#1
Mbt tot wiet is deze partij behoorlijk positief naar het schijnt.Drugs? Gadver!
Dat is dan tevens het enige positieve punt dat ik kon vinden.
Mbt tot wiet is deze partij behoorlijk positief naar het schijnt.Drugs? Gadver!
Nouja Polen is een vrij extreem orthodox-christelijk land he.Die partij gaat weer even 600 jaar terug in de tijd door te beweren dat homoseksualiteit “besmettelijk” is of wat is hun punt?
Heel bizar dat er nog steeds mensen zijn die zo denken, maar goed, ben ook weer niet verbaast. Sommige mensen denken dat de aarde plat is. Wat ik wel enigszins schrikbarend vind is dat deze partij zo populair is in de polls. Zeker in een land dat zelf behoorlijk slachtoffer is geweest van discriminatie/uitsluiting/uitroeiing van mensen op basis van kenmerken waar zij zelf niets aan konden doen.
Ik zou niet zeggen naïef hoor. Het is een heel gangbare gedachte (tegenwoordig) om te veronderstellen dat we door de geschiedenis heen een lineaire ontwikkeling doormaken, waarin we als samenleving steeds meer kennis op elkaar stapelen en daardoor een steeds hogere staat van ontwikkeling doormaken. Die denkwijze is ontstaan tijdens de Verlichting en ligt aan de basis van de wetenschap(sfilosofie).True. Is misschien naïef van mij om te denken dat het zo zou werken 🥲
Deze opvatting wordt ook heel tastbaar in de definitie van het Engelse woord voor beschaving, civilization.Ik zou niet zeggen naïef hoor. Het is een heel gangbare gedachte (tegenwoordig) om te veronderstellen dat we door de geschiedenis heen een lineaire ontwikkeling doormaken, waarin we als samenleving steeds meer kennis op elkaar stapelen en daardoor een steeds hogere staat van ontwikkeling doormaken. Die denkwijze is ontstaan tijdens de Verlichting en ligt aan de basis van de wetenschap(sfilosofie).
Alleen het punt is dat moderniteit zelf constant uit de mode raakt door weer nieuwe inzichten. En eigenlijk ontkracht het daarmee ook in zekere zin het objectieve wetenschappelijke karakter waarmee de 'hoogste staat van ontwikkeling' is bereikt.
Als je dit soort reflecties nteressant vindt dan kan ik het boek van David Graeber en David Wengrow, The Dawn of Everything aanraden. Dat is een vrij recent boek wat vrij radicaal breekt met deze aanname van een lineaire geschiedenis met constant accumulerende culturele progressie. In plaats daarvan laten de schrijvers zien dat er in de oudheid (en prehistorie) al zo'n beetje alle denkbare samenlevingsvormen zijn uitgeprobeerd, alleen dat er steeds weer nieuwe trends zijn in hoe andere groepen mensen het aanpakken. En de meeste van die groepen mensen vinden van zichzelf dat hun samenlevingsvorm het best is, en alle andere samenlevingsvormen barbaars.

OKEEEHEEEWERK?!?!?!?! Ga eens snel terug naar huis!
Hehehe. Beetje wel he neo😜Wow @Neo-Shulginist, je zoekt wel de controverse op de laatste tijd, hè?
Het is ook belangrijk te realiseren dat emancipatie niet alleen over verhoudingen gaat tussen mannen en vrouwen en dat dat ook duidelijk niet is wat lucy ter discussie stelde. Nogsteeds verbaasd hoe de discussie deze kant is opgevallen maar ik ben nog aan het lezen hehehe.Ik denk dat het toch wel belangrijk is om je te realiseren dat het belang van emancipatie ook een waardeoordeel is. Gelijkheid wordt in principe voorgesteld als een universeel mensenrecht. Maar alsnog is het mogelijk om daar anders over te denken
Het is lastig zeggen welke rolverdeling tussen mannen en vrouwen het best of het meest rechtvaardig is, omdat het afhangt van het waardensysteem wat je belangrijk vindt en vanaf welk oogpunt je naar de samenleving kijkt.
Hier kan ik me wel degelijk erg in vinden, en ook dat wij veel westerse waarden erg projecteren op ander culturen (zoals een burkaverbod). Ik denk echter dat bepaalde waarden wel degelijk gewoon “menselijk” zijn, en daar hoort gelijke behandeling in gelijke gevallen volgens mij wel een beetje bij. De categorie mensenrechten, zegmaar.Ik denk daarom dat het niet echt draait om een soort culturele ontwikkeling die van laag-ontwikkeld naar hoog-ontwikkeld moet gaan dankzij het proces van emancipatie. Er spelen verschillende culturele achtergronden en waardesystemen. En daarnaast zijn er politici die heel gewiekst zulke verschillende opvatting weten te mobiliseren om zo meer macht te vergaren.
En in dat verlengde: hoezo kunnen deze religies en culturen niet bestaan terwijl ze ook de mensenrechten respecteren en geen vrijheden beperken… wat die culturen bestaan ook. En ja: natuurlijk met andere normen en waarden, maar dat mensen dezelfde rechten hebben lijkt me niet per se iets dat ter discussie zou moeten hoeven staan. Nergens waar mensen zijn.Het valt me al langer op dat een hoofddoek of boerka hier (in Nederland) al snel gezien wordt als een symbool van onderdrukking terwijl de gemiddelde Moslim (man en vrouw) hier heel anders overdenkt. Een conservatieve kledingstijl is binnen dit denken juist een manier om jezelf te bevrijden van ongewenste en respectloze seksuele aandacht die een mens reduceert tot een seksobject. Conservatieve kleding dwingt de man om verder te kijken dan zijn neus lang is en een vrouw te waarderen om haar inhoud, niet haar uiterlijk.
Maar goed, als het om homoseksualiteit gaat is Polen duidelijk op de verkeerde weg. Zelfs in de traditionele Islamitische samenleving (het Balkans-to-Bengal complex) werd homoseksualiteit in de privésfeer zelden vervolgd. Sterker nog, er werd expliciet gepleit voor een laissez faire attitude. Maar met de opkomst van het salafisme en wahabisme zijn (sommige) Moslims een radicalere weg ingeslagen. Conservatieve Katholieke Polen denken er blijkbaar hetzelfde over, ondanks de tolerante houding van de huidige bisschop van Rome.
Dit is wat ik persoonlijk ook van een paar moslima's heb gehoord: "Onderdrukkende kleding? Dit wil ik zelf. Ik wil dat een man mij waardeert om mijn innerlijk."
Uiteraard, er zijn ook mensen die zich er wél door onderdrukt voelen.
En tja "controverse". Ik denk dat het goed is dat dit soort dingen besproken worden.
Dit is natuurlijk omgekeerde wereld. Een vrouw zou zich nooit moeten hoeven bevrijden van ongewenste seksuele aandacht of het gereduceerd worden tot seksobject. Dat probleem ligt namelijk niet bij de vrouw, maar bij degene die haar objectiveert of ongewenst bejegend. Beetje victim blaming dit.
Dit zou een man altijd moeten doen. Of hij nou tegenover een naakte vrouw staat of tegenover een vrouw in een boerka. Als je dit als man niet kan, ben je onderdeel van het probleem.
Een boerka als “oplossing” zien geeft maar weer aan hoe scheef dit is. Heel kort door de bocht komt het neer op: man kan zich niet als een fatsoenlijk mens gedragen, vrouw bedekt zichzelf maar om van gezeik af te zijn. Los van waar een vrouw voor kiest (ik ben helemaal voor vrije keuze), zou de onderliggende reden voor die keuze nooit het gedrag van anderen (of gebrek daaraan) moeten zijn.
Is het ooit bij jullie opgekomen dat de traditie van hoofddoeken dragen helemaal niet met onderdrukking of bescherming van vrouwen voor mannen te maken heeft…? Hebben jullie dit ooit opgezocht voor er een mening over gevormd werd?Dus binnen de Moslim wereld wordt daar meer rekening mee gehouden. Het wordt de mannen een beetje makkelijker gemaakt om niet meteen aan seks te denken en veel vrouwen zien dat ook als iets waardevols. Dus daar is iets voor te zeggen denk ik.
Ik denk dat het belangrijk is om een onderscheid te maken tussen gedrag (in principe helemaal beheersbaar) en gedachtes (niet helemaal beheersbaar). Een ‘onreine’ gedachte kun je niet altijd voorkomen, maar grensoverschrijdend gedrag wel.
Het gaat natuurlijk ook helemaal niet alleen om de fysieke gevolgen van dit fenomeen. Ik vind ditHet "moeten leren beheersen" ding heb ik echter nooit begrepen. Je blijft gewoon met je handen van iemand af en zit verder ook niemand lastig.
best pijnlijk om te lezen. Het zegt eigenlijk dat je niet ziet wat een vrouw meer is dan haar uiterlijk. Dat ze een gelijkwaardig iemand is met een verhaal, met talenten, met dromen. Iemand met wie je een goed gesprek kan hebben of je rot kan lachen. Nee, is een mooie vrouw.Maar als iemand te koop loopt met haar "waren"... Tja sorry mijn ogen hebben het al gezien voordat ik weg kan kijken.
Is dat zo? Dit is toch ook echt super persoonlijk… Misschien verwachten vrouwen waar jij op valt dat, maar ik heb een hele rits vriendinnen die toch echt meer voelen voor het nerdy type. Among them: me.Maar tegelijkertijd verwachten veel (uiteraard niet alle) vrouwen dat ik als man:
1) weet wat ik wil
2) zelfverzekerd ben (of overkom)
3) initiatief neem
Het is inmiddels wel gezegd en je hebt zelf een vergelijkbare anekdotes gedeeld, maar er gewoon naar vragen kan he. Dat dat op een eerste date too much is geloof ik, maar gewoon vragen of je iemand je benadering fijn vindt of niet kan gewoon (want we zijn dus mensen met wie je gesprekken kunt voeren🤪🤪🤪). Of “hey ik weet dat veel vrouwen vervelende ervaringen hebben met mannen, wat heeft jouw voorkeur hoe mannen toenadering zoeken? Vind je heeft fijn als ik het vraag of killed dat de mood?”Maar hoe neem ik dan op zelfverzekerde manier initiatief op een seksueel/romantisch verlangen, maar dan uitsluitend op een gewenste manier, zonder dat ik twijfel of het wel gewenst is, want dan is het niet meer zelfverzekerd?
Oprechte vraag dit he. Want ik snap het niet.
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻Niks sexiers (en zelfverzekerders) dan een man (of vrouw) die duidelijk maar respectvol communiceert.
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻Overigens ligt het probleem veel dieper natuurlijk en is het voornamelijk een probleem met seksualisering in onze samenleving (van zowel vrouwen als mannen). Als we naakt/bloot leren loskoppelen van seks, zijn we al een heel eind. Inmiddels ben ik zoveel naakt gewend (door sauna, naaktstranden, feestjes, etc.) dat een naakt lichaam, hoe mooi ook, mij eigenlijk niks meer doet. Ik vind het vanuit esthetisch oogpunt mooi, maar ik word er niet opgewonden van. Ik word pas opgewonden als de context ook daadwerkelijk seksueel is. Mijns inziens veel gezonder voor mij (en fijner voor degene die naakt is).
Waarom probeer je het niet eens…Misschien werkt dit voor jou maar ik kan me niet voorstellen dat dit een hele hoop vrouwen niet direct <_o-fip-hl id="_o-fip-hl-focus">kurkdroog maakt.
Nogmaals: probeer het eens. Want zoals je het nu illustreert hoeft het echt niet te gaan (en kan op een bepaalde manier trouwens t e r i n g sexy zijn, maar okay). Je kan ook gewoon op “bepaalde” punten vragen: “Ben je hier okay mee? Wil je dit ook?”"Mag ik dit knoopje losmaken? Mag ik je nu in je nek zoenen? Krijg ik toestemming om bij je naar binnen te gaan?"
Lekker spontaan en in the moment zo...
Volgens mij heeft het niet zo zeer met sneaky te maken, maar met de intentie erachter. Ik zie vaak genoeg mannen naar me kijken waar ik geen aanstoot aangeef. Maar ik voel hun ogen branden als ik weet dat ze er eigenlijk iets mee zouden willen en hierin ook niet zien wie ik verder ben. Ze voelt iemand intentie echt wel… zoals je dat in een sollicitatiegesprek ook kan hebben zegmaar. Dat gevoel kan best eens fout zitten, maar wordt heel vaak wel bevestigd.Volgens mij kijken vrouwen ook, maar zijn ze gewoon beter in het sneaky doen zodat het niet zo opvalt.
Hoezo zou iemand alleen kleding kunnen dragen om iets te benadrukken voor anderen? En niet omdat iemand zichzelf dan mooier voelt, vrolijker voelt, zelfverzekerder voelt. Ik vind kleding best belangrijk. Ik vind het een heel leuke uitdaging mezelf te verrassen met combinaties en vintage parels te scoren. En als ik eruit zie als een zonnetje voel ik me ook een zonnetje! Maar ik draag het niet om iets wel of niet te benadrukken bij anderen…“Wil ik met mijn kleding mijn mooie lichaam benadrukken of mijn mooie geest?”
Is dit ook niet iets wat in het algemeen (generaliserend, dus niet voor iedereen tellend) een verschil tussen mannen en vrouwen is? Mannen zien (mooi) bloot en koppelen dat automatisch aan seks.
Ik denk dat de grondslag hierin toch wel echt meer ligt in hoe “mannen” (not all men) “vrouwen” zien (maar ook niet alle, daarop heb jij persoonlijk het ook niet altijd zoals je zegt). Als je gewoon leert eerst naar de mens en wat iemand is te kijken, in plaats van 1. Is het een man of vrouwe 2. Is het mooi en 3. Is het naakt, dan koppel je er ook niet meteen iets seksueels aan.Zo wordt ook wel gezegd dat mannen makkelijker seks als iets puur fysieks kunnen zien dan vrouwen. Durf dat echter ook niet stellig te beweren. Het is gewoon iets dat je wel vaker hoort.
Jouw ouders niet zo he?en je hebt nog wel zo je best gedaan.
Haha ik heb me tot noch toe even afzijdig gehouden. Maar ik had hetzelfde idee 😂Het is ook belangrijk te realiseren dat emancipatie niet alleen over verhoudingen gaat tussen mannen en vrouwen en dat dat ook duidelijk niet is wat lucy ter discussie stelde. Nogsteeds verbaasd hoe de discussie deze kant is opgevallen maar ik ben nog aan het lezen hehehe.
Amen! 🙇♂️Hier kan ik me wel degelijk erg in vinden, en ook dat wij veel westerse waarden erg projecteren op ander culturen (zoals een burkaverbod). Ik denk echter dat bepaalde waarden wel degelijk gewoon “menselijk” zijn, en daar hoort gelijke behandeling in gelijke gevallen volgens mij wel een beetje bij. De categorie mensenrechten, zegmaar.
En in dat verlengde: hoezo kunnen deze religies en culturen niet bestaan terwijl ze ook de mensenrechten respecteren en geen vrijheden beperken… wat die culturen bestaan ook. En ja: natuurlijk met andere normen en waarden, maar dat mensen dezelfde rechten hebben lijkt me niet per se iets dat ter discussie zou moeten hoeven staan. Nergens waar mensen zijn.
Weer wat geleerd!Is het ooit bij jullie opgekomen dat de traditie van hoofddoeken dragen helemaal niet met onderdrukking of bescherming van vrouwen voor mannen te maken heeft…? Hebben jullie dit ooit opgezocht voor er een mening over gevormd werd?
Als je puur naar de geschriften kijkt, is de hoofddoek een manier om te laten zien dat je bij de “clan”, de moslims, hoort en om nederigheid en bescheidenheid uit te stralen. Dit wordt ook verwacht van moslimmannen in hoe zij zich kleden en heeft dus niet per definitie met man-vrouw verhouding te maken. Daarnaast is het in de islam een belangrijk onderdeel om de focus minder op uiterlijk schoon te houden. Nogmaals: dit geldt ook voor mannen. Zo mogen zij bijvoorbeeld geen goud en zijden dragen.
Bedekking van je hoofd met doeken kent het jodendom ook nogsteeds en het christendom op heel veel plekken ook, tot voor kort ook heel lang in Europa.
Maar daarnaast is er ook een heel andere reden… want eerlijk: we weten natuurlijk best wel dat dit niet de woorden van Allah zijn geweest en dat het mensen zijn die deze woorden hebben bedacht. Het was in die tijd heel normaal om je haar als vrouw te bedekken. Men had namelijk niet de sanitaire voorzieningen van nu, en op deze manier konden vrouwen makkelijker hun haar netjes en verzorgd houden: in zanderige gebieden was dit al helemaal van groot belang. Denk ook maar aan de 1001-nacht “hoeren”: allemaal bedekte haren. Dat had weinig met reinheid te doen. En in Nederland zag je dit tot in de tweede helft van de vorige eeuw ook om die reden: hield de permanentjes netjes. Het is dus eigenlijk een praktisch cultureel fenomeen wat door veel religies is “ingezet”. Het helpt heel erg in groepsvorming, wat een opkomende religie HEEL hard nodig heeft.
Maar als iemand te koop loopt met haar "waren"... Tja sorry mijn ogen hebben het al gezien voordat ik weg kan kijken.
best pijnlijk om te lezen. Het zegt eigenlijk dat je niet ziet wat een vrouw meer is dan haar uiterlijk. Dat ze een gelijkwaardig iemand is met een verhaal, met talenten, met dromen. Iemand met wie je een goed gesprek kan hebben of je rot kan lachen. Nee, is een mooie vrouw.
Ik ben hiermee bezig de laatste tijd. En ik moet zeggen, dat vind ik best wel lastig. Het zit echt héél erg diep ingesleten merk ik. Maar er zit een soort vooruitgang in dat ik dit meer los kan laten.Als je gewoon leert eerst naar de mens en wat iemand is te kijken, in plaats van 1. Is het een man of vrouwe
Ik vind het vooral angstaanjagend dat zoiets een debat waardig zou zijn binnen het parlement. Teken dat er iets zinvols inzit om over te debateren. Terwijl het zo´n ongelofelijke onzin is. Mensen die vrijheden willen afnemen en/of restricties willen opleggen voor anders geaarden... die horen imo niet thuis op deze planeet, zeker niet in een machtspositie.
Zulke mensen verdienen geen respect, voor mij is het een kanker op de planeet zulke personen.
Ja… Ik heb godsdienst geschiedenis gestudeerd en ik ben Moslim. Ik heb over de jaren heen tientallen gesprekken gevoerd met Moslims in Islamitische landen. Hierboven probeerde ik dan ook weer te geven hoe Moslims nu over dit soort zaken denken. Het gaat mij dus niet primair om de oorsprong van dit soort gebruiken.Is het ooit bij jullie opgekomen dat de traditie van hoofddoeken dragen helemaal niet met onderdrukking of bescherming van vrouwen voor mannen te maken heeft…? Hebben jullie dit ooit opgezocht voor er een mening over gevormd werd?
Onzin. Ik zal de Koran er morgen even bijpakken.Als je puur naar de geschriften kijkt, is de hoofddoek een manier om te laten zien dat je bij de “clan”, de moslims, hoort
Dit komt redelijk in de buurt. En ja, dit geldt voor vrouwen en voor mannen. Het gaat namelijk niet alleen om het dragen van een hoofddoek (dat geldt alleen voor vrouwen) maar ook om het dragen van loszittende, bedekkende en onopvallende kleding in het algemeen. Het niet uitlokken van lust speelt hier ook een belangrijke rol.om nederigheid en bescheidenheid uit te stralen. Dit wordt ook verwacht van moslimmannen in hoe zij zich kleden en heeft dus niet per definitie met man-vrouw verhouding te maken.
In de oudheid droegen vrouwen in het hele mediterraanse gebied een hoofddoek. Vrouwen werden tot voor kort ook geacht hun hoofd te bedekken in de kerk (in sommige kerken nog steeds). Maar je onderschat denk ik de associatie met sexualiteit. Vrouwen werden namelijk geacht een hoofddoek te dragen vanaf hun eerste menstruatie (op dat moment konden ze ook trouwen). Meisjes droegen toen en nu geen hoofddoek (of waren/zijn daartoe in ieder geval niet verplicht).Het was in die tijd heel normaal om je haar als vrouw te bedekken.
Hmmm…we weten natuurlijk best wel dat dit niet de woorden van Allah zijn geweest en dat het mensen zijn die deze woorden hebben bedacht.
Precies mijn punt. Maar ik geef toe, ik heb in mijn verhaal teveel de nadruk gelegd op vrouwen. Dezelfde normen gelden natuurlijk voor mannen.Hoe dit nu wordt ingezet kan natuurlijk op onderdrukking lijken, maar voor veel vrouwen is het een bevrijding.
Als je puur naar de geschriften kijkt, is de hoofddoek een manier om te laten zien dat je bij de “clan”, de moslims, hoort en om nederigheid en bescheidenheid uit te stralen. Dit wordt ook verwacht van moslimmannen in hoe zij zich kleden en heeft dus niet per definitie met man-vrouw verhouding te maken.
Ik ken het citaat uit de koran, ik doelde met het onderdeel zijn van de islam op soera 33:59, waarin allah aan de profeet vraagt om zijn vrouwen te sluieren “zodat ze herkenbaar zijn”.Onzin. Ik zal de Koran er morgen even bijpakken.
😅Hmmm…
Als je dat vindt dan ben ik eigenlijk meer benieuwd in hoe je het dan wel ziet. Bonuspunten als je kan uitleggen waarom je denkt dat het anders zit, zonder het woord 'onzin' te gebruiken. Ik denk dat de sfeer daar toch echt een stuk beter van wordt.Pffff wat een hoop onzin kan er uit iemand komen zeg, en je hebt nog wel zo je best gedaan.
Je kunt niet voor me spreken (dat kan niemand voor een ander), maar ik ben het hier alsnog volkomen mee eens!Ik kan natuurlijk niet voor @Mindless spreken, maar als ik kijk naar mijn eigen ervaring, gebeurt vaak wel hetzelfde.
In eerste instantie heb ik het al gezien voor ik weg kan kijken. Dan weliswaar meer naar mannen, dan naar vrouwen maar vooruit.
Ik denk dat het hetzelfde is als een gedachte is die op komt poppen. Die heb ik niet in de hand.
Wat er daarna volgt, heb ik wél in de hand. Ik heb de keuze om niet te gaan staren. De keuze om verder te gaan met de normale gang van zaken. De keuze om niet te gaan fluiten of whatever voor onzin uit te kramen.
Maar die eerste blik... Meh... Die gaat vanzelf.
En uiteraard kijk ik na die eerste blik verder dan 'wow, wat een leuke/mooie/knappe man.'
Naar mijn inzicht kan verder denken dan dat ook helemaal niet in die eerste split second. Die eerste blik. Dat komt pas daarna. En nog verder daarna als je eenmaal kennis zou maken.
Maargoed, mijn hoofd is dan ook aardig ziek. Dus neem het niet van mij aan 😜
Het roept bij mij wèl de vraag op of dit bij mannen en vrouwen (over het algemeen) dan heel anders werkt.... 🤷♂️
Nee hoor, dat zegt het niet. Het zegt alleen dat de eerste split-second reactie is: mooie vrouw! Dat betekent niet dat je niet weet dat het geen mens is, net zoals jezelf, met inderdaad een verhaal, interesses, doelen. Oftewel: iemand met inhoud.best pijnlijk om te lezen. Het zegt eigenlijk dat je niet ziet wat een vrouw meer is dan haar uiterlijk. Dat ze een gelijkwaardig iemand is met een verhaal, met talenten, met dromen. Iemand met wie je een goed gesprek kan hebben of je rot kan lachen. Nee, is een mooie vrouw.
Dit is toch helemaal niet wat voorvalt bij een ´ziek´ hoofd vind ik.Ik denk dat het hetzelfde is als een gedachte is die op komt poppen. Die heb ik niet in de hand.
Wat er daarna volgt, heb ik wél in de hand. Ik heb de keuze om niet te gaan staren. De keuze om verder te gaan met de normale gang van zaken. De keuze om niet te gaan fluiten of whatever voor onzin uit te kramen.
Maar die eerste blik... Meh... Die gaat vanzelf.
En uiteraard kijk ik na die eerste blik verder dan 'wow, wat een leuke/mooie/knappe man.'
Naar mijn inzicht kan verder denken dan dat ook helemaal niet in die eerste split second. Die eerste blik. Dat komt pas daarna. En nog verder daarna als je eenmaal kennis zou maken.
Maargoed, mijn hoofd is dan ook aardig ziek. Dus neem het niet van mij aan 😜
Ach, niet alles is ziek in die bovenkamer. En waarschijnlijk zijn we allemaal wat ziekjes daarboven. Gelukkig zit er een goed werkend filter voor hahaDit is toch helemaal niet wat voorvalt bij een ´ziek´ hoofd vind ik.
Ik neem het net wel van je aan.
Hoe je dat uitschrijft geeft exact weer hoe het ook bij mij gebeurd. Ik vind het een ´natuurlijk´ proces dat gaande is in jezelf.
Ik ben zelf redelijk snel geprikkeld als ik iemand knap zie. Kijken doe je al voor je het beseft. Ik wil het zelf niet te opzichtig doen...
Eerlijk gezegd als het iemand is die heel knap voor me is bv in de supermarkt, dan rijd ik een extra rondje door de gangen om nog even te passeren en mss kort spontaan ´toevallig´ even contact te maken, meestal gebeurd dat niet maar soms is het sterker dan mezelf, de drang om kort ff in verbinding te staan. Andersom is het ook al gebeurd. Altijd toevallig onopvallend. Is dat iemand objectiveren? Vind ik niet. Het is gewoon iemand ´mooi´ ´aantrekkelijk in z´n totaliteit´vinden (uitstraling), eigenlijk is het meer een compliment dan een schunnig iets
Nee, het is het reptielenbrein: die zegt: looking good! Arousal!
Mooie beschrijving 🙂Het is een split-second @ljuv. Het is niet nadenken: zal ik die vrouw eens objectificeren. Nee, het is het reptielenbrein: die zegt: looking good! Arousal!
Wow @Neo-Shulginist, je zoekt wel de controverse op de laatste tijd, hè?
Allereerst:Hehehe. Beetje wel he neo😜

Haha herkenbaar! Ik heb dat extra rondje in de supermarkt ook weleens gemaakt en nu ik erbij stilsta: het is meerdere keren voorgekomen dat ik een vrouw iets te vaak tegenkwam in de supermarkt.Dit is toch helemaal niet wat voorvalt bij een ´ziek´ hoofd vind ik.
Ik neem het net wel van je aan.
Hoe je dat uitschrijft geeft exact weer hoe het ook bij mij gebeurd. Ik vind het een ´natuurlijk´ proces dat gaande is in jezelf.
Ik ben zelf redelijk snel geprikkeld als ik iemand knap zie. Kijken doe je al voor je het beseft. Ik wil het zelf niet te opzichtig doen...
Eerlijk gezegd als het iemand is die heel knap voor me is bv in de supermarkt, dan rijd ik een extra rondje door de gangen om nog even te passeren en mss kort spontaan ´toevallig´ even contact te maken, meestal gebeurd dat niet maar soms is het sterker dan mezelf, de drang om kort ff in verbinding te staan. Andersom is het ook al gebeurd. Altijd toevallig onopvallend. Is dat iemand objectiveren? Vind ik niet. Het is gewoon iemand ´mooi´ ´aantrekkelijk in z´n totaliteit´vinden (uitstraling), eigenlijk is het meer een compliment dan een schunnig iets
Dit zou best kunnen.Juist dit doet me ook afvragen hoe verschillend dit is tussen mannen en vrouwen. Het zou best kunnen dat dit bij vrouwen wezenlijk anders werkt en we daarom elkaar hierin misschien soms minder snel begrijpen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."