Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1e Kamer stemt in met kraakverbod

1e Kamer stemt in met kraakverbod

169 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#1
kaasbaas zei:
tomz0r zei:
kaasbaas zei:
Wat zijn die youtube reacties toch onwetend, het is bijna zielig gewoon. Als of iedere kraker de hele dag op z'n gat zit en niets anders doet dan een zweetlucht verspreiden. Typische vooroordelen die door de regering in je hoofd worden gestampt zodat ze dit soort dingen kunnen doen.
Klik om te vergroten...

Ja inderdaad, de regering hersenspoelt mensen behalve als je dreadlocks draagt.
Oh mijn god.
Klik om te vergroten...

Dat maak jij ervan :rolleyes:....
Klik om te vergroten...

Ja hallo, dat was een overdreven reactie jouw verhaal met je complottheorie, alsof de regering ook maar enige invloed uitoefent op de onafhankelijke media.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#2
TeKNoZem zei:
OnderDeEik zei:
tomz0r zei:
Mijn vraag is: Was je er bij? Heb je het meegemaakt? Ik geloof er niks van dat het zo is gelopen zoals jij hebt gezegd.
Klik om te vergroten...

Ik zal de bal eens even terugkaatsen. Was JIJ erbij en op welke manier was jij erbij betrokken dat je je zo intens erover moet uiten?

Laat me raden, je favoriete site is geenstijl?
Klik om te vergroten...

Precies wat ik dacht. Bovendien is Geen Stijl nog altijd een grapje bedoelt en wordt er niet serieus bericht gegeven. Iets wat menig ondoordacht idioot niet eens begrijpt.

Maar goed, we weten allemaal nu onderhand wel dat tomz0r niet de slimste is hier op 't forum. Zijn thread over 't nieuws bericht op Indymedia genaamd 'Elk ontruimd pand is een dode kitten' alleen al. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Als je dat als intelligentiemeter beschouwt (omdat ik toevallig geen warcraft hoofd ben die al die internethypes kent) is het wel erg triest. Geenstijl is trouwens roze, en Wildersaanhangend. Daar hou ik niet zo van. Ik denk zelf na. :sunglasses:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
@teknozem en onderdeeik:
Ik heb het over na 1 oktober en ik weet hoe het met anti kraak zit, over kraken heb ik praktisch geen kennis omdat ik me er niet in interesseer.

Maar het gebouw is toch sowieso niet van de kraker lijkt me :confused:
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#4
OnderDeEik zei:
tomz0r zei:
Mijn vraag is: Was je er bij? Heb je het meegemaakt? Ik geloof er niks van dat het zo is gelopen zoals jij hebt gezegd.
Klik om te vergroten...

Ik zal de bal eens even terugkaatsen. Was JIJ erbij en op welke manier was jij erbij betrokken dat je je zo intens erover moet uiten?
Klik om te vergroten...

Als die mensen vuurwerk bij zich hadden, vernielingen aanbrachten, en politiecommando's negeerden; ja dan denk ik dan mijn oordeel klopt tenzij iemand echt weet dat de ME fout zat. Dat wou ik even nagaan.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#5
In een situatie als deze is het toch het ene woord tegen het andere. Iedereen mag hier een mening over hebben. Als je er niet bij bent geweest kun je nooit definitief een oordeel geven. Maar ik vind dat de ME ook niet fout is geweest in iedergeval. De argumenten die tomzor aan draagt deel ik. Verder vind ik dat er op een begeven moment in gegrepen moet worden, anders gaat het verder en verder en wordt het erger en erger.
Een iemand moet aan de rem trekken en in dit geval is de ME daar toe bevoegd, en daarom begrijp ik ook dat ze charses hebben uitgevoerd. Een ME mag dit niet zomaar, dus er zal wel gevaar zijn geweest voor zichzelf of andere. Maar zoals i in dat andere post al schreef, we zullen niet alle krakers over een kam mogen scheren want er zijn ook genoeg goeie tussen geweest vrijdag.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#6
OnderDeEik zei:
tomz0r zei:
Er moet inderdaad wat tegen gedaan worden. Een bepaalde tax of zo.
Klik om te vergroten...

Gezien panden in bezit van de gemeente juist erg vaak leegstaan zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Denk je nu werkelijk dat de gemeente gaat zoeken naar wat leeg staat en eigenaren daarvan tax laten betalen als ze al niet eens de eigen panden kunnen beheren?
Klik om te vergroten...

Dat kan natuurlijk gecontroleerd worden door onafhankelijke instanties, of er kan een meldpunt komen voor burgers zelf. Bovendien is het aantal gemeentepanden niets in verhouding tot het aantal particuliere panden.

OnderDeEik zei:
tomz0r zei:
Ik weet waarom kraken is ontstaan, maar die fucking woningnood geldt haast alleen nog onder studenten.
Klik om te vergroten...

Nee, het gaat hier echt niet enkel om studentenhokken. Goedkope huurwoningen zijn lange wachtrijen voor. Tevens zijn verschrikkelijk veel woningcorporaties bezig met het omvormen van huurwoningen naar koopwoningen. Ook dit is geen positieve ontwikkeling.
Klik om te vergroten...

Daarom moet er ook een immigratievermindering komen. Dat lost deze problemen (voor zover die er zijn, elke starter kan wel aan een woning komen, zeker nu de huizenprijzen zo zijn gedaald) voor een groot deel op.

OnderDeEik zei:
tomz0r zei:
Die huisjesmelkersppanden is ook maar een klein deel van wat gekraakt wordt. Vaak zijn het nietsvermoedende mensen.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet met welke krakers jij bekend bent maar panden van particulieren kraken ben ik persoonlijk bijvoorbeeld geen "fan" van. Nietsvermoedend is een kwestie van een verschrikkelijk lage hoeveelheid mensen die wel weten wat kraken nu precies inhoud.


Ik wordt het werkelijk strontzat om te zien hoe zoveel mensen alle krakers over een kam scheren en ze enkel "tuig dat zich nodig moet wassen" noemt. In Nijmegen raakten we aan de praat met een oude man die tegen mij en 2 anderen zei "Dat tuig moeten ze allemaal een schop onder de hol geven", onwetend dat wij juist meededen aan de demonstratie. Er volgde een discussie waaruit bleek dat deze man dan ook werkelijk weinig wist van kraken en naarmate het gesprek verder ging begon de man steeds luchtiger te worden erover. Toen hij ervandoor ging wenste hij ons succes met de zaak. Mooie belevenis.
Klik om te vergroten...

Leuke anekdote, maar dat heeft niks te maken met mijn verhaal. Nogmaals; ik geloof graag dat kraken in sommige gevallen ook voordelen oplevert, het zijn niet allemaal langharige werkschuwe blowers die panden van particulieren kraken. Helaas zijn die er wel genoeg, en ondanks dat jij er geen "voorstander" van bent, gebeurt het genoeg dat mensen die gewoon een tweede huis hebben, of een huis wat ze niet kwijt kunnen, de dupe worden van blowende krakers.
Nogmaals, ze zijn niet allemaal zo, maar een bepaald deel wel. Omdat het onmogelijk is om alleen dat deel aan te pakken, vind ik dat kraken verboden moet zijn.
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#7
volgens mij is eerder een onbepaald deel zo, anders wil ik wel eens cijfers zien!!
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dreuge zei:
volgens mij is eerder een onbepaald deel zo, anders wil ik wel eens cijfers zien!!
Klik om te vergroten...

Hoe bedoel je?
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dreuge zei:
volgens mij is eerder een onbepaald deel zo, anders wil ik wel eens cijfers zien!!
Klik om te vergroten...

Niemand heeft cijfers er van, dat klopt. Maar er zijn genoeg gevallen bekend van overlast door krakers. Elke week staat er wel iets in het Brabants Dagblad of zo over overlast of een onrechtmatige kraak waarna de eigenaar weer een hele civiele procedure moet aanspannen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
Blijft anti kraak nu wel bestaan?
O
OnderDeEikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flameon zei:
Blijft anti kraak nu wel bestaan?
Klik om te vergroten...

Dat hangt voornamelijk van 2 punten af.
1. Wordt kraken werkelijk de kop in gedrukt? Zoja, wat is er dan nog om je tegen te beschermen? Juist, weinig. Je kan dus dan weer zonder bang te zijn je pandje leeg laten staan..

2. Gaat de gemeente/staat/een instantie achter leegstand aan en legt die vervolgens sancties/tax op?

Bedrijven betalen dikwijls antikraakorganisaties voor het "vullen" van een pand. Helaas bestaat dat vullen niet uit effectieve bewoning maar meestal een persoon dat in zijn eentje in een pand zit waar er makkelijk meer in zouden kunnen zonder dat de personen teveel op elkaars huid zitten. Neem bijvoorbeeld een schoolgebouw, een lading klaslokalen is ideaal om mensen in te huisvesten.

tomz0r zei:
OnderDeEik zei:
tomz0r zei:
Er moet inderdaad wat tegen gedaan worden. Een bepaalde tax of zo.
Klik om te vergroten...

Gezien panden in bezit van de gemeente juist erg vaak leegstaan zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Denk je nu werkelijk dat de gemeente gaat zoeken naar wat leeg staat en eigenaren daarvan tax laten betalen als ze al niet eens de eigen panden kunnen beheren?
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Dat kan natuurlijk gecontroleerd worden door onafhankelijke instanties, of er kan een meldpunt komen voor burgers zelf. Bovendien is het aantal gemeentepanden niets in verhouding tot het aantal particuliere panden.

Je vat mijn argument verkeerd op, wat blijkt uit het feit dat je de verhouding tussen gemeentepanden en particuliere panden noemt. Ik gebruikte het als een indicator dat de gemeentes het niet zo uit maakt en dus niet snel achter de eigenaren van leegstaande panden zal gaan.

Je noemt zelf dat een onafhankelijke instantie zich hier mee bezig kan houden. Heel leuk en aardig maar voordat er sancties kunnen komen tegen onnodige leegstand zal dat via de politiek geregeld moeten worden. Zie jij gebeuren dat PVV, VVD en CDA daar voor bezig gaan? Men veegt het liever onder het tapijt.
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoe hard ik ook tegen leegstand ben, ik moet tomzor gelijk geven. De panden blijven eigendom van de eigenaar en hoe je het ook draait of keert, het gebruiken zonder weten/goedkeuring van de eigenaar mag niet.

Ik vind het positief dat de krakers er vlugger uitgezet kunnen worden, deels omwille van het feit dat het niet te streng gehandhaafd gaat worden. Als de eigenaar nu een bestemming gevonden heeft voor het pand, duurt het een hele tijd om de krakers er uit te zetten, wat eigenlijk niet zou mogen... Als het krakers zijn die tegen leegstand zijn, zouden ze er vrijwillig moeten vertrekken omdat ze ook blij zijn dat er iets met het pand gaat gebeuren. Als ze niet uit principe kraken mogen ze er wat mij betreft ook direct uitgezet worden.

Natuurlijk gaan er ook huisbazen zijn die de krakers er puur uit principe uit gaan zetten, maar ik vind hun principes evenveel waard als de principes van de krakers. De huisbazen hebben gewerkt (of het huidige kapitalistische systeem misbruikt, als je het zo wilt noemen) om die panden te kopen. Als de krakers denken dat ze het systeem kunnen verslaan door uit het systeem te (proberen) stappen moeten ze niet wenen als het systeem hen toch verslaat, dan moeten ze maar in communes of zo gaan leven en volledig uit het systeem stappen.

Principes zijn allemaal leuk, maar het is niet omdat kapitalisme sommige mensen benadeelt dat kapitalistische principes ineens niks meer waard zijn. Als ik een pand zou hebben dat ik om een of andere reden leeg zou laten staan, ik zou de krakers eruit zetten bij de minste schade die ze aan het pand berokkenen. En je kan het mij dan niet kwalijk nemen als ik bang ben dat er schade zou kunnen komen en ze er op voorhand uitgooi.

Ik ben niet tegen kraken, als het écht gebeurt om leegstand tegen te gaan, maar ik ken een paar krakers en ik zie ook wel dat ze liever een mooi huis hebben dicht bij de stadskern dan ergens een krot op het platteland, en daar kan ik niet tegen. Kraak uit principe, om een dak boven he hoofd te hebben, zet een paar zetels in het krot om het leefbaar te maken, maak afspraken met de eigenaar voor electriciteit en water en dergelijke en je gaat mij niet horen. Maar zoals het nu vaak is, is het gewoon te hypocriet voor woorden.

En zeg nu niet dat het grootste deel van de krakers geen schade aan het pand berokkent en het uit principe doet, want je weet net zo goed als mij dat het niet zo is.
Om van de gevechten tussen de krakers en de drugs en het dealen nog maar te zwijgen, want we weten ook allemaal dat dat vaak hand in hand gaat. Ik wil best geloven dat er ook goede krakers tussen zitten, maar dat het een meerderheid is maak je me niet wijs.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je zou het kunnen vergelijken met een fiets.

Ik heb een fiets die ik niet vaak gebruik en stel dat er een groot fietsen te kort zou zijn heb je nog steeds niet het recht om mijn fiets ongevraagd te gaan gebruiken omdat jij vind dat die fiets 90% van de tijd toch ongebruikt in het fietsenrek staat.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heel mooi beschreven drientje, zo is het maar net!
v
verneukeratiefLid
01-01-2024, 00:00
#15
Drientje zei:
Je zou het kunnen vergelijken met een fiets.

Ik heb een fiets die ik niet vaak gebruik en stel dat er een groot fietsen te kort zou zijn heb je nog steeds niet het recht om mijn fiets ongevraagd te gaan gebruiken omdat jij vind dat die fiets 90% van de tijd toch ongebruikt in het fietsenrek staat.
Klik om te vergroten...

Makkelijk praten als het een ouwe fiets is.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#16
Drientje zei:
Je zou het kunnen vergelijken met een fiets.

Ik heb een fiets die ik niet vaak gebruik en stel dat er een groot fietsen te kort zou zijn heb je nog steeds niet het recht om mijn fiets ongevraagd te gaan gebruiken omdat jij vind dat die fiets 90% van de tijd toch ongebruikt in het fietsenrek staat.
Klik om te vergroten...

Een fundamenteel verschil: Een dak boven je hoofd is een grondrecht, een fiets niet.
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#17
TeKNoZem zei:
Een fundamenteel verschil: Een dak boven je hoofd is een grondrecht, een fiets niet.
Klik om te vergroten...

QFT :rock:

Dat fukkin eeuwige "jaar niet gebruikte fiets/auto" argument.....*zucht*

Allemaal langharig werkschuw tuig is het, toch? :rolleyes:
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het blijft makkelijk praten voor mensen die onderdak hebben..
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dreuge zei:
Het blijft makkelijk praten voor mensen die onderdak hebben..
Klik om te vergroten...

Het leuke in Nederland is dat iedereen de gelegenheid heeft onderdak te krijgen.
O
OnderDeEikLid
01-01-2024, 00:00
#20
TeKNoZem zei:
Drientje zei:
Je zou het kunnen vergelijken met een fiets.

Ik heb een fiets die ik niet vaak gebruik en stel dat er een groot fietsen te kort zou zijn heb je nog steeds niet het recht om mijn fiets ongevraagd te gaan gebruiken omdat jij vind dat die fiets 90% van de tijd toch ongebruikt in het fietsenrek staat.
Klik om te vergroten...

Een fundamenteel verschil: Een dak boven je hoofd is een grondrecht, een fiets niet.
Klik om te vergroten...

Amen!
Je kan mij niet vertellen dat het leegstaan van een pand hetzelfde is als een fiets die niet gebruikt wordt. Een fiets is, in tegenstelling tot een dak boven je hoofd, GEEN primaire levensbehoefte.

Tevens zijn er kloothommels die bewust woonruimte van de markt afhouden, oftewel speculanten. Geef deze gerust vrij baan hoor, laat ze maar verder gaan met vieze praktijken zoals woonruimte die nodig is achterhouden totdat ze er zoveel mogelijk winst uit kunnen slaan... ten koste van woningzoekenden.

Je zou kunnen zeggen dat krakers zelf woonruimte van de huizenmarkt afhouden, maar in hoeverre is dat waar als een pand al een jaar lang onverkocht is? Als het al 5 jaar leeg staat? Als het om kantoorruimte (waar een overschot aan is) gaat? Als het om een slooppand gaat terwijl er geen geld is om het te slopen en een gepland project uit te voeren?

Er werd door meerdere politieke partijen gezegd dat het kraakverbod hand in hand zou moeten gaan met de invoering oplossingen tegen leegstand. Nu het kraakverbod er is, waar blijven dan de oplossingen? :kots:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."