Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
186 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Ja, maar iemand moet je imago hoog houden hier
Klik om te vergroten...
Dankje(?)
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Grappig, wist niet dat er mensen waren (buiten politici) die erfenissen extra wilden belasten.

ljuv zei:
Wanneer iemand een erfenis krijgt, is dit ook 'vers geld'. Alleen dan vers geld zonder tegenprestatie: iemand heeft hier niks voor hoeven doen en draagt hiermee op geen enkele manier bij aan de samenleving.
Klik om te vergroten...
Je vindt dus ook dat uitkeringen en toeslagen stopgezet moeten worden? Hier krijgen mensen ook geld zonder tegenprestatie. Het gaat hier om minder geld natuurlijk, maar concept blijft hetzelfde.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#3
ldb123 zei:
Je vindt dus ook dat uitkeringen en toeslagen stopgezet moeten worden? Hier krijgen mensen ook geld zonder tegenprestatie. Het gaat hier om minder geld natuurlijk, maar concept blijft hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Het grote verschil is wellicht dat deze mensen zonder uitkeringen en toeslagen, vaak geen eerlijke start krijgen om een een fatsoenlijk bestaan op te kunnen opbouwen?

Van mensen die tegen of onder de de armoedegrens zitten, is het aangetoond dat dit een sterke invloed heeft op de kansen van hun kinderen in het onderwijs, arbeidsmarkt en gezondheid. Kansarmoede zoals dit heet is vaak intergenerationeel (gaat over van generatie op generatie), waardoor het een blijvend en steeds groter probleem wordt.

Ik heb dus liever dat mensen, die tegen hun wil en dank kansarm zijn geboren, alsnog een faire kans krijgen om een fatsoenlijk bestaan op te bouwen, iets waarmee onze maatschappij sterker en beter wordt voor iedereen. Dit lijkt mij beter dan dat een bepaalde groep kinderen IMHO soms obscene bedragen krijgen (in Nederlands is het geloof ik zo dat 10% van de mensen, 60% van het totale vermogen bezitten en dat dit geleidelijk steeds schever groeit, @ljuv kan die cijfers denk ik wel ergens opboeren na een flinke slok bier 😁).

En moreel gezien is het wellicht wel zo eerlijk dat mensen een belastingvrij plafond geld aan hun nabestaanden mogen nalaten, en dat zoiets zelfs een gezonde levens-motivator kan zijn voor de ouders? En wellicht kan het bedrag wat dan boven dat plafond uitkomt, voor een groot gedeelte weer naar de kansarmen gaan om onze sociale kansen gelijk te trekken?

Je het zelf zo bekijken dat sommige kinderen alleen maar 'obsceen' veel geld krijgen, omdat hun ouders op de juiste plek zijn geboren en weer op de juiste plek met elkaar gef*cked hebben.

Wat een fair belastingvrij plafond voor nalatenschap zou kunnen zijn, is dan weer een vraag die we beter kunnen overlaten aan deskundigen met kennis van maatschappelijk moraal en beleid.
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Proxima zei:
Het grote verschil is wellicht dat deze mensen zonder uitkeringen en toeslagen, vaak geen eerlijke start krijgen om een een fatsoenlijk bestaan op te kunnen opbouwen?

Van mensen die tegen of onder de de armoedegrens zitten, is het aangetoond dat dit een sterke invloed heeft op de kansen van hun kinderen in het onderwijs, arbeidsmarkt en gezondheid. Kansarmoede zoals dit heet is vaak intergenerationeel (gaat over van generatie op generatie), waardoor het een blijvend en steeds groter probleem wordt.

Ik heb dus liever dat mensen, die tegen hun wil en dank kansarm zijn geboren, alsnog een faire kans krijgen om een fatsoenlijk bestaan op te bouwen, iets waarmee onze maatschappij sterker en beter wordt voor iedereen. Dit lijkt mij beter dan dat een bepaalde groep kinderen IMHO soms obscene bedragen krijgen (in Nederlands is het geloof ik zo dat 10% van de mensen, 60% van het totale vermogen bezitten en dat dit geleidelijk steeds schever groeit, @ljuv kan die cijfers denk ik wel ergens opboeren na een flinke slok bier 😁).

En moreel gezien is het wellicht wel zo eerlijk dat mensen een belastingvrij plafond geld aan hun nabestaanden mogen nalaten, en dat zoiets zelfs een gezonde levens-motivator kan zijn voor de ouders? En wellicht kan het bedrag wat dan boven dat plafond uitkomt, voor een groot gedeelte weer naar de kansarmen gaan om onze sociale kansen gelijk te trekken?

Je het zelf zo bekijken dat sommige kinderen alleen maar 'obsceen' veel geld krijgen, omdat hun ouders op de juiste plek zijn geboren en weer op de juiste plek met elkaar gef*cked hebben.

Wat een fair belastingvrij plafond voor nalatenschap zou kunnen zijn, is dan weer een vraag die we beter kunnen overlaten aan deskundigen met kennis van maatschappelijk moraal en beleid.
Klik om te vergroten...
Wel een goed punt, alleen krijg je geen uitkeringen en toeslagen bij de start van je leven. Ik ben zeker voorstander van dit systeem (ik krijg momenteel zelf zorgtoeslag), maar het schaadt mij niet als een rijke vader zijn geld aan zijn kinderen geeft. Ook voor ons maakt dit geen verschil, integendeel zelfs: rijke families zorgen voor meer werkgelegenheid dan mensen die afhankelijk zijn van uitkeringen en subsidies. Heel bot gezegd zijn mensen met een uitkering niets waard voor onze samenleving, aangezien het geld wat ze betalen aan belasting, al uit belastinggeld van anderen bestaat.

Kleine bijsluiter: ik heb niks tegen uitkeringen en subsidies en ben groot fan van dit systeem. Ik probeer het alleen in context te plaatsen, om dat ik erfbelasting enorme onzin vind.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#5
ldb123 zei:
integendeel zelfs: rijke families zorgen voor meer werkgelegenheid dan mensen die afhankelijk zijn van uitkeringen en subsidies.
Klik om te vergroten...

Dat ondernemers en rijke mensen werkgelegenheid creëeren vind ik gelul.
Ze profiteren van werknemers en maken winst over hun rug.
Wat geeft een werkgever het recht om daar winst te maken? Enkel omdat ie toevallig in die positie zit en omdat het kan?

ldb123 zei:
Heel bot gezegd zijn mensen met een uitkering niets waard voor onze samenleving, aangezien het geld wat ze betalen aan belasting, al uit belastinggeld van anderen bestaat
Klik om te vergroten...

De rijken trekken het meeste geld uit de maatschappij en niet de uitkering trekkers. De kloof tussen arm en rijk word niet voor niets steeds groter.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
ldb123 zei:
Je vindt dus ook dat uitkeringen en toeslagen stopgezet moeten worden? Hier krijgen mensen ook geld zonder tegenprestatie. Het gaat hier om minder geld natuurlijk, maar concept blijft hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Over uitkeringen wordt al (inkomsten)belasting betaaldđŸ€·đŸ»â€â™€ïž

En ik vind ook niet dat niemand een erfenis mag krijgen, of dat erfenissen moeten worden stopgezet. Ik vind dat het op een evenredige manier belast moet worden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Proxima zei:
in Nederlands is het geloof ik zo dat 10% van de mensen, 60% van het totale vermogen bezitten en dat dit geleidelijk steeds schever groeit, @ljuv kan die cijfers denk ik wel ergens opboeren na een flinke slok bier 😁
Klik om te vergroten...
Staat toevallig in het cpb rapport dat ik gisteren deelde haha!
IMG_8885.jpeg
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#8
alles gaat voorbij zei:
Dat ondernemers en rijke mensen werkgelegenheid creëeren vind ik gelul.
Ze profiteren van werknemers en maken winst over hun rug.
Wat geeft een werkgever het recht om daar winst te maken? Enkel omdat ie toevallig in die positie zit en omdat het kan?



De rijken trekken het meeste geld uit de maatschappij en niet de uitkering trekkers. De kloof tussen arm en rijk word niet voor niets steeds groter.
Klik om te vergroten...
Ja, alleen kan een ondernemer tegelijk werkgelegenheid creëren als winst maken. De meest mensen zijn in dienst van een onderneming, dus ik snap dit punt niet echt. Dat een werkgever winst maakt, heeft veel redenen. Eén daarvan is het risico dat zij dragen: hoe vaak gaan ondernemingen wel niet failliet? De werknemer raakt zijn baan kwijt, maar kan niet op zijn verdiende geld worden beboet. De werkgever wel.

Ik ben het eens hoor dat sommige werkgever, bijvoorbeeld bij mij in het bedrijf, té veel verdienen. Dit betekent niet dat hij met zijn organisatie goed is voor onze maatschappij.
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Staat toevallig in het cpb rapport dat ik gisteren deelde haha!
Bekijk bijlage 65362
Klik om te vergroten...
Wat is er precies onwenselijk aan dat de 1% rijkste mensen, 22% van het geld hebben? Het feit dat de allerrijksten meer geld hebben, gaat er niet voor zorgen dat alles voor ons significant duurder wordt. Behalve als de EU heeeel veel gaat printen, wat de laatste jaren is gebeurd (corona, geld naar zuid-europa, toetreding van arme landen). Het feit dat het goed is voor de maatschappij is een utopisch punt, aangezien het geld voornamelijk NIET in de samenleving wordt gestopt. Elke extra miljoen gaat eerder naar NGO's, de EU of landen in oorlog. Je zal er niets van merken als de erfbelasting 100% worden, behalve dat je eventueel niets meer krijgt als iemand overlijdt.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk dat als linkse en centrum partijen de casus van immigratie beter benoemen en met oplossingen komen die lijken in te gaan op de onderbuikgevoelens dat de PVV net zo snel in elkaar ploft als de Titan van OceanGate.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hier in de buurt woont een lokale politieke heer. Staat bekend als vermogend zakenman.
Ik had het met hem over die eigen bijdrage van 328 euro voor die WMO.
Dat als het door gaat ik onder die groep val en dus per maand dit mag aftikken (als ik dan nog begeleiding nodig heb ... of neem is beter gezegd).

Hij zei: "Ja maar Kordie, je kan toch wel makkelijk 328 euro per maand missen bij een modaal inkomen. Dat is echt niet veel geld".
Ik vraag me dan echt af of wij het geld verkeerd uitgeven of dat deze mensen nul verstand hebben van de werkelijkheid.
Hier gaat het geld weinig of vrijwel niet naar luxe dingen. Kan best nog wel wat eraf halen per maand maar ruim 300 euro ga ik niet redden.

Enfin, ik ga het maar rustig afwachten.
Ik zit ook nog in de molen van het UWV herberekening. Waarschijnlijk wordt het bedrag van de uitkering ook lager. Dus we zien het allemaal wel.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wellicht is dit interessant om te lezen... Er worden geen uitspraken gedaan over of NL een te grote economische kloof heeft of niet (want 'dat is politiek' en kan wetenschappelijk niet worden vastgesteld), maar er wordt wel een uitgebreid literatuur onderzoek weergeven van wat economen tot 2014 over economische ongelijkheid schreven: https://www.wrr.nl/publicaties/verkenningen/2014/06/04/hoe-ongelijk-is-nederland
Wetenschappelijk gezien kan je namelijk ook helemaal niet zeggen wanneer de ongelijkheid "te groot is": dit is sterk context afhankelijk. Maar het is wel duidelijk dat ongelijkheid uiteindelijk leidt tot economische achteruitgang. En dat staat dus los van de ethische argumenten tegen ongelijkheid.

Dit rapport concludeert overigens wel dat economische ongelijkheid bevorderd wordt door onze politiek OMDAT het arbeid zoveel zwaarder belast dan vermogen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wat een facking tering clown zeg


nos.nl

Wilders wil binnen 'enkele weken' alle grenzen dicht voor asielzoekers, anders is PVV weg

PVV-leider Wilders zegt dat zijn geduld op is en er snel veel strenger beleid moet komen, anders is de PVV weg.
nos.nl nos.nl

Ik bedoel WAS ER MAAR IEMAND DIE EEN GOEDE MINISTER KON AFDRAGEN OM ZIJN WENSEN UIT TE VOEREN OJA FACK DAT IS JE EIGEN FACKING VERANTWOORDELIJKHEID.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
nos.nl

Wilders wil binnen 'enkele weken' alle grenzen dicht voor asielzoekers, anders is PVV weg

PVV-leider Wilders zegt dat zijn geduld op is en er snel veel strenger beleid moet komen, anders is de PVV weg.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Nou ja, als daarmee de PVV snel weg is... Beloofd is beloofd toch?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Proxima zei:
Nou ja, als daarmee de PVV snel weg is... Beloofd is beloofd toch?
Klik om te vergroten...
Haha zo simpel is het niet vrees ik. Dan worden het nieuwe verkiezingen, en afhankelijk van hoe goed dit frame zal werken is de kans best aannemelijk dat de PVV opnieuw de grootste wordt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ipv herhalen wat Wilders voor onzin roept, even de feiten op wen rij:

- De asielinstroom in Nederland is beduidend afgenomen in het afgelopen jaar, bleek afgelopen maand uit cijfers
- Er zijn ook beduidend minder AZC’s sinds ongeveer 2017
- Zijn voorstellen zijn juridisch NIET haalbaar
- De minister die nu verantwoordelijk is voor het asielbeleid is van de PVV zelf. Als iemand verantwoordelijk is voor het feit dat de afgesproken maatregelen nog niet worden nagekomen, is het dus de PVV
- Deze minister is ZELF verantwoordelijk voor het intrekken van de spreidingswet, dat heeft ze nog niet gedaan
- Deze minister is ZELF verantwoordelijk voor de “asiel ‘nood’maatregelen wet”. Ondanks dat ze bijna een jaar geleden zei dat dit spoed heeft, heeft ze deze wetten nog niet ingediend ter behandeling
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Proxima zei:
Ik denk dat als linkse en centrum partijen de casus van immigratie beter benoemen en met oplossingen komen die lijken in te gaan op de onderbuikgevoelens dat de PVV net zo snel in elkaar ploft als de Titan van OceanGate.
Klik om te vergroten...
Inshallah

Maar helaas werken kiezers-breinen niet zo. Partijen worden sterk geassocieerd met onderwerpen. Het onderwerp van de PVV is asiel. Als een andere partij asiel belangrijk wil maken, maken ze dus ook de PVV belangrijk. Dit is ook precies de verkeerde inschatting en mislukte strategie van de VVD geweest bij vorige verkiezingen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Ipv herhalen wat Wilders voor onzin roept, even de feiten op wen rij:

- De asielinstroom in Nederland is beduidend afgenomen in het afgelopen jaar, bleek afgelopen maand uit cijfers
- Er zijn ook beduidend minder AZC’s sinds ongeveer 2017
- Zijn voorstellen zijn juridisch NIET haalbaar
- De minister die nu verantwoordelijk is voor het asielbeleid is van de PVV zelf. Als iemand verantwoordelijk is voor het feit dat de afgesproken maatregelen nog niet worden nagekomen, is het dus de PVV
- Deze minister is ZELF verantwoordelijk voor het intrekken van de spreidingswet, dat heeft ze nog niet gedaan
- Deze minister is ZELF verantwoordelijk voor de “asiel ‘nood’maatregelen wet”. Ondanks dat ze bijna een jaar geleden zei dat dit spoed heeft, heeft ze deze wetten nog niet ingediend ter behandeling
Klik om te vergroten...

+ praktisch is al zijn geroeptoeter ook niet haalbaar. Wie gaat er aan de grenzen staan? Zijn beveiligers?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
+ praktisch is al zijn geroeptoeter ook niet haalbaar. Wie gaat er aan de grenzen staan? Zijn beveiligers?
Klik om te vergroten...
Het leger😂
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Wat onder de nul lijn staat.
Al jaren. Kapot bezuinigd
Klik om te vergroten...
Ja precies. En dat weet inmiddels iedereen want het is al weken in het nieuwsđŸ€·đŸ»â€â™€ïž

maar ja goed die kutbuitenlanders he.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2223242526...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."