Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe een heroïneverslaving tot stand komt

Hoe een heroïneverslaving tot stand komt

42 antwoorden
52 weergaven
18-5-2026
D
DatwelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nou ja, mijn verhaal kan blijkbaar op heel verschillende manieren worden gelezen en zorgt voor verwarring. Is echt heel anders bedoeld dan nu wordt gezien, dat zal aan mij liggen.
Misschien is mijn boodschap ook puur persoonlijk en lastig te vatten door middel van een tekst. Die toch echt met de beste intenties is ingetikt zonder ook maar de gedachte te hebben dat ik er iemand mee te kort zou doen of mee zou beledigen.
Ik wil alleen maar zeggen dat een verslaving nogal tricky met je gevoelens en gedachten omgaat en dat je ze daarom niet kan vertrouwen. Ik noem dat dan verstand maar dat is niet de goede woordkeuze.
Uiteindelijk neemt natuurlijk iedereen vanuit zijn verstand de beslissing om te stoppen, zo ook ik. Maar mijn verhaal gaat meer over de manier waarop je beloningssysteem de rest van je vermogens kan beïnvloeden. Wellicht een te moeilijk onderwerp om zo even op tafel te gooien.

En Rudolf, ja ik ken jouw verhaal maar ik zie even niet het verband tussen mijn boodschap en jouw historie. Verder maak ik ook niemand voor leugenaar uit of wat dan en ik wil al helemaal niemand beledigen. Mijn boodschap was een hele andere dan er blijkbaar uit wordt gehaald.

Cheers!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat maakt verslaving een complex iets er zijn zoveel vormen en varianten. Wat voor de één het einde is dat kan een ander nog niet overwegen te nemen. Elke verslaafde is dat op zijn eigen manier met zijn eigen gewoontes. De ene verslaafde is de andere ook niet en verschil is er in zoveel opzichten iedereen heeft zijn eigen verhaal. Verder no hard feelings..
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ook geestelijke stoornissen zoals ptss zijn een oorzaak dat mensen erin blijven hangen maar dan als een soort zelfmedicatie.
r
rickyLid
01-01-2024, 00:00
#4
willemv zei:
Dat maakt verslaving een complex iets er zijn zoveel vormen en varianten. Wat voor de één het einde is dat kan een ander nog niet overwegen te nemen. Elke verslaafde is dat op zijn eigen manier met zijn eigen gewoontes. De ene verslaafde is de andere ook niet en verschil is er in zoveel opzichten iedereen heeft zijn eigen verhaal. Verder no hard feelings..
Klik om te vergroten...

Ja dit is indd waar. Het word hierboven allemaal wel heel raar verwoord.
Maar toen ik ,na een probleem op mn 13e, bruin aangereikt kreeg wist ik dus ECHT niet wat me te wachten stond.
Laat staan dat ik nu 20 jaar later met weer een poging bezig ben om te kappen. Het lijkt wel of het nooit meer ophoud.
Iedereen beleeft het denk ik anders of begint met een andere reden ( kan alleen vanuit mezelf spreken) maar op een gegeven moment weet je dat je ziek word.
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#5
Heel er goed dat je mensen hierover informeerd. Want ik hoor wel eens mensen zeggen van 'Ja, blijkbaar is die drug zo goed dat mensen de verslavingsrisico's kennen en alsnog gebruiken'.
Maar zoals jij dat al vermeldt : het begint allemaal onschuldig, maar onschuldig is het zeker niet.
Ik zou oppassen met dit soort linke spul en het gewoon bij een pilletje of wat anders houden :grin:
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#6
In het brein van een junkie
Publicatie Nr. 25 - 19 juni 2002
Jaargang 2002
Auteur Jan M. van Ree, Mirjam A.F.M. Gerrits

De invloed van verslavende stoffen op hersenprocessen

Verslaving leidt tot veranderingen in biochemische processen in de hersenen. Onderzoek naar deze veranderingen, onder meer met proefdiermodellen, kan aanknopingspunten bieden voor de behandeling van verslavingen.

Verslaving is een chronisch recidiverend psychiatrisch ziektebeeld, waarbij hersenprocessen een belangrijke rol spelen in de pathogenese van de ziekte. Hoewel er nog weinig bekend is over hoe het ziektebeeld precies ontstaat en hoe het rationeel is te behandelen, is verslaving het beste te beschouwen als een samenspel van genetische en omgevingsfactoren, net als veel andere psychiatrische ziektebeelden.
Verslaving is omgeven door taboes. Zowel in de maatschappij als in de medische zorg worden verslaafden gestigmatiseerd. Dat maakt de behandeling er niet makkelijker op. Meer kennis over de hersenprocessen die bij verslaving een rol spelen, kan behulpzaam zijn om de ziekte meer rationeel te beschouwen.
Dierexperimenteel onderzoek heeft veel bijgedragen aan de kennis van neurobiologische processen die betrokken zijn bij verslavingsgedrag. De ontdekkingen dat proefdieren zichzelf verslavende stoffen toedienen, dat proefdieren zichzelf stimuleren via elektroden in de zogenoemde ‘pleasure centres’ van de hersenen en dat in de hersenen van mens en dier endorfinen (endogene morfinen) aanwezig zijn, zijn de hoogtepunten van dit onderzoek. Hierdoor is duidelijk geworden dat de hersenen beschikken over lichaamseigen verslavende stoffen én over de machinerie om verslaafd te worden. Dit heeft onze concepten van verslaving sterk veranderd.

Pedaal
Een veelgebruikt experimenteel model van verslaving is het zelftoedieningsmodel, waarbij proefdieren vrijwillig een stof tot zich nemen (bijvoorbeeld door een injectie rechtstreeks in de bloedbaan). Een proefdier kan zichzelf inspuiten met een stof door op een pedaaltje te drukken. De dieren blijken zichzelf in te spuiten met verslavende stoffen van verschillende categorieën, zoals stimulerende middelen (bijvoorbeeld cocaïne), opiaten, alcohol en nicotine. Interessant is dat proefdieren dit alleen doen als een stof verslavend werkt en niet als een niet-verslavende stof wordt aangeboden. Het vertoonde gedrag (het neerdrukken van de pedaal) is dus kenmerkend voor verslavende stoffen. Met dit model kunnen dus verslavende stoffen worden opgespoord.
Er wordt onderscheid gemaakt in de beginfase en de onderhoudsfase van verslaving. Tijdens de beginfase wordt het gedrag voornamelijk bepaald door de belonende of bekrachtigende eigenschappen van de stof (euforie). In de onderhoudsfase wordt het gedrag ook beïnvloed door negatieve effecten van onthouding (ontwenningsverschijnselen) en door de effecten van langdurig gebruik van de stof op andere hersenprocessen (bijvoorbeeld geconditioneerde effecten). Met het zelftoedieningsmodel is ook de terugval na onthouding te bestuderen, waarbij vooral ‘drugzoekend gedrag’ wordt onderzocht. Factoren die drugzoekend gedrag kunnen opwekken, zijn de verslavende stof, stressvolle ervaringen en omstandigheden die geassocieerd zijn met het toedienen van de verslavende stof.
Bij langdurig gebruik van een verslavende stof kan de omgeving waarin de effecten van de stof zijn ondervonden, bijdragen aan het instandhouden van de verslaving. Doordat een bepaalde omgeving (bijvoorbeeld de plaats waar men de drug inneemt) herhaaldelijk wordt geassocieerd met de effecten van de stof, kan deze omgeving op den duur (in afwezigheid van de stof) dezelfde effecten oproepen of een hunkering naar de stof veroorzaken (‘craving’).
Een proefdiermodel dat is gebaseerd op deze eigenschap van verslavende stoffen, is het geconditioneerde plaatspreferentiemodel. Als het proefdier meer tijd doorbrengt in het compartiment waar het voorheen de verslavende stof kreeg, spreekt men van plaatspreferentie. Deze voorkeur is een maat voor de hunkering van het dier naar de effecten van de stof.

Proefdieronderzoek heeft belangrijke resultaten opgeleverd voor de pathogenese en de behandeling van verslaving, zoals:


tolerantie en lichamelijke afhankelijkheid, met de daaraan gekoppelde onthoudingssymptomen, zijn niet essentieel en kenmerkend voor verslaving. Dit komt ook tot uiting in de definities die worden gehanteerd in de diagnosestelling (DSM-IV) en wordt meer en meer onderkend in de verslavingszorg;
proefdieren die in utero zijn blootgesteld aan morfine, raken op latere leeftijd sneller verslaafd aan heroïne en cocaïne dan dieren die tijdens de zwangerschap met een placebo zijn behandeld;
stress, en met name emotionele stress, maakt dieren gevoeliger voor verslaving;
ervaring met de ene verslavende stof verandert de gevoeligheid voor andere verslavende stoffen.


Dopamine en endorfinen
Met proefdiermodellen kunnen ook stoffen worden bestudeerd die betrokken zijn bij verslaving, zoals dopamine, endorfinen en serotonine. De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar de rol van dopamine. De meeste verslavende stoffen verhogen de afgifte van dopamine in de nucleus accumbens, een onderdeel van het mesolimbisch dopaminesysteem. De verhoogde dopamineafgifte wordt gerelateerd aan de verslavende effecten van stoffen. Dit geldt vrij zeker voor psychostimulantia, zoals cocaïne en amfetamine, stoffen die primair via dopamine werken. Blokkade van de effecten van dopamine in de nucleus accumbens of depletie van dopamine in dit gebied resulteert in verminderde inname van psychostimulantia. Maar blokkade van het mesolimbisch dopaminesysteem heeft nagenoeg geen effect op de zelftoediening van heroïne. Dat maakt een cruciale rol van dopamine in verslaving in het algemeen weinig waarschijnlijk.
Proefdieren blijken zichzelf ook endorfinen in te spuiten, wat betekent dat deze lichaamseigen stoffen verslavend werken. Als de opiaatreceptoren door opiaatantagonisten worden geblokkeerd (waardoor het effect van de endorfinen verdwijnt), vermindert de inname van stoffen als heroïne, cocaïne en alcohol. Deze bevinding suggereert dat de endorfinen betrokken zijn bij de verslavende werking van opiaten en andere stoffen. Voor een overzicht van de rol van endorfinen (en opiaatreceptoren) bij het verloop van een verslaving wordt het verslavingsproces opgedeeld in de beginfase, de onderhoudsfase en de terugvalfase. Deze indeling is gebaseerd op experimenteel verslavingsgedrag, maar laat zich vertalen naar de mens.

Uitproberen
Het eerste contact met een verslavende stof komt meestal tot stand doordat iemand de stof ‘een keer wil uitproberen’. Daarnaast kan men met een verslavende stof in contact komen door een medische behandeling (bijvoorbeeld toediening van morfine bij pijn). Een medische behandeling met morfine leidt echter slechts bij zeer weinig patiënten tot verslaving.
Of het gebruik na ‘uitproberen’ zich voortzet, hangt af van hoe de stof wordt ervaren (subjectieve effecten), de setting en persoonlijke eigenschappen (zowel psychische: een depressie of minderwaardigheidsgevoel, als biologische: genetische gevoeligheid). Regelmatig gebruik van een verslavende stof kan resulteren in psychische afhankelijkheid. Psychische afhankelijkheid laat zich omschrijven als een onweerstaanbaar verlangen om een verslavende stof in te nemen. De moleculaire mechanismen die ten grondslag liggen aan psychische afhankelijkheid, worden onderzocht met de ‘incentive sensitization’-theorie. Volgens deze theorie treden door het gebruik van verslavende stoffen biochemische veranderingen in de hersenen op, die het individu aanzetten tot dwangmatig en voortdurend gebruik.
Het ontwikkelen van een heroïneverslaving wordt geremd door de opiaatreceptoren te blokkeren met de antagonist naltrexon (Nalorex, Revia). Dit is begrijpelijk omdat heroïne werkt via opiaatreceptoren. Om een uitspraak te doen over verslaving in het algemeen is het van belang om daarnaast te bekijken hoe een verslaving aan een niet-opiaatachtige stof, zoals cocaïne, totstandkomt. Cocaïne werkt primair via dopamine. De inname van cocaïne (tijdens de beginfase) wordt niet volledig geremd door een behandeling met naltrexon. Dit suggereert dat endorfinen niet van belang zijn bij de beginfase van een verslaving. Maar uit vervolgstudies bleek dat door een blokkade van opiaatreceptoren de proefdieren minder gevoelig waren geworden voor de belonende effecten van cocaïne. Deze bevinding lijkt van belang voor het onderzoek naar de vraag waarom sommige mensen gevoeliger of vatbaarder zijn voor een verslaving. Met andere woorden: waarom raken sommigen verslaafd nadat ze één keer cocaïne hebben gebruikt en kunnen anderen cocaïne gecontroleerd blijven gebruiken? Het idee is dat mensen die sneller verslaafd raken een ‘afwijkend’ endorfinesysteem hebben. Dit ‘afwijkende’ endorfinesysteem zou een genetische oorzaak kunnen hebben.

Hunkering
In de onderhoudsfase is het gebruik dwangmatig. De verslaafde is psychisch afhankelijk. Daarnaast kunnen elementen als lichamelijke afhankelijkheid en tolerantie bijdragen tot dwangmatig gebruik. In deze fase treedt ook conditionering op. Zo kan de omgeving waarin de stof wordt gebruikt, worden geconditioneerd aan de effecten van de stof. In deze omgeving aanwezig zijn kan daardoor dezelfde effecten veroorzaken als die de stof oproept of het kan een hunkering naar de stof veroorzaken (‘craving’). Met het geconditioneerde plaatspreferentiemodel is de betrokkenheid van endorfinen bij conditionering aangetoond. De opiaatantagonist naltrexon vermindert de effecten van verslavende stoffen zoals psychostimulantia en opiaten in dit model. Als de opiaatreceptoren worden geblokkeerd, brengt het dier minder tijd door in het compartiment dat voorheen met de verslavende stof was geassocieerd. Het dier heeft dus minder behoefte om de effecten van de stof te ervaren. De behoefte die in dit model wordt gemeten, zou te vergelijken zijn met ‘craving’ bij de mens en hierbij zouden endorfinen dus betrokken zijn.
Er zijn aanwijzingen dat endorfinen een rol spelen bij het dagelijkse patroon in het gebruik van verslavende stoffen. Vlak voordat verslaafde ratten zichzelf weer gaan inspuiten met hun dagelijkse portie cocaïne, heroïne of alcohol (het moment waarop de behoefte aan de verslavende stof het grootst is), is in bepaalde delen van de hersenen een verlaagde hoeveelheid endorfinen gevonden. Na de inspuiting is er geen verlaging van endorfinen. Dit suggereert dat
endorfinen betrokken zijn bij de hunkering of de zucht naar de verslavende stof. Deze behoefte is te vergelijken met de ‘craving’ of dysforie van een verslaafde vlak voor een volgende inname van de stof.

Terugval
De derde fase van een verslaving is de terugvalfase. Deze fase is met name van belang vanuit therapeutisch oogpunt. Bij dieren die langere tijd ‘clean’ zijn, zorgt een injectie met de verslavende stof of een stressvolle ervaring weer voor het oude verslavingspatroon. Deze fase van verslavingsgedrag is onderzocht aan de hand van de alcoholconsumptie door rhesusapen. Naïeve apen gaan vrijwillig alcohol drinken. Hun dagelijkse alcoholinname is over de jaren constant. Een blokkade van de opiaatreceptoren met naltrexon vermindert de alcoholconsumptie van de apen. Er is ook onderzoek gedaan naar de effecten van naltrexon bij apen die enige tijd abstinent zijn. Na zo’n onthoudingsperiode werd de alcohol weer aangeboden. De apen ‘reageerden’ hierop met een tijdelijke toename in alcoholconsumptie. Dit ‘inhaaldrinken’ duurde langer en was sterker naarmate de onthoudingsperiode langer was. Een blokkade van de opiaatreceptoren met naltrexon voorkwam dit ‘inhaaldrinken’. Met andere woorden, de apen gingen na onthouding wel weer alcohol drinken, maar vertoonden niet het tijdelijke excessieve ‘inhaaldrinken’. Dit ‘inhaaldrinken’ bij apen kan model staan voor de terugval in het oude drinkgedrag dat vaak voorkomt bij alcoholverslaafden die voor langere tijd ‘clean’ zijn.
Door de jaren heen zijn er klinische studies uitgevoerd naar het effect van behandeling met opiaatantagonisten bij opiaat- en alcoholverslaafden. De eerste studies met naltrexon werden uitgevoerd bij opiaatverslaafden. Blokkade van de werking van endorfinen door naltrexon remt de subjectieve (eufore) effecten van opiaten zoals morfine en heroïne. Behandeling van gedetoxificeerde (‘afgekickte’) opiaatverslaafden met naltrexon verminderde de ‘craving’ voor heroïne. Gemiddeld 40 procent van de patiënten die vier weken werden behandeld met naltrexon, bleef zes tot twaalf maanden na behandeling opiaatvrij. Zoals verwacht was het succes van de naltrexon-behandeling groter en de periode van opiaatvrij blijven duurde langer bij patiënten die gemotiveerd waren om af te kicken. Bovendien was naltrexon effectiever in combinatie met psychotherapie en begeleiding. Een probleem bij deze behandeling is de ‘compliance’, de mate waarin de verslaafde bereid is daadwerkelijk naltrexon te slikken.
De klinische trials waarin het effect van opiaatantagonisten op alcoholverslaving is onderzocht, geven overeenkomende resultaten. Zo zijn gedetoxificeerde alcoholisten gedurende drie maanden behandeld met 50 mg naltrexon per dag of met een placebo. De patiënten kregen daarnaast standaard psychotherapie. De naltrexon-patiënten rapporteerden significant minder ‘craving’. Het aantal dagen waarop alcohol werd genuttigd en de terugval was eveneens verminderd. Van de placebo-groep viel 95 procent terug in de oude drinkgewoonte nadat ze weer eens alcohol hadden gedronken. In de naltrexon-groep was dit slechts 50 procent. Daarnaast rapporteerde de meerderheid van de naltrexon-behandelden dat ze minder ‘high’ werden van alcohol dan normaal.
Het effect van naltrexon is ook onderzocht in combinatie met verschillende vormen van psychosociale therapie. Naltrexon bleek vooral effectief in combinatie met psychosociale behandeling. De positieve effecten van naltrexon-behandeling waren zes maanden na de behandeling nog aanwezig, zij het minder sterk. Sinds kort is naltrexon goedgekeurd in een aantal landen van Europa en op de markt voor de behandeling van terugval bij alcoholverslaving.
Naast de pure opiaatreceptor-antagonisten zoals naltrexon, zijn er ook klinische studies uitgevoerd met zogenoemde partiële opiaatreceptor-agonisten. Deze stoffen hebben een agonistische werking maar met een lagere effectiviteit dan morfine zelf. Naast een opiaat-agonistische werking hebben ze ook een antagonistische werking.
Buprenorfine is één van de partiële agonisten. Buprenorfine blijkt effectief in zowel opiaat- als cocaïneverslaafden. Groot nadeel van buprenorfine is echter de verslavende werking van de stof zelf. Dit staat een verdere ontwikkeling van de stof als mogelijk farmacon tegen verslaving in de weg.

J.M. van Ree
M.A.F.M. Gerrits

Beiden zijn werkzaam bij Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen, Afdeling Farmacologie en Anatomie, Universitair Medisch Centrum Utrecht

Correspondentieadres: mw. M.A.F.M. Gerrits, Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen, afdeling Farmacologie en Anatomie, Universiteitsweg 100, 3584 CG Utrecht
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben een behoorlijke tijd verslaafd geweest aan fentanyl, ken je vast wel. Die pleisters, 100x sterker dan morfine? Ik had een grote voorraad die op een gegeven moment op was. Toen heb ik de bewuste keuzen gemaakt om de ontwenning maar gewoon te doorstaan I.P.V op zoek te gaan naar een alternatief. Dat heb ik met mijn verstand gedaan, omdat ik graag spulletjes heb en niet alles wou verkopen om me een paar uurtjes weer lekker te voelen. Ik dacht, als ik dit nu gewoon volhoud dan heb ik daar ook geen last meer van. Zo gezegd zo gedaan.
Klik om te vergroten...

Vind persoonlijk heroïne een stuk verslavender werken, ook ervaring met fentanyl waar het afkicken bijna niks voorstelde (gelukkig)


Vergeleken met heroïne is de ontwenning niets van fentanyl , anderen die dit kunnen bevestigen ?


Uiteindelijk had ik methadon met pammetjes om te stoppen en in 1 maand gestopt.
Alleen de craving naar heroïne was sterker als die van fentanyl.

Zou er niet aan beginnen, of proberen..
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een Fentanylafkick schijnt wel gevaarlijker te zijn dan de afkick van heroïne, maar ik kan me alleen niet voorstellen dat mensen Fentanyl lekkerder vinden dan heroïne. Heb zelf de laatstgenoemde nooit gehad, maar uit de verhalen die ik erover hoor en vergelijkingen die ik mensen hoor maken kan ik toch echt wel concluderen dat heroïne veel euforischer is dan Fentanyl.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heb drie keer gechineest in m'n leven. Het eerste kwartier is heroïne euforisch ( viewtopic.php?f=21&t=22257&p=693576#p693576 ) daarna heeft het iets weg van heftige lethargie en ben je krachtig verdoofd.

Ik ben het ermee eens dat heroïne iets is waarmee je je bestaan en gevoel kan wegstoppen en geheel kan afslijpen. Maar de roes op zich vind ik niet bijzonder en recreatief vind in het niet passen omdat je je zo op je gemak voelt dat je alleen nog wilt staren, staren en nog eens staren.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nu is de heroine van nu (2015) niet te vergelijken met zuivere heroine uit de jaren '80.

De dope van de laatste 15 jaar is zo zwaar versneden dat men eerder kan spreken van troep, met wat heroine erin, als van heroine met versnijdings middel.

Van zuivere heroine (meen dat dat rond de 98% ligt) heb je echt uren een euforisch gevoel, dat wordt afgewisseld met af en toe wegzakken. Helaas heeft de markt de heroine gewoon verkracht. Wat aan de andere kant ook wel weer goed is, want met die pure dope had je zo een OD te pakken bij snuiven of spuiten, en tevens was het afkicken zoveel zwaarder als van de dope van nu. En dan bedoel ik niet enkel de geestelijke afhankelijkheid maar vooral de lichamelijk pijnen die dan daarbij vrijkomen.

Zo zitten aan alle nadelen ook weer voordelen zullen we maar zeggen.
H
HoneyCLid
01-01-2024, 00:00
#11
pvh337 zei:
rudolf zei:
Ik zit nu met problemen dat ik me morfine van me arts niet meer krijg.
Omdat heroine en morfine dichtbij elkaar liggen , zit ik te denken om over te schakelen naar heroine.

Afkicken moet ik toch al van de morfine.
Daarom zal de korte tijd dat ik dit gebruik wel meevallen.

Klinkt heel naief dat ik zo denk , maar gebruik al 3 jaar morfine en sinds afgelopen donderdag zei me arts me ineens zonder te zetten.

Ik voel me zwaar klote en ben al 4 dagen/nachten wakker.
Klik om te vergroten...

ik raad het je SUPERSTERK af om met heroine te beginnen!!!!!!!!!!! ZEKER als vervangmiddel!!!!!!!! je gaat gewoon ALLES naar de klote helpen en geloof me men vriend, om daar af te geraken is een ware hel! en zeggen "voor een korte periode".. vergeet het!! je weet echt ni waaraan je begint! vertrouw de woorden van iemand die vanaf de leeftijd van 15 verslaafd is geweest na een dag of 2/3 uitproberen, school ni afgemaakt, ouders bestolen en bedrogen, mensen overvallen voor geld (en ik zweer het u, op die moment denk je ENKEL maar aan hoe aan geld geraken, eender welke manier) en dan als laatste, ALS je nog de kracht, moed en wil hebt (10 procent van de verslaafden)(+de ENIGE manier om voor altijd te stoppen is als je het echt zelf wilt!) dan staat je een helse rit te wachten!! (ook al heb je methadone).
mijn ervaring: na 7 verschillende instellingen en dankzij eigen wil en overvolle steun van men moeder ben ik nu al een paar jaar gestopt en geen haar op men lijf dat er aan denkt om nog eens te gebruiken, ook niet als het ergste met mij zou gebeuren en dat zweer ik!! pls blijf eraf..
Klik om te vergroten...

Raaaare vraag misschien. Maar hoezo was je begonnen met gebruiken? Gewoon puur uit interesse of problemen etc. Ben btw heel erg benieuwd naar 'verhalen' van verslaafden idk why.
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tegen wie zeg je dit Honey?Mij of PVH?


Mijn verhaal is te vinden op het forum.
Echter is die reactie van mij ong 2 a 3 jaar oud en gelukkig helemaal niet meer van toepassing.
B
BezorgdiemandLid
01-01-2024, 00:00
#13
Heftig om te lezen hoe een heroïneverslaving tot stand komt. Vaak hoor je ook dat het omgaan met "verkeerde vriendjes" een eerste aanzet is tot het gebruik van. Eenmaal verslaafd is er geen houden meer aan wordt weleens gezegd. Echter, ik ken dankzij mijn zus gebruikers die op de een of andere manier er wel mee weten om te gaan. Die bewaren bijvoorbeeld rotzooi voor de volgende morgen om niet ziek o.i.d. te worden. Maar mijn zus rookt gewoon alles in één keer op. Of het nu om een halve gram bruin gaat (weet niet of dat veel is voor een dag) of een half bolletje wit. Als het er is, moet het ook op.

Soms, heel soms geeft ze mij een steentje bruin in bewaring voor de volgende dag. Doe ik eerlijk gezegd niet graag, want ik wil eigenlijk niet met het spul geassocieerd worden. Maar het is mijn enige zus, en ook nog eentje met een karkater van goud! Behulpzaam voor iedereen, geeft zelfs haar laatste restje aan iemand anders die erom schreeuwt, zorgzaam. Kortom het karakter dat ze had voor haar verslaving heeft ze nog steeds.

Maar ik herken ook uit de antwoorden het ontkennen, tegenstrijdige antwoorden geven. Het tegen elkaar opspelen van mensen. Mensen die het goed voor hebben zwart maken bij anderen, etc.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heroine maakt inderdaad dat mensen veranderen in hun gedrag. Meestal zijn het de wat oudere verslaafden, mensen die al jaren gebruiken, die kunnen bewaren voor de volgende dag. Voor hen is het niet zozeer meer een genots middel als wel een medicijn. Het ligt er ook maar net aan hoeveel je hebt, heb je genoeg dan is bewaren voor de volgende dag ook niet zo'n punt.

Over je zus, ik herken wat je van haar verteld wel wat in mijzelf.
Ik vrees daarom ook dat haar lieve gedrag ook een beetje de reden van haar verslaving is.
Sommige verslaafden zijn van oorsprong hele lieve mensen, maar durven niet goed voor zichzelf op te komen. Ze cijferen zich geheel weg voor een ander zodat die tevreden is. Maar omdat ze zich zo weg cijferen komen ze zelf in de problemen, vaak is Nee zeggen voor dit soort mensen ook erg moeilijk. En uiteindelijk loop men dan vast, en heroine lijkt je dan van dit rot gevoel te verlossen.

Snap dat je eigenlijk geen dope voor je zus wilt bewaren voor de volgende dag, toch help je haar hier enorm mee. Dus, mocht het je niet al teveel moeite kosten dan zou ik je toch willen vragen het weer te doen mocht ze hierom vragen. Voor een verslaafde is het hebben van een beetje dope nml een gods geschenk in de ochtend.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heroine is geen handige verslaving, de recreatieve waarde is negatief denk ik.

de verslaafden die ik ken hebben al moeite zat de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan, laat staan ervan genieten.
r
rudolfLid
01-01-2024, 00:00
#16
leveldesigner zei:
Heroine maakt inderdaad dat mensen veranderen in hun gedrag. Meestal zijn het de wat oudere verslaafden, mensen die al jaren gebruiken, die kunnen bewaren voor de volgende dag. Voor hen is het niet zozeer meer een genots middel als wel een medicijn. Het ligt er ook maar net aan hoeveel je hebt, heb je genoeg dan is bewaren voor de volgende dag ook niet zo'n punt.

quote]

Dit klopt zeker.

Jij kent mijn situatie erg goed en je weet ook dat ik het destijds meer als medicijn gebruikte voor me pijn van me operatie.
Echter is het later ook een moeten geworden.Me lichaam wende er natuurlijk erg aan en werd meer en meer.

Op het einde was het gvd 3 gram per dag!



Bezorgdiemand zei:
Heftig om te lezen hoe een heroïneverslaving tot stand komt. Vaak hoor je ook dat het omgaan met "verkeerde vriendjes" een eerste aanzet is tot het gebruik van. Eenmaal verslaafd is er geen houden meer aan wordt weleens gezegd. Echter, ik ken dankzij mijn zus gebruikers die op de een of andere manier er wel mee weten om te gaan. Die bewaren bijvoorbeeld rotzooi voor de volgende morgen om niet ziek o.i.d. te worden. Maar mijn zus rookt gewoon alles in één keer op. Of het nu om een halve gram bruin gaat (weet niet of dat veel is voor een dag) of een half bolletje wit. Als het er is, moet het ook op.

Soms, heel soms geeft ze mij een steentje bruin in bewaring voor de volgende dag. Doe ik eerlijk gezegd niet graag, want ik wil eigenlijk niet met het spul geassocieerd worden. Maar het is mijn enige zus, en ook nog eentje met een karkater van goud! Behulpzaam voor iedereen, geeft zelfs haar laatste restje aan iemand anders die erom schreeuwt, zorgzaam. Kortom het karakter dat ze had voor haar verslaving heeft ze nog steeds.

Maar ik herken ook uit de antwoorden het ontkennen, tegenstrijdige antwoorden geven. Het tegen elkaar opspelen van mensen. Mensen die het goed voor hebben zwart maken bij anderen, etc.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...



Juist omdat ik ook goed weet hoe het is , doe je er wel goed aan om haar te helpen.
Ik liet me vrouw het weg leggen en hoe erg ik er ook om vroeg en hoe ziek ik ook werd.Ze gaf het me niet.

ALs ik in jou schoenen zou staan ,zou ik het wel doen.Alleen om haar te helpen.
MAAR!!
Heb wel erg stevige schoenen want er zal vaker discussies , ruzies enz komen dat ze het wil hebben.

Het blijft natuurlijk altijd jou beslissing wat je moet doen.
h
hansje1963Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Iemand wel eens het boek "op de rug van vuile zwanen" of "het achterland" van René Stoute? Inmiddels ( 2000) overleden aan een verwaarloosde leverkwaal, daar staat ook goed beschreven hoe een verslaving tot stand komt en de shit die volgt.
Maar ook een boek waarin beschreven wordt dat het wél mogelijk is om van een heroineverslaving af te komen.
Met name het erin sluipen wordt in deze boeken goed verwoord door de schrijver, en hoe verdomt lekker die zooi is.Een goed boek, géén gids in verslavingsland maar de bittere waarheid.
A
Amfi_Tekno23Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik herken in dit verhaal een familielid. Ik zou graag zien dat hij ermee stopt maar hoe breng je een hero gebruiker dat aan zijn hoofd? Of moet dat echt vanuit hemzelf komen?
Ik ben bang dat hij zijn vriendin erin mee trekt, of geen vrienden overhoudt. De nonchalante houding herken ik ook. Dus het voelt voor mij ook alsof het geen zin heeft om er iets over te zeggen. Omdat, inderdaad hij zichzelf voorhoudt dat er allemaal niks aan de hand is en dat wij ons zorgen maken om niks ("ik gebruik tenslotte toch ook drugs? Dus ik ben net zo fout bezig")
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Welkom op het forum Amfi_Tekno23, en bedankt voor het delen van je verhaal.
Laat ik beginnen met het eind van je verhaal, dat je zelf ook drugs gebruikt en dan dus eigenlijk weinig recht van spreken hebt. Weet niet of je ook heroine gebruikt ofdat je bedoelt dat je andere drugs gebruikt. Mocht het eerste het geval zijn dan wordt het inderdaad moeilijk want dan word je inderdaad een stuk minder geloof waardig. Ookal bedoel je het oprecht en heb je misschien recht van spreken omdat je al veel langer gebruikt. Mocht je bedoelen dat je blowed dan is dat amper te vergelijken en groeit je recht van spreken zeg maar. Mocht je coke gebruiken dan wordt het alweer moeilijker.

Maak me wel echt zorgen over zijn vriendin, dat is echt slecht. Gebeurt zo vaak dat mensen gaan gebruiken omdat ze niet 'achter willen blijven' bij hun partner.
Dan over je hoofdvraag, hoe te helpen. Dat is echt heel moeilijk, want het moet echt 100% uit de persoon zelf komen, en dan moet deze het ook nog eens echt willen voor hem of haar zelf. Afkicken voor vader / moeder / broer, etc werkt gewoon niet. Helaas spreek ik uit ervaring, ben zelf vele decennia verslaafd geweest aan heroine. Vooral wanneer iemand net begonnen is wordt het moeilijk, omdat er dan nog niet echt sprake is van grote schade, op welk gebiedt dan ook. Na een paar jaar wordt meestal het gebit slecht, is men misschien dakloos, etc. Dat zijn dan gevolgen die de gebruiker niet zo makkelijk meer kan weg wuiven.

Dus, in praktijk is het vaak zo dat men toch eerst schade moet ondervinden, of echt zelf moet inzien dat het zo niet langer gaat. Heel veel succes,
n
neboeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het kost je al je geld en het enige gevoel na verloop van tijd is NIET ZIEK ZIJN, stoned ja waarschijnlijk te, al heb je dat zelf niet door.
Dat ik wil stoppen'' volgende week '' doe ik het niet weer bla bla ga zo maar door. nee als je wat beter na kan denken dan is heroine geen oplossing, Om een avond te stappen een biertje voldoet dan prima. Lieve mensen begin er niet aan ik kan het weten na vijfenveertig jaar aanklooien met die zooi, Er van af komen moet je zo snel doen als je kan, de grap is je vergooit je leven en dat krijg je niet meer terug, als je tegen de zestig loopt denk je ''goh had ik het maar anders gedaan''
en een boek zit niemand op te wachten, Het lijkt allemaal stoer en ik weet dat het een levenswijze kan zijn bv nooit geen sokken en nooit een onderbroek aan maar wel een dure zonnebril hoe gek kan je worden.
Het gaat jullie goed groetjes uit ..............................grollo of zo

neboe

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."