Flameon zei:
Blijft anti kraak nu wel bestaan?
Dat hangt voornamelijk van 2 punten af.
1. Wordt kraken werkelijk de kop in gedrukt? Zoja, wat is er dan nog om je tegen te beschermen? Juist, weinig. Je kan dus dan weer zonder bang te zijn je pandje leeg laten staan..
2. Gaat de gemeente/staat/een instantie achter leegstand aan en legt die vervolgens sancties/tax op?
Bedrijven betalen dikwijls antikraakorganisaties voor het "vullen" van een pand. Helaas bestaat dat vullen niet uit effectieve bewoning maar meestal een persoon dat in zijn eentje in een pand zit waar er makkelijk meer in zouden kunnen zonder dat de personen teveel op elkaars huid zitten. Neem bijvoorbeeld een schoolgebouw, een lading klaslokalen is ideaal om mensen in te huisvesten.
tomz0r zei:
OnderDeEik zei:
tomz0r zei:
Er moet inderdaad wat tegen gedaan worden. Een bepaalde tax of zo.
Gezien panden in bezit van de gemeente juist erg vaak leegstaan zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Denk je nu werkelijk dat de gemeente gaat zoeken naar wat leeg staat en eigenaren daarvan tax laten betalen als ze al niet eens de eigen panden kunnen beheren?
Dat kan natuurlijk gecontroleerd worden door onafhankelijke instanties, of er kan een meldpunt komen voor burgers zelf. Bovendien is het aantal gemeentepanden niets in verhouding tot het aantal particuliere panden.
Je vat mijn argument verkeerd op, wat blijkt uit het feit dat je de verhouding tussen gemeentepanden en particuliere panden noemt. Ik gebruikte het als een indicator dat de gemeentes het niet zo uit maakt en dus niet snel achter de eigenaren van leegstaande panden zal gaan.
Je noemt zelf dat een onafhankelijke instantie zich hier mee bezig kan houden. Heel leuk en aardig maar voordat er sancties kunnen komen tegen onnodige leegstand zal dat via de politiek geregeld moeten worden. Zie jij gebeuren dat PVV, VVD en CDA daar voor bezig gaan? Men veegt het liever onder het tapijt.