Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLeven na de dood?

Leven na de dood?

168 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jbruinsma zei:
Maar jij gelooft et dus niet in
Klik om te vergroten...
Nee.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jbruinsma zei:
T lijkt me eng maar om te weten dat het echt kan bijvb is het ook weer minder eng
Klik om te vergroten...
Ik vind leven een stuk enger dan de dood :).. Leuker? weet ik in deze "nu" niet. Misschien in een latere :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
We zoeken naar iets wat we al weten. Maakt het zoeken niet minder leuk :wink:
Klik om te vergroten...
Het zoeken is in bepaalde zin leuk te noemen ja, maar zoeken leidt ook altijd juist weg van jezelf. Staak de zoektocht en dat wat je zoekt zal zich openbaren aan je. :)

Het is te dichtbij. We kijken er allemaal overheen omdat het té dichtbij is. En dus beginnen we een zoektocht naar dat wat hier alreeds is. En we zoeken op alle verkeerde plekken. Uiteindelijk maakt het niet uit, want dat wat we zoeken kan nooit verloren worden in de werkelijkheid, maar man... Wat zorgt die zoektocht voor een onvoorstelbaar leed wereldwijd...
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
Ik vind leven een stuk enger dan de dood :).. Leuker? weet ik in deze "nu" niet. Misschien in een latere :wink:
Klik om te vergroten...
Je vind leven enger als de dood? Mag ik vragen wrm? of ik snap het verkeerd kan aan mij liggen maar.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Tieten en kont +10? :sweatsmile:

Klinkt best intens, je had een hoge dosering toch?

Ik vond Al-Lad ook echt vreemd, maar ook erg kil en mechanisch. Miste het warme van LSD.
Klik om te vergroten...

Ik moet het nog maar een paar keer ervaren denk. Ze voelde wel verschillend.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#6
1624663051103.png
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
De dood is onlosmakelijk verbonden met het leven.
Het is de enige echte zekerheid, dat wij allemaal op een zekere dag, op een zeker moment de laatste adem uitblazen, en onze laatste reis beginnen.
Voor mij dus: naar Charon!

Dat alles staat dus vast.

Reïncarnatie?
Leuk verzinsel, ik geloof er niet in.
Als dit waar zou zijn, waar blijven al die zielen dan, waarvisvde kantine, het zal druk worden! ...en de zielen uit de tijd van de Romeinen en de Visigothen....die zitten en steken echt heel anders in elkaar, dan de zielen van ons uit hedendaagse tijden, dacht ik zo....
Envwat gebeurt er met de zielen, die niet terug willen reincarneren, die zeggen van : voor mij geen polonaise meer, ik heb genoeg meegemaakt voor 10 andere zielen, geef die maar een voorrangsbehandeling?
Ik ben reuze gesteld op mijn rust. En dat voor eeuwig. Juist, ja.

Fini c'est fini! Post toute les legionnaires:
Marche ou decreve!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
De dood is onlosmakelijk verbonden met het leven.
Het is de enige echte zekerheid, dat wij allemaal op een zekere dag, op een zeker moment de laatste adem uitblazen, en onze laatste reis beginnen.
Voor mij dus: naar Charon!

Dat alles staat dus vast.
Klik om te vergroten...
De laatste reis? Dat staat zeker niet vast. Misschien is de dood in werkelijkheid een nieuw begin.

De Zandman zei:
Reïncarnatie?
Leuk verzinsel, ik geloof er niet in.
Klik om te vergroten...
Heb je weleens de verhalen van voornamelijk kleine kinderen gehoord die in detail hun vorige leven omschreven en naar de plek gingen waar hun vorige lichaam leefde en dit allemaal verifieerden?

De Zandman zei:
Als dit waar zou zijn, waar blijven al die zielen dan, waarvisvde kantine, het zal druk worden! ...en de zielen uit de tijd van de Romeinen en de Visigothen....die zitten en steken echt heel anders in elkaar, dan de zielen van ons uit hedendaagse tijden, dacht ik zo....
Klik om te vergroten...
Maar steken zielen echt anders in elkaar? Neemt de ziel niet eerder een bepaalde rol aan, die de ziel loslaat bij de dood.

De Zandman zei:
Envwat gebeurt er met de zielen, die niet terug willen reincarneren, die zeggen van : voor mij geen polonaise meer, ik heb genoeg meegemaakt voor 10 andere zielen, geef die maar een voorrangsbehandeling?
Ik ben reuze gesteld op mijn rust. En dat voor eeuwig. Juist, ja.
Klik om te vergroten...
Je hebt alleen geen garantie dat je dat krijgt. Als er eeuwige rust was, waarom zijn we dan überhaupt hier in de eerste plaats? Zo'n soort rust is dus onbetrouwbaar, het is al minimaal 1 keer verstoort.

Geloven dat de dood sowieso eeuwige rust zal geven is dus niet meer dan wishful thinking denk ik. Maar er zijn mensen die beweren complete rust te hebben gevonden in dít leven en beweren daarmee uit het 'wiel van Samsara' te zijn gestapt: uit de cyclus van dood en wedergeboorte. Maar daarvoor is zelfrealisatie nodig: verlichting. In dít leven. Volgens die mensen.

Dat lijkt mij in ieder geval al minder een gok dan afwachten tot de dood.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zelfrealisatie en verlichting...
Verlichting treffen we aan bij diverse religies en sekten.
Zoals ik meen Boeddha, en wijlen Bhaghwan Shree Raineesh.
Vooral de laatst genoemde was eerder een plaats voor de "dolende" medemens, immers, waarom moest de leider geen 80, maar ruim 90 Rolls Royces in zijn garages hebben staan?
Wat hield in zijn sekte " verlichting" in? En, was dat vergelijkbaar met de verlichting in andere religies?
We zullen dit nooit weten.
En op één reïncarnatie zit de wereld niet te wachten.
Dat is die van Adolf Hitler en zijn henchmen...
N
NaschLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Zelfrealisatie en verlichting...
Verlichting treffen we aan bij diverse religies en sekten.
Zoals ik meen Boeddha, en wijlen Bhaghwan Shree Raineesh.
Vooral de laatst genoemde was eerder een plaats voor de "dolende" medemens, immers, waarom moest de leider geen 80, maar ruim 90 Rolls Royces in zijn garages hebben staan?
Wat hield in zijn sekte " verlichting" in? En, was dat vergelijkbaar met de verlichting in andere religies?
We zullen dit nooit weten.
En op één reïncarnatie zit de wereld niet te wachten.
Dat is die van Adolf Hitler en zijn henchmen...
Klik om te vergroten...
Ik associeer "verlichting" zelf niet meteen met een helder licht, maar meer met vinden van je ware zelf en daardoor ballast laat vallen, bijvoorbeeld gedragspatronen en overtuigingen die niet bij je passen, waardoor je als het ware lichter wordt. Natuurlijk is het wel weer zo dat je daar alleen maar gelukkiger van wordt en je uitstraling daarvan als vanzelf gaat shinen :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Zelfrealisatie en verlichting...
Verlichting treffen we aan bij diverse religies en sekten.
Zoals ik meen Boeddha, en wijlen Bhaghwan Shree Raineesh.
Vooral de laatst genoemde was eerder een plaats voor de "dolende" medemens, immers, waarom moest de leider geen 80, maar ruim 90 Rolls Royces in zijn garages hebben staan?
Wat hield in zijn sekte " verlichting" in? En, was dat vergelijkbaar met de verlichting in andere religies?
We zullen dit nooit weten.
En op één reïncarnatie zit de wereld niet te wachten.
Klik om te vergroten...
Zandman toch... Een schat aan ongelofelijke inzichten gegeven aan de wereld en weer richten op iets triviaals als die Rolls Royce verzameling... Naar eigen zeggen zag Osho verschil tussen een 'saint' en een 'sage'. Een 'saint', oftewel heilige is altijd bezig met de minder bedeelden te helpen. Een 'sage' is een verlicht iemand, iemand die de ware aard kent. Er zijn geen regels verbonden aan hoe zo iemand zich zou moeten gedragen. Osho zag weelde ook niet als een verkeerd iets.

Jezus was wellicht zowel een saint als een sage. Zo klinkt het als je over zijn leven en inzichten leest, maar wie weet het echt... Het belangrijke is denk ik dat wij allemaal onze ware aard leren kennen, in dít leven.

De Zandman zei:
Dat is die van Adolf Hitler en zijn henchmen...
Klik om te vergroten...
Hiermee lijk je te impliceren dat de ziel van zichzelf inherent kwaad kan zijn(?) Zelf kijk ik er zo niet naar. De ziel is een manifestatie van de pure spirit. We komen niet kwaad ter wereld. De ziel identificeert zich vervolgens met het lichaam en vormt zo het ego. Het is het ego die zich af kan sluiten van de goedheid van de ziel. Wie weet hebben wijzelf wel vorige levens geleefd waarin wij zeer slechte ego's waren...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vanochtend vroeg wou ik een video opzetten tijdens het mediteren en toevallig stuitte ik op een video over de dood, over vergankelijkheid. En wauw wat een goede dingen worden hierin gezegd:



Your youth, your strength, your beauty, your good family... You'll lose them all.
You must go forth alone, but actions white and black not left behind, will shadow you.
Other than the dharma, there's no other refuge at that time.
Why then, do you not pass your time in diligence?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat is idd een goed stuk, Mindless.
Ik geloof dus wél, dat er zielen zijn, die met een hele hoop kwaadaardigheid ter wereld komen.
Dat noem ik dan: een kwaadaardig karakter.
Eigenschappen zoals jaloezie, narcisme, hebzucht, materialisme, moordzucht, deze karaktertrekken leer je niet aan. Nee, daarmee behept kom je ter aarde.
Adolf, die uiterst slechte man, Himmler met zijn zwarte garde, dit leer je niet.
Als je één van de allerslechtste plaatsen ter wereld bezoekt, Birkenau Stammlager II, dat niet te bevatten vernietigingskamp, dan "voel" je deze allerzwartste plaats, en ik geloof dus niet, dat mensen die gang van zaken aangeleerd is, behalve het aanleren van systemen om dat daar draaiende te kunnen (vol) houden.
Maar als je die kwaadaardige instelling niet hebt, (of had), dan kan je die handelingen daar absoluut niet uitvoeren.
Laat staan volhouden.

Tal van inzichten gegeven aan de wereld, door die meneer Sosho?
Welke steekhoudende inzichten waren dat?
Het in rode kleding steken van de sannyasins? En de "worship" van die volgelingen? Want het moesten meer dan 100 dure auto's worden?
2 jaar lang je mond houden, en dan toch inzien, dat er misbruik van gemaakt werd?
Ik hoef niet verlicht te zijn, om deze voorspelling te doen, namelijk: natuurlijk gaat dat fout. Ja.
Ik zie ze daar nog staan, een rij van vele honderden in het rood geklede mensen, in opperste staat van aanhankelijkheid/afhankelijkheid van die meneer die in een auto langzaam voorbij kwam rijden, de weg vóór hem eerst uitvoerig natspuitende omdat hij niet tegen stof kon..
En een jongedame, die 6 dollar bij zich had, en beweerde, dat zij kon kopen wat zij wilde terwijl een handijsje al 12 (!!) Dollar kostte...
In dat laatste gevalletje had en heb ik toch de stellige overtuiging, dat deze dame toch echt nog moet leren hoofdrekenen...
En 12 dollar voor een ijsje, dat is niks anders dan oplichterij van je eigen volgelingen!
Het moet gezegd worden dat die commune economisch bezien draaide als een tierelier in een emmer olijfolie.
Maar op bovenstaande manier kan ik dit ook...
Er is ooit een documentaire over die mensen in het rood uitgezonden.
Ik zou het er zelf nog geen halve dag kunnen volhouden daar.
Maar dat is onbelangrijk.
De mensen die het er wél konden volhouden, daar ging het om.
Maar de wijsheden, die vind ik, (mocht ik daar behoefte aan hebben) in het oude boek, dat de naam: Bijbel draagt.
Niet inbdie video's van Sosho.
Zij die daar anders over denken, prima.
Ik ga er igg niet in mee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Ik geloof dus wél, dat er zielen zijn, die met een hele hoop kwaadaardigheid ter wereld komen.
Dat noem ik dan: een kwaadaardig karakter.
Eigenschappen zoals jaloezie, narcisme, hebzucht, materialisme, moordzucht, deze karaktertrekken leer je niet aan. Nee, daarmee behept kom je ter aarde.
Klik om te vergroten...
Maar als pasgeborene al? Ja, kleine kinderen vertonen al "kwade" karaktertrekken. Het is misschien ook niet per se aangeleerd, maar ontstaat door de identificatie met het lichaam. Identificatie met je lichaam, betekent dat alles buiten jouw lichaam "niet jou" is. Een baby in de baarmoeder heeft dat besef nog niet. De baby leeft compleet als 1 met zijn/haar omgeving. Bij de geboorte ontstaat de eerste breuk tussen zelf en "de ander" al. Als een baby of kind dan vervolgens niet de liefde krijgt die nodig is, kan dit een kwaadaardig karakter bouwen. Tenminste, zo zie ik het. Maar misschien heb je gelijk en is er al iets daarvan aanwezig in de ziel. Maar de ziel is gelukkig het eindstation nog niet.

De Zandman zei:
Adolf, die uiterst slechte man, Himmler met zijn zwarte garde, dit leer je niet.
Als je één van de allerslechtste plaatsen ter wereld bezoekt, Birkenau Stammlager II, dat niet te bevatten vernietigingskamp, dan "voel" je deze allerzwartste plaats, en ik geloof dus niet, dat mensen die gang van zaken aangeleerd is, behalve het aanleren van systemen om dat daar draaiende te kunnen (vol) houden.
Maar als je die kwaadaardige instelling niet hebt, (of had), dan kan je die handelingen daar absoluut niet uitvoeren.
Laat staan volhouden.
Klik om te vergroten...
Ik heb anders van mensen die de oorlog mee hebben gemaakt gehoord dat gewoon normale mensen in staat waren tot gruwelen in de "juiste" situatie. Of gruwelen goedkeurden voor het "grotere goed".

We hebben allemaal een schaduwzijde. Onder bepaalde omstandigheden kan die schaduwzijde naar de oppervlakte komen en zelfs onszelf verrassen. Het slechtste wat we kunnen doen is onze schaduw ontkennen denk ik.

De Zandman zei:
Tal van inzichten gegeven aan de wereld, door die meneer Sosho?
Welke steekhoudende inzichten waren dat?
Het in rode kleding steken van de sannyasins? En de "worship" van die volgelingen? Want het moesten meer dan 100 dure auto's worden?
2 jaar lang je mond houden, en dan toch inzien, dat er misbruik van gemaakt werd?
Ik hoef niet verlicht te zijn, om deze voorspelling te doen, namelijk: natuurlijk gaat dat fout. Ja.
Ik zie ze daar nog staan, een rij van vele honderden in het rood geklede mensen, in opperste staat van aanhankelijkheid/afhankelijkheid van die meneer die in een auto langzaam voorbij kwam rijden, de weg vóór hem eerst uitvoerig natspuitende omdat hij niet tegen stof kon..
En een jongedame, die 6 dollar bij zich had, en beweerde, dat zij kon kopen wat zij wilde terwijl een handijsje al 12 (!!) Dollar kostte...
In dat laatste gevalletje had en heb ik toch de stellige overtuiging, dat deze dame toch echt nog moet leren hoofdrekenen...
En 12 dollar voor een ijsje, dat is niks anders dan oplichterij van je eigen volgelingen!
Het moet gezegd worden dat die commune economisch bezien draaide als een tierelier in een emmer olijfolie.
Maar op bovenstaande manier kan ik dit ook...
Er is ooit een documentaire over die mensen in het rood uitgezonden.
Ik zou het er zelf nog geen halve dag kunnen volhouden daar.
Maar dat is onbelangrijk.
De mensen die het er wél konden volhouden, daar ging het om.
Maar de wijsheden, die vind ik, (mocht ik daar behoefte aan hebben) in het oude boek, dat de naam: Bijbel draagt.
Niet inbdie video's van Sosho.
Zij die daar anders over denken, prima.
Ik ga er igg niet in mee.
Klik om te vergroten...
Het is Osho :wink:

Jammer dat je geen op zichzelf staande inzichten kunt waarderen, maar ze bij voorbaat afkeurt. Ik ben geen fan van de bijbel, er staan in mijn ogen belachelijke dingen in, zelfs erg kwalijke. Maar er staan ook erg mooie dingen in. Die mooie dingen verwerp ik niet omdat ik de rest niet goed vindt.

Een paar mooie citaten van hem (maar er zijn honderden, zo niet duizenden):

Courage is a love affair with the unknown.

I love this world because it is imperfect. It is imperfect, and that’s why it is growing; if it was perfect it would have been dead. Growth is possible only if there is imperfection. I would like you to remember again and again, I am imperfect, the whole universe is imperfect, and to love this imperfection, to rejoice in this imperfection is my whole message.

Friendship is the purest love. It is the highest form of love where nothing is asked for, no condition, where one simply enjoys giving.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jbruinsma zei:
Hallo ik zie en hoor vaak mensen zeggen dat er leven is na de dood etc. En dat je mischien terug komt . Of als iets anders? enzv.En ik zelf zou het niet weten natuurlijk. Hoe denken jullie erover ben benieuwd.
Klik om te vergroten...
Ik hoop, dat ik de eeuwige rust krijg...
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Ik hoop, dat ik de eeuwige rust krijg...
Klik om te vergroten...
Jaa ik ook op dit moment maarja, waarom eigelijk?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat de dood een harde overgang is van het bestaan van het concept 'ik' naar een collectief bestaan. Het 'ik' houdt vrij plotseling op met bestaan. Een dergelijke ervaring kun je ook meemaken bij een heftige psychedelische ervaring; een ego-dood. Bij het daadwerkelijk doodgaan verdwijnen ook alle andere vormen van bewustzijn. Daarna volgt een langzaam proces waarbij alle onderdelen van je lichaam langzaam onderdeel worden van het grote geheel. Het is dus een samensmelting met de rest van de wereld. In het begin is dat misschien even beangstigend. Maar uiteindelijk is het juist een vereniging met al het andere wat is. Dat ook best wel weer mooi.
Klik om te vergroten...
Ik hoop, dat dit niet dit is, wat mij te wachten staat.
Ik leef solitair, ben solitair, en wil dit blijven.
Dus: vwb mijn restant: niet samensmelten met wat dan ook!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Ik hoop, dat dit niet dit is, wat mij te wachten staat.
Ik leef solitair, ben solitair, en wil dit blijven.
Dus: vwb mijn restant: niet samensmelten met wat dan ook!
Klik om te vergroten...
Dat wordt je laten balsemen dan. En zelfs dan is het een langzaam proces van degradatie waarin je steeds meer uiteenvalt tot het sterrenstof waaruit je bent verrezen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jbruinsma zei:
Jaa ik ook op dit moment maarja, waarom eigelijk?
Klik om te vergroten...
In mijn geval:
Het is allemaal genoeg geweest.
Ik heb zeer waarschijnlijk net zoveel beleefd als 3 standaard burgers.
Het is wel mooi zo.
Ik ga kapot van de rugpijn, mijn lijf laat me steeds meer in de steek.
C'est fini pour moi.
Bien sur!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Dat wordt je laten balsemen dan. En zelfs dan is het een langzaam proces van degradatie waarin je steeds meer uiteenvalt tot het sterrenstof waaruit je bent verrezen.
Klik om te vergroten...
Ik ga de oven in....geen gebalsem aan mijn lijf...
Ik heb een serie gevolgd over de mummies van het Oude Egypte, en tssja hoe deze eruitzien na 4000 jaar...en, erger nog, je zadelt anderen op met het verzorgen van jouw stoffelijk overschot...
Dat ken je toch niet maaaken!
Die onzin moet je staaaken!
Nee.
Ik wil gewoon in de anderhalve kilogram as in zee worden verstrooid, en dan is het:
Dat was dat.
De cirkel is rond.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."