Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

Angst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

105 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#1
8️⃣6️⃣ zei:
Angst ontstaan uit het geloven van complottheorieen zal je iets mee moeten doen want je hebt jezelf er mee is mijn mening.
Klik om te vergroten...

Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven beïnvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te beïnvloeden zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
8️⃣6️⃣ zei:
@Mindless
Want juist dat algemene gepraat over angst is mij geweldig tegen gaan staan. de scheiding tussen reeele en irreele angst is voor mij het allerbelangrijkst betreffende dit onderwerp. En daar hoor ik jou eigenlijk nooit over.
Klik om te vergroten...
Ik praat er denk ik zo in het algemeen over, omdat mijn focus zo ligt op onderzoeken wie het is waar angst betrekking op heeft.

Zelfs in het geval van reële angst, heeft deze angst geen betrekking op een persoon. De angst is er, het is echt. Het is een soort samentrekking van het lichaam. En in het geval van reële angst zorgt het ervoor dat het organisme zichzelf kan beschermen tegen gevaar. Maar het idee van 'iemand' die lijdt onder al die angst, dat is iets wat nader onderzocht moet worden. Onderzocht in de eigen ervaring bedoel ik dan. Want dan blijkt, dat diegene er helemaal niet is. Het is een creatie van onze eigen voorstelling.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Syl zei:
Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven beïnvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te beïnvloeden zijn.
Klik om te vergroten...
Maar het is toch een angst die je in mindere of meerdere mate beïnvloedt. En misschien is je angst gegrond, maar je kunt er niet direct iets mee doen. Het is niet zoals bijvoorbeeld angst voor een naderende auto, zodat je aan de kant gaat.

Ik geloof er wel in dat complottheorieën niet uit het niets komen. Als je ziet waartoe de mens en overheden al in staat zijn geweest tot nu toe, zouden veel dingen mij niet verbazen. Maar toch kies ik ervoor om me daar niet (meer) op te richten. Ik wil me op positiviteit richten en op dingen waar ik wat aan kan doen in mijn directe omgeving. Me zo min mogelijk laten beïnvloeden door angst over met name de toekomst. Die toekomst kunnen we toch alleen maar nu creëren. :)
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Maar het is toch een angst die je in mindere of meerdere mate beïnvloedt. En misschien is je angst gegrond, maar je kunt er niet direct iets mee doen.
Klik om te vergroten...

Het is geen angst die mijn leven nu beïnvloed.
Er werd iets gezegd over angst en de corona.
Daaruit maakte ik de opmerking dat ik juist op een andere manier het angstig vind.
Het is zeer zeker niet iets wat mijn dagelijkse doen beïnvloed.
Daarom heb ik zelfde gedachten als jou.
Ik probeer me ook juist te richten op de dingen waar ik nu wel iets aan kan doen.
Zo doneer ik deels mijn boodsch van voedselbank aan een man die elke week kookt voor daklozen.
Help ik mee met een fb groep die zich inzet voor de mensen in financiële nood nu.
Er worden dan boodsch aan gezinnen of alleenstaande gedoneerd.

Het was meer om aan te geven dat ik me niet zo zeer druk maak om het corona virus zelf maar meer om de achterliggende redenen. 😊
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nou ja, om dan even alleen over mezelf te spreken:

Toen ik me wat meer bezig hield met geregeld denken aan dergelijke complotten, merkte ik wel degelijk dat ik last had van dat negatieve angst denken.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Nou ja, om dan even alleen over mezelf te spreken:

Toen ik me wat meer bezig hield met geregeld denken aan dergelijke complotten, merkte ik wel degelijk dat ik last had van dat negatieve angst denken.
Klik om te vergroten...

Dat had ik alleen ff in het begin toen ik dingen door kreeg.
Ik heb er verder geen invloed op dus probeer net als jou nu me te richten op positieve dingen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Syl zei:
Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven beïnvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te beïnvloeden zijn.
Klik om te vergroten...
Steek je ook zendmasten in brand?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ganggang💯 zei:
Steek je ook zendmasten in brand?
Klik om te vergroten...

Wie weet... 😇
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik lees, en merk met oprechte vreugde, dat mijn onderwerp klaarblijkelijk ook voor anderen iets kan betekenen.
Dat doet mij goed.
Er zijn zeer, zeer goede reacties geplaatst, waarvoor mijn dank!
Zelfs de reacties van @ 8.6 vind ik nu goed doordacht serieus geplaatst, en in deze ronde ga ik zelfs voor een groter gedeelte met hem mee! ( hoe bestaat het)
Alleen, hij voegt iets toe aan het kale begrip dat " angst " heet.
In casu: angst, en liefde.
Dit zijn totaal verschillende werelden, zaken zoals je zonder meer kunt onderscheiden, en over liefde heb ik het in dit topic niet.
Daarvoor zou een apart Topic een goede zaak op zichzelf kunnen zijn.
Óók al weer, omdat in dat kader ik naar Frankrijk
En dan nog dit:
Ik heb niet, en nooit willen zeggen " dat je er nooit meer uitkomt" en mocht dit wel zo zijn overgekomen, dan wil ik die frase herroepen.
Want het moge duidelijk zijn dat dit een onwaarheid betreft. Dat zou echt niet waar zijn.
Natuurlijk kun je er zelf uitkomen.
Maar meer dan geregeld lukt dat dus niet en dan is hulp absoluut nodig, zeg maar: noodzakelijk. Speciaal toegesneden hulp, dus. Jazeker!

Dan ben ik blij om weer iets van @ Syl te mogen horen. Prima!
En laat die zendmasten maar voor wat ze zijn.
Ondingen. Niks meer, niks minder.
Windmolens. Ook al zoiets fraais....

Eén mens lijdt het meest,
Van het leed, dat hij vreest.

Zó is het.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Het is niet zoals bijvoorbeeld angst voor een naderende auto, zodat je aan de kant gaat.
Klik om te vergroten...

Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.

@Syl
Je hebt vast ook de vragen en bedenkingen omtrent het OMT gevolgd. Bizar niet dat ons lot in handen van medici ligt en ze geen openheid geven?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
Albedo zei:
Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.

@Syl
Je hebt vast ook de vragen en bedenkingen omtrent het OMT gevolgd. Bizar niet dat ons lot in handen van medici ligt en ze geen openheid geven?
Klik om te vergroten...

Ik heb div videos gezien, en ook veel gelezen van Pieter Stuurman.
Het is inderdaad bizar allemaal.
Kijk geen nieuws meer en lees geen kranten meer.
Richt me op positieve zaken want tis hopeloos.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Waar ik me aan het begin van de Corona crisis nog heel erg veel zorgen maakte (en zelfs even een echte dip had) omdat de gemiddelde mens absoluut niet de ernst van de situatie in zag zijn die zorgen inmiddels weg en is er nu het volste vertrouwen dat alles weer goed gaat komen op termijn.

De positieve flow die ik destijds kwijt was heb ik dus weer gevonden.

Van complottheorieen is bij mij absoluut geen sprake, nooit geweest. Ik heb het helemaal niet op de huidige regering met de VVD aan het roer, maar ik vind toch wel dat ze het niet slecht hebben gedaan met de huidige maatregelen, terwijl ik eerst vond dat die te mild waren en ik een volledige lockdown toch verstandiger vond maar het heeft toch goed uitgepakt, we konden het net aan qua IC capaciteit, beetje met de hulp van Duitsland dan.
Wel mag van mij de zorg op de schop, die mag wat mij betreft weer onder de overheid vallen, dus weg met de vrije marktwerking in de zorg want die werkt gewoon niet. En wat meer IC capaciteit mag ook wel in geval van een nieuwe pandemie.

Dan hoop ik ook dat we geleerd hebben dat alles wel wat minder mag. Vliegen mag wat mij betreft weer elitair worden, dus geen subsidie meer zodat de prijzen om te vliegen hoog zijn en een normaal gezin zich niet meerdere vliegvakanties per jaar kan veroorloven. Ga gewoon lekker in de buurt op vakantie, genoeg te zien in eigen land of net over de grens.

Misschien is alles toch nog ergens goed voor geweest!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Albedo zei:
Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.
Klik om te vergroten...
Goede metafoor en ik snap je punt.

Toch zie ik geen zin in zorgen maken. Zorgen maken is angst rondjes laten lopen in je hoofd en dat maakt het er nooit beter op. Je kunt natuurlijk wel de problemen die er zijn erkennen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
8️⃣6️⃣ zei:
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar dat noem ik dan meer piekeren als je je niet kan losmaken van je zorgen. Want een beetje zorgen maken maakt je bewust en op je hoede, en als je dat dan ergens kan parkeren in je hersens en het tijdelijk kan loslaten dan is er niks aan de hand en kan je er zelfs voordeel van hebben.
Klik om te vergroten...
Dat is ook wel waar.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Goede metafoor en ik snap je punt.

Toch zie ik geen zin in zorgen maken. Zorgen maken is angst rondjes laten lopen in je hoofd en dat maakt het er nooit beter op. Je kunt natuurlijk wel de problemen die er zijn erkennen.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar dat noem ik dan meer piekeren als je je niet kan losmaken van je zorgen. Want een beetje zorgen maken maakt je bewust en op je hoede, en als je dat dan ergens kan parkeren in je hersens en het tijdelijk kan loslaten dan is er niks aan de hand en kan je er zelfs voordeel van hebben.

Je moet wel kritisch durven zijn om je zorgen te kunnen maken zonder te gaan lopen piekeren of door te slaan in paniek. Of zoiets... Want als je niet kritisch bent is het ook niet goed. Want dan ben je ook maar een speelbal van...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Waar blijkt dit uit, als ik vragen mag?
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Toch zie ik geen zin in zorgen maken. Zorgen maken is angst rondjes laten lopen in je hoofd en dat maakt het er nooit beter op. Je kunt natuurlijk wel de problemen die er zijn erkennen.
Klik om te vergroten...

Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar het is niet zo eenvoudig.

Een hoop mensen maken zich grote zorgen of hebben angst dat ze hun baan niet behouden, geen werk vinden (1,1 miljoen zzp-ers), de huur of hypotheek niet kunnen betalen, failliet gaan als het te lang blijft duren, etc. Dat is momenteel naast Corona de realiteit, als ze al niet werkloos of failliet zijn. Daarbij is de compensatie van de overheid te weinig en hebben ze ondernemers daarover misleid.

We staan nog maar aan het begin en velen merken het misschien nog niet direct zelf, maar de angst is al voelbaar of te merken in diverse media.

Zag dat de Corona aanpak vd VVD goed werd gewaardeerd; 10 zetels winst in de peilingen. Er kan nog veel gebeuren op weg naar de verkiezingen volgend jaar, maar het (herstel)geld moet ergens vandaan komen en veel landen zijn niet zo rijk als wij.

Ben benieuwd hoeveel bedrijven overeind blijven of worden overgenomen door grotere (buitenlandse) ondernemingen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Albedo
Het is ook niet best wat deze quarantaine met de economie en maatschappij doet. Dat wil ik zeker niet ontkennen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Angst voor de toekomst hebben, daarmee heeft men uiteraard wel een groot punt. Jazeker.
De realiteit:
Allereerst, Wat kan je daar nu nog aan doen, sommige zaken zijn nu nog totaal onbekend, en van speculeren krijg je zeer zeker 1 ding, namelijk zware hoofdpijn.
De Dalai Lama had een mooie spreuk over problemen en angst voor het verkeerd aflopen.
Hoe die precies was weet ik even niet meer, het kwam erop neer dat als de gevolgen van een probleem al vast stonden, het geen zin meer zou hebben om er wakker van re liggen, want er was al niets meer aan te veranderen.
Het ware beter, om vanuit de afloop te bedenken, hoe de draad vanaf dat punt weer op te nemen, en vanuit een positieve opbouw een positief einde te kunnen verkrijgen.
Op dit vlak ben ik het dus niet met de eerwaarde Dalai Lama eens. Nee.
Zó werkt het niet.

Wat wij wel met zekerheid kunnen verwachten is dat er straks na de zondvloed absoluut de rekening op tafel gelegd wordt.
Alle steun, te gering nu overigens, doet de staatsschuld stijgen. En niet zo weinig, óók.
En Wat er daarop gaat volgen, wel, dat weten we nog wel.
De rekening moet, en zal dan ook, betaald moeten worden. Reken daar alvast op!
Het wordt ongetwijfeld weer met, zoals wijlen Wim Kan, al zong:
Zuinig over de drempel...En de bekende buikriem aanhalen.
Ben uk daar nu bang voor? Nee.
Want dit heeft geen zin.
Het heeft veel meer zin, om te bedenken, hoe dit op te vangen is, zonder huis en haard te verliezen. En Ja, dat gebeurt nu al helaas, de mooie woorden van dhr. Rutte ten spijt.
Want, wat zijn nu 5000 euro, als het om een bedrijf op gang houden gaat. Zoals de horeca.
Ik ben benieuwd.
Maar ik raak niet in paniek.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
maar het (herstel)geld moet ergens vandaan komen en veel landen zijn niet zo rijk als wij.
Klik om te vergroten...
We zijn helemaal niet rijk, als je alle bezittingen en geld dat de overheid bezit afstreept tegen de staatsschuld staat de staat Nederland toch echt vet in de min hoor, net zoals alle andere landen trouwens.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."