Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

Angst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

105 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goed dat je dit topic opent! Klinken als heftige en begrijpelijk angstige dingen idd die je hebt meegemaakt.
Ik heb zelf een complexe posttraumatische stress-stoornis, omdat ik tientallen traumatische gebeurtenissen heb meegemaakt in mijn leven.
Dus ik ben heel goed bekend met angst, bevriezen, herbelevingen, nachtmerries etc.
Ik heb er professionele hulpverlening voor en dat is denk ik toch wel nodig als je echt zulke heftige dingen hebt meegemaakt. Je hebt verschillende vormen van traumatherapie, zoals EMDR of Exposure.

Bad trips heb ik nog niet meegemaakt, maar dat komt omdat ik door mijn psychische problematiek gewoon niet durf te trippen omdat je daarvoor gewoon een beetje stabiel moet zijn en het dingen in je hoofd kan versterken. En daar zit ik niet op te wachten natuurlijk. Zo is het al heftig genoeg.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je kunt je richten op alle soorten angst. Je kunt je oneindig bezig houden met alle angst die je hebt ervaren en alle angst die je nog mogelijk kunt ervaren. Natuurlijk, dit denken aan angst is 贸贸k angst. Dit is de angst die je hebt voor angst. Vervolgens kun je nog bang worden dat je een angst voor angst zult krijgen... Het is onophoudelijk op die manier.

Maar, op wie heeft angst betrekking? Mensen houden zich levenslang bezig met allerlei angsten, maar zonder zich af te vragen 'wie' er dan bang is. Het lijkt zo vanzelfsprekend: ik toch? Maar is dat zo? Want als je gaat zoeken naar wie er dan eigenlijk bang is, dan vind je diegene niet. Het is als zo'n spookje uit Super Mario: kijk je van hem weg, dan komt 'ie achter je aan. Kijk je zijn richting op, dan doet 'ie niets meer. Degene die bang is, is zo'n fantoom. Diegene is er niet echt, maar als de aandacht aan angsten wordt gegeven, dan leidt diegene je leven.

Als je angst ervaart, dan is die angst een werkelijkheid. Het is niet te ontkennen. Maar wie lijdt eronder? Als jij eronder lijkt te lijden, is het tijd om te kijken/zoeken naar die persoon die bang is. Spoiler: je zult diegene nooit vinden, want hij/zij is er niet. Het is de identificatie met het lichaam die de angst produceert. Want nu ineens ben je een stoffelijk wezen dat dood kan gaan, dat gevaar loopt in de buitenwereld. En dat gevaar is werkelijk. We lopen constant gevaar. Beter gezegd: het lichaam loopt constant gevaar. Veiligheid is een illusie. Alleen, identificeer je je met dit lichaam, dat trouwens gedoemd is om te sterven en daarom al zo goed als dood is? Identificeer je jezelf met iets dat zo fragiel en eindig is als het lichaam? Natuurlijk zal er dan constante angst zijn in oneindige vormen, subtiel of niet subtiel.

Ik vind angst fascinerend. Maar nog meer fascinerend vind ik het, dat de persoon waar angst betrekking op heeft, er helemaal niet is wanneer je er daadwerkelijk naar gaat kijken. We geven ons leven over aan die persoon, die helemaal niet bestaat...
8
8锔忊儯6锔忊儯Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless
Jij gooit nog gewoon alle angst op een hoop en maakt geen onderscheid tussen reele en irreele angst? Of heb je het nu alleen over irreele angst?

Want juist dat algemene gepraat over angst is mij geweldig tegen gaan staan. de scheiding tussen reeele en irreele angst is voor mij het allerbelangrijkst betreffende dit onderwerp. En daar hoor ik jou eigenlijk nooit over.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
8锔忊儯6锔忊儯 zei:
@Mindless
Jij gooit nog gewoon alle angst op een hoop en maakt geen onderscheid tussen reele en irreele angst? Of heb je het nu alleen over irreele angst?
Klik om te vergroten...
Ik erken re毛le angst en zie er het nut van in.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
8锔忊儯6锔忊儯 zei:
Goed voorbeeld is de Corona crisis. Die heeft mij laten doen in zien dat er wel degelijk nog reeele gevaren bestaan waarop ingespeeld dient te worden. Het heeft mij doen laten inzien dat de mensen die de ernst van de situatie ontkenden en gedachtes haden als 'mij kan niets overkomen omdat ik immuun ben omdat ik geen angst ken en alleen maar liefde uitstraal' gewoon een gigantische plaat voor hun harsens hebben.
Klik om te vergroten...

Voor mij is de corona crisis ook een voorbeeld van angst.
Alleen bij mij ligt die angst op een ander gebied.
Het geeft mij angst dat mensen de achterliggende praktijken niet willen inzien.
Dat er veel meer achter de corona crisis zit en we zwaar belazerd worden.
Dat je door het corona virus doodziek kunt worden en er aan kunt sterven als je al zwak bent geloof ik.
Maar ik geloof ook dat heel deze corona crisis een opgezet plan is.
We door de media belazerd worden.
Het feit dat mensen dit niet willen inzien dat geeft mij angst.
8
8锔忊儯6锔忊儯Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Syl
Dat is voor mij dus irreele angst.

Wel erken ik het gevaar van besmet worden en anderen besmetten. Dan ben ik in eerste instantie niet bang voor mezelf, maar wel dat ik besmet wordt en bijvoorbeeld mijn ouders besmet, die over de 70 zijn en beiden medische problemen hebben. Want die zullen het niet overleven, ik wel.

Angst ontstaan uit het geloven van complottheorieen zal je iets mee moeten doen want je hebt jezelf er mee is mijn mening.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
8锔忊儯6锔忊儯 zei:
Angst ontstaan uit het geloven van complottheorieen zal je iets mee moeten doen want je hebt jezelf er mee is mijn mening.
Klik om te vergroten...

Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven be茂nvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te be茂nvloeden zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
8锔忊儯6锔忊儯 zei:
@Mindless
Want juist dat algemene gepraat over angst is mij geweldig tegen gaan staan. de scheiding tussen reeele en irreele angst is voor mij het allerbelangrijkst betreffende dit onderwerp. En daar hoor ik jou eigenlijk nooit over.
Klik om te vergroten...
Ik praat er denk ik zo in het algemeen over, omdat mijn focus zo ligt op onderzoeken wie het is waar angst betrekking op heeft.

Zelfs in het geval van re毛le angst, heeft deze angst geen betrekking op een persoon. De angst is er, het is echt. Het is een soort samentrekking van het lichaam. En in het geval van re毛le angst zorgt het ervoor dat het organisme zichzelf kan beschermen tegen gevaar. Maar het idee van 'iemand' die lijdt onder al die angst, dat is iets wat nader onderzocht moet worden. Onderzocht in de eigen ervaring bedoel ik dan. Want dan blijkt, dat diegene er helemaal niet is. Het is een creatie van onze eigen voorstelling.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Syl zei:
Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven be茂nvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te be茂nvloeden zijn.
Klik om te vergroten...
Maar het is toch een angst die je in mindere of meerdere mate be茂nvloedt. En misschien is je angst gegrond, maar je kunt er niet direct iets mee doen. Het is niet zoals bijvoorbeeld angst voor een naderende auto, zodat je aan de kant gaat.

Ik geloof er wel in dat complottheorie毛n niet uit het niets komen. Als je ziet waartoe de mens en overheden al in staat zijn geweest tot nu toe, zouden veel dingen mij niet verbazen. Maar toch kies ik ervoor om me daar niet (meer) op te richten. Ik wil me op positiviteit richten en op dingen waar ik wat aan kan doen in mijn directe omgeving. Me zo min mogelijk laten be茂nvloeden door angst over met name de toekomst. Die toekomst kunnen we toch alleen maar nu cre毛ren. :)
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Maar het is toch een angst die je in mindere of meerdere mate be茂nvloedt. En misschien is je angst gegrond, maar je kunt er niet direct iets mee doen.
Klik om te vergroten...

Het is geen angst die mijn leven nu be茂nvloed.
Er werd iets gezegd over angst en de corona.
Daaruit maakte ik de opmerking dat ik juist op een andere manier het angstig vind.
Het is zeer zeker niet iets wat mijn dagelijkse doen be茂nvloed.
Daarom heb ik zelfde gedachten als jou.
Ik probeer me ook juist te richten op de dingen waar ik nu wel iets aan kan doen.
Zo doneer ik deels mijn boodsch van voedselbank aan een man die elke week kookt voor daklozen.
Help ik mee met een fb groep die zich inzet voor de mensen in financi毛le nood nu.
Er worden dan boodsch aan gezinnen of alleenstaande gedoneerd.

Het was meer om aan te geven dat ik me niet zo zeer druk maak om het corona virus zelf maar meer om de achterliggende redenen. 馃槉
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nou ja, om dan even alleen over mezelf te spreken:

Toen ik me wat meer bezig hield met geregeld denken aan dergelijke complotten, merkte ik wel degelijk dat ik last had van dat negatieve angst denken.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Nou ja, om dan even alleen over mezelf te spreken:

Toen ik me wat meer bezig hield met geregeld denken aan dergelijke complotten, merkte ik wel degelijk dat ik last had van dat negatieve angst denken.
Klik om te vergroten...

Dat had ik alleen ff in het begin toen ik dingen door kreeg.
Ik heb er verder geen invloed op dus probeer net als jou nu me te richten op positieve dingen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Syl zei:
Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven be茂nvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te be茂nvloeden zijn.
Klik om te vergroten...
Steek je ook zendmasten in brand?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ganggang馃挴 zei:
Steek je ook zendmasten in brand?
Klik om te vergroten...

Wie weet... 馃槆
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik lees, en merk met oprechte vreugde, dat mijn onderwerp klaarblijkelijk ook voor anderen iets kan betekenen.
Dat doet mij goed.
Er zijn zeer, zeer goede reacties geplaatst, waarvoor mijn dank!
Zelfs de reacties van @ 8.6 vind ik nu goed doordacht serieus geplaatst, en in deze ronde ga ik zelfs voor een groter gedeelte met hem mee! ( hoe bestaat het)
Alleen, hij voegt iets toe aan het kale begrip dat " angst " heet.
In casu: angst, en liefde.
Dit zijn totaal verschillende werelden, zaken zoals je zonder meer kunt onderscheiden, en over liefde heb ik het in dit topic niet.
Daarvoor zou een apart Topic een goede zaak op zichzelf kunnen zijn.
脫贸k al weer, omdat in dat kader ik naar Frankrijk
En dan nog dit:
Ik heb niet, en nooit willen zeggen " dat je er nooit meer uitkomt" en mocht dit wel zo zijn overgekomen, dan wil ik die frase herroepen.
Want het moge duidelijk zijn dat dit een onwaarheid betreft. Dat zou echt niet waar zijn.
Natuurlijk kun je er zelf uitkomen.
Maar meer dan geregeld lukt dat dus niet en dan is hulp absoluut nodig, zeg maar: noodzakelijk. Speciaal toegesneden hulp, dus. Jazeker!

Dan ben ik blij om weer iets van @ Syl te mogen horen. Prima!
En laat die zendmasten maar voor wat ze zijn.
Ondingen. Niks meer, niks minder.
Windmolens. Ook al zoiets fraais....

E茅n mens lijdt het meest,
Van het leed, dat hij vreest.

Z贸 is het.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Het is niet zoals bijvoorbeeld angst voor een naderende auto, zodat je aan de kant gaat.
Klik om te vergroten...

Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.

@Syl
Je hebt vast ook de vragen en bedenkingen omtrent het OMT gevolgd. Bizar niet dat ons lot in handen van medici ligt en ze geen openheid geven?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#17
Albedo zei:
Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.

@Syl
Je hebt vast ook de vragen en bedenkingen omtrent het OMT gevolgd. Bizar niet dat ons lot in handen van medici ligt en ze geen openheid geven?
Klik om te vergroten...

Ik heb div videos gezien, en ook veel gelezen van Pieter Stuurman.
Het is inderdaad bizar allemaal.
Kijk geen nieuws meer en lees geen kranten meer.
Richt me op positieve zaken want tis hopeloos.
8
8锔忊儯6锔忊儯Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Waar ik me aan het begin van de Corona crisis nog heel erg veel zorgen maakte (en zelfs even een echte dip had) omdat de gemiddelde mens absoluut niet de ernst van de situatie in zag zijn die zorgen inmiddels weg en is er nu het volste vertrouwen dat alles weer goed gaat komen op termijn.

De positieve flow die ik destijds kwijt was heb ik dus weer gevonden.

Van complottheorieen is bij mij absoluut geen sprake, nooit geweest. Ik heb het helemaal niet op de huidige regering met de VVD aan het roer, maar ik vind toch wel dat ze het niet slecht hebben gedaan met de huidige maatregelen, terwijl ik eerst vond dat die te mild waren en ik een volledige lockdown toch verstandiger vond maar het heeft toch goed uitgepakt, we konden het net aan qua IC capaciteit, beetje met de hulp van Duitsland dan.
Wel mag van mij de zorg op de schop, die mag wat mij betreft weer onder de overheid vallen, dus weg met de vrije marktwerking in de zorg want die werkt gewoon niet. En wat meer IC capaciteit mag ook wel in geval van een nieuwe pandemie.

Dan hoop ik ook dat we geleerd hebben dat alles wel wat minder mag. Vliegen mag wat mij betreft weer elitair worden, dus geen subsidie meer zodat de prijzen om te vliegen hoog zijn en een normaal gezin zich niet meerdere vliegvakanties per jaar kan veroorloven. Ga gewoon lekker in de buurt op vakantie, genoeg te zien in eigen land of net over de grens.

Misschien is alles toch nog ergens goed voor geweest!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Albedo zei:
Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.
Klik om te vergroten...
Goede metafoor en ik snap je punt.

Toch zie ik geen zin in zorgen maken. Zorgen maken is angst rondjes laten lopen in je hoofd en dat maakt het er nooit beter op. Je kunt natuurlijk wel de problemen die er zijn erkennen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dit topic open uk, omdat ik het allereerst elders geprobeerd heb om hierover wat neer diepgang te kunnen krijgen, ik denk dat een speciaal topic best wel op zijn plaats zou kunnen zijn.
Datgene, wat ik erover neerschrijf, is afkomstig uit mijn eigen ervaring.
Dit met name, omdat a t het voor iedereen weer anders kan worden ervaren.
Omdat ik niet bepaald het leven geleid heb van een koorknaap zogezegd, nee, verre van dat, heb ik het idee, dat ik er wat van kan zeggen.
Ik hoop, dat anderen er nog iets aan kunnen hebben, en, beste mensen op DF.....reageer!

Angst, beste mensen. Iedereen kent het, logisch, want angst ergens voir kan nuttig zijn. Zo als ik al schreef, kan angst je behoeden voor het begaan van domheden, voor het kunnen handelen van het in gevaarlijke omstandigheden zijn, of kunnen komen, vermijden, maar,
Angst kan ook mensen volledig verlammen, hysterisch maken, of juist mensen in nood juist w茅l hele domme dingen laten doen .
Want, zo werkt dat..

We kennen onder andere:
Bang zijn voor iets, of een omstandigheid.
Angstig zijn voor bijvoorbeeld het in een vliegtuig stappen, om sommige dieren te zien, of voor oom agent, als je stout bent geweest.

Zware angst. Voor het krijgen van ziektes.
Pleinvrees. Angstig zijn voor grote, open ruimtes.

Claustrofobie. Het juist niet in kleine ruimtes kunnen zijn. Tunnels bijvoorbeeld. Heel vervelend soms.

Nachtmerries.
Deze heb ik zelf regelmatig.
Allerlei gebeurtenissen herbeleven, en deze zijn vaak vreselijk heftig.
Drijfnat van het zweet wakker worden, en een tijdje nodig hebben om te beseffen, dat het maar een nare droom geweest is...Ik ken dit! Levensecht herbeleven van ellende!

En dan: doodsangst uitstaan. Zoals, in echt linke situaties zijn, zoals oorlog, vechtpartijen, woningbrand, of in een gewapende overval betrokken raken.

E茅n stapje hoger nog. Trauma's.

Traumatische ervaringen.
Echte herbeleving.
Van heel nare gebeurtenissen.
Vreselijk. En ja, deze ken ik zelf dus ook.
Z贸 heb ik ooit mensen levend zien verbranden in hun verongelukte auto, zij zaten bekneld en konden er niet uit, toen de boel in de brand vloog.
Het schreeuwen hoor ik n贸g....

Een reden voor vele mensen, om drugs te gaan gebruiken of veel te veel te gaan drinken.
脫贸k al weer : uit eigen doos. Jazeker.

En san: De trauma's dempen, verdrukken.
Drugs en drank, dus. Dat helpt soms een beetje.
Maar, is het middel uitgewerkt, dan keert de mis猫re in alle hevigheid terug...
Om hiermee te kunnen omgaan, is toch echt heel vaak intensieve specialistische hulp nodig. Dit overwin je niet alleen...

De laatste: paniek.
Nu geef je alles uit handen, de controle, logisch nadenken, alles gaat op zijn automatische piloot.
En dan, dan zijn we op een Punt aangeland, wat echt levensgevaarlijk is.
Juist, omdat je geen controle meer hebt over deze situatie.
脫贸k vaak geen controle meer hebt over de sluitspier, het letterlijk in je broek doen van angst.
Dat merk je pas als de situatie is opgehouden te bestaan.
In paniek zijnde merk je niets, en voel je ook niks meer, door de adrenaline die is vrijgekomen stelt het lichaam dat voelen even uit.

In onze wereld van drugs, en dan met name in een bad trip, daar heb ik echte doodsangsten uitgestaan. Jazeker.
Juist in een toestand, waarin niets meer is, zoals het lijkt, en je in een soort van K hole zit, dat was voor mij ontzettend afschuwelijk. Dat was dus echt " Bad" gaan.
Die trip is Meer dan 40 jaar geleden geweest, en toch herinner ik me deze nog helemaal.

En ja, in mijn legioenstijd heb ik ook meer, dan eens de dood voor ogen gehad.
Heel gevaarlijk, als er door iemand die je niet ziet, beschoten wordt.
Of, in een koud, diep, donker water zitten, op 40 meter diepte, en vastraken in een visnet.
Dat was er ook eentje, die ik niet vergeten ben...sterker nog, deze ervaring maakte, dat ik het niet meer kon. Niet meer via een ankerkabel naar de donkere, koude diepte kunnen duiken om daar je werk te kunnen doen. Afgelopen was het!
Want, als je angst hebt, moet je dus nooit gaan duiken...

Waar het mij om gaat, is, dat iedereen dus, de angst kent. Ja. Absoluut.
Maar, wat kan je doen, als de angst je de baas is geworden? Zo als bij mij bij dat duiken?
Of bij een echte bad trip?
Of bij het zien van een muis op een stoel springt en totaal hysterisch wordt?
Waarvoor, waarom reageert iemand zo, om een beestje, wat totaal ongevaarlijk is?
Sommige gebeurtenissen binnengaan vermijden.
Zoals ik, ik kan, en zal het duikpak niet meer dragen. Fini.
Muizen, die kun je gaan vangen.
Z贸 lang het maar redelijk gaat, smetvrees, daar wacht niemand natuurlijk op.
Maar deze is heel., heel moeilijk te overwinnen helaas...
En dan deze nog!

Indische mensen, deze kennen vaak " de Mommo".
De mommo, wat is dat?
Wel, de Mommo is een soort van monster, dat veel tanden heeft en sterke poten met klauwen.
Deze Mommo zit in de nacht vaak onder je bed.
Als je er nou maar voor zorgt, dat je voeten niet over de bed rand uitsteken, dan gebeurt je niets.
En soms moet je er s 'nachts even uit.
En dan lig je daar. En denk je...kan ik er Nu uit, zonder dat de Mommo je voeten grijpt, of doet deze Mommo vannacht niets?
En eerlijk. Hoe te meer je hierover gaat nadenken, hoe te re毛ler deze Mommo er is...

Ik laat nu re毛le angst zien, en irre毛le angst.
Want, hoe je er ook in staat, vraag je zo mogelijk af:

Wat is nu het aller ergste, wat mij kan gebeuren?
Raak ik gewond, of, ga ik dood misschien?
Vaak zie je in, dat het een en ander wat te groot, te zwaar, ofwel niet logisch is.
Dan krijg je weer lucht, en kun je er tegenin, of er overheen komen.
Je kunt weer gaan handelen .
En, er goed doorheen komen.
Vergeet niet, dat angst een zeer slechte raadgever is, en paniek raken vaak dodelijk kan aflopen.

En lukt het echt niet om er zelf overheen te komen?

Zoek hulp!!! Dat los je niet in je eentje meer op...

En de Mommo?
Die, beste mensen, die bestaat niet.
Echt niet!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."