#1
Om het nog even over de natuur te hebben, persoonlijk word ik doodziek over het gedoe betreffende het ((veranderende) klimaat.
Wat ik niet kan vatten is met name de zgn. " opwarming van de aarde ".
Klimaatverandering en het idee dat de opwarming van de aarde door de mens wordt veroorzaakt is binnen wetenschappelijke kringen eigenlijk niet eens meer een discussie. Natuurlijk zijn er altijd nog hier en daar wetenschappers te vinden die deze stelling aanvallen maar de algemene wetenschappelijke consensus is dat de opwarming van de aarde een feit is. Uiteraard is het je goed recht om het oneens te zijn met de wetenschappelijke consensus op welk vlak dan ook. Maar dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat de aarde plat is in plaats van rond. En er zijn dus ook mensen die dat zeggen. Zelf vind ik het een nogal arrogante houding om als leek te denken dat je het beter weet dan de duizenden wetenschappers die hier jarenlang onderzoek naar hebben gedaan.
Dat klopt klimaat veranderd continu. Er zijn warmere en koudere periodes geweest in de geschiedenis van de aarde. Allemaal door autonome processen die niets met de mensheid te maken hadden. Maar dat wil niet zeggen dat het deze keer hetzelfde is. De snelheid waarmee de aarde nu opwarmt is namelijk schrikbarend veel hoger. Zo kun je hieronder in een plaatje een inschatting zien van de temperatuurschommelingen in de historie en de meer recente temperatuurstijging waar we meetgegevens van hebben. Uiteraard kun je ook dit soort wetenschappelijke data niet geloven maar dan zijn we op gegeven moment wel uitgeluld met z'n allen...Ik hoor nooit iemand eens zeggen, dat het klimaat altijd aan het veranderen is. De processen in het klimaat gaan gewoon door.
Er zal ooit weer een ijstijd komen, nu wordt eea wat warmer...

Iedereen moet van het gas af, terwijl een alternatief er nog steeds niet is. Kost bakken vol geld, 5000 euro per woning en het is nog eens verplicht ook...
Eigenlijk is dit toch niet te verkopen, nietwaar.
Ja dat kost inderdaad bakken met geld en dat is enorm klote. Ik ben het ook helemaal niet eens met de retoriek dat klimaatverandering een "kans" is. In mijn ogen is het een rotprobleem dat klauwen met geld gaat kosten om op te lossen. Ik hou van vlees eten, ik hou van vliegen en ik geef mijn geld ook liever uit aan leuke dingen in plaats van aan zaken om klimaatverandering tegen te gaan. Toch denk ik dat dit een probleem is dat we op moeten lossen als we de wereld niet onbewoonbaar willen maken voor onszelf en onze kinderen.
Als mensen zeggen "ik heb geen kinderen, het zal mijn tijd wel duren" dan kan ik dat nog begrijpen. Maar op basis van je eigen beperkte internet-onderzoek concluderen dat je het beter weet dan duizenden vakspecialisten vind ik echt arrogant en meer getuigen van het Dunner-Kruger effect dan van een verstandige keuze.
