Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLeven na de dood?

Leven na de dood?

168 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jbruinsma zei:
Jatog hha op woensdag? 😋 ach je moet het er ma van nemen he. En ja snap ik.maar je bent er dus eeuwig zegmaar als t waar is k hoop t. Maar stel je geest of wat er over is. is voor eeuwig zegmaar, ma hoe kan dat je als je er wel eeuwig bent zegmaar in het hiernamaals. maar je wel opnieuw n nieuw leven krijgt niet als jezelf maar snapje daar kom ik niet uit. Lijkt tog raar als je wel in het hiernamaals als geest kan leven mischien kan denken k zou het niet weten . Maar wel weer in een volgend leven komt snapje.
Klik om te vergroten...
Ik snap je niet helemaal...

Of je nu in het hiernamaals een geest bent of weer een menselijke vorm hebt of wat dan ook, het is dan nog steeds hier en nu voor jou, is wat ik probeer te zeggen. Het hier en nu is niet iets waar wij 'in' zitten, wij zijn het hier en nu. Alles zit in óns. We hebben alles omgedraaid en gek genoeg is dat het dagelijkse wereldbeeld van de meeste mensen.

We spreken over hiernamaals maar we zijn zelfs nog nooit aangekomen bij morgen! In de realiteit is het altijd alleen vandaag. Beter spreken we over hiernumaals. :wink:
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ik snap je niet helemaal...

Of je nu in het hiernamaals een geest bent of weer een menselijke vorm hebt of wat dan ook, het is dan nog steeds hier en nu voor jou, is wat ik probeer te zeggen. Het hier en nu is niet iets waar wij 'in' zitten, wij zijn het hier en nu. Alles zit in óns. We hebben alles omgedraaid en gek genoeg is dat het dagelijkse wereldbeeld van de meeste mensen.

We spreken over hiernamaals maar we zijn zelfs nog nooit aangekomen bij morgen! In de realiteit is het altijd alleen vandaag. Beter spreken we over hiernumaals. :wink:
Klik om te vergroten...
Jaa k snap m soms ook ff nietmeer maar. Wat ik bedoelde is als je bijvb als je geest wat dan over is overal kan zijn en kan denken. ? K zou het niet weten. Maar dan kun je tog ook niet als dat zo is wat ik net zei. in een nieuw leven komen etc of ben ik nu gek😂
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Bewustzijn heeft toch ook geen begin? Hoe kan iets een eind hebben als het geen begin heeft?
Klik om te vergroten...
Stel het heeft geen begin... Waarom kan het dan geen einde hebben? Buiten deze realiteit regeren de regels van begin, einde, boven, onder, licht, donker toch niet meer? We moet buiten de kaders van deze 3d werkelijkheid denken wat natuurlijk onmogelijk is. Maar alles buiten deze realiteit kan dus volledig niet kloppen met deze werkelijkheid. Buiten deze werkelijkheid kunnen misschien juist dingen eindigen die nooit begonnen zijn. Wat in deze realiteit dus niet kan.

Ben het trouwens in het algemeen met je eens.. Bewustzijn is oneindig alleen zal het nooit na de dood in een vorm manifesteren wat we nu kunnen bedenken. Maar vond deze zin van je niet de juiste lading dekken :)
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
Stel het heeft geen begin... Waarom kan het dan geen einde hebben? Buiten deze realiteit regeren de regels van begin, einde, boven, onder, licht, donker toch niet meer? We moet buiten de kaders van deze 3d werkelijkheid denken wat natuurlijk onmogelijk is. Maar alles buiten deze realiteit kan dus volledig niet kloppen met deze werkelijkheid. Buiten deze werkelijkheid kunnen misschien juist dingen eindigen die nooit begonnen zijn. Wat in deze realiteit dus niet kan.

Ben het trouwens in het algemeen met je eens.. Bewustzijn is oneindig alleen zal het nooit na de dood in een vorm manifesteren wat we nu kunnen bedenken. Maar vond deze zin van je niet de juiste lading dekken :)
Klik om te vergroten...
Laten we hopen dat bewustzijn oneindig is.en dat het net zoals in het filmpje zal zijn. Lijktme raar maar hoop van wel.dat zou echt te gek zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Stel het heeft geen begin... Waarom kan het dan geen einde hebben? Buiten deze realiteit regeren de regels van begin, einde, boven, onder, licht, donker toch niet meer? We moet buiten de kaders van deze 3d werkelijkheid denken wat natuurlijk onmogelijk is. Maar alles buiten deze realiteit kan dus volledig niet kloppen met deze werkelijkheid. Buiten deze werkelijkheid kunnen misschien juist dingen eindigen die nooit begonnen zijn. Wat in deze realiteit dus niet kan.

Ben het trouwens in het algemeen met je eens.. Bewustzijn is oneindig alleen zal het nooit na de dood in een vorm manifesteren wat we nu kunnen bedenken. Maar vond deze zin van je niet de juiste lading dekken :)
Klik om te vergroten...
Maar dat is allemaal filosofie. Stel dat...

Ik hou niet van filosofie op die manier. Zo kun je oneindig doorgaan want je blijft in je hoofd zitten fantaseren over andere werkelijkheden.

Als je nu gewoon naar je realiteit, naar jezelf, naar je eigen ervaring kijkt: is er een begin en een eind aan mij? Duidelijk niet... Het nu heeft geen duratie. Het is niet in tijd. Het simpelweg 'is'. Ik simpelweg 'ben'. En ik ben 'niets'. Daarom kan de wereld in mij verschijnen, omdat ik letterlijk niets ben. Uiteraard hebben we het dan over de essentie. Daaromheen zit een schil van persoonlijkheid, van 'iets'.

Misschien manifesteert het zich wel weer in een vergelijkbare vorm? Immers, dat is wat het nu ook in 7 miljard mensen doet. Maar we weten het niet inderdaad. :) En in mijn ogen doet het er ook niet toe. Alles wat er toe doet is de realiteit realiseren. Dat wat constant, onderliggend, fundamenteel is. Vorm volgt dat, niet andersom.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik snap der geen ene moer van allemaal 🙄🤔.
Maarrrrr dat mag de pret niet drukken. 🤣🤣🤣
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Syl zei:
Ik snap der geen ene moer van allemaal 🙄🤔.
Maarrrrr dat mag de pret niet drukken. 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Je bent dan ook wat verstrooid vandaag :laughing::laughing: :kissingheart::kissingheart:
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Syl zei:
Ik snap der geen ene moer van allemaal 🙄🤔.
Maarrrrr dat mag de pret niet drukken. 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Haha ik soms ook niet hoor maar wil t wel weten eig... dus ben je de enigste niet.🤫 Maar mag/ moet ook niet. anders is het geen verrassing meer voor je weetjenog. 😂
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Maar dat is allemaal filosofie. Stel dat...

Ik hou niet van filosofie op die manier. Zo kun je oneindig doorgaan want je blijft in je hoofd zitten fantaseren over andere werkelijkheden.

Als je nu gewoon naar je realiteit, naar jezelf, naar je eigen ervaring kijkt: is er een begin en een eind aan mij? Duidelijk niet... Het nu heeft geen duratie. Het is niet in tijd. Het simpelweg 'is'. Ik simpelweg 'ben'. En ik ben 'niets'. Daarom kan de wereld in mij verschijnen, omdat ik letterlijk niets ben. Uiteraard hebben we het dan over de essentie. Daaromheen zit een schil van persoonlijkheid, van 'iets'.

Misschien manifesteert het zich wel weer in een vergelijkbare vorm? Immers, dat is wat het nu ook in 7 miljard mensen doet. Maar we weten het niet inderdaad. :) En in mijn ogen doet het er ook niet toe. Alles wat er toe doet is de realiteit realiseren. Dat wat constant, onderliggend, fundamenteel is. Vorm volgt dat, niet andersom.
Klik om te vergroten...
Wow wat praat je nu langs me heen.... Kernpunt van mijn post had eigenlijk niks te maken de " stel dat"

Als je nou gereageerd op mijn reactie zonder de woorden "stel dat" te lezen want je hebt op die twee woorden (terwijl die het minst belangrijk waren) je hele reactie op gebaseerd.

Jij en ik kunnen alleen maar denk in begin en eind. Maar ons bewustzijn gaat verder dan deze realiteit waar begin en einde misschien niet eens bestaan.

En ik quote je even:
"Misschien manifesteert het zich wel weer in een vergelijkbare vorm?" Het woordje "misschien" is hier toch min of meer het zelfde als "Stel dat"?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eigenlijk is dit onderwerp zo simpel dat wij mensen het eigenlijk nooit zullen begrijpen. Ergens is de essentie van " bestaan" en bewustzijn voor mij zo simpel... vooral de laatste tijd nu ik stiekem toch steeds weer meer bij mezelf kom te staan...Zo simpel dus dat ik het niet uit kan leggen.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Eigenlijk is dit onderwerp zo simpel dat wij mensen het eigenlijk nooit zullen begrijpen. Ergens is de essentie van " bestaan" en bewustzijn voor mij zo simpel... vooral de laatste tijd nu ik stiekem toch steeds weer meer bij mezelf kom te staan...Zo simpel dus dat ik het niet uit kan leggen.
Klik om te vergroten...
Haha ja egthe net wat ik zei laten we hopen dat het net zoals in dst filmpje zal gaan
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Wow wat praat je nu langs me heen.... Kernpunt van mijn post had eigenlijk niks te maken de " stel dat"

Als je nou gereageerd op mijn reactie zonder de woorden "stel dat" te lezen want je hebt op die twee woorden (terwijl die het minst belangrijk waren) je hele reactie op gebaseerd.

Jij en ik kunnen alleen maar denk in begin en eind. Maar ons bewustzijn gaat verder dan deze realiteit waar begin en einde misschien niet eens bestaan.

En ik quote je even:
"Misschien manifesteert het zich wel weer in een vergelijkbare vorm?" Het woordje "misschien" is hier toch min of meer het zelfde als "Stel dat"?
Klik om te vergroten...
Ik raak je wat kwijt als je het hebt over iets dat buiten deze werkelijkheid bestaat. Ik ben het er natuurlijk mee eens dat er andere werkelijkheden in vorm kunnen zijn, anders dan de soort vorm die we nu beleven, waar we niets vanaf weten. Maar is 'Ik Ben' niet de simpelste, puurste vorm waar elke vorm naar herleiden kan worden? Dieper, nog meer fundamenteel dan dat zijn we vormloos, dimensie-loos. Als elke vorm naar 'Ik Ben' en vormloosheid te herleiden is, is de substantie van alles dus die vormloosheid. (als je nog begrijpt wat ik bedoel, zit te trippen op ALD en inmiddels wiet erbij, dus ben wat meer 'out there' dan normaal. Excuses :laughing: Die substantie is dus iets wat ultiem simpel is, omdat het geen enkele vorm heeft. Hoe kan er iets bestaan buiten vormloosheid? Als het enige vorm heeft wat dan ook, wordt het weer terug geleidt naar 'Ik Ben' (of Het Is in geval van objecten/materie) en vormloosheid.

Dit zijn mijn (hele trippy) gedachten hierover op dit moment. Ik zal er later wel even een meer nuchter perspectief op werpen.

Ik wou je niet verkeerd tegemoetkomen, excuses als dat zo over kwam.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Eigenlijk is dit onderwerp zo simpel dat wij mensen het eigenlijk nooit zullen begrijpen. Ergens is de essentie van " bestaan" en bewustzijn voor mij zo simpel... vooral de laatste tijd nu ik stiekem toch steeds weer meer bij mezelf kom te staan...Zo simpel dus dat ik het niet uit kan leggen.
Klik om te vergroten...
Het is ook niet echt onder woorden te brengen nee.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk dat de dood een harde overgang is van het bestaan van het concept 'ik' naar een collectief bestaan. Het 'ik' houdt vrij plotseling op met bestaan. Een dergelijke ervaring kun je ook meemaken bij een heftige psychedelische ervaring; een ego-dood. Bij het daadwerkelijk doodgaan verdwijnen ook alle andere vormen van bewustzijn. Daarna volgt een langzaam proces waarbij alle onderdelen van je lichaam langzaam onderdeel worden van het grote geheel. Het is dus een samensmelting met de rest van de wereld. In het begin is dat misschien even beangstigend. Maar uiteindelijk is het juist een vereniging met al het andere wat is. Dat ook best wel weer mooi.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Hoe kan er iets bestaan buiten vormloosheid?
Klik om te vergroten...
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er buiten deze realiteit ook het vormloze kan bestaan. Buiten deze realiteit is immers alles anders dus iets wat onmogelijk in deze realiteit kan bestaan, kan prima buiten deze realiteit bestaan. Dus ook het vormloze. Maar dat kunnen wij niet bedenken omdat dat ondenkbaar is in deze realiteit.

Alles maar dan ook alles wat je nu bedenkt zal altijd fout zijn als we het hebben over de werkelijkheid buiten deze realiteit.
Mindless zei:
Ik ben het er natuurlijk mee eens dat er andere werkelijkheden in vorm kunnen zijn, anders dan de soort vorm die we nu beleven, waar we niets vanaf weten.
Klik om te vergroten...
Hier laat duidelijk zien dat je blijft denken in de wetten van deze realiteit. Waarom moet het andere een andere "vorm" hebben?
Mindless zei:
Maar is 'Ik Ben' niet de simpelste, puurste vorm waar elke vorm naar herleiden kan worden?
Klik om te vergroten...
ja in deze realiteit wel 100%. Buiten deze realiteit hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk. ALLES is immers niet te vergelijken en dus totaal anders dan hier. Het is niet eens "daar" of "hier" natuurlijk maar dat is gebrek aan de juiste woorden. Locatie is immers ook van deze realiteit :wink:
Mindless zei:
Als elke vorm naar 'Ik Ben' en vormloosheid te herleiden is, is de substantie van alles dus die vormloosheid.
Klik om te vergroten...
Precies in deze realiteit wel. Ik ben is er niet eens buiten deze realiteit. Niks wat nu is zal daar zo zijn.
Mindless zei:
Ik wou je niet verkeerd tegemoetkomen, excuses als dat zo over kwam.
Klik om te vergroten...
Helemaal geen Excuus nodig hoor :) .. Alleen maar leuk!
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat de dood een harde overgang is van het bestaan van het concept 'ik' naar een collectief bestaan. Het 'ik' houdt vrij plotseling op met bestaan. Een dergelijke ervaring kun je ook meemaken bij een heftige psychedelische ervaring; een ego-dood. Bij het daadwerkelijk doodgaan verdwijnen ook alle andere vormen van bewustzijn. Daarna volgt een langzaam proces waarbij alle onderdelen van je lichaam langzaam onderdeel worden van het grote geheel. Het is dus een samensmelting met de rest van de wereld. In het begin is dat misschien even beangstigend. Maar uiteindelijk is het juist een vereniging met al het andere wat is. Dat ook best wel weer mooi.
Klik om te vergroten...
Heel anders dan dit zal het zeker niet zijn nee.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nee
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mezelf zei:
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er buiten deze realiteit ook het vormloze kan bestaan. Buiten deze realiteit is immers alles anders dus iets wat onmogelijk in deze realiteit kan bestaan, kan prima buiten deze realiteit bestaan. Dus ook het vormloze. Maar dat kunnen wij niet bedenken omdat dat ondenkbaar is in deze realiteit.
Klik om te vergroten...

Mezelf zei:
Hier laat duidelijk zien dat je blijft denken in de wetten van deze realiteit. Waarom moet het andere een andere "vorm" hebben?
Klik om te vergroten...
Hoeveel absolute vormloosheden kunnen er zijn? Meer dan 1? Hetzelfde met het vormloze gezien in ruimte: mijn essentie van vormloosheid "hier", is dat een andere vormloosheid dan jouw essentie "daar"? Per definitie kunnen er niet meerdere vormloosheden zijn, want dan zou er een grens aan die vormloosheden zijn en grenzen betekenen vorm.

Mezelf zei:
ja in deze realiteit wel 100%. Buiten deze realiteit hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk. ALLES is immers niet te vergelijken en dus totaal anders dan hier. Het is niet eens "daar" of "hier" natuurlijk maar dat is gebrek aan de juiste woorden. Locatie is immers ook van deze realiteit :wink:
Klik om te vergroten...
Alle vorm kan totaal anders zijn dan hier ja.

Mezelf zei:
Precies in deze realiteit wel. Ik ben is er niet eens buiten deze realiteit. Niks wat nu is zal daar zo zijn.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het niet mee eens. Als Ik Ben of: bewustzijn er niet is, kan ervaring niet gekend worden. Wat de vorm van ervaring ook is, zonder bewustzijn is deze niet kenbaar. Daarom is bewustzijn primair aan alle ervaring.

Mezelf zei:
Helemaal geen Excuus nodig hoor :) .. Alleen maar leuk!
Klik om te vergroten...
:blush:
T
ThunderdomeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jbruinsma zei:
Wat is het originele ervan eigelijk?
Klik om te vergroten...
Ik heb 'm hier voor het eerst gelezen: http://www.galactanet.com/oneoff/theegg_mod.html
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#19
hardcoredrugsnl zei:
Ik heb 'm hier voor het eerst gelezen: http://www.galactanet.com/oneoff/theegg_mod.html
Klik om te vergroten...
Dankje👍🏻
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jbruinsma zei:
Jaa ik snap wat je bedoelt. En dat is denk ik wel waar. En ja dat denk ik ook dat we al in het hiernamaals zijn idd. Maar lijkt me zo raar soms kom ik er ff niet uit. Want je weet niet wat je in je vorige leven was bijvb. En dan denk ik als je geest en en bewustzijn eeuwig is Bijvoorbeeld. Dan kan je tog ook niet opnieuw worden geboren enzv. Soms kom ik.er ff niet uit hha
Klik om te vergroten...
Het is allemaal ook verwarrend om over na te denken. :wink:

Ik ben op het moment aan het trippen dus daarom kom ik nu waarschijnlijk (extra) vaag over.

En nee het lijkt mij ook niet dat je écht opnieuw geboren wordt. Want jij bent dat wat alle verschijnselen ziet komen en gaan. Dus je was er al, bent er al en zult er nog zijn. Je bent buiten tijd en ruimte als eeuwigheid zelf. Je bént eeuwigheid. En er zullen nieuwe levens, nieuwe werelden in jou komen en weer gaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."