Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPartij in Polen wil, als ze aan de macht komen, homoseksuelen registreren

Partij in Polen wil, als ze aan de macht komen, homoseksuelen registreren

118 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gelukkig is hoeven we ons verder geen zorgen te maken over opkomend conservatief rechts extremisme in Europa





🥲
L

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
LucidLucy
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
"Zodat ze nooit de rechten krijgen om kinderen te krijgen, leraar te worden of überhaupt in de buurt te mogen komen van kinderen"

Ik heb geen background check gedaan naar de betrouwbaarheid van deze bron. Het zou mooi zijn als het lulkoek was, maar met de inperking van queer rechten in Polen van de afgelopen jaren, vrees ik dat het geen lulkoek is.

Nu moet je altijd maar afwachten of een partij het ook écht ten uitvoer brengt of dat ze maar wat roepen om zieltjes te winnen. Maar toch...

Dit is dan ook precies de reden dat ik me niet wil wagen aan apps als Grindr. Een app gerund door een Chinees bedrijf waarvan de eigenaar zelf eerder al erg twijfelachtige uitspraken heeft gedaan over homoseksuelen.
Zeker in China zijn je gegevens niet veilig. De overheid mag op elk moment volledige inzage en controle eisen van een bedrijf. Moet je voorstellen dat zo'n plan daar tot uitvoering wordt gebracht. Dan sta je dus direct op zo'n lijst.

Hier is je geaardheid een 'bijzonder persoonsgegeven' wat dus niet zomaar verzameld mag worden. En als het al verzameld wordt, moet het aan strengere eisen voldoen dan gewone persoonsgegevens als het gaat om het hanteren en opslaan ervan.

Soms vraag ik me af of ik niet té sceptisch ben. Té conspiracy denkend. Maar dan zie ik dit soort nieuwsartikelen en dan denk ik, nee... We zijn er nog lang niet met de emancipatie. Dit is gewoon een EU land hè.... 😔

https://notesfrompoland.com/2023/09/01/video-shows-polish-far-right-election-chief-promising-to-register-gays-if-they-win-power/
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als ze het verschil al niet weten tussen homoseksuelen, pedofielen en pedoseksuelen zie ik het somber in...

...voor hen (en hun domme plannen).
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Enigszins goed nieuws is dat dit soort wetten tegen verschillende internationale verdragen ingaan, zoals het Verdrag van Amsterdam. De EU zal dit soort geintjes niet zomaar door de vingers zien.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
"Zodat ze nooit de rechten krijgen om kinderen te krijgen, leraar te worden of überhaupt in de buurt te mogen komen van kinderen"

(..)

Hier is je geaardheid een 'bijzonder persoonsgegeven' wat dus niet zomaar verzameld mag worden. En als het al verzameld wordt, moet het aan strengere eisen voldoen dan gewone persoonsgegevens als het gaat om het hanteren en opslaan ervan.

Soms vraag ik me af of ik niet té sceptisch ben. Té conspiracy denkend. Maar dan zie ik dit soort nieuwsartikelen en dan denk ik, nee... We zijn er nog lang niet met de emancipatie. Dit is gewoon een EU land hè.... 😔

https://notesfrompoland.com/2023/09/01/video-shows-polish-far-right-election-chief-promising-to-register-gays-if-they-win-power/
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het toch wel belangrijk is om je te realiseren dat het belang van emancipatie ook een waardeoordeel is. Gelijkheid wordt in principe voorgesteld als een universeel mensenrecht. Maar alsnog is het mogelijk om daar anders over te denken :wink:

Het is lastig zeggen welke rolverdeling tussen mannen en vrouwen het best of het meest rechtvaardig is, omdat het afhangt van het waardensysteem wat je belangrijk vindt en vanaf welk oogpunt je naar de samenleving kijkt.

Een bekend plaatje wat deze relativiteit goed toont:
14051811_10154042470092730_7597492216178998365_n.jpg

Je ziet daarin twee vrouwen met verschillende culturele achtergronden, die leiden tot een tegengestelde interpretatie van de feiten. Is de burka een kledingstuk wat vrouwen anoniem achter een sluier wegstopt, uit het openbare leven gewist? Of is ze dankzij de burka juist bevrijd van een geseksualiseerd ideaalbeeld van vrouwenlichamen wat haar sociale status (mede-)bepaalt? Dat hangt maar net af van wat je belangrijker vindt: stabiliteit van het gezinsleven, zoals God het bedoeld heeft, of het individuele recht op zelfexpressie, wat je zelf moet bepalen.

Nou ga ik hier geen pleidooi houden voor het verbieden van homoseksualiteit. Want ik denk sowieso dat het niet zoveel zin heeft om dingen te verbieden waar mensen niet (bewust) voor kiezen. Dan gaat een verbod natuurlijk nooit goed werken. Wat dat betreft is het ook gewoon een lomp idee. Voornamelijk vind ik het persoonlijk nogal wreed om mensen het recht op liefde te willen ontzeggen. Bovendien vind ik het altijd nogal arrogant en behoorlijk opdringerig als mensen moralistisch gaan lopen doen over op wie je verliefd bent of niet. Ja sorry hoor, maar waar bemoei je je mee? Ik begrijp niet eens dat je zin hebt om er zoveel energie in te steken ook 😅 Maarja, dat is een andere discussie misschien.

Mijn punt is meer dat ik denk dat het wel zin heeft om daarover in gesprek te gaan met mensen die er anders over denken. Je kan dat gewoon beschouwend doen. Bijvoorbeeld door te vragen wat mensen zelf zouden doen als ze homoseksueel waren, en hoe ze zich dan zouden voelen. En hoe ze dat tot hun ideeën komen.

Voor de Poolse situatie is het sowieso belangrijk om de politiek in het land mee te wegen. Want ik denk dat die hier heel relevant is. Waar het eigenlijk om draait is een vraag over wie er mag bepalen wat er in Polen gebeurt: politici in Brussel, of politici in de Poolse regering? De EU wordt daar dikwijls in verband gebracht met een West-Europees (zeg maar Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk) onderdrukkend raamwerk wat heel ver van de burger af staat en allemaal wetgeving doordrukt in het eigen belang zonder het volk te raadplegen. Op zich zit daarin een kern van waarheid, want Polen komt er in vergelijking met andere Europese landen er economisch gezien redelijk bekaaid af (er is een reden dat Polen naar Nederland komen om te werken). Terwijl grote west-Europese multinarionals de Europese markt domineren, en alle winsten naar het buitenland verdwijnen (zie bijvoorbeeld Unilever of Shell of Heineken). En dan gaan west-Europese bestuurders in Brussel ook nog eens bepalen wat je allemaal wel en niet in jouw land mag beslissen, inclusief je economische beleid. Zo is een lange neus maken naar de kernwaarden van zo'n hypocriete EU-macht een belang van het Poolse landsbestuur geworden. 'Fuck jullie'.
En dat is denk ik wel echt iets waar je je zorgen over kan maken. Want als zulke politieke bewegingen veel steun ontvangen van burgers, dan kunnen de leiders ervan gemakkelijk veel macht naar zich toetrekken. Die macht kan dan ook redelijk gemakkelijk uitbreid worden om onwelgevallig types uit de weg te ruimen. Je hoeft iemand slechts een irritant type zoals Omtzigt van homoseksuele daden te beschuldigen, en dan kan je verreikende vrijheden inperken. Funtie elders.
Zo krijg je als regering dus ironisch genoeg veel meer controle over de bevolking. Terwijl het idee begon met de belofte dat het voor de stem van het volk was.

Overigens is dit wel iets waar allerlei sancties op staan vanuit de EU naar Polen. Dus anti-lhbti wetgeving blijft niet onbestraft. Het nare is alleen dat er meestal andere mensen opdraaien voor die straf dan de mensen die het besluit nemen. Daardoor kan de kans op onvrede met Brussel ook juist toenemen.

Ik denk daarom dat het niet echt draait om een soort culturele ontwikkeling die van laag-ontwikkeld naar hoog-ontwikkeld moet gaan dankzij het proces van emancipatie. Er spelen verschillende culturele achtergronden en waardesystemen. En daarnaast zijn er politici die heel gewiekst zulke verschillende opvatting weten te mobiliseren om zo meer macht te vergaren.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wow @Neo-Shulginist, je zoekt wel de controverse op de laatste tijd, hè?

Over politiek denk ik liever niet na, maar ik vond dit wel scherp:
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat het toch wel belangrijk is om je te realiseren dat het belang van emancipatie ook een waardeoordeel is. Gelijkheid wordt in principe voorgesteld als een universeel mensenrecht. Maar alsnog is het mogelijk om daar anders over te denken :wink:

Het is lastig zeggen welke rolverdeling tussen mannen en vrouwen het best of het meest rechtvaardig is, omdat het afhangt van het waardensysteem wat je belangrijk vindt en vanaf welk oogpunt je naar de samenleving kijkt.
Klik om te vergroten...
Het valt me al langer op dat een hoofddoek of boerka hier (in Nederland) al snel gezien wordt als een symbool van onderdrukking terwijl de gemiddelde Moslim (man en vrouw) hier heel anders over denkt. Een conservatieve kledingstijl is binnen dit denken juist een manier om jezelf te bevrijden van ongewenste en respectloze seksuele aandacht die een mens reduceert tot een seksobject. Conservatieve kleding dwingt de man om verder te kijken dan zijn neus lang is en een vrouw te waarderen om haar inhoud, niet haar uiterlijk.

Maar goed, als het om homoseksualiteit gaat is Polen duidelijk op de verkeerde weg. Zelfs in de traditionele Islamitische samenleving (het Balkans-to-Bengal complex) werd homoseksualiteit in de privésfeer zelden vervolgd. Sterker nog, er werd expliciet gepleit voor een laissez faire attitude. Maar met de opkomst van het salafisme en wahabisme zijn (sommige) Moslims een radicalere weg ingeslagen. Conservatieve Katholieke Polen denken er blijkbaar hetzelfde over, ondanks de tolerante houding van de huidige bisschop van Rome.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
En deze video van John Oliver over authoritarianism vind ik ook heel relevant.

N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Wow @Neo-Shulginist, je zoekt wel de controverse op de laatste tijd, hè?
Klik om te vergroten...
Haha nou ik denk dat er al lang controverse bestaat over de punten die ik aanhaal. Ik wijs er alleen even op dat het gaat om controverse en zienswijzen. Dat is wat anders dan 'de feiten'. Maar inderdaad, vaak is zoiets benoemen al supercontroversieel 🤪
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind het vooral angstaanjagend dat zoiets een debat waardig zou zijn binnen het parlement. Teken dat er iets zinvols inzit om over te debateren. Terwijl het zo´n ongelofelijke onzin is. Mensen die vrijheden willen afnemen en/of restricties willen opleggen voor anders geaarden... die horen imo niet thuis op deze planeet, zeker niet in een machtspositie.
Zulke mensen verdienen geen respect, voor mij is het een kanker op de planeet zulke personen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Over politiek denk ik liever niet na, maar ik vond dit wel scherp:
Klik om te vergroten...
Overigens denk ik echt dat je voor de verklaring van dit soort fenomenen echt een politiek kader nodig hebt, juist omdat het heel erg een tegenbeweging is tegen liberale democratie en de internationale liberale orde (ja ik weet het, 'muh Murica bad' 😆).

Mocht je (of iemand anders) alsnog geïnteresseerd zijn in waarom dat dan in hemelsnaam relevant is. Check ff de Wikipedia pagina over het boek The End of History van Francis Fukuyama. Hij bepleitte namelijk dat liberale democratie de hoogste ontwikkelingsvorm van de staat was en dat daarna sociale conflicten niet meer nodig zouden zijn. Dat boek is veel aangehaald door Westerse voorstanders van liberale democratie, maar het is ook enorm bekritiseerd omdat het gewoon niet klopt 😂

Dus zeker in de kritieken op het boek lees je goede verklaringen over waarom dit soort staten homorechten aangrijpen als tegenreactie op Westerse economische en sociaal-culturele dominantie. Zoals:

'Radical Islam, tribalism, and the "Clash of Civilizations"

Various Western commentators have described the thesis of The End of History as flawed because it does not sufficiently take into account the power of ethnic loyalties and religious fundamentalism as a counter-force to the spread of liberal democracy, with the specific example of Islamic fundamentalism, or radical Islam, as the most powerful of these.'

en.m.wikipedia.org

The End of History and the Last Man - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt voor je respons @ljuv!

Waar moet ik beginnen? Een paar korte reacties op citaten dan maar, want het is eigenlijk al bedtijd voor @OtherShore.
ljuv zei:
Is het ooit bij jullie opgekomen dat de traditie van hoofddoeken dragen helemaal niet met onderdrukking of bescherming van vrouwen voor mannen te maken heeft…? Hebben jullie dit ooit opgezocht voor er een mening over gevormd werd?
Klik om te vergroten...
Ja… Ik heb godsdienst geschiedenis gestudeerd en ik ben Moslim. Ik heb over de jaren heen tientallen gesprekken gevoerd met Moslims in Islamitische landen. Hierboven probeerde ik dan ook weer te geven hoe Moslims nu over dit soort zaken denken. Het gaat mij dus niet primair om de oorsprong van dit soort gebruiken.
ljuv zei:
Als je puur naar de geschriften kijkt, is de hoofddoek een manier om te laten zien dat je bij de “clan”, de moslims, hoort
Klik om te vergroten...
Onzin. Ik zal de Koran er morgen even bijpakken.
ljuv zei:
om nederigheid en bescheidenheid uit te stralen. Dit wordt ook verwacht van moslimmannen in hoe zij zich kleden en heeft dus niet per definitie met man-vrouw verhouding te maken.
Klik om te vergroten...
Dit komt redelijk in de buurt. En ja, dit geldt voor vrouwen en voor mannen. Het gaat namelijk niet alleen om het dragen van een hoofddoek (dat geldt alleen voor vrouwen) maar ook om het dragen van loszittende, bedekkende en onopvallende kleding in het algemeen. Het niet uitlokken van lust speelt hier ook een belangrijke rol.
ljuv zei:
Het was in die tijd heel normaal om je haar als vrouw te bedekken.
Klik om te vergroten...
In de oudheid droegen vrouwen in het hele mediterraanse gebied een hoofddoek. Vrouwen werden tot voor kort ook geacht hun hoofd te bedekken in de kerk (in sommige kerken nog steeds). Maar je onderschat denk ik de associatie met sexualiteit. Vrouwen werden namelijk geacht een hoofddoek te dragen vanaf hun eerste menstruatie (op dat moment konden ze ook trouwen). Meisjes droegen toen en nu geen hoofddoek (of waren/zijn daartoe in ieder geval niet verplicht).
ljuv zei:
we weten natuurlijk best wel dat dit niet de woorden van Allah zijn geweest en dat het mensen zijn die deze woorden hebben bedacht.
Klik om te vergroten...
Hmmm…
ljuv zei:
Hoe dit nu wordt ingezet kan natuurlijk op onderdrukking lijken, maar voor veel vrouwen is het een bevrijding.
Klik om te vergroten...
Precies mijn punt. Maar ik geef toe, ik heb in mijn verhaal teveel de nadruk gelegd op vrouwen. Dezelfde normen gelden natuurlijk voor mannen.

To be continued
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Als je puur naar de geschriften kijkt, is de hoofddoek een manier om te laten zien dat je bij de “clan”, de moslims, hoort en om nederigheid en bescheidenheid uit te stralen. Dit wordt ook verwacht van moslimmannen in hoe zij zich kleden en heeft dus niet per definitie met man-vrouw verhouding te maken.
Klik om te vergroten...

Het plaatje was meer een bekend voorbeeld hoe verschillende culturele interpretaties kunnen leiden tot een heel ander beeld van wat de rol van mannen of vrouwen in de samenleving is. Homofobie leek me relevant, omdat de sociale verwachting dan is dat je als man met een vrouw trouwt. De redenen voor die verwachtingen lopen sterk uiteen. Maar in geval van religies heeft het Oude Testament er toch wel verdacht vaak iets mee te maken.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Onzin. Ik zal de Koran er morgen even bijpakken.
Klik om te vergroten...
Ik ken het citaat uit de koran, ik doelde met het onderdeel zijn van de islam op soera 33:59, waarin allah aan de profeet vraagt om zijn vrouwen te sluieren “zodat ze herkenbaar zijn”.

OtherShore zei:
Hmmm…
Klik om te vergroten...
😅
Sorry. Ik wist niet dat je religieus was en wilde je niet disrespecteren. Zal daar iets meer op letten in het vervolg.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nodoubts zei:
Pffff wat een hoop onzin kan er uit iemand komen zeg, en je hebt nog wel zo je best gedaan.
Klik om te vergroten...
Als je dat vindt dan ben ik eigenlijk meer benieuwd in hoe je het dan wel ziet. Bonuspunten als je kan uitleggen waarom je denkt dat het anders zit, zonder het woord 'onzin' te gebruiken. Ik denk dat de sfeer daar toch echt een stuk beter van wordt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Ik kan natuurlijk niet voor @Mindless spreken, maar als ik kijk naar mijn eigen ervaring, gebeurt vaak wel hetzelfde.

In eerste instantie heb ik het al gezien voor ik weg kan kijken. Dan weliswaar meer naar mannen, dan naar vrouwen maar vooruit.
Ik denk dat het hetzelfde is als een gedachte is die op komt poppen. Die heb ik niet in de hand.

Wat er daarna volgt, heb ik wél in de hand. Ik heb de keuze om niet te gaan staren. De keuze om verder te gaan met de normale gang van zaken. De keuze om niet te gaan fluiten of whatever voor onzin uit te kramen.

Maar die eerste blik... Meh... Die gaat vanzelf.

En uiteraard kijk ik na die eerste blik verder dan 'wow, wat een leuke/mooie/knappe man.'
Naar mijn inzicht kan verder denken dan dat ook helemaal niet in die eerste split second. Die eerste blik. Dat komt pas daarna. En nog verder daarna als je eenmaal kennis zou maken.

Maargoed, mijn hoofd is dan ook aardig ziek. Dus neem het niet van mij aan 😜

Het roept bij mij wèl de vraag op of dit bij mannen en vrouwen (over het algemeen) dan heel anders werkt.... 🤷‍♂️
Klik om te vergroten...
Je kunt niet voor me spreken (dat kan niemand voor een ander), maar ik ben het hier alsnog volkomen mee eens!

Het is een split-second @ljuv. Het is niet nadenken: zal ik die vrouw eens objectificeren. Nee, het is het reptielenbrein: die zegt: looking good! Arousal!

Dat betekent natuurlijk helemaal niet dat je als man daarna dan denkt dat dat alles is wat die vrouw is. Al zullen zulke lomperikken ertussen zitten. Bij nader contact/praten leer je de dingen kennen die je niet in 1 oogopslag kúnt zien.


ljuv zei:
best pijnlijk om te lezen. Het zegt eigenlijk dat je niet ziet wat een vrouw meer is dan haar uiterlijk. Dat ze een gelijkwaardig iemand is met een verhaal, met talenten, met dromen. Iemand met wie je een goed gesprek kan hebben of je rot kan lachen. Nee, is een mooie vrouw.
Klik om te vergroten...
Nee hoor, dat zegt het niet. Het zegt alleen dat de eerste split-second reactie is: mooie vrouw! Dat betekent niet dat je niet weet dat het geen mens is, net zoals jezelf, met inderdaad een verhaal, interesses, doelen. Oftewel: iemand met inhoud.

Ik denk dat jij de keuze kunt maken om dit niet meer te zien als pijnlijk, maar simpelweg als wat ik hierboven beschrijf. Veel (niet alle!!!!) mannen kijken op deze manier naar vrouwen. Dat betekent niet dat ze niet weten dat een vrouw meer is dan haar uiterlijk, al zullen er (wederom) altijd lomperikken zijn die wel zo denken. Het is mijn ervaring dat de meeste mannen echter echt wel weten dat een vrouw meer is dan haar voorkomen. Maar veel mannen zijn nou eenmaal erg visueel ingesteld en ik ben daar 1 van en schaam me er niet voor.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Ik denk dat het hetzelfde is als een gedachte is die op komt poppen. Die heb ik niet in de hand.

Wat er daarna volgt, heb ik wél in de hand. Ik heb de keuze om niet te gaan staren. De keuze om verder te gaan met de normale gang van zaken. De keuze om niet te gaan fluiten of whatever voor onzin uit te kramen.

Maar die eerste blik... Meh... Die gaat vanzelf.

En uiteraard kijk ik na die eerste blik verder dan 'wow, wat een leuke/mooie/knappe man.'
Naar mijn inzicht kan verder denken dan dat ook helemaal niet in die eerste split second. Die eerste blik. Dat komt pas daarna. En nog verder daarna als je eenmaal kennis zou maken.

Maargoed, mijn hoofd is dan ook aardig ziek. Dus neem het niet van mij aan 😜
Klik om te vergroten...
Dit is toch helemaal niet wat voorvalt bij een ´ziek´ hoofd vind ik.
Ik neem het net wel van je aan.
Hoe je dat uitschrijft geeft exact weer hoe het ook bij mij gebeurd. Ik vind het een ´natuurlijk´ proces dat gaande is in jezelf.
Ik ben zelf redelijk snel geprikkeld als ik iemand knap zie. Kijken doe je al voor je het beseft. Ik wil het zelf niet te opzichtig doen...
Eerlijk gezegd als het iemand is die heel knap voor me is bv in de supermarkt, dan rijd ik een extra rondje door de gangen om nog even te passeren en mss kort spontaan ´toevallig´ even contact te maken, meestal gebeurd dat niet maar soms is het sterker dan mezelf, de drang om kort ff in verbinding te staan. Andersom is het ook al gebeurd. Altijd toevallig onopvallend. Is dat iemand objectiveren? Vind ik niet. Het is gewoon iemand ´mooi´ ´aantrekkelijk in z´n totaliteit´vinden (uitstraling), eigenlijk is het meer een compliment dan een schunnig iets
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
mandragora zei:
Dit is toch helemaal niet wat voorvalt bij een ´ziek´ hoofd vind ik.
Klik om te vergroten...
Ach, niet alles is ziek in die bovenkamer. En waarschijnlijk zijn we allemaal wat ziekjes daarboven. Gelukkig zit er een goed werkend filter voor haha

Zou toch wat zijn hè, als we alles maar uitkramen wat aan gedachten op komt poppen.

mandragora zei:
Ik neem het net wel van je aan.
Hoe je dat uitschrijft geeft exact weer hoe het ook bij mij gebeurd. Ik vind het een ´natuurlijk´ proces dat gaande is in jezelf.
Ik ben zelf redelijk snel geprikkeld als ik iemand knap zie. Kijken doe je al voor je het beseft. Ik wil het zelf niet te opzichtig doen...
Eerlijk gezegd als het iemand is die heel knap voor me is bv in de supermarkt, dan rijd ik een extra rondje door de gangen om nog even te passeren en mss kort spontaan ´toevallig´ even contact te maken, meestal gebeurd dat niet maar soms is het sterker dan mezelf, de drang om kort ff in verbinding te staan. Andersom is het ook al gebeurd. Altijd toevallig onopvallend. Is dat iemand objectiveren? Vind ik niet. Het is gewoon iemand ´mooi´ ´aantrekkelijk in z´n totaliteit´vinden (uitstraling), eigenlijk is het meer een compliment dan een schunnig iets
Klik om te vergroten...

Hahaha ja dit herken ik ook wel.

Mindless zei:
Nee, het is het reptielenbrein: die zegt: looking good! Arousal!
Klik om te vergroten...

Juist dit doet me ook afvragen hoe verschillend dit is tussen mannen en vrouwen. Het zou best kunnen dat dit bij vrouwen wezenlijk anders werkt en we daarom elkaar hierin misschien soms minder snel begrijpen.

Kijk bijvoorbeeld in het dierenrijk. Daar is ook heel vaak de man/vrouw rolverdeling dat het mannetje het vrouwtje versiert. Tot prachtige paringsrituelen aan toe. (Ongetwijfeld zijn er vast ook diersoorten waarbij dit anders is of misschien zelfs omgedraaid)

De volgende kennis heb ik opgestoken uit een haarfijne uitleg van Bessel van der Kolk (van 'the body keeps the score')

Het reptielenbrein is een van de eerste delen van de hersenen. Hoe lager je in het zenuwstelsel komt, hoe primitiever het is en hoe sneller deze reageert. Reflexen worden bijvoorbeeld geregeld door de hersenstam. Volgens mij wordt met reptielenbrein hetzelfde gebied aangeduid.

De delen die hoger (en/of meer naar voren) in het brein liggen, zijn pas later in de evolutie ontwikkeld. Zeker het voorste deel is wat ons mensen het vermogen geeft om complexe verbanden te leggen, verder te kijken dan het eerste respons.

Maarja, dat eerste respons is er nog steeds wel.

Overigens zijn er nog wat hele andere interessante delen in het brein, maar dat gaat teveel off topic 😂
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Het is een split-second @ljuv. Het is niet nadenken: zal ik die vrouw eens objectificeren. Nee, het is het reptielenbrein: die zegt: looking good! Arousal!
Klik om te vergroten...
Mooie beschrijving 🙂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
Wow @Neo-Shulginist, je zoekt wel de controverse op de laatste tijd, hè?
Klik om te vergroten...
ljuv zei:
Hehehe. Beetje wel he neo😜
Klik om te vergroten...
Allereerst:
IMG_20230906_074512.jpg

En ten tweede:
Ik snap niet helemaal welke verwachtingen jullie van me hebben. Dachten jullie nou echt van 'oh, die @Neo-Shulginist weet echt heel veel van een taboe-onderwerp zoals drugs. Dat zal vast iemand zijn die de status quo een goed idee vindt.'
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
mandragora zei:
Dit is toch helemaal niet wat voorvalt bij een ´ziek´ hoofd vind ik.
Ik neem het net wel van je aan.
Hoe je dat uitschrijft geeft exact weer hoe het ook bij mij gebeurd. Ik vind het een ´natuurlijk´ proces dat gaande is in jezelf.
Ik ben zelf redelijk snel geprikkeld als ik iemand knap zie. Kijken doe je al voor je het beseft. Ik wil het zelf niet te opzichtig doen...
Eerlijk gezegd als het iemand is die heel knap voor me is bv in de supermarkt, dan rijd ik een extra rondje door de gangen om nog even te passeren en mss kort spontaan ´toevallig´ even contact te maken, meestal gebeurd dat niet maar soms is het sterker dan mezelf, de drang om kort ff in verbinding te staan. Andersom is het ook al gebeurd. Altijd toevallig onopvallend. Is dat iemand objectiveren? Vind ik niet. Het is gewoon iemand ´mooi´ ´aantrekkelijk in z´n totaliteit´vinden (uitstraling), eigenlijk is het meer een compliment dan een schunnig iets
Klik om te vergroten...
Haha herkenbaar! Ik heb dat extra rondje in de supermarkt ook weleens gemaakt en nu ik erbij stilsta: het is meerdere keren voorgekomen dat ik een vrouw iets te vaak tegenkwam in de supermarkt. :tonguewink:

En laten we nu gewoon allemaal even eerlijk zijn: dit doen wij mensen: mannen én vrouwen niet voor die fantastische persoonlijkheid van die ene vrouw of man, want die kun je op dat moment helemaal niet kennen. Je gaat af op wat je ziet: uitstraling, houding en ja: ook uiterlijk.

Daar is toch niks mis mee. Het is gewoon hoe het werkt.

LucidLucy zei:
Juist dit doet me ook afvragen hoe verschillend dit is tussen mannen en vrouwen. Het zou best kunnen dat dit bij vrouwen wezenlijk anders werkt en we daarom elkaar hierin misschien soms minder snel begrijpen.
Klik om te vergroten...
Dit zou best kunnen.

Sowieso goed om proberen uit te leggen hoe we iets ervaren. :)
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."