Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPartij in Polen wil, als ze aan de macht komen, homoseksuelen registreren

Partij in Polen wil, als ze aan de macht komen, homoseksuelen registreren

118 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Je moet gewoon in hun hoofd kijken: vind ze je onaantrekkelijk, dan zal ze jouw rondjes door de supermarkt om haar nog een keer tegen te komen en jouw herhaaldelijke blikken als creepy beschouwen.

Vind ze jou aantrekkelijk, dan vind ze het charming en gewenst.
Klik om te vergroten...
Hahah, ja zo komt het soms wel over.

Geweld tegen vrouwen is natuurlijk een serieus probleem en ik snap dat er bij vrouwen daardoor angsten leven. Aan de andere kant worden veel mannen met goede intenties (of in ieder geval geen kwade) nu scheef aangekeken vanwege het slechte gedrag van een kleine groep mannen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Als man heb je vaak niet door dat je intimiderend over kan komen… of tenminste, als ik voor mezelf spreek, ik had dit vaak niet door. Ik had nooit slechte intenties met dit soort dingen (per ongeluk staren of nog een keertje langs lopen). Ik was dan juist onder de indruk van iemand en eigenlijk zat ik op een wondertje te hopen, zo van “misschien ziet ze me wel staan”.

Kijk, nu snap ik dat ik mijn interesse veel beter had kunnen communiceren (op gepaste momenten), maar slechte intenties, nee. Zo zie je maar weer, hier is misschien nog wel een stukje bewustwording nodig.
Klik om te vergroten...
Tuuuuurlijk en dat snap ik ook heel goed! Want als je zelf nooit die ervaring hebt gehad en de vrouwen om je heen ook niet óf praten er niet over (met jou): hoe had je dat kunnen weten dan?

Maar sinds metoo (hoe verpest die beweging ook is, het legt wel veel bloot) kun je geloof ik niet meer om het feit heen dat het best wel onveilig is en dat er heel veel vrouwen zijn die zich ook onveilig voelen.

Dus dan is mijn vraag: hoezo zou je die grens opzoeken?
Er zijn natuurlijk een heeeeeleboel dingen die gewoon kunnen: als een vrouw niet alleen is bijvoorbeeld en jij wel, go for it. Kan alleen maar iets heel hilarisch of heel moois opleveren. Maar is het avond en is een vrouw alleen… ja dan zou ik wegblijven. Kan best zijn dat zij specifiek zich niet onveilig voelt, en dat ze het zelfs heel leuk vindt om bekijks te krijgen, maar de kans is minstens zo groot dat ze bang is als je haar volgt in de boodschappen gangetjes. Dus als die kans minstens even groot is: waarom zou je dan het risico nemen om iemand een rotgevoel te bezorgen zodat jouw ogen even gestreeld worden met diens schoonheid😅 Of waarom zou je willen testen of iemand je ziet staan, als je die kans al omzeep helpt door een beetje te volgen/staren/whatever én iemand misschien met een klote gevoel boodschappen staat te doen?
Als ik bijvoorbeeld s nachts naar huis loop en er loopt een vrouw voor me, zorg ik of dat ze weet dat ik ook een vrouw ben en haar niks aan wil doen, of neem ik afstand zodat het duidelijk is dat ik haar niet volg. Want ik weet hoe het is als je hart bonst in je keel omdat je weet dat er iemand achter je loopt maar je hebt geen idee wie en wat diegene wil of kan. En die angst komt weer voort uit dat ik wel geïntimideerd werd door een of meerdere mannen op straat… en jullie hebben die ervaring misschien niet, maar hebben dit verhaal nu van mij gehoord, van andere vrouwen gehoord, en er wordt stelselmatig onderzoek naar gedaan met cijfers waar je u tegen zegt. Het mag dan misschien een kleine groep mannen zijn die het verpest, maar het is niet maar een klein deel van de vrouwen dat te maken heeft met (seksuele) intimidatie of (seksueel) geweld.

Das weer een hele lap tekst, sorry… maar ik hoop dat ik een beetje goed heb kunnen illustreren waar mijn onbegrip zit.


Mindless zei:
Je moet gewoon in hun hoofd kijken: vind ze je onaantrekkelijk, dan zal ze jouw rondjes door de supermarkt om haar nog een keer tegen te komen en jouw herhaaldelijke blikken als creepy beschouwen.

Vind ze jou aantrekkelijk, dan vind ze het charming en gewenst.
Klik om te vergroten...
Ik hoop dat dit ook minder grappig is nu je bovenstaande hebt gelezen.
Tuurlijk zijn er mannen die met hun uiterlijk er sneller uitzien als iemand die misschien gevaarlijk is, maar geloof me: als je angst voelt dat iemand je misschien wat doet, ben je niet bezig met of diegene een zeuve of een tien is bij wijze van.
Er zijn dus wel situaties waarin je meer of minder intimiderend over kan komen, zoals of je alleen bent of met vrienden, of de vrouw alleen is of met vrienden, of het dag of nacht is, en zo is er nog wel meer… Maar nee: als de fucking koning zijn pas versnelt omdat hij achter me loopt, zet ik ook het noodnummer klaar zodat ik nog maar op 1 knop hoef te drukken.

Mindless zei:
Beste dat je kunt doen is de situatie aanvoelen, maar daar komt altijd het risico bij dat je het verkeerd hebt.
Klik om te vergroten...
Dit betwijfel ik dus een beetje. Misschien als we wat verder zijn, en er minder mannen zijn die voor daadwerkelijk onveilige situaties voor vrouwen zorgen, kunnen we kijken of we het weer “kunnen aanvoelen”. Maar ik heb zelf het idee dat er nu wel zoveel stuk is, dat we het maar beter vermijden.

OtherShore zei:
Aan de andere kant worden veel mannen met goede intenties (of in ieder geval geen kwade) nu scheef aangekeken vanwege het slechte gedrag van een kleine groep mannen
Klik om te vergroten...
Kijk dan die kleine groep mannen aan, en niet de vrouwen die dit ervaren. Spreek die gasten aan, ook als het je eigen vrienden zijn. Spreek je hiertegen uit, geef dit je kinderen mee.

Want die angst niet erkennen gaat die “rotte appels”/mannen niet veranderen, dus de angst niet wegnemen en dus dit probleem voor (het het gros van de) vrouwen en (een deel van de) mannen niet oplossen.
(Ik wil btw niet impliceren dat jij dit niet al doet hoor, dat weet ik niet. Meer een oproep aan iedereen die leeft heheh).
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Dus nee, niet eens met dat de bal alleen bij "ons" (mannen) ligt.
Klik om te vergroten...
Ja, achteraf zou ik dit anders verwoorden. Ik bedoelde meer iets in de zin van “Misschien moeten wij als mannen eerst eens kijken wat wij beter kunnen doen, voordat we vrouwen vragen zich aan te passen”, want veel vrouwen lopen rond met traumas rondom sexualiteit en daar stap je niet zomaar overheen.


Neo-Shulginist zei:
Het lijkt mij dus juist een goed idee om dat soort verschillen verder te verkennen.
Klik om te vergroten...
Ik ben helemaal voor het bevragen van de stereotypen van mannen en vrouwen in onze maatschappij 🙂 Ik denk alleen dat dit soort diep gewortelde man-en-vrouw beelden zich niet zomaar laten veranderen. Maar ik herken het wel: man als initiatiefnemer, vrouw als afwachtend. En daar vloeit dan misschien deels uit voort: man als potentiële dader, vrouw als potentieel slachtoffer. Veel te kort door de bocht natuurlijk.

En ik zie natuurlijk ook wel dat mannen het in de hedendaagse dating wereld niet makkelijk hebben (vrouwen ook niet trouwens). Maar dat lijkt me ook iets van de juiste match vinden, diegene die wel op dezelfde golflengte zit. En dan hoef je ineens niet meer zo op je tenen te lopen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Als je eigenlijk nooit een onderscheid maakt in geslacht, maakt dat je dan niet automatisch panseksueel?
Klik om te vergroten...
Je hebt inderdaad gelijk, want ik ben er wel vrij zeker van dat ik tot nu toe op romantisch en seksueel gebied alleen ben aangetrokken tot mannen. Ik sluit niet uit dat dat ooit anders kan zijn, overigens.

Ik bedoelde dus eigenlijk: ik zie/beoordeel mensen nooit in eerste instantie op mogelijk seksueel of romantisch gebied, enkel op emotioneel gebied. Dus de gedachte “oh knappe man/vrouw/persoon” komt met enige regelmaat voorbij, maar vervliegt, en ik ben verder totaal niet geïnteresseerd in mensen op dat gebied. En op emotioneel vlak zou ik dan misschien “pan” zijn, want daarin hecht ik totaal geen waarde aan geslacht (of kleur, geaardheid, levenswijze).
LucidLucy zei:
In bijvoorbeeld professioneel contact heb ik hier minder moeite mee om geen waardeoordeel te zetten op geslacht of andere uiterlijke kenmerken. Dan ga ik liever uit van iemands kracht om een waardeoordeel te plaatsen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dus dat ik de meeste situaties benader zoals jij een professionele situatie/relatie benadert. Dat zal o.a. komen doordat ik al lang een relatie heb. Maar ook omdat ik zo ben gesocialiseerd, denk ik. Ik ben van jongs af aan veel in aanraking gekomen met mensen die verschillen op verschillende vlakken, bijvoorbeeld.
LucidLucy zei:
Of ik hier nou bewust van ben of dat er een aantal in mijn onderbewuste spelen, ik ben er zeker van dat ze er zijn.
Klik om te vergroten...
Die zullen er bij mij ongetwijfeld ook zijn, hoor. Ik denk wel meer op de achtergrond, maar niemand is een ongeschreven blad.

LucidLucy zei:
Dat is opzich nog best een zoektocht geweest. In welke mate is er dan romantische, emotionele en/of seksuele aantrekkingskracht naar een geslacht en is die er dan?
Voor mij is wel duidelijk dat ik voornamelijk aangetrokken wordt naar mannen; seksueel, romantisch en emotioneel. Het zwaartepunt ligt bij dat geslacht zou je kunnen zeggen.

Maar gaandeweg ben ik er wel achter gekomen dat ik bij sommige vrouwen ook alle drie die vormen van aantrekkingskracht kan ervaren.

En daarmee wil ik liever ook dat waardeoordeel helemaal loslaten. Dat zou het een stuk eenvoudiger maken voor mezelf haha
Die waardeoordelen zitten mezelf alleen maar in de weg om open te kijken naar mijn gevoelens in het moment.

Het voelt een beetje als opnieuw een eerste keer uit de kast komen. De onzekerheid over hoe het nou precies werkt bij mezelf enzo. En dat ik daar ook graag zekerheid in wil hebben. Wat op het gebied van emoties en gevoelens volslagen onzin is natuurlijk. Want daarover zekerheid en controle hebben is onmogelijk. Gevoelens komen en gaan en liegen nooit, in tegenstelling tot gedachten.
Klik om te vergroten...
Hmmm ik kan me voorstellen dat dit erg lastig is. In eerste instantie omdat het al best een ding is uit te vogelen dat je homoseksuele gevoelens hebt, dit van jezelf te accepteren en dit vervolgens aan de buitenwereld kenbaar te maken (ik had je tweede reactie nog niet gelezen en in retrospectief: voor jou NOG lastiger omdat je dit laatste niet op jouw tempo en voorwaarden hebt kunnen doen. Dat is vreselijk oneerlijk en daarmee kan ik de struggle die je bij bovenstaande voelt nog veel beter begrijpen…). En dan vervolgens moet je dat niet vanzelfsprekende beeld van jezelf weer loslaten en dat acceptatieproces opnieuw aangaan. Ik durf daarmee misschien ook wel te zeggen dat het “geslachtsblind” maar misschien wel meer “seksueelblind” kijken maar mensen voor mij makkelijker zou kunnen zijn omdat ik hetro ben en al deze processen nooit heb doorstaan.

LucidLucy zei:
Al kan het best zijn dat deze thema's voor mij gewoon verwarrend zijn. Ik moest in de kliniek dan ook een soort onderzoekje doen en dan een 'spreekbeurt' geven over intimiteit.
Voor mij betekende intimiteit toen vooral iets dat bij seksuele en romantische relaties gebeurt en niet in platonische relaties. Haha daar zat ik dus goed naast.

(Was overigens best leuk om te doen. Je mocht uiteraard geen internet raadplegen, want je mag geen elektrische apparaten in bezit hebben. Dus je moest het doen door de mensen om je heen als bron te raadplegen. Heb toen iedereen, van cliënt tot counseler, uit zitten horen over intimiteit en hoe dat dan voorkomt in relaties met vrienden, geliefden, fwb's en wat intimiteit voor hun betekende. Ja dat was best leuk, om eens de leiding te hebben in gesprekken die over dat soort thema's gaan en dan de ander awkward zich terug zien trekken. Toen ik in de kast zat, was dat dus compleet andersom.

Leukste antwoord die ik heb gehad. Op de vraag over wat lust dan precies is: 'ja lust is gewoon pure neukdwang. Al is het met 6 bizons weet je, dat maakt niet uit.')
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit voor heel veel mensen heel verwarrend is! Je bent er iig echt niet “raar” door. En wat leuk om zo’n onderwerp op die manier aan te vliegen! Op veel vlakken heel leerzaam😊

LucidLucy zei:
Maar ik ben weleens benieuwd hoe dit soort dingen dan werken bij anderen. Want een waardeoordeel op geslacht hoef je niet enkel te plaatsen op seksueel vlak (iemand knap vinden dan dus blijkbaar i guess).
Maar kan ook op romantische of emotioneel vlak zijn.
Als ik met bepaalde zaken ergens tegenaan loop, bel ik eigenlijk altijd een mannelijke fellow om advies en even de boel uit te spreken. (Nu is dit bij NA en nog meer bij CA ook een beetje de sociaal geaccepteerde norm. Mannen helpen mannen, vrouwen helpen vrouwen. Ook om te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren)

Maargoed, ook voor mezelf voelt dat makkelijker ofzo. Om problemen met een man te bespreken. Dus zou je zeggen dat ik ook op emotioneel gebied een waardeoordeel hecht aan geslacht.

Niet dat ik niets van een vrouw zou aannemen. Ik heb het nu vooral over hoe het gevoelsmatig aanvoelt waarbij het makkelijker is om over lastige emotionele zaken te spreken.
Klik om te vergroten...
Ik geloof dat veel mensen dit hebben, inderdaad. Dat ze toch ook een voorkeur in geslacht hebben voor vriendschappen of in elk geval soorten vriendschappen. Ik zou in eerste instantie dan toch wel het idee hebben dat je seksuele(/romantische) voorkeur je emotionele voorkeur beïnvloedt: het is moeilijk een goede hechte vriendschap op te bouwen als je alleen maar bezig bent met hoe sexy iemand is of hoe graag je er een ring om wil doen… maar dat is duidelijk niet jouw ervaring, en heel eerlijk gezegd ook niet de mijne.
Hoe het voor mij werkt: Ik kan wel echt heel stellig zeggen dat dit wat jij omschrijft voor mij niet opgaat. Ik heb heel veel soorten vrienden, en met zowel mannelijke als vrouwelijke vrienden heb ik de diep emotionele “alles delen en bespreken” relatie. Zo heb ik 1 vriendinnen groep van de middelbare school met wie dit enorm sterk is, maar van een andere vriendengroep 2 mannelijke vrienden met wie ik exact die relatie heb. Ik vind het vaak in eerste instantie makkelijker om contact te leggen met mannen, omdat het toch “iets minder drama is” en ik over het algemeen onzekerder ben rondom vrouwen. Maar als ik de juiste vrouwen tegenkom heb ik dat makkelijke contact net zo goed, en ik kan ook heul veul mannen noemen met wie ik geen hechte vriendschap hoef op te bouwen om die reden. Het ligt dus echt volledig aan iemands persoonlijkheid of en wat voor vriendschap ik kan/wil opbouwen, niet aan geslacht of dergelijken.

Op romantisch en seksueel gebied ben ik dus waarschijnlijk enkel aangetrokken tot mannen. Ik heb mezelf ook wel eens uitgedaagd te fantaseren over vrouwen, maar werd er gewoon niet warm van. Zelfs nooit met een vrouw gezoend ofzo.

LucidLucy zei:
Daarna heeft ze mij ge-out aan eenieder die het wilde horen.
Klik om te vergroten...
What the fuck. Ik vond het eerste deel van je verhaal hier al best kut (voor je) maar dit: what the fuck. Ik weet niet zo goed wat te zeggen behalve dat je dit niet hebt verdiend en dat ik het een bizarre actie vind.

LucidLucy zei:
Ik ben daar nog steeds erg kwaad over. Voel het al als ik erover schrijf. Vandaar weer zo'n epistel denk ik. Dit wordt nog een stap 9 gesprek. Ergens in de nabije toekomst ga ik haar uitnodigen met de vraag of ze hierover wil praten omdat ik vind dat ik haar schade heb berokkend. Maar nu ik dit schrijf voel ik dat ik daar op dit moment nog niet helemaal aan toe ben.
Klik om te vergroten...
Wat goed dat je met haar het gesprek durft aan te gaan en dat je hierin naar je eigen fouten/bijdrage kijkt. Ik ken het stappenplan van na niet zo goed dus weet niet of wat ik nu ga zeggen daar echt “op tegen is”, maar volgens mij kan dit gesprek ook andersom gevoerd worden en mag je daar ook best om vragen: uitleg (en excuses) over de outing en kwijt kunnen wat het met jou gedaan heeft. Want wat ze heeft gedaan gaat ook de boekjes te buiten. In elk geval: ik werd ook wel echt boos toen ik je tweede bijdrage las, en ook al snap ik dat je van die boosheid af wil: hij is zeker gegrond.

🍀💕
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
En ik zie natuurlijk ook wel dat mannen het in de hedendaagse dating wereld niet makkelijk hebben (vrouwen ook niet trouwens). Maar dat lijkt me ook iets van de juiste match vinden, diegene die wel op dezelfde golflengte zit. En dan hoef je ineens niet meer zo op je tenen te lopen.
Klik om te vergroten...
Sommige mannen snappen niet..

Bedankte voor je berichtje maar ik heb geen interesse om je te leren kennen.

Waarom dan niet...

Ik heb geen behoefte aan..

Toen werd hij boos want ik moest het maar goed en fatsoenlijk uitleggen.
En daten voor dummies gaan lezen en ik zou een heel zwaar leven hebben.

Beetje jammer🤣
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Ja, achteraf zou ik dit anders verwoorden. Ik bedoelde meer iets in de zin van “Misschien moeten wij als mannen eerst eens kijken wat wij beter kunnen doen, voordat we vrouwen vragen zich aan te passen”, want veel vrouwen lopen rond met traumas rondom sexualiteit en daar stap je niet zomaar overheen.
Klik om te vergroten...
Ja daar sta ik achter. Dat vind ik sowieso een goede instelling en manier van leven: verantwoordelijkheid nemen en kijken: wat kan ik doen?

Ik denk dat het ook niet iets moet zijn van: "ik ben bereid dit te veranderen, áls jullie..." Het moet geen onderhandeling worden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ik niet
Klik om te vergroten...
Ja ik heb het meermaals geprobeerd te benadrukken in mijn vorige post, maar het gaat hier om het maatschappelijke probleem en de context waar we nu allemaal negatieve gevolgen van ervaren. Niet om wat jij wel of niet goed doet.

Mindless zei:
Hebben we dat onderhand niet erkend dat die angst gerechtvaardigd is in zo'n situatie?
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Wederom: dat begrijp ik, in zulke situaties.
Klik om te vergroten...
En ik probeerde juist uit te leggen dat je van te voren niet kan weten of het “zo’n” situatie is of wordt. Daarom houd je er rekening mee in elke situatie. Persoonlijk vind ik het daarom heel normaal dat er vrouwen zijn die zich onveilig voelen in de meeste situaties waarin mannen op je afkomen.

Wij hebben de dijken ook niet elk jaar nodig. Maar het feit dat de situatie zich kan voordoen dat het halve land onder water kan komen te staan, zorgt ervoor dat we vergaande maatregelen treffen dit te voorkomen. [insert dijken-potten grap om het luchtig te houden]

Mindless zei:
Als zelfs onder DIE omstandigheden en met DIE goede intentie geen contact gemaakt kan worden, wanneer dan wel?
Klik om te vergroten...
Naja ik gaf geloof ik in de vorige bijdrage ook al aan dat er prima situaties zijn waarin het wel kan, zoals die die je nu omschrijft.

Mindless zei:
O nee dan begrijp je me verkeerd. Natuurlijk leg ik ook de verantwoordelijkheid bij daders, zij zitten hartstikke fout. En de verantwoordelijkheid ligt ook bij omstanders. Helaas is wat betreft dat laatste geconstateerd dat hoe meer mensen dichtbij elkaar wonen (grote stad), hoe minder het verantwoordelijkheidsgevoel van omstanders is. Wordt iemand overvallen: "not my problem" Ligt iemand te creperen op de grond: "boog eromheen, not my problem". Idealistisch gezien moet dit wat mij betreft ook beter. Helaas is de realiteit echter vaak gewoon anders dan dat.
Klik om te vergroten...
Eens, en daar kunnen we elkaar (vooral stedelingen) weer meer op attenderen. Dat zal het allemaal zeker beteren (al is het natuurlijk lang niet alles wat er nodig is).
Maar jij hebt niet het idee dat het downplayen/bagataliseren van het probleem daar niet aan bijdraagt?

Want dat is wel degelijk wat “niet alle mannen” “niet elke situatie” “het valt wel mee” “relativeer ff” “moet je maar niet te koop lopen met” is. Wat overigens ook nog eens allemaal drogredenen zijn als je goed leest… Maar heel praktisch geef je hiermee aan dat de aanklachten of angsten van slachtoffers niet enorm valide zijn. En daders geef de ruimte verder te gaan met dat gedrag. Dus volgens mij is de eerste stap die ruimte te dichten (o.a. door als omstander hier bewuster van te worden) en vervolgens te zorgen dat er geen nieuwe daders meer worden opgevoed. (Ook dit is niet alles wat nodig is, trouwens. Wel een belangrijk begin).

Mindless zei:
Ik denk dat BEIDE partijen een zeker risico moeten nemen, als zij contact willen met het andere geslacht. En dat dit een intelligent gecalculeerd risico moet zijn.
Klik om te vergroten...
Maar realiseer je je dan wel wat het verschil is in het risico dat een man of een vrouw moet nemen… Wat het verschil is tussen de gevolgen die eruit kunnen komen?
Ik ben groot voorstander van samen naar oplossingen kijken, maar als je me nú vraagt dit risico te nemen zodat jij dat ook kan, dan bedank ik je vriendelijk. Jij loopt een blauwtje, ik een blauw oog (bijvoorbeeld…)
Mindless zei:
En ik denk dat die veilige wereld waar jij het over hebt een beetje een utopie is. We leven in een wereld van risico. Er is overal gevaar om ons heen. That's life, hoe hard dat misschien ook klinkt. Maar tegelijkertijd denk ik ook dat het geen manier van leven is om altijd in angst te leven. Ja: ik erken het gevaar dat je benoemd, maar tegelijkertijd zal iedereen die ergens wil komen bepaalde risico's moeten willen nemen. Maar dan dus wel weloverwogen risico's waarbij het gevaar zoveel mogelijk beperkt wordt. En ja: ik ben het met je eens dat we nog meer samen een front moeten vormen, want uiteindelijk is dit toch een wereld waar beide: vrouw en man, samen moeten kunnen leven op een zo goed mogelijke manier.
Klik om te vergroten...
Ik leef niet in de illusie dat - als we dit als maatschappij zo optimaal mogelijk hebben geregeld zouden hebben - zulke voorvallen helemaal niet meer zullen voorkomen. Maar ik leef wel in de werkelijkheid waar elke 8 dagen een vrouw wordt vermoord (in Nederland) omdat ze een vrouw is. En in die werkelijkheid is er blijkbaar nogsteeds een kennisachterstand en vooral héél veel onbegrip voor dit probleem. Dus ja: ik geloof wel dat we dit samen beter kunnen maken.

OtherShore zei:
Misschien wel waar, maar ik hoop toch echt dat ik geen man ben waar vrouwen bang voor hoeven te zijn…
Klik om te vergroten...
Dat hoop en geloof ik ook, maar als ik jou random tegenkom, kan ik dat niet raden.
Verder bedankt voor je fijne reactie❤️

En eerlijk: in het dagelijks leven ben ik (veel te) goed van vertrouwen hoor. En neem ik risico’s omdat dat is hoe ik ben. Ik zit dan ook wel een beetje advocaat van de duivel te spelen, maar probeer vooral het overkoepelende probleem te duiden vanuit het perspectief van een vrouw (want als ik me niet vergis hebben we het hier met 3-4 mannen en 1 vrouw over hoe problemen waar voornamelijk vrouwen mee dealen…)

Neo-Shulginist zei:
De vraag is een beetje of dat puur voortkomt uit vermeende lichamelijke verschillen tussen mannen en vrouwen
Klik om te vergroten...
Neeeee!! Met uitstek niet. Maar dat is wel wat er miste in wat er vóór vandaag geïmpliceerd werd. Uiteindelijk liggen er veel meer sociale structuren aan ten grondslag, die lees je in het verloop van de discussie vgm ook. En dit
Neo-Shulginist zei:
dat het voortkomt uit een culturele programmering waarbij mannen bijvoorveeld geen kwetsbaarheid mogen tonen (want dan zijn het 'geen echte mannen'), en dat vanuit zulke man-vrouwrollen ook verwacht wordt dat mannen op vrouwen 'jagen'.
Klik om te vergroten...
is zeker een belangrijk onderdeel daarvan.
Maar goed, sorry als ik het idee heb gewekt dat alleen de fysieke overmacht hierop van invloed is, want dat is wel het laatste wat ik zou willen beargumenteren.

Neo-Shulginist zei:
En dat zit bijvoorbeeld ook in seksuele educatie, waarin vrouwen vooral leren dat seks voor hen een bedreiging is. Dat is dan weer ondersteunend aan hoe we een culturele interpretatie over bepaalde gebeurtenissen vormen.
Klik om te vergroten...
😬
Vind je? Volgens mij is seksuele voorlichting vooral gericht op hoe je lichaam zich ontwikkelt en hoe je ongewenste zwangerschap en soa’s voorkomt… Seks, grenzen aangeven en herkennen, of onderlinge verhoudingen zijn niet echt onderdeel van het lesmateriaal. Dus daar valt zeker een hoop te winnen.
Neo-Shulginist zei:
Zie bijvoorbeeld de leuke serie De Sekszusjes van de VPRO, of Verkracht Of Niet van BNNVARA.
Klik om te vergroten...
Goeie aanraders, groot sekszusjes fan hier!

Mindless zei:
Wat een bull...shit! Alleen omdat het ene erger is (wat ik ook zeer zeker erken), maakt dat het andere niet meteen compleet irrelevant. Hallo!! Iedereen kan gehoord worden. Ik denk zelfs dat mensen dan juist extra gemotiveerd worden meer naar de ander te luisteren. Het moet een TEAM zijn.
Klik om te vergroten...
Ho, ho… Dat zei ook niemand he? Of in elk geval ik niet. De problemen zijn namelijk compleet aan elkaar gerelateerd en hebben een direct verband. Dus ja: moeten we samen doen.

Mindless zei:
Misschien ligt dit bij mij wat gevoelig omdat mij letterlijk een keer verteld is dat mijn problemen er niet toededen, omdat haar problemen zoveel groter waren.
Klik om te vergroten...
Dit is niet okay: iedereens problemen doen ertoe. Erg kut dat je daar zo’n nare ervaring mee hebt.
Maar: dat iedereens problemen en gevoelens ertoe doen, betekent niet dat je ze altijd tegenover elkaar moet zetten of afstrepen.

Mindless zei:
Dus nee, niet eens met dat de bal alleen bij "ons" (mannen) ligt.
Klik om te vergroten...
Hoe worden we dan een team, als je niet mee gaat doen…

Een merendeel van de vrouwen staat in de startblokken hoor, een deel is zelfs al begonnen omdat ze niet meer kunnen of willen wachten met deze problematiek agenderen. En ik heb dit ook al vaker vermeld in andere discussies maar volgens mij is het nog steeds niet echt duidelijk: binnen die problematiek“aanpak” is er OOK veel aandacht voor de (enorm) nadelige gevolgen voor mannen die worden veroorzaakt door dezelfde sociaal-maatschappelijke structuren; zoals dat van mannen wordt verwacht dat ze hun gevoel binnen houden, waardoor mannen veel vaker met psychische klachten kampen en zelfs vaker zelfmoord plegen. Of zoals dat mannen nog minder vaak serieus worden genomen bij seksueel misbruik dan vrouwen, vooral door hun directe omgeving. Of de belachelijke standaarden voor getrainde lichamen… Het vastgeroeste begrip van mannelijkheid überhaupt, naja: voorbeelden genoeg.

Neo-Shulginist zei:
Ik loop als man op straat meestal angstvallig proberen te vermijden dat vrouwen een angstige interpretatie van me kunnen hebben. Bijvoorbeeld niet te dichtbij komen tijdens het lopen. As ik iemand wil inhalen niet op de stoep blijven lopen maar aan de andere kant van de auto's gaan lopen zodat er veel ruimte tussen zit, en expres de andere kant op kijken zodat ik niet beschuldigd kan worden van goorlapperij.

Ik moet zeggen: voor mij is het dus ook helemaal niet zo ontspannen hoor.

Er zijn genoeg mannen die helemaal niet voldoen aan het idee van 'echte mannen' als macho seksbom en voetballiefhebber. Maar dat is nog niet helemaal doorgedrongen tot het stereotype beeld van wat mannen zouden moeten zijn. En dat krijg je dan alsnog over je heen geprojecteerd. Het lijkt mij dus juist een goed idee om dat soort verschillen verder te verkennen. Want dan kom je ook dichterbij een antwoord op waarom sommige mannen grensoverschrijdend gedrag vertonen. Dat is nodig als je daadwerkelijk tot een oplossing wil komen.
Klik om te vergroten...
Precies dit dus. Maar het is niet of-of he… het is en-en. In elk geval in mijn interpretatie.

Mindless zei:
Ik denk dat het ook niet iets moet zijn van: "ik ben bereid dit te veranderen, áls jullie..." Het moet geen onderhandeling worden.
Klik om te vergroten...
Dat is ook niet wat ik hier bepleit…
Ik denk wel dat als de onveiligheid afneemt, vrouwen makkelijker te benaderen zijn. Dat is meer een oorzaak gevolg situatie dan dat het te maken heeft met welwillendheid.


Mja. Toch weer met gemixte gevoelens gelezen en gereageerd. Thanks voor jullie inzichten, maar ik laat dit specifieke onderdeel van de discussie voor wat het is. Ik ga als ik in de trein zit wel nog even naar de bijdragen van @LucidLucy en @Zinnentuimel kijken voor de gezelligheid <3
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Hmmm ik kan me voorstellen dat dit erg lastig is. In eerste instantie omdat het al best een ding is uit te vogelen dat je homoseksuele gevoelens hebt, dit van jezelf te accepteren en dit vervolgens aan de buitenwereld kenbaar te maken (ik had je tweede reactie nog niet gelezen en in retrospectief: voor jou NOG lastiger omdat je dit laatste niet op jouw tempo en voorwaarden hebt kunnen doen. Dat is vreselijk oneerlijk en daarmee kan ik de struggle die je bij bovenstaande voelt nog veel beter begrijpen…).
Klik om te vergroten...
Tja, ergens werd het ook wel een beetje tijd hoor. Mijn coming-out was zo'n 8 jaar nadat ik voor het eerst verliefdheid voelde voor een jongen. Toen ik dat voor het eerst meemaakte had ik dat helemaal nog niet door, dat dat verliefdheid was. Dat besef kwam pas maanden later haha

Maar toch, ik had het inderdaad liever op m'n eigen tempo afgemaakt. Ook omdat het me eigenlijk ontnomen is om dat stukje over mezelf te vertellen aan een paar mensen die me dierbaar zijn. Maargoed, het is eenmaal zo gelopen.

ljuv zei:
En dan vervolgens moet je dat niet vanzelfsprekende beeld van jezelf weer loslaten en dat acceptatieproces opnieuw aangaan. Ik durf daarmee misschien ook wel te zeggen dat het “geslachtsblind” maar misschien wel meer “seksueelblind” kijken maar mensen voor mij makkelijker zou kunnen zijn omdat ik hetro ben en al deze processen nooit heb doorstaan.
Klik om te vergroten...

Ik snap 'm nu haha
Ik moet ook zeggen; het grootste deel van de tijd ben ik er ook niet veel mee bezig. Meestal is het, zoals je aangaf, de gedachte dat iemand knap is komt op en vervliegt weer. Nu ik erover nadenk gaat het ook wel met periodes dat ik er meer of minder mee bezig ben. Bepaalde dagen ook meer dan andere, vooral ook meer tijdens vrije tijd.

ljuv zei:
Ik denk dat dit voor heel veel mensen heel verwarrend is! Je bent er iig echt niet “raar” door. En wat leuk om zo’n onderwerp op die manier aan te vliegen! Op veel vlakken heel leerzaam😊
Klik om te vergroten...
Nouja, mijn conclusie was ook wel een beetje dat maar heel weinig mensen er echt een goed beeld bij hadden. En velen vonden het toch ook maar wat ongemakkelijk. Het was inderdaad best leuk om te doen!

ljuv zei:
Ik geloof dat veel mensen dit hebben, inderdaad. Dat ze toch ook een voorkeur in geslacht hebben voor vriendschappen of in elk geval soorten vriendschappen. Ik zou in eerste instantie dan toch wel het idee hebben dat je seksuele(/romantische) voorkeur je emotionele voorkeur beïnvloedt: het is moeilijk een goede hechte vriendschap op te bouwen als je alleen maar bezig bent met hoe sexy iemand is of hoe graag je er een ring om wil doen… maar dat is duidelijk niet jouw ervaring, en heel eerlijk gezegd ook niet de mijne.
Hoe het voor mij werkt: Ik kan wel echt heel stellig zeggen dat dit wat jij omschrijft voor mij niet opgaat. Ik heb heel veel soorten vrienden, en met zowel mannelijke als vrouwelijke vrienden heb ik de diep emotionele “alles delen en bespreken” relatie. Zo heb ik 1 vriendinnen groep van de middelbare school met wie dit enorm sterk is, maar van een andere vriendengroep 2 mannelijke vrienden met wie ik exact die relatie heb. Ik vind het vaak in eerste instantie makkelijker om contact te leggen met mannen, omdat het toch “iets minder drama is” en ik over het algemeen onzekerder ben rondom vrouwen. Maar als ik de juiste vrouwen tegenkom heb ik dat makkelijke contact net zo goed, en ik kan ook heul veul mannen noemen met wie ik geen hechte vriendschap hoef op te bouwen om die reden. Het ligt dus echt volledig aan iemands persoonlijkheid of en wat voor vriendschap ik kan/wil opbouwen, niet aan geslacht of dergelijken.
Klik om te vergroten...

Bij mij moet dit bij vrouwen meer groeien denk ik, die vertrouwensband. Maar die komt op een gegeven moment zéker wel. Mijn tweede coming-out (die ik zelf initieerde) was bij m'n beste vriendin. Dat was eigenlijk altijd al de planning geweest, dat ik het haar als eerst zou vertellen. Ook omdat ik wist dat het bij haar niets uit zou maken en ik eigenlijk al dacht dat ze het al wel door had (was dus niet zo lol). Daar heb ik gelijk alles op tafel kunnen gooien waar ik tegenaan liep in die hele situatie. Maar goed ook. Zeker toen was ik echt een enorme binnenvetter, maar ik zat er zo ver doorheen. Ik ben weleens benieuwd wat er was gebeurd als het nog even door was gegaan zonder dat ik er met iemand over praatte.

ljuv zei:
Op romantisch en seksueel gebied ben ik dus waarschijnlijk enkel aangetrokken tot mannen. Ik heb mezelf ook wel eens uitgedaagd te fantaseren over vrouwen, maar werd er gewoon niet warm van. Zelfs nooit met een vrouw gezoend ofzo.
Klik om te vergroten...
Ik vraag me weleens af hoeveel mannen dat ook doen, zichzelf uitdagen om te fantaseren over hetzelfde geslacht. In de meeste kringen waar ik kwam voor en tijdens mijn gebruikerstijd, was dat onderwerp onder mannen eigenlijk not-done om over te praten. Met drie ('hetero') vrienden heb ik er weleens over kunnen spreken; één werd heel open over zijn seksuele voorkeuren en vond ook dat er eigenlijk te weinig over gepraat werd een ander was toch ook wel een beetje bi en weer een ander niet. Dit was wel na mijn coming uit, maar voor de meeste mensen waren zij on the down low en hadden ze liever niet dat dit openbaar werd.

Maar meestal werd dat onderwerp heel snel van de hand gedaan :tilttearlaugh:

ljuv zei:
What the fuck. Ik vond het eerste deel van je verhaal hier al best kut (voor je) maar dit: what the fuck. Ik weet niet zo goed wat te zeggen behalve dat je dit niet hebt verdiend en dat ik het een bizarre actie vind.


Wat goed dat je met haar het gesprek durft aan te gaan en dat je hierin naar je eigen fouten/bijdrage kijkt. Ik ken het stappenplan van na niet zo goed dus weet niet of wat ik nu ga zeggen daar echt “op tegen is”, maar volgens mij kan dit gesprek ook andersom gevoerd worden en mag je daar ook best om vragen: uitleg (en excuses) over de outing en kwijt kunnen wat het met jou gedaan heeft. Want wat ze heeft gedaan gaat ook de boekjes te buiten. In elk geval: ik werd ook wel echt boos toen ik je tweede bijdrage las, en ook al snap ik dat je van die boosheid af wil: hij is zeker gegrond.

🍀💕
Klik om te vergroten...

Haha, ja je zegt inderdaad iets wat erop tegen is.

Stap 8 - Wij maakten een lijst van alle mensen die wij schade berokkend hebben en werden bereid het met hen allen goed te maken.

Lastige stap, zeker met stap 9 in het achterhoofd ben je al snel bereid mensen weg te laten omdat je het met hun liever nooit goed gaat maken. Maar beter is om alles en iedereen op te schrijven. En vervolgens kan je met je sponsor overleggen wat dan verstandig en nodig is, met wie maak je het wel goed, met wie (nog) niet en bij wie moet je oppassen omdat een gesprek mogelijk meer schade kan berokkenen.

Uiteindelijk schrijf je ze op in drie kolommen: Nu, Ooit en Nooit. Een groot deel staat in de nu kolom en nodig ik een voor een uit voor een gesprek. Een deel, waaronder zij dus, staat in de ooit kolom. In het begin stond ze in de nooit kolom omdat ik ook vond dat zij mij heel veel heeft aangedaan en omdat er echt nog heel veel boosheid zat.
In de nooit kolom staat verder bijvoorbeeld ook mijn vader, die niet meer leeft. Maar ook daar ga ik een soort stap 9 mee doen, al is die dus heel anders dan je met een levend persoon zou doen.

Zoals ik net al aangaf is ze dus verschoven van de nooit kolom naar de ooit kolom. Ik ben gaan inzien dat ook zij ziek is en bepaald gedrag vertoont uit zeer disfunctionele coping. Kans is groot dat zij zich net zo kut voelt over haar gedrag, maar dat laat ze niet merken. Ik begin dus enigzins begrip te vormen voor wat zij heeft gedaan. Maar, uiteindelijk gaat stap 9 helemaal niet over wat een ander heeft gedaan. Het gaat om mijn aandeel en de schade die ik heb berokkend.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn acties, niet die van een ander en kan dus ook niet eisen dat iemand excuses aanbied. Daarnaast heeft het helemaaaaal geen zin om een soort vingerwijswedstrijd te houden; ja, ik heb dit gedaan.... Maar jij, jij hebt dat gedaan. Dat is pas erg.
Vaak is dat eigenlijk ook maar een rationalisatie om goed te praten van de schade die ik dan iemand heb aangedaan. Maar neemt niet weg dat ik fouten heb begaan.

Vaak is het ook een opeenstapeling van actie/reactie. Als ik een fout bega en op iemands tenen ga staan, dan kan ik de wind van voren verwachten. En als je dat dan over en weer blijft doen, dan maakt het uiteindelijk allemaal niet meer uit wie er is begonnen.Waar het eigenlijk om gaat is dat ik verantwoordelijkheid neem voor mijn aandeel in de situatie en wat de ander er mee doet is hun zaak.

Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat een stap 9 niet over mij gaat, maar dat het voor een ander ook de kans is om open te vertellen hoe hij/zij het heeft beleefd. Vaak hebben we wel een idee van welke schade we hebben aangericht, maar heel vaak zitten we er ook compleet naast. Zeker bij twee vrienden kreeg ik terug dat het hun het meeste pijn heeft gedaan dat ik niet naar hun bezorgdheid heb geluisterd. Terwijl ik eigenlijk dacht dat er hele andere dingen waren die hun hadden beschadigd.

Stap 9 - Wij maakten het, waar mogelijk, direct goed met deze mensen. Behalve wanneer dit hen of anderen kan schaden.

Ik begin zo'n gesprek dus eigenlijk altijd met een introductie, waarom we dit doen, hoe het in z'n gang gaat, etc. En daarna geef ik eigenlijk het woord aan de ander en houd ik m'n mond. Om de ander écht de ruimte te geven alles te kunnen zeggen. En na verloop van tijd krijg ik weleens vragen of valt het een beetje stil en stel ik wat vragen en langzamerhand word het steeds meer een dialoog ipv een monoloog. Maar ik probeer nooit te reageren of dingen te corrigeren. Hoe ik iets heb beleefd gaat het op dat moment even niet om. Het gaat om de beleving van de ander.

Het is best lastig om dit echt goed uit te leggen merk ik haha

Uiteindelijk doen we dit om meerdere redenen. De voornaamste is een ander de gelegenheid te geven om uit te spreken wat er nog dwars zit. Om de lucht te klaren en met een schone lei te beginnen. Om die reden vragen we ook altijd of er nog iets is wat we kunnen doen om het goed te maken. Daarna kan je dus een relatie weer écht gaan opbouwen.
Daarnaast is het enorm leerzaam. Je ziet tijdens die gesprekken in dat soms heel andere dingen schadelijk waren dan je dacht. En als je hiervan leert, kan je dit in de toekomst voorkomen en dus ook gezondere relaties aangaan en behouden.
En uiteraard is het ook een stukje eigenbelang. Met elke stap 9 die je doet, valt er toch een bepaalde last weg die je meevoelt. Iets waarover je je niet meer kut hoeft te voelen. En daarmee verklein je dus ook de kans dat je daarop terugvalt in drugsgebruik. Het is eigenlijk een van de bouwstenen van de boog van vrijheid waar je doorheen kan lopen als je bent hersteld. Niet alleen vrijheid van verslaving, maar ook vrijheid van alle sores en dingen die je dwars zaten (stap 9 is daar maar een onderdeel in. Voor mij waren en zijn stap 4 t/m 7 ook heel belangrijk hiervoor).

Uiteraard zou ik het fijn vinden als zij ook haar fouten toe kan geven en haar excuses aan zou bieden. En ik zou ook graag willen weten wat er destijds allemaal echt gebeurd is en niet. Een ding weet ik zeker, ze loog over heel veel dingen, van een paar dingen weet ik waarover, maar van heel veel zaken niet. Dat was dus ook super verwarrend, want ik wist dus niet meer wat nu echt was en wat niet. Een beetje net zoals in een psychose :sweatsmile:
Zo ook met die vriend van mij, haar ex. Ik had sowieso niets met haar moeten proberen zo kort na hun relatie. Daar voel ik me wel schuldig over. Maar de vraag is maar of ik met hem volledig die lucht kan klaren. Want ik weet dus niet of hij weet dat wij weleens zijn gaan daten. En ik kan dat dus eigenlijk ook niet vertellen omdat ik hem dan mogelijk nog meer pijn kan doen ('behalve wanneer dit hen of anderen kan schaden')

Maar dat is ook nog iets dat ik met mijn sponsor ga bespreken. Hoe kan ik dat aanpakken. Misschien begint die vriend van mij er zelf wel over omdat hij het wel weet, of misschien vraagt hij ernaar en kan ik dan gewoon eerlijk antwoorden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Nou je hebt de bijbel ik heldere taal https://www.debijbel.nl/bgt bijvoorbeeld. En ik had m’n moeders fiancé gevraagd en hij zei dattie ook dagelijks een korte meditatie met uitleg vd bijbel doet en ik dacht, dat is nou net iets voor jou. Maar hij heppem niet meer doorgestuurd hahaha.
Klik om te vergroten...
Nog bedankt voor deze tip, ik ga er naar kijken. :)

Wat betreft de hele discussie: ik begrijp enigszins je punten, sommige zetten me ook zeker aan het denken maar ben het ook op een aantal punten gewoon niet met je eens en dan blijft het wat te lang een heen en weer gediscussieer en aangezien we daar allemaal geloof ik(?) wel een beetje klaar mee zijn, inderdaad maar beter hierbij laten.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Nog bedankt voor deze tip, ik ga er naar kijken. :)
Klik om te vergroten...
Hij kwam vandaag met de dagelijkse mediatie: https://bible.com/nl/bible/75/2co.4.18.HTB Elke dag een tekst van de bijbel om te overdenken.

Je hebt deze app nodig voor de begeleide meditatie: https://apps.apple.com/nl/app/bijbel/id282935706
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Het is best lastig om dit echt goed uit te leggen merk ik haha
Klik om te vergroten...
Ik vind dat je het heel goed deed hoor, ik kan het goed begrijpen.

Ik vind zelf dat er ook meer aandacht voor je eigen pijn en emotie mag zijn, en dat je daar ook dingen van mag vragen van anderen. Eisen niet natuurlijk, dat heeft geen zin. Maar ik snap ook waarom dit beter voor je zou kunnen werken in de context van herstel en verslaving en waarom de stappen dat buiten beschouwing laten. En het belangrijkste is: het werkt voor jou✨💕

LucidLucy zei:
@ljuv normaal lees ik elke dag ook de Just For Today. Een kort stukje tekst met een thema binnen herstel of NA. Ik had hem gisterenochtend niet meer gelezen. Maar hij was, zoals wel vaker, 'toevallig' erg relevant voor die dag.

*Wrok en vergeving 7 september*
_‘Het programma leert ons om onrecht tegemoet te treden vanuit een vergevingsgezinde houding.’_
*Basistekst, blz. 12*

Dankzij NA treden we weer in contact met de wereld om ons heen. De bevrijding uit onze afzondering heeft ook z’n keerzijde. Hoe meer we onder de mensen komen, des te vaker voelen we ons op onze teentjes getrapt. Daar komt nogal eens wrok uit voort.
Of wrokgevoelens nu gerechtvaardigd zijn of niet, ze vormen een bedreiging voor ons voortgaande herstel. Naarmate we wrok koesteren, raken we verbitterd en uiteindelijk worden we door onze gevoelens vergiftigd. Om clean te blijven, moeten wij het vermogen zien op te brengen om onze wrokgevoelens los te laten door middel van vergeving. In Stap Acht en Negen gaan we voor het eerst aan de slag met vergeving. Een regelmatige tiende stap is een blijvende oefening in vergeving.
Soms zijn we niet bereid om te vergeven. In dat geval kan het behulpzaam zijn als we bedenken dat ook wij op enig moment iemands vergeving nodig hebben. Iedereen heeft weleens iets gedaan waarvan we ten diepste spijt hebben. En wij allen hebben in zekere mate de helende werking van vergeving ervaren toen onze oprechte spijtbetuiging door anderen werd aanvaard.
We kunnen de drempel om te vergeven wat verlagen door er rekening mee te houden dat ieder mens er het beste van probeert te maken. Er komt ongetwijfeld een moment waarop ook wij naar vergeving uitzien.

*Alleen voor vandaag:* Ik zal mijn gevoelens van wrok loslaten. Als ik vandaag onheus word bejegend, zal ik vergevingsgezind zijn omdat ik zelf ook vergeving nodig heb.
Klik om te vergroten...
Hahaha heeeeel toevallig inderdaad.

Fijne dag!
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nodoubts zei:
Pffff wat een hoop onzin kan er uit iemand komen zeg, en je hebt nog wel zo je best gedaan.
Klik om te vergroten...

ljuv zei:
Jouw ouders niet zo he?

De mijne zeiden altijd: als je niets aardig hebt te zeggen, zeg dan niets. Zoals je ziet verschillen meer mensen hier van mening. Daar kunnen we goed over van gedachten wisselen. Voeg wat inhoudelijks toe of blijf nog een extra jaar weg op t forum ofzo dios mio.
Klik om te vergroten...

Heb je toevallig ook een "vriendelijke" pm gekregen van dit heerschap?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zinnentuimel zei:
Gewoon vragen? 😅

Niks sexiers (en zelfverzekerders) dan een man (of vrouw) die duidelijk maar respectvol communiceert.

Bijvoorbeeld als je een tijdje met een vrouw leuk gepraat hebt, vragen: “Ik vind je een hele mooie vrouw. Mag ik je misschien zoenen?”
Klik om te vergroten...
Really?

Misschien werkt dit voor jou maar ik kan me niet voorstellen dat dit een hele hoop vrouwen niet direct kurkdroog maakt.

"Mag ik dit knoopje losmaken? Mag ik je nu in je nek zoenen? Krijg ik toestemming om bij je naar binnen te gaan?"

Lekker spontaan en in the moment zo...

Mijn god waar gaan we heen met de mensheid. :sweatsmile: Vrouwen die steeds mannelijker worden, mannen die steeds vrouwelijker worden en bij alles op hun teentjes moeten lopen. Op deze manier durft straks niemand meer iets. :sweatsmile:

Geen disrespect naar jouw wensen, maar ik snap het niet hoor.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zinnentuimel zei:
Of als je al wat verder bent in het contact en je gaat met een vrouw naar bed, dan kan je vragen: “Vind je het je fijn als ik X?”
Klik om te vergroten...
Ja ik had dus een tijd terug een scharrel met wie ik in bed belandde en die ging op een gegeven moment opeens rechtop zitten en ze zei:
"okee, nou volgens mij moeten we het nu even hebben over onze grenzen. Wat zou jij willen doen?"

Ik moest even wennen aan de directheid, maar het was wel echt super chill. We hebben eerst even duidelijk besproken wat de grenzen waren, wat zij fijn vond, wat ik opwindend vond. Wat mij betreft deed het daarna ook niks af aan de spanning of de sfeer ofzo. Dus toen dacht ik wel van 'oh nou chill, ga ik vaker doen.' Maar tegelijkertijd ken ik ook vriendinnen die dat juist helemaal niks vinden, sommigen zelfs die zoiets hebben van 'nou zoek jij het maar gewoon uit, ik ga je niet vertellen wat je moet doen hoor'. Overigens vind ik dat persoonlijk best een afknapper dus misschien maar beter als ik niet probeer om met dergelijke vriendinnen seks te hebben :tearsofjoy:

Mijn punt was ook meer dat ik enerzijds vrouwen steun in hun klachten over ongewenst gedrag. Daar zijn voorbeelden te over van. Maar tegelijkertijd vind ik het vaak jammer van de discussie dat het dan niet gaat over wat wel gewenst is. En dat kan voor mannen (zoals ik) soms wel verwarrend zijn omdat je dan constant allerlei dingen hoort die niet mogen/kunnen, en dat het zou liggen aan je testosteron en je biologische programmering dat je nu eenmaal vrouwen wil veroveren en je daarom onbeschaafd gedraagt. Het lijkt me dus constructiever om het te hebben over: wat is wel gewenst? Hoe kun je het wel op een leuke manier doen, en hoe herken je signalen daarover?

Volgens mij hangt dat ook samen met dat we als samenleving het vaak niet acceptabel vinden dat vrouwen seksuele verlangens openlijk uiten (want slutshaming), wat dan weer het idee ondersteunt dat mannen een vrouw moeten 'veroveren' terwijl ze eigenlijk geen interesse hebben. Dat idee is enorm ondersteunend aan grensoverschrijdend gedrag.

Dus in ieder geval bedankt voor deze:
Zinnentuimel zei:
Ik word pas opgewonden als de context ook daadwerkelijk seksueel is.
Klik om te vergroten...

En om het weer iets dichterbij het oorspronkelijke onderwerp te brengen, was dit wel wat ik bedoelde met Westerse waarden over man-vrouw verhoudingen, en dat die soms als universeel worden gepresenteerd, terwijl je er juist heel anders over kan denken.


Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat het toch wel belangrijk is om je te realiseren dat het belang van emancipatie ook een waardeoordeel is. Gelijkheid wordt in principe voorgesteld als een universeel mensenrecht. Maar alsnog is het mogelijk om daar anders over te denken :wink:

Het is lastig zeggen welke rolverdeling tussen mannen en vrouwen het best of het meest rechtvaardig is, omdat het afhangt van het waardensysteem wat je belangrijk vindt en vanaf welk oogpunt je naar de samenleving kijkt.
Klik om te vergroten...

Dus laten we vooral blijven praten over wat we vinden en waarom.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Maar als iemand te koop loopt met haar "waren"... Tja sorry mijn ogen hebben het al gezien voordat ik weg kan kijken.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het belangrijk is om een onderscheid te maken tussen gedrag (in principe helemaal beheersbaar) en gedachtes (niet helemaal beheersbaar). Een ‘onreine’ gedachte kun je niet altijd voorkomen, maar grensoverschrijdend gedrag wel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Tja sorry mijn ogen hebben het al gezien voordat ik weg kan kijken.
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Een ‘onreine’ gedachte kun je niet altijd voorkomen, maar grensoverschrijdend gedrag wel.
Klik om te vergroten...
Volgens mij kijken vrouwen ook, maar zijn ze gewoon beter in het sneaky doen zodat het niet zo opvalt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Volgens mij kijken vrouwen ook, maar zijn ze gewoon beter in het sneaky doen zodat het niet zo opvalt.
Klik om te vergroten...
Uiteraard kijken vrouwen ook. :)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zinnentuimel zei:
En ja, ik vind het fijn als een man vraagt of het ok is als hij mij penetreert. Net als dat ik een man ook zou vragen of ik een vinger in z’n kont mag stoppen 😜
Klik om te vergroten...
@Mindless je kan dit ook gewoon op een 'stoere', 'zelfverzekerde', (ik wil niet zeggen 'mannelijke') manier zeggen die zowel dominantie uitstraalt als respectvol is en op basis van consent draait.

Bijvoorbeeld:
- *grom* "Ik wil je neuken" (pauze om de reactie te checken)

Maar ik denk wel dat de voorkeuren voor de toon, de precieze bewoording, de sfeer eromheen, dat die heel erg persoonlijk is. En dat is vaak ook wel even zoeken als je met een nieuw persoon in bed beland. En juist in dat soort situaties is het denk ik toch beter om het er gewoon even over te hebben. @Zinnentuimel zei net zelf ook dat ze dat juist kan opvatten als zelfverzekerd en aantrekkelijk:

Zinnentuimel zei:
Niks sexiers (en zelfverzekerders) dan een man (of vrouw) die duidelijk maar respectvol communiceert.
Klik om te vergroten...
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Really?

Misschien werkt dit voor jou maar ik kan me niet voorstellen dat dit een hele hoop vrouwen niet direct kurkdroog maakt.

"Mag ik dit knoopje losmaken? Mag ik je nu in je nek zoenen? Krijg ik toestemming om bij je naar binnen te gaan?"

Lekker spontaan en in the moment zo...

Mijn god waar gaan we heen met de mensheid. :sweatsmile: Vrouwen die steeds mannelijker worden, mannen die steeds vrouwelijker worden en bij alles op hun teentjes moeten lopen. Op deze manier durft straks niemand meer iets. :sweatsmile:

Geen disrespect naar jouw wensen, maar ik snap het niet hoor.
Klik om te vergroten...
Naja, als er op een gegeven moment een soort established consent is, hoef je niet voor elk knoopje dat je wil open maken consent te vragen natuurlijk. Het gaat meer om de dialoog die je samen voert en open en eerlijk met elkaar communiceren over wensen, verlangens, grenzen. Consent vragen kan je op een sexy manier heel goed onderdeel maken van de seks, waardoor het helemaal niet het moment onderbreekt. Als je seks hebt met een onbekende vrouw “onderbreek” je het moment toch ook als je een condoom om doet omdat je geen soa wil. Lijkt me juist goed als we dit soort zaken normaliseren.

En ja, ik vind het fijn als een man vraagt of het ok is dat hij mij penetreert. Net als dat ik het een man ook zou vragen of ik een vinger in z’n kont mag stoppen 😜
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Dit is in ieder geval gewoon onzin:
Klik om te vergroten...
Alsof ík die hele meiose-toestand bedacht heb!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."