Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPartij in Polen wil, als ze aan de macht komen, homoseksuelen registreren

Partij in Polen wil, als ze aan de macht komen, homoseksuelen registreren

118 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
N3K0 zei:
Inde kern zijn we ook gewoon allemaal 1 los van alle labels,kleuren en ideeën, overtuigingen 😇
Klik om te vergroten...
Ik vraag me dan ook elke dag af: waarom doen we dit onszelf aan😂
(Dit being het leven)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Inde kern zijn we ook gewoon allemaal 1 los van alle labels,kleuren en ideeën, overtuigingen 😇
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Schoot gisterenavond toch nog wel het e.e.a. door m'n hoofd wat betreft deze. Ik ben toch weleens benieuwd waar die verschillen dan precies in zitten en of dat echt persoonlijk is of 'gemiddeld genomen' ook een man/vrouw verschil.







Als je eigenlijk nooit een onderscheid maakt in geslacht, maakt dat je dan niet automatisch panseksueel?
Als je altijd eerst uitgaat van de persoon en daarmee een band ontwikkeld, ben je in principe genderblind.

Nu hoeft natuurlijk niet elk contact te gaan over romantische of seksuele relaties 😂

Maar toch, als je altijd genderblind bent, en dus nooit onderscheid maakt tussen gender, zou dit bewust of onderbewust ook doorwerken op het vlak van romantische en seksuele relaties. Want dan zou je geen enkel waardeoordeel plaatsen op geslacht.

In bijvoorbeeld professioneel contact heb ik hier minder moeite mee om geen waardeoordeel te zetten op geslacht of andere uiterlijke kenmerken. Dan ga ik liever uit van iemands kracht om een waardeoordeel te plaatsen.
Binnen NA oefen ik er ook mee om waardeoordeel compleet los te laten. Dus ook als iemand fouten maakt, dat ik diegene altijd oneindig meerdere kansen geef. De kans om te groeien, om de volgende keer te laten zien dat ie van hun fout heeft geleerd. Eigenlijk probeer ik dus op een zenvolle manier te kijken naar die persoon. Wèl met de voorkennis die ik heb, maar met de onbevangen blik van een kind die alles voor de eerste keer meemaakt.

Als dat verduidelijkt wat ik bedoel haha

Maar buiten deze omgevingen hecht ik vaak nog wel waardeoordeel aan uiterlijke kenmerken. Of ik hier nou bewust van ben of dat er een aantal in mijn onderbewuste spelen, ik ben er zeker van dat ze er zijn.

Ik moet ook terugdenken aan de basisschooltijd waar ik andere kinderen regelmatig de vraag hoorde stellen: "ben jij nou een jongen of een meisje" aan kinderen waar het niet in een oogopslag duidelijk was.
Verder ben ik ook wel opgegroeid met de ideeën dat er twee geslachten zijn. Èn ook dat er verschillen zijn tussen die twee geslachten. Dat begint al heel jong en men zou zeggen relatief onschuldig (jongens doen aan voetbal, meisjes spelen met poppen, etc.) Dit vertelt een kind eigenlijk al heel duidelijk dat er duidelijke kaders zijn, en dat er dus wezenlijke verschillen zijn tussen de geslachten.

Het voed daarmee dan ook het waardeoordeel wat we plakken aan geslacht als je het mij vraagt.

Zelf ben ik o.a. best veel bezig met dit thema van een waardeoordeel plakken door de Zen levenswijze waar ik mee bezig ben.
Maar ook omdat ik in het laatste jaar aan mezelf toch echt wel heb mogen toegeven dat ik niet 100% homo ben.

Dat is opzich nog best een zoektocht geweest. In welke mate is er dan romantische, emotionele en/of seksuele aantrekkingskracht naar een geslacht en is die er dan?
Voor mij is wel duidelijk dat ik voornamelijk aangetrokken wordt naar mannen; seksueel, romantisch en emotioneel. Het zwaartepunt ligt bij dat geslacht zou je kunnen zeggen.

Maar gaandeweg ben ik er wel achter gekomen dat ik bij sommige vrouwen ook alle drie die vormen van aantrekkingskracht kan ervaren.

En daarmee wil ik liever ook dat waardeoordeel helemaal loslaten. Dat zou het een stuk eenvoudiger maken voor mezelf haha
Die waardeoordelen zitten mezelf alleen maar in de weg om open te kijken naar mijn gevoelens in het moment.

Het voelt een beetje als opnieuw een eerste keer uit de kast komen. De onzekerheid over hoe het nou precies werkt bij mezelf enzo. En dat ik daar ook graag zekerheid in wil hebben. Wat op het gebied van emoties en gevoelens volslagen onzin is natuurlijk. Want daarover zekerheid en controle hebben is onmogelijk. Gevoelens komen en gaan en liegen nooit, in tegenstelling tot gedachten.




Het schemerde eigenlijk al een beetje door in mijn lap tekst hierboven. Maar aseksualiteit gaat enkel over het niet hebben van seksuele aantrekkingskracht.

Nu worden uiterlijke kenmerken en de aantrekking daartoe vaak geschaard onder seksuele aantrekking.
Nu vraag ik mezelf dat ook wel af, want zou iemand die ace is dan ook niemand knap vinden? 🤔

Ik bedoel, ik vind ook heel veel mensen heel knap. Maar mijn eerste gedachte is dan niet: 'zo, die zou ik weleens alle hoeken van de -vul willekeurige kamer in- willen laten zien.'

Eerder: 'oh, die zou ik weleens beter willen leren kennen'

Maar eigenlijk nog vaker: 'zo dan, die is knap' om vervolgens gewoon verder te gaan met de dagelijkse gang van zaken.

Dus hoe seksueel is het dan om iemand knap te vinden.

Al kan het best zijn dat deze thema's voor mij gewoon verwarrend zijn. Ik moest in de kliniek dan ook een soort onderzoekje doen en dan een 'spreekbeurt' geven over intimiteit.
Voor mij betekende intimiteit toen vooral iets dat bij seksuele en romantische relaties gebeurt en niet in platonische relaties. Haha daar zat ik dus goed naast.

(Was overigens best leuk om te doen. Je mocht uiteraard geen internet raadplegen, want je mag geen elektrische apparaten in bezit hebben. Dus je moest het doen door de mensen om je heen als bron te raadplegen. Heb toen iedereen, van cliënt tot counseler, uit zitten horen over intimiteit en hoe dat dan voorkomt in relaties met vrienden, geliefden, fwb's en wat intimiteit voor hun betekende. Ja dat was best leuk, om eens de leiding te hebben in gesprekken die over dat soort thema's gaan en dan de ander awkward zich terug zien trekken. Toen ik in de kast zat, was dat dus compleet andersom.

Leukste antwoord die ik heb gehad. Op de vraag over wat lust dan precies is: 'ja lust is gewoon pure neukdwang. Al is het met 6 bizons weet je, dat maakt niet uit.')

Anyway, ik dwaal een beetje af.

Maar je zou zeggen dat, juist door er zoveel mee bezig te zijn, heb ik er ook heel veel over geleerd.

Maar ik ben weleens benieuwd hoe dit soort dingen dan werken bij anderen. Want een waardeoordeel op geslacht hoef je niet enkel te plaatsen op seksueel vlak (iemand knap vinden dan dus blijkbaar i guess).
Maar kan ook op romantische of emotioneel vlak zijn.
Als ik met bepaalde zaken ergens tegenaan loop, bel ik eigenlijk altijd een mannelijke fellow om advies en even de boel uit te spreken. (Nu is dit bij NA en nog meer bij CA ook een beetje de sociaal geaccepteerde norm. Mannen helpen mannen, vrouwen helpen vrouwen. Ook om te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren)

Maargoed, ook voor mezelf voelt dat makkelijker ofzo. Om problemen met een man te bespreken. Dus zou je zeggen dat ik ook op emotioneel gebied een waardeoordeel hecht aan geslacht.

Niet dat ik niets van een vrouw zou aannemen. Ik heb het nu vooral over hoe het gevoelsmatig aanvoelt waarbij het makkelijker is om over lastige emotionele zaken te spreken.

Zo... Tijd om weer te gaan werken 😂
Klik om te vergroten...
Wow wat een interessante bijdrage! Hier ga ik me vanavond op de terugweg weer eens aan wagen😊
Thanks voor t delen mennnn, en lijkt me inderdaad geen makkelijk vraagstuk voor je. Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad wel onderdelen herken van “hoe het bij mij werkt”. Als in: ik herken dat de verschillende “seksualiteiten” verschillende voorkeuren kunnen hebben en ik heb me daar ook wel eens meer in verdiept.

werkse sunnke, later meer!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Nou je hebt de bijbel ik heldere taal https://www.debijbel.nl/bgt bijvoorbeeld. En ik had m’n moeders fiancé gevraagd en hij zei dattie ook dagelijks een korte meditatie met uitleg vd bijbel doet en ik dacht, dat is nou net iets voor jou. Maar hij heppem niet meer doorgestuurd hahaha.
Klik om te vergroten...
Nog bedankt voor deze tip, ik ga er naar kijken. :)

Wat betreft de hele discussie: ik begrijp enigszins je punten, sommige zetten me ook zeker aan het denken maar ben het ook op een aantal punten gewoon niet met je eens en dan blijft het wat te lang een heen en weer gediscussieer en aangezien we daar allemaal geloof ik(?) wel een beetje klaar mee zijn, inderdaad maar beter hierbij laten.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Nog bedankt voor deze tip, ik ga er naar kijken. :)
Klik om te vergroten...
Hij kwam vandaag met de dagelijkse mediatie: https://bible.com/nl/bible/75/2co.4.18.HTB Elke dag een tekst van de bijbel om te overdenken.

Je hebt deze app nodig voor de begeleide meditatie: https://apps.apple.com/nl/app/bijbel/id282935706
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Het is best lastig om dit echt goed uit te leggen merk ik haha
Klik om te vergroten...
Ik vind dat je het heel goed deed hoor, ik kan het goed begrijpen.

Ik vind zelf dat er ook meer aandacht voor je eigen pijn en emotie mag zijn, en dat je daar ook dingen van mag vragen van anderen. Eisen niet natuurlijk, dat heeft geen zin. Maar ik snap ook waarom dit beter voor je zou kunnen werken in de context van herstel en verslaving en waarom de stappen dat buiten beschouwing laten. En het belangrijkste is: het werkt voor jou✨💕

LucidLucy zei:
@ljuv normaal lees ik elke dag ook de Just For Today. Een kort stukje tekst met een thema binnen herstel of NA. Ik had hem gisterenochtend niet meer gelezen. Maar hij was, zoals wel vaker, 'toevallig' erg relevant voor die dag.

*Wrok en vergeving 7 september*
_‘Het programma leert ons om onrecht tegemoet te treden vanuit een vergevingsgezinde houding.’_
*Basistekst, blz. 12*

Dankzij NA treden we weer in contact met de wereld om ons heen. De bevrijding uit onze afzondering heeft ook z’n keerzijde. Hoe meer we onder de mensen komen, des te vaker voelen we ons op onze teentjes getrapt. Daar komt nogal eens wrok uit voort.
Of wrokgevoelens nu gerechtvaardigd zijn of niet, ze vormen een bedreiging voor ons voortgaande herstel. Naarmate we wrok koesteren, raken we verbitterd en uiteindelijk worden we door onze gevoelens vergiftigd. Om clean te blijven, moeten wij het vermogen zien op te brengen om onze wrokgevoelens los te laten door middel van vergeving. In Stap Acht en Negen gaan we voor het eerst aan de slag met vergeving. Een regelmatige tiende stap is een blijvende oefening in vergeving.
Soms zijn we niet bereid om te vergeven. In dat geval kan het behulpzaam zijn als we bedenken dat ook wij op enig moment iemands vergeving nodig hebben. Iedereen heeft weleens iets gedaan waarvan we ten diepste spijt hebben. En wij allen hebben in zekere mate de helende werking van vergeving ervaren toen onze oprechte spijtbetuiging door anderen werd aanvaard.
We kunnen de drempel om te vergeven wat verlagen door er rekening mee te houden dat ieder mens er het beste van probeert te maken. Er komt ongetwijfeld een moment waarop ook wij naar vergeving uitzien.

*Alleen voor vandaag:* Ik zal mijn gevoelens van wrok loslaten. Als ik vandaag onheus word bejegend, zal ik vergevingsgezind zijn omdat ik zelf ook vergeving nodig heb.
Klik om te vergroten...
Hahaha heeeeel toevallig inderdaad.

Fijne dag!
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nodoubts zei:
Pffff wat een hoop onzin kan er uit iemand komen zeg, en je hebt nog wel zo je best gedaan.
Klik om te vergroten...

ljuv zei:
Jouw ouders niet zo he?

De mijne zeiden altijd: als je niets aardig hebt te zeggen, zeg dan niets. Zoals je ziet verschillen meer mensen hier van mening. Daar kunnen we goed over van gedachten wisselen. Voeg wat inhoudelijks toe of blijf nog een extra jaar weg op t forum ofzo dios mio.
Klik om te vergroten...

Heb je toevallig ook een "vriendelijke" pm gekregen van dit heerschap?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gelukkig is hoeven we ons verder geen zorgen te maken over opkomend conservatief rechts extremisme in Europa





🥲
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
"Zodat ze nooit de rechten krijgen om kinderen te krijgen, leraar te worden of überhaupt in de buurt te mogen komen van kinderen"

Ik heb geen background check gedaan naar de betrouwbaarheid van deze bron. Het zou mooi zijn als het lulkoek was, maar met de inperking van queer rechten in Polen van de afgelopen jaren, vrees ik dat het geen lulkoek is.

Nu moet je altijd maar afwachten of een partij het ook écht ten uitvoer brengt of dat ze maar wat roepen om zieltjes te winnen. Maar toch...

Dit is dan ook precies de reden dat ik me niet wil wagen aan apps als Grindr. Een app gerund door een Chinees bedrijf waarvan de eigenaar zelf eerder al erg twijfelachtige uitspraken heeft gedaan over homoseksuelen.
Zeker in China zijn je gegevens niet veilig. De overheid mag op elk moment volledige inzage en controle eisen van een bedrijf. Moet je voorstellen dat zo'n plan daar tot uitvoering wordt gebracht. Dan sta je dus direct op zo'n lijst.

Hier is je geaardheid een 'bijzonder persoonsgegeven' wat dus niet zomaar verzameld mag worden. En als het al verzameld wordt, moet het aan strengere eisen voldoen dan gewone persoonsgegevens als het gaat om het hanteren en opslaan ervan.

Soms vraag ik me af of ik niet té sceptisch ben. Té conspiracy denkend. Maar dan zie ik dit soort nieuwsartikelen en dan denk ik, nee... We zijn er nog lang niet met de emancipatie. Dit is gewoon een EU land hè.... 😔

https://notesfrompoland.com/2023/09/01/video-shows-polish-far-right-election-chief-promising-to-register-gays-if-they-win-power/
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als ze het verschil al niet weten tussen homoseksuelen, pedofielen en pedoseksuelen zie ik het somber in...

...voor hen (en hun domme plannen).
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Enigszins goed nieuws is dat dit soort wetten tegen verschillende internationale verdragen ingaan, zoals het Verdrag van Amsterdam. De EU zal dit soort geintjes niet zomaar door de vingers zien.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
"Zodat ze nooit de rechten krijgen om kinderen te krijgen, leraar te worden of überhaupt in de buurt te mogen komen van kinderen"

(..)

Hier is je geaardheid een 'bijzonder persoonsgegeven' wat dus niet zomaar verzameld mag worden. En als het al verzameld wordt, moet het aan strengere eisen voldoen dan gewone persoonsgegevens als het gaat om het hanteren en opslaan ervan.

Soms vraag ik me af of ik niet té sceptisch ben. Té conspiracy denkend. Maar dan zie ik dit soort nieuwsartikelen en dan denk ik, nee... We zijn er nog lang niet met de emancipatie. Dit is gewoon een EU land hè.... 😔

https://notesfrompoland.com/2023/09/01/video-shows-polish-far-right-election-chief-promising-to-register-gays-if-they-win-power/
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het toch wel belangrijk is om je te realiseren dat het belang van emancipatie ook een waardeoordeel is. Gelijkheid wordt in principe voorgesteld als een universeel mensenrecht. Maar alsnog is het mogelijk om daar anders over te denken :wink:

Het is lastig zeggen welke rolverdeling tussen mannen en vrouwen het best of het meest rechtvaardig is, omdat het afhangt van het waardensysteem wat je belangrijk vindt en vanaf welk oogpunt je naar de samenleving kijkt.

Een bekend plaatje wat deze relativiteit goed toont:
14051811_10154042470092730_7597492216178998365_n.jpg

Je ziet daarin twee vrouwen met verschillende culturele achtergronden, die leiden tot een tegengestelde interpretatie van de feiten. Is de burka een kledingstuk wat vrouwen anoniem achter een sluier wegstopt, uit het openbare leven gewist? Of is ze dankzij de burka juist bevrijd van een geseksualiseerd ideaalbeeld van vrouwenlichamen wat haar sociale status (mede-)bepaalt? Dat hangt maar net af van wat je belangrijker vindt: stabiliteit van het gezinsleven, zoals God het bedoeld heeft, of het individuele recht op zelfexpressie, wat je zelf moet bepalen.

Nou ga ik hier geen pleidooi houden voor het verbieden van homoseksualiteit. Want ik denk sowieso dat het niet zoveel zin heeft om dingen te verbieden waar mensen niet (bewust) voor kiezen. Dan gaat een verbod natuurlijk nooit goed werken. Wat dat betreft is het ook gewoon een lomp idee. Voornamelijk vind ik het persoonlijk nogal wreed om mensen het recht op liefde te willen ontzeggen. Bovendien vind ik het altijd nogal arrogant en behoorlijk opdringerig als mensen moralistisch gaan lopen doen over op wie je verliefd bent of niet. Ja sorry hoor, maar waar bemoei je je mee? Ik begrijp niet eens dat je zin hebt om er zoveel energie in te steken ook 😅 Maarja, dat is een andere discussie misschien.

Mijn punt is meer dat ik denk dat het wel zin heeft om daarover in gesprek te gaan met mensen die er anders over denken. Je kan dat gewoon beschouwend doen. Bijvoorbeeld door te vragen wat mensen zelf zouden doen als ze homoseksueel waren, en hoe ze zich dan zouden voelen. En hoe ze dat tot hun ideeën komen.

Voor de Poolse situatie is het sowieso belangrijk om de politiek in het land mee te wegen. Want ik denk dat die hier heel relevant is. Waar het eigenlijk om draait is een vraag over wie er mag bepalen wat er in Polen gebeurt: politici in Brussel, of politici in de Poolse regering? De EU wordt daar dikwijls in verband gebracht met een West-Europees (zeg maar Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk) onderdrukkend raamwerk wat heel ver van de burger af staat en allemaal wetgeving doordrukt in het eigen belang zonder het volk te raadplegen. Op zich zit daarin een kern van waarheid, want Polen komt er in vergelijking met andere Europese landen er economisch gezien redelijk bekaaid af (er is een reden dat Polen naar Nederland komen om te werken). Terwijl grote west-Europese multinarionals de Europese markt domineren, en alle winsten naar het buitenland verdwijnen (zie bijvoorbeeld Unilever of Shell of Heineken). En dan gaan west-Europese bestuurders in Brussel ook nog eens bepalen wat je allemaal wel en niet in jouw land mag beslissen, inclusief je economische beleid. Zo is een lange neus maken naar de kernwaarden van zo'n hypocriete EU-macht een belang van het Poolse landsbestuur geworden. 'Fuck jullie'.
En dat is denk ik wel echt iets waar je je zorgen over kan maken. Want als zulke politieke bewegingen veel steun ontvangen van burgers, dan kunnen de leiders ervan gemakkelijk veel macht naar zich toetrekken. Die macht kan dan ook redelijk gemakkelijk uitbreid worden om onwelgevallig types uit de weg te ruimen. Je hoeft iemand slechts een irritant type zoals Omtzigt van homoseksuele daden te beschuldigen, en dan kan je verreikende vrijheden inperken. Funtie elders.
Zo krijg je als regering dus ironisch genoeg veel meer controle over de bevolking. Terwijl het idee begon met de belofte dat het voor de stem van het volk was.

Overigens is dit wel iets waar allerlei sancties op staan vanuit de EU naar Polen. Dus anti-lhbti wetgeving blijft niet onbestraft. Het nare is alleen dat er meestal andere mensen opdraaien voor die straf dan de mensen die het besluit nemen. Daardoor kan de kans op onvrede met Brussel ook juist toenemen.

Ik denk daarom dat het niet echt draait om een soort culturele ontwikkeling die van laag-ontwikkeld naar hoog-ontwikkeld moet gaan dankzij het proces van emancipatie. Er spelen verschillende culturele achtergronden en waardesystemen. En daarnaast zijn er politici die heel gewiekst zulke verschillende opvatting weten te mobiliseren om zo meer macht te vergaren.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wow @Neo-Shulginist, je zoekt wel de controverse op de laatste tijd, hè?

Over politiek denk ik liever niet na, maar ik vond dit wel scherp:
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat het toch wel belangrijk is om je te realiseren dat het belang van emancipatie ook een waardeoordeel is. Gelijkheid wordt in principe voorgesteld als een universeel mensenrecht. Maar alsnog is het mogelijk om daar anders over te denken :wink:

Het is lastig zeggen welke rolverdeling tussen mannen en vrouwen het best of het meest rechtvaardig is, omdat het afhangt van het waardensysteem wat je belangrijk vindt en vanaf welk oogpunt je naar de samenleving kijkt.
Klik om te vergroten...
Het valt me al langer op dat een hoofddoek of boerka hier (in Nederland) al snel gezien wordt als een symbool van onderdrukking terwijl de gemiddelde Moslim (man en vrouw) hier heel anders over denkt. Een conservatieve kledingstijl is binnen dit denken juist een manier om jezelf te bevrijden van ongewenste en respectloze seksuele aandacht die een mens reduceert tot een seksobject. Conservatieve kleding dwingt de man om verder te kijken dan zijn neus lang is en een vrouw te waarderen om haar inhoud, niet haar uiterlijk.

Maar goed, als het om homoseksualiteit gaat is Polen duidelijk op de verkeerde weg. Zelfs in de traditionele Islamitische samenleving (het Balkans-to-Bengal complex) werd homoseksualiteit in de privésfeer zelden vervolgd. Sterker nog, er werd expliciet gepleit voor een laissez faire attitude. Maar met de opkomst van het salafisme en wahabisme zijn (sommige) Moslims een radicalere weg ingeslagen. Conservatieve Katholieke Polen denken er blijkbaar hetzelfde over, ondanks de tolerante houding van de huidige bisschop van Rome.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
En deze video van John Oliver over authoritarianism vind ik ook heel relevant.

N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ik zou niet zeggen naïef hoor. Het is een heel gangbare gedachte (tegenwoordig) om te veronderstellen dat we door de geschiedenis heen een lineaire ontwikkeling doormaken, waarin we als samenleving steeds meer kennis op elkaar stapelen en daardoor een steeds hogere staat van ontwikkeling doormaken. Die denkwijze is ontstaan tijdens de Verlichting en ligt aan de basis van de wetenschap(sfilosofie).

Alleen het punt is dat moderniteit zelf constant uit de mode raakt door weer nieuwe inzichten. En eigenlijk ontkracht het daarmee ook in zekere zin het objectieve wetenschappelijke karakter waarmee de 'hoogste staat van ontwikkeling' is bereikt.

Als je dit soort reflecties nteressant vindt dan kan ik het boek van David Graeber en David Wengrow, The Dawn of Everything aanraden. Dat is een vrij recent boek wat vrij radicaal breekt met deze aanname van een lineaire geschiedenis met constant accumulerende culturele progressie. In plaats daarvan laten de schrijvers zien dat er in de oudheid (en prehistorie) al zo'n beetje alle denkbare samenlevingsvormen zijn uitgeprobeerd, alleen dat er steeds weer nieuwe trends zijn in hoe andere groepen mensen het aanpakken. En de meeste van die groepen mensen vinden van zichzelf dat hun samenlevingsvorm het best is, en alle andere samenlevingsvormen barbaars.
Klik om te vergroten...
Deze opvatting wordt ook heel tastbaar in de definitie van het Engelse woord voor beschaving, civilization.

IMG_20230905_210349.jpg

Terwijl veel voormalige koloniën van de Britten vermoedelijk helemaal niet dachten dat hun bezetters zo beschaafd waren, maar juist dat ze hen juist uitermate barbaars vonden, met hun imperialistisch gemartel, vernietigingen, en uitbuiting.
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeker interessant. Zet hem op m’n leeslijst!
N
NodoubtsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Pffff wat een hoop onzin kan er uit iemand komen zeg, en je hebt nog wel zo je best gedaan.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
WERK?!?!?!?! Ga eens snel terug naar huis!
Klik om te vergroten...
OKEEEHEEE
Eindelijk onderweg🤪

OtherShore zei:
Wow @Neo-Shulginist, je zoekt wel de controverse op de laatste tijd, hè?
Klik om te vergroten...
Hehehe. Beetje wel he neo😜

Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat het toch wel belangrijk is om je te realiseren dat het belang van emancipatie ook een waardeoordeel is. Gelijkheid wordt in principe voorgesteld als een universeel mensenrecht. Maar alsnog is het mogelijk om daar anders over te denken :wink:

Het is lastig zeggen welke rolverdeling tussen mannen en vrouwen het best of het meest rechtvaardig is, omdat het afhangt van het waardensysteem wat je belangrijk vindt en vanaf welk oogpunt je naar de samenleving kijkt.
Klik om te vergroten...
Het is ook belangrijk te realiseren dat emancipatie niet alleen over verhoudingen gaat tussen mannen en vrouwen en dat dat ook duidelijk niet is wat lucy ter discussie stelde. Nogsteeds verbaasd hoe de discussie deze kant is opgevallen maar ik ben nog aan het lezen hehehe.

Neo-Shulginist zei:
Ik denk daarom dat het niet echt draait om een soort culturele ontwikkeling die van laag-ontwikkeld naar hoog-ontwikkeld moet gaan dankzij het proces van emancipatie. Er spelen verschillende culturele achtergronden en waardesystemen. En daarnaast zijn er politici die heel gewiekst zulke verschillende opvatting weten te mobiliseren om zo meer macht te vergaren.
Klik om te vergroten...
Hier kan ik me wel degelijk erg in vinden, en ook dat wij veel westerse waarden erg projecteren op ander culturen (zoals een burkaverbod). Ik denk echter dat bepaalde waarden wel degelijk gewoon “menselijk” zijn, en daar hoort gelijke behandeling in gelijke gevallen volgens mij wel een beetje bij. De categorie mensenrechten, zegmaar.

OtherShore zei:
Het valt me al langer op dat een hoofddoek of boerka hier (in Nederland) al snel gezien wordt als een symbool van onderdrukking terwijl de gemiddelde Moslim (man en vrouw) hier heel anders overdenkt. Een conservatieve kledingstijl is binnen dit denken juist een manier om jezelf te bevrijden van ongewenste en respectloze seksuele aandacht die een mens reduceert tot een seksobject. Conservatieve kleding dwingt de man om verder te kijken dan zijn neus lang is en een vrouw te waarderen om haar inhoud, niet haar uiterlijk.

Maar goed, als het om homoseksualiteit gaat is Polen duidelijk op de verkeerde weg. Zelfs in de traditionele Islamitische samenleving (het Balkans-to-Bengal complex) werd homoseksualiteit in de privésfeer zelden vervolgd. Sterker nog, er werd expliciet gepleit voor een laissez faire attitude. Maar met de opkomst van het salafisme en wahabisme zijn (sommige) Moslims een radicalere weg ingeslagen. Conservatieve Katholieke Polen denken er blijkbaar hetzelfde over, ondanks de tolerante houding van de huidige bisschop van Rome.
Klik om te vergroten...
En in dat verlengde: hoezo kunnen deze religies en culturen niet bestaan terwijl ze ook de mensenrechten respecteren en geen vrijheden beperken… wat die culturen bestaan ook. En ja: natuurlijk met andere normen en waarden, maar dat mensen dezelfde rechten hebben lijkt me niet per se iets dat ter discussie zou moeten hoeven staan. Nergens waar mensen zijn.

Mindless zei:
Dit is wat ik persoonlijk ook van een paar moslima's heb gehoord: "Onderdrukkende kleding? Dit wil ik zelf. Ik wil dat een man mij waardeert om mijn innerlijk."

Uiteraard, er zijn ook mensen die zich er wél door onderdrukt voelen.

En tja "controverse". Ik denk dat het goed is dat dit soort dingen besproken worden.
Klik om te vergroten...
Zinnentuimel zei:
Dit is natuurlijk omgekeerde wereld. Een vrouw zou zich nooit moeten hoeven bevrijden van ongewenste seksuele aandacht of het gereduceerd worden tot seksobject. Dat probleem ligt namelijk niet bij de vrouw, maar bij degene die haar objectiveert of ongewenst bejegend. Beetje victim blaming dit.


Dit zou een man altijd moeten doen. Of hij nou tegenover een naakte vrouw staat of tegenover een vrouw in een boerka. Als je dit als man niet kan, ben je onderdeel van het probleem.

Een boerka als “oplossing” zien geeft maar weer aan hoe scheef dit is. Heel kort door de bocht komt het neer op: man kan zich niet als een fatsoenlijk mens gedragen, vrouw bedekt zichzelf maar om van gezeik af te zijn. Los van waar een vrouw voor kiest (ik ben helemaal voor vrije keuze), zou de onderliggende reden voor die keuze nooit het gedrag van anderen (of gebrek daaraan) moeten zijn.
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Dus binnen de Moslim wereld wordt daar meer rekening mee gehouden. Het wordt de mannen een beetje makkelijker gemaakt om niet meteen aan seks te denken en veel vrouwen zien dat ook als iets waardevols. Dus daar is iets voor te zeggen denk ik.
Klik om te vergroten...
Is het ooit bij jullie opgekomen dat de traditie van hoofddoeken dragen helemaal niet met onderdrukking of bescherming van vrouwen voor mannen te maken heeft…? Hebben jullie dit ooit opgezocht voor er een mening over gevormd werd?
Als je puur naar de geschriften kijkt, is de hoofddoek een manier om te laten zien dat je bij de “clan”, de moslims, hoort en om nederigheid en bescheidenheid uit te stralen. Dit wordt ook verwacht van moslimmannen in hoe zij zich kleden en heeft dus niet per definitie met man-vrouw verhouding te maken. Daarnaast is het in de islam een belangrijk onderdeel om de focus minder op uiterlijk schoon te houden. Nogmaals: dit geldt ook voor mannen. Zo mogen zij bijvoorbeeld geen goud en zijden dragen.
Bedekking van je hoofd met doeken kent het jodendom ook nogsteeds en het christendom op heel veel plekken ook, tot voor kort ook heel lang in Europa.
Maar daarnaast is er ook een heel andere reden… want eerlijk: we weten natuurlijk best wel dat dit niet de woorden van Allah zijn geweest en dat het mensen zijn die deze woorden hebben bedacht. Het was in die tijd heel normaal om je haar als vrouw te bedekken. Men had namelijk niet de sanitaire voorzieningen van nu, en op deze manier konden vrouwen makkelijker hun haar netjes en verzorgd houden: in zanderige gebieden was dit al helemaal van groot belang. Denk ook maar aan de 1001-nacht “hoeren”: allemaal bedekte haren. Dat had weinig met reinheid te doen. En in Nederland zag je dit tot in de tweede helft van de vorige eeuw ook om die reden: hield de permanentjes netjes. Het is dus eigenlijk een praktisch cultureel fenomeen wat door veel religies is “ingezet”. Het helpt heel erg in groepsvorming, wat een opkomende religie HEEL hard nodig heeft.

Hoe dit nu wordt ingezet kan natuurlijk op onderdrukking lijken, maar voor veel vrouwen is het een bevrijding. Een kracht. Een band met en een “teken” aan Allah om hun liefde te laten zien.

OtherShore zei:
Ik denk dat het belangrijk is om een onderscheid te maken tussen gedrag (in principe helemaal beheersbaar) en gedachtes (niet helemaal beheersbaar). Een ‘onreine’ gedachte kun je niet altijd voorkomen, maar grensoverschrijdend gedrag wel.
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Het "moeten leren beheersen" ding heb ik echter nooit begrepen. Je blijft gewoon met je handen van iemand af en zit verder ook niemand lastig.
Klik om te vergroten...
Het gaat natuurlijk ook helemaal niet alleen om de fysieke gevolgen van dit fenomeen. Ik vind dit
Mindless zei:
Maar als iemand te koop loopt met haar "waren"... Tja sorry mijn ogen hebben het al gezien voordat ik weg kan kijken.
Klik om te vergroten...
best pijnlijk om te lezen. Het zegt eigenlijk dat je niet ziet wat een vrouw meer is dan haar uiterlijk. Dat ze een gelijkwaardig iemand is met een verhaal, met talenten, met dromen. Iemand met wie je een goed gesprek kan hebben of je rot kan lachen. Nee, is een mooie vrouw.

En TUURLIJK: kijken mag. En TUURLIJK: dat doen vrouwen ook. Maar het is niet het enige dat “we” aan mannen of mannelijkheid verbinden (disclaimer: ik realiseer me ook dat er mega materalistische en opppervlakkige vrouwen zijn die dat wel doen, en die zou ik hetzelfde willen vragen als wat ik van de gemiddelde man vraag. Maar de gemiddelde man kijkt wel weinig verder dan wat jij nu omschrijft, en daar komen veel maatschappelijke problemen uit voort. Dus heel even de focus daarop nu heheh, excuses). Bovendien: mannen hebben het voordeel van de twijfel al. Objectivering van mannen vind ik ook vreselijk (throwback aan 2 jaar lang aan mijn nichtje uitleggen waarom ik NIET NAAR DE CHIPPENDALES WIL), maar het maakt niet dat ze in een benadeelde positie in nagenoeg elk onderdeel van de samenleving zitten en veel harder dan vrouwen moeten werken om op de meeste plekken te kunnen komen.

Neo-Shulginist zei:
Maar tegelijkertijd verwachten veel (uiteraard niet alle) vrouwen dat ik als man:

1) weet wat ik wil
2) zelfverzekerd ben (of overkom)
3) initiatief neem
Klik om te vergroten...
Is dat zo? Dit is toch ook echt super persoonlijk… Misschien verwachten vrouwen waar jij op valt dat, maar ik heb een hele rits vriendinnen die toch echt meer voelen voor het nerdy type. Among them: me.

Neo-Shulginist zei:
Maar hoe neem ik dan op zelfverzekerde manier initiatief op een seksueel/romantisch verlangen, maar dan uitsluitend op een gewenste manier, zonder dat ik twijfel of het wel gewenst is, want dan is het niet meer zelfverzekerd?

Oprechte vraag dit he. Want ik snap het niet.
Klik om te vergroten...
Het is inmiddels wel gezegd en je hebt zelf een vergelijkbare anekdotes gedeeld, maar er gewoon naar vragen kan he. Dat dat op een eerste date too much is geloof ik, maar gewoon vragen of je iemand je benadering fijn vindt of niet kan gewoon (want we zijn dus mensen met wie je gesprekken kunt voeren🤪🤪🤪). Of “hey ik weet dat veel vrouwen vervelende ervaringen hebben met mannen, wat heeft jouw voorkeur hoe mannen toenadering zoeken? Vind je heeft fijn als ik het vraag of killed dat de mood?”

Ik heb een relatie sinds m’n 17e dus toen was ik daar niet heel bewust van. Maar ik weet wel dat ik, moest ik ooit opnieuw een romantische relatie met iemand opstarten, ik twee dingen in een vroeg stadium veel beter zou bespreken: seks en communicatie en elkanders voorkeuren daarin. Dat had veel onzekerheid en misverstanden voorkomen in mijn relatie, en het is moeilijker in een gevestigde relatie dit nog ffkes open te breken

Zinnentuimel zei:
Niks sexiers (en zelfverzekerders) dan een man (of vrouw) die duidelijk maar respectvol communiceert.
Klik om te vergroten...
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Zinnentuimel zei:
Overigens ligt het probleem veel dieper natuurlijk en is het voornamelijk een probleem met seksualisering in onze samenleving (van zowel vrouwen als mannen). Als we naakt/bloot leren loskoppelen van seks, zijn we al een heel eind. Inmiddels ben ik zoveel naakt gewend (door sauna, naaktstranden, feestjes, etc.) dat een naakt lichaam, hoe mooi ook, mij eigenlijk niks meer doet. Ik vind het vanuit esthetisch oogpunt mooi, maar ik word er niet opgewonden van. Ik word pas opgewonden als de context ook daadwerkelijk seksueel is. Mijns inziens veel gezonder voor mij (en fijner voor degene die naakt is).
Klik om te vergroten...
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
een van de dingen waar ik zo leip ongemakkelijk van word, die dit heel erg illustreren: WHADDUP MET BIKINITOPJES VOOR BABYS EN PEUTERS AAAAAAAHHHHH

Mindless zei:
Misschien werkt dit voor jou maar ik kan me niet voorstellen dat dit een hele hoop vrouwen niet direct <_o-fip-hl id="_o-fip-hl-focus">kurkdroog maakt.
Klik om te vergroten...
Waarom probeer je het niet eens…

Mindless zei:
"Mag ik dit knoopje losmaken? Mag ik je nu in je nek zoenen? Krijg ik toestemming om bij je naar binnen te gaan?"

Lekker spontaan en in the moment zo...
Klik om te vergroten...
Nogmaals: probeer het eens. Want zoals je het nu illustreert hoeft het echt niet te gaan (en kan op een bepaalde manier trouwens t e r i n g sexy zijn, maar okay). Je kan ook gewoon op “bepaalde” punten vragen: “Ben je hier okay mee? Wil je dit ook?”


Neo-Shulginist zei:
Volgens mij kijken vrouwen ook, maar zijn ze gewoon beter in het sneaky doen zodat het niet zo opvalt.
Klik om te vergroten...
Volgens mij heeft het niet zo zeer met sneaky te maken, maar met de intentie erachter. Ik zie vaak genoeg mannen naar me kijken waar ik geen aanstoot aangeef. Maar ik voel hun ogen branden als ik weet dat ze er eigenlijk iets mee zouden willen en hierin ook niet zien wie ik verder ben. Ze voelt iemand intentie echt wel… zoals je dat in een sollicitatiegesprek ook kan hebben zegmaar. Dat gevoel kan best eens fout zitten, maar wordt heel vaak wel bevestigd.

OtherShore zei:
“Wil ik met mijn kleding mijn mooie lichaam benadrukken of mijn mooie geest?”
Klik om te vergroten...
Hoezo zou iemand alleen kleding kunnen dragen om iets te benadrukken voor anderen? En niet omdat iemand zichzelf dan mooier voelt, vrolijker voelt, zelfverzekerder voelt. Ik vind kleding best belangrijk. Ik vind het een heel leuke uitdaging mezelf te verrassen met combinaties en vintage parels te scoren. En als ik eruit zie als een zonnetje voel ik me ook een zonnetje! Maar ik draag het niet om iets wel of niet te benadrukken bij anderen…

Mindless zei:
Is dit ook niet iets wat in het algemeen (generaliserend, dus niet voor iedereen tellend) een verschil tussen mannen en vrouwen is? Mannen zien (mooi) bloot en koppelen dat automatisch aan seks.
Klik om te vergroten...

Misschien is het iets beter en genuanceerder gezegd dat (veel) mannen makkelijker van niet horny naar wel horny kunnen gaan als ze een mooie vrouw (deels) ontbloot zien.
Mindless zei:
Zo wordt ook wel gezegd dat mannen makkelijker seks als iets puur fysieks kunnen zien dan vrouwen. Durf dat echter ook niet stellig te beweren. Het is gewoon iets dat je wel vaker hoort.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de grondslag hierin toch wel echt meer ligt in hoe “mannen” (not all men) “vrouwen” zien (maar ook niet alle, daarop heb jij persoonlijk het ook niet altijd zoals je zegt). Als je gewoon leert eerst naar de mens en wat iemand is te kijken, in plaats van 1. Is het een man of vrouwe 2. Is het mooi en 3. Is het naakt, dan koppel je er ook niet meteen iets seksueels aan.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nodoubts zei:
en je hebt nog wel zo je best gedaan.
Klik om te vergroten...
Jouw ouders niet zo he?

De mijne zeiden altijd: als je niets aardig hebt te zeggen, zeg dan niets. Zoals je ziet verschillen meer mensen hier van mening. Daar kunnen we goed over van gedachten wisselen. Voeg wat inhoudelijks toe of blijf nog een extra jaar weg op t forum ofzo dios mio.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Het is ook belangrijk te realiseren dat emancipatie niet alleen over verhoudingen gaat tussen mannen en vrouwen en dat dat ook duidelijk niet is wat lucy ter discussie stelde. Nogsteeds verbaasd hoe de discussie deze kant is opgevallen maar ik ben nog aan het lezen hehehe.
Klik om te vergroten...
Haha ik heb me tot noch toe even afzijdig gehouden. Maar ik had hetzelfde idee 😂

Ach, het is al mooi zat dat er zo'n uitgebreide discussie ontstaat. Ookal ging het vrij snel over andere dingen dan de openingspost.

ljuv zei:
Hier kan ik me wel degelijk erg in vinden, en ook dat wij veel westerse waarden erg projecteren op ander culturen (zoals een burkaverbod). Ik denk echter dat bepaalde waarden wel degelijk gewoon “menselijk” zijn, en daar hoort gelijke behandeling in gelijke gevallen volgens mij wel een beetje bij. De categorie mensenrechten, zegmaar.


En in dat verlengde: hoezo kunnen deze religies en culturen niet bestaan terwijl ze ook de mensenrechten respecteren en geen vrijheden beperken… wat die culturen bestaan ook. En ja: natuurlijk met andere normen en waarden, maar dat mensen dezelfde rechten hebben lijkt me niet per se iets dat ter discussie zou moeten hoeven staan. Nergens waar mensen zijn.
Klik om te vergroten...
Amen! 🙇‍♂️

Ik heb me dan in Nepal ook enorm verwonderd over de overlap in culturen en religies. Hoe de budhisten daar bij de hindoes in de tempel kwamen en andersom.

Dat zie ik hier veel minder snel gebeuren.

'Kijken naar de overeengekomen, niet de verschillen' is daarin toch een sleutelzinnetje denk ik.

ljuv zei:
Is het ooit bij jullie opgekomen dat de traditie van hoofddoeken dragen helemaal niet met onderdrukking of bescherming van vrouwen voor mannen te maken heeft…? Hebben jullie dit ooit opgezocht voor er een mening over gevormd werd?
Als je puur naar de geschriften kijkt, is de hoofddoek een manier om te laten zien dat je bij de “clan”, de moslims, hoort en om nederigheid en bescheidenheid uit te stralen. Dit wordt ook verwacht van moslimmannen in hoe zij zich kleden en heeft dus niet per definitie met man-vrouw verhouding te maken. Daarnaast is het in de islam een belangrijk onderdeel om de focus minder op uiterlijk schoon te houden. Nogmaals: dit geldt ook voor mannen. Zo mogen zij bijvoorbeeld geen goud en zijden dragen.
Bedekking van je hoofd met doeken kent het jodendom ook nogsteeds en het christendom op heel veel plekken ook, tot voor kort ook heel lang in Europa.
Maar daarnaast is er ook een heel andere reden… want eerlijk: we weten natuurlijk best wel dat dit niet de woorden van Allah zijn geweest en dat het mensen zijn die deze woorden hebben bedacht. Het was in die tijd heel normaal om je haar als vrouw te bedekken. Men had namelijk niet de sanitaire voorzieningen van nu, en op deze manier konden vrouwen makkelijker hun haar netjes en verzorgd houden: in zanderige gebieden was dit al helemaal van groot belang. Denk ook maar aan de 1001-nacht “hoeren”: allemaal bedekte haren. Dat had weinig met reinheid te doen. En in Nederland zag je dit tot in de tweede helft van de vorige eeuw ook om die reden: hield de permanentjes netjes. Het is dus eigenlijk een praktisch cultureel fenomeen wat door veel religies is “ingezet”. Het helpt heel erg in groepsvorming, wat een opkomende religie HEEL hard nodig heeft.
Klik om te vergroten...
Weer wat geleerd!

Mindless zei:
Maar als iemand te koop loopt met haar "waren"... Tja sorry mijn ogen hebben het al gezien voordat ik weg kan kijken.
Klik om te vergroten...

ljuv zei:
best pijnlijk om te lezen. Het zegt eigenlijk dat je niet ziet wat een vrouw meer is dan haar uiterlijk. Dat ze een gelijkwaardig iemand is met een verhaal, met talenten, met dromen. Iemand met wie je een goed gesprek kan hebben of je rot kan lachen. Nee, is een mooie vrouw.
Klik om te vergroten...

Ik kan natuurlijk niet voor @Mindless spreken, maar als ik kijk naar mijn eigen ervaring, gebeurt vaak wel hetzelfde.

In eerste instantie heb ik het al gezien voor ik weg kan kijken. Dan weliswaar meer naar mannen, dan naar vrouwen maar vooruit.
Ik denk dat het hetzelfde is als een gedachte is die op komt poppen. Die heb ik niet in de hand.

Wat er daarna volgt, heb ik wél in de hand. Ik heb de keuze om niet te gaan staren. De keuze om verder te gaan met de normale gang van zaken. De keuze om niet te gaan fluiten of whatever voor onzin uit te kramen.

Maar die eerste blik... Meh... Die gaat vanzelf.

En uiteraard kijk ik na die eerste blik verder dan 'wow, wat een leuke/mooie/knappe man.'
Naar mijn inzicht kan verder denken dan dat ook helemaal niet in die eerste split second. Die eerste blik. Dat komt pas daarna. En nog verder daarna als je eenmaal kennis zou maken.

Maargoed, mijn hoofd is dan ook aardig ziek. Dus neem het niet van mij aan 😜

Het roept bij mij wèl de vraag op of dit bij mannen en vrouwen (over het algemeen) dan heel anders werkt.... 🤷‍♂️

ljuv zei:
Als je gewoon leert eerst naar de mens en wat iemand is te kijken, in plaats van 1. Is het een man of vrouwe
Klik om te vergroten...
Ik ben hiermee bezig de laatste tijd. En ik moet zeggen, dat vind ik best wel lastig. Het zit echt héél erg diep ingesleten merk ik. Maar er zit een soort vooruitgang in dat ik dit meer los kan laten.

mandragora zei:
Ik vind het vooral angstaanjagend dat zoiets een debat waardig zou zijn binnen het parlement. Teken dat er iets zinvols inzit om over te debateren. Terwijl het zo´n ongelofelijke onzin is. Mensen die vrijheden willen afnemen en/of restricties willen opleggen voor anders geaarden... die horen imo niet thuis op deze planeet, zeker niet in een machtspositie.
Zulke mensen verdienen geen respect, voor mij is het een kanker op de planeet zulke personen.
Klik om te vergroten...

Gelukkig zijn er ook veel mensen zoals jij en die van je laten horen. Zonder die geluiden zou ik (en ik ben ongetwijfeld niet de enige) me simpelweg onveilig gaan voelen als je wel de rechts extremstische geluiden hoort.

Kan niet ontkennen dat mijn hoofd in doemdenkstatus toch een keer de revue laat passeren: "WW2 all over again. Het begint met een lijst... Dan restricties, maar what's next?"

Gelukkig zit ik hier in Nederland behoorlijk safe. Zelfs nu de emancipatie niet meer is wat het geweest is.

Ik was trouwens tweemaal in Strasbourg afgelopen vakantie. En het viel me enorm op dat er heel veel gay koppels van beide geslachten door de stad liepen. Openlijk affectie toonden, hand in hand liepen. Veel meer dan ik gewend ben in de meeste Nederlandse steden.

PS. @ljuv ik wilde nog zeggen, schrijf eens niet zulke lappen tekst joh. Ik werk me een ongeluk om op mobiel alles netjes te citeren. Maar whatever, ik ben net zo erg 😂
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."