Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPartij in Polen wil, als ze aan de macht komen, homoseksuelen registreren

Partij in Polen wil, als ze aan de macht komen, homoseksuelen registreren

118 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Schoot gisterenavond toch nog wel het e.e.a. door m'n hoofd wat betreft deze. Ik ben toch weleens benieuwd waar die verschillen dan precies in zitten en of dat echt persoonlijk is of 'gemiddeld genomen' ook een man/vrouw verschil.

ljuv zei:
Als je gewoon leert eerst naar de mens en wat iemand is te kijken, in plaats van 1. Is het een man of vrouwe 2.
Klik om te vergroten...

LucidLucy zei:
Ik ben hiermee bezig de laatste tijd. En ik moet zeggen, dat vind ik best wel lastig. Het zit echt héél erg diep ingesleten merk ik. Maar er zit een soort vooruitgang in dat ik dit meer los kan laten.
Klik om te vergroten...

ljuv zei:
kan ik me gewoon n i e t een voorstelling maken… van dat dit lastig is. Ik vind het vaak echt heel moeilijk om andersom voor te stellen en soms zie ik pas hoe mensen kijken naar anderen als ze dit uitspreken… Echt heel cringe, uitspraken als ‘ik zie geen kleur’ of blabla, maar vooral in gesprekken met @Σανσα word ik daar vaak mee geconfronteerd. Ik zie gewoon iemand en wil alleen maar vragen stellen en dingen weten en ik ben ZO niet bezig met wat iemand is of hoe deze eruit ziet.
Klik om te vergroten...

Als je eigenlijk nooit een onderscheid maakt in geslacht, maakt dat je dan niet automatisch panseksueel?
Als je altijd eerst uitgaat van de persoon en daarmee een band ontwikkeld, ben je in principe genderblind.

Nu hoeft natuurlijk niet elk contact te gaan over romantische of seksuele relaties 😂

Maar toch, als je altijd genderblind bent, en dus nooit onderscheid maakt tussen gender, zou dit bewust of onderbewust ook doorwerken op het vlak van romantische en seksuele relaties. Want dan zou je geen enkel waardeoordeel plaatsen op geslacht.

In bijvoorbeeld professioneel contact heb ik hier minder moeite mee om geen waardeoordeel te zetten op geslacht of andere uiterlijke kenmerken. Dan ga ik liever uit van iemands kracht om een waardeoordeel te plaatsen.
Binnen NA oefen ik er ook mee om waardeoordeel compleet los te laten. Dus ook als iemand fouten maakt, dat ik diegene altijd oneindig meerdere kansen geef. De kans om te groeien, om de volgende keer te laten zien dat ie van hun fout heeft geleerd. Eigenlijk probeer ik dus op een zenvolle manier te kijken naar die persoon. Wèl met de voorkennis die ik heb, maar met de onbevangen blik van een kind die alles voor de eerste keer meemaakt.

Als dat verduidelijkt wat ik bedoel haha

Maar buiten deze omgevingen hecht ik vaak nog wel waardeoordeel aan uiterlijke kenmerken. Of ik hier nou bewust van ben of dat er een aantal in mijn onderbewuste spelen, ik ben er zeker van dat ze er zijn.

Ik moet ook terugdenken aan de basisschooltijd waar ik andere kinderen regelmatig de vraag hoorde stellen: "ben jij nou een jongen of een meisje" aan kinderen waar het niet in een oogopslag duidelijk was.
Verder ben ik ook wel opgegroeid met de ideeën dat er twee geslachten zijn. Èn ook dat er verschillen zijn tussen die twee geslachten. Dat begint al heel jong en men zou zeggen relatief onschuldig (jongens doen aan voetbal, meisjes spelen met poppen, etc.) Dit vertelt een kind eigenlijk al heel duidelijk dat er duidelijke kaders zijn, en dat er dus wezenlijke verschillen zijn tussen de geslachten.

Het voed daarmee dan ook het waardeoordeel wat we plakken aan geslacht als je het mij vraagt.

Zelf ben ik o.a. best veel bezig met dit thema van een waardeoordeel plakken door de Zen levenswijze waar ik mee bezig ben.
Maar ook omdat ik in het laatste jaar aan mezelf toch echt wel heb mogen toegeven dat ik niet 100% homo ben.

Dat is opzich nog best een zoektocht geweest. In welke mate is er dan romantische, emotionele en/of seksuele aantrekkingskracht naar een geslacht en is die er dan?
Voor mij is wel duidelijk dat ik voornamelijk aangetrokken wordt naar mannen; seksueel, romantisch en emotioneel. Het zwaartepunt ligt bij dat geslacht zou je kunnen zeggen.

Maar gaandeweg ben ik er wel achter gekomen dat ik bij sommige vrouwen ook alle drie die vormen van aantrekkingskracht kan ervaren.

En daarmee wil ik liever ook dat waardeoordeel helemaal loslaten. Dat zou het een stuk eenvoudiger maken voor mezelf haha
Die waardeoordelen zitten mezelf alleen maar in de weg om open te kijken naar mijn gevoelens in het moment.

Het voelt een beetje als opnieuw een eerste keer uit de kast komen. De onzekerheid over hoe het nou precies werkt bij mezelf enzo. En dat ik daar ook graag zekerheid in wil hebben. Wat op het gebied van emoties en gevoelens volslagen onzin is natuurlijk. Want daarover zekerheid en controle hebben is onmogelijk. Gevoelens komen en gaan en liegen nooit, in tegenstelling tot gedachten.


ljuv zei:
Niet dat ik aseksueel ben ofzo hoor… Ik vind HEEL veel mensen HEEL knap. Maar als ik daar niet mee bezig ben, ben ik er niet mee bezig ofzo? Naja kom er niet helemaal uit dit goed te beschrijven maar zou goed kunnen dat dit een van mijn blinde vlekken is.
Klik om te vergroten...

Het schemerde eigenlijk al een beetje door in mijn lap tekst hierboven. Maar aseksualiteit gaat enkel over het niet hebben van seksuele aantrekkingskracht.

Nu worden uiterlijke kenmerken en de aantrekking daartoe vaak geschaard onder seksuele aantrekking.
Nu vraag ik mezelf dat ook wel af, want zou iemand die ace is dan ook niemand knap vinden? 🤔

Ik bedoel, ik vind ook heel veel mensen heel knap. Maar mijn eerste gedachte is dan niet: 'zo, die zou ik weleens alle hoeken van de -vul willekeurige kamer in- willen laten zien.'

Eerder: 'oh, die zou ik weleens beter willen leren kennen'

Maar eigenlijk nog vaker: 'zo dan, die is knap' om vervolgens gewoon verder te gaan met de dagelijkse gang van zaken.

Dus hoe seksueel is het dan om iemand knap te vinden.

Al kan het best zijn dat deze thema's voor mij gewoon verwarrend zijn. Ik moest in de kliniek dan ook een soort onderzoekje doen en dan een 'spreekbeurt' geven over intimiteit.
Voor mij betekende intimiteit toen vooral iets dat bij seksuele en romantische relaties gebeurt en niet in platonische relaties. Haha daar zat ik dus goed naast.

(Was overigens best leuk om te doen. Je mocht uiteraard geen internet raadplegen, want je mag geen elektrische apparaten in bezit hebben. Dus je moest het doen door de mensen om je heen als bron te raadplegen. Heb toen iedereen, van cliënt tot counseler, uit zitten horen over intimiteit en hoe dat dan voorkomt in relaties met vrienden, geliefden, fwb's en wat intimiteit voor hun betekende. Ja dat was best leuk, om eens de leiding te hebben in gesprekken die over dat soort thema's gaan en dan de ander awkward zich terug zien trekken. Toen ik in de kast zat, was dat dus compleet andersom.

Leukste antwoord die ik heb gehad. Op de vraag over wat lust dan precies is: 'ja lust is gewoon pure neukdwang. Al is het met 6 bizons weet je, dat maakt niet uit.')

Anyway, ik dwaal een beetje af.

Maar je zou zeggen dat, juist door er zoveel mee bezig te zijn, heb ik er ook heel veel over geleerd.

Maar ik ben weleens benieuwd hoe dit soort dingen dan werken bij anderen. Want een waardeoordeel op geslacht hoef je niet enkel te plaatsen op seksueel vlak (iemand knap vinden dan dus blijkbaar i guess).
Maar kan ook op romantische of emotioneel vlak zijn.
Als ik met bepaalde zaken ergens tegenaan loop, bel ik eigenlijk altijd een mannelijke fellow om advies en even de boel uit te spreken. (Nu is dit bij NA en nog meer bij CA ook een beetje de sociaal geaccepteerde norm. Mannen helpen mannen, vrouwen helpen vrouwen. Ook om te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren)

Maargoed, ook voor mezelf voelt dat makkelijker ofzo. Om problemen met een man te bespreken. Dus zou je zeggen dat ik ook op emotioneel gebied een waardeoordeel hecht aan geslacht.

Niet dat ik niets van een vrouw zou aannemen. Ik heb het nu vooral over hoe het gevoelsmatig aanvoelt waarbij het makkelijker is om over lastige emotionele zaken te spreken.

Zo... Tijd om weer te gaan werken 😂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
waarom zou je willen testen of iemand je ziet staan
Klik om te vergroten...
Je moet je wel laten zien als je int wild opzoek bent naar een partner. 😅
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Kijk dan die kleine groep mannen aan, en niet de vrouwen die dit ervaren. Spreek die gasten aan, ook als het je eigen vrienden zijn. Spreek je hiertegen uit, geef dit je kinderen mee.
Klik om te vergroten...
👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

LucidLucy zei:
En daarmee wil ik liever ook dat waardeoordeel helemaal loslaten. Dat zou het een stuk eenvoudiger maken voor mezelf haha
Die waardeoordelen zitten mezelf alleen maar in de weg om open te kijken naar mijn gevoelens in het moment.

Het voelt een beetje als opnieuw een eerste keer uit de kast komen. De onzekerheid over hoe het nou precies werkt bij mezelf enzo. En dat ik daar ook graag zekerheid in wil hebben. Wat op het gebied van emoties en gevoelens volslagen onzin is natuurlijk. Want daarover zekerheid en controle hebben is onmogelijk. Gevoelens komen en gaan en liegen nooit, in tegenstelling tot gedachten.
Klik om te vergroten...
Ik ben door ditzelfde proces gegaan. Ben uit de kast gekomen als lesbisch en ontdekte op veel latere leeftijd dat ik mannen toch ook aantrekkelijk kan vinden. Herken heel erg wat je schrijft over jezelf opnieuw leren kennen en dat het voelt alsof je weer opnieuw uit de kast komt. Het is een proces en zo te lezen ben je hier al erg bewust mee bezig. Ik wil zeggen: het komt wel. Gun jezelf tijd en probeer jezelf daarin niet teveel beperkingen op te leggen, zowel letterlijk als meer figuurlijk, aka in je manier van denken.

En als je merkt dat je vanuit een waardeoordeel redeneert, erken die dan, en laat hem vervolgens los. Oordelen is menselijk. Jezelf daar bewust van zijn en het waardeoordeel kritisch bevragen is de stap die je zet om echt open naar mensen en de wereld te kunnen kijken en is werkelijk een bevrijding voor jezelf.

Beetje warrig verhaal geworden misschien 😅
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
N3K0 zei:
Inde kern zijn we ook gewoon allemaal 1 los van alle labels,kleuren en ideeën, overtuigingen 😇
Klik om te vergroten...
Ik vraag me dan ook elke dag af: waarom doen we dit onszelf aan😂
(Dit being het leven)
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Inde kern zijn we ook gewoon allemaal 1 los van alle labels,kleuren en ideeën, overtuigingen 😇
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Schoot gisterenavond toch nog wel het e.e.a. door m'n hoofd wat betreft deze. Ik ben toch weleens benieuwd waar die verschillen dan precies in zitten en of dat echt persoonlijk is of 'gemiddeld genomen' ook een man/vrouw verschil.







Als je eigenlijk nooit een onderscheid maakt in geslacht, maakt dat je dan niet automatisch panseksueel?
Als je altijd eerst uitgaat van de persoon en daarmee een band ontwikkeld, ben je in principe genderblind.

Nu hoeft natuurlijk niet elk contact te gaan over romantische of seksuele relaties 😂

Maar toch, als je altijd genderblind bent, en dus nooit onderscheid maakt tussen gender, zou dit bewust of onderbewust ook doorwerken op het vlak van romantische en seksuele relaties. Want dan zou je geen enkel waardeoordeel plaatsen op geslacht.

In bijvoorbeeld professioneel contact heb ik hier minder moeite mee om geen waardeoordeel te zetten op geslacht of andere uiterlijke kenmerken. Dan ga ik liever uit van iemands kracht om een waardeoordeel te plaatsen.
Binnen NA oefen ik er ook mee om waardeoordeel compleet los te laten. Dus ook als iemand fouten maakt, dat ik diegene altijd oneindig meerdere kansen geef. De kans om te groeien, om de volgende keer te laten zien dat ie van hun fout heeft geleerd. Eigenlijk probeer ik dus op een zenvolle manier te kijken naar die persoon. Wèl met de voorkennis die ik heb, maar met de onbevangen blik van een kind die alles voor de eerste keer meemaakt.

Als dat verduidelijkt wat ik bedoel haha

Maar buiten deze omgevingen hecht ik vaak nog wel waardeoordeel aan uiterlijke kenmerken. Of ik hier nou bewust van ben of dat er een aantal in mijn onderbewuste spelen, ik ben er zeker van dat ze er zijn.

Ik moet ook terugdenken aan de basisschooltijd waar ik andere kinderen regelmatig de vraag hoorde stellen: "ben jij nou een jongen of een meisje" aan kinderen waar het niet in een oogopslag duidelijk was.
Verder ben ik ook wel opgegroeid met de ideeën dat er twee geslachten zijn. Èn ook dat er verschillen zijn tussen die twee geslachten. Dat begint al heel jong en men zou zeggen relatief onschuldig (jongens doen aan voetbal, meisjes spelen met poppen, etc.) Dit vertelt een kind eigenlijk al heel duidelijk dat er duidelijke kaders zijn, en dat er dus wezenlijke verschillen zijn tussen de geslachten.

Het voed daarmee dan ook het waardeoordeel wat we plakken aan geslacht als je het mij vraagt.

Zelf ben ik o.a. best veel bezig met dit thema van een waardeoordeel plakken door de Zen levenswijze waar ik mee bezig ben.
Maar ook omdat ik in het laatste jaar aan mezelf toch echt wel heb mogen toegeven dat ik niet 100% homo ben.

Dat is opzich nog best een zoektocht geweest. In welke mate is er dan romantische, emotionele en/of seksuele aantrekkingskracht naar een geslacht en is die er dan?
Voor mij is wel duidelijk dat ik voornamelijk aangetrokken wordt naar mannen; seksueel, romantisch en emotioneel. Het zwaartepunt ligt bij dat geslacht zou je kunnen zeggen.

Maar gaandeweg ben ik er wel achter gekomen dat ik bij sommige vrouwen ook alle drie die vormen van aantrekkingskracht kan ervaren.

En daarmee wil ik liever ook dat waardeoordeel helemaal loslaten. Dat zou het een stuk eenvoudiger maken voor mezelf haha
Die waardeoordelen zitten mezelf alleen maar in de weg om open te kijken naar mijn gevoelens in het moment.

Het voelt een beetje als opnieuw een eerste keer uit de kast komen. De onzekerheid over hoe het nou precies werkt bij mezelf enzo. En dat ik daar ook graag zekerheid in wil hebben. Wat op het gebied van emoties en gevoelens volslagen onzin is natuurlijk. Want daarover zekerheid en controle hebben is onmogelijk. Gevoelens komen en gaan en liegen nooit, in tegenstelling tot gedachten.




Het schemerde eigenlijk al een beetje door in mijn lap tekst hierboven. Maar aseksualiteit gaat enkel over het niet hebben van seksuele aantrekkingskracht.

Nu worden uiterlijke kenmerken en de aantrekking daartoe vaak geschaard onder seksuele aantrekking.
Nu vraag ik mezelf dat ook wel af, want zou iemand die ace is dan ook niemand knap vinden? 🤔

Ik bedoel, ik vind ook heel veel mensen heel knap. Maar mijn eerste gedachte is dan niet: 'zo, die zou ik weleens alle hoeken van de -vul willekeurige kamer in- willen laten zien.'

Eerder: 'oh, die zou ik weleens beter willen leren kennen'

Maar eigenlijk nog vaker: 'zo dan, die is knap' om vervolgens gewoon verder te gaan met de dagelijkse gang van zaken.

Dus hoe seksueel is het dan om iemand knap te vinden.

Al kan het best zijn dat deze thema's voor mij gewoon verwarrend zijn. Ik moest in de kliniek dan ook een soort onderzoekje doen en dan een 'spreekbeurt' geven over intimiteit.
Voor mij betekende intimiteit toen vooral iets dat bij seksuele en romantische relaties gebeurt en niet in platonische relaties. Haha daar zat ik dus goed naast.

(Was overigens best leuk om te doen. Je mocht uiteraard geen internet raadplegen, want je mag geen elektrische apparaten in bezit hebben. Dus je moest het doen door de mensen om je heen als bron te raadplegen. Heb toen iedereen, van cliënt tot counseler, uit zitten horen over intimiteit en hoe dat dan voorkomt in relaties met vrienden, geliefden, fwb's en wat intimiteit voor hun betekende. Ja dat was best leuk, om eens de leiding te hebben in gesprekken die over dat soort thema's gaan en dan de ander awkward zich terug zien trekken. Toen ik in de kast zat, was dat dus compleet andersom.

Leukste antwoord die ik heb gehad. Op de vraag over wat lust dan precies is: 'ja lust is gewoon pure neukdwang. Al is het met 6 bizons weet je, dat maakt niet uit.')

Anyway, ik dwaal een beetje af.

Maar je zou zeggen dat, juist door er zoveel mee bezig te zijn, heb ik er ook heel veel over geleerd.

Maar ik ben weleens benieuwd hoe dit soort dingen dan werken bij anderen. Want een waardeoordeel op geslacht hoef je niet enkel te plaatsen op seksueel vlak (iemand knap vinden dan dus blijkbaar i guess).
Maar kan ook op romantische of emotioneel vlak zijn.
Als ik met bepaalde zaken ergens tegenaan loop, bel ik eigenlijk altijd een mannelijke fellow om advies en even de boel uit te spreken. (Nu is dit bij NA en nog meer bij CA ook een beetje de sociaal geaccepteerde norm. Mannen helpen mannen, vrouwen helpen vrouwen. Ook om te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren)

Maargoed, ook voor mezelf voelt dat makkelijker ofzo. Om problemen met een man te bespreken. Dus zou je zeggen dat ik ook op emotioneel gebied een waardeoordeel hecht aan geslacht.

Niet dat ik niets van een vrouw zou aannemen. Ik heb het nu vooral over hoe het gevoelsmatig aanvoelt waarbij het makkelijker is om over lastige emotionele zaken te spreken.

Zo... Tijd om weer te gaan werken 😂
Klik om te vergroten...
Wow wat een interessante bijdrage! Hier ga ik me vanavond op de terugweg weer eens aan wagen😊
Thanks voor t delen mennnn, en lijkt me inderdaad geen makkelijk vraagstuk voor je. Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad wel onderdelen herken van “hoe het bij mij werkt”. Als in: ik herken dat de verschillende “seksualiteiten” verschillende voorkeuren kunnen hebben en ik heb me daar ook wel eens meer in verdiept.

werkse sunnke, later meer!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zinnentuimel zei:
En als je merkt dat je vanuit een waardeoordeel redeneert, erken die dan, en laat hem vervolgens los. Oordelen is menselijk. Jezelf daar bewust van zijn en het waardeoordeel kritisch bevragen is de stap die je ze om echt open naar mensen en de wereld te kunnen kijken en is werkelijk een bevrijding voor jezelf.
Klik om te vergroten...
🥹👏🏻💕

Je zegt hier in een paar regels wat ik eigenlijk al de hele ochtend wil zeggen. Dit is zo de essentie van alles! Niks en alles is niemands schuld of fout, tenzij je bewust bent geworden van bepaalde structuren o.i.d., maar daar niets mee doet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Dus dan is mijn vraag: hoezo zou je die grens opzoeken?
Er zijn natuurlijk een heeeeeleboel dingen die gewoon kunnen: als een vrouw niet alleen is bijvoorbeeld en jij wel, go for it. Kan alleen maar iets heel hilarisch of heel moois opleveren. Maar is het avond en is een vrouw alleen… ja dan zou ik wegblijven. Kan best zijn dat zij specifiek zich niet onveilig voelt, en dat ze het zelfs heel leuk vindt om bekijks te krijgen, maar de kans is minstens zo groot dat ze bang is als je haar volgt in de boodschappen gangetjes. Dus als die kans minstens even groot is: waarom zou je dan het risico nemen om iemand een rotgevoel te bezorgen zodat jouw ogen even gestreeld worden met diens schoonheid😅 Of waarom zou je willen testen of iemand je ziet staan, als je die kans al omzeep helpt door een beetje te volgen/staren/whatever én iemand misschien met een klote gevoel boodschappen staat te doen?
Als ik bijvoorbeeld s nachts naar huis loop en er loopt een vrouw voor me, zorg ik of dat ze weet dat ik ook een vrouw ben en haar niks aan wil doen, of neem ik afstand zodat het duidelijk is dat ik haar niet volg. Want ik weet hoe het is als je hart bonst in je keel omdat je weet dat er iemand achter je loopt maar je hebt geen idee wie en wat diegene wil of kan. En die angst komt weer voort uit dat ik wel geïntimideerd werd door een of meerdere mannen op straat… en jullie hebben die ervaring misschien niet, maar hebben dit verhaal nu van mij gehoord, van andere vrouwen gehoord, en er wordt stelselmatig onderzoek naar gedaan met cijfers waar je u tegen zegt. Het is niet maar een klein deel van de vrouwen dat te maken heeft met (seksuele) intimidatie of (seksueel) geweld.
Klik om te vergroten...
Ik vind het eigenlijk nogal logisch dat je als man niet 's nachts in een steegje, donker straatje of bijvoorbeeld parkeergarage op een vrouw afstapt die ook nog eens alleen is. Dat doe je gewoon niet, als je je verstand hebt.

Dit is imo gewoon normaal aanvoelen wat sociaal gedrag is: wat je wel of niet doet, wat iemand ongemakkelijk of bang kan laten voelen.

ljuv zei:
Ik hoop dat dit ook minder grappig is nu je bovenstaande hebt gelezen.
Klik om te vergroten...
Ik snap het voor dat soort scenarios die je hier schetst, maar niet in situaties waar de gemiddelde man met wél een greintje inlevingsvermogen in zijn bol avances maakt naar een vrouw, zoals bijvoorbeeld in een drukke verlichte supermarkt overdag.

ljuv zei:
Tuurlijk zijn er mannen die met hun uiterlijk er sneller uitzien als iemand die misschien gevaarlijk is, maar geloof me: als je angst voelt dat iemand je misschien wat doet, ben je niet bezig met of diegene een zeuve of een tien is bij wijze van.
Er zijn dus wel situaties waarin je meer of minder intimiderend over kan komen, zoals of je alleen bent of met vrienden, of de vrouw alleen is of met vrienden, of het dag of nacht is, en zo is er nog wel meer… Maar nee: als de fucking koning zijn pas versnelt omdat hij achter me loopt, zet ik ook het noodnummer klaar zodat ik nog maar op 1 knop hoef te drukken.
Klik om te vergroten...
Sure, er zijn zulke situaties. Maar er zijn ook een hoop situaties waar die angst niet gerechtvaardigd is: mensen in de buurt, overdag, een man die gewoon vriendelijk contact probeert te maken.

ljuv zei:
Dit betwijfel ik dus een beetje. Misschien als we wat verder zijn, en er minder mannen zijn die voor daadwerkelijk onveilige situaties voor vrouwen zorgen, kunnen we kijken of we het weer “kunnen aanvoelen”. Maar ik heb zelf het idee dat er nu wel zoveel stuk is, dat we het maar beter vermijden.
Klik om te vergroten...
Er zullen altijd dat soort mannen zijn...

ljuv zei:
Kijk dan die kleine groep mannen aan, en niet de vrouwen die dit ervaren. Spreek die gasten aan, ook als het je eigen vrienden zijn. Spreek je hiertegen uit, geef dit je kinderen mee.
Klik om te vergroten...
Zeker. Ik bemoei me ermee als er ergens onrecht is en dit zou imo ook de norm moeten zijn. Al kan dit soms ook de boel escaleren, maar dat hangt van de situatie af.

ljuv zei:
Want die angst niet erkennen gaat die “rotte appels”/mannen niet veranderen, dus de angst niet wegnemen en dus dit probleem voor (het het gros van de) vrouwen en (een deel van de) mannen niet oplossen.
(Ik wil btw niet impliceren dat jij dit niet al doet hoor, dat weet ik niet. Meer een oproep aan iedereen die leeft heheh).
Klik om te vergroten...
Zoals gezegd: dat soort mannen zullen er altijd zijn.

Ik erken dat die angst er is, maar er moet ook gerelativeerd kunnen worden. Ik hoor tegenwoordig maar al te vaak (niet van jou): "all men are bad". En dat is gewoon niet waar. De overgrote meerderheid van de mannen zijn niet kwaadaardig. Als een vrouw dit als wel zo ervaart, is er misschien ook enige reflectie op de keuze van het soort partners nodig.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Das weer een hele lap tekst, sorry… maar ik hoop dat ik een beetje goed heb kunnen illustreren waar mijn onbegrip zit.
Klik om te vergroten...
Ik snap je verhaal heel goed @ljuv en alle begrip voor je angst, maar ik begin @Σανσα nu ook een beetje te begrijpen.

Kijk, je noemt dingen waarvan voor mij helemaal duidelijk is “dit gaat een grens over”, zoals iemand achtervolgen. Maar je gooit dit wel op één hoop met dingen die voor mij toch twijfelgevallen zijn. Een vrouw die alleen is op straat aanspreken gaat voor jouw sowieso te ver? Oei, dat is wel lastig hoor, want een groepje vrouwen aanspreken is niet makkelijk.

We kunnen het natuurlijk hebben over wat gepast is en wat niet (bedankt daarvoor!), maar ik hoop toch echt dat ik als man niet automatisch neergezet wordt als een potentieel gevaar.

Ah, @Mindless zegt net een aantal dingen die ik dus ook probeer te zeggen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Een vrouw die alleen is op straat aanspreken gaat voor jouw sowieso te ver? Oei, dat is wel lastig hoor, want een groepje vrouwen aanspreken is niet makkelijk.
Klik om te vergroten...
Daar branden een hele hoop mannen hun vingers niet aan.

En dat zou dan toch wel zonde zijn als er vrouwen in zo'n groepje zitten die maar al te graag contact met een man willen, maar altijd maar in dat groepje blijven, waar vaak vriendinnen tussen zitten die zich ermee gaan bemoeien. Een hoop mannen hebben daar helemaal geen zin in en/of voelen nóg meer angst voor afwijzing in zo'n setting.

And i get it: een vrouw die interesse heeft in een man geeft signalen af. Signalen die vrouwen zelf vaak als duidelijk ervaren maar die voor (veel) mannen veel te subtiel zijn. Wij mannen zijn vaak toch wat clueless op dat vlak. Of je moet een Don Juan als Zanza zijn (weiger zijn Griekse naam op te zoeken). Maar veel mannen zijn dat niet en hebben moeite met al die subtiele hints.

Ik ben hier in het verre verleden zelf zelfs zó clueless in geweest dat zelfs toen een mooie meid (waar ik notabene jaren een crush op had) totaal niet subtiel was en me letterlijk zelf in de club vroeg met haar mee te gaan, ik weigerde... (Doh...stupid!!) Omdat ik zo'n ongelofelijk laag zelfbeeld had, dat ik dacht dat ze een grap met me uithaalde. Dat is ook een ding voor veel mannen: onzekerheid. En dan degene zijn waarvan in de regel verwacht wordt het initiatief te nemen. Het is allemaal niet niks. Voor ons mannen is op zo'n groep dames afstappen vaak ook heel intimiderend (behalve als je een playah als Zanza bent, van wat ik heb gehoord).
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Dat doe je gewoon niet, als je je verstand hebt.
Klik om te vergroten...
Ook niet als je zin hebt in seks? Of als de vrouw zo mooi is dat het wel eens de liefde van je leven kan zijn? Of als je een glaasje of blowtje te veel op hebt?
En dan het perspectief van de vrouw: kunnen wij weten wat iemands intenties zijn als we iemand(en) alleen op ons af zien komen, of kunnen we ons beter beschermen voor het mogelijke gevaar dat ook bestaat (want dat is wat angst uiteindelijk is he: je voorbereiden op een mogelijke situatie die voor jou gevaarlijk/ onprettig is. M.a.w.: zelfbescherming).

In elk geval: er zijn zat mensen die dit, met of zonder het bewustzijn van deze angsten, wel doen. En dat snap ik ook, maar ik vind er ook wat van. OOK omdat de “de meest vervelende opties” voor beiden groepen echt van een ander kaliber zijn: voor mannen die goede intenties hebben is het heel vervelend dat ze niet de vrijheid hebben advances te maken met hun goede bedoelingen, maar voor vrouwen betekent het de mogelijkheid dat je geïntimideerd wordt, onheus bejegend wordt, of nog veel erger.

Mindless zei:
waar die angst niet gerechtvaardigd
Klik om te vergroten...
Maar nu ga je oordelen over wat iemand voelt… dat klopt toch niet? Dat is toch niet iets dat wel of niet te rechtvaardigen is? En zo wel: is het dan al niet gerechtvaardigd als je al (heel vaak) in situaties hebt gezeten die wel onprettig of gevaarlijk waren?!

Ik vind dit echt gevaarlijke uitspraken en je legt nogsteeds de verantwoordelijkheid bij (mogelijke) slachtoffers in plaats van daders. Ik vind het ook heel vervelend dat mannen met goede intenties ook zo worden aangekeken. Alleen volgens mij veranderen we dat niet met een cursus weerbaarheid voor vrouwen, maar door SAMEN een front te vormen tegen die mannen die wel onderdeel zijn van het probleem. En belangrijker: samen de werkelijke veiligheid te verbeteren. Ze staan al 10000 keer door mij vermeld op het forum maar nogmaals: wil je dat ik de cijfers opnieuw voor je opzoek? Het gevoel is niet feitelijk maar de onveiligheid voor (o.a.) vrouwen wel.

Mindless zei:
dat soort mannen zullen er altijd zijn.
Klik om te vergroten...
Maar dat soort mannen krijgen tot nog toe ook de ruimte daarop te acteren… Hoe kan dat dan volgens jou? Waar zit hem dat in?

OtherShore zei:
Een vrouw die alleen is op straat aanspreken gaat voor jouw sowieso te ver?
Klik om te vergroten...
Nee… dat zeker niet. En ik denk dat jullie hier die situaties ook wel aardig kunnen inschatten als ik de reacties zo lees. Maar ik zou gewoon niet daarin de grens opzoeken. Ik plaats mezelf sowieso van nature buiten situaties waarin ik andere benadeel, daar overdrijf ik vaak ook wat in… maar als dit zo’n structureel probleem is, moeten we ons daar allemaal dan niet structureel op aanpassen?

OtherShore zei:
Oei, dat is wel lastig hoor, want een groepje vrouwen aanspreken is niet makkelijk.
Klik om te vergroten...
Hier word ik dan wel weer een beetje door getriggerd heheh. Want: vrouwen moeten hun angst voor wat (groepen) mannen ons aan kunnen doen wel opzij zetten want “niet alle mannen zijn zo” maar jullie hoeven je angst voor groepen vrouwen niet opzij te zetten?
Maw: jullie angst voor afwijzing is belangrijker dan onze angst voor gevaarlijke situaties. Of… ons ongemak bij mogelijk gevaarlijke situaties wordt opzij gezet voor jullie ongemak om groepen vrouwen aan te spreken? (Jullie en ons is in deze niet persoonlijk bedoeld en ik weet dat niet alle mannen en vrouwen deze angsten delen). De laatste bijdrage van @Mindless sluit hier ook bij aan natuurlijk. Er is een reden dat vrouwen in groepen blijven, samen naar het toilet gaan, beschermend zijn over elkaar. En die reden is oa die cijfers waar ik t over heb. Het (intimidatie of erger) gebeurt niet sporadisch, het gebeurt structureel en in elke vriendinnengroep.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zinnentuimel zei:
Ik ben door ditzelfde proces gegaan. Ben uit de kast gekomen als lesbisch en ontdekte op veel latere leeftijd dat ik mannen toch ook aantrekkelijk kan vinden. Herken heel erg wat je schrijft over jezelf opnieuw leren kennen en dat het voelt alsof je weer opnieuw uit de kast komt. Het is een proces en zo te lezen ben je hier al erg bewust mee bezig. Ik wil zeggen: het komt wel. Gun jezelf tijd en probeer jezelf daarin niet teveel beperkingen op te leggen, zowel letterlijk als meer figuurlijk, aka in je manier van denken.
Klik om te vergroten...

Ja dit is inderdaad een proces dat tijd kost. Ik heb voor afgelopen jaar weleens gedacht bij vrouwen; zo die is knap. Maar heb daar verder nooit wat achter gezocht, zeker omdat ik er op seksueel gebied niet echt mee bezig ben geweest. Ik heb zelfs weleens geprobeerd om een relatie te ontwikkelen met een vrouw, maar dat liep voor geen meter en was voor mij eigenlijk wel de bevestiging dat ik gay ben.

Maar.... destijds zat ik mentaal op een hele slechte plek. Ik was toen ook nog niet uit de kast, iemand kwam heel dichtbij. Er gebeurde allerlei heftige dingen in de privésfeer met vrienden, met haar, met mij. Achteraf gezien wilde ik graag 'testen' of het kon, maar was ik ook bang om haar af te wijzen. Ze had al een laag zelfbeeld. Ik heb daar compleet verkeerd gehandeld. Dat weet ik inmiddels. Tegelijkertijd was zij codependent / relatieverslaafd en was het net uit met haar vriend die tevens een goede vriend van mij is omdat hij haar fysiek zou mishandelen. Wat daar allemaal van waar is weet ik tot op de dag van vadaag nog steeds niet. Beiden hebben we ons enorm ziek gedragen. Uiteindelijk heb ik haar als eerste verteld dat het niet ging werken, dat dit niet aan haar lag, maar dat ik op mannen val. Dit was niet de coming-out die ik graag gepland had, maar whatever. Daarna heeft ze mij ge-out aan eenieder die het wilde horen.

Ik ben daar nog steeds erg kwaad over. Voel het al als ik erover schrijf. Vandaar weer zo'n epistel denk ik. Dit wordt nog een stap 9 gesprek. Ergens in de nabije toekomst ga ik haar uitnodigen met de vraag of ze hierover wil praten omdat ik vind dat ik haar schade heb berokkend. Maar nu ik dit schrijf voel ik dat ik daar op dit moment nog niet helemaal aan toe ben.

Anyway, daarna heb ik eigenlijk dus vastgehouden aan het idee dat ik gay ben. Maar afgelopen jaar heb ik wel echte verliefdheid gevoeld naar een vrouw toe. Dat was nieuw... Ik heb daar verder ook nog niets mee gedaan, geen avances gemaakt; om verschillende redenen. Maar één daarvan omdat ik eerst wil kunnen wennen aan het idee dat ik ook een leven zou kunnen delen met een vrouw. En daarnaast wil ik niet weer in half mentaal verwarde toestand iets met iemand proberen en wéér schade berokkenen :tilttearlaugh:
Al zal dat nu misschien stukken beter gaan omdat ik meer open kan praten over dit soort dingen. Wie weet wat de tijd brengt. Voorlopig zit ik hier even prima, single in mn nieuwe huis. Verandering genoeg haha


Zinnentuimel zei:
En als je merkt dat je vanuit een waardeoordeel redeneert, erken die dan, en laat hem vervolgens los. Oordelen is menselijk. Jezelf daar bewust van zijn en het waardeoordeel kritisch bevragen is de stap die je zet om echt open naar mensen en de wereld te kunnen kijken en is werkelijk een bevrijding voor jezelf.
Klik om te vergroten...
Precies dat is waar ik het afgelopen jaar veel mee aan het oefenen ben :)
Mooi verwoord ook. Geef je ook cursussen in kort en bondig formuleren? Ik meld me bij deze alvast aan :tonguewink:

Zinnentuimel zei:
Beetje warrig verhaal geworden misschien 😅
Klik om te vergroten...

Ik vond het goed te volgen hoor!

Ik zit normaal op mobiel en zie nu pas voor het eerst je handtekening. Lol, goeie username haha
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Ook niet als je zin hebt in seks? Of als de vrouw zo mooi is dat het wel eens de liefde van je leven kan zijn? Of als je een glaasje of blowtje te veel op hebt?
En dan het perspectief van de vrouw: kunnen wij weten wat iemands intenties zijn als we iemand(en) alleen op ons af zien komen, of kunnen we ons beter beschermen voor het mogelijke gevaar dat ook bestaat (want dat is wat angst uiteindelijk is he: je voorbereiden op een mogelijke situatie die voor jou gevaarlijk/ onprettig is. M.a.w.: zelfbescherming).
Klik om te vergroten...
Ik niet. Heb het tenminste nooit gedaan en zie het mezelf nooit doen.

En ja ik begrijp die angst. Hebben we dat onderhand niet erkend dat die angst gerechtvaardigd is in zo'n situatie?

ljuv zei:
In elk geval: er zijn zat mensen die dit, met of zonder het bewustzijn van deze angsten, wel doen. En dat snap ik ook, maar ik vind er ook wat van. OOK omdat de “de meest vervelende opties” voor beiden groepen echt van een ander kaliber zijn: voor mannen die goede intenties hebben is het heel vervelend dat ze niet de vrijheid hebben advances te maken met hun goede bedoelingen, maar voor vrouwen betekent het de mogelijkheid dat je geïntimideerd wordt, onheus bejegend wordt, of nog veel erger.
Klik om te vergroten...
Wederom: dat begrijp ik, in zulke situaties.

ljuv zei:
Maar nu ga je oordelen over wat iemand voelt… dat klopt toch niet? Dat is toch niet iets dat wel of niet te rechtvaardigen is? En zo wel: is het dan al niet gerechtvaardigd als je al (heel vaak) in situaties hebt gezeten die wel onprettig of gevaarlijk waren?!
Klik om te vergroten...
Klopt dat dat niet kan, maar relativeer het nou eens Ljuv en kijk eens naar mijn voorbeeld: Overdag in een supermarkt met overal mensen in de buurt en een man probeert vriendelijk contact te maken met een vrouw. JA, je mag je als vrouw daardoor ongemakkelijk voelen, want inderdaad wat je zegt: jouw gevoelens zijn van jou en kunnen niet door iemand anders gedicteerd worden. En zo'n vrouw kan ook van alles meegemaakt hebben. Logisch dat ze dan meer op haar hoede is dan iemand die dat niet heeft.

Maar bekijk het nou ook eens van de kant van de mannen:

Als zelfs onder DIE omstandigheden en met DIE goede intentie geen contact gemaakt kan worden, wanneer dan wel?

ljuv zei:
Ik vind dit echt gevaarlijke uitspraken en je legt nogsteeds de verantwoordelijkheid bij (mogelijke) slachtoffers in plaats van daders. Ik vind het ook heel vervelend dat mannen met goede intenties ook zo worden aangekeken. Alleen volgens mij veranderen we dat niet met een cursus weerbaarheid voor vrouwen, maar door SAMEN een front te vormen tegen die mannen. En belangrijker: samen de werkelijke veiligheid te verbeteren. Ze staan al 10000 keer door mij vermeld op het forum maar nogmaals: wil je dat ik de cijfers opnieuw voor je opzoek? Het gevoel is niet feitelijk maar de onveiligheid voor (o.a.) vrouwen wel.
Klik om te vergroten...
O nee dan begrijp je me verkeerd. Natuurlijk leg ik ook de verantwoordelijkheid bij daders, zij zitten hartstikke fout. En de verantwoordelijkheid ligt ook bij omstanders. Helaas is wat betreft dat laatste geconstateerd dat hoe meer mensen dichtbij elkaar wonen (grote stad), hoe minder het verantwoordelijkheidsgevoel van omstanders is. Wordt iemand overvallen: "not my problem" Ligt iemand te creperen op de grond: "boog eromheen, not my problem". Idealistisch gezien moet dit wat mij betreft ook beter. Helaas is de realiteit echter vaak gewoon anders dan dat.

ljuv zei:
Maar dat soort mannen krijgen tot nog toe ook de ruimte daarop te acteren… Hoe kan dat dan volgens jou? Waar zit hem dat in?
Klik om te vergroten...
Is het niet vanzelfsprekend dat dit een verzameling van factoren is die daarvoor zorgt? De mannen met kwaad in de zin zijn waarschijnlijk bedreven in het sneaky doen. Of het gebeurd subtiel in huiselijke sfeer, waarbij de mishandeling er langzaam insluipt. Ook zijn omstanders vaak (al dan niet terecht) bang in te grijpen/zich ermee te bemoeien als ze getuige zijn van iets, zeker als het een agressief ogende man betreft. Ten derde (en dit is misschien een controversiële) zijn heel veel vrouwen aangetrokken tot het type man dat juist geneigd is naar mishandeling en komen keer op keer terecht bij hetzelfde soort type, hoe onbegrijpelijk dit misschien ook lijkt. En waarschijnlijk vergeet ik nog vele andere redenen. Oftewel: het ligt complex.

ljuv zei:
Hier word ik dan wel weer een beetje door getriggerd heheh. Want: vrouwen moeten hun angst voor wat (groepen) mannen ons aan kunnen doen wel opzij zetten want “niet alle mannen zijn zo” maar jullie hoeven je angst voor groepen vrouwen niet opzij te zetten
Maw: jullie angst voor afwijzing is belangrijker dan onze angst voor gevaarlijke situaties. Of… ons ongemak bij mogelijke situaties wordt opzij gezet voor jullie ongemak om groepen vrouwen aan te spreken? (Jullie en ons is in deze niet persoonlijk bedoeld en ik weet dat niet alle mannen en vrouwen deze angsten delen). De laatste bijdrage van @Mindless sluit hier ook bij aan natuurlijk. Er is een reden dat vrouwen in groepen blijven, samen naar het toilet gaan, beschermend zijn over elkaar. En die reden is oa die cijfers waar ik t over heb. Het (intimidatie of erger) gebeurt niet sporadisch, het gebeurt structureel en in elke vriendinnengroep.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat BEIDE partijen een zeker risico moeten nemen, als zij contact willen met het andere geslacht. En dat dit een intelligent gecalculeerd risico moet zijn.

En ik denk dat die veilige wereld waar jij het over hebt een beetje een utopie is. We leven in een wereld van risico. Er is overal gevaar om ons heen. That's life, hoe hard dat misschien ook klinkt. Maar tegelijkertijd denk ik ook dat het geen manier van leven is om altijd in angst te leven. Ja: ik erken het gevaar dat je benoemd, maar tegelijkertijd zal iedereen die ergens wil komen bepaalde risico's moeten willen nemen. Maar dan dus wel weloverwogen risico's waarbij het gevaar zoveel mogelijk beperkt wordt. En ja: ik ben het met je eens dat we nog meer samen een front moeten vormen, want uiteindelijk is dit toch een wereld waar beide: vrouw en man, samen moeten kunnen leven op een zo goed mogelijke manier.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zonder nou te verzanden in een al te gedetailleerd heen en weer met @ljuv: waar ik me misschien een beetje aan stoor is de generalisatie: “Vrouwen kunnen in de meeste situaties maar beter op hun hoede zijn voor mannen, want kijk naar de cijfers”. Misschien wel waar, maar ik hoop toch echt dat ik geen man ben waar vrouwen bang voor hoeven te zijn…

Maar goed, het draait natuurlijk niet om mij. Het leed dat vrouwen (zelfs in onze samenleving) wordt aangedaan is niet te overzien. Beetje stom om dan te klagen over onzekerheid. Dus helemaal gelijk @ljuv de bal ligt bij ons.

Oh en @LucidLucy bedankt voor wat jij ondertussen allemaal deelt! Ik lees geboeid mee, ook al reageer ik niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
*of moet ik nog even de cijfers van femicide en ander gendergerelateerd geweld zoals ongewenste seksueel gedrag erbij halen?
Klik om te vergroten...
De vraag is een beetje of dat puur voortkomt uit vermeende lichamelijke verschillen tussen mannen en vrouwen, of dat het voortkomt uit een culturele programmering waarbij mannen bijvoorveeld geen kwetsbaarheid mogen tonen (want dan zijn het 'geen echte mannen'), en dat vanuit zulke man-vrouwrollen ook verwacht wordt dat mannen op vrouwen 'jagen'.

Vrouwen zijn inderdaad vaker slachtoffer van huiselijk geweld en verkrachting. Maar mannen zijn veel vaker slachtoffer van geweldsdelicten. En ik heb ook wel eens met @Casrus een felle discussie gehad over dat bewusteloze mannen penetreren (op seksfeesten) niet eens wordt gezien als verkrachting. Want ze zijn man en aanwezig op een seksfeest, dus dan zullen ze ook bewusteloos nog wel zin hebben in seks.

Ik denk dus dat een verklaring over fysieke overmacht onvoldoende is om dit soort verschillen te verklaren, en dat we daarnaast ook een culturele bril moeten opzetten waar gedrag en percepties vandaan komen. En dat zit bijvoorbeeld ook in seksuele educatie, waarin vrouwen vooral leren dat seks voor hen een bedreiging is. Dat is dan weer ondersteunend aan hoe we een culturele interpretatie over bepaalde gebeurtenissen vormen. Zie bijvoorbeeld de leuke serie De Sekszusjes van de VPRO, of Verkracht Of Niet van BNNVARA.

www.vpro.nl

Sekszusjes TV

De Sekszusjes Krista en Marcelle Arriëns keren in hun nieuwe televisieserie 'Naakt voor de klas met de Sekszusjes' terug naar de middelbare school om seksuele voorlichting anno nu onder de loep te nemen. Eerder maakten de Sekszusjes al meerdere YouTube-series: Sekszusjes TV en De zomer van de...
www.vpro.nl www.vpro.nl

Verkracht of Niet - BNNVARA

BNNVARA staat voor een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?
www.bnnvara.nl www.bnnvara.nl
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Zonder nou te verzanden in een al te gedetailleerd heen en weer met @ljuv: waar ik me misschien een beetje aan stoor is de generalisatie: “Vrouwen kunnen in de meeste situaties maar beter op hun hoede zijn voor mannen, want kijk naar de cijfers”. Misschien wel waar, maar ik hoop toch echt dat ik geen man ben waar vrouwen bang voor hoeven te zijn…

Maar goed, het draait natuurlijk niet om mij. Het leed dat vrouwen (zelfs in onze samenleving) wordt aangedaan is niet te overzien. Beetje stom om dan te klagen over onzekerheid. Dus helemaal gelijk @ljuv de bal ligt bij ons.
Klik om te vergroten...
Nee die discussie moet ook niet te lang doorgaan, maar ik voel me een beetje getriggered door het laatste wat je daar zegt.

Waarom kan het niet beide zijn? Omdat het ene erger is dan het andere, maakt dat het andere toch niet ineens irrelevant?

Misschien denk ik nu zelf te idealistisch: zou het niet mooi zijn als we van beide kanten elkaar wat tegemoet kunnen komen? Ondanks dus dat het ene niet dezelfde mate van ernst heeft als het andere.

Misschien ligt dit bij mij wat gevoelig omdat mij letterlijk een keer verteld is dat mijn problemen er niet toededen, omdat haar problemen zoveel groter waren. Wat een bull...shit! Alleen omdat het ene erger is (wat ik ook zeer zeker erken), maakt dat het andere niet meteen compleet irrelevant. Hallo!! Iedereen kan gehoord worden. Ik denk zelfs dat mensen dan juist extra gemotiveerd worden meer naar de ander te luisteren. Het moet een TEAM zijn.

Dus nee, niet eens met dat de bal alleen bij "ons" (mannen) ligt.

(sorry voor de geagiteerde toon, ligt wat gevoelig bij mij :wink: )
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Zonder nou te verzanden in een al te gedetailleerd heen en weer met @ljuv: waar ik me misschien een beetje aan stoor is de generalisatie: “Vrouwen kunnen in de meeste situaties maar beter op hun hoede zijn voor mannen, want kijk naar de cijfers”. Misschien wel waar, maar ik hoop toch echt dat ik geen man ben waar vrouwen bang voor hoeven te zijn…
Klik om te vergroten...
Ik loop als man op straat meestal angstvallig proberen te vermijden dat vrouwen een angstige interpretatie van me kunnen hebben. Bijvoorbeeld niet te dichtbij komen tijdens het lopen. As ik iemand wil inhalen niet op de stoep blijven lopen maar aan de andere kant van de auto's gaan lopen zodat er veel ruimte tussen zit, en expres de andere kant op kijken zodat ik niet beschuldigd kan worden van goorlapperij.

Ik moet zeggen: voor mij is het dus ook helemaal niet zo ontspannen hoor.

Er zijn genoeg mannen die helemaal niet voldoen aan het idee van 'echte mannen' als macho seksbom en voetballiefhebber. Maar dat is nog niet helemaal doorgedrongen tot het stereotype beeld van wat mannen zouden moeten zijn. En dat krijg je dan alsnog over je heen geprojecteerd. Het lijkt mij dus juist een goed idee om dat soort verschillen verder te verkennen. Want dan kom je ook dichterbij een antwoord op waarom sommige mannen grensoverschrijdend gedrag vertonen. Dat is nodig als je daadwerkelijk tot een oplossing wil komen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ik loop als man op straat meestal angstvallig proberen te vermijden dat vrouwen een angstige interpretatie van me kunnen hebben. Bijvoorbeeld niet te dichtbij komen tijdens het lopen. As ik iemand wil inhalen niet op de stoep blijven lopen maar aan de andere kant van de auto's gaan lopen zodat er veel ruimte tussen zit, en expres de andere kant op kijken zodat ik niet beschuldigd kan worden van goorlapperij.
Klik om te vergroten...
Herken hier eigenlijk niets van. Ik geef iedereen zijn/haar ruimte, ongeacht wie het is. Maar ik woon dan ook in een klein stadje en wellicht is dit heel anders in grotere steden/dichtbevolkte gebieden.

Merk ook dat vrouwen hier ofwel meer in zichzelf gekeerd zijn, of juist vriendelijk/lachend groeten. Maar datzelfde zie ik ook bij mannen. Ik zie eigenlijk nooit vrouwen angstig naar me kijken (wel soms verlegen), maar misschien ben ik daar gewoon niet intimiderend genoeg voor. :sweatsmile:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Herken hier eigenlijk niets van. Ik geef iedereen zijn/haar ruimte, ongeacht wie het is. Maar ik woon dan ook in een klein stadje en wellicht is dit heel anders in grotere steden/dichtbevolkte gebieden.
Klik om te vergroten...
Het gaat lang niet voor iedereen op hoor. Maar ik heb wel meer mannelijke vrienden die zich er ongemakkelijk bij voelen omdat ze weldegelijk zorgen van vrouwen serieus nemen en daarin hun steentje willen bijdragen. Ik zeg het ook vooral om de diversiteit binnenin de groep mannen (en dus ook binnenin de groep vrouwen) te onderstrepen. Juist daarom ben ik ook niet zo'n fan van cultureel bepaalde normen voor man-vrouwverschillen, en al helemaal niet van biologische verklaringen over dat het wel aan de testosteron zal moeten liggen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."