Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLeven na de dood?

Leven na de dood?

168 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#1
transformated zei:
Ik geloof dat er iets is achter de dood maar wat zou het zijn.
Heb eens ergens gelezen of gehoord dat je iedere keer word herboren in hetzelfde lichaam maar dat je leven beter word iedere keer als je sterft en opnieuw geboren word.
Klik om te vergroten...
Klopt dat had ik idd ook gelezen. En zag ook n filmje erover best raar he als je er zo over nadenkt en uit je lichaam treden enzv.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind dit wel plausible:



.
Jullie zijn allemaal Mezelf!!
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Syl zei:
Nou.. ik laat me gewoon lekker verrassen.. 😄😄
Klik om te vergroten...
Jaa zo kan het ook Hahaa surpriseee😂
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jbruinsma zei:
uit je lichaam treden enzv.
Klik om te vergroten...
Is me eens gelukt toen ik lag te rusten en met drugs. Best wel een aparte ervaring om mee te maken als je zo je lichaam ziet terwijl je aan de andere kant van de kamer staat.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Ik vind dit wel plausible:



.
Jullie zijn allemaal Mezelf!!
Klik om te vergroten...
Vaag he dit zet je wel aan het denken en goed ook🤔. Als het echt zo zou gaan hoef je ook geen angstte hebben ervoor vind ik
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#6
transformated zei:
Is me eens gelukt toen ik lag te rusten en met drugs. Best wel een aparte ervaring om mee te maken als je zo je lichaam ziet terwijl je aan de andere kant van de kamer staat.
Klik om te vergroten...
Echt ja lijkt me echt heel apart om mee te maken. en ook n beetje eng eigelijk. Normaal.hebben mensen dat bij een dood ervaring las ik.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jbruinsma zei:
Echt ja lijkt me echt heel apart om mee te maken. en ook n beetje eng eigelijk. Normaal.hebben mensen dat bij een dood ervaring las ik.
Klik om te vergroten...
Eng vond ik het niet maar wel fascinerend.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Ja vind het redelijk logisch en bijna onontkomelijk al gaat het nog veel verder als The Egg natuurlijk. Ik kom er alleen altijd weer achter dat deze onderwerpen alleen in woorden is uit te leggen zodra die woorden elkaar tegen spreken. Niet alleen woorden maar ook gedachten.

Een voorbeeld gaf @Mindless al aan: " Maar je zult in ieder geval een ervaring hebben, want geen-ervaring is niet een ervaring die je kunt hebben" . De zin spreekt zichzelf tegen maar toch is het volledig waar. Tenminste in mijn belevingswereld :)
Klik om te vergroten...
ben er nog steeds over aan het denken over Dat filmpje. Of het echt zo zou gaan enzv. Jaa dat is waar idd
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jbruinsma zei:
ben er nog steeds over aan het denken over Dat filmpje. Of het echt zo zou gaan enzv. Jaa dat is waar idd
Klik om te vergroten...
Ja ik vind het een mooie gedachte in ieder geval. Leert je wel anders naar mensen en bewustzijn kijken :)
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#10
transformated zei:
Eng vond ik het niet maar wel fascinerend.
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik graag. Normaal maak je zoiets ook niet 123 mee. Lijkt mij maar tog kom ik graag meer te weten over zulke dingen zoals wat @Mindless zei. En het filmpje van daarnet @Mezelf zulke dingen zijn wel interessant.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Een voorbeeld gaf @Mindless al aan: " Maar je zult in ieder geval een ervaring hebben, want geen-ervaring is niet een ervaring die je kunt hebben" . De zin spreekt zichzelf tegen maar toch is het volledig waar. Tenminste in mijn belevingswereld :)
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de verwarring ontstaat omdat mensen als in de derde persoon naar zichzelf kijken, in plaats van de eerste persoon, wat je eigenlijke ervaring is. We conceptualiseren onszelf en kijken daar naar, in plaats van naar onze eigen ervaring. Voor jezelf bekeken, kun je natuurlijk niet de ervaring van geen-ervaring hebben, want dat zou al een ervaring zijn. Voor bewustzijn (jezelf) zal er dus altijd een ervaring zijn. Wat de vorm van die ervaring in een volgend leven zal zijn hebben we geen benul van en is pure speculatie. Het enige dat je van die ervaring weet is dat het nog steeds hier en nog steeds nu zal zijn. Want dat is de onderliggende realiteit, de basis van elke ervaring. En dat hier en nu is natuurlijk bewustzijn, of jezelf, Mezelf. :wink:
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Ja ik vind het een mooie gedachte in ieder geval. Leert je wel anders naar mensen en bewustzijn kijken :)
Klik om te vergroten...
Jaa precies dat heb ik nu ook want normaal ben ik daar heel bang voor. Eerlijk gezegd omdat ik ookal 2 keer de dood in de ogen heb gekeken
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Ik denk dat de verwarring ontstaat omdat mensen als in de derde persoon naar zichzelf kijken, in plaats van de eerste persoon, wat je eigenlijke ervaring is. We conceptualiseren onszelf en kijken daar naar, in plaats van naar onze eigen ervaring. Voor jezelf bekeken, kun je natuurlijk niet de ervaring van geen-ervaring hebben, want dat zou al een ervaring zijn. Voor bewustzijn (jezelf) zal er dus altijd een ervaring zijn. Wat de vorm van die ervaring in een volgend leven zal zijn hebben we geen benul van en is pure speculatie. Het enige dat je van die ervaring weet is dat het nog steeds hier en nog steeds nu zal zijn. Want dat is de onderliggende realiteit, de basis van elke ervaring. En dat hier en nu is natuurlijk bewustzijn, of jezelf, Mezelf. :wink:
Klik om te vergroten...
Dat is waar. tog blijft het raar als je er goed over nadenkt vind ik. Maar hopen dat het zo zal zijn zoals.in die filmpje word uitgelegd dan is het nog mooi ook
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jbruinsma zei:
Dat is waar. tog blijft het raar als je er goed over nadenkt vind ik. Maar hopen dat het zo zal zijn zoals.in die filmpje word uitgelegd dan is het nog mooi ook
Klik om te vergroten...
Het is raar omdat we onszelf (bewustzijn) hebben gereduceerd tot een entiteit (lichaam + geest). Daarom strookt wat we denken niet met onze daadwerkelijke ervaring.

Het mooie is, dit zijn feiten en als je dit onderzoekt kun je er niet onderuit komen: bewustzijn is onderliggend aan alles, het is primair aan elke ervaring. En bewustzijn kan niet bewust zijn van niets, dus zul je altijd (eeuwig zelfs) bewust zijn. De vorm die bewustzijn zal aannemen weten we niet, maar dát we bewust zullen zijn weten we wel. Want geen-bewustzijn is een non-ervaring. Een onmogelijke ervaring.

Natuurlijk, dit klinkt heel raar omdat we normaal niet zo denken.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Het is allemaal ook verwarrend om over na te denken. :wink:

Ik ben op het moment aan het trippen dus daarom kom ik nu waarschijnlijk (extra) vaag over.

En nee het lijkt mij ook niet dat je écht opnieuw geboren wordt. Want jij bent dat wat alle verschijnselen ziet komen en gaan. Dus je was er al, bent er al en zult er nog zijn. Je bent buiten tijd en ruimte als eeuwigheid zelf. Je bént eeuwigheid. En er zullen nieuwe levens, nieuwe werelden in jou komen en weer gaan.
Klik om te vergroten...
Jatog hha op woensdag? 😋 ach je moet het er ma van nemen he. En ja snap ik.maar je bent er dus eeuwig zegmaar als t waar is k hoop t. Maar stel je geest of wat er over is. is voor eeuwig zegmaar, ma hoe kan dat je als je er wel eeuwig bent zegmaar in het hiernamaals. maar je wel opnieuw n nieuw leven krijgt niet als jezelf maar snapje daar kom ik niet uit. Lijkt tog raar als je wel in het hiernamaals als geest kan leven mischien kan denken k zou het niet weten . Maar wel weer in een volgend leven komt snapje.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Het is raar omdat we onszelf (bewustzijn) hebben gereduceerd tot een entiteit (lichaam + geest). Daarom strookt wat we denken niet met onze daadwerkelijke ervaring.

Het mooie is, dit zijn feiten en als je dit onderzoekt kun je er niet onderuit komen: bewustzijn is onderliggend aan alles, het is primair aan elke ervaring. En bewustzijn kan niet bewust zijn van niets, dus zul je altijd (eeuwig zelfs) bewust zijn. De vorm die bewustzijn zal aannemen weten we niet, maar dát we bewust zullen zijn weten we wel. Want geen-bewustzijn is een non-ervaring. Een onmogelijke ervaring.

Natuurlijk, dit klinkt heel raar omdat we normaal niet zo denken.
Klik om te vergroten...
Je bent er wel heel stellig over, maar hoe weet je zo zeker dat bewustzijn niet eindig kan zijn? Dat het kan ontstaan en vergaan net als materie, ruimte en tijd?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
verwondering zei:
Je bent er wel heel stellig over, maar hoe weet je zo zeker dat bewustzijn niet eindig kan zijn? Dat het kan ontstaan en vergaan net als materie, ruimte en tijd?
Klik om te vergroten...
Bewustzijn heeft toch ook geen begin? Hoe kan iets een eind hebben als het geen begin heeft?

En wat bewustzijn ook is, het is dat wat alles ziet komen en gaan. Het is altijd hetzelfde gebleven. Ál het andere is veranderd, behalve dat.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Het is raar omdat we onszelf (bewustzijn) hebben gereduceerd tot een entiteit (lichaam + geest). Daarom strookt wat we denken niet met onze daadwerkelijke ervaring.

Het mooie is, dit zijn feiten en als je dit onderzoekt kun je er niet onderuit komen: bewustzijn is onderliggend aan alles, het is primair aan elke ervaring. En bewustzijn kan niet bewust zijn van niets, dus zul je altijd (eeuwig zelfs) bewust zijn. De vorm die bewustzijn zal aannemen weten we niet, maar dát we bewust zullen zijn weten we wel. Want geen-bewustzijn is een non-ervaring. Een onmogelijke ervaring.

Natuurlijk, dit klinkt heel raar omdat we normaal niet zo denken.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me wel raar, maar wel mooi. als het bewustzijn er nog is na wat er ook gebeurd of waar je heengaat bijvb. Mooi uitgelecht trouwens. En net wat k al eerder zei hierin wou maar dat er echt bewijs was. Want sommige zeggen van wel. Anderen van niet. En ze zeggen dat het iets moois is. En dat je opnieuw word geboren. niet als jezelf natuurlijk maar lijkt me best mooi als.het echt zo loopt en wat jij zei ook bewust zijn dan krijg je gewoon alles mee enzv op n andere plek
T
ThunderdomeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mezelf zei:
Ik vind dit wel plausible:



.
Jullie zijn allemaal Mezelf!!
Klik om te vergroten...

Ik kan mij hier heel erg in vinden! Heb het origineel een tijdje terug gelezen, dit is inderdaad wat ik ook verwacht na de dood. Maargoed, you never know for sure :wink:
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Miems zei:
Ik zelf geloof in leven na de dood. Ik geloof dat er een hel en hemel is.
Klik om te vergroten...
Jaa ik ook dat wel wou maar dat er meer bewijs was ervoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."