Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

Angst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

105 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
Haal jij de engelse biljoen en de nederlandse biljoen niet doorelkaar? Het vermogen van Masayoshi Son is nog geen 23 miljard waard. Een bil gates is rijker. Die lachwekkende families hebben echt vele vele malen meer. Nogmaals, zij bepalen de koersen van centrale banken. Je weet wel, waar die Masayoshi gasten hun geld vandaan halen. Ben verder blij dat je lacht hoor want dan maak je je in ieder geval geen zorgen over dingen die wij toch nooit zullen snappen en toch nooit invloed op uit kunnen oefenen :)

Edit even een toevoeging:

Dit zijn al eigen geen complotten meer he. Deze info is algemeen bekend en feiten zijn overduidelijk. Alleen spelen ze een beetje Hide in plain sight.
Klik om te vergroten...
Rotschild heeft nog geen miljard:)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
c
crabman224Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik probeer het altijd maar zo te zien, nog nooit in de geschiedenis van de mensheid hebben we het zo goed gehad, ik ben blij dat ik in dit tijdperk ben geboren IPV van 200 jaar geleden, want dat was ik waarschijnlijk al dood door mijn blindedarm onsteking :sunglasses:

De gemiddelde mens leeft nu beter als een koning in de middeleeuwen. Just saying.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rivalrie zei:
Rotschild heeft nog geen miljard:)
Klik om te vergroten...
Waar haal jij dat vandaan? Ik zou graag eens iets lezen dat gebaseerd is op feiten als het om vermogens van dit soort families gaat. Als ik op vermogen rothschilds zoek dan kom ik op veel hogere bedragen uit. tot triljoenen aan toe. Maar er zijn maar weinig feiten kenbaar. Dus ben benieuwd waar jij je info vandaan haalt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat moet je nou toch in vredesnaam met zó ontzettend veel geld.
Nóg meer geld maken, klaarblijkelijk.
Wat een volk, toch...
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Waar haal jij dat vandaan? Ik zou graag eens iets lezen dat gebaseerd is op feiten als het om vermogens van dit soort families gaat. Als ik op vermogen rothschilds zoek dan kom ik op veel hogere bedragen uit. tot triljoenen aan toe. Maar er zijn maar weinig feiten kenbaar. Dus ben benieuwd waar jij je info vandaan haalt.
Klik om te vergroten...
Verschillende bronnen als bloomberg en Reuters. Deze familie wordt echt overschat 😄.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Verschillende bronnen als bloomberg en Reuters. Deze familie wordt echt overschat 😄.
Klik om te vergroten...
Ja welja je hebt gelijk. We houden het hier ook maar bij :) . We worden met z'n allen lekker in het ootje genomen en weet je? ik vind het allemaal wel best ook :sunglasses:
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Ja welja je hebt gelijk. We houden het hier ook maar bij :) . We worden met z'n allen lekker in het ootje genomen en weet je? ik vind het allemaal wel best ook :sunglasses:
Klik om te vergroten...
Haha ja idd. Je kunt je afvragen of het uitmaakt of rotschild de dienst uitmaakt of trump..... op persoonlijke titel veranderd er toch niets.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Legio Patria Nostra

Het is altijd weer een strijd
Of ik kies voor eenzaamheid
Een vreemde eend in elke bijt
Met het idee dat niemand kijkt

Of ik klamp mijn vrienden aan
Ga in hun licht of schaduw staan
Ik heb alles al gedaan
Maar de twijfel blijft bestaan
Mijn slaap vol boze dromen
Elke nacht was veel te lang
Maar al mijn geesten en demonen
Maken mij niet langer bang

Monsters slapen nooit
Dus ik ga gewoon naar bed
Monsters slapen nooit Ik heb de wekker niet gezet
Want ze maken mij wel wakker

Het is altijd een gevecht
Of je opkomt voor je recht
Of dat je klaagt maar toch niet echt Iets doet aan wat er wordt gezegd
Er is altijd iemand die je het gevoel geeft
Dat je niet de moeite waard bent of zoiets
Het zijn de monsters die je ziet

Mijn slaap vol boze dromen
Elke nacht was veel te lang
Maar al mijn geesten en demonen
Maken mij niet langer bang

Monsters slapen nooit
Dus ik ga gewoon naar bed
Monsters slapen nooit
Ik heb de wekker niet gezet
Want ze maken mij wel wakker

Monsters slapen nooit...



Ik ben niet meer in staat om lange stukken te schrijven zoals ik altijd graag deed. Door alle stress van afgelopen jaren heb ik een herseninfarct gekregen en heb een tijdje in het ziekenhuis moeten doorbrengen. Ik ben nu aan het revalideren maar hier moest ik toch even op reageren. Beste @Legio Patria Nostra , wat ik je graag zeggen wilde is dat monsters niet echt bestaan. Ze bestaan alleen in ons hoofd, wij geven ze bestaansrecht. Kom op man, jij bent voor mij een voorbeeld al ken ik je niet persoonlijk. Jij bent een bijter, een doorzetter en ik denk meer aan jou dan jezelf denkt. Geef niet op!

Ik heb filmpjes gezien van de mannen met de witte hoeden, het zijn bikkels en al durf ik er niets eens aan te denken wat jij allemaal wel niet heb meegemaakt, vergeet niet dat er mensen zijn die mensen zoals jij als voorbeeld hebben...... Heel veel sterkte!

J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Ja ik ken de doodsangst. Dat is niet te omschrijven. Maar ook dat iemand waar je je hart mee deelt vermist was en je bent zo doodsbang diegene heeft je nodig elke seconde telt. Moest ik op mijn plek wachten moest ik zoeken en waar? Het is onmacht,wanhoop en de pijn als je moet toekijken als iemand ondraaglijk lijd en je kan niets doen. Je staat knetterstijf van de adrenaline maar je bent ook compleet verlamd.

Angst van een paniekaanval ken ik ook je denkt dat je het niet vol kan houden en je weet niet wanneer het stopt. En dan is er drugs en dat kan weldegelijk helpen. Of je gebruikt het niet als leerproces maar raakt ervan overtuigd dat dit de enige oplossing is,verslaafd..en je bent nog veel verder van huis.

Vind je tekst wat moeilijk lezen zonder alinea's, ga ook niet zeggen dat je geen angst voelt. Is voor iedereen anders, maar ben het eens met Hija de la luna dat het ook ergens anders aan kan liggen.

Er zijn echt mogelijkheden voor een fijn leven!! Je hebt hulp, maar loopt dat goed? Misschien eens goed helemaal terug te gaan naar de nulbasis
Wat gaat er wel/niet goed met:
Je slaap
Je dag/nachtritme
Je dagindeling
Controle over je mindset
Sport je? Bewegen..zon..natuur
Er zo zo veel gratis dingen die simpel gezegd de de fijne stofjes in je hoofd kunnen boosten. Je moet het alleen ervaren en zelf blijven opzoeken.

En hoeveel liefde heb je in je leven? Heb je mensen om je heen, liefde naar jezelf?
Klik om te vergroten...

Mrloverdj zei:
Ja ik ken de doodsangst. Dat is niet te omschrijven. Maar ook dat iemand waar je je hart mee deelt vermist was en je bent zo doodsbang diegene heeft je nodig elke seconde telt. Moest ik op mijn plek wachten moest ik zoeken en waar? Het is onmacht,wanhoop en de pijn als je moet toekijken als iemand ondraaglijk lijd en je kan niets doen. Je staat knetterstijf van de adrenaline maar je bent ook compleet verlamd.

Angst van een paniekaanval ken ik ook je denkt dat je het niet vol kan houden en je weet niet wanneer het stopt. En dan is er drugs en dat kan weldegelijk helpen. Of je gebruikt het niet als leerproces maar raakt ervan overtuigd dat dit de enige oplossing is,verslaafd..en je bent nog veel verder van huis.

Vind je tekst wat moeilijk lezen zonder alinea's, ga ook niet zeggen dat je geen angst voelt. Is voor iedereen anders, maar ben het eens met Hija de la luna dat het ook ergens anders aan kan liggen.

Er zijn echt mogelijkheden voor een fijn leven!! Je hebt hulp, maar loopt dat goed? Misschien eens goed helemaal terug te gaan naar de nulbasis
Wat gaat er wel/niet goed met:
Je slaap
Je dag/nachtritme
Je dagindeling
Controle over je mindset
Sport je? Bewegen..zon..natuur
Er zo zo veel gratis dingen die simpel gezegd de de fijne stofjes in je hoofd kunnen boosten. Je moet het alleen ervaren en zelf blijven opzoeken.

En hoeveel liefde heb je in je leven? Heb je mensen om je heen, liefde naar jezelf?

Alles gaat met babystapjes, als je weet dat je het kan bereiken! Kan je je focussen op die stapjes ipv je angst.
Klik om te vergroten...
He' ja weetje wat het is. het is niet echt dat ik continu doodsbang ben had ik eerder wel kreeg ook paniekaanvallen ervan,maar meer dat ik denk steeds van het komt niet meer goed enzv. En dan denk ik steeds van het heeft geen zin meer als je zo moet leven snapje, het is niet zo dat k me wat aan doe ofs maar word er wel knetterlijp van. Snap best dat sommige mensen echt doordraaien dat snap k best. Maar bij mij is het allemaal begonnen door die uurenlange hartkloppingen wat ik had. en ik denk steeds heb al gesprekken gehad enzv maar ik blijf denken dat ik daardoor vroeger zou dood gaan of dat soort dingen omdat k n beste klap k.heb gehad zegmaar. En ja k werk wel gewoon halfe dagen nu om weer op te starten. En qua liefde, k heb wel veel liefde om me heen geen vriendin nu maar heb meer dan genoeg aan me liefe moeder en me zusjes en me beste maat me neefje enzv. Datwelen sport doe k niet omdat k altijd bang was om dat hoe meer je hart moet doen hoe slechter het is ook iets wat ik mezelf heb wijsgemaakt. Maar k kan t proberen en vdrest heb ik wel redelijke dag indeling maar het is gewoon heel zwaar nu nog nooit meegemaakt ben dikke 8 maand ofs verder man.
H
HiyouLid
01-01-2024, 00:00
#10
8️⃣6️⃣ zei:
Ik heb last gehad van angst/paniekstoornis en deze overwonnen. Ik ben daarin zo ver gegaan dat er een periode was dat ik even geen enkele vorm van angst meer kende, ik dacht dan ook een periode dat angst per definite iets slechts was en dat alles liefde moest zijn, mede omdat ik in contact kwam met spirituele mensen die er net zo over dachten.

Inmiddels ben ik daar van afgestapt. Angst heeft wel degelijk een functie, het laat je inspelen op gevaar. Want als je geen angst kent dan is er ook geen gevaar. En als er gevaar is en je herkent het niet of je bent te eigenwijs om het te willen herkennen dan kan het slecht met jou (of met anderen) aflopen.

Goed voorbeeld is de Corona crisis. Die heeft mij laten doen in zien dat er wel degelijk nog reeele gevaren bestaan waarop ingespeeld dient te worden. Het heeft mij doen laten inzien dat de mensen die de ernst van de situatie ontkenden en gedachtes haden als 'mij kan niets overkomen omdat ik immuun ben omdat ik geen angst ken en alleen maar liefde uitstraal' gewoon een gigantische plaat voor hun harsens hebben.

Reeele angst is niet slecht, het heeft een functie. Maar de angst kan dus ook met onszelf aan de haal gaan, bang zijn voor zaken die helemaal geen gevaar vormen, en in zulke gevallen van irreele angst heeft die geen functie en he je er alleen maar last van. En dan is het zaak om door middel van zelfonderzoek al dan niet met hulp te gaan kijken waar die angst vandaan komt. Je zal je angsten dus onder ogen moeten komen, en omarmen in plaats van ervan weg te lopen. En dan kan je je irreeele angsten overwinnen.

Paniek lijkt me de overtreffende trap van angst die altijd ongewenst is. Waar reele angst je gevaar doet laten inzien en je daarop laat inspelen zorgt paniek er voor dat je geen controle meer over jezelf hebt en dat is altijd verkeerd.

Niet alles moet altijd liefde zijn. Als je in je liefdesbubbel blijft terwijl er gevaar dreigt dan maakt liefde je blind (die uitdrukking is er niet voor niets) voor het reele gevaar en kan het nog wel eens slecht met jou aflopen. Of het loopt slecht met anderen af die je blootstelt aan gevaar.

Ik ben het niet eens met @Legio Patria Nostra dat je er nooit zelf uit kan komen, want ik heb mijn angststoornis ook zelf onder controle gekregen. Maar uiteraard kan je hier ook hulp van anderen je helpen, hulp van psychische specialisten, maar ook hulp van familie en vrienden. Praat over je angsten, benoem ze, en kijk of die reel of irreeel zijn en of dat je angst niet in paniek overslaat.

Iedereen kan zijn irreeele angsten overwinnen, maar waak er voor om angst helemal uit je leven te bannen. Want hoewel we tegenwoordig leven in een wereld waarin er nog maar weinig gevaren dreigen zijn er nog wel degelijk gevaren waarop ingespeeld dient te worden. En daar heb je toch een klein beetje angst voor nodig!

Dat is mijn inzicht. Angst op zich is geen emotie die ter aller tijde slecht is. Angst heeft een functie als die reeel is en niet overslaat in blinde paniek. Het is de irreele angst alsmede de paniek die bestreden dient te worden, maar de reeele angst mag van mij blijven.
Klik om te vergroten...

Hoe heb jij je angst/paniekstoornis overwonnen? Neem jij stimulerende middelen? Ik heb nl. ook een angststoornis, maar ik gebruik drugs. (niet veel!) 1x in de maand ongeveer. Ik weet dat het niet slim is maar ik wil soms ontsnappen van de realiteit en mijn angsten...
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik had dat ook in het begin nog erger ik durfde helemaal niets meer en kreeg er hyperventilatie aanvallen door /angs aanvallen. Ook door een verkeerde beslissing met drugs een foutje. En hoopte dat het zou weggaan. Maar helaas zou ik ermee moeten keren leven denkik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben zelden bang. Eerder te weinig, dan teveel.
Ik ben een perfectionist, en dat is knap lastig!
Maar, dat is iets heel anders.
Terzijde nu.

Maar bang? Nee.
Omdat ik er weinig tot niets om geef.
Wat komt. Dat komt, nietwaar...zoals het komt!
Wat mij zwaarder valt zijn de her- belevingen van bepaalde gebeurtenissen.
Daar zit het probleem.
Sommige van die gebeurtenissen hebben dramatische gevolgen gehad.
Zij zijn door mij op de verkeerde manier behandeld. Blunders, zeg maar.
Daar kom ik domweg niet overheen...

Ah. De mannen met de witte hoeden!
Mooi gezegd....
Het zijn: il sont Les Legionnairs, des hommes,
du militaire, con le Kepi Blanc.
Dat zijn het.
En die kepi krijg je niet zomaar in je schoot geworpen, oeroeboeroe, nee.
Daar moet je wel iets voor doen!
Iig géén drugsgebruik oid. Niets is toegestaan. Roken is al een no go omdat het je conditie aantast/ nadelig beinvloedt.

Nu met corona neemt het Legioen even geen sollicitaties aan...je moet even geduld hebben, oeroeboeroe.
Tot je 45 ste uiterlijk kan je er nog heen.
Maar let op:
1 op de 10 haalt de toelatings keuring, en daarvan 10 tot 15 van de 100 gekeurde mannen haalt de eerste 6 maanden.
De rest moet afhaken...
En ja, het is zwaar. Zonder meer.
Bijkomend is er heel veel voor je geregeld.
Voeding. Huisvesting, de eerste 5 jaar woon je in een Legioen kazerne ergens, met een aantal collega's op 1 kamer, en over een bankrekening hoef je je niet druk te maken, want die krijg je de eerste periode niet. Simpel...
Zo gaat dat. Het Legioen zorgt goed voor je!
In den beginne hoef je maar weinig na te denken, want daarvan krijg je alleen maar een groot hoofd...

En een talenknobbel is ook fijn, want je moet de Franse taal leren. en gaat dit niet snel genoeg, dan word je " gestimuleerd ".
Anders blijf je gewoon een legionnair, en zit er zelfs geen korporaalsrang voor je in..
Alors, parlez Francais!
Anyway,
Voor mij was het een uitdaging. Ja.
Als je zegt ik ben jong, en ik wil wat, dan zit je daar in de goede richting.
Ik raad het echter niemand echt aan, als je niet 200% fit bent...ook geestelijk!
Je moet een volhouder zijn, en niet bang voor de regen.

Ik had een goede reden vond ikzelf. Jazeker!
Maar is/ was dat ook zo?
Ik kan hier niet op antwoorden. Ik weet dit domweg niet.

Dat krijg ik wel te horen als ik over de brug Es Siret moet gaan straks..na de Styx te zijn overgevaren met de veerman Charon...

Maar het gaat
niet ongemerkt aan je voorbij!
6 1/2 jaar van je leven, nee nee, absoluut niet.
Maïs non!
Het wordt een onderdeel van je.
Het IS ook een onderdeel van me.
Daarom de spreuk:
Legio Patria Nostra .
Het Legioen is mijn Vaderland...
En zo is het!
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jaa ik was normaal ook nooit bang maar doordat ik een dagje doorhaalde zegmaar begon het volgende dsg niks aan de hand savonds geslapen maar die dag erop begon het smorgens ik wou ff wat doen op de fiets en moest n bult op fietsen toen kreeg k n verhoogde hartslag en dat heeft uren geduurd savond gebeurde t weer even en keer door medicatie wat ik kreeg en later nog een keer en ik kreeg hyperventilatie en nu denkik bij mezelf dat ik vroeg dood zou gaan doordat me hart zoveel moest doen en k hing experimenteerde en dan dwalen die gedachtes de heledag in me hoofd en heb de hele dag stress daardoor en heb ik die angst en ja als je in t leger hebt gezeten snap ik wel door die gebeurtenissen en k ben bang dat io daar nooit overheen kom maja doenje niks aan
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Dit topic open uk, omdat ik het allereerst elders geprobeerd heb om hierover wat neer diepgang te kunnen krijgen, ik denk dat een speciaal topic best wel op zijn plaats zou kunnen zijn.
Datgene, wat ik erover neerschrijf, is afkomstig uit mijn eigen ervaring.
Dit met name, omdat a t het voor iedereen weer anders kan worden ervaren.
Omdat ik niet bepaald het leven geleid heb van een koorknaap zogezegd, nee, verre van dat, heb ik het idee, dat ik er wat van kan zeggen.
Ik hoop, dat anderen er nog iets aan kunnen hebben, en, beste mensen op DF.....reageer!

Angst, beste mensen. Iedereen kent het, logisch, want angst ergens voir kan nuttig zijn. Zo als ik al schreef, kan angst je behoeden voor het begaan van domheden, voor het kunnen handelen van het in gevaarlijke omstandigheden zijn, of kunnen komen, vermijden, maar,
Angst kan ook mensen volledig verlammen, hysterisch maken, of juist mensen in nood juist wél hele domme dingen laten doen .
Want, zo werkt dat..

We kennen onder andere:
Bang zijn voor iets, of een omstandigheid.
Angstig zijn voor bijvoorbeeld het in een vliegtuig stappen, om sommige dieren te zien, of voor oom agent, als je stout bent geweest.

Zware angst. Voor het krijgen van ziektes.
Pleinvrees. Angstig zijn voor grote, open ruimtes.

Claustrofobie. Het juist niet in kleine ruimtes kunnen zijn. Tunnels bijvoorbeeld. Heel vervelend soms.

Nachtmerries.
Deze heb ik zelf regelmatig.
Allerlei gebeurtenissen herbeleven, en deze zijn vaak vreselijk heftig.
Drijfnat van het zweet wakker worden, en een tijdje nodig hebben om te beseffen, dat het maar een nare droom geweest is...Ik ken dit! Levensecht herbeleven van ellende!

En dan: doodsangst uitstaan. Zoals, in echt linke situaties zijn, zoals oorlog, vechtpartijen, woningbrand, of in een gewapende overval betrokken raken.

Eén stapje hoger nog. Trauma's.

Traumatische ervaringen.
Echte herbeleving.
Van heel nare gebeurtenissen.
Vreselijk. En ja, deze ken ik zelf dus ook.
Zó heb ik ooit mensen levend zien verbranden in hun verongelukte auto, zij zaten bekneld en konden er niet uit, toen de boel in de brand vloog.
Het schreeuwen hoor ik nóg....

Een reden voor vele mensen, om drugs te gaan gebruiken of veel te veel te gaan drinken.
Óók al weer : uit eigen doos. Jazeker.

En san: De trauma's dempen, verdrukken.
Drugs en drank, dus. Dat helpt soms een beetje.
Maar, is het middel uitgewerkt, dan keert de misère in alle hevigheid terug...
Om hiermee te kunnen omgaan, is toch echt heel vaak intensieve specialistische hulp nodig. Dit overwin je niet alleen...

De laatste: paniek.
Nu geef je alles uit handen, de controle, logisch nadenken, alles gaat op zijn automatische piloot.
En dan, dan zijn we op een Punt aangeland, wat echt levensgevaarlijk is.
Juist, omdat je geen controle meer hebt over deze situatie.
Óók vaak geen controle meer hebt over de sluitspier, het letterlijk in je broek doen van angst.
Dat merk je pas als de situatie is opgehouden te bestaan.
In paniek zijnde merk je niets, en voel je ook niks meer, door de adrenaline die is vrijgekomen stelt het lichaam dat voelen even uit.

In onze wereld van drugs, en dan met name in een bad trip, daar heb ik echte doodsangsten uitgestaan. Jazeker.
Juist in een toestand, waarin niets meer is, zoals het lijkt, en je in een soort van K hole zit, dat was voor mij ontzettend afschuwelijk. Dat was dus echt " Bad" gaan.
Die trip is Meer dan 40 jaar geleden geweest, en toch herinner ik me deze nog helemaal.

En ja, in mijn legioenstijd heb ik ook meer, dan eens de dood voor ogen gehad.
Heel gevaarlijk, als er door iemand die je niet ziet, beschoten wordt.
Of, in een koud, diep, donker water zitten, op 40 meter diepte, en vastraken in een visnet.
Dat was er ook eentje, die ik niet vergeten ben...sterker nog, deze ervaring maakte, dat ik het niet meer kon. Niet meer via een ankerkabel naar de donkere, koude diepte kunnen duiken om daar je werk te kunnen doen. Afgelopen was het!
Want, als je angst hebt, moet je dus nooit gaan duiken...

Waar het mij om gaat, is, dat iedereen dus, de angst kent. Ja. Absoluut.
Maar, wat kan je doen, als de angst je de baas is geworden? Zo als bij mij bij dat duiken?
Of bij een echte bad trip?
Of bij het zien van een muis op een stoel springt en totaal hysterisch wordt?
Waarvoor, waarom reageert iemand zo, om een beestje, wat totaal ongevaarlijk is?
Sommige gebeurtenissen binnengaan vermijden.
Zoals ik, ik kan, en zal het duikpak niet meer dragen. Fini.
Muizen, die kun je gaan vangen.
Zó lang het maar redelijk gaat, smetvrees, daar wacht niemand natuurlijk op.
Maar deze is heel., heel moeilijk te overwinnen helaas...
En dan deze nog!

Indische mensen, deze kennen vaak " de Mommo".
De mommo, wat is dat?
Wel, de Mommo is een soort van monster, dat veel tanden heeft en sterke poten met klauwen.
Deze Mommo zit in de nacht vaak onder je bed.
Als je er nou maar voor zorgt, dat je voeten niet over de bed rand uitsteken, dan gebeurt je niets.
En soms moet je er s 'nachts even uit.
En dan lig je daar. En denk je...kan ik er Nu uit, zonder dat de Mommo je voeten grijpt, of doet deze Mommo vannacht niets?
En eerlijk. Hoe te meer je hierover gaat nadenken, hoe te reëler deze Mommo er is...

Ik laat nu reële angst zien, en irreële angst.
Want, hoe je er ook in staat, vraag je zo mogelijk af:

Wat is nu het aller ergste, wat mij kan gebeuren?
Raak ik gewond, of, ga ik dood misschien?
Vaak zie je in, dat het een en ander wat te groot, te zwaar, ofwel niet logisch is.
Dan krijg je weer lucht, en kun je er tegenin, of er overheen komen.
Je kunt weer gaan handelen .
En, er goed doorheen komen.
Vergeet niet, dat angst een zeer slechte raadgever is, en paniek raken vaak dodelijk kan aflopen.

En lukt het echt niet om er zelf overheen te komen?

Zoek hulp!!! Dat los je niet in je eentje meer op...

En de Mommo?
Die, beste mensen, die bestaat niet.
Echt niet!
Klik om te vergroten...
Wat met angst om er gewoon NIET meer te zijn als je dood bent....als ik daaraan denk val ik in diep zwart gat ..mijn eigen IK ?????.gelukkig kan ik vermijden van nog maar te beginnen dènken aan zo een gedachte. Vlug weg daar want als het me toch overkomt , pfff....misselijk en adem nood, gelijk sterven denk ik ....

Dan de paniek die je zomaar ineens overvalt, uit het niets....gebeurt me soms ook , als ik later erover nadenk is het meestal na iets te hebben gehoord of gezien op TV. wat me raakt. Dan helpt traag ademen en me concentreren op het tellen. Dit leidt me direct af gelukkig.

En dan de angst zomaar , ik weet niet waarom maar voel het als een nmisselijke golf over me heen gaan....dan helpt alleen een half Bromazepam , werkt heel vlug en ik word kalm. Deze angst voel ik als ik gelukkig ben, ineens keert het om , omdat gelukkig zijn....me ook bewust maakt dat dit gevoel niet kan blijven duren.
ja ik zit raar ineen hoor.


hoe bang kan een gewoon mens worden ....🙄 en dan loert een drug om de hoek.....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Vwb. Angst in de toekomst geldt er deze spreuk:
Een mens lijdt het meest
Voor het leed, dat hij vreest.
En zo is het.
Jazeker...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jbruinsma zei:
Wat is OCD? Eigelijk
Klik om te vergroten...
Obsessive Compulsive Disorder.

Oftewel: Obsessief Compulsieve Stoornis (dwangneurose)
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Obsessive Compulsive Disorder.

Oftewel: Obsessief Compulsieve Stoornis (dwangneurose)
Klik om te vergroten...
Ooh zo ken ik niet ik dacht dat het heel erg was ofs ma dankje
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jbruinsma zei:
Ooh zo ken ik niet ik dacht dat het heel erg was ofs ma dankje
Klik om te vergroten...
Het kán heel erg zijn.

Ernstige OCD/OCS kan iemands hele leven negatief beïnvloeden.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ooh ja dat is idd niet leuk nee. Ik heb zelf ook zoiets het beïnvloedt alles wat ik doe. Werk famillie vrienden k word er gek van daar heb je dan ceker weten gelijk in. maar wat het is moet ik nog achter komen. Maar k heb niet iets met dwang dat weer niet
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Dat is tenminste wat, maar je kunt echt wat doen aan OCD klachten, meer dan er alleen mee proberen te leven.

Ik heb ook (milde) OCD gehad en soms komt het nog weleens op. Dingen als meerdere keren een slot checken bijvoorbeeld, terwijl ik heel goed weet dat 'ie dicht zit. Wat het met OCD is, is dat je meer mindfulness moet brengen in alles dat je doet. Doe je iets volledig met aandacht, dan is er direct dat gevoel van voldoening en niet dat knagende gevoel dat je het nog een keer moet doen. Hier kun je jezelf in trainen. Er zijn bijvoorbeeld wel mindfulness apps te krijgen. Ik ben me er bewust van dat ik in herhaling val, maar ook meditatie helpt enorm met bijvoorbeeld OCD. Met meditatie help je jezelf minder neurotisch te maken, waardoor je makkelijker 'mindful' de dag doorgaat. Je neemt dan tijden op de dag dat je bewust de dingen gaat voelen die oncomfortabel zijn, zodat deze je minder lastig vallen gedurende de rest van de dag. Dit maakt het makkelijker om uit die neurotische patronen te stappen, om niet zo dwangmatig je gedachten op te moeten volgen.

Ik wil je probleem niet bagatelliseren hoor. Het is extreem irritant dat dwangmatige, maar er is meer mogelijk dan er slechts mee leren leven.



Het helpt om te beseffen dat die angst altijd alleen voor de toekomst is. Altijd voor 'wat nog moet komen'. Als jij er niet meer zou zijn, zou dat toch niet jouw ervaring zijn? Ik begrijp de angst aan de ene kant, maar het is ook een irreële angst.


Maar dat is een diep inzicht!

Dit is iets waar ik mij enorm in interesseer. Het is hartstikke waar: geluk is tijdelijk. Grijp daaraan vast en je zult onoverkomelijk lijden wanneer je het verliest. Hoewel contra intuïtief, zal geluk je juist gaan achtervolgen wanneer je je er niet aan probeert vast te grijpen.

We zitten allemaal raar in elkaar wat dit betreft hoor. We zoeken blijvend geluk op plekken waar het niet is te vinden.
Klik om te vergroten...
Ben blij dat ik niet alleen ben met zulke angsten te ervaren....Dat van doodsangst is ja een heel andere kijk erop dan ik heb, moet er eens goed over nadenken...heeft misschien geen zin om zó te denken als ik dus doe 🤔.....maar ja zeg maar eens dat ge niet aan roze olifantjes mag denken......
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."