Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

Angst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

105 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Angst voor de toekomst hebben, daarmee heeft men uiteraard wel een groot punt. Jazeker.
De realiteit:
Allereerst, Wat kan je daar nu nog aan doen, sommige zaken zijn nu nog totaal onbekend, en van speculeren krijg je zeer zeker 1 ding, namelijk zware hoofdpijn.
De Dalai Lama had een mooie spreuk over problemen en angst voor het verkeerd aflopen.
Hoe die precies was weet ik even niet meer, het kwam erop neer dat als de gevolgen van een probleem al vast stonden, het geen zin meer zou hebben om er wakker van re liggen, want er was al niets meer aan te veranderen.
Het ware beter, om vanuit de afloop te bedenken, hoe de draad vanaf dat punt weer op te nemen, en vanuit een positieve opbouw een positief einde te kunnen verkrijgen.
Op dit vlak ben ik het dus niet met de eerwaarde Dalai Lama eens. Nee.
Zó werkt het niet.

Wat wij wel met zekerheid kunnen verwachten is dat er straks na de zondvloed absoluut de rekening op tafel gelegd wordt.
Alle steun, te gering nu overigens, doet de staatsschuld stijgen. En niet zo weinig, óók.
En Wat er daarop gaat volgen, wel, dat weten we nog wel.
De rekening moet, en zal dan ook, betaald moeten worden. Reken daar alvast op!
Het wordt ongetwijfeld weer met, zoals wijlen Wim Kan, al zong:
Zuinig over de drempel...En de bekende buikriem aanhalen.
Ben uk daar nu bang voor? Nee.
Want dit heeft geen zin.
Het heeft veel meer zin, om te bedenken, hoe dit op te vangen is, zonder huis en haard te verliezen. En Ja, dat gebeurt nu al helaas, de mooie woorden van dhr. Rutte ten spijt.
Want, wat zijn nu 5000 euro, als het om een bedrijf op gang houden gaat. Zoals de horeca.
Ik ben benieuwd.
Maar ik raak niet in paniek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
maar het (herstel)geld moet ergens vandaan komen en veel landen zijn niet zo rijk als wij.
Klik om te vergroten...
We zijn helemaal niet rijk, als je alle bezittingen en geld dat de overheid bezit afstreept tegen de staatsschuld staat de staat Nederland toch echt vet in de min hoor, net zoals alle andere landen trouwens.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Helemaal juist.
Wij zijn haast zo arm, als de bekende Kerkrat...
De armoede in het zogenaamde rijke land stijgt.
En nu, met corona wordt het er niet beter op.
Want de tweede virus golf moet nog komen....en we hebben geen idee, hoe we er straks aan toe zijn.

Maar, de rekening moet, en zal worden betaald.
Door ons allemaal.
Maar wat, als je niets hebt...
Iedereen gaat het merken.
Slogan: corona raakt ons allemaal...

Rutte moet eensceenbdaad stellen a aan het geldverslindende Europese parlement daarzo in Brussel.
Net zoals Italië dit doet.
Gewoon niet betalen. Heel simpel.
Dat zgn europarlementariërs gebeuren, wat kunnen deze daar aan doen....
Niets, dus.
Spaart miljarden euro verlies uit...
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Gemeten naar GDP (PPP) volgens het IMF staat NL in 2020 op plaats 12 (geschat) en in 2019 was dat plaats 14.

Qua schuldquote doen we het in de EU niet slecht t.o.v. veel andere landen.
www.cbs.nl

Schulden eurozone nog steeds hoger dan voor de crisis

De overheidsschulden in de eurozone liggen ruim 10 jaar na het begin van de crisis nog steeds op een hoger niveau dan ervoor. In Nederland hebben begrotingsoverschotten inmiddels geleid tot een daling van de overheidsschuld. Door begrotingstekorten in veel eurolanden neemt daar de schuld veel...
www.cbs.nl www.cbs.nl
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben extreem bang voor het verliezen van controle, zo erg dat ik er een nare obsessieve compulsieve dwang stoornis mee heb ontwikkeld.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Albedo
Jij stelde dat Nederland rijk is, maar we hebben gewoon 400 miljard schuld. Dat Nederland procentueel gerelateerd aan het BNP ietsje minder schuld heeft dan veel andere landen heb je gelijk in hoor, maar met 400 miljard schuld sta je gewoon vet in de min en ben je helemaal niet rijk.

Ik vroeg me vroeger op school al af bij economie waarom landen standaard meer geld konden uitgeven in plaats van dat er binnenkwam, en dan kwam er een vaag praatje van de leraar dat dat kon omdat er altijd economische groei was. Nou, inmiddels weten we dus dat die economische groei helemaal niet vanzelfsprekend is, en zijn er een aantal landen die begrepen hebben dat een begrotingstekort niet te verantwoorden valt en hebben die gekozen voor een begrotingsoverschot om de staatsschuld terug te dringen, waaronder dus Nederland. Maar het zal nog heel erg lang gaan duren voordat we uit de schulden zijn, waarschijnlijk zal dit noit lukken, zeker niet met de Coronacrisis nu, de staatsschuld zal weer rap gaan oplopen zelfs.

We zijn dus juist arm en we worden nog armer.

Al die compensatie die nu wordt betaald aan bedrijven gaat weer ten koste van zaken die nu niet gerealiseerd kunnen worden. In feite betalen we het dus allemaal zelf. Alleen al KLM kost ons 4 miljard gedeeld door 17 miljoen Nederlanders = 235 euro per persoon. En dan hebben we het nog maar over 1 bedrijf.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sabotage zei:
Super heftig , ik heb o.a een geweldige broer die ze middels een inval (politie )midden in de nacht mee hebben genomen .
Ik was 9 jaar en toen de buiten deur eruit werd geknald .
En er zes gemaskerde politie mannen in mijn slaapkamer stonden .
Heb ik mijn urine laten lopen van angst .
Heb nu nog als ik snachts iets hoor het weer gaat gebeuren .
En een vieze pedo in de wijk , die mij in de bosjes lokte en zijn leuter liet zien . Gelukkig net op tijd weg kunnen komen .
Klik om te vergroten...

Jeetje dat is inderdaad heeel heftig.
Denk dat ik hartverzakkimg zou krijgen zeg..
Ja je bent dan super alert bij elk geluidje wat je daarna hoort verschrikkelijk.

De allereerste x dat mijn ex mij in elkaar sloeg heb ik ook uit pure angst in mijn broek geplast.
Super vernederend vond ik dat als volwassen vrouw.
S
SabotageLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zo dragen we allemaal onze shit mee . Heb wel geleerd er over praten helpt .
Syl zei:
Jeetje dat is inderdaad heeel heftig.
Denk dat ik hartverzakkimg zou krijgen zeg..
Ja je bent dan super alert bij elk geluidje wat je daarna hoort verschrikkelijk.

De allereerste x dat mijn ex mij in elkaar sloeg heb ik ook uit pure angst in mijn broek geplast.
Super vernederend vond ik dat als volwassen vrouw.
Klik om te vergroten...
Dat is zeker vernederend ( maar goed te begrijpen ) dat die klootzak jou zo angstig heeft gemaakt . Echt een mietje is het een vrouw slaan .
Ik heb nooit een vrouw aangeraakt .
Ik loop wel een rondje buiten als ik boos ben .
Ik heb geen greintje respect voor die mannen . Helaas worden veel vrouwen zo gemanipuleerd dat ze lang in zo een relatie blijven zitten . En soms tot de dood als gevolg .
Ik heb ook een vriendin proberen te helpen had ook zo klootzak als vriend .
Uiteindelijk mocht ik niet meer langs komen , omdat ik hem erop aansprak .
En heb zo veel energie in haar gestopt.
Om haar bewust te maken dat ze die klappen niet moet pikken .
Maar helaas maakte hij haar wijs , dat ze hem tot waanzin dreef .
En dat hij de controle verloor en sloeg .
Hij huilde na het slaan ook dat hij het erg vond .
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Apotheker zei:
Ik kan er mee leven! Heb het uiteindelijk kunnen accepteren als een deel van mij en dat scheelt al enorm :)
Klik om te vergroten...
Dat is tenminste wat, maar je kunt echt wat doen aan OCD klachten, meer dan er alleen mee proberen te leven.

Ik heb ook (milde) OCD gehad en soms komt het nog weleens op. Dingen als meerdere keren een slot checken bijvoorbeeld, terwijl ik heel goed weet dat 'ie dicht zit. Wat het met OCD is, is dat je meer mindfulness moet brengen in alles dat je doet. Doe je iets volledig met aandacht, dan is er direct dat gevoel van voldoening en niet dat knagende gevoel dat je het nog een keer moet doen. Hier kun je jezelf in trainen. Er zijn bijvoorbeeld wel mindfulness apps te krijgen. Ik ben me er bewust van dat ik in herhaling val, maar ook meditatie helpt enorm met bijvoorbeeld OCD. Met meditatie help je jezelf minder neurotisch te maken, waardoor je makkelijker 'mindful' de dag doorgaat. Je neemt dan tijden op de dag dat je bewust de dingen gaat voelen die oncomfortabel zijn, zodat deze je minder lastig vallen gedurende de rest van de dag. Dit maakt het makkelijker om uit die neurotische patronen te stappen, om niet zo dwangmatig je gedachten op te moeten volgen.

Ik wil je probleem niet bagatelliseren hoor. Het is extreem irritant dat dwangmatige, maar er is meer mogelijk dan er slechts mee leren leven.


Hija de la luna 1 zei:
Wat met angst om er gewoon NIET meer te zijn als je dood bent....als ik daaraan denk val ik in diep zwart gat ..mijn eigen IK ?????.gelukkig kan ik vermijden van nog maar te beginnen dènken aan zo een gedachte. Vlug weg daar want als het me toch overkomt , pfff....misselijk en adem nood, gelijk sterven denk ik ....
Klik om te vergroten...
Het helpt om te beseffen dat die angst altijd alleen voor de toekomst is. Altijd voor 'wat nog moet komen'. Als jij er niet meer zou zijn, zou dat toch niet jouw ervaring zijn? Ik begrijp de angst aan de ene kant, maar het is ook een irreële angst.

Hija de la luna 1 zei:
Deze angst voel ik als ik gelukkig ben, ineens keert het om , omdat gelukkig zijn....me ook bewust maakt dat dit gevoel niet kan blijven duren.
ja ik zit raar ineen hoor.
Klik om te vergroten...
Maar dat is een diep inzicht!

Dit is iets waar ik mij enorm in interesseer. Het is hartstikke waar: geluk is tijdelijk. Grijp daaraan vast en je zult onoverkomelijk lijden wanneer je het verliest. Hoewel contra intuïtief, zal geluk je juist gaan achtervolgen wanneer je je er niet aan probeert vast te grijpen.

We zitten allemaal raar in elkaar wat dit betreft hoor. We zoeken blijvend geluk op plekken waar het niet is te vinden.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat is OCD? Eigelijk
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vwb. Angst in de toekomst geldt er deze spreuk:
Een mens lijdt het meest
Voor het leed, dat hij vreest.
En zo is het.
Jazeker...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jbruinsma zei:
Wat is OCD? Eigelijk
Klik om te vergroten...
Obsessive Compulsive Disorder.

Oftewel: Obsessief Compulsieve Stoornis (dwangneurose)
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Obsessive Compulsive Disorder.

Oftewel: Obsessief Compulsieve Stoornis (dwangneurose)
Klik om te vergroten...
Ooh zo ken ik niet ik dacht dat het heel erg was ofs ma dankje
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jbruinsma zei:
Ooh zo ken ik niet ik dacht dat het heel erg was ofs ma dankje
Klik om te vergroten...
Het kán heel erg zijn.

Ernstige OCD/OCS kan iemands hele leven negatief beïnvloeden.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ooh ja dat is idd niet leuk nee. Ik heb zelf ook zoiets het beïnvloedt alles wat ik doe. Werk famillie vrienden k word er gek van daar heb je dan ceker weten gelijk in. maar wat het is moet ik nog achter komen. Maar k heb niet iets met dwang dat weer niet
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Dat is tenminste wat, maar je kunt echt wat doen aan OCD klachten, meer dan er alleen mee proberen te leven.

Ik heb ook (milde) OCD gehad en soms komt het nog weleens op. Dingen als meerdere keren een slot checken bijvoorbeeld, terwijl ik heel goed weet dat 'ie dicht zit. Wat het met OCD is, is dat je meer mindfulness moet brengen in alles dat je doet. Doe je iets volledig met aandacht, dan is er direct dat gevoel van voldoening en niet dat knagende gevoel dat je het nog een keer moet doen. Hier kun je jezelf in trainen. Er zijn bijvoorbeeld wel mindfulness apps te krijgen. Ik ben me er bewust van dat ik in herhaling val, maar ook meditatie helpt enorm met bijvoorbeeld OCD. Met meditatie help je jezelf minder neurotisch te maken, waardoor je makkelijker 'mindful' de dag doorgaat. Je neemt dan tijden op de dag dat je bewust de dingen gaat voelen die oncomfortabel zijn, zodat deze je minder lastig vallen gedurende de rest van de dag. Dit maakt het makkelijker om uit die neurotische patronen te stappen, om niet zo dwangmatig je gedachten op te moeten volgen.

Ik wil je probleem niet bagatelliseren hoor. Het is extreem irritant dat dwangmatige, maar er is meer mogelijk dan er slechts mee leren leven.



Het helpt om te beseffen dat die angst altijd alleen voor de toekomst is. Altijd voor 'wat nog moet komen'. Als jij er niet meer zou zijn, zou dat toch niet jouw ervaring zijn? Ik begrijp de angst aan de ene kant, maar het is ook een irreële angst.


Maar dat is een diep inzicht!

Dit is iets waar ik mij enorm in interesseer. Het is hartstikke waar: geluk is tijdelijk. Grijp daaraan vast en je zult onoverkomelijk lijden wanneer je het verliest. Hoewel contra intuïtief, zal geluk je juist gaan achtervolgen wanneer je je er niet aan probeert vast te grijpen.

We zitten allemaal raar in elkaar wat dit betreft hoor. We zoeken blijvend geluk op plekken waar het niet is te vinden.
Klik om te vergroten...
Ben blij dat ik niet alleen ben met zulke angsten te ervaren....Dat van doodsangst is ja een heel andere kijk erop dan ik heb, moet er eens goed over nadenken...heeft misschien geen zin om zó te denken als ik dus doe 🤔.....maar ja zeg maar eens dat ge niet aan roze olifantjes mag denken......
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een dwangstoornis is wel degelijk erg. Jazeker.
Ik heb zo iemand gekend en wat deze persoon er ooit uitkraamde was bizar.
Zoiets als : als ik deze lepeltjes niet afdroog, dan krijgt die en die kanker...ja.
En die ongelooflijke controledwang....
Heel moeilijk om te begrijpen!
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Een dwangstoornis is wel degelijk erg. Jazeker.
Ik heb zo iemand gekend en wat deze persoon er ooit uitkraamde was bizar.
Zoiets als : als ik deze lepeltjes niet afdroog, dan krijgt die en die kanker...ja.
En die ongelooflijke controledwang....
Heel moeilijk om te begrijpen!
Klik om te vergroten...
Ik meek het ook bv bij veel voetballers terwij lze het veld betreden. Ze moéten bepaalde handelingen eerst doen. Trpuwens ik heb er ook eentje , kleintje.😇
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hija de la luna 1 zei:
Ik meek het ook bv bij veel voetballers terwij lze het veld betreden. Ze moéten bepaalde handelingen eerst doen. Trpuwens ik heb er ook eentje , kleintje.😇
Klik om te vergroten...
Heel veel mensen hebben denk ik een heel milde vorm van ocd. Iedereen probeert het te verbergen. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Een dwangstoornis is wel degelijk erg. Jazeker.
Ik heb zo iemand gekend en wat deze persoon er ooit uitkraamde was bizar.
Zoiets als : als ik deze lepeltjes niet afdroog, dan krijgt die en die kanker...ja.
En die ongelooflijke controledwang....
Heel moeilijk om te begrijpen!
Klik om te vergroten...
Moet je je voorstellen dat je extreme smetvrees (ook een vorm van OCD) hebt in deze tijd. Dan ben je altijd al bang voor alles (bacteriën en dergelijke) en dan komt daar nog de angst voor corona bovenop. En de meeste mensen in je omgeving bevestigen die angst ook nog eens... Tot bloedens aan toe je handen wassen...
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."