Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
187 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
annihilation zei:
Wel mag de belasting op loon wel wat naar beneden. Max 20% zou wel mooi zijn tot 60k.
Klik om te vergroten...
Inkomstenbelasting naar beneden kan, gewoon de eigen woning naar box 3 verhuizen, opgelost.
Hypotheekrente niet meer aftrekbaar.
Kunnen box 1 tarieven omlaag.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeehond zei:
Inkomstenbelasting naar beneden kan, gewoon de eigen woning naar box 3 verhuizen, opgelost.
Hypotheekrente niet meer aftrekbaar.
Kunnen box 1 tarieven omlaag.
Klik om te vergroten...
Dat is een verkapte vermogensbelastig die, naar mijn mening, nog steeds ook drukkend werkt op de niet-allerrijksten en dus de veelal gemiddelde medemens. Niet heel rechts van me, maar dan zie ik liever de vermogensbelasting op extreme rijkdom ( > 6nullen vermogens ) omhoog en de hypotheekrenteaftrek blijvend aftrekbaar. Zeker met deze woningmarkt.
Zeehond zei:
Maar als je inkomen hoger is mag je bijdrage daar ook aan gekoppeld zijn en dus hoger zijn.
Klik om te vergroten...
Dus. Ja, idd. Maar de algehele inkomstenbelasting is te hoog. Of je nou veel of weinig verdient.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zanza zei:
Dat is een verkapte vermogensbelastig die, naar mijn mening, nog steeds ook drukkend werkt op de niet-allerrijksten en dus de veelal gemiddelde medemens
Klik om te vergroten...
Nee hoor, het percentage aftrek (wat vroeger progressief was) is juist de afgelopen jaren naar beneden verlaagd voor iedereen, nu 37,48% maximaal.
Dus dit percentage geldt voor middeninkomens, hoge inkomens en de allerrijksten.
Juist daarom is nu het moment om de aftrek en de hele systematiek met teruggave af te schaffen en woning naar box 3 te verhuizen.
Kunnen de tarieven op inkomen naar beneden.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zanza zei:
Niet heel rechts van me, maar dan zie ik liever de vermogensbelasting op extreme rijkdom ( > 6nullen vermogens ) omhoog
Klik om te vergroten...
Weet je wat het eigen woning forfait is voor huizen met een WOZ-waarde van € 1.330.000?

Dan betaal je €4655 + 2,35% van de waarde van de woning boven €1.330.000..

Reken dat maar eens uit…..

Dus die belasting is er gewoon al.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Maar dan geldt toch nog steeds dat de hypotheekrenteaftrek juist voor de huizen van - laten we zeggen - 300k-600k, een welkome maatregel is om de kosten te drukken?

Zeehond zei:
Dus die belasting is er gewoon al.
Klik om te vergroten...
Klopt. Mijn voorbeeld gold ook niet voor het vermogen waarbij je eigen woning al inbegrepen zit.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zanza zei:
Maar dan geldt toch nog steeds dat de hypotheekrenteaftrek juist voor de huizen van - laten we zeggen - 300k-600k, een welkome maatregel is om de kosten te drukken?
Klik om te vergroten...
Waarom dit systeem handhaven.
Als de aftrek wegvalt en de IB tarieven omlaag gaan, dan is dat uiteindelijk een veel simpeler systeem. En is het effect neutraal, kosten worden juist niet hoger of lager.

Ik heb begin 2000 een Staatssecretaris gesproken die dit toen al wilde, maar toen was de aftrek nog progressief en was dat politiek onhaalbaar.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zanza zei:
Klopt. Mijn voorbeeld gold ook niet voor het vermogen waarbij je eigen woning al inbegrepen zit.
Klik om te vergroten...
Ah oké.
Maar daar zit juist het grootste vermogen voor de meeste rijkere of welgestelde mensen.

Ik vind dat eigenwoning forfait echt bizar hoog.
Denk dat die mensen vinden dat ze al genoeg belasting betalen.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Ah oké.
Maar daar zit juist het grootste vermogen voor de meeste rijkere of welgestelde mensen.

Ik vind dat eigenwoning forfait echt bizar hoog.
Denk dat die mensen vinden dat ze al genoeg belasting betalen.
Klik om te vergroten...
Ja absoluut. En anders is er altijd wel een manier om je vernogen op een manier weg te zetten zodat het zo min mogelijk belast wordt. Het is dus in dat kader ook utopisch om te denken dat het werkt om vermogensbelasting te laten werken imo. Hoewel niet iedereen dat zal doen (moreel gezien of onkunde) en dus wellicht enig effect sorteert

Het eigenwoning forfait is echt veel te hoog. Eens

Het simpeler maken van belastingregels is imo sws nodig.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#9
MR_CHIP zei:
www.telegraaf.nl

Minister Agema onder vuur door iftarfeest van Centraal Adminstratie Kantoor (CAK): ’En dat met belastinggeld!’

Uit een bericht blijkt dat overheidsorganisatie CAK dit jaar op 6 maart tijdens de ramadan een iftar organiseert. De organisatie faciliteert gescheiden gebedsruimtes en roept niet-moslims op tot vaste...
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl
Dammmm
Klik om te vergroten...

De Telegraaf is een walgelijke krant en de PVV een walgelijke partij.

Goed nieuws is dat we snel weer van de BBB en het NSC af zullen zijn.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zanza zei:
Dat is een verkapte vermogensbelastig die, naar mijn mening, nog steeds ook drukkend werkt op de niet-allerrijksten en dus de veelal gemiddelde medemens. Niet heel rechts van me, maar dan zie ik liever de vermogensbelasting op extreme rijkdom ( > 6nullen vermogens ) omhoog en de hypotheekrenteaftrek blijvend aftrekbaar. Zeker met deze woningmarkt.

Dus. Ja, idd. Maar de algehele inkomstenbelasting is te hoog. Of je nou veel of weinig verdient.
Klik om te vergroten...
Wie ben jij en geef Zanz zn telefoon terug.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Wie ben jij en geef Zanz zn telefoon terug.
Klik om te vergroten...
Ik zei dat ik dat liever zie dan het ander. Maak je niet al te veel illusies mop😘
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zeehond zei:
Nou dat is keurig toch.

Ik blijf erbij: ziek of niet, want daar kies je natuurlijk niet voor!
Maar als je inkomen hoger is mag je bijdrage daar ook aan gekoppeld zijn en dus hoger zijn.
Of wil je dat mensen met een lager inkomen dat gaan opbrengen?

Of: hoe zou jij dat gefinancierd willen zien, want iemand moet het betalen hè.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je het als gemeente meer persoonsafhankelijk moet bekijken.
Iemand van 70 met nul hypotheek en uitgevlogen kinderen kunnen dit idd makkelijk betalen.
Een gezin met jonge kinderen waar een ouder van ziek is is de vraag.

Begint denk ik vooral heel streng aan de voordeur selecteren. Wat heeft iemand echt nodig. Omdat ik bv 5 dagen per week naar de ptss kliniek ga en de vrouw werkt kan ik een poetsvrouw krijgen via wmo. Idem voor een taxi binnen bepaald budget.
Teveel mensen happen daar wel op toe.
En ik denk dat ze meer moeten kijken; wat heb je nodig en kun je dat betalen met je vermogen.

In mijn geval krijg ik na de ptss kliniek nog een begeleider. En ga ik, of wil ik graag, ook wat werkzaamheden doen via een wmo traject.
Ik vind dit meer zorggericht dan de luxe van een poetsvrouw en taxi bv.
Ga ik zoiets niet doen word ik er niet leuker van.
Maar de kliniek die tien keer zo duur is heb ik daardoor niet meer nodig.

Dat ik niks betaal komt omdat we allebei geen 65 zijn. CAK besluit dan om geen eigen bijdrage te vragen in gemeenten.

Gaan ze het op deze manier blijven handhaven vanaf 2027 ga ik met je mee. Dan betalen de hoge inkomens terecht meer.

Sorry, beetje warrig misschien ivm de koorts. Maar je snapt hem denk ik wel
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
Ik zei dat ik dat liever zie dan het ander. Maak je niet al te veel illusies mop😘
Klik om te vergroten...
Zou ik ook zeggen!

Kordie zei:
Iemand van 70 met nul hypotheek en uitgevlogen kinderen kunnen dit idd makkelijk betalen.
Klik om te vergroten...
Kordie zei:
Ik vind dit meer zorggericht dan de luxe van een poetsvrouw en taxi bv.
Klik om te vergroten...
Hier kan je je flink in vergissen hoor… Zeker een taxi is voor veel mensen geen luxe maar zeer noodzakelijke hulp. En we hebben ook genoeg arme ouderen. Zonder aanvullend pensioen is t geen verpot ofzo.

Kordie zei:
Ik denk dat je het als gemeente meer persoonsafhankelijk moet bekijken.
Klik om te vergroten...
Maar verder heb je het wel goed omschreven in je reacties. 082CA59C-8A13-4BE3-A28B-BA370818EBCF.pngDe nationale overheid geeft geld aan gemeenten zodat gemeenten hun wmo taken kunnen uitvoeren. Elke gemeente kan zelf bepalen hoe ze dat inrichten. Ze kunnen ook zelf beslissen of ze minder eigen bijdrage vragen (maar dan moet dat wel gelijk zijn voor iedereen).
Met het wijzigen van de eigen bedrage is in elk geval beoogd dat het éérlijker wordt… Het is natuurlijk wel gek dat, als twee mensen die dezelfde hulpvraag hebben maar de ene een paar ton op zn bank heeft en de ander alleen maar schulden, ze allebei even veel moeten afrekenen. Uit onderzoek is ook gebleken dat de armsten onder ons daardoor niet eens meer hulp vrágen. En ook voor de gezondheid van die mensen is de overheid verantwoordelijk.

Maar goed… ik geloof ook wel dat de uitvoer van die wmo op veel plekken véél efficiënter kan. Het is soms best wel schrikken hoeveel van het budget naar mensen gaat die niet direct de hulp leveren. En ik weet dat heul veul gemeenten hier ook mee bezig zijn, en ook andere zorgtaken zoals de jeugdhulp hierin betrekken. Wordt het heel veel goedkoper en veel effectiever van.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mevrouw Pløp zei:
kaakje
Klik om te vergroten...
Ik heb op een verjaardag wel eens iemand een kaakje gegeven. Liep volledig uit de hand. Dus ik zou het bij dat glas water laten.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mevrouw Pløp zei:
Ik vind dat minima 1x per jaar gratis verjaardagsboodschappen moeten mogen doen.

Tering man, ik had graag 1,5 week eerder geweten wat boodschappen tegenwoordig kosten, nu kan ik moeilijk 25 man een glas water en een kaakje geven 🤣
Klik om te vergroten...
25 man? Als ik m’n ouders en zus plus oma niet meetel kom ik uit op 5 man. En dan tel ik een persoon nog dubbel ook. 😂
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zanza zei:
Ik heb op een verjaardag wel eens iemand een kaakje gegeven. Liep volledig uit de hand. Dus ik zou het bij dat glas water laten.
Klik om te vergroten...
De mini wil mensen denk ik wel haar kaakje geven atm 🤣

annihilation zei:
25 man? Als ik m’n ouders en zus plus oma niet meetel kom ik uit op 5 man. En dan tel ik een persoon nog dubbel ook. 😂
Klik om te vergroten...
Vanavond vier vrienden. Morrege acht a tien vrienden met drie kinderen, mijn ouders, oom en tante, vier neefjes en nichtjes. En mogelijk zus en zwager met maximaal drie pubers. Dus maximaal 30 man 😬 En nee, niet iedereen die uitgenodigd is komt ook, en ik heb de kring kleiner gehouden dan eerder 😬

Ik ben een gezegend mens.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mevrouw Pløp zei:
Ik vind dat minima 1x per jaar gratis verjaardagsboodschappen moeten mogen doen.

Tering man, ik had graag 1,5 week eerder geweten wat boodschappen tegenwoordig kosten, nu kan ik moeilijk 25 man een glas water en een kaakje geven 🤣
Klik om te vergroten...

Hier in de gemeente is dat voor minima ouders voor kinderverjaardagen. Mooi iets vind ik dat. Verjaardag moet je kunnen vieren. Het leven kan al kort genoeg zijn
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Hier in de gemeente is dat voor minima ouders voor kinderverjaardagen. Mooi iets vind ik dat. Verjaardag moet je kunnen vieren. Het leven kan al kort genoeg zijn
Klik om te vergroten...
Als ik weet dat die paar vrienden die ik heb geen geld voor gebak zouden hebben dan koop ik dat wel voor ze.

De tijden van moeten wachten op m’n loon (2/3dagen) om weer eten te kunnen kopen ligt gelukkig al wat jaren achter mij.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
annihilation zei:
www.nu.nl

Consumentenbond hekelt grote verschillen in terugleverkosten voor zonnestroom

De kosten voor het terugleveren van zonnestroom kunnen per energiebedrijf tot zo'n 200 euro verschillen. Het is een bron van ergernis van de Consumentenbond, die graag zou zien dat elke energieleverancier dezelfde rekenmethode hanteert.
www.nu.nl www.nu.nl

Ik hoop tegen die tijd al verhuisd te zijn. Maar veel mensen voelen zich wel mooi bij de poot genomen.
Klik om te vergroten...

Ik had het plan om dit jaar panelen te gaan leggen.
Maar ik doe het niet.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#20
www.nu.nl

Consumentenbond hekelt grote verschillen in terugleverkosten voor zonnestroom

De kosten voor het terugleveren van zonnestroom kunnen per energiebedrijf tot zo'n 200 euro verschillen. Het is een bron van ergernis van de Consumentenbond, die graag zou zien dat elke energieleverancier dezelfde rekenmethode hanteert.
www.nu.nl www.nu.nl

Ik hoop tegen die tijd al verhuisd te zijn. Maar veel mensen voelen zich wel mooi bij de poot genomen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2425262728...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."