manier waarop dit door de locale corruptiecultuur in een zwart gat verdwijnt. Nee dan de lokale boeren die alle bossen platbranden, en hun keuze om niet met condooms te vrijen...en dan stichten ze natuurlijk ook nog graag oorlog onderling waardoor Westerse bedrijven daar JUIST wegblijven.
Ik zeg niet dat wij niet gedeeltelijk schuldig zijn aan hun leed, maar persoonlijk gebruiken ik en mijn familie thuis geen tropisch hardhout, tanken wij niet bij de Shell (wat toch zo'n beetje de grootste boosdoener is daar) en kopen we Max Havelaar. Ik zal vast wel iets hebben wat door Afrikaanse kinderhanden gemaakt is, maar a. niet bewust en b. daarmee verzorg ik daar dus wel werkgelegenheid.
Laat ik het anders formuleren, wij zijn de reden dat het daar zo slecht gaat, omdat we uitbuiten...uitzuigen...m
aar zij zijn zelf de reden waarom het daar niet beter gaat. Ze hebben daar massa's olie en andere grondstoffen, zeer goedkope werkkrachten en er gaat heel wat geld heen, dus in principe zou het moeten kunnen.
En als het daar beter zou worden, zouden ze dat dan kunnen doen zonder boeken, zonder wc, zonder computer, zonder huizenbouw, zonder machines, zonder elektriciteit? Het is voor hen of hun land op die manier op te bouwen, of weer terug naar de rimboe, lekker op je 30e sterven, nog altijd AIDS, lekker elkaar met bijlen ipv. geweren uitmoorden. Dan zou ik als Afrikaan toch liever voor een samenleving naar het Westerse model kiezen.