Aangezien wij met een poldermodel werken en eigenlijk veel te veel partijen hebben, is het voor een enkele partij onmogelijk om zijn beleid echt uit te voeren.
Dat houdt voor mij in, dat als ik achter de visie van een partij sta, er bij het eventueel regeren van die partij er maar verdomd weinig overblijft van de visie van die partij....
Mijn insteek is: (verdomd) weinig is altijd beter dan niks. Door niet die partij van een stem te voorzien, verminder je de steun voor het enigszins in de praktijk brengen van de visie van die partij.
Een land managen betekent keuzes maken, vaak ook moeilijke keuzes, en compromissen sluiten. Met noodzakelijk mensen die meer tevreden zijn en anderen die "minder" tevreden zijn. Die laatsten laten van zich horen. Dat geluid kan door slim gebruik van sociale media buiten-proportioneel versterkt worden.
Ik denk dat het probleem niet zozeer is dat we bizar veel partijen hebben, maar vooral dat nieuwe partijen kunnen joy-riden op die versterkte ontevredenheid. Met extra ontevredenheid en een focus op een beperkt aantal issues als gevolg. Resultaat: een hoog stemmenaandeel voor dergelijke partijen.
Daarbij: een land managen is enorm complex. Onvermijdelijk worden daarbij fouten gemaakt, ook zelfs ernstige fouten. Onvermijdelijk lopen er dingen mis. In het huidige klimaat wordt dat al snel aangeduid als een schandaal (soms ook terecht !).
Concurrerende politici en belangengroepen (bijv. veevoeder, kunstmest leveranciers) zien hun kans schoon en gebruiken de sociale media megafoon. Om dan als bestuurder/manager te kunnen overleven, wordt deze al snel verleid tot draaien en een selectief geheugen. Want een fout erkennen of een balans verbeteren, leidt snel tot de oproep: "aftreden".
Het beroep van politicus is een zwaar beroep, veel stress, veel emotie, hoge werkdruk. Een baan met een op het eerste gezicht heel aardig salaris, maar reken eens uit waar het uurloon op neerkomt als je dag en nacht werkt. Echt een baan waarvoor je de passende persoonlijkheidskenmerken moet hebben, anders brand je snel af. Sommigen hebben wat te veel van die kenmerken en dat zijn degenen die de meeste aandacht naar zich toe trekken.
Om respect te hebben voor de inzet van een politicus, hoef ik het niet inhoudelijk met die politicus eens te zijn. Voor een aantal kan ik echter geen respect opbrengen.
Eerlijk politiek debat kan zorgen voor betere resultaten. "Laat je stem horen !"