Qocaïne zei:
@ topicstarter... je kent de verslavingskansen.. je weet hoe slecht het is... waarom zou je dan toch willen grbruiken? Niet doen
hoe "slecht" het is? wat is er slecht aan dan?
ik denk dat je de verslavingskans overschat, zoals 95% dat ook doet, tja vooroordelen he. (of heb je ervaring en vind je het enorm verslavend?)
ter illustratie:
Mensen, die net een operatie hebben ondergaan, krijgen vaak opioïden/opiaten toegediend vanwege de pijn, in het ziekenhuis. Dit wordt soms verlengd tot enkele weken. In deze tijd ontstaan er vaak bijwerkingen zoals euforie en lichamelijke 'afhankelijkheid', en tolerantie waardoor de dosis soms enorm wordt opgevoerd. De doseringen van bv. morfine in ziekenhuizen voor erge pijn zijn wel minder hoog dan de dosis die de verslaafde gebruiker neemt, maar reken maar dat er euforie bij komt en dat de mensen ervan genieten om in een opium roes te zitten.
De behandeling met het opiaat/de opioïde wordt stopgezet als de (ergste) pijn over is. Er zijn verslagen dat patiënten regelmatig met ontwenningsverschijnselen van het medicijn te maken hebben, het 'cold turkey'. Toch gaan deze mensen (99,9%) nooit zo dwangmatig op zoek naar een opiaat zoals een verslaafde dit doet. Ze klagen vaak niet eens over de ontwenning (cold turkey is namelijk zwaar overdreven vaak).
Conclusie die je hieruit kan trekken; als iemand een maandje of twee dagelijks 24/7 een opiaat gebruikt, en het dan niet meer gebruikt plotseling (én in ontwenning gaat) is er in 99,9% van de gevallen niks aan de hand.
Het vooroordeel zegt iets dat veel verder van de waarheid is, iets in de zin van: "als je drie of vijf keer heroïne gebruikt ben je verslaafd", of zelfs "als je heroïne probeert ben je gelijk verslaafd".
fnea.